De culturele
guerrilla van
straattoneel
Niks verbloemen, wakker porren
POPPENFESTIV AL
IN DORDRECHT
efficiency
beurs
Louis Malle bekritiseerd
mm*
Agitatie
Sociaal .realisme
Studenten
Private eye
Blaiberg
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
22 tm 30 september
amsterdam
DINSDAG 22 SEPTEMBER 1970
DE CULTURELE GUERRILLA. STRAATTONEEL GUER-
R1LLATHEATER. Het zijn begrippen die een protest aan
dienen in de oude plucliewereld van de gevestigde schouw
burgen We gaan met de politiek de straat op, we houden
demonstraties, buitenparlementaire acties. Of, zoals Jan
Juffermans, organisator van o.a. de Utrechtse Motions-
week, het zegt
„Een essentieel onderdeel van het democratiserings- en
egaliseringsproces dat zich in onze huidige samenleving
voltrekt, is het „op straat" brengen van dingen die vroeger
intem werken bekokstoofd door een kleine troep regen
ten: de sterren van het publiek. Daarmee vergelijkbaar
is de ontwikkeling die te zien is in de vormen van theater
bedrijven (of toneelspelen). De statusscliouwburgen en
het stat'ustoneel zoals we dat nog overal kennen, werken in
feite mee aan de verduistering van de kern van het theater
de crisis, die bijna altijd aan liet eigentijdse toneel ten
grondslag ligt."
„Als duidelijke reactie of liever alternatieve actie, is er
een toename te zien van groepen en schrijvers die zich
bezighouden met het straattoneel. Natuurlijk is deze term
niet helemaal juist, want „straat" kan in dit verband vaak
vervangen worden door fabriekshal, winkelcentrum, bus
halte, station enzovoorts, openbaar theater is daarom mis
schien een betere vorm.
De opkomst van het straat-tlieater is natuurlijk onver
brekelijk verbonden met het feit dat men de straat steeds
meer gebruikt als terrein voor sociale actie, vooral in Ame
rika is uit talloze demonstraties, op allerlei pleinen en
plaatsen een theatervorm voortgekomen die vaak op di
recte wijze meestreeft met de bedoelingen der demon
stranten."
Over het hoe en wat van het straattoneel praatten we met
Wim Odé van het Nederlands Centrum voor Amateurto
neel, die zich als geen ander in deze materie heeft ver
diept.
v i 1
Mj
Wim Odé, het wordt pas leuk als iedereen zich rotschrikt.
(Van onze correspondent)
MAARSSEN „Wat is dat voor
waanzin? Ik heb net mijn moeder
begraven. Jullie kunnen dit niet
maken". Dat schreeuwde een van
de omstanders toen een straat-
groep een spel opvoerde over
agressie met daaruit volgend de
dood. Een van de spelers bleef
voor dood liggen. Toen kwam de
reactie. Toen was er ook ineens
een hetze tegen het spel. Het is
een beetje het wegvluchten uit de
vrijblijvendheid van het theater.
Het straattheater probeert de v
blijvendheid niet alleen binnen de
daarvoor aangewezen ruimte van het
theater te laten, maar de mensen te
ov.ertuigen dat zij door de hele sa
menleving heen geïntegreerd moet
zijn. Dat is het eigenlijk. Het is het
bewerkstelligen van een vrijheid.
Daar is het officiële theater ook mee
bezig, altijd, maar dan op een wat
ongevaarlijke plek. Het wordt pas
weer leuk als iedereen zich rot
schrikt. Als er een stuk aanval op je
eigen levenssituatie gepleegd
wordt".
Straattoneel is guerrillatoneel. De
voorstellingen duiken links en rechts
op. Waarom?
„Nou dan zou je weer dat voor
stellingsaspect krijgen. Je gaat dan
dus zeggen: Ik maak een aanbieding
aan de mensen om te komen kijken
naar een stuk. Ik geloof dat je die
situatie nie' moet veranderen. We
moeten geen mensen aanwerven om
naar het stuk te komen kijken want
dan wordt het een stuk openlucht
theater. Nee, wat essentieel is, is dat
mensen die er niet op verdacht zijn
geconfronteerd worden met dit thea
ter of via dit theater met bepaalde
problemen".
Hoe staat de overheid er tegenover?
„Nou, er is een groot aantal groe
pen die van tevoren met de politie
of met de gemeente overleg plegen".
Dan wordt er dus geageerd tegen
de bestaande orde met toestemming
van de bestaande orde?
Dat moet je niet zo stellen, hoor.
Ik geloof niet dat dat juist is. Er
wordt dus wel tegen de bestaande
maatschappij-orde geageerd, tegen
allerlei misstanden. Ook worden al
lerlei menselijke problemen aan de
orde gesteld. Dat hoeft niet op het
maatschappelijke vlak te liggen, het
kan ook op het' communicatieve. Er
is ook een groep die zich helemaal
niet maatschappelijk opstelt maar
die zich ten doel stelt om communi
catie tot stand te brengen met de
mensen die ernaar kijken. Die dus
ook gesprekken gaat voeren en al
lerlei technieken heeft uitgedacht
om dat te gaan doen.
Er zou bijvoorbeeld geageerd kun
nen worden tegen het optreden van
de politie tegen de Damslapers?
„Dat zou inderdaad wel mogelijk
zijn. Het zit er in dat je zegt: dit is
een waanzinnige bureaucratie waar
op een bepaald moment iedereen
heeft het gevoel tegen beter weten
in een beslissing wordt genomen
die dan wordt doorgevoerd. Kunst is
altijd en daarom vind ik dat
straattheater ook kunst is dat er
in een bestaande orde een soort
marginale ruimte gemaakt wordt om
juist de wantoestanden in die orde
aan de orde te stellen. Ze wordt
getolereerd. Ze wordt door de vin
gers gezien. Echte kunst wordt al
tijd door de vingers gezien, dat
wordt nooit „con amore" geaccep
teerd, geloof ik. Ik geloof dat het
het wezen van het toneel is om de
mensen bepaalde tegenspraak te ge
ven, tegen de haren in te strijken.
Niet om ze te bevredigen. Het is
een wakkermaakfunctie. Je moet
niks verbloemen, je moet pakken.
Ieder systeem, behalve het dicta
toriale heeft in zich dat het voor dat
soort dingen ruimte maakt. Ik geloof
dat dat het grote winstpunt van de
beschaving is. Dat je zegt, hoewel
we ons door dat soort dingen aange
tast voelen geven we ze die ruimte.
Je komt in conflict want je probeert
juist door dat provoceren duidelijk
te maken dat de orde waar je tegen
ingaat bepaalde excessen heeft. Die
probeer je aan te tikken. Die be
staande orde zal zeker terugslaan.
Die zal zo'n situatie als het politie
optreden op de Dam laten gebeuren.
Juist daardoor maken dit soort thea
teracties de rotte plek van dit sys
teem duidelijk.
Zo zou je het kunnen stellen. Het
is wel een aanval, je zou het goed
aardig kunnen noemen maar het
kan zelfs ook kwaadaardige vormen
aannemen. Maar het uitgangspunt
van die aanval, het feit dat men het
niet eens is met die bestaande orde,
wordt god-zij-dank in de Nederland
se samenleving geaccepteerd. En
dan zijn er mensen die zich op hun
tenen getrapt voelen.
Heel concreet dus los van de
overheid is het feit dat je op
straat gaat spelen, dat je de mensen
belemmert om door te lopen, dat je
ze laat zien dat er bijvoorbeeld geen
ruimte meer voor spelen is in die
straat. Wat gebeurt er dan? Zo'n
groep maakt een cirkel en gaat daar
een spel spelen. Die omstanders ra
ken daar opgewonden over. Ze zeg
gen: die mensen zijn gek aan 't
doen. Op een bepaald moment wordt
het zelfs zo erg dat de omstanders
zich agressief gaan gedragen tegeno
ver die mensen die daar zitten te
spelen. En dat was nu juist wat ze
wilden bereiken. Dan gaan ze met
die mensen in discussie. Waarom
doen we dat nou? Wat we willen
overbrengen is dat wij vinden dat
er in deze samenleving niet vol
doende ruimte voor het ludieke is.
Op straat barst het van de mogelijk
heden".
In Amerika noemen ze het Guerrilla
Theater, maar dat is weer zo Ameri
kaans. Het geeft wel goed het we
zen van de zaak weer. Het is inder
daad een guerrilla wat je doet. Een
soort binnenlandse oorlog. Het is je
verschuilen binnen een systeem en
daar speldeprikken in geven. De
woorden actietheater en guerrillathe
ater geven het wezen van de zaak
beter weer".
Ziet u een goede toekomst voor
het straattheater?
„Ik vind het een vorm die erg
goed gebruikt kan worden en die
misschien ook op de rest van toneel
een bepaalde invloed kan oefenen.
Hoe meer culturele beweging er
komt hoe meer de cultuur zich ver
nieuwt. Dat houdt in dat hoe meer
je erin terechtkomt hoe meer dit
soort dingen zal gaan gebeuren. Dat
houdt weer in dat er de komende
jaren toch wel wat te doen zal zijn
op dit terrein. Maar dat houdt niet
in dat de groepen die nu spefen een
florissant bestaan zullen leiden. Dat
is belachelijk".
Tot zover Wim tWét Jan Juffer
mans halen we nog i keer aan, om
duidelijk te stellen waar en hoe het
straattoneel staat:
„Het straattoneel gaat een belang
rijke bedreiging vormen voor het
gevestigde bestel. Er is een snelle
opkomst van veel nieuwe initiatie
ven op dit gebied. Er zal dan in de
toekomst, ook in verband met subsi
diëring, door de overheid rekening
moeten worden gehouden met deze
ontwikkeling. Ook in het „officiële"
toneelbestel wordt deze ontwikke
ling nog steeds terzijde geschoven.
Wie de nieuwe ontwikkelingen .in
de toneelwereld onderkent, en het
accent van artistieke verlegd ziet
worden naar sociale actie, stuit ono
verkomelijk op een aspect dat in
onze cultuur zeer moeilijk ligt: soci
aal realisme.
„Straattoneel is wezenlijk anders;
het ontstaat uit een snelle verande
rende maatschappij, of beter gezegd
het ontstaat opnieuw. Als het goed
gaat, krijgen hoe langer hoe meer
knusse marktpleinen, ultramoderne
winkelcentra en andere exponenten
van de consumptiemaatschappij
„last" van een soort culturele guerril
la: het straattheater".
Toch is het straattoneel, zelfs in
de ogen van Wim Odé en Jan Juf
fermans, niet alles:
„Vaak is echter aan de verschil
lende activiteiten van straatgroe-
pen nog te merken dat ze zijn uit
gegaan van de traditionele, vol
komen misgroeide toneelvorm die
we momenteel onder tomaten be
dolven zien liggen. Het is om in
huilen uit te barsten over zoveel
naïeviteit als je een straattoneel
speler hoort zeggen: „Ik zag laatst
nog Jules Croiset, werkelijk een
fijne collega".
(Van een onzer verslaggevers)
DORDRECHT „Wie denkt
dat poppenkast zoiets is als Jan
Klaassen en Katrijn heeft het mis.
De eeuwenoude vorm van thea
ter, misschien wel de oudste, is
zeer serieus en jammer genoeg de
laatste eeuwen wat verwaterd.
Het idee dat het alleen voor kin
deren is, moet maar eens de we
reld uit". Dat zegt Lou ten Bosch,
kunstenaar, pantomimespeler en
amateur-poppenspeler, een van de
initiatiefnemers van het poppen-
kastfestival dat deze week in Dor
drecht plaatsvindt.
Lou ten Bosch is een ja-ar of wat
geleden begonnen met een klein
poppentheater in Dordrecht, samen
met collega-tekenaar Albert Winse-
mius. Ze maakten hun eigen verha
len, poppen en decors. Het sloeg in,
hun poppenkast voor volwassenen.
En Lou en Albert werden nog en
thousiaster. Toen rijpte het idee
voor een groot festival. Een grote
winkelactie in Dordrecht, een Lim
burgse week, was een prachtige
aanleiding.
Zaterdagmiddag 19 september be
gint het met een grote kindervoor
stelling op de Grote Markt in het
centrum van de stad. Ook voor
woensdagmiddag is op dezelfde
plaats een kindermatinee gepland.
Iedere avond is er in het Minithea-
ter of in Pictura een voorstelling
voor volwassenen, experimenteel
poppenspel, de klassieke poppen
kast, een marionettentheater uit
Gent m België en zondag a.s. een
voorstelling met wajangs. In de
vooravond treden overal in de stad
wandelende Chinese poppenkasten
op, die de poppenkast naar de men
sen toe brengt.
Daarnaast is er in het Museum
van Gijn van 10 tot 5 iedere dag
een poppententoonstelling met histo
rische en uitheemse poppen, mario
netten en wajangs. De Verenigde
Poppenspelers, een soort gilde van
poppenspelers, heeft de gelegenheid
aangegrepen om in deze week haar
jaarlijkse bijeenkomst in Dordrecht
te houden.
Brett Halliday is een van dié
Amerikaanse schrijvers, die ontelba
re, steeds zeer op elkaar lijkende
hoeveelheden woorden spenderen
Laan de belevenissen van de privé-
detective; de superman uit de Sta
tes. De man die graag het bed mee
wordt ingelokt (daar geweldig is),
driekwart boek lang pakken slaag
krijgt; er steeds in slaagt tussen
tientallen kogels door te lopen en
ALTIJD wint. Halliday's held Mike
Shayne maakt hierop in Lokaas voor
de dood geen uitzondering. Dergelij
ke boekjes worden nu ook bij Bruna
uitgegeven en hebben géén rode
kaft meer.
E. LOOMANS
Lokaas voor de dood - Brett Halll-
dag Bruna - 1 2.75.
Is er in de groep Studententoneel
belangstelling voor het straattheater?
„Heel uitgesproken, ja. Er zijn
ook binnen de Studententoneelorga
nisaties nogal wat groepen geweest
die zich met het straattoneel hebben
beziggehouden. Ook logisch. De soci
ale acties lopen op het ogenblik voor
een groot deel vanuit de studenten
wereld, dus ligt het voor de hand
dat een van hun middelen het
straattoneel is. Of het nu van stu
dentenzijde komt of van een andere
kant, ik vind die term Straattheater
eigenlijk niet zo erg gelukkig. Om
dat die aanleiding geeft tot verwar
ring met openluchttheater. Ik vind
de term Actietheater eigenlijk beter.
(Van onze correspondent)
BONN De Noord-Duitse Tele
visiemaatschappij is door de rege
ring scherp bekritiseerd vanwege
haar besluit twee televisie-films
over India van de Franse regiseur
Louis Malle uit te zenden.
Deze films, „Calcutta" en „Reis
naar het Zuiden", leidden tot de
sluiting van het kantoor van B.B.C.
in New Delhi, nadat zij in Engeland
vertoond waren. De West-Duitse re
gering schijnt bij haar kritiek alleen
gedreven te zijn door de wens de
Indiase regering niet voor het
hoofd te stoten. De televisiemaat
schappij deelde mee dat zij niet van
plan was de uitzendingen te laten
vervallen. De eerste film is afgelo
pen weekend uitgezonden. De maat
schappij is van plan meer films over
In-dia van Louis Malle op het scherm
te brengen. Zij zullen ook door an
dere West-Duitse televisiemaat
schappijen uitgezonden worden.
In augustus van het vorig jaar
overleed tandarts Philip Blaiberg.
Een beroemd man omdat hij meer
dan negentien maanden lang met
het hart van een ander leefde In die
periode ontkwam hij niet aan het op
schrift stellen van zijn memoires.
„Als ik naar mijn hart kijk" luidt
de titel van het boek. Ongetwijfeld
geen literair hoogtepunt, maar wel
het verslag van een man die 19
maanden lang ontzettend blij is ge-
tveest en van het leven heeft geno
ten. Ondanks de opstelachtige stijl
en commerciële achtergrond
boeiend en uniek boek.
E. LOOMANS
Ais ik naar mijn hart kijk
Philip Blaiberg - Lannoo paperbacks
- 9,90.
14.25
18.45
18.55
19.04
19.09
20.00
20.20
21.00
21.00
NOS
SLUITING
FIFO DE CLOWN
JOURNAAL (kleur)
KRO
BRUINTJE BEER (kleur)
DAKTAKI (kleur)
JOURNAAL NOS (kleur)
BRANDFUNT
ANDY WILLIAMS-SHOW
(kleur)
In deze laatste aflevering van
dit seizoen treden rond Wil
liams als gasten op: „The Os
mond Brothers e.a.
NAAKT DOOR DE HEL
Tiende aflevering van deze
Japanse televisiefeuilleton
22.50 JOURNAAL NOS (kleur)
22.55 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18-55 JOURNAAL (kleur)
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 EUNSTSIGNALERING
Wegwijzer in de actualiteit van
de kunst
AVRO
19.30 AVRO'S TOPPOP
Eerste aflevering van een we
kelijks tienerprogramma met
inspraak van de kijker
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 MUZIEK IS TROEF (kleur)
Een kijk en luisterprogramma,
gepresenteerd door Pim Ja
cobs m.m.v. Martine Bijl, Ben
Cramer, Jong Talent, Platen-
nieuws met de Griekse zange
res Dora Gianakopoulou e.a.
21.10 PEYTON PLACE
22.00 AVRO'S TELEVIZIER-
MAGAZINE
22.50 JOURNAAL NOS (kleur)
22.55 SLUITING
14.30 SCHOOLTELEVISIE
14.30 Economie. Moderne
administratietechnieken
(herh.)
14.55 Sluiting
15.30 Estetiscbe opvoeding
15.55 Sluiting
17.00 Het warenhuis
17.30 Moderne wiskunde
18.00 Nederlands.
Godfried Bomans
18.30 Moderne wiskunde
18.55 SLUITING
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 TIENERKLANKEN
Opinies van jonge mensen ovel
de komende gemeenteraads
verkiezingen in België
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZOEKLICHT
20.30 HET ROME VAN ALBERTO
MORAVIA
Met acht korte verhalen van
Moravia wordt een beeld ge
geven van het lief en leed van
een groep thuislozen in het
naoorlogse Rome.
22.55 JOURNAAL
23.00 SLUITING
14.00 SCHOOLTELEVISIE
18.10 JOURNAAL
18.15 HYPPOLITE ET SES AMIS
Voor de kleuters
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES
19 25 BeBe ANTOINE
Voor de kleuters
19.30 MON FILS
Feuilleton
20.00 JOURNAAL
20.30 PORTRET VAN MIREILLE
DARC
21.00 SeLECTION TV
Informatief documentair pro
gramma
22.00 LE FRANCOPHONISSIME
Spelprogramma van Jacques
Antoine, gepresenteerd door
George de Caunes.
22.20 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
20.15 WAT BEN IK?
20.15 (kleur) WAT BEN IK
Beroepenraden
21.00 AGAMEMNON
Spel naar een gegeven van
Spel naar een gegeven van
Wlater Jens.
22.05 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: commentaar en
weerbericht
22.25 PERSVRIJHEID
Gesprek over een actueel
thema
22.35 (kleur) JOURNAAL-
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 DE SPORTSPIEGEL
(kleur) REPORTAGES, docu
mentaires en commentaren.
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 (kleur) DE WREKERS
21.50 HEGEL NU
De invloed van de filosoof
Hegel wordt in een denkbeel
dig gesprek naar voren ge
bracht-
22.50 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend, weerbericht
Dinsdag 22 september
HILVERSUM I 402 m en FM.
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Toppers van toen (gr.). 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS:
13.30 Spiegel van België: muziek en
nieuws van onze zuiderburen. 14.00
Stereo: Omroeporkest van de Bayer-
ischer Rundfunk (opn). AVRO:
15.10 Inernationale Muziekspiegel
(opn).: klassieke en moderne mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Kwispel:
quiz- 16.10 Stereo: Gaudeamus 25
jaar: moderne muziek. 16.35 Ge
sprek over muziek. 17.05 Stereo:.
Omroepdubbelkwartet: klassieke lie
deren. 17.30 Trefpunt: discussieru
briek voor actuele zaken. 17.50
(NOS) Hockeytoèrnooi om de Euro
pese Beker te Brussel. 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio
journaal. 18.25 Licht orkest (opn).
18.55 Paris vous parle. 19.00 Stereo:
Jazz Spectrum. 19-30 Nieuws. 19.35
Vanavond: gevarieerd programma.
22.00 Muze zonder make-up: klein
kunst uit het buitenland. 22.30
Nieuws. 22-38 Mededelingen. 22.40
Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo:
Internationale Gaudeamus Muziek-
week 1970. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m en FM.
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00
13.05 Raden maar..-) 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Pizzicato: muzikaal mid
dagmagazine (16.00 Nieuws) 17.00
overheidsvoorlichting: Herziening
van de sociale wetgeving en algeme
ne sociale aspecten op de Neder
landse Antillen. Raymundo Debrot
in gesprek met de minister van
Sociale Zaken, Z.E. drs. R. F. Mc
William. 17.10 Voor de kinderen.
17.15 Hai-jeugdprogramma. 18.19
Uitzending van de Partij van de
Arbeid. 18.30 Nieuws- 18.41 Actuali
teiten. 19.00 Stereo: Eigen fabrikaat:
lichte muziek uit de KRO-produk-
ADVERTENTIE)
kantoormachines kantoormeubelen
kantooruitrusting reproduktieapparatuur
geopend van 10 tot 17 uur ma 28 en di 29 sept ook
van 19 tot 22 uur zondag gesloten
toegang f350
ties. 19.40 Bloeien waar je gezaaid
wordt: programma over godsdienst
onderricht op scholen. 20.00 In uit
gesteld relais: VII. Salzburger Fest-
spiele. 21.30 Babel: kunstkroniek.
22,25 Overweging. 22.30 Nieuws.
22.40 Den Haag vandaag. 22.50 De
zingende kerk: muziek in de litur
gie. 23.05 Stereo: Re-Lex-ez-vous:
licht platenprogramma- 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM III 240 m en FM.
VARA: 12.00-12.03 Nieuws. 13.00
Nieuws. 13.03 Ekspres: licht platen-
programma. 14.00 Nieuws. 14.03 De
Eddy Becker Show. 15.00 Nieuws.
15.03 Driedraai. 16.03-18.00 Mix: 120
minuten rijp en groen op alle toe
ren. (17.00-1702 Nieuws.).
BRUSSEL NEDERLAND 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma (12.40 Weerbericht en SOS-
berichten voor de schippers). 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, mededelingen,
dagklapper en SOS-berichten voor
de schippers. 13.20 Tafelmuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio
(15-00 Nieuws) 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Lichte muziek.
16.15 Voor de oudere luisteraars.
17.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen. 17.15 Jazz en chansons,
18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten.
18.28 Paardesportuitslagen. 18.30
Taalwenken. 18.32 Lichte zang.
18.35 Verkeerswenken. 18.40 Lichte
muziek. 18-45 Sport. 18.52 Taalwen
ken. 18.55 Dansmuziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en actualitei
ten. 19.40 Amusementsmuziek. 19.45
Voor de middenstand. 19.55 Inter
mezzo. 20.00 Kamermuziek. 22.00
Nieuws, berichten en De Zeven
Kunsten. 22.20 Lichte muziek (23.00
Nieuws). 23.40 Nieuws. 23-4523.55
Ligging der zeeschepen.
Woensdag 23 september
HILVERSUM I 402 men FM.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Socialistisch
strijdlied. 7.23 Stereo: Dag woens
dag!: Muziek en informatie, (pim.
7.33 Van de voorpagina.) VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
8-11 Actualiteiten. 8.22 Stereo: Dag
woensdag (vervolg) (pim. 8.35 Van
alle markten thuis; 9.05 Uit eigen
huis: studio-opnamen.) 9.35 Water
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00
Licnte grammofoonmuziek. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws.
11.03 Voor de vrouw.
HILVERSUM n 298 m en FM.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7-16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek
(gr.). (7.25 Horen en zien; 7.30
Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actu
aliteiten.) TROS: 8.00 Nieuws. 8.11
Luister uit...én thuis...: verzoekpla-
tenprogramma voor de militairen.
(8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw) 9-30
Voor de kinderen. 9.45 Stereo: Ge
schikt voor U!moderne en klassie
ke muziek (gr.). 10.15 Voor de
vrouw. 11.00 Nieuws. 11.03 Actuali
teiten. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III 240 m en FM.
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing,
zing, zing!: lichte vokale muziekjefe'.
10.00 Nieuws- 10.03 Mengelmuze:
nieuw verschenen langspeelplaten,
voorzien van kritisch commentaar.
EO 11.00 Nieuws. 11.03 Gospelsound,
een programma boordevol muziek,
speciaal voor jonge mensen.