Kees de Jongen verdubbeld herleefd
Theater PePijn opgedoekt
haarkleurspoeling
2.75
kent u een betere?
REUMATISCHE-
EN SPIERPIJNEN
oppersncademie
Gegeven grootheid
Stroomversnelling
Beroepsblindheid
Onmiddellijke verlichting van
ZOON DES MENSEN
WORDT HERHAALD
Cees van den Bergh
exposeert in de BKS
WOSNSDAG 23 SEPTEMBER 1970
TUSSEN de eerste verschijning
in 1923 en de laatste herdruk in
1963 liggen veertig jaren, waarin
„Kees de Jongen" zich gehand
haafd heeft als een der meest gele
zen jongensboeken. En echt niet
voor jongens alleen. Want deze
simpele, licht ironische vertelling
van het ook vandaag nog zo belang
rijke dertiende levensjaar van zo
maar een gewone jongen uit de
kleinste middenstand, doet ook he
dendaagse meisjeskonen gloeien en
soms nat worden van meelevend
verdriet. Omdat de literair nimmer
echt erkende schoolmeester Theo
Thijssen zo prachtig wijs, mild en
begrijpend een puberteitsprobleem
boven zijn eigen tijdsbeeld heeft
uitgetild tot een van de meest
oprechte schilderingen van het dua
lisme van de puber: de al ernstig
en maatschappij bewust wordende
jongere, die tegelijk als tweede ik
in zich heeft de onbevangen dro
mer en idealist. Praktijkmens
naast dichter; realist naast ludiek
dromer, maar (helaas) op de leef
tijdsgrens waarop in de meeste
mensenlevens die dromer wordt
verdrongen door de realiteit van
het leven. Of, zoals Thijssen zelf
zegt: de dromer die op een ge
heimzinnige manier is weggeraakt.
Gerben Hellinga, oud 33, en nog
zwerend bij deze jeugdliefde
„Kees de Jongen" (wat hij gemeen
heeft met b.v. Simon-Kronkel Car-
miggelt of met Remco Campert),
heeft voor Toneelgroep Centrum
nu deze roman gedramatiseerd. Er
zullen zeker mensen zijn, die dat
een aantasting vinden van heilige
herinnering of heilige literatuur
(„je moet Thijssen lézen, niet
zien'Maar voor wie elke drama
tisering van welke stof ook is toe
gestaan, mits goed gedaan, heeft
Hellinga iets heerlijks verricht-
Kees de Jongen tot leven gewekt,
wakker geworden vanuit vergeelde
familiefoto's tot een soort TV-sce
nario dat puur eigentijds is en dat
toch de geur en de warm'e bevat
van het kleine milieu van de Jor-
daan van veertig jaar terug. Ster
ker, Hellinga heeft ons twéé Kees-
en gegeven. Omdat hij het dualis
me van de puber over twee rollen
heeft verdeeld, de realistische
hoogsteklasser lagere school naast
de ongerepte dromer. En doordat
Hellinga die twee acteurs voortdu
rend als een synchroon-duet Iaat
opereren, waarbij alleen de tekst
telkens van de realiteit naar de
innerlijke fantasie verschuift door
uit de mond van de andere Kees
te komen, bereikt hij - sterker dan
in het boek - dat het puberteits
probleem letterlijk en figuurlijk
gestalte krijgt.
Dat Kees de Jongen een voor
stelling werd, die het merendeels
jonge en hippe premièrepubliek
van Centrum vaak merkbaar een
brok in de keel bezorgde (plus
even merkbare momenten waarop
de bevrijdende lach duidelijk
heimwee bevatte naar de zoveel
simpeler en direkter levenssfeer
vn vroeger), is naast de schrijver
toch vooral ook toe te wijzen aan
de regie van Peter Oosthoek. Zo
hoort dat ook eigenlijk in toneel,
dat pas afgeronde kunst is als de
personages uit de tekst tot
„dwingende" toneellevens komen
En' hier, in deze meeslepende voor
stelling, was vanaf het begin een
overheersende visie merkbaar,
waaraan alles en allen soepel on
dergeschikt waren. Een visie, die
al evenzeer een knipoog bevatte
als de knipoog, waarmee Thijssen
in zijn voorwoord „dit rare boek"
aan de lezer opdraagt. Een mense
lijke en milde blik van verstand
houding, omdat het wel allemaal
heel erg en echt is als je dertien
bent, maar omda wij, niet meer
auber zijnde toeschouwers, wel
veten dat het altijd weer overgaat.
Die ironie had Peter Oosthoek
vooral bereikt door, rondom de
;eer gestileerd-realistisrhe hoofdfi
guren van dubbel-Kees en Vader
en Moeder de overige figuren en
de enscenering veelal te „overdrij
ven" in de zin van de ons nu
pathetisch en heerlijk-kitschig
aandoende poses, die men veertig
jaar geleden voor foto's en an
sichten placht in te nemen. Ook de
overheersend bruinige tinten van
zijn toneelbeeld en kostuums we
zen terug naar het vergelend fami-
lie-album. zoals ook de beheerst
toegepaste truc om. als de dromer-
Kees aan het woord was, de actie
van de overigen te laten bevriezen
alsof een stomme film plots stil
stond en even later weer verder
rolde. Er waren méér zeer knappe
regie-vondsten die de opvoering
tot ongewone hoogten dreef. De
vondst b.v om de uiteraard veel te
„oude" acteurs van Kees een- be
wegingsidioom aan te meten, dat
als het ware' een pantomimische
vergroting te zien gaf van de jon-
gehonderigheid van een dertienja
rige, en die daardoor niet verwerd
tot wat „op johg spelen" meestal
wordt: kinderachtigheid.
Zo rolde, met alle effecten van
volgspots die tot Clos-Ups maak
ten, van verglijdende lichten die
de kale toneelruimte deden vollo
pen tot levende tijdsfoto's. van een
bijna ballet-achtige plastiek van de
vele medespelenden, deze „Kees
de Jongen" zich als een toevallig
teruggevonden en tamelijk primi
tief nuisfilmpje, dat alle sfeer en
oprechtheid bezat van de tijd,
waarin het met liefde en begrip
door een aan Kees aanpalend per
soon was gemaakt. Een bijzonder
knap werkstuk van de regisseur,
omdat het „echt" bleef waar hij
bewust er cliché van maakte: om
dat het welbewust melodrama was
".ondei ooit pathetisch te worden;
omdat het Kees lijflijke gestalte
gaf in zijn. Oosthoekse visie, zon
der roze herinneringen van wie
het als jongere las, te schaden Een
puur-Hollands, maar ook puur-Jor-
daans kleurig brok leven, dat eens
te meer bewees dat zelfs „ouder
wets" toneel niet dood is als de
regisseur er een eigen en levende
persoonlijkheid in legt
C. NICOLAI
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Toen Paul van
Vliet („dat meester voor mijn
naam staat alleen nog op de bank-
afrekeningen van Heldring en
Pierson: mr. P. Paul van Vliet
privé schrijven ze geheel ten on
rechte, want ik weet er geen moer
meer van") zes jaar geleden met
een nostalgiek getoonzette liefdes
verklaring zijn eigen theatertje
bij het première-publiek introdu
ceerde, leek het er verdacht veel
op, dat het verbouwde ijspakhuis
in Den Haag als cultureel tref
centrum van PePijn het eeuwige
leven had. Er was immers hard
gesappeld om de pijpela in de
smalle, tuberculeuze sleuf uit
hardvochtige makelaarshanden
los te praten. Insiders wisten te
vens de smakelijke details van de
peilloze schuldenlast, die Van
Vliet op zijn vierkante helman
schouders had geladen om een mi
niatuurpodium te bouwen, 95
stoelen te kopen en een toilet met
doortrekker te verwerven.
De opmerking van Van Vliet
(langs de fors geschapen neus weg)
dat hij nooit meer in zijn eigen
theater PePijn zal optreden, treft
de trouwe fan dan ook als een
klassieke dolksteek. Hij doet die
önthulling op een steenworp van de
Scheveningse Kurzaal, waar hij deze
zomer met groot lef en voor eigen
risico zijn zilte soirées voor uitver
kochte zalen heeft gehouden. „Ik
had alleen een garantie van de ge
meente Dat was alles. De rest, de
Zwolsmannen en de Landheren
voelden niks voor mijn avontuur en
kwamen pas op de vereiste tempe
ratuur, toen bleek, dat het publiek
geld en tijd over had voor mijn
formule.
Ik wilde voor mezelf alleen be
wijzen, dat ik een grote zaal kon
bespelen. Ik had incidenteel al va
ker op grotere podia gestaan en bij
die gelegenheden had ik gemerkt,
dat ik me da-ar vrijer voelde, makke
lijker speelde. In PePijn moet je
zwaar aan under-acting doen. omdat
je anders de zaal overschreeuwt.
Niet, dat ik daar bezwaar tegen heb.
maar lekker uitpakken is toch ook
een zalige bezigheid.
Ik heb dat zomerprogramma moei
teloos tussen de voorstellingen van
OPUS VIER geschreven. Toen ik op
1 juli met vakantie ging stond alles
op de band en daarna was het nog
slechts een kwestie van repeteren.
Ik heb bij dit experiment gemerkt,
dat je makkelijker schrijft, als je
vanuit een bepaald kader werkt.
Scheveningen is zo'n gegeven groot
heid. Daar kwam nog bij, dat ik me
ergerde aan de veelgehoorde kreet,
dat Scheveningen een ten dode op
geschreven badplaats is. Dat is pure
waanzin. Natuurlijk, als je de zaken
verkeerd aanpakt, als je consequant
blijft mikken op het petatpubliek en
de goede badgasten van jezelf ver
vreemdt. knoop je jezelf mooi op Je
moet het ook niet proberen met
wielerwedstrijden, concerten op val
se piano's en een optocht onder het
motto „Scheveningen door de eeu
wen heen". Daarmee trek je alleen
een sikkies publiek aan.
Ik heb in de afgelopen zes jaar
zelden gebruik gemaakt van de
massa-media- Met opzet overigens,
wa-nt ik wil gewoon langer mee dan
drie vluchtige televisie-seizoenen. Ik
heb vanaf het begin van PePijn één
keer in de Ridderzaal voor een tele
visie-stunt gezorgd en dat was nog
niet eens geplanned ook. Je mag dus
stellen, dat het buiten mijn schuld
gebeurd is. Daarna heb ik nog één
keer doelbewust geprobeerd het hit
wezen omver te kegelen. Ik had al
een tijd een refreintje, waarin ik
ongelooflijk laag zong. Dat is een
afwijking in mijn stembanden. Ik
kan lager zingen dan een beroeps
bas Ik heb toen in één uur een
liedje geschreven „oh, oh, oh, wat
zing ik laag" en daarmee dacht ik
het gemaakt te hebben. Ik geloof,
dat er niet eens drieduizend exem
plaren van die plaat verkocht zijn.
Vorig jaar had ik die theatergok
al willen wagen, maar daar is toen
een reis naar Zuid-Amerika tussen
gekomen. Ik heb daarna wel in mijn
nieuwe cabaretprogramma het ge
deelte na de pauze voor mijn reke
ning genomen. Ik had het gevoel,
dat het er nu maar eens van moest
komen. Je hebt die leuke sketches
en de samenspraken op een gegeven
moment overleefd, je wilt jezelf ma
nifesteren, een uur alleen op zo'n
podium staan en het publiek atta
queren.
Het optreden in Scheveningen
blijkt achteraf de stroomversnelling
in mijn carrière te zijn geweest. Je
droomt jaren van zo'n kans, je wilt
een paar fijne, grootse dingen doen.
En dan oppens gebeurt het. Ik heb
daardoor de kans gekregen om een
eigen langspeelplaat te realiseren.
De eerste in zes jaar. Vergeet dat
niet. Dat ik er gelijk een Edison
voor gehad heb beschouw ik dan
maar als de beloning voor mijn lan
ge wachten. Op 6 oktober wordt ook
mijn eerste eigen televisie-show uit
gezonden. Uiteraard met Bram uit,
de commune, want laten we eerlijk
zijn: Bram heeft het voor me ge
maakt- Die heeft me in één klap
omgeturnd tot een grote zalen-be
speler. Wahm..
Met dat idee voor Bram liep ik
overigens al een tijd rond. Ik heb
een zwak voor het idioom van een
groep, ik ben gefascineerd door het
taalgebruik van de verkalkte jon
gens uit de Witte en van de Hippies.
Daarbij houd ik ook nog van het
misplaatste individu, van de figuur,
die nooit helemaal goed begrepen
wordt.
Misschien kun je nu wel begrij
pen, waarom ik niet naar dat zaaltje
in de Nieuwe Schoolstraat terug ga.
PePijn is een hoofdstuk' apart ge
weest, de periode van het zelf waar
maken. Ik heb de zaal gehuurd tot
juli 1971, maar als we op 8 decem
ber weer naar Den Haag komen,
gaan we toch mooi in Diligentia
staan Het is net als het uittrekken
van de korte jongensbroek. Je kunt
natuurlijk straffeloos tot je twaalfde
jaar met blote knieën rondstappen,
maar een lange broek is toch fijner.
Ik heb nu de zekerheid, dat we met
PePijn toe zijn aan de lange broek.
Daar komt nog bij, dat ik niet
meer zo best tegen dat typisch
Haagse sfeertje in PePijn kan. Dat
eigen, goedkeurend knikkende pu
bliek. dat Van Vliet als zijn eigen
bezit beschouwt Dat overal rondba
zuint, dat Van Vliet zo heerlijk be-
schaafd is en zulk in en in keurig
entertainment brengt. Weet je, wat
mij regelmatig overkwam in Pe
Pijn? Dat vrouwen me voor de
voorstellingen een zakje snoep ga
ven of een paar schuimtaartjes, die
ze van een verjaardag hadden over
gehouden. Zo'n kneuterig sfeertje
haat ik, omdat het je belemmert in
je eigen vrijheid. Ik verdom het om
de privé lolbroek van een bepaald
select groepje mensen „te zijn. Toen
ik in OPUS VIER opeens andere
woorden gebruikte dan het vaste Pe-
Pijn-publigk van me gewend was.
hoorde je telkens in het zaaltje
„tsssjt" mompelen. Zo van: „Paul
gaat nou wel wat over de schreef".
Ze hadden het van iedereen ver
wacht, begrijp je, maar niet van hun
eigen Paul. Ze kunnen de pot op.
PePijn is al volgeboekt tot april
1972 Teneg die tijd zal het pro
gramma er wel een stuk anders uit
zien dan nu Individueler, meer het
eigen gezicht van ieder van ons
tonen. Je kunt in deze tijd op het
toneel niet meer een ander spelen
dan je in feite privé bent. Vandaar
ook. dat je ons steeds vaker alleen
ziet. Een logisch gevolg dunkt me
van het zoeken naar je eigen* indenti-
teit.
Wat die plotselinge populariteit
betreft. Het streelt natuurlijk je ij-
delheid, maar datzelfde succes bete
kent automatisch ook een stuk ver
eenzaming. Wat je vroeger met zijn
drieën, vieren deed, doe je nu al
leen. Het schrijven, het spelen, het
applaus halen.
In zo'n fase van je leven moet je
verrekt goed oppassen, dat je niet
gaat lijden aan beroepsblindheid. Je
loopt het gevaar, dat je alles meent
te kunnen, omdat het ogenschijnlijk
zo moeiteloos gaat. Daarom ben ik
blij, dat er voortdurend mensen om
me heen zijn, die me op de vingers
tikken, die me genadeloos bekritise
ren. Mijn eigen vrouw, Henk van
Ulsen, Ferd Hugas, zijn vrouw Lied
je. Stuk voor stuk zorgen ze er voor,
dat ik niet buiten mijn schoenen ga
lopen. En dat uiteraard op basis van
genegenheid, van vriendschap. Kri
tiek omwille van de kritiek lap ik
aan mijn laars. De vent, die me niks
zegt en me de grond intrapt, kan
zijn gang gaan. Het zal me een
rotzorg zijn.
Ondertussen denk ik wel aan mijn
toekomst. Ik denk bijvoorbeeld: als
er over vijf jaar vijf groten in ons
vak zijn. dan wil ik als het effe
kan wel bij die vijf horen- Ik heb
zes jaar gewacht met de eerste
sprong. Ik geloof echt, dat ik niet
kansloos ben".
(ADVERTENTIE)
"Doorstraalt" verlichtend weefsels en
spieren tot in de gewrichten
Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt
dat -U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bii alle npoth. en droc.
Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Op donderdaga
vond 8 oktober zullen IKOR-CVK
Potter's oorspronkelijk voor de BBC
geschreven t.v.-spel „Zoon des Men
sen" herhalen via Nederland 2 (van
22.20 tot 24.05 uur).
De eerste televisievertoning in
Nederland vond in maart 1970 plaats
en werd voorafgegaan door veel
protesten, die voor de uitzending
veronderstelden, dat er van godslas
tering sprake zou zijn- Na de uitzen
ding werd in een televiesie-nage
sprek met de deelnemers uit diverse
kerken waaronder tegenstanders
van het .spelunaniem geconsta
teerd, dat dit bezwaar niet steek
houdend is en dat daarom tegen de
uitzending op zichzelf geen door
slaggevende bezwaren kunnen wor
den ingebracht.
IKOR-CVK hebben daarom tot
herhaling besloten, temeer omdat zij
het spel een tweede vertoning ten
volle waard achten. Bovendien is
door velen hierom verzicht.
(Van onze kunstredactie)
TILBURG In het BKS-ge-
bouw aan de Spoorlaan te Tilburg
is een tentoonstelling te zien van
plastieken en tekeningen van Cees
van den Bergh (Grubbenvorst).
In 1920 geboren, koos hij pas op
33-jarige leeftijd voor een artistieke
loopbaan, na te hebben gestudeerd
aan de th te Delft en als ambtenaar
gewerkt te hebben bij het ministerie
van Landbouw. Hij liet zich inschrij
ven als leerling van de Jan van
Eyck-academie te Maastricht in
1953, waar hij les kreeg van prof-
Oscar jespers. Toen deze ontslag
nam in 1955 verliet ook Van den
Bergh de Maastrichtse academie en
vertrok naar Milaan waar hij werk
te onder de leiding van de beeld
houwer Minguzzi. Gedurende 8 jaar
verbleef hij in Milaan en keerde in
1964 naar ons land terug. In 1965
werd hij benoemd tot lid van de
Accademia Tiberiana te Rome als
eerste Nederlandse kunstenaar.
De tentoonstelling is nog te zien
tot 5 oktober a.s. van di. t-m zater
dag van 9-12.30 u. en van 2-5 u.
Zondags van 2-5 u. Toegang gratis.
WOENSDAG 23 SEPTEMBER
NEDERLAND I:
NOS
10.45 SCHOOLTELEVISIE
12.00 SLUITING
KRO
17.00 DE CLUB VAN ZES EN Vi
17.15 KIJK ZELF MAAR
17.40 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 VRIJ UIT (kleur)
Programma over de recrea
tie, waarin in het bijzonder
de fiets onder de loep wordt
genomen.
CVK-IKOR-KRO/RKK
19.30 KENMERK
Wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving.
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 POLITIEKE UITZENDING
CPN
NOS
20.30 STICHTING SOCUTERA
Filmpje van de Stichting
„Meer en Bosch" te Heem-
St6d6
20.35 ALL FALL DOWN
Amerikaanse speelfilm
22.20 STUDIO SPORT
22.45 JOURNAAL (kleur)
22.50 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18-55 JOURNAAL (kleur)
KRO
19.04 FELIX DE KAT (kleur)
19.11 PISTE (kleur)
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.20 DE ONTVLUCHTE
GEVANGENE (kleur)
21.10 DE JAREN 1945-1950
Het derde 'deel gaat onder de
titel: „Van de smalle naar de
brede basis"
21.50 ZELF DOEN
22.30 JOURNAAL NOS (kleur)
TELEAC
22.35 DAMMEN VOOR
BEGINNERS
Herhaling van les 1.
23.05 SLUITING
BELGIë (Nederlands):
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 JEVANJONG
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEEROVERZICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 PLEASE, SIR
20.50 MULTATULI (I)
21.50 DANS MEDLEY BACCARA
Pianist Johan Stolz improvi
seert
22.05 GASTPKOGKAMMA
Het Vrije woord: Het Humanis
tisch Verbond
22.35 JOURNAAL
BELGIë (Frans):
16.00 SCHOOLTELEVISIE
17.25 JOURNAAL
17-30 FEU VEKT
Gevarieerd jeugdprogramma
18.55 SUR VOL
Afl. 9: „Noorwegen"
19.25 MUST1
Voor de kleuters
19.30 MON F1LS
Feuilleton
20.00 JOURNAAL
20.30 POOIUM
Les nouveaux électeurs
21.30 CE PAYS EST a VOUS
Afl „De Aisne-vallei"
22.10 LE PETIT CARROUSEL IL-
LUSTRé
Filmkroniek
23.10 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.15 KAPITAAL 70
Gedachten over het thema
„V ermögensbildung"
21.00 (kleur) STERGASTE:
HILDEGARD KNEF
22.00 INTERVIEW MET DE
GESCHIEDENIS
Historische uitbeelding van
een kruisverhoor met Giacomo
Pacanntro
22.35 (kleur) JOURNAAL
22.55 BERICHTEN OVER DE
VOETBAL - BUNDESLIGA
23.40 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 (kleur) HEUTE
Jonrnaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 (kleur) ZDF-MAGAZIN
Informaties en meningen over
actualiteiten.
21-00 WOYZECK
22.30 (kleur) JOURNAAL
(ADVERTENTIE)
rrROTTERDAM
aanv. nw. leerjaar 5 oct. 1V/U
Oostzee dijk 232,242 tel. (0101138129
Woensdag 23 september
HILVERSUM I 402 m en FM.
VARA: 12.00 Goede wijn behoeft
geen kras: oude jazzmuziek en -
amusementsmuziek. (gr.). 12.54
Voor het platteland. 13.00 Nieuws.
13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo:
Klassieke en moderne muziek (gr
13-45 Gesproken portret. 14.00 Stere-
o: Operetteprogramma. 14.50 Stereo:
Klassieke kamermuziek (gr). 15 15
Way-oiit: teksten, muziek en andere
geluiden van generzijds 16.00
Nieuws. 16.03 Stereo: Nederlandse
chansons 16.20 Klassieke muziek.
16.50 Altviool en piano: moderne
muziek. 17.20 Stereo: Pianorecital:
moderne muziek 17.50 (NOS): Hoc-
keytoernooi om de Europabeker.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws.
18.11 Actualiteiten. 18-20 Uitzending
van het Gereformeerd Politiek Ver
bond. 18.30 Stereo: Klink klaar, zon
der nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35
Buitenlands weekoverzicht. 19.45
Stereo: Melodieën Express: licht or
kest met vocale ensembles en zang-
solisren 20.10 Stereo: Tango-rumba
orkest met zangsolisten. 20.40 Radio
Jazz Magazine. 21.00 Stereo: Prome
nade-orkest en solist. 21.35 Nou,
en..!: satirisch programma. 22.00 Li
teraire herinneringen- 22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen. 22.43 Actuali
teiten. NOS: 22.55 Stereo: Internati
onale Gaudeamus Muziekweek 1970.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM U 298 m en FM.
KRO: 12.00 STEREO: Van twaalf
tot twee, gevarieerd programma.
(12.22 Wij van het land: 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten;
13.0013.05 Raden maar NCRV:
14.10 Klassieke gewijde muziek
(gr.) 15.00 In 't zilver: programma
voor oudere luisteraars. 16.00
Nieuws 1603 Voor de jeugd. 17.00
Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie-
ners. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Tekst en uitleg. Een driewekelijkse
rubriek -van het ministerie van on
derwijs en wetenschappen. Henk van
Stipriaan in gesprek met de voorzit
ter van de commissie Opleiding Le
raren dr. J. B. Drewes over de
nieuwe lerarenopleiding voor alge
mene vakken. 18.00 Strictly Country
Style- 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en
Nu: actualiteiten. NOS: 19.00 Open
baar Kunstbezit. 19.10 Human Po
wer Legion een vierde krijgs
machtonderdeel. discussie. 19 35 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek
19.50 Programma voor blinden en
slechtzienden 20.00 Stereo: Holland
Festival 1970- Metropole-orkest met
solisten Music Hall Concert. 22.30
Nieuws 22.38 Cosa Nostra ook
Uw zaak (stereo) 23.55-2400
Nieuws.
HILVERSUM III 240 m en FM.
AVRO: 12.00 Nieuws 12-03 Zet 'm.
op: vrolijk platenprogramma. (13.00
Nieuws. 13.03-13.06 Radiojournaal)
14.00 Nieuws. 14.03 Gimmick een
duidelijk herkenbaar platenprogram
ma. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenpro-
gramma. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00
Lichte platen. (17.00 Nieuws- 17.02-
17.05 Radiojournaal.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40 Weerbericht, en
SOS-berichten voor de schippers)
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, mededelingen,
dagklapper en SOS-berichten voor
de schippers. 13.20 - Tafelmuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Klassiek con
cert. 15 00 Nieuws- 15.03 Wedstrijd
Radioschoolkoor 1970. 15.15 Voor de
kinderen 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten 16 09 Folkloristisch pro
gramma. 17.00 Nieuws, weerbericht
en mededelingen. 17.15 Jazzpodium.
18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten.
18.20 Lekenmoraal en filosofie. 18-50
Sport 18.55 Taalwenken. 19.00
Nieuws, weerbericht en actualitei
ten. 19 40 Carlos Jobim 19.45 Infor
maties 20.00 Operetteconcert. 22.00
Nieuws, berichten en De Zeven
Kunsten. 22.20 Lichte muziek. (23.00
Nieuws) 23.40-23.45 Nieuws-
Donderdag 24 september
HILVERSUM I 402 m en FM.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek (ver
volg). (Om 8.30-8.33 De groente
man i 8.50 Morgenwijding. 9.00
Klassieke kamermuziek (opn.). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma. (11.00-11.02
Nieuws). 1130 Voor de vrouw.
(11.55 Beursberichten.)-
HILVERSUM II 298 m en FM.
KRO: 7 00 Nieuws 7.11 Het le
vende woord 7.16 Stereo: Badinerie:
klassieke muziek (gr.). (7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten: 7 50
Overweging; 8 00-8 10 Nieuws.) 8.30
Nieuws. .8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-9-10 Gymnastiek voor de
vrouw.) NOS: 10.00 Wat heeft dat
kind? pedagogische lezing. 10.20
Stereo- Muziek uit de Barok. KRO:
11.00 Nieuws. 1103 Voor de zieken.
1 55 Mededelingen
HILVERSUM IU 240 m en FM.
NCRV: 9.00 Nieuws, 9.02 Terug
van weggeweest: muziek van toen
voor luisteraars van nu 9.30
Zzzoeffeen instrumentaal pro
gramma 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek
bij de koffie. (11.00 Nieuws.).
(ADVERTENTIE)
aVi
na
op crèmebasis
2 behandelingen per tube
26 sprankelende tinten