LICHAMEN VERSPREID OP EILANDJE DE HARINGVRETER
Vliegtuig stort neer
bij Veere: 3 doden
Zestig man
op straat
in Rucphen
Spanning
rond
figuur
Den Uyl
in P.v.d.A.
Vis- a-vis met premier
„KAPERS" BEDREIGEN
RADIOSCHIP MEBO 11
Vliegtuigen
met ton hasj
gepakt
Rotterdamse werven door de knieën:
Feijenoord
onvermoeid
MAANDAG
31 AUGUSTUS 1970
Weggeslingerd
STAKING DUURT
Vechten tot op
operatietafel
ZWARE FRANSE
WAPENS VOOR
GRIEKENLAND
Bredase student
verdrinkt
in Biesbosch
DirecteurDr. W. A. J. M. Harkx.
HoofdredacteurL. Leijendekker.
Redactie- en Administratie-adres
Nieuwstraait 9, Terneuzen, tel. (01150)—7920.
Abonnementsprijs mi.v. 1 jilli 1970:
9,20 per kwartaal; per maand 3,25.
Losse nummers 15 cent, inclusief 4% B.T.W.
Gironummer 1945433
DE VRIJE ZEEUW
25e Jaargang
No. 6333
Advertentieprijsper mm 16 cent; minimum
per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W.
Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels-
advertenties) 5 regels f 1,15. Iedere regel meer
23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
VermeldingBrieven onder nummer, of Adres
bureau van dit blad, 50 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur.
Voor het maandagnummervrijdag tot v.m.
11 uur.
Uitgeefster N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem
MP®»
(Van onze sportredactie)
ALKMAAR Feijenoord, hou
der van de Europacup voor lands
kampioenen en favoriet voor de
wereldbeker had nog genoeg
kracht over na de eerste slopende
wedstrijd in Buenos Aires tegen
Estudiantes de la Plata om in de
vaderlandse competitie AZ '67 te
verslaan. De Alkmaarders, die
niet voor uitstel van dit duel wa
ren, hebben lange tijd goede te
genstand kunnen bieden. Ruim
een uur kon AZ de pupillen van
Ernst Happel op 0-0 houden,
maar toen brak het verzet van de
Noordhollanders. Wery met
een ferme kopstoot uit een voor
zet van uitblinker Moulijn
Moulijn, Van Daele en Kindvall
drukten in de slotfase het over
wicht van Feijenoord duidelijk
uit. Het werd 4-0, en dat was
toch wel wat aan de ruime kant,
voor het zich uitstekend verwe
rende AZ.
(Van een onzer verslaggevers)
RUCPHEN De ongeveer zestig
werknemers van de Rucphense con-
servenfabriek van de Hout en Zn.
N.V. staan op straat. Vandaag zal
de directie van het bedrijf de ont
slagaanvragen indienen bij het ge
westelijk arbeidsbureau in Etten-
Leur. De prodnktie van het bedrijf
wordt stopgezet. Ooorzaak is de
slechte financiële positie waarin het
bedrijf verkeert.
De werknemers van de fabriek,
die geen van allen georganiseerd zijn,
kregen vrijdagavond bericht van hun
ontslag. Behalve de boodschap dat
rij niet meer hoefden te komen, kre
gen ze ook een week salaris vooruit
betaald. Vandaag zal tussen het ar
beidsbureau en de directie overleg
plaatsvinden over een verdere af
vloeiingsregeling.
Aangenomen wordt dat het per
soneel zonder veel moeite op soort
gelijke bedrijven in de omgeving te
werk gesteld kan worden.
Directeur J. van de Hout uit Zwijn-
drecht verklaarde gisteren „geen zin"
te hebben commentaar te geven op
deze maatregel.
Directie en bewindvoerders van
Lancia schoenfalf-'iolëën N.V. te Til
burg hebben besloten tot liquidatie
over, te gaan. Aan de ca. 100 werkne
mers is met inachtneming van de
wettelijke opzegtermijn ontslag aan
gezegd onder gebruikmaking van een
ontslagvergunning, die eerder na
overleg met de vakorganisaties was
aangevraagd.
(Van onze redactie buitenland)
ATHENE/LYON Op het Griek
se eiland Kreta en in de Franse stad
Lyon zijn zaterdag Amerikaanse
vliegtuigen in beslag genomen, die
samen bijna een ton hasjiesj ver
voerden. De zeven inzittenden van
de twee toestellen zijn gearresteerd.
Het zijn allen Amerikanen.
Het op Kreta aangehouden toestel,
een tweemotorig Convair, was za
terdagmorgen van Cyprus naar Li
banon gevlogen, waar het landde
aan de grens met Syrië. Daar werd
uit een vrachtwagen bijna 670 kg
hasjiesj overgeladen. Toen een Li
banese patrouille tussenbeide tracht
te te komen, openden de Amerikaan
se smokkelaars het vuur en stegen
weer op.
De Libanese legerautoriteiten waar
schuwden Interpol. Toen het toestel
op Kreta landde om te tanken werd
het direct in beslag genomen. De
vijf inzittenden werden gearresteerd.
Op de luchthaven van Lyon-Bron
trof de politie zaterdagavond in een
Amerikaans Beechcraft-toestel een
partij hasjiesj van 275 kilo aan. De
twee inzittenden verklaarden niets
te hebben afgeweten van de aard
van hun lading. Het vliegtuig kwam
uit Turkije.
(Van een onzer verslaggevers)
VEERE/SCHIPHOL Een vliegtuigongeval nabij Veere heeft
gistermiddag het leven gekost aan drie mensen. De zeven andere
inzittenden zijn gewond, waarvan twee levensgevaarlijk. Het toe
stel, een tweemotorig Britten Norman-lslander, was omstreeks half
vier van het onlangs geopende vliegveld Midden-Zeeland opgeste
gen voor een rondvlucht boven Walcheren en de Bevelanden. Bijna
onmiddellijk na de start is het toestel neergestort. Het kwam terecht
op de Haringvreter, een eiland in het Veerse Meer. Volgens de rijks
politie zouden er geen recreanten zijn getroffen door rondvliegende
wrakstukken.
De vlieger, de Noor Dieptal, is om
het leven gekomen, evenals de pas
sagiers de heren Maquelin uit Mid
delburg en Gunst uit Goes. Het li
chaam van laatst genoemde is pas
gisteravond Iaat onder een van de
wrakstukken gevonden. Het toestel
is in brand gevlogen.
Gisteravond was nog geen duide
lijk beeld te krijgen van de toedracht
van het ernstige ongeval. De eerste
indruk van majoor E. E. Gerritsen,
commandant van de Dienst Lucht
vaart van de rijkspolitie is dat de
piloot „wellicht" is verrast door een
plotseling opgekomen mistbank. „De
weersomstandigheden waren niet be
paald gunstig om te vliegen. Het
vliegtuig, vloog al op vrij lage hoog
te en is daarna opmerkelijk recht
naar beneden geschoten. Sommige
ooggetuigen spreken van een explo
sie in de lucht te hebben gehoord:
anderen zeggen dat het toestel op de
grond, waar het een ploegspoor van
vijfhonderd meter heeft getrokken,
uit elkaar is gebarsten", aldus ma
joor Gerritsen.
Hij acht het bijna uitgesloten dat
de vlieger heeft geprobeerd een
noodlanding te maken. „Het toestel
is duidelijk ongecontroleerd naar be
neden gekomen. Dat is af te leiden
uit het feit dat de wrakstukken over
een afstand van honderden meters
verspreid lagen. De romp is uit el
kaar gebarsten. De passagiers die
zijn weggeslingerd, hebben min of
meer geluk gehad. De anderen zijn
in de vlammen omgekomen", aldus
de commandant van de dienst Lucht
vaart van de rijkspolitie.
Volgens ooggetuigen zou te horen
zijn geweest dat de „Islander" géén
motorstoring had. Het toestel vloog
zeer laag over het water en ter hoog
te van Veere moet de piloot te laat
gemerkt hebben dat hij op de overi
gens lage boompjes van het eilandje
aanvloog. Verschillende recreanten
stellen nadrukkelijk dat ze gezien
hebben dat het toestel met de onder
kant de toppen van de boompjes
raakte. Ze zouden ook gehoord heb
ben dat de motoren even voor het
neerstorten volgas kregen.
Volgens majoor Gerritsen heeft de
vlieger tijdens de rondvluchten geen
radiocontact met een of andere ver
keerstoren. Naar hij meedeelde had
de Noorse piloot ,de nodige ervaring'.
Het vliegtuig was gestationeerd op
het vliegveld Zestienhoven te Rot
terdam. Het is pas eind juli vanuit
Engeland geïmporteerd naar Neder
land. Het was het enige toestel van
dit type dat in Nederland vloog. Het
was nog geen maand in gebruik.
Het is eigendom van de stichting
Nationaal Vliegtuigbeheer in Den
Haag. Het toestel werd door de
weeks gebruikt voor lijndiensten die
nog maar kort geleden zijn geopend
tussen Schiphol, via Rotterdam en
Midden-Zeeland naar het Noordfran
se Rijssel. Tijdens de weekeinden
werd het voor rondvluchten van een
kwartier boven Midden-Zeeland in
gezet.
(Vervolg op pagina 3)
Het wrak van het vliegtuigje op „de Haringsteker", waar bij een nader onderzoek nog een van de slacht,
offers onder vandaan gehaald moest worden.
KOPPELBAZEN WEG
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Vanavond zal het
bestuur van de PvdA een beslissing
nemen over de lijstaanvoerder voor
de kamerverkiezingen in 1971. De
Tweede-Kamerfractie van de PvdA
heeft zich uitgesproken voor één
lijstaanvoerder in de persoon van
drs. Den Uyl, de huidige fractie
leider. Nieuw Links wil echter meer
lijstaanvoerders, om tot uitdrukking
te brengen dat de PvdA uit meer
stromingen bestaat.
Nieuw Links kiest voer 18 lijst
aanvoerders in evenveel kieskringen.
Uit deze 18 zou een zestal iets meer
naar voren moeten worden gescho
ven. Met dit voorstel, waartoe za
terdag op een vergadering in Utrecht
is besloten, heeft Nieuw Links, zo
menen politieke waarnemers, een
stevige motie van wantrouwen aan
het adres van drs. Den Uyl inge
diend.
Verwacht wordt dat een zeer klei
ne meerderheid het standpunt van
de Kamerfractie zal onderschrijven
en zich zal uitspreken voor Den Uyl
als enige lijstaanvoerder. De verhou
dingen in het partijbestuur van 21
mensen liggen ongeveer fifty-fifty.
Zo'n 10 tot 11 leden van het partij
bestuur hangen het standpunt van
Nieuw Links aan en willen meer
lijstaanvoerdei-s.
Het zou voor drs. Den Uyl niet
erg plezierig zijn wanneer, zoals
wordt verwacht, slechts met een
stem meerderheid voor één lijstaan
voerder zou worden gekozen. Op 19
september moet de partijraad van de
PvdA zich hierover uitspreken.
ROTTERDAM (ANP) - De gezamenlijks werven in Rotterdam en omstreken zijn
door de knieën gegaan. De werven hebben gisteren besloten alle maatregelen te nemen
waartioor definitief en nog dit jaar een einde zal komen aan het inschakelen
van koppelbazen bij deze bedrijven.
Met de voorbereiding van deze maatregelen, zo heeft de Metaal-
bond Rotterdam (werkgevers-metaal) gisteravond meegedeeld, zal
direct een begin worden gemaakt. Er is tijdens de besprekingen van
zondag besloten dat uiterlijk 31 december aanstaande het gebruik
van koppelbazen bij deze bedrijven definitief zal zijn beëindigd.
Eenzelfde maatregel zal ook aan
andere metaalindustriële- en elektro
technische ondernemingen, die bij de
metaalbond in Rotterdam zijn aan
gesloten, met klem worden aanbevo
len. De metaalbond heeft, zo werd
meegedeeld, ook op andere bedrijfs
takken en ondernemingen een drin
gend beroep gedaan deze gedragslijn
te volgen.
Op alle fronten zelfs op rege
ringsniveau is dit weekeinde druk
gesleuteld aan een oplossing van de
enorme stakingsproblemen in het
Rotterdamse Waterweggebied. Bij
deze stakingen zijn ongeveer 30.000
werknemers betrokken: 16.000 man
van de Rotterdamse haven- en over
Premier De Jong haalde gisteren netjes op het droge. Het visse-oog
tijdens een hengelwedstrijd in Raalte ontmoette vol angst het kritische van
tussen pers en parlement zijn visje de premier.
slagbedrijven en 14.000 personeels
leden van werven en machinefabrie
ken.
Die besprekingen hebben voor wat
betreft de metaalstaking geleid tot
een overeenstemming tussen de di
rectie van Rijn-Schelde en de dis
trictsbestuurders van de drie metaal
bonden. De algemene indruk is dat
de stakers bij de Rijn-Schelde-bedrij-
ven, Wilton Fijenoord en de Rotter-
-damsche Droogdok Maatschappij dit
maal de nieuwe overeenkomst zullen
accepteren en vandaag in de loop
van de dag weer aan het werk zullen
gaan.
Na urenlange besprekingen bereik
ten de metaalbonden en de Rijn-
Schelde-directie zaterdagmiddag in
Rotterdam een akkoord-met-perspee-
tief. Dit houdt onder meer in dat het
verschil in beloning tussen eigen en
vreemd (koppelbazen) personeel niet
meer dan tien procent mag bedragen.
Voorts zal aan de werknemers over
1970, vooruitlopend op definitieve re
gelingen, een voorschot worden uit
betaald van 400 gulden.
De vervoersbonden, betrokken bij
de staking onder de 16.000 man ha
venpersoneel in Rotterdam, verga
derden dit weekeinde ook enkele ma
len. Op het vlak van de lonen wordt
door hen een uitkering geëist aan
de werknemers van één reisuur per
dag, hetgeen neerkomt op een door
de stakers gewenste loonstijging van
circa 25 gulden per week.
Vandaag zullen door werknemers
en werkgevers over deze eisen be
sprekingen worden gevoerd. Dit be
tekent dat de staking onder de 16.000
man havenpersoneel in ieder geval
nog vandaag zal blijven voortduren.
Zaterdagmorgen vroeg ging ook het
personeel van het Rotterdamse Stads-
sleepbootbderijf in staking uit soli-
(Van een onzer verslaggevers)
VENLO In de nacht van zater
dag op zondag heeft er een bloedige
knok- en steekpartij in de „Incognito-
bar" in Venlo plaatsgehad. Een aan
tal Venlonaren was met een groep
Chinezen in de clinch gegaan.
Resultaat: vier gewonden, twee
mensen naar het ziekenhuis en negen
arrestaties. De vechtersbazen waren
zo door het dolle heen, dat zelfs tot
op de operatietafel van het zieken
huis waar een van de .knokkers
voor een steek in de borst moest wor
den behandeld assistentie moest
worden verleend door de politie.
dariteit. De sleepboten, gestationeerd
in Europoort, bleven dit weekeinde
varen. De aanvoer van ruwe olie
naar de raffinaderijen in Europoort
stagneerde daardoor niet. De staking
onder het personeel van de stads-
sleepboten leidde direct al tot con
gestie voor de ingang van de Nieuwe
Waterweg. Gisteravond lagen daar al
60 schepen te wachten.
Tussen enkele ministers en be
stuurders van werkgeversorganisaties
is gistermiddag en -avond een spoed
overleg gevoerd ten huize van minis
ter Witteveen van Financiën te Was
senaar. Gesproken is over de situatie
in de Rotterdamse haven en de ge
volgen ervan. Er zijn geen besluiten
genomen.
ATHENE (Reuter) Griekenland
onderhandelt met Frankrijk en West-
Duitsland over de aankoop van zwa
re wapens, waaronder tanks en straal
jagers. Dit is in diplomatieke krin
gen in Athene meegedeeld.
De Franse regering tracht een or
der ter waarde wan verscheidene mil
joenen dollars te verkrijgen voor de
verkoop van Mirage-vliegtuigen,
AMX-30 tanks en andere moderne
wapens voor Griekenland. Volgens
een correspondent in Athene zou er
al een geheim koopcontract zijn on
dertekend.
(Van een onzer verslaggevers)
DR1MMELEN De 20-jarige stu
dent A. de Swart uit Breda is gis
termiddag om vier uur in de Bies
bosch verdronken.
Met vier vrienden was hij met
een roeiboot de Biesbosch ingevaren.
In „Het Gat van de Ruigt" ging het
gezelschap in ondiep water zwem
men. A. de Swart, die niet goed kon
zwemmen, kwam plotseling in een
diepe put terecht.
Een van de vrienden probeerde
hem nog vast te pakken maar moest
hem laten schieten.
Later in de middag werd het stof
felijk overschot door de rijkspolitie
te water van Drimmelen opgedregd.
(Van onze redactie binnenland)
DEN HAAG Het marinefregat
Van Nes is er aan te pas gekomen
om het zendschip van Radio Noord
zee in de nacht van zaterdag op
zondag te behoeden voor een even
tuele kaping. Enkele uren eerder
was de commercieel directeur van
Radio Noordzee, Kees Manders, met
een sleepboot langszij het radio
schip gevaren met de bedoeling
zoals Radio Noordzee tussen de mu
ziek door zelf meedeelde om het
schip te lichten en de haven van
Scheveningen binnen te slepen. Het
radioschip vroeg ook om hulp.
Volgens mededelingen van de
disc-jockeys van Radio Noordzee
International kwam Kees Manders
rond kwart over een in een sleep
boot, de „Nuski", bij het zendschip
„Mebo H" aan. Achter de sleepboot
voer een sloep, genaamd „Viking",
die een Panamese vlag voerde.
Eigenaar van beide boten zou
iemand zijn uit Willemstad.
Volgens Radio Noordzee (ging
Manders met een tweede man aan
boord van het radioschip. Hij dreig
de de ankerketting door te kappen
of door te branden en het schip
naar de haven van Scheveningen te
slepen. De kapitein van de „Mebo
II" wees Manders erop dat zijn
daad zeeroverij inhield en som
meerde hem van boord te gaan.
Manders en zijn metgezel gaven
hieraan gevolg. „Tot de laatste man
zullen wij ons verdedigen", zou de
kapitein Manders hebben toege
voegd.
De twee boten bleven hierop nog
geruime tijd om de „Mebo H" va
ren. Men zou nogmaals getracht
hebben de ankerketting te kappen,
Ook zou men van de sleepboot af
waterwerpers op het zendschip
hebben gericht, maar na een waar
schuwing vanaf de „Mebo H", dat
Kapitein Harteveld
dit in verband met de stroom le
vensgevaarlijk was, hield men hier
mee op. Kwart over drie verdwe
nen Manders en de zijnen uit het
gezicht.
Zoals bekend is woensdag j.i. het
schip „Mebo I" in de haven van
Scheveningen door een deurwaar
der uit Den Haag op verzoek van
Kees Manders aan de ketting ge
legd. Dit conservatoir beslag werd
gelegd op grond van een vordering
van de heer Manders op de eige
naars van Radio Noordzee.
De bedoeling van een „kaping"
zou zijn geweest door het binnen
slepen in Scheveningen het schip
binnen de Nederlandse rechtsmacht
te brengen. Via een gerechtelijke
procedure zou dan de zaak van de
vorderingen van de Panamese
scheepvaartonderneming en die van
Manders worden afgehandeld.
Kapitein I. Harteveld verklaarde
desgevraagd, dat Manders met een
man of twintig, compleet met snij-
apparatuur aan boord, naar de „Me
bo II" was gekomen. Het was voor
iedereen aan boord van het zend
schip duidelijk geweest dat men
van plan was de ankerketting door
te branden.
Na de melding van Radio Noord
zee heeft de commandant zeemacht
in Nederland als vlootvoogd de
commandant van H.M. fregat „Van
Nes" opdracht gegeven op de
Noordzee, ten westen van Scheve
ningen, een oogje in het zeil te hou
den bij de „Mebo II", maar niet
daadwerkelijk op te treden. Het
fregat is een wachtschip dat o.m.
voor deze doeleinden in Den Hel
der gereed wprdt gehouden. De
„Van Nes" is omstreeks zeven uur
zaterdagavond bij de „Mebo H' aan
gekomen en heeft pas gisterochtend
het anker gelicht, nadat er de hele
nacht niets was gebeurd.
„Erg vermakelijk", vond Kees
Manders het dat de bemanning van
het radioschip dacht dat het schip
gekaapt zou worden. Hij zei dit za
terdagavond bij zijn terugkeer in de
Lekhaven in Rotterdam van hun
tocht naar de „Mebo II".
„We zijn eens naar de „Mebo" toe
gevaren omdat we wilden zien wat
bet schip waard is. Ik ben als enige
aan boord gegaan en heb daar in de
beste verstandhouding een zakelijk
gesprek gehad met de kapitein", al
dus Manders. „Daarna hebben we
nog een tijdje om het schip heen
gevaren". Hij voegde eraan toe:
„We kwamen niet om het schip
naar een haven te slepen, ai zal het
er wel van komen".
Manders zegt dat hij niet de enige
is die geld van de eigenaars van
Radio Noordzee wil hebben. Alles
bij elkaar gaat het volgens hem om
tenminste 7(4 ton.