LICHAMEN VERSPREID OP EILANDJE DE HARINGVRETER Vliegtuig stort neer bij Veere: 3 doden Zestig man op straat in Rucphen Spanning rond figuur Den Uyl in P.v.d.A. Vis- a-vis met premier „KAPERS" BEDREIGEN RADIOSCHIP MEBO 11 Vliegtuigen met ton hasj gepakt Rotterdamse werven door de knieën: Feijenoord onvermoeid MAANDAG 31 AUGUSTUS 1970 Weggeslingerd STAKING DUURT Vechten tot op operatietafel ZWARE FRANSE WAPENS VOOR GRIEKENLAND Bredase student verdrinkt in Biesbosch DirecteurDr. W. A. J. M. Harkx. HoofdredacteurL. Leijendekker. Redactie- en Administratie-adres Nieuwstraait 9, Terneuzen, tel. (01150)—7920. Abonnementsprijs mi.v. 1 jilli 1970: 9,20 per kwartaal; per maand 3,25. Losse nummers 15 cent, inclusief 4% B.T.W. Gironummer 1945433 DE VRIJE ZEEUW 25e Jaargang No. 6333 Advertentieprijsper mm 16 cent; minimum per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W. Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels- advertenties) 5 regels f 1,15. Iedere regel meer 23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. VermeldingBrieven onder nummer, of Adres bureau van dit blad, 50 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur. Voor het maandagnummervrijdag tot v.m. 11 uur. Uitgeefster N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem MP®» (Van onze sportredactie) ALKMAAR Feijenoord, hou der van de Europacup voor lands kampioenen en favoriet voor de wereldbeker had nog genoeg kracht over na de eerste slopende wedstrijd in Buenos Aires tegen Estudiantes de la Plata om in de vaderlandse competitie AZ '67 te verslaan. De Alkmaarders, die niet voor uitstel van dit duel wa ren, hebben lange tijd goede te genstand kunnen bieden. Ruim een uur kon AZ de pupillen van Ernst Happel op 0-0 houden, maar toen brak het verzet van de Noordhollanders. Wery met een ferme kopstoot uit een voor zet van uitblinker Moulijn Moulijn, Van Daele en Kindvall drukten in de slotfase het over wicht van Feijenoord duidelijk uit. Het werd 4-0, en dat was toch wel wat aan de ruime kant, voor het zich uitstekend verwe rende AZ. (Van een onzer verslaggevers) RUCPHEN De ongeveer zestig werknemers van de Rucphense con- servenfabriek van de Hout en Zn. N.V. staan op straat. Vandaag zal de directie van het bedrijf de ont slagaanvragen indienen bij het ge westelijk arbeidsbureau in Etten- Leur. De prodnktie van het bedrijf wordt stopgezet. Ooorzaak is de slechte financiële positie waarin het bedrijf verkeert. De werknemers van de fabriek, die geen van allen georganiseerd zijn, kregen vrijdagavond bericht van hun ontslag. Behalve de boodschap dat rij niet meer hoefden te komen, kre gen ze ook een week salaris vooruit betaald. Vandaag zal tussen het ar beidsbureau en de directie overleg plaatsvinden over een verdere af vloeiingsregeling. Aangenomen wordt dat het per soneel zonder veel moeite op soort gelijke bedrijven in de omgeving te werk gesteld kan worden. Directeur J. van de Hout uit Zwijn- drecht verklaarde gisteren „geen zin" te hebben commentaar te geven op deze maatregel. Directie en bewindvoerders van Lancia schoenfalf-'iolëën N.V. te Til burg hebben besloten tot liquidatie over, te gaan. Aan de ca. 100 werkne mers is met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn ontslag aan gezegd onder gebruikmaking van een ontslagvergunning, die eerder na overleg met de vakorganisaties was aangevraagd. (Van onze redactie buitenland) ATHENE/LYON Op het Griek se eiland Kreta en in de Franse stad Lyon zijn zaterdag Amerikaanse vliegtuigen in beslag genomen, die samen bijna een ton hasjiesj ver voerden. De zeven inzittenden van de twee toestellen zijn gearresteerd. Het zijn allen Amerikanen. Het op Kreta aangehouden toestel, een tweemotorig Convair, was za terdagmorgen van Cyprus naar Li banon gevlogen, waar het landde aan de grens met Syrië. Daar werd uit een vrachtwagen bijna 670 kg hasjiesj overgeladen. Toen een Li banese patrouille tussenbeide tracht te te komen, openden de Amerikaan se smokkelaars het vuur en stegen weer op. De Libanese legerautoriteiten waar schuwden Interpol. Toen het toestel op Kreta landde om te tanken werd het direct in beslag genomen. De vijf inzittenden werden gearresteerd. Op de luchthaven van Lyon-Bron trof de politie zaterdagavond in een Amerikaans Beechcraft-toestel een partij hasjiesj van 275 kilo aan. De twee inzittenden verklaarden niets te hebben afgeweten van de aard van hun lading. Het vliegtuig kwam uit Turkije. (Van een onzer verslaggevers) VEERE/SCHIPHOL Een vliegtuigongeval nabij Veere heeft gistermiddag het leven gekost aan drie mensen. De zeven andere inzittenden zijn gewond, waarvan twee levensgevaarlijk. Het toe stel, een tweemotorig Britten Norman-lslander, was omstreeks half vier van het onlangs geopende vliegveld Midden-Zeeland opgeste gen voor een rondvlucht boven Walcheren en de Bevelanden. Bijna onmiddellijk na de start is het toestel neergestort. Het kwam terecht op de Haringvreter, een eiland in het Veerse Meer. Volgens de rijks politie zouden er geen recreanten zijn getroffen door rondvliegende wrakstukken. De vlieger, de Noor Dieptal, is om het leven gekomen, evenals de pas sagiers de heren Maquelin uit Mid delburg en Gunst uit Goes. Het li chaam van laatst genoemde is pas gisteravond Iaat onder een van de wrakstukken gevonden. Het toestel is in brand gevlogen. Gisteravond was nog geen duide lijk beeld te krijgen van de toedracht van het ernstige ongeval. De eerste indruk van majoor E. E. Gerritsen, commandant van de Dienst Lucht vaart van de rijkspolitie is dat de piloot „wellicht" is verrast door een plotseling opgekomen mistbank. „De weersomstandigheden waren niet be paald gunstig om te vliegen. Het vliegtuig, vloog al op vrij lage hoog te en is daarna opmerkelijk recht naar beneden geschoten. Sommige ooggetuigen spreken van een explo sie in de lucht te hebben gehoord: anderen zeggen dat het toestel op de grond, waar het een ploegspoor van vijfhonderd meter heeft getrokken, uit elkaar is gebarsten", aldus ma joor Gerritsen. Hij acht het bijna uitgesloten dat de vlieger heeft geprobeerd een noodlanding te maken. „Het toestel is duidelijk ongecontroleerd naar be neden gekomen. Dat is af te leiden uit het feit dat de wrakstukken over een afstand van honderden meters verspreid lagen. De romp is uit el kaar gebarsten. De passagiers die zijn weggeslingerd, hebben min of meer geluk gehad. De anderen zijn in de vlammen omgekomen", aldus de commandant van de dienst Lucht vaart van de rijkspolitie. Volgens ooggetuigen zou te horen zijn geweest dat de „Islander" géén motorstoring had. Het toestel vloog zeer laag over het water en ter hoog te van Veere moet de piloot te laat gemerkt hebben dat hij op de overi gens lage boompjes van het eilandje aanvloog. Verschillende recreanten stellen nadrukkelijk dat ze gezien hebben dat het toestel met de onder kant de toppen van de boompjes raakte. Ze zouden ook gehoord heb ben dat de motoren even voor het neerstorten volgas kregen. Volgens majoor Gerritsen heeft de vlieger tijdens de rondvluchten geen radiocontact met een of andere ver keerstoren. Naar hij meedeelde had de Noorse piloot ,de nodige ervaring'. Het vliegtuig was gestationeerd op het vliegveld Zestienhoven te Rot terdam. Het is pas eind juli vanuit Engeland geïmporteerd naar Neder land. Het was het enige toestel van dit type dat in Nederland vloog. Het was nog geen maand in gebruik. Het is eigendom van de stichting Nationaal Vliegtuigbeheer in Den Haag. Het toestel werd door de weeks gebruikt voor lijndiensten die nog maar kort geleden zijn geopend tussen Schiphol, via Rotterdam en Midden-Zeeland naar het Noordfran se Rijssel. Tijdens de weekeinden werd het voor rondvluchten van een kwartier boven Midden-Zeeland in gezet. (Vervolg op pagina 3) Het wrak van het vliegtuigje op „de Haringsteker", waar bij een nader onderzoek nog een van de slacht, offers onder vandaan gehaald moest worden. KOPPELBAZEN WEG (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Vanavond zal het bestuur van de PvdA een beslissing nemen over de lijstaanvoerder voor de kamerverkiezingen in 1971. De Tweede-Kamerfractie van de PvdA heeft zich uitgesproken voor één lijstaanvoerder in de persoon van drs. Den Uyl, de huidige fractie leider. Nieuw Links wil echter meer lijstaanvoerders, om tot uitdrukking te brengen dat de PvdA uit meer stromingen bestaat. Nieuw Links kiest voer 18 lijst aanvoerders in evenveel kieskringen. Uit deze 18 zou een zestal iets meer naar voren moeten worden gescho ven. Met dit voorstel, waartoe za terdag op een vergadering in Utrecht is besloten, heeft Nieuw Links, zo menen politieke waarnemers, een stevige motie van wantrouwen aan het adres van drs. Den Uyl inge diend. Verwacht wordt dat een zeer klei ne meerderheid het standpunt van de Kamerfractie zal onderschrijven en zich zal uitspreken voor Den Uyl als enige lijstaanvoerder. De verhou dingen in het partijbestuur van 21 mensen liggen ongeveer fifty-fifty. Zo'n 10 tot 11 leden van het partij bestuur hangen het standpunt van Nieuw Links aan en willen meer lijstaanvoerdei-s. Het zou voor drs. Den Uyl niet erg plezierig zijn wanneer, zoals wordt verwacht, slechts met een stem meerderheid voor één lijstaan voerder zou worden gekozen. Op 19 september moet de partijraad van de PvdA zich hierover uitspreken. ROTTERDAM (ANP) - De gezamenlijks werven in Rotterdam en omstreken zijn door de knieën gegaan. De werven hebben gisteren besloten alle maatregelen te nemen waartioor definitief en nog dit jaar een einde zal komen aan het inschakelen van koppelbazen bij deze bedrijven. Met de voorbereiding van deze maatregelen, zo heeft de Metaal- bond Rotterdam (werkgevers-metaal) gisteravond meegedeeld, zal direct een begin worden gemaakt. Er is tijdens de besprekingen van zondag besloten dat uiterlijk 31 december aanstaande het gebruik van koppelbazen bij deze bedrijven definitief zal zijn beëindigd. Eenzelfde maatregel zal ook aan andere metaalindustriële- en elektro technische ondernemingen, die bij de metaalbond in Rotterdam zijn aan gesloten, met klem worden aanbevo len. De metaalbond heeft, zo werd meegedeeld, ook op andere bedrijfs takken en ondernemingen een drin gend beroep gedaan deze gedragslijn te volgen. Op alle fronten zelfs op rege ringsniveau is dit weekeinde druk gesleuteld aan een oplossing van de enorme stakingsproblemen in het Rotterdamse Waterweggebied. Bij deze stakingen zijn ongeveer 30.000 werknemers betrokken: 16.000 man van de Rotterdamse haven- en over Premier De Jong haalde gisteren netjes op het droge. Het visse-oog tijdens een hengelwedstrijd in Raalte ontmoette vol angst het kritische van tussen pers en parlement zijn visje de premier. slagbedrijven en 14.000 personeels leden van werven en machinefabrie ken. Die besprekingen hebben voor wat betreft de metaalstaking geleid tot een overeenstemming tussen de di rectie van Rijn-Schelde en de dis trictsbestuurders van de drie metaal bonden. De algemene indruk is dat de stakers bij de Rijn-Schelde-bedrij- ven, Wilton Fijenoord en de Rotter- -damsche Droogdok Maatschappij dit maal de nieuwe overeenkomst zullen accepteren en vandaag in de loop van de dag weer aan het werk zullen gaan. Na urenlange besprekingen bereik ten de metaalbonden en de Rijn- Schelde-directie zaterdagmiddag in Rotterdam een akkoord-met-perspee- tief. Dit houdt onder meer in dat het verschil in beloning tussen eigen en vreemd (koppelbazen) personeel niet meer dan tien procent mag bedragen. Voorts zal aan de werknemers over 1970, vooruitlopend op definitieve re gelingen, een voorschot worden uit betaald van 400 gulden. De vervoersbonden, betrokken bij de staking onder de 16.000 man ha venpersoneel in Rotterdam, verga derden dit weekeinde ook enkele ma len. Op het vlak van de lonen wordt door hen een uitkering geëist aan de werknemers van één reisuur per dag, hetgeen neerkomt op een door de stakers gewenste loonstijging van circa 25 gulden per week. Vandaag zullen door werknemers en werkgevers over deze eisen be sprekingen worden gevoerd. Dit be tekent dat de staking onder de 16.000 man havenpersoneel in ieder geval nog vandaag zal blijven voortduren. Zaterdagmorgen vroeg ging ook het personeel van het Rotterdamse Stads- sleepbootbderijf in staking uit soli- (Van een onzer verslaggevers) VENLO In de nacht van zater dag op zondag heeft er een bloedige knok- en steekpartij in de „Incognito- bar" in Venlo plaatsgehad. Een aan tal Venlonaren was met een groep Chinezen in de clinch gegaan. Resultaat: vier gewonden, twee mensen naar het ziekenhuis en negen arrestaties. De vechtersbazen waren zo door het dolle heen, dat zelfs tot op de operatietafel van het zieken huis waar een van de .knokkers voor een steek in de borst moest wor den behandeld assistentie moest worden verleend door de politie. dariteit. De sleepboten, gestationeerd in Europoort, bleven dit weekeinde varen. De aanvoer van ruwe olie naar de raffinaderijen in Europoort stagneerde daardoor niet. De staking onder het personeel van de stads- sleepboten leidde direct al tot con gestie voor de ingang van de Nieuwe Waterweg. Gisteravond lagen daar al 60 schepen te wachten. Tussen enkele ministers en be stuurders van werkgeversorganisaties is gistermiddag en -avond een spoed overleg gevoerd ten huize van minis ter Witteveen van Financiën te Was senaar. Gesproken is over de situatie in de Rotterdamse haven en de ge volgen ervan. Er zijn geen besluiten genomen. ATHENE (Reuter) Griekenland onderhandelt met Frankrijk en West- Duitsland over de aankoop van zwa re wapens, waaronder tanks en straal jagers. Dit is in diplomatieke krin gen in Athene meegedeeld. De Franse regering tracht een or der ter waarde wan verscheidene mil joenen dollars te verkrijgen voor de verkoop van Mirage-vliegtuigen, AMX-30 tanks en andere moderne wapens voor Griekenland. Volgens een correspondent in Athene zou er al een geheim koopcontract zijn on dertekend. (Van een onzer verslaggevers) DR1MMELEN De 20-jarige stu dent A. de Swart uit Breda is gis termiddag om vier uur in de Bies bosch verdronken. Met vier vrienden was hij met een roeiboot de Biesbosch ingevaren. In „Het Gat van de Ruigt" ging het gezelschap in ondiep water zwem men. A. de Swart, die niet goed kon zwemmen, kwam plotseling in een diepe put terecht. Een van de vrienden probeerde hem nog vast te pakken maar moest hem laten schieten. Later in de middag werd het stof felijk overschot door de rijkspolitie te water van Drimmelen opgedregd. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG Het marinefregat Van Nes is er aan te pas gekomen om het zendschip van Radio Noord zee in de nacht van zaterdag op zondag te behoeden voor een even tuele kaping. Enkele uren eerder was de commercieel directeur van Radio Noordzee, Kees Manders, met een sleepboot langszij het radio schip gevaren met de bedoeling zoals Radio Noordzee tussen de mu ziek door zelf meedeelde om het schip te lichten en de haven van Scheveningen binnen te slepen. Het radioschip vroeg ook om hulp. Volgens mededelingen van de disc-jockeys van Radio Noordzee International kwam Kees Manders rond kwart over een in een sleep boot, de „Nuski", bij het zendschip „Mebo H" aan. Achter de sleepboot voer een sloep, genaamd „Viking", die een Panamese vlag voerde. Eigenaar van beide boten zou iemand zijn uit Willemstad. Volgens Radio Noordzee (ging Manders met een tweede man aan boord van het radioschip. Hij dreig de de ankerketting door te kappen of door te branden en het schip naar de haven van Scheveningen te slepen. De kapitein van de „Mebo II" wees Manders erop dat zijn daad zeeroverij inhield en som meerde hem van boord te gaan. Manders en zijn metgezel gaven hieraan gevolg. „Tot de laatste man zullen wij ons verdedigen", zou de kapitein Manders hebben toege voegd. De twee boten bleven hierop nog geruime tijd om de „Mebo H" va ren. Men zou nogmaals getracht hebben de ankerketting te kappen, Ook zou men van de sleepboot af waterwerpers op het zendschip hebben gericht, maar na een waar schuwing vanaf de „Mebo H", dat Kapitein Harteveld dit in verband met de stroom le vensgevaarlijk was, hield men hier mee op. Kwart over drie verdwe nen Manders en de zijnen uit het gezicht. Zoals bekend is woensdag j.i. het schip „Mebo I" in de haven van Scheveningen door een deurwaar der uit Den Haag op verzoek van Kees Manders aan de ketting ge legd. Dit conservatoir beslag werd gelegd op grond van een vordering van de heer Manders op de eige naars van Radio Noordzee. De bedoeling van een „kaping" zou zijn geweest door het binnen slepen in Scheveningen het schip binnen de Nederlandse rechtsmacht te brengen. Via een gerechtelijke procedure zou dan de zaak van de vorderingen van de Panamese scheepvaartonderneming en die van Manders worden afgehandeld. Kapitein I. Harteveld verklaarde desgevraagd, dat Manders met een man of twintig, compleet met snij- apparatuur aan boord, naar de „Me bo II" was gekomen. Het was voor iedereen aan boord van het zend schip duidelijk geweest dat men van plan was de ankerketting door te branden. Na de melding van Radio Noord zee heeft de commandant zeemacht in Nederland als vlootvoogd de commandant van H.M. fregat „Van Nes" opdracht gegeven op de Noordzee, ten westen van Scheve ningen, een oogje in het zeil te hou den bij de „Mebo II", maar niet daadwerkelijk op te treden. Het fregat is een wachtschip dat o.m. voor deze doeleinden in Den Hel der gereed wprdt gehouden. De „Van Nes" is omstreeks zeven uur zaterdagavond bij de „Mebo H' aan gekomen en heeft pas gisterochtend het anker gelicht, nadat er de hele nacht niets was gebeurd. „Erg vermakelijk", vond Kees Manders het dat de bemanning van het radioschip dacht dat het schip gekaapt zou worden. Hij zei dit za terdagavond bij zijn terugkeer in de Lekhaven in Rotterdam van hun tocht naar de „Mebo II". „We zijn eens naar de „Mebo" toe gevaren omdat we wilden zien wat bet schip waard is. Ik ben als enige aan boord gegaan en heb daar in de beste verstandhouding een zakelijk gesprek gehad met de kapitein", al dus Manders. „Daarna hebben we nog een tijdje om het schip heen gevaren". Hij voegde eraan toe: „We kwamen niet om het schip naar een haven te slepen, ai zal het er wel van komen". Manders zegt dat hij niet de enige is die geld van de eigenaars van Radio Noordzee wil hebben. Alles bij elkaar gaat het volgens hem om tenminste 7(4 ton.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 1