STAPHORST KRIKT IMAGE OP Veranderingen Teg' en oecumene Verliezen Ingesnoerd In Nederland is nog een handvol dorpen aan te wijzen, waar het lijkt alsof de bevolking zien afzet tegen de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. Vaak berust het afwijzen van bepaalde zaken (inenting, tv-kijken, sport op zondag enz.) op godsdienstige principes. De gemeente Staphorst - 13.650 ha groot; 10.500 inwoners - is zo'n plaats in Nederland, waar de bevolking zeer sceptisch staat tegen over bepaalde ontwikkelingen. Het is een ge meenschap met eeuwenoude kerkelijke tradi ties en specifieke gebruiken. Op zich zelf niet erg. Anders wordt het wanneer het gedrag van een of meer inwoners publiekelijk aan de kaak wordt gesteld. Staphorst heeft in de af gelopen tien jaar twee van dergelijke volks gerichten of pogingen daartoe beleefd. Ze hebben veroorzaakt dat de brede massa momenteel over „het zwarte dorp" spreekt. Staphorst wil van die naam af. Daarom wor. den pogingen in het werk gesteld om de ima ge te verbeteren. Want de tijd staat niet stil. Ook niet in Stanhorst. En er ziin steeds meer inwoners die dat gaan hegrijpen. STAPHORST De zilveren gespen op de schoenen schitteren in de zon. Tussen het stemmige zwart door vonken de rood gebloemde kraplappen van de vrouwen. Een wit kanten muts spant over het oorijzer. De knokige hand omklemt de in zilveren beslag gevatte Bijbel, Gods Woord in boekvorm. Staphorst gaat ter kerke. Monumentaal waaieren de mannen en vrouwen uit over de Streek. Door het gebladerte probeert de zon de strakke gezichten op te lichten. Tevergeefs. Ernstig schrijden de kerkgangers voort. Monotoon klinken even later de gerekte hele psalmnoten over het uitgestorven lijkende dorp. Vanaf de kansel klinkt de doordringende stem van de predikant. De stem zwelt aan wanneer hef gaat om Gods kin deren te weerhouden het brede pad op te gaan, dat leidt naar Hel en Verdoemenis. De mannen en vrou wen in de houten banken kijken strak voor zich uit. Ze zien er niet naar uit dat ze Gods water over Gods akker zullen laten lopen. Het leven van alledag biedt ge noeg zorgen. Het boeren op een klein bedrijf in een tijd, die over loopt van EEG en schaalvergroting is geen sinecure. Maar 't is goed dat dominee wijst op Satan's listen en lagen, waar de mens elke dag weer in verstrikt kan raken. Zelfs door de dikke kerkmuren heen zaait de duivel het zaad van onvrede en twijfel. Daarom onderwerpt de Staphor9ter zich elke zondag weer aan het gezag dat hem vanaf de kansel wordt voorgehouden. Gods Heerlijkheid is nabij, klinkt het. De Staphorster weet het en put er troost uit. Troost die hij elke dag weer van node heeft. De Staphorster is van huis uit zeer godsdienstig ingesteld. Op de Dag des Heeren wanneer hij naar de kerk gaat wijkt hij dan ook niet voor een auto. De Hervormde ker ken van Staphorst en Rouveen beho ren tot de Gereformeerde modaliteit, en zijn wars van elke vrijzinnig heid. Ze maken het kerkelijk leven statisch en willen houden wat ze verworven hebben. Toch vreet de tijd en de daarmee gepaard gaande veranderingen aan Staphorst. Jonge Staphorster mannen hebben de kle derdracht afgelegd en in Rouveen zijn er ook al meisjes, die de zwarte kousen hebben uitgedaan. Maar de minirok is er nog steeds taboe. De oudere vrouwen houden het bij de „dracht". Het haar weggestoken on der het kleine slaapmutsje, de boe zem weggesnoerd onder de zwarte lorstrok. De Staphorster boerin draagt het en heeft het altijd gedra gen, zonder zich te bekommeren wer haar charme. Het was 1961 toen de hel over Staphorst losbarstte. Jongeren reden ?en Staphorster vrouw op een mest- ;ar door het dorp heen omdat zij in zonde had geleefd met een man. Een volksgericht was geboren en wekte Ie belangstelling van de wereldpers Staphorst werd in één klap losgesla gen uit zijn isolement. Vijf jaar later was het opnieuw •aak. Jongeren wilden een schand- boog oprichten voor het huis van en vrouw. Vijfentwintig man rijks- lolitie knuppelden deze voorne- I]*H (111 I0S mens uit de harde koppen van de Staphorsters. De Justitie verordon neerde: iets dergelijks mag niet weer gebeuren. Sindsdien zijn er in Staphorst en Rouveen geen volksge richten meer gehouden. Maar veel inwoneTS zijn van mening dat in principe het volksgericht een posi tieve uitwerking kan hebben. „Inderdaad", Staphorst zit opge scheept met de erfenis van de kar". Landbouwvoorlichter J. de Wolde (43) zegt het met wat schroom in zijn stem, maar wil aan de andere kant de waarheid ook onder ogen zien. „Maar er is nooit naar voren gekomen, dat het ook een stuk gein van de jongeren betrof" voegt hij era'an toe „Staphorsters zijn men sen, die achting en genegenheid ver dienen", zegt hij een Zwolse (vrij zinnige) predikant na. „De bevol king heeft een vergaand Godsver trouwen" gaat hij verder. En dan wat bitter: „Dan ben je ook al getekend tegenwoordig. Maar mag je alsjeblieft je eigen leven leiden? In de oorlog waren de ker ken ook vol volk. Toen was het Godsvertrouwen groter dan nu. Is het naar de kerk gaan soms een verkeerde traditie? De Wolde is een man, die na zestien jaar wonen in Staphorst, van het dorp en zijn bevolking is gaan houden. Zijn kerkelijke gezindheid maakte dit wellicht gemakkelijk, maar hij bestrijdt de mening als zouden andersdenkenden door de Staphorsters met de nek worden aangekeken. Momenteel probeert hij met een aantal anderen het imago van Staphorst te verbeteren. Want men wil „af" van het Stap horst van-de-kar Een stichting heeft daartoe een brochure uitgege ven, dat zakelijke informatie over de gemeente verschaft. „Staphorst is een gemeente zoals alle andere ge meenten", zegt De Wolde. Hij vindt dat de specifieke gebruiken geen afbreuk behoeven te doen aan het beeld dat de buitenstaander van Staphorst krijgt. Fel veroordeelt hij de sensatie pers, die Staphorst het achterlijkste dorp van Nederland noemt. Een Bel gisch zondagsblad vulde er onlangs enkele kolommen mee en wijdde breeduit over de vrije liefde, die in het dorp bedreven zou kunnen wor den. „Nonsens", zeggen de Staphor sters zelf. Alle verhalen over het vrijen op de bedrand van het opka mertje worden naar het rijk der fabelen verwezen. Even verontwaar digd stellen zij zich op tegenover de beweringen als zou een vrouw eerst moeten bewijzen (door zwanger te worden) dat zij een man een kind kan geven. Dit zijn een paar mis verstanden, die de stichting Stap horst uit de wereld wil helpen. „Wij hopen dat u tot de conclusie komt dat Staphorst ook nog iets anders is dan een dorp van de volksgerichten van de„zwaren", de tradities" schrijft De Wolde in zijn boekje „Staphorst, zoals het werke lijk is". vrouw is, die zo juist is gestorven en zelfs hoe oud zij was. En ook de bu- renplicht in een zaak, die (nog) on losmakelijk met Staphorst is verbon den. Daarentegen zijn andere gebrui ken verdwenen. Niet langer worden aardappelen voor het huis ingekuild, en evenmin wordt de kleding van overledenen in de openlucht publie kelijk verkocht. (Het gebeurt thans in een zaal). Ook ruzies tussen jongens wordei niet meer met het mes beslecht, waarbij dan andere mannen er in een kring omheen zitten. Staphors! heeft een veer moeten laten van zijn beslotenheid En daarbij zijn vele gebruiken, die de gemeenschap in een kwaad daglicht zouden stellen, ook onder de tafel terecht gekomen Totdat, zoals in 1961 en in 1966 troepen jongelui, oude koeien uit de sloot haalden, waardoor een allesbe halve representatief beeld ontstond dat echter door de goegemeente met geheel Staphorst geïdentificeerd werd. Uiteraard hecht een gemeenschap als Staphorst zich aan tradities, die de eeuwen hebben getrotseerd. Nog altijd worden direct de klokken ge luid bij het overlijden van een dorpsbewoner. De echte Staphorster kan horen of het een man of een Aan de andere kant is het niet zo dat Staphorst staat te dringen om mee omhoog gestoten te worden in de vaart der volkeren. Min of meer achterdochtig, in ieder geval zeer sceptisch worden de ontwikkelingen, die zich voordoen in de maatschap pij gevolgd. Oude Staphorsters moe ten niet veel hebben van recreatie. Niet omdat ze tegen een zich ont spannende mens zouden zijn, maar om wat er d'rum und d'ran zit. Idem is het met het zwemmen. Ondanks de bezwaren, dat zwemmen tot ver wildering van de zeden zou kunnen leiden, legde de gemeenschap een halve ton op tafel voor de bouw van een nieuw bad. Het zich zeer gere serveerd opstellen tegenover de ont wikkelingen in de landbouw (EEG) houdt direct verband met hun eigen bestaansmogelijkheden. Daarentegen spruit hun felle anti-houding tegeno ver de oecumene voort uit een inge wortelde afkeer tegen Rome en de paus. Stellen de „zwaren" zich bij zonder fel op tegenover de oecume ne, de Gereformeerden uiten zich iets gematigder. Zij zijn het ook die voortdurend knabbelen aan de stren ge aadt van Staphorst. Tegen de achtergrond van die ont wikkeling, die o.m. zichtbaar wordt in het afleggen van de klederdracht door de meisjes, zegt De Wolde dat mettertijd ook Staphorst zijn eigen karakter zal hebben verloren. Deze generatie zal het nog niet beleven maar de ontwikkeling gaat door Dolle Mina's en afdelingen van de stichting Man - Vrouw - Maatschap pij zijn in Staphorst nog niet gesig naleerd. „Ik vind hier nog iets terut- van grootmoeders tijd", zegt De Wolde mijmerend. Daaruit valt af te leiden dat Staphorst veel van vroe ger bewaard, in ere gehouden heeft Nog steeds is de vrouw in het ker kelijk leven monddood. Rouveen en Staphorst fulmi neren tegen de vrouw' - in - het - ambt. Maar wel weet ze haar weetje op de boerderij, en beslist ze mee Stapje voor stapje gaat Staphorst met ziin tijd mee. al is het een fed dat men bij een aantal onderdelen geen haast maakt in de pas te blij ven. Hervormd Staphorst zit dus ker kelijk volledig ingesnoerd in dog- Staphorster boerderijen aan de Streek, waaraan nog 82% van de boerenbevolking woont. Op sommige plaatsen staan drie tot vier boerderijen achte* elkaar. Soms zijn de ramen paars gekleurd. Een oud middel om vliegen tegen te houden, al gaan er steeds meer mensen toe over in plaats van de ramen te verven, paarse horren te gebruiken. De specifieke kleuren van Staphorst die men op de boerderijen tegen komt zijn lichtgroen of lichtblauw. ma's. maar de gemeenteleden vinden het best, al is de toon van de predikant in Rouveen Iets minder somber, dan die in Staphorst zelf. Daarentegen is IJhorst, dat ook deel uitmaakt van de gemeente vrijzinniger. En ook „de burgers" in Staphorst de niet-autochtone Staphorsters stellen zich minder «ran op. Zo'n „burger" is de Am sterdammer Barendreoht, een man die leeft zonder God en Gebod, zou den de Staphorsters zeggen. Toch bestellen ze zonder schroom hun fa miliedrukwerk bij hem en Baren- drecht zegt zelf niet meer uit het dorp weg te willen. Hij heeft begrip voor de kerkelijke opvattingen van de Staphorsters. Zondags rijdt hij de Streek niet af wanneer de dorpsbe woners naar de kerk gaan. En zij laten hem ook met rust. Twee anti polen van elkaar leven in harmonie samen En beide partijen hebben er vrede mee. Het komt nu ook steeds vaker voor dat getrouwde kinderen niet meer bij hun ouders gaan inwonen. Het percentage familiaal samenwonen bedraagt thans nog „slechts" 33 pet. En ''anaf de kansel in de Vrijge maakte Gereformeerde kerk is al gezegd dat getrouwde kinderen niet meer bij hun ouders moeten gaan inwonen. Daarbij wordt een stokoude tradi tie doorbroken. Misschien appelleert dit tegelijkertijd aan het gevoel van zelfstandigheid dat elke Staphorster eigen is. Want vanuit die mentaliteit zegt hij „daar heb je niets mee te maken" wanneer er vragen komen over de dorpsgemeenschap en de specifieke Staphorster gebruiken. Maar een boer, tevens CHU-raads- lid als H. Slager zegt dat er inder daad iets aan de indruk naar buiten /an Staphorst moet gebeuren. De stichting, die dit wil proberen te bewerkstelligen -noemt hij een goede Baak. Het is een geluid van een man, iviens dochter de klederdracht is rouw gebleven. Een autochtone Staphorster, die begrijpt dat de tijd niet stil blijft staan. „We zijn een gewoon dorp zoals er zoveel in Ne derland zijn', zegt hij. Maar het zal ongetwijfeld nog een lange, lange reeks van jaren duren, alvorens Staphorst ook zo bij de brede massa bekend zal zijn. Ingekankerd voor oordeel leidt doorgaans een lang le ven. Staphorst weet er over mee te praten. KLAAS GOINGA Een Staphorstcr boer bekijk het plan voor een ruilverkaveling. Een man in klederdracht, die echter is meegegaan met de meehanisatie-eisen, die het boerenbedrijf momenteel stelt. Kleding van een overledene wordt bij opbod verkocht. Dit Staphorster gebruik is niet meer waar te nemen in de openlucht. Men huurt nu een zaaltje. Het is een bont gezicht de in klederdrachten verzamelde vrouwen bijeen te zien. Maar ook in Staphorst en nog meer in Rouveen, begint de tand des tijds te knagen aan het verschijnsel kle derdracht. Nieuwbouwwijken in Staphorst. Vroeger kuilden de Staphorster boeren aardappels vóór hun woning in. Thans komt dit gebruik niet meer voor. Wat wel is gebleven is het foto grafeerverbod. De Staphorsters passen er voor als prentbriefkaart in een oplaag van enkele tienduizenden in de- etalages van de boekwinkels te liggen Over de bewering dat de fotolens ais het oog van de duivel zou worden beschouwd, halen de Staphorsters de schouders op. Ze wijzen dan naar de portrettengalerij in hun woonkamer.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 16