Kees de Jongen verdubbeld herleefd Theater PePijn opgedoekt haarkleurspoeling 2.75 kent u een betere? REUMATISCHE- EN SPIERPIJNEN oppersncademie Gegeven grootheid Stroomversnelling Beroepsblindheid Onmiddellijke verlichting van ZOON DES MENSEN WORDT HERHAALD Cees van den Bergh exposeert in de BKS WOSNSDAG 23 SEPTEMBER 1970 TUSSEN de eerste verschijning in 1923 en de laatste herdruk in 1963 liggen veertig jaren, waarin „Kees de Jongen" zich gehand haafd heeft als een der meest gele zen jongensboeken. En echt niet voor jongens alleen. Want deze simpele, licht ironische vertelling van het ook vandaag nog zo belang rijke dertiende levensjaar van zo maar een gewone jongen uit de kleinste middenstand, doet ook he dendaagse meisjeskonen gloeien en soms nat worden van meelevend verdriet. Omdat de literair nimmer echt erkende schoolmeester Theo Thijssen zo prachtig wijs, mild en begrijpend een puberteitsprobleem boven zijn eigen tijdsbeeld heeft uitgetild tot een van de meest oprechte schilderingen van het dua lisme van de puber: de al ernstig en maatschappij bewust wordende jongere, die tegelijk als tweede ik in zich heeft de onbevangen dro mer en idealist. Praktijkmens naast dichter; realist naast ludiek dromer, maar (helaas) op de leef tijdsgrens waarop in de meeste mensenlevens die dromer wordt verdrongen door de realiteit van het leven. Of, zoals Thijssen zelf zegt: de dromer die op een ge heimzinnige manier is weggeraakt. Gerben Hellinga, oud 33, en nog zwerend bij deze jeugdliefde „Kees de Jongen" (wat hij gemeen heeft met b.v. Simon-Kronkel Car- miggelt of met Remco Campert), heeft voor Toneelgroep Centrum nu deze roman gedramatiseerd. Er zullen zeker mensen zijn, die dat een aantasting vinden van heilige herinnering of heilige literatuur („je moet Thijssen lézen, niet zien'Maar voor wie elke drama tisering van welke stof ook is toe gestaan, mits goed gedaan, heeft Hellinga iets heerlijks verricht- Kees de Jongen tot leven gewekt, wakker geworden vanuit vergeelde familiefoto's tot een soort TV-sce nario dat puur eigentijds is en dat toch de geur en de warm'e bevat van het kleine milieu van de Jor- daan van veertig jaar terug. Ster ker, Hellinga heeft ons twéé Kees- en gegeven. Omdat hij het dualis me van de puber over twee rollen heeft verdeeld, de realistische hoogsteklasser lagere school naast de ongerepte dromer. En doordat Hellinga die twee acteurs voortdu rend als een synchroon-duet Iaat opereren, waarbij alleen de tekst telkens van de realiteit naar de innerlijke fantasie verschuift door uit de mond van de andere Kees te komen, bereikt hij - sterker dan in het boek - dat het puberteits probleem letterlijk en figuurlijk gestalte krijgt. Dat Kees de Jongen een voor stelling werd, die het merendeels jonge en hippe premièrepubliek van Centrum vaak merkbaar een brok in de keel bezorgde (plus even merkbare momenten waarop de bevrijdende lach duidelijk heimwee bevatte naar de zoveel simpeler en direkter levenssfeer vn vroeger), is naast de schrijver toch vooral ook toe te wijzen aan de regie van Peter Oosthoek. Zo hoort dat ook eigenlijk in toneel, dat pas afgeronde kunst is als de personages uit de tekst tot „dwingende" toneellevens komen En' hier, in deze meeslepende voor stelling, was vanaf het begin een overheersende visie merkbaar, waaraan alles en allen soepel on dergeschikt waren. Een visie, die al evenzeer een knipoog bevatte als de knipoog, waarmee Thijssen in zijn voorwoord „dit rare boek" aan de lezer opdraagt. Een mense lijke en milde blik van verstand houding, omdat het wel allemaal heel erg en echt is als je dertien bent, maar omda wij, niet meer auber zijnde toeschouwers, wel veten dat het altijd weer overgaat. Die ironie had Peter Oosthoek vooral bereikt door, rondom de ;eer gestileerd-realistisrhe hoofdfi guren van dubbel-Kees en Vader en Moeder de overige figuren en de enscenering veelal te „overdrij ven" in de zin van de ons nu pathetisch en heerlijk-kitschig aandoende poses, die men veertig jaar geleden voor foto's en an sichten placht in te nemen. Ook de overheersend bruinige tinten van zijn toneelbeeld en kostuums we zen terug naar het vergelend fami- lie-album. zoals ook de beheerst toegepaste truc om. als de dromer- Kees aan het woord was, de actie van de overigen te laten bevriezen alsof een stomme film plots stil stond en even later weer verder rolde. Er waren méér zeer knappe regie-vondsten die de opvoering tot ongewone hoogten dreef. De vondst b.v om de uiteraard veel te „oude" acteurs van Kees een- be wegingsidioom aan te meten, dat als het ware' een pantomimische vergroting te zien gaf van de jon- gehonderigheid van een dertienja rige, en die daardoor niet verwerd tot wat „op johg spelen" meestal wordt: kinderachtigheid. Zo rolde, met alle effecten van volgspots die tot Clos-Ups maak ten, van verglijdende lichten die de kale toneelruimte deden vollo pen tot levende tijdsfoto's. van een bijna ballet-achtige plastiek van de vele medespelenden, deze „Kees de Jongen" zich als een toevallig teruggevonden en tamelijk primi tief nuisfilmpje, dat alle sfeer en oprechtheid bezat van de tijd, waarin het met liefde en begrip door een aan Kees aanpalend per soon was gemaakt. Een bijzonder knap werkstuk van de regisseur, omdat het „echt" bleef waar hij bewust er cliché van maakte: om dat het welbewust melodrama was ".ondei ooit pathetisch te worden; omdat het Kees lijflijke gestalte gaf in zijn. Oosthoekse visie, zon der roze herinneringen van wie het als jongere las, te schaden Een puur-Hollands, maar ook puur-Jor- daans kleurig brok leven, dat eens te meer bewees dat zelfs „ouder wets" toneel niet dood is als de regisseur er een eigen en levende persoonlijkheid in legt C. NICOLAI (Van onze correspondent) DEN HAAG Toen Paul van Vliet („dat meester voor mijn naam staat alleen nog op de bank- afrekeningen van Heldring en Pierson: mr. P. Paul van Vliet privé schrijven ze geheel ten on rechte, want ik weet er geen moer meer van") zes jaar geleden met een nostalgiek getoonzette liefdes verklaring zijn eigen theatertje bij het première-publiek introdu ceerde, leek het er verdacht veel op, dat het verbouwde ijspakhuis in Den Haag als cultureel tref centrum van PePijn het eeuwige leven had. Er was immers hard gesappeld om de pijpela in de smalle, tuberculeuze sleuf uit hardvochtige makelaarshanden los te praten. Insiders wisten te vens de smakelijke details van de peilloze schuldenlast, die Van Vliet op zijn vierkante helman schouders had geladen om een mi niatuurpodium te bouwen, 95 stoelen te kopen en een toilet met doortrekker te verwerven. De opmerking van Van Vliet (langs de fors geschapen neus weg) dat hij nooit meer in zijn eigen theater PePijn zal optreden, treft de trouwe fan dan ook als een klassieke dolksteek. Hij doet die önthulling op een steenworp van de Scheveningse Kurzaal, waar hij deze zomer met groot lef en voor eigen risico zijn zilte soirées voor uitver kochte zalen heeft gehouden. „Ik had alleen een garantie van de ge meente Dat was alles. De rest, de Zwolsmannen en de Landheren voelden niks voor mijn avontuur en kwamen pas op de vereiste tempe ratuur, toen bleek, dat het publiek geld en tijd over had voor mijn formule. Ik wilde voor mezelf alleen be wijzen, dat ik een grote zaal kon bespelen. Ik had incidenteel al va ker op grotere podia gestaan en bij die gelegenheden had ik gemerkt, dat ik me da-ar vrijer voelde, makke lijker speelde. In PePijn moet je zwaar aan under-acting doen. omdat je anders de zaal overschreeuwt. Niet, dat ik daar bezwaar tegen heb. maar lekker uitpakken is toch ook een zalige bezigheid. Ik heb dat zomerprogramma moei teloos tussen de voorstellingen van OPUS VIER geschreven. Toen ik op 1 juli met vakantie ging stond alles op de band en daarna was het nog slechts een kwestie van repeteren. Ik heb bij dit experiment gemerkt, dat je makkelijker schrijft, als je vanuit een bepaald kader werkt. Scheveningen is zo'n gegeven groot heid. Daar kwam nog bij, dat ik me ergerde aan de veelgehoorde kreet, dat Scheveningen een ten dode op geschreven badplaats is. Dat is pure waanzin. Natuurlijk, als je de zaken verkeerd aanpakt, als je consequant blijft mikken op het petatpubliek en de goede badgasten van jezelf ver vreemdt. knoop je jezelf mooi op Je moet het ook niet proberen met wielerwedstrijden, concerten op val se piano's en een optocht onder het motto „Scheveningen door de eeu wen heen". Daarmee trek je alleen een sikkies publiek aan. Ik heb in de afgelopen zes jaar zelden gebruik gemaakt van de massa-media- Met opzet overigens, wa-nt ik wil gewoon langer mee dan drie vluchtige televisie-seizoenen. Ik heb vanaf het begin van PePijn één keer in de Ridderzaal voor een tele visie-stunt gezorgd en dat was nog niet eens geplanned ook. Je mag dus stellen, dat het buiten mijn schuld gebeurd is. Daarna heb ik nog één keer doelbewust geprobeerd het hit wezen omver te kegelen. Ik had al een tijd een refreintje, waarin ik ongelooflijk laag zong. Dat is een afwijking in mijn stembanden. Ik kan lager zingen dan een beroeps bas Ik heb toen in één uur een liedje geschreven „oh, oh, oh, wat zing ik laag" en daarmee dacht ik het gemaakt te hebben. Ik geloof, dat er niet eens drieduizend exem plaren van die plaat verkocht zijn. Vorig jaar had ik die theatergok al willen wagen, maar daar is toen een reis naar Zuid-Amerika tussen gekomen. Ik heb daarna wel in mijn nieuwe cabaretprogramma het ge deelte na de pauze voor mijn reke ning genomen. Ik had het gevoel, dat het er nu maar eens van moest komen. Je hebt die leuke sketches en de samenspraken op een gegeven moment overleefd, je wilt jezelf ma nifesteren, een uur alleen op zo'n podium staan en het publiek atta queren. Het optreden in Scheveningen blijkt achteraf de stroomversnelling in mijn carrière te zijn geweest. Je droomt jaren van zo'n kans, je wilt een paar fijne, grootse dingen doen. En dan oppens gebeurt het. Ik heb daardoor de kans gekregen om een eigen langspeelplaat te realiseren. De eerste in zes jaar. Vergeet dat niet. Dat ik er gelijk een Edison voor gehad heb beschouw ik dan maar als de beloning voor mijn lan ge wachten. Op 6 oktober wordt ook mijn eerste eigen televisie-show uit gezonden. Uiteraard met Bram uit, de commune, want laten we eerlijk zijn: Bram heeft het voor me ge maakt- Die heeft me in één klap omgeturnd tot een grote zalen-be speler. Wahm.. Met dat idee voor Bram liep ik overigens al een tijd rond. Ik heb een zwak voor het idioom van een groep, ik ben gefascineerd door het taalgebruik van de verkalkte jon gens uit de Witte en van de Hippies. Daarbij houd ik ook nog van het misplaatste individu, van de figuur, die nooit helemaal goed begrepen wordt. Misschien kun je nu wel begrij pen, waarom ik niet naar dat zaaltje in de Nieuwe Schoolstraat terug ga. PePijn is een hoofdstuk' apart ge weest, de periode van het zelf waar maken. Ik heb de zaal gehuurd tot juli 1971, maar als we op 8 decem ber weer naar Den Haag komen, gaan we toch mooi in Diligentia staan Het is net als het uittrekken van de korte jongensbroek. Je kunt natuurlijk straffeloos tot je twaalfde jaar met blote knieën rondstappen, maar een lange broek is toch fijner. Ik heb nu de zekerheid, dat we met PePijn toe zijn aan de lange broek. Daar komt nog bij, dat ik niet meer zo best tegen dat typisch Haagse sfeertje in PePijn kan. Dat eigen, goedkeurend knikkende pu bliek. dat Van Vliet als zijn eigen bezit beschouwt Dat overal rondba zuint, dat Van Vliet zo heerlijk be- schaafd is en zulk in en in keurig entertainment brengt. Weet je, wat mij regelmatig overkwam in Pe Pijn? Dat vrouwen me voor de voorstellingen een zakje snoep ga ven of een paar schuimtaartjes, die ze van een verjaardag hadden over gehouden. Zo'n kneuterig sfeertje haat ik, omdat het je belemmert in je eigen vrijheid. Ik verdom het om de privé lolbroek van een bepaald select groepje mensen „te zijn. Toen ik in OPUS VIER opeens andere woorden gebruikte dan het vaste Pe- Pijn-publigk van me gewend was. hoorde je telkens in het zaaltje „tsssjt" mompelen. Zo van: „Paul gaat nou wel wat over de schreef". Ze hadden het van iedereen ver wacht, begrijp je, maar niet van hun eigen Paul. Ze kunnen de pot op. PePijn is al volgeboekt tot april 1972 Teneg die tijd zal het pro gramma er wel een stuk anders uit zien dan nu Individueler, meer het eigen gezicht van ieder van ons tonen. Je kunt in deze tijd op het toneel niet meer een ander spelen dan je in feite privé bent. Vandaar ook. dat je ons steeds vaker alleen ziet. Een logisch gevolg dunkt me van het zoeken naar je eigen* indenti- teit. Wat die plotselinge populariteit betreft. Het streelt natuurlijk je ij- delheid, maar datzelfde succes bete kent automatisch ook een stuk ver eenzaming. Wat je vroeger met zijn drieën, vieren deed, doe je nu al leen. Het schrijven, het spelen, het applaus halen. In zo'n fase van je leven moet je verrekt goed oppassen, dat je niet gaat lijden aan beroepsblindheid. Je loopt het gevaar, dat je alles meent te kunnen, omdat het ogenschijnlijk zo moeiteloos gaat. Daarom ben ik blij, dat er voortdurend mensen om me heen zijn, die me op de vingers tikken, die me genadeloos bekritise ren. Mijn eigen vrouw, Henk van Ulsen, Ferd Hugas, zijn vrouw Lied je. Stuk voor stuk zorgen ze er voor, dat ik niet buiten mijn schoenen ga lopen. En dat uiteraard op basis van genegenheid, van vriendschap. Kri tiek omwille van de kritiek lap ik aan mijn laars. De vent, die me niks zegt en me de grond intrapt, kan zijn gang gaan. Het zal me een rotzorg zijn. Ondertussen denk ik wel aan mijn toekomst. Ik denk bijvoorbeeld: als er over vijf jaar vijf groten in ons vak zijn. dan wil ik als het effe kan wel bij die vijf horen- Ik heb zes jaar gewacht met de eerste sprong. Ik geloof echt, dat ik niet kansloos ben". (ADVERTENTIE) "Doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat -U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bii alle npoth. en droc. Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Op donderdaga vond 8 oktober zullen IKOR-CVK Potter's oorspronkelijk voor de BBC geschreven t.v.-spel „Zoon des Men sen" herhalen via Nederland 2 (van 22.20 tot 24.05 uur). De eerste televisievertoning in Nederland vond in maart 1970 plaats en werd voorafgegaan door veel protesten, die voor de uitzending veronderstelden, dat er van godslas tering sprake zou zijn- Na de uitzen ding werd in een televiesie-nage sprek met de deelnemers uit diverse kerken waaronder tegenstanders van het .spelunaniem geconsta teerd, dat dit bezwaar niet steek houdend is en dat daarom tegen de uitzending op zichzelf geen door slaggevende bezwaren kunnen wor den ingebracht. IKOR-CVK hebben daarom tot herhaling besloten, temeer omdat zij het spel een tweede vertoning ten volle waard achten. Bovendien is door velen hierom verzicht. (Van onze kunstredactie) TILBURG In het BKS-ge- bouw aan de Spoorlaan te Tilburg is een tentoonstelling te zien van plastieken en tekeningen van Cees van den Bergh (Grubbenvorst). In 1920 geboren, koos hij pas op 33-jarige leeftijd voor een artistieke loopbaan, na te hebben gestudeerd aan de th te Delft en als ambtenaar gewerkt te hebben bij het ministerie van Landbouw. Hij liet zich inschrij ven als leerling van de Jan van Eyck-academie te Maastricht in 1953, waar hij les kreeg van prof- Oscar jespers. Toen deze ontslag nam in 1955 verliet ook Van den Bergh de Maastrichtse academie en vertrok naar Milaan waar hij werk te onder de leiding van de beeld houwer Minguzzi. Gedurende 8 jaar verbleef hij in Milaan en keerde in 1964 naar ons land terug. In 1965 werd hij benoemd tot lid van de Accademia Tiberiana te Rome als eerste Nederlandse kunstenaar. De tentoonstelling is nog te zien tot 5 oktober a.s. van di. t-m zater dag van 9-12.30 u. en van 2-5 u. Zondags van 2-5 u. Toegang gratis. WOENSDAG 23 SEPTEMBER NEDERLAND I: NOS 10.45 SCHOOLTELEVISIE 12.00 SLUITING KRO 17.00 DE CLUB VAN ZES EN Vi 17.15 KIJK ZELF MAAR 17.40 SLUITING NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL (kleur) 19.04 DEN HAAG VANDAAG 19.09 VRIJ UIT (kleur) Programma over de recrea tie, waarin in het bijzonder de fiets onder de loep wordt genomen. CVK-IKOR-KRO/RKK 19.30 KENMERK Wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) 20.20 POLITIEKE UITZENDING CPN NOS 20.30 STICHTING SOCUTERA Filmpje van de Stichting „Meer en Bosch" te Heem- St6d6 20.35 ALL FALL DOWN Amerikaanse speelfilm 22.20 STUDIO SPORT 22.45 JOURNAAL (kleur) 22.50 SLUITING NEDERLAND II: NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18-55 JOURNAAL (kleur) KRO 19.04 FELIX DE KAT (kleur) 19.11 PISTE (kleur) 20.00 JOURNAAL (kleur) 20.20 DE ONTVLUCHTE GEVANGENE (kleur) 21.10 DE JAREN 1945-1950 Het derde 'deel gaat onder de titel: „Van de smalle naar de brede basis" 21.50 ZELF DOEN 22.30 JOURNAAL NOS (kleur) TELEAC 22.35 DAMMEN VOOR BEGINNERS Herhaling van les 1. 23.05 SLUITING BELGIë (Nederlands): 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 JEVANJONG 19.55 MEDEDELINGEN EN WEEROVERZICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 PLEASE, SIR 20.50 MULTATULI (I) 21.50 DANS MEDLEY BACCARA Pianist Johan Stolz improvi seert 22.05 GASTPKOGKAMMA Het Vrije woord: Het Humanis tisch Verbond 22.35 JOURNAAL BELGIë (Frans): 16.00 SCHOOLTELEVISIE 17.25 JOURNAAL 17-30 FEU VEKT Gevarieerd jeugdprogramma 18.55 SUR VOL Afl. 9: „Noorwegen" 19.25 MUST1 Voor de kleuters 19.30 MON F1LS Feuilleton 20.00 JOURNAAL 20.30 POOIUM Les nouveaux électeurs 21.30 CE PAYS EST a VOUS Afl „De Aisne-vallei" 22.10 LE PETIT CARROUSEL IL- LUSTRé Filmkroniek 23.10 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.15 KAPITAAL 70 Gedachten over het thema „V ermögensbildung" 21.00 (kleur) STERGASTE: HILDEGARD KNEF 22.00 INTERVIEW MET DE GESCHIEDENIS Historische uitbeelding van een kruisverhoor met Giacomo Pacanntro 22.35 (kleur) JOURNAAL 22.55 BERICHTEN OVER DE VOETBAL - BUNDESLIGA 23.40 (kleur) JOURNAAL DUITSLAND II: 19.45 (kleur) HEUTE Jonrnaal, actualiteiten en weerbericht 20.15 (kleur) ZDF-MAGAZIN Informaties en meningen over actualiteiten. 21-00 WOYZECK 22.30 (kleur) JOURNAAL (ADVERTENTIE) rrROTTERDAM aanv. nw. leerjaar 5 oct. 1V/U Oostzee dijk 232,242 tel. (0101138129 Woensdag 23 september HILVERSUM I 402 m en FM. VARA: 12.00 Goede wijn behoeft geen kras: oude jazzmuziek en - amusementsmuziek. (gr.). 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Klassieke en moderne muziek (gr 13-45 Gesproken portret. 14.00 Stere- o: Operetteprogramma. 14.50 Stereo: Klassieke kamermuziek (gr). 15 15 Way-oiit: teksten, muziek en andere geluiden van generzijds 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: Nederlandse chansons 16.20 Klassieke muziek. 16.50 Altviool en piano: moderne muziek. 17.20 Stereo: Pianorecital: moderne muziek 17.50 (NOS): Hoc- keytoernooi om de Europabeker. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18-20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Ver bond. 18.30 Stereo: Klink klaar, zon der nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Stereo: Melodieën Express: licht or kest met vocale ensembles en zang- solisren 20.10 Stereo: Tango-rumba orkest met zangsolisten. 20.40 Radio Jazz Magazine. 21.00 Stereo: Prome nade-orkest en solist. 21.35 Nou, en..!: satirisch programma. 22.00 Li teraire herinneringen- 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actuali teiten. NOS: 22.55 Stereo: Internati onale Gaudeamus Muziekweek 1970. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM U 298 m en FM. KRO: 12.00 STEREO: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.0013.05 Raden maar NCRV: 14.10 Klassieke gewijde muziek (gr.) 15.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws 1603 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie- ners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Tekst en uitleg. Een driewekelijkse rubriek -van het ministerie van on derwijs en wetenschappen. Henk van Stipriaan in gesprek met de voorzit ter van de commissie Opleiding Le raren dr. J. B. Drewes over de nieuwe lerarenopleiding voor alge mene vakken. 18.00 Strictly Country Style- 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en Nu: actualiteiten. NOS: 19.00 Open baar Kunstbezit. 19.10 Human Po wer Legion een vierde krijgs machtonderdeel. discussie. 19 35 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek 19.50 Programma voor blinden en slechtzienden 20.00 Stereo: Holland Festival 1970- Metropole-orkest met solisten Music Hall Concert. 22.30 Nieuws 22.38 Cosa Nostra ook Uw zaak (stereo) 23.55-2400 Nieuws. HILVERSUM III 240 m en FM. AVRO: 12.00 Nieuws 12-03 Zet 'm. op: vrolijk platenprogramma. (13.00 Nieuws. 13.03-13.06 Radiojournaal) 14.00 Nieuws. 14.03 Gimmick een duidelijk herkenbaar platenprogram ma. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvita minen: populair verzoekplatenpro- gramma. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Lichte platen. (17.00 Nieuws- 17.02- 17.05 Radiojournaal.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro gramma. (12.40 Weerbericht, en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen, dagklapper en SOS-berichten voor de schippers. 13.20 - Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassiek con cert. 15 00 Nieuws- 15.03 Wedstrijd Radioschoolkoor 1970. 15.15 Voor de kinderen 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten 16 09 Folkloristisch pro gramma. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzpodium. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten. 18.20 Lekenmoraal en filosofie. 18-50 Sport 18.55 Taalwenken. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualitei ten. 19 40 Carlos Jobim 19.45 Infor maties 20.00 Operetteconcert. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muziek. (23.00 Nieuws) 23.40-23.45 Nieuws- Donderdag 24 september HILVERSUM I 402 m en FM. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek (ver volg). (Om 8.30-8.33 De groente man i 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke kamermuziek (opn.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen: populair verzoek- platenprogramma. (11.00-11.02 Nieuws). 1130 Voor de vrouw. (11.55 Beursberichten.)- HILVERSUM II 298 m en FM. KRO: 7 00 Nieuws 7.11 Het le vende woord 7.16 Stereo: Badinerie: klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten: 7 50 Overweging; 8 00-8 10 Nieuws.) 8.30 Nieuws. .8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9-10 Gymnastiek voor de vrouw.) NOS: 10.00 Wat heeft dat kind? pedagogische lezing. 10.20 Stereo- Muziek uit de Barok. KRO: 11.00 Nieuws. 1103 Voor de zieken. 1 55 Mededelingen HILVERSUM IU 240 m en FM. NCRV: 9.00 Nieuws, 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu 9.30 Zzzoeffeen instrumentaal pro gramma 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws.). (ADVERTENTIE) aVi na op crèmebasis 2 behandelingen per tube 26 sprankelende tinten

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7