grootste internationale nieuwsbeurs THEMA-AVOND AVRO OVER HOOGLERAREN HERWAARDERING VOOR ERIC SATIE Kritische studie blijft uit Nieuw tv-portret Jan van Beveren DRAKA ui d n 1 Gastvrouw Justitie Het begin Snelle vlucht Complicaties Nieuwsbeurs Uitwisseling KEES VAN IERSEL NAAR CHANOWSKI T.v.-actie voor J. Henry Dunant Meteen plaat j: iedereen zTi draai Een platenbon is altijd raak VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1970 (Van onze correspondent) ANTWERPEN „Kunt u ons een flash bezorgen van president Rey in Straats burg?", vroeg de Zwitserse tv-nieuwsman in het Engels, onlangs tijdens de „TV News Exchange" aan de vertegen woordiger van de Franse tv in een van de dagelijkse mul tilaterale gesprekken tussen de Europese televisiestations. De Franse stem, die de Zwit serse collega van antwoord diende „etais trés désolée". Want de ORTF had niets te bieden (omdat ze zelf niets had gedraaid. Straatsburg is natuurlijk niet Parijs). De Zwitserse televisie, die graag haar kijkers had willen laten weten dat er die dag een belangrijke politieke redevoering van de president van de Com missie in Straatsburg was ge weest, mocht meteen dat onder werp van de themalijst van het Zwitserse tv-journaal schrappen, omdat de ORTF bij gebrek aan belangstelling, tijd of wat dan ook, deze gebeurtenis niet had gedraaid en dus niet kon door seinen over het Eurovisienet. Die dag hadden ze wel, en in extenso en in kleuren, het Congres van de Franse communistische par tij gefilmd en in de Eurovisie aangeboden. Een bezoek aan de koepel van het Paleis van Justitie te Brussel, waar nu al sedert zoveel jaren de techni sche centrale van het gehele Eurovi sienet is ondergebracht, is een ge beurtenis. Daar krijgt men beter dan waar ook in Europa een idee van het begrip Eurovisie. Voor mil joenen kijkers is Eurovisie een met een bekend, ouderwets deutje geïl lustreerde dia, die een of andere sportgebeurtenis, een prinselijk hu welijk of een vorstelijke uitvaart aankondigt en eenmaal per jaar het Eurovisiesongefestival. Maar Eurovi sie is veel meer dan dat. Wanneer men even gaat grasdui nen in TV-handboeken en een bepa ling zoekt van dit begrip, verneemt men dat het gaat om een „samen werking tussen televisiestations die lid zijn van de „Union Européenne de Radiodiffusion" en hun middelen willen samenbundelen om tot uit wisseling te komen'". Lid van de Eurovisieclub zijn alle niet-commu- nistische Europese landen, evenals de ABC, CBS en NBC. Canada, Ja pan en Brazilië hebben speciale overeenkomsten gesloten met het Eurovisienet. De Noordafrikaanse landen zijn er technisch bij aange sloten en er bestaat zelfs over Praag een link met de Oosteuropese „Eu rovisie" de Intervisie. Jean d'Arcy, van 1952 tot 1959 directeur-generaal vm de RTF (de O is er eerst in de zestiger jaren bijgekomen) wordt algemeen be schouwd als de vader van de Euro visie. Hij is nu hoofd van de audio visuele informatie van de UNO te New York. In die hoedanigheid weet hij, beter dan veel experts, een vrij duidelijk beeld te schetsen van wat de televisie in de jaren zeventig en tachtig zal brengen: het einde van de staatsmonopolies inzake tv- informatie. Na een eindeloze reeks vergede- ringen van programmadirecteuren en vele technische probeersels, is in maart 1954, en mede door de ge slaagde transmissie van de kroning van koningin Elizabeth van Enge land (1953), de Eurovisie te Cannes officieel tot stand gekomen. En het is allemaal niet van een leien dakje gelopen. De samenwer king werd, net als die binnen de Europese Gemeenschap, bemoeilijkt door sterk uiteenlopende statuten (staatstelevisie, parastatale tv-insti- tuten en commerciële zenders zoals Télé Luxxembourg en Téléé Monte Carlo), organisatieschema's die zeer verschillend zijn, uiteenlopende technische normen. (Er werd hard „gevochten voor 819, 625 en 405 lijnen. Uiteindelijk hebben de Fran sen de 819-lijnenslag definitief ver loren en gaan zij nu ook over op de Europese 625 norm). is). Leiding van de hele zaak heb ben twee Engelse ingenieurs. Dic kinson en Griffith, beiden zeer,ver dienstelijke pioniers uit de moeilij ke aanvangsjaren. Verder had de jonge Eurovisie af te rekenen met het feit dat er in de deelnemende landen niet vier, maar veertien officiële talen zijn prak tisch is het Engels nu reeds de internationale televisietaal gewor den, op een paar uitzonderingen na: ORTF en RTB houden zich aan het Frans. Aangezien nationale tv-netten meestal in stervorm ontworpen wa ren, heeft het'jaren gevergd om een Europees relaisnet van meer dan 100.000 km en duizenden relaiszen- ders te bouwen. Maar die infrastruc tuur is er nu. Problemen zijn er echter nog. Dat hoeft geen betoog. Administratie en programmacoördi natie worden verzorgd door het ER- U-centrum in Genève. Het technisch beheer in ondergebracht in Ukkel (Brussel). Het hele schakelsysteem is, in afwachting van de bouw van een nieuwe t.v.-toren te Brussel, se dert al die jaren ondergebracht in het Paleis van Justitie. Daar werken Nederlandse, Belgische, Duitse en Engelse technici en o ok een Liba nees. Gemiddelde leeftijd: ongeveer dertig jaar. Voertaal: Engels. Vrou wen: geen (verklaring van insiders: omdat er daar boven maar één toilet De Eurovisie heeft een snelle vlucht genomen. In 1954 telmen men 115 uur overgenomen programma's door negen 'stations. Tien jaar later noteerde men 480 transmissies met een totale duur van 664 uur overge nomen door 29 stations Wanneer men het lijstje van de overgenomen onderwerpen doorloopt valt het sterk op dat de sport het leeuweaandee! krijgt Sport stoor; geen enkel politiek regime. Intussen kan men stellen, dat bepaalde inter landwedstrijden, het nationalisme meer stimuleren dan doelbewuste propaganda- Men hoeft maar even te denken aan de België - Nederland voetbalmatches. De Oosteuropese tv- netten nemen graag Westerse sport manifestaties over Betere „panem en circenses" bestaan er niet, voor de massa. De uitbreiding van het Eurovisie net heeft in groté mate bijgedragen tot de verspreiding van de televisie in onze landen. Bij elke grote Euro visiegebeurtenis gaat de verkoop van televisietoestellen met sprongen omhoog. Dat was o.m. het geval ter gelegenheid van de Olympische Spe len van Cortina d'Ampezzo (1956), Rome (1960) en Tokio (1964), de huwelijken van prinses Margaret van Engeland en koning Boudewijn; de eerste satellietverbinding Europa - USA (1962), de begrafenissen van Paus Johannes 23 en van president Kennedy (1963) en last but not least de grote feesten van Koning Voetbal. Maar de Eurovisie is niet alleen het simultaan doorseinen naar de vier windstreken van belangrijke sportgebeurtenissen en andere eve nementen, waar miljoenen mensen graag-bij-zouden-willen-zijn. Eurovi sie is ook, en vooral, de dagelijkse tv-nieuwsbeurs. En daar vermoedt de doorsneekijker niet eens het be staan van. De mens is zo verwend door de techniek, dat hij zich steeds minder over iets kan verwonderen en zich hoe langer hoe minder de vraag stelt: hoe kt?n dat nu? Hoe kan het nu, dat gefilmde verslagen van gebeurtenissen uit de vier hoeken van Europa 's avonds rond acht uur op het televisiejour naal verschijnen? Wanneer men even nadenkt gaa't men gauw besef fen dat deze 16 mm filmrolletjes door lijn vliegtuigen zelden zo snel kunnen worden overgebracht. Er moeten dus andere kanalen voor het doorseinen van beeld- en klank- nieuws bestaan. Dat andere kanaal is nu juist het Eurovisienet, waar van het switchcenter in het Brussel se Justitiepaleis ondergebracht ge smeerd loopt, hoewel met ouderwet se apparatuur, die Amerikaanse vakmensen alleen hoofdschuddend zouden kunnen bekijken. Iedere ochtend rond elf uur rin kelt de telefoon in de kamers van de hoofdredacteuren van de tv-jour- naals voor het multilateraal gesprek met Genève: elk land biedt de on derwerpen aan, waarvoor het ver moedt dat er bij de andere landen belangstelling bestaat. Vraag en aan bod op deze tv-nieuwsbeurs worden per telex bevestigd. In de late na middag stuurt ieder station de ge vraagde beeld- en klankstroken in zwart-wit en in kleuren naar Brus sel, van waaruit elk zijn bestelling toegestuurd krijgt, zodat de redac tiesecretaris of de redacteur die met de samenstelling van het nieuws- journaal is belast, de kans krijgt om al deze beelden (duur: doorgaans 30 a 90 seconden) door te nemen, te ordenen en van commentaar in de landsta'al te voorzien. De telex ratelt zonder ophouden om allerlei bijkomstige gegevens te verstrekken: „dope sheets" voor „stomme" onderwerpen, precieze duur van elke filmstrook en details van het laatste en allerlaatste mo ment. Het Eurovisienet wordt ook in *de loop van de namiddag gebruikt door de verschillende stations om bepaalde films te tonen, waarvoor bij andere stations belangstelling zou kunnen bestaan, en die men snel moet zien, programmeren en van onderschriften of gesproken commentaar voorzien. Er worden in Europa vele tiendui zenden boeken gepubliceerd over al les en nog wat. Maar geen enkele student, publicist of vakman is tot nog toe op het idee gekomen om eens een degelijke kritische studie te publiceren over de grootste krant ter wereld: het Europees televisie journaal, dat dagelijks wordt samen gesteld door niet meer dan een twintigtal journalisten (wie zijn de ze topfiguren uit de journalistiek?) voor niet minder dan 250 miljoen tv-kijkers. Er bestaat ter wereld geen enkele krant met zoveel lezers, zoveel edities en zoveel invloed op de vorming va'n de openbare .me ning- Een onderwerp als geen ander voor specialisten van het pro bleem van de publieke opinievor ming. Hier is voer voor sociolo gen, politicologen en voor al wie te maken heeft met de democratie in Europa. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Van 8 tot 11 november worden in Oberhausen de Sportfilmtage '70 gehouden. Dit is een internationaal festival voor films en televisieprogramma's op sportgebied. Als Nederlandse inzending zal daar te zien zijn de NCRV-produk- tie „De laatste Man...profiel van een doelverdediger" met PSV-en Neder lands elftal doelman Jan van Beve ren in de hoofdrol. Deze film werd dit jaar reeds eerder door de NCRV uitgezonden, maar omdat Van Beve ren van werkgever is veranderd in de laatste transferperiode de film speelt goeddeels in zijn Spartatijd is een aanvullende opname ge maakt met de Nederlandse elftal doelman bij PSV. Deze nieuwe ver sie wordt nu door de NCRV op het (ADVERTENTIE) Een platenbon is altijd raak f5,- 7.50 lO,- 15,- SO,- 25,- beeldscherm gebracht in het pro gramma „Attentie voor sport" dat zaterdagavond om 20.20 uur op Ne derland 2 wordt uitgezonden. Jan van Beveren momenteel de „duurste" keeper ter wereld werd naar aanleiding van de opge nomen beelden geïnterviewd door Joop Niezen, die zelf professional keeper was. Uit hun dialoog ont stond de Van Beveren-monoloog, die bij wijze van commentaar bij de film wordt gesproken- (Van onze cultuurredactie) AMSTERDAM Toneelman Kees van Iersel, sinds 1 september weg bij de toneelgroep Studio, gaat Fa beltjeskrantmaker Thijs Chanowski assisteren. Op free-lance-basis zal hij regie-adviezen verstrekken aan Chanowski's produktiemaatschappij Het gaat hierbij om de vervaardi ging van programma's voor organi saties en andere groepen (ook on derwijs). Sociaal-maatschappelijke onderwerpen zullen vooral tot zijn werkterrein behoren. (ADVERTENTIE) Een platenbon is altijd raak f 5,- 7,50 ÏO,- IS,- 20,- 25,- (Van onze correspondent) BREDA-ROTTERDAM Woens dag 14 oktober zal onder het motto „Schip Ahoy" een landelijke televi sie-actie worden gevoerd voor een nieuw hospitaalschip ter vervanging van het huidige, de „J. Henry Du nant". Op die avond zal in de Ahoy- hallen in Rotterdam een lange reeks artiesten optreden, nadat tussen 7 en 8 uur 's avonds in het gehele land huis aan huis zal zijn gecollecteerd. Ter voorbereiding van de actie zullen op de televisie en radio korte spots worden gegeven, terwijl in de weekeinden voor de actie-avond (op 34 en 1011 oktober) op alle sportvelden door de clubs zelf zal worden gecollecteerd. Het hospitaal schip de „J. Henry Dunant" is thans 11 jaar oud en verschaft elk jaar gedurende de maanden maart tot november 72 patiënten per week een „vaarvakantie". (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. - Op donderdag 1 oktober start de AVRO-Radio met een eerste van een serie ma rathon-uitzendingen, waarin zal worden getracht groeperingen in de Nederlandse bevolking dichter bij de luisteraar te brengen. Mis verstanden, die door gebrekkige communicatie en beperkte infor matie tot stand te komen en vaak als vooroordelen een eigen leven leiden, wil men helpen opruimen door tijdens avondvullende uit zendingen een zo levensecht mo gelijk beeld te geven van de spanningen en problematiek bin nen een bepaalde groepering. In de (eerste) uitzending, die tus sen 19.00 en 23.55 uur om 19.30 en 22.30 uur zal worden onderbro ken voor nieuwsberichten en om 22-40 uur voor een aflevering van AVRO's Radiojournaal plaats zal vinden, wordt de positie van de hoogleraren onder de loep genomen. Het programma, dat uit vier onder delen bestaat, te weten thema's in beeld, in case. in discussie en in samenvatting, bevat telkens een af geronde hoeveelheid informatie. Het eerste onderdeel, dat wordt uitgezonden van 19.00 tot 20.00 uur en is opgebouwd uit fragmenten van gesprekken met personen uit de be trokken groepering, zal een alge meen beeld geven van de knelDun- ten in de positie van de hoogleraren. In het tweede gedeelte zal worden nagegaan in hoeverre de knelpunten in het eerste deel gesignaleerd door werken in de persoonlijke situatie van de hoogleraar. In het derde onderdeel zullen een aantal hoogleraren, wetenschappelij ke medewerkers, studenten en des kundigen van buiten de universitai re sector van gedachten wisselen over de positie van de hoogleraar in de universiteit van morgen. Ten slotte zullen in het vierde gedeelte betrokkenen en luisteraars hun me ning geven over hetgeen het pro gramma tussen 19.00 en 22.30 uur aan informatie heeft opgeleverd. Aan de luisteraars zal tevens de mogelijkheid worden geboden tij dens de uitzending telefonisch te reageren. (Van onze RTV-redactie) VAN tijd tot tijd lijkt de mensheid lust te hebben de samenleving op nieuw bij het absolute nulpunt te beginnen. Meestal lukt dat niet zo best omdat Genesis nu eenmaal al geschreven is. In de muziek wil dat zeggen dat een Reinbert de Leeuw, een Peter Schat of een Rob Dubois een zekere Eric Satie op hun weg ontmoeten. Het zoeken naar nieuwe muzikale uitdrukkingsvormen leidt tot een beperkte herwaardering van deze Franse componist, dié op de grens van de negentiende en de twintigste eeuw hij leefde van 1866-1925 en lang voor Debussy en Strawinsky een andere toon aan sloeg. Veel verder kwam hij echter niet. Satie bezat te weinig vakken nis (zijn op latere leeftijd bij Vin cent d'Indy en Albert Roussel geno men lessen hebben wel een diploma maar weinig vrucht opgeleverd) en scheppingskracht om zijn oorspron kelijke invallen volume te verschaf fen. Zulke mensen vluchten dan in de pretentie of in de paljasserij. Satie deed bedde. Aanvankelijk vormt de halfzachte gedachten wereld der Ro- zekruizers de aanleiding tot menig quasi-religieus stemmingstukje, la ter wekt de meer algemeen-aanvaar de arbeid van een Debussy bij hem weerstanden die in parodieën op de sfeer-oproepende titels van de com ponist van „La Mer" worden afgere ageerd. Over deze negatieve kanten moe ten we wel heenkijken. Want deze paraplu's verzamelende, eenzame zonderling opende met zijn vaak zo onvoldragen partituren nieuwe we gen voor de twintigste-eeuwse com ponisten, vooral in de bevrijding van het toonstelsel. Zijn vondsten zouden door uit een oogpunt van opleiding en kennis kapitaalkrachti ger collega's winstgevend worden geëxploiteerd. De herleefde belang stelling voor Eric Satie blijkt uit een gestadig groeiend aantal gram mofoonplaten met zijn werk. Kort geleden verschenen op twee in Ne derland door Phonogram uitgebrach te etiketten zowel een uitgebreide keuze uit zijn pianomuziek als een vrije instrumentale bewerking er van. De door de pianiste Evelyne Cro chet gevulde Mercury-plaat is niet alleen belangrijk omdat acht van de dertien nummers fono-premières zijn. We ontdekken er een uitnemen de pianiste door, die de zes „Gnos- siennes" met een zo bewonderens waardige aanslag en pedaalbeheer- sing speelt, dat ze de eerdere opna men van Francis Poulenc en Aldo Ciccolini volkomen achter zich laat Die „Gnossiennes" vormen de waar devolste stukken uit Saties Roze- kruizersstrijd. Tussen Rameau en Ravel toont hij zich hier een waar dig opvolger van de Franse klaveci- nistenschool. Even tijdeloos zijn de drie „Gymnopédies", die zowel op de plaat van Evelyne Crochet als op het merk Deram voorkomen, maar dan in een instrumentale versie. Satie was zelf een pover orkestra- tor. De Sarabandeachtige, statige be wegingsstukken die de „Gymnopé dies" zijn, kregen in een instrumen tatie van Debussy redelijke popula riteit. Op de Deram-opname worden ze gespeeld in een tegenbewerking van het uitvoerende ensemble, de Camarata contemporary chamber group. Ook een drietal „Gnossien nes" komt op deze plaat voor. Ver gelijking tussen de opname van Evelyne Crochet en die van Camara ta leert hoe zelden een bewerking het van het origineel wint. Zeker in dit geval, waar de titel van de plaat, „The velvet gentleman" (De fluwe len heer), de opvattingen van de bewerkers heel goed vertolkt. Sa ties muziek klinkt hier inderdaad zo zacht als fluweel, ook als 't in werkelijkheid om sarcasmen gaat, zoals in de „Embryons desséchés" (Verdroogde embryo's). De instru mentatie is uiterst geraffineerd en als zodanig van een gevarieerde klankrijkdom, maar gaat dan ook voorbij aan de droge, puntige humor van het originfeel. JOÖP BARTMAN Sa tie: Pianomuziek door Evelyne Crochet, Mercury 836.955 DSY Satie: „The velvet gentleman" door The Camarata contemporary cham ber group, Deram SML 1053. Beide platen kosten 19,50 NEDERLAND I: NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 12.00 SLUITING 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL EO 19.04 THAILAND: GOODBEY TO THE SMALL AND MAGIC DRAGON. 19.32 (kleur) GESPIEGELD IN KERKEGLAS. „De St. Janskerk" van Gouda. 20.00 (kleur) JOURNAAL KRO 20.20 BENNY HILL. Amusementsprogramma. 20.45 DE JAREN 1945 - 1950. Deel 4 „Het wonder van Hol land". 21.25 (kleur) MORECAMBE AND WISE-SHOW. 21.55(kleur) BONANZA. Afl. „De verlaten stad" 22.45 RISKANTE KERK RKK. Magazine over kerk en ont wikkeling. 23.lt JOURNAAL NOS 23.15 SLUITING NEDERLAND II: NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL 19.04 TER VISIE. Parlementair en politiek weekoverzicht. AVRO 19.25 (kleur) DE GOUVERNEUR EN J. J. Afl. „Tweede eerste dame". 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 TELEVIZIER SUPLEMENT. 20.45 (kleur) HIGH CHAPARRAL 21.35 VOOR DE VUIST WEG 22.45 JOURNAAL NOS 22.50 SLUITING BELGIë (Nederlands) 14.30 SCHOOLTELEVISIE 14.55 Sluiting. 15.30 Esthetische opvoeding. 15.55 Sluiting. 17.30 Techniek. Beton. 18.00 Frans (1). 18.30 Film. De korte film. 18.55 SLUITING (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 15,-20,-25,. 19.20 ZANDMANNETJE 19.25 LUCEAT 19.55 MEDEDELINGEN EN WEEKOVERZICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 ZIET U ER WAT IN Een kijkje in de televisiepro gramma's. 20.30 IN THE FRENCH STYLE. Speelfilm van Robert Parrish 22.10 TAPTOE Rechtstreeks vanuit Brasschaat BELGIë (Frans): 14.00 en 14.40 SCHOOLTELEVISIE 18.10 JOURNAAL 18.15 ROULE-ROULE. 18.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 AFFICHES 19.25 BéBé ANTOINE. 19.30 MON FILS 20.00 JOURNAAL 20.30 L'AVARE 22.10 ANNéE BEETHOVEN 23.05 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.15 (kleur) ZO DOEN ANDEREN HET Reportage over de Engelse politie 21.00 (kleur) REPORTAGE UIT BONN 21.25 (kleur) HET ZEVENDE ZINTUIG 21.30 (kleur) HET SPOOR LEIDT NAR MILLERS SPRINGS 22.15 (kleur) JOURNAAL 22.30 ROTMORD 0.00 JOURNAAL DUITSLAND II: 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 OPDRACHT: MOORD! 21.45 HET KEGELUITSTAPJE 13 dames en een weekend. 22.15 (kleur)DAGBOEK UIT DE KATHOLIEKE KERK 22.30 (kleur) JOURNAAL 22.40 HET TELEFOONHUWELIJK Klein t.v.-spel van Gert Kne- bel. 23.20 SLUITING Vrijdag 25 september HILVERSUM I 402 m en FM NOS: 12.00 Blik op de wereld: populair programma over ontwikke lingshulp. 12.30 Overheidsvoorlich ting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Licht orkest. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 1311 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Moderne muziek (gr.). EO: 14.00 Ruimte: radiomagazine met gewijde muziek, lezingen, actu aliteiten en overdenking. NOS: 15.00 Stereo: Internationale Gaudeamus Muziekweek 1970. 15.45 Toerismo: een programma met toeristische in formatie uit binnen- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: com mentaren, reportages, interviews, berichten, telefonische reacties en muz. VARA: 21.00 Radio Philharmo- nisch orkest en solist: moderne en klassieke muz. 22.30 Nws- 22.40 Me- ded. 22.45 Actualit. 22.55 Stereo: Prettig weekend: lichte grammof.- muz. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II 298 m en FM KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gev. progr. (12.22 Wij van het land; 12-26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualit. 13.00-13.05 Raden maar..) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Licht en semble. TROS: 14.55 Stereo: Concert a la carte: klass. muz. (gr.). 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Disco-drive-in: de showbusiness op de korrel geno men. 17.30 Sportkompas. NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu: Actualiteiten. 19-00 Wereldpanorama. 19.10 Veel gevraagde gevrijde muziek (gr.) 19.40 Wijd als de wereld: wekelijk se intern, oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 19.50 Van vrijers en vrijsters: Ned. folkloristische muz. 20.05 Stereo: The Sound of Musical: musicalfragmenten. 21.10 Stereo: Metropole ork. en zangsolisten en licht instrum. trio. TROS: 22-00 Ac tualiteiten. 22.40 De Beyaerd-Hier: cabaretprogr. 23.10 Apollo XXI: fan tastisch ruimtevaartmysterie, (deel 17). 23.30 Stereo: Midnight Special. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM Hl 240 m en FM VPRO: 12.00 Nws. 12-03 Top 30 (13.00—13.03 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 Suzie Cream Cheese: licht platenprogr. AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boetiek (16.00 16.02 Nws.) 17-00 Nws. 17.02—17.05 Radiojournaal. 17.05 Zingende Bou gie, gev. pl.programma voor automo bilisten. (18.00 Sluiting). BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (15.40 Weerber- en SOS-ber. voor de schip pers). 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber., dagklapper, meded. (ADVERTENTIE) ,- - de „harde" matras mét alle comfort van een „zachte" en SOS-ber. voor de schippers. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 School radio- (15.00 Nws.) 15.25 Casinomuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Volksmuz. 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Jazzpodium. 18.00 Nws. 18.03 Ver.pl. 18.28 Paarde- sportuitslagen. 18.30 Intermezzo. 18.35 Verkeerswenken. 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Een liedje. 19-00 Nws., weer ber. en actualit. 19.40 Oude muz. 20.00 Muz.program. 21.00 Klank beeld 21.45 Literair progr. 22.00 Nws., ber- en De Zeven Kunsten. 22.20 Kleinkunstmagazine. 23.00 Nws., 23.15 Liedjesprogr. 23.40 23.45 Nws. Zaterdag 26 september HILVERSUM I 402 m en FM VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Sociale strijdlied. 7.23 Weekeinde: jeugdprogr. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Van de voorpag. 8.15 Stereo: Z.O. 135, gev. progr. (9 359.40 Wa terstanden) 10.30 Werk geven en nemen: veertiendaags programma over arbeid en arbeidsverhoudingen. 10.50 Voor nu en later: probl. op het terrein v.d. soc. wetgeving. 11.00 Nws. 11-03 Stereo: Lichte grammof.- muz. 11.15 25 jaar V.N. 11.35 Stereo: Hallo Volluk!: 1. progr. met inter views. HILVERSUM II 298 m en FM NCRV: 7 00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klass. muz- (gr.), (7.25 Ho ren en zien; 7.30 Nws.; 7.327.50 Hier en Nu: actualit.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus: gew. muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de vrouw- 9.00 Theologische Etherleer gang. 9.35 Gymnastiek voor de huis vrouw. 9.45 Stereo: Grand Gala du Disque Classique (gr.): klass. en mod. muz. 11.00 Nws. 11.03 Verenig de naties, lezing. 11.15 Solarium: Hoogtezonprogr. voor iedereen. 11-55 Med. HILVERSUM III 240 m en FM KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djiran: gev. progr. (10.00 en 11.00 Nws.). (ADVERTENTIE) 450 GR. VAN 99 (W VOOR^

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 19