Johan Boskamp tekent 25 jaar bij Tien keer halen voor Potaseh en Perlemoer vaste prik Naakt door de hel Privé-vondsten Uitverkoren Rooms jongetje TOSHIBA Kolpings zonen niet bij KRO-muziekfeest Mooie stem NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Dit is het recept: Kaasfonduevan Nederlandsekaas. DINSDAG 15 SEPTEMBER 1970 (Van onze correspondent) AMSTERDAM Potaseh in ruste: jolige, blauwe blaser met de koninklijke onderscheiding fier in het linker knoopsgat. Grijze broek met eeuwige vouw. Spaans cognacje op het rijkbewerkte rooktafeltje, sigaretten en kleine sigaren er naast voor de liefhebber. Toevallig is hij een grote liefhebber. De stoel bij het raam, zodat hij langs komende buurtbewoners een stralende groet kan zenden. In de hoek van de kamer vol herfstkleuren nog net onder handbereik zijn vrouw, die na elk sterk verhaal haastig een guitige lach op haar onderlip plooit. Dan legt hij vaderlijk zijn hand op haar knie en zegt: „Een goed wijf om je heen, dat is een zegen." Voor Potaseh Johan Boskamp barst het toneelseizoen morgen weer in alle hevigheid los. Dat betekent zes keer per week de autobus voor het huis, want het volk der lage landen heeft de negotie van de altijd kijvende Potaseh en Perlemoer al voor de komende 12 maanden be sproken uitgekocht. „Het is een waanzinnig succes geeft Boskamp toe. „Overal, waar we komen, breken ze de tent af. Tien Keer halen is voor ons vaste prik. Zo'n toneelmeester weet op het laatst niet meer, hoe hij het heeft. Die ziet twee ouwe knarren het toneel opstrompelen en denkt: „Mijn god, welk bejaardentehuis is nou weer leeggelopen?" Maar na afloop komt ie naar me toe en zegt: „Dit is het beste, wat we dit jaar in huis hebben gehad. „Vrouw schenk me neer nog eens een cognacje in, want meneer moet nog rijden". Die autobus voor zijn huis is een privilege, dat hij zijn directeur met zachte drang heeft afgedwongen. „Dat is tegenwoordig meneer Van der Meyden van de Telegraaf. Jaze ker, dezelfde jongeman, die ook de showpagina verzorgt. Ik heb hem uitgelegd, dat een man van bijna tachtig niet meer naar het Museum plein gaat om op de bus te wachten. Daar had hij groot begrip voor. Bij Kaart komt de bus trouwens ook voor de deur. „Ik vind dat niet meer dan billijk. Mensen, die een hele avond op de bühne staan, moet je ook nog niet eens gaan dwingen om met de tram naar de binnenstad te gaan. Ik stap om acht uur op het toneel en ik kom er pas om elf uur af. In die tussentijd ben ik zegge en schrijve één keer af geweest- Dat is In de negende aflevering van het KRO-feuilleton „Naakt door de hel" begint Kaji met nog twee soldaten de moeilijke tocht terug. Na enige tijd ontmoeten Kaij en zijn begelei ders een andere groep vluchtelingen en gezamenlijk zetten zij de tocht voort. Ze komen van de ene in de andere verschrikking terecht. alles. De mensen uit de troep zorgen dan, dat er een stoel tussen de coulissen staat, zodat ik effe de benen kan strekken. Het zijn erge lieve mensen, waar we tegenwoor dig Potaseh mee spelen". Zijn Potasch-rol omvat 350 dicht betikte vellen, die hij in de loop der jaren naar eigen goeddunken heeft aangevuld met een lange reeks pri vé-vondsten. „Ik ben gek op impro visaties. Ik kan het niet laten. Kaart zei twintig jaar geleden al: „Johan, als je kans ziet om me voor schut te zetten met een nieuwe witz, krijg je een knaak van me". Als ik je nou het oorspronkelijke manuscript van Potaseh en Perlemoer laat lezen, zeg je meteen: „Verrek, dat heeft niks meer te maken met het stuk van nu". Begrijp je? Je moet me ook niet gaan vragen, of het een goed stuk is. Natuurlijk is het een goed stuk, want we hebben het zelf ge schreven. Toen Kaart er in 1950 mee kwam aandragen, zagen we het succes zelf ook niet zo zitten. Veer tien dagen, dachten we,misschien drie weken, maar dan is de koek wel helemaal op. Hij woonde toen al bij me in de buurt en informeerde, of ik wat om handen heb, „Boskamp", zei ie, „je moet dit stuk vannacht eens op je dopie gemak lezen- Mis schien kunnen we er samen wat van maken". „We hebben het hier en daar wat gemoderniseerd en op 15 december 1950 zijn we in de Kleine Comedie in Den Haag van start gegaan. Het was een lief zaaltje op de hoek van Het Spui. Nederland barstte toen nog van de lieve zaaltjes. De vol gende dag kwamen de kritieken los. Prachtige kritieken, waar je hele maal stil van werd. Ik zei tegen Job: „Misschien houden we het wel langer voT dan veertien dagen". Ik dacht aan twee maanden, niet aan twintig jaar. Ik was toen al een vent van zestig en dan durf je niet meer zo ver voor je uit te kijken. Nou zeg ik: „In 1985 'vier ik mijn 75-jarig toneeijubileum en tot zo lang heb ik de tijd". „Ik ben niet bang voor de dood, begrijp me goed, maar ik sta toch ook niet te dringen voor die kist. Laat mij nou maar 's middags om vier uur rustig in die bus stappen. Dat is alles, wat ik verlang. Ik kom elke nacht om één uur, half tv.ee thuis en dan leg ik nog even gauw een kaartje met mijn vrouw. Wat we winnen doen we in een potje en van dat geld gaan we volgend jaar naar Spanje. Tot nog toe kocht mijn vrouw er nieuwe kleren van, maar daar heb ik een stokje voor gesto ken. Op die manier win ik nooit een potje. Ik heb met Kaart altijd geweldig samengewerkt. Nooit één menings verschil gehad- In al die twintig jaar. Weet je, dat dat een uitzonde ring is in ons vak? Ik moet er wel bij zeggen, dat Kaart een man met gebruiksaanwijzing is. Op een gege ven dag komt hij naar toe en zegt: „Boskamp kan ik vanavond met je meerijden. Mijn auto is stuk". Ik ezg: „Dat treft dan bijzonder beroerd Job, want de mijne doet het ook niet meer". We zijn toen samen met lijn 4 naar de Kleine Comedie ge gaan. Onderweg zegt hij: „Doe me een lol. Ik heb nog even een af spraak in ,De Nar". Dat duurt hoog uit vijf minuten. Als jij nou even op me wacht, gaan we straks samen naar het theater". Hij bestelt koffie en na afloop rekende hij alleen zijn eigen consumptie af. Begrijp je dat nou? Ik moet voor zijn lol mee naar De Nar en als dank mag ik dan ook nog mijn eigen koffie betalen. Maar bij de 200e voorstelling gaf hij me wel een gratificatie van 1000 gulden. Dat is Job. Een bloemstuk van 200 gulden vond hij heel gewoon, maar over een kop koffie viel hij dood. Het publiek denkt ook altijd, dat Job en ik joden zijn. Ze zeggen: „Mensen, die Potaseh en Perlemoer zo natuurlijk spelen, moeten wel van het uitverkoren volk zijn". We speelden in Den Haag, voor de jood se vereniging Makabi en na afloop kwam de opperrabbijn naar ons toe om een compliment te maken. Hij zei: „Ik had gehoord, dat de heren geen joden zijn en ik heb eerlijk gezegd mijn hart vastgehouden Ik was bang, dat de heren met onze diepste gevoelens zouden spotten Vandaar die tegenzin. Maar ik kan alleen maar zeggen, dat ik diep respect heb voor de wijze, waarop u het stuk op 'de planken hebt ge bracht". Ik kon me die angst van de op perrabbijn overigens heel goed in denken. Als een echte jood als Max Tailleur zijn eigen lotgenoten al zo afschuwelijk de mist instuurt, dan houd je bij twee niet-joden nele maal je hart vast. Tailleur heeft van de jood een karikatuur gemaakt, die met kromme taal de zogenaamde joden-humor bracht. Maar wat hij deed was in feite anti-joods, een belediging voor zijn eigen volk. Kaart en ik hebben het succes nooit gezocht in de schmoezerij. Een joods type staat of valt echt niet met een bepaalde spraak. Het gaat om de manier, waarop je je be weegt, waarop je het leven bekijkt. Ik ben toevallig een typisch rooms jongetje geweest, maar ik heb wel eén groot deel van mijn jeugd door gebracht bij de Belinfante's. Ik was diamantbewerker en Belinfante was mijn leerbaas. Bij hem thuis heb ik geleerd, wat de echte joodse gein is Je moet echt niet denken, dat hij zo sprak als Max Tailleur- Een derge lijk spraakgebrek is ook bit de jo den een uitzondering, gen regel. Ik heb wel geleerd, hoe joden over het leven denken. En dat is voor een rol als Potaseh het enig belangrijke. Het stuk staat of valt ook met Job en mij. Dat is geen opschepperij, maar de waarheid. Job is een tijd ziek geweest en toen heeft Jan (ADVERTENTIE) BATTERIJEN (Van onze RTV-redactie) BERGEN OP ZOOM De harmo nie Kolpingszo-nen uit Bergen op Zopm heeft aan de KRO meegedeeld ndet deel te kunnen nemen aan het KRO-muziekfeest 1970. Omdat de voorronden niet door de KRO wor den bekostigd en de harmonie de centen hard nodig heeft om volgend jaar op luisterrijke wijze het hon derdjarig bestaan te vieren zal dit bekende korps ontbreken op de lijst van deelnemers. Dit dus in tegenstel ling tot wat wij eerder berichtten. Blaaser zijn rol overgenomen., Blaa- ser is een goeie jongen, maar al: Perlemoer haalde hij het niet Ik stond naast hem en ik dacht: „Als ik in 1950 zo had moeten spelen, hadden we het nooit 20 jaar volge houden". Blaaser moet moppen ver tellen, maar zich niet vertillen aan een figuur als Perlemoer. Dat moet hij overlaten a-an Job. Job is nu eenmaal Perlemoer. Boskamp wenkt zijn vrouw e n wijst naar de lege glazen. Hij be doelt maar. Het leven is een kwestie van pappen en nathouden. Hij steekt een vers sigaartje op („de dokter zie 40 jaar geleden al dat h=*t slecht voor me was") en zegt: „Ik kan geloof ik tevreden zijn. Ik heb een prettige carrière gehad. Altijd werk, Ik ben officier van de Academie Frangaise. Ik ben ridder in de Orde van Oranje Nassau. Ik heb de gou den speld van de gemeente Amster dam Ik heb een aardig jaargeld van de gemeente Rotterdam. Mij dunkt, daar mag je toch wel met tevreden heid op een leven terugzien. Ik heb de mooiste en grootste rollen ge speeld. Een kwestie van een mooie stem. Noem ze maar, op Mignon. Tosca, Carmen. We hebben 1200 keer de Koningin van Monmartre gespeeld. Een prachtige tijd. Ik ben ook nog regisseur geweest en ik herinner me als de dag van gisteren dat ik Piet Muyselaar een rol af nam. Hij maakte er niks van en ik moest wel ingrijpen. Dat was in De Mooie Cubaanse. Muyselaar had er alle begrip voor en de volgende zondag zijn we gewoon weer samen gaan vissen. Zelf speelde ik mijn eerste flinke rol als dappere soldaat. Ik had een speer in mijn hand en moest zingen „De barbaren, de barbaren". Jam mer genoeg hadden de collega's een draad over het podium gespannen zodat ik tijdens de eerste strofe al gelijk de orkestbak inlazerde. Kijk, dat bedoel ik nou met gein Vroeger wist je, dat de collega's er op loerden om een kunstje met je te flikken en ik was zelf altijd de eerste, die er voor „in" was. We hadden in de opera Comique Emile van Bos. een grote bariton met eer, kop zo kaal als een knikker. Op een gegeven moment treedt hij op met een geweldige salonpruik op zijn hoofd en dat was voor mij net te veel. Terwijl hij stond te zingen heb ik een haarlok om een schroef in het decor gewonden en op het moment, dat hij naar voren stormde en riep: „Ik ben de grootste" had hij geen haar meer op zijn knar- Na afloop heeft hij me tot op de zolder van de schouwburg achterna geze ten. Ik hoor hem nog schreeuwen: „Mager kreng, ik zal je". Dat waren fijne tijden. Hij speel de ook Rip, die in het laatste bedrijf in een emmer met water kijkt en dan bedroefd zingt: „Rip Rip, dat ben je niet, zulke vervallen trekken heb je niet". Dat klopte ook wel, want we hadden voor de voorstel ling een grote drol in die emmer gelegd". Mevrouw Boskamp lacht fijntjes in haar leunstoel en schudt het hoofd. Ook zij berust er kennelijk in, dat zulke tijden nooit meer terug komen. 10.45 11.35 13.00 14.00 14.50 18.15 18.45 18.55 19.04 19.07 20.00 20.20 21.10 22.00 23.10 23.15 NOS SCHOOLTELEVISIE SLUITING PRINSJESDAG (kleur) Rechtstreekse reportage van de plechtige opening door ko ningin Juliana van de zitting der Staten Generaal te Den Haag. SCHOOLTELEVISIE SLUITING NOS PRINSJESDAG Samenvatting van de opening van de Staten Generaal door koningin Juliana te Den Haag. PIPO DE CLOWN JOURNAAL (kleur) KRO BRUINTJE BEER (kleur) KINDER-ZANGFESTIVAL (kleur) Herhaling van 13 juni j.l. van de zangwedstrijd voor kinderen met tien koren uit alle delen van ons land. JOURNAAL NOS (kleur) VANAVOND IN NIEUWSPOORT ANDY WILLIAMS-SHOW (kleur) Als gasten treden rond Williams op: Kenny Rogers and The First Edition, Smokey Robinson and the Miracles, Ray Stevens, The Osmond Brothers en Carl Ballantine. NAAKT DOOR DE HEL Japanse televisiefeuilleton in 10 afleveringen. Vanavond het 9e deel. JOURNAAL NOS (kleur) SLUITING NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL (kleur) 19.04 DEN HAAG VANDAAG 19.09 KUNSTSIGNALERING Wegwijzer in de actualiteit van de kunst. AVRO 19.30 MODEBODE '70—'71 (kleur) Muzikale impressies van de a.s. wintermode, gefilmd in een zomers Rotterdam. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) 20.20 INTERNATIONAL OPPORTUNITY KNOCKS (kleur) Talentenjacht in inter nationaal verband, waarin voor Nederland zullen optreden „Les Diaboliques" met diabolo- 21.00 PEYTON PLACE 21.50 AVRO'S TELEVIZIER- MAGAZINE 22.40 JOURNAAL NOS (kleur) 22.45 SLUITING 17.00 - 18.55 SCHOOLTELEVISIE 17.00 OP DE MARKT 17.30 ACTUALITEIT 18.00 ESTHETISCHE OPVOEDING 18.30 NEDERLANDS Annie M. G. Schmidt. 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 JONGER DAN JE DENKT 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 JOURNAAL 20.25 ZOEKLICHT 20.30 MIDZOMERNACHTSDROOM Spel van William Shakespeare, opgevoerd door afgestudeer den van het Antwerpse Con servatorium. 22.10 TEN HUIZE VAN 23.00 OPENBAAR KUNSTBEZIT Triptiek van Jan de Witte. 23.10 JOURNAAL 18.35 JOURNAAL 18.40 HYPPOLITE ET SES AMIS Voor de kleuters 18.55 R.-K. GODSDIENSTIGE UITZENDING 19.25 PLUM PLUM Voor de kleuters 19.30 NANOU 2000 JOURNAAL 20.30 SIX éVADéS Tsjechische inzending voor de Gouden Roos van Montreux. 21.15 SéLECTION TV Serie documentair-informatie- ve programma's. Afl. 6: ,Cuba' 22.15 LE FRANCOPHONISSIME Spelprogramma 22.45 JOURNAAL *i 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht 20.15 EEN PLAATS VOOR DIEREN (kleur) In de 99e aflevering wordt een bezoek gebracht aan het Indonesische Nationale Park. 21.00 DE EEUWIGE ECHTGENOOT (kleur) Tv-film van Stanislav Barabas, naar een novelle van F. J. Dostojewski. 22.35 JOURNAAL EN COMMENTAAR (kleur) Aansluitend weerbericht 22.55 ROMA SECUNDA (kleur) Reportage over de stad Trier. 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 DE LASTIGE EUROPEANEN (kleur) De entree van Enge land in de continentale club. Aansluitend: Kort nieuws. 21.00 INVASIE VAN WEGA (kleur) Afl.: „De helpers". 21.50 ASPEKTE Informaties en meningen uit het culturele leven. 22.35 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. (ADVERTENTIE) Caquelon Inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. Dinsdag 15 september HILVERSUM 1 402 M EN FM AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich ting: Uitzendingvoor de landbouw. 12.40 Toppers van toen (gr.) 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Promenade matinee: lichte orkest muziek (opn.) AVRO: 15.10 Ameri kaanse muziek van onze eeuw, mu zikale lezing. 15.35 Oude instrumen ten uit het privé-bezit van de gam- biste Veronika Hampe. 16.00 Nieuws. 16.03 Kwispel, quiz. 16.10 Vamos a eschuchar: programma over Spanje en zijn muziek 16.35 Stereo: Nieuwe grammofoonplaten met toe lichting 17.00 Buitenparlementaire reacties op de troonrede en 'de mil joenennota. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws 18.11 Radiojournaal. 18.25 Amusementsmuziek (opn.) 18.55 Paris vous parle. 19.00 Stereo: Jazz Spectrum. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: gevarieerd programma. 22.00 0, een rondje radio. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. NOS' 22.55 Stereo: Muziek van deze eeuw (gr.) 23.30 Horizon: Muziek uit India. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM n 289 M EN FM KRO: 12.00 Lichte grammofoon- muziek. 12.22 Wij van het land, praatje. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws 12.41 Actualiteiten. NOS: 12.55 Prinsjesdag 1970: Troonrede KRO: 13.45 Prinsjesdag: reportages en mu ziek. NOS: 14.45 Reacties op de Troonrede 15.15 Aanbieding miljoe nennota in 2e Kamer 15.25 Praten met de minister 15.40 Parlementaire en buiten-parlementaire reacties op de miljoenennota KRO- 16.00 Nieuws. 16.03 Pizzicato- muzikaal middagmagazine. 17 00 Overheids voorlichting: Kinderliedjes uit de Nederlandse Antillen Spreker- Dr. G. D van Wengen. 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hai: hak-t,akkend radioprogramma. 18.19 Uitzending van de Politieke Partij Radikalen. 18.30 Nieuws. 13.41 Actualiteiten. 19.00 Stereo- Eigen fabrikaat: lichte muziek uit de KRO-produkties. 19.40 Bloeien waar je gezaaid wordt: programma over godsdienst-onder richt op scholen. 20 00 Stereo: In uitgesteld relais: I Concerti di Luga no (opn.): klassieke en moderne muziek. 21.30 Babei- kunstkroniek. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22 40 Den Haag vandaag. 22 50 De zingende kerk: muziek in de litur gie 23.05 Meditatie. 23.30 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24 00 Nieuws. HILVERSUM ni 240 M EN FM VARA: 13.00 Nieuws 13.03 Ex pres: licht platenprogramma 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nieuv, 3. 16.03 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toe ren. (17.00-17.02 Nieuws.) 18,00 Ein de. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M. 12.00 Nieuws 12.03 Muziekpro gramma. (12.40 Weerbericht, mede delingen en SOS-berichtenj. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten). 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws, 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 16.15 Voor oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Jazz en chanson. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekplaten. 18.28 Paaraesportuitslagen. 18.30 Franse taalwenken. 18.32 Lichte zanfe. 18.35 Verkeerswenken. 18.40 Lichte mu ziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Amusementsmuziek. 19.45 Syndicale kroniek 19.55 Lichte muziek. 20.00 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws, be richten en De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte muziek. (23.00 Nieuws) 23.40 Nieuws. 23.45-23.55 Ligging der zeeschepen. Woensdag 16 september HILVERSUM 1, 402 M EN FM VARA- 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Dag Woens dag: muziek en informatie. (7.33- 7.38 Van de voorpagina). VPRO: 745 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8 22 Stereo: Dag Woensdag! (vervolg). (8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de vrouw: 905 Stereo: Uit eigen huis: studiu opnamen.) 9 35 Waterstanden. 9.40 Nederlandse Schoolradio. 10.00 Plaatjes voor de pep (gr) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03 Op de koffie: programma voor de vrouw HILVERSUM II 298 M EN FM NCRV- 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws: 7.32-7.50 Hier en Nu: actu aliteiten) TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Ais dat zou kunnen: verzoekplaten- programma. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00- 9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw) 9 30 Voor de kleuters 9.45 Stereo: Geschikt voor U!: moder ne muziek (opn.) 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws 11.03 Actuali teiten. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM III 24 OM EN FM NCRV- 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10 03 Mengelmuze: nieuw verschenen langspeelplaten, voorzien van kritisch commentaar. EO- 1100 Nieuws 11.03 Gospel sound: een programma boordevol muziek, speciaal voor jonge mensen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9