niet
in Bib
zen
Armand wil terugkomen
groeibriljant
Tli o
VXZtirh"
991 ilC
w no
Film van
Tate-moord
Programma
Verschrikkelijk
Angst
Aanpassen
ITALIAANS TAPIJT
IN RIJKSMUSEUM
Musica Reservata
in Nederland
Sandra en D. C. Lewis
naar Sopot-festival
Oost-West
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
I)
DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1970
The Kinks die vrijdag optreden in Bilzen.
(Van onze correspondent)
BILZEN Fokkie Coch, sa
mensteller van het pop- en blues
programma van „Jazz Bilzen"
kampt met grote moeilijkheden.
Hij zit met de handen in het haar
nadat hij deze week tijdens een
verblijf in Engeland te horen
kreeg, dat maar liefst drie trek
pleisters van het oudste pop-,
blues- en jazzfestival het volgen
de weekeinde in Belzen defini
tief niet zullen verschijnen. Het
zijn The Who, Ten Years After en
MC 5.
De reden hiervan zijn uiter
aard verschillend. The Who komt
niet omdat de organisator van het
festival op het eiland Wight, Ric
key Farr, roet in het Bilzen-eten
heeft gegooid. Hij heeft van de
managers een definitief contract
los gekregen, waarin is opgeno
men dat de groep vier weken vóór
en twee weken na Wight ergens
anders mag optreden. Daarvoor is
zoveel geld op tafel gekomen, dat
de organisatoren van Jazz Bilzen
hier niet tegenop konden bieden.
De hard-rockgroep MC5 verschijnt
niet omdat de formatie begin deze
week de toernee door Engeland af
gebroken heeft en het eerste het
beste vliegtuig terug naar New York
heeft genomen. De groep was zeer
ontevreden over het hen door de
organisatoren verschafte instrumen
tarium, de organisatie zelf en het
honorarium. In deze toernee was een
optreden op Jazz Bilzen voorzien,
maar dit gaat nu aan de neuzen van
de festivalgangers voorbij. Het is te
duur om MC5 voor één uur weer
naar Europa te halen.
Ten Years After verschijnt niet
omdat de groep volgende week voor
een toernee naar Japan vertrekt en
het contract met Jazz Bilzen heeft
afgezegd. De Amerikanen zullen ook
niet op Wight optreden, waar The
Who en Jimmy Hendrix de topat
tractie vormen. Bij dit alles komt
ook nog, dat Allan Price een musi
cus, die al jaren meedraait een psy
chische ineenstorting heeft gehad,
waar hij nog niet bovenop is. Omdat
hij hiervan geregeld last heeft is
ook zijn optreden twijfelachtig ge
worden.
In de informatiebus, die op de
Markt in Bilzen staat, biecht Fokkie
Coch zoon van de grote baas van
het festival eerlijk zijn droevig
verhaal op. Hij zegt: „Het program
ma heeft een flinke deuk gekregen,
waar we niet gelukkig mee zijn. De
gang van zaken is erg pijnlijk voor
ons. Ik heb van alles geprobeerd
nog te redden wat te redden was,
maar vlak voor het festival in dit
voor de artiesten hoogtij, is 't bijna
onmogelijk groepen te krijgen van
eenzelfde niveau en naam. Weet je
wat het is, het ene jaar loopt het
allemaal gesmeerd en het jaar daar
op zijn de groten niet te strikken of
laten ze het op het laatste moment
afweten. Met popartiesten weet je
het nooit. Vandaag bestaat 'n forma
tie en morgen ligt ie uit elkaar".
Volgens Fokkie zou een groot ge
zin een maand zeer fortuinlijk kun
nen leven van het geld, dat de
pogingen hebben gekost om vervan
gende formaties te krijgen.
Hoeveel geld er überhaupt meer
op tafel moet komen in het geval
Bilzen illustreert hij met één voor
beeld: „Als we The Taste opnieuw
hadden willen hebben (ze waren
vorig jaar op het festival red.)
hadden we drie maal zoveel moeten
betalen. Veel andere groepen zijn
nog verder in prijs gestegen. Het is
bijna niet meer te betalen, als je
een dergelijk festival als het onze
moet bekostigen van subsidies en
een paar bijdragen van bedrijven".
Ondanks het feit, dat enkele grote
namen niet in Bilzen te horen zullen
zijn, heeft Fokkie nog steeds ver
trouwen in het welslagen van het
festival. „De veranderingen in het
programma hebben voornamelijk be
trekking op de hard-rock, die hier
door niet zo sterk vertegenwoordigd
zal zijn als we hadden gehoopt. Het
accent is nu meer op de soft pop,
rock en blues komen te liggen",
aldus Fokkie.
Tijdens zijn verblijf in Engeland
heeft hij de wegblijvers vervangen
door Screaming Lord Such and His
Heavy Friends, waarin de bekende
Jimmy Page ongetwijfeld zal excel
leren, de oude bluesmusicus Eddy
Boyd en Cat Stevens, die zijn meta
morfose als alleszins acceptabel oflk-
rorkz-mger met zijn hit D'Arban-
ville heeft gedemonstreerd.
In het bij Maastricht liggende
stadje is men al hard bezig met
de concrete voorbereidingen van
het festival, waar het volgende
weekeinde vanaf vrijdag zo'n
50.000 vooral jongeren uit alle de
len van Europa en Amerika aan
het zesde festival „Jazz Bilzen"
zullen deelnemen. Zo is het po
dium met een totale oppervlakte
van 100 m2 al in het centraal in
Bilzen liggende park verrezen.
Ook in het park zelf worden de
noodzakelijke voorzieningen in
snel tempo geschapen, want alles
moet vrijdagmorgen gereed zijn
als de stroom bezoekers op gang
komt. En aan de ingang van Bil
zen staat wederom het bord: „Bil
zen heet u welkom".
HOEWEL we enkele verwachte
grote namen niet in Bilzen zullen
zien, ziet het volgende definitieve
programma er toch,heel aardig uit.
Het is natuurlijk nog altijd de moei
te waard de attracties van Jazz Bil
zen te bekijken en er naar toe te
gaan. Al zou je het alleen maar om
de sfeer doen, want die is in het
stadje uniek.
Vermeld moet worden, dat de
tijdstippen in de loop van het festi
val zich danig zullen wijzigen. De
betere groepen hebben namelijk een
grote vrijheid om door te spelen als
ze dat willen. Van andere jaren
weten we, dat dit nogal eens voor
komt. De laatste groep zal dus be
slist niet om elf uur optreden, maar
van de politie moet de 5000 watts
Davoli geluidsinstallatie op papier
om twaalf uur het laatste sprankje
geluid uitsehallen.
VRIJDAG:
Tot 18 uur enkele onbetekenende
groepen: 18 uur: Burning Plague; 19
uur: Wild Angels; 20 uur: Golden
Earring; 21 uur: Black Sabbath; 22
uur: The Kinks; 23 uur: Arthur
Conley met tien man sterke forma
tie; ondanks tijdstip vervolgens tra
ditionele jam-session van een groot
aantal aanwezige artiesten.
ZATERDAG:
16 uur: Amazing Mystery en Dr.
Down Trip; 17 uur: May Blitz; 18
uur: Johnny Dover and his Big
Band; 19 uur: Kleptomania. Pro-
gramma zaterdag is onvolledig.
ZONDAG:
15 uur: Bab's Robert Quintet; 16
uur: Willy Roggeman en Etienne
Verschueren; 17 uur: Jan Wroblews-
ki; 18 uur: Kevin Ayers and The
Whole World; 19 uur: Rare Bird; 20
uur: Gunther Hampel; 21 uur: Anne
Ross; 22 uur: Dyzzie Gilespie; 23
uur: Screaming Lord Such And Hea
vy Friends (een grote verrassing
van Jazz Bilzen); weer traditionele
jam-session, de tijden waarop For-
maly Fat Harry en Third Ear Band
spelen, zijn nog niet bekend.
RUIM drie jaar geleden was Herman van
Loenhout, beter bekend als Armand, een
topshowstar. Hij was één van de duurst be
taalde en meest verdienende artiesten in
Nederland. Zijn succesvolste plaat „Ben ik
te min1" maakte hem tot in alle uithoeken
van Nederland bekend en promoveerde hem
tot de meest gevraagde artiest. Dit ondanks
het feit dat hij voor die tijd zulke bijtende
en provocerende teksten op zijn muziek
schreef. Hoe heftiger hij de ouderen shock
eerde, hoe populairder hij werd bij een groot
deel van de jeugd, die rond 1966 moeizame
pogingen deed een eigen identiteit te krijgen.
De platen vlogen de winkels uit, de contrac
ten stroomden binnen en Armand voer er
wel bij als nooit tevoren.
Drie toppers zou de Eindhovenaar maken.
Daarna ontstond een breuk tussen hem en
zijn grammofoonplatenmaatschappij. Even
plotseling als zijn ster was opgekomen, daal
de zij weer. Armand raakte uit de gratie en
in de vergetelheid. Twee jaar werd niets van
hem vernomen, maar Armand is niet dood.
Hij is springlevend. Hij werkt hard aan een
come-back. Een andere Armand is geboren.
Hij lijkt hersteld te zijn van de korte, maar
hevige topstarperiode, die hij definitief zegt
te hebben afgezworen. „Zo wil ik nooit meer
leven. Niemand krijgt me ooit nog elke
avond op de planken."
Hij concentreert zich momenteel op het
schrijven van liedjes en de opnamen voor
een langspeelplaat met uitsluitend Engelse
nummers, die in oktober verschijnt.
(Van onze showredacteur)
EINDHOVEN In zijn flat aan
de Gloriantstraat in een nieuwe
wijk in Eindhoven betrappen we
Armand (24) op het schrijven
van muziek in zijn oosters inge
richte werk-, muziek en rookka
mer. Een grote Turkse waterpijp,
boeddha-symbolen en oosterse
wandkleden domineren. In de zit
kamer zit zijn knappe vrouw Su-
zy, waarmee hij de dag vóór Sin
terklaas is getrouwd, te handwer
ken. Een lui in een hoek liggende
poes staart haar van origine Pa-
rijse bazin aan. Koffie (Armand:
„Je kunt gerust zijn, er zit geen
cafeïne in") wordt geschonken,
want alcoholhoudende dranken
worden op Gloriantstraat 112 niet
gedronken.
Nauwelijks binnen neemt Armand
me mee naar zijn „alles-kamer",
waar een stereo-installatie staat om
mij zijn tweede single sinds zijn
come-back (deze komt eind volgen
de week op het Kilroy-label uit)
„To you America" te laten horen. De
eerste twee regels van deze plaat
de eerste die hij sinds zijn loopbaan
in het Engels heeft opgenomen
Tuiden:
„Twaalf miljoen Amerikanen
rookten marihuana Arm Amerika,
dat zijn president high wil laten
worden". Na de „oorlogzuchtige en
agressieve politiek" van Amciika op
de korrel te hebben genomen, be
sluit het nummer met de zinnen:
„Jij bent de verliezer van het spel
meer, respect meer, geen faam
meer, Buig je hoofd en huil van
schanden".
„Hoe vind je het?", vraagt de
maker ervan. Als ik antwoord het
best aardig te vinden, is Armand
graag bereid te vertellen hoe hij
ruim twee jaar geleden zo snel van
de Nederlandse showtroon tuimelde
en nu weer terugkeert. „Er zijn
twee belangrijke oorzaken. De eer
ste was, dat Philips, waar ik toen
bij zat, me in een bepaalde richting
wilde sturen. Peter Koelewijn, die
mij het eerst op de plaat heeft gezet
en bovendien een goeie vriend van
me was, kwam op een gegeven mo
ment bij me met de mededeling, dat
hij een eig fijn Engelstalig nummer
had" en dat ik het moest opnemen.
Och, Peter was een vriend van me.
Dus ik zei o.k., maar ik vond het
niks. Het heeft dan ook niets ge
daan. Hierna en omdat het me al
langer niet meer beviel, besloot ik
ermee te stoppen. Ik wilde alleen
nog „Leipe Harrie" opnemen. (Dit
nummer werd door Johnny Hoes'
poplabel Killroy als eerste single
van Armand op het nieuwe label
enkele maanden geleden uitgebracht
en loopt aardig - J.S.). Philips vond
dit goed, mits ik de tekst zou om
werken en ik er een drankliedje
van zou maken. Want een nummer
over wat kan gebeuren als iemand
hard-drugs gebruikt, kon niet. Om
dat het liedje over Harrie ging, een
goede vriend van mij uit mijn Ant
werpse periode, die door het spuiten
van morfine binnen de kortste keren
onder de grond lag, wilde ik het per
se op dt plaat zetten. Toen dit niet
mocht, heb ik gezegd: „Al dat com
merciële gedoe is aardig, maar voor
mij niet meer".
„Een andere reden was, dat ik
mijn manier van leven niet langer
kon uithouden. Ik kan niemand aan
raden elke avond op de planken te
gaan staan, want dat is wel zo iets
verschrikkelijks. Neem mijn geval.
Ik hau soms per dag vier of vijf
optredens. Daar moet je zo'n 2500
kilometer autorijden bijtellen. Nou,
dan blijf je van de pepmiddelen af,
totdat je eens van vermoeidheid met
je auto in een sloot rijdt. Dat is me
meer dan één keer gebeurd. Ik zat
soms gewoon te slapen achter 't
stuur. Dan begin je met pepmidde
len te slikken. Daarbij komt, dat je
ook nog „smookte" bij het leven om
tenminste een beetje kalm te blij
ven. Maar op het podium was ik na
tuurlek niet om te genieten. Waar
om? Omdat ik ontzettend zenuw
achtig en opgefokt was door al die
pepmiddelen. Dan stond ik mijn pu
bliek uit te schelden en te godveren.
Toentertijd was dat -bijna 'n must,
het was mijn imgae, maar ik ga
geen „speed" innemen om de men
sen te behagen. Dat zou te gek
zijn.
Ik vertel je, ik ben, altijd het
tegenovergestelde van mijn image
geweest. Ik ben namelijk helemaal
niet opvliegend. Ik heb één goede
eigenschap en die is, dat ik nooit
kwaad word. Dat vind ik fijn. Ze
kunnen me uit mijn tent lokken en
het vuur aan de schenen leggen, maar
kwaad krijgt me niemand. Als
iemand het probeert zeg ik gewoon
„barst" en ik loop verder. Ook in de
tijd van mijn roem was ik helemaal
niet kwaad als ik mijn publiek uit
schold. Dat was bangheid."
,Ik was zó bang in die zalerj. In
Arnhem hebben ze bijna een keertje
m'n nek afgesneden. Dit gebeurde in
Nederland. Dat is wel zo iets ver
schrikkelijks. Zodra ik in een zaal
kwam, bekroop mij een ontzettende
spanning. D'r waren altijd mensen,
die rotzooi wilden trappen. Als ze
de zaak eenmaal aan de gang had
den, gebeurden zulke vreselijke din
gen. Ik heb heel wat keren met de
gitaar op mijn nek moeten hollen
voor mijn hachie. Weet je, ik ging
altijd moederziel alleen met mijn
klankgitaar op stap en daar kun je
niet veel mee doen, want die kan
niets hebben. Zulke toestanden ko
men nu minder voor omdat er meer
wordt gestuffd. Als dat niet zo was,
zou de situatie dezelfde zijn als vier
jaar geleden".
„Dat ik in die tijd zo bang was en
daardoor ten opzichte van 't publiek
zo reageerde, kwam ook wel doordat
ik de naweeën voelde van een min
derwaardigheidscomplex en van on
verschilligheid in combinatie met 'n
grote bewondering voor alles wat
leven is. Dat heb ik tot mijn veer
tiende jaar moeten missen omdat ik
tot die tijd voortdurend in bed heb
gelegen Een boom is voor mij veel
mooier dan voor jou. Dat minder
waardigheidscomplex heb ik aan
mijn ziekte overgehouden. Vier keer
heb ik op zeer jonge leeftijd long
ontsteking gehad, waarvan twee
keer dubbelé, een paar maal vocht
tussen de longen en het was meer
dan één keer een dubbeltje op zijn
kant. Natuurlijk hou je daar een
minderwaardigheidscomplex aan
over, maar als je dat weet te over
winnen, dan kun je overal veel be
ter tegen. Dat is met mij al lang het
geval. Als compensatie voor dat
angstgevoel van destijds ging ik ook
zo roekeloos om met het geld. Ik
heb hopen poen op eén gruwelijke
manier over de balk gegooid. Ik heb
er geen spijt van. Helemaal niet. Ze
hebben mij altijd gezegd: jongen als
je poen op is, dan is het met je
gedaan, dan loopt het vies mis en
meer van dergelijke soort onzin".
„Ik heb me nog nooit zo goed aan
een ontstane situatie kunnen aanpas
sen als toen ik geen optredens meer
had, geen platen meer maakte en
geen geld meer had. Pas in de tijd
er na heb ik ingezien, dat er nog
iets anders bestaat dan poen verdie
nen. Ik heb beseft, dat je niet leeft
om poen te verdienen, maar dat je
leeft om te leven en dat je poen
altijd nog kunt verdienen".
„Ik moet zeggen, dat ik de laatste
paar jaren heel aardig ben dopr
gekomen. Ik heb veel artikelen ge
schreven voor de Belgische bladen
Humo, De Post en Het Belang van
Limburg. Als ik daarvan niet kon
rondkomen, ging ik naar sociale za
ken. Daar maken ze toch reclame
voor de laatste tijd".
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Tijdelijk is in
het Rijksmuseum het wandtapijt
„De Olifant" te bezichtigen dat deel
uitmaakt van de in Florence be
waarde z.g. „Valois-serie" en dat
toebehoort aan het museum Uffizi.
Het tapijt was in 1966 door de
watersnood in Italië ernstig bescha
digd en werd in 1969-70 hersteld in
het Rijksmuseum. Deze restauratie
vormde een bijdrage in de Neder
landse steun aan de getroffen kunst
steden van Italië.
Anderhalf jaar is er gewerkt aan
dit tapijt. De heer H. Bloedhouwer,
hoofd van het restauratie-atelier van
wandtapijten van het Rijksmuseum,
had de leiding bij het herstelwerk,
dat werd uitgevoerd door twee
krachten, die waren uitgeleend door
de Haarlemse Werkplaats tot herstel
van antieke textiel, mej. Van Ruth
en de heer Visser.
De tapisserie zal enige maanden
te zien zijn in de afdeling Beeld
houwkunst en Kunstnijverheid
(westelijke vleugel) van het Rijks
museum.
(Van onze muziekredactie)
AMSTERDAM Zaterdag zal het
Engelse vocaal en instrumentaal en
semble Musica Reservata, onder aus
piciën van de VPRO voor de eerste
maal in Nederland optreden. Musica
Reservata geeft in de Noorderkerk
in Amsterdam (Noordermarkt, aan
vang 20.15 uur), één concert van
middeleeuwse muziek op authentie
ke instrumenten.
Musica Reservata, een vocaal en
instrumentaal ensemble dat zich
voornamelijk specialiseert in pre-
klassieke muziek, werd in 1960 op
gericht door Michael Morrow, (des
tijds redacteur van het „Lute Socie
ty Journal") en twee verwante
geesten, klavecinist John Beckett en
fluitist John Sothcott. Het ensemble
maatke zijn debuut in hetzelfde jaar
met een concert in Fenton House,
Hampsteas. Het programma bestond
uit middeleeuwse werken van o.a.
Dufay. Binchois, Dunstable en Landi-
ni. Het gezelschap telde acht musici
en twee zangers. Tetenwoordig is de
groep flexibel genoeg om ieder pro
gramma van pre-klassieke muziek
uit te voeren op een wijze die
karakteristiek is voor de periode en
het land van oorsprong. Zij is uitge
breid om aan deze eisen te voldoen,
en onderzoekingen op het gebied
van middeleeuwse instrumenten
hebben geleid tot de aanschaf van
veel van deze instrumenten.
(Van onze showredacteur)
DEN HAAG Zaterdag vertrek
ken Sandra en D. C. Lewis vanaf
Schiphol naar Polen om deel te ne
men aan het tiende Internationale
Festival van Pop Songs dat van 27
t.m. 30 augustus plaats vindt in
Sopot.
In de internationale competitie
wordt Nederland vertegenwoordigd
door D. C. Lewis die onlangs een
derde plaats haalde op het Split '70
Festival. Lewis zingt de nieuwe
compositie van Rick v. d. Linden
(Ekseption) en Lennart Nijgh „De
Wind Draagt Mijn Gedachten" en
het Pools liedje „Komu W Droge
Temu Czas" waardoor Hans van He-
mert een Engelse tekst heeft ge
schreven. In de 24-koppige jury van
de internationale competitie zal Paul
Acket voor Nederland zitting ne
men.
In de „Record Day" competitie
komt Sandra voor Nederland uit
met drie liedjes die door Bert Paige
worden gearrangeerd: „Love on a
Rainbow" van Hans van Eyk, „I'll
be Home" van Randy Newman en
„Vehicle" van J. Peterik. Wouter
van Roon en Fred Burkhardt zullen
Nederland in de jury vertegenwoor
digen.
ROME (AP) De jonge Italiaan
se regisseur Gian Vittorio Baldi
heeft nekend gemaakt dat hij een
film gaat maken, die de moord op
Sharon Tate tot onderwerp heeft.
„De film is slechts geinspireerd
door de zaak-Tate", zo verklaarde
Baldi. „We zullen ons niet zo nauw
aan de feiten houden. De namen van
de werkelijke personen zullen niet
worden gebruikt".
Baldi zal zijn opnamen op 27 au
gustus in Rome beginnen. De titel
van de film zal zijn „Nacht der
Bloemen".
„Ten onrechte leidt het er bij
sommige polemologen toe om mili
tair-georiënteerd onderzoek naar de
vredeshandhavende functies van wa
pens niet te beschouwen als vrede
sonderzoek. Het behoort daar even
zeer toe als onderzoek naar de ef
fectiviteit van geweldloze weerbaar
heid. De constante confrontatie van
beide groepen is nodig", aldus prof.
mr. B. Roling over „Wetenschappe
lijke benadering van het oorlogs-
vraagstuk" in dit nummer dat ge
wijd is aan „Internationale betrek
kingen als studievak".
Bijdragen o.m. van prof. dr. C.
Patijn (De behoefte aan een nieuwe
(Vrede in de internationale betrek
kingen); prof. dr. A. Hoogerwerf
(Over de onderlinge steun van poli
tiek en politicologie) en jhr. drs. G.
van Bethem van den Bergh (Wat
zijn „internationale betrekkingen?").
(OOST-WEST - Van Stolklaan 1,
Den Haag; los f. 3,75 - jg f. 19,50).
TROS
15.30 KLEINE MENSEN HEBBEN
GROTE WENSEN
Wensen van kinderen worden
door de TROS VERVULD
16.30 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
TROS
19.04 JAM-SPECIAL (kleur)
Opname rond de Engelse groep
„Arrival". Als gasten treden
op: „Earth and Fire" en „Jess
and James"
19.31 DE WERELD WAARIN WIJ
LEVEN
Problemen rond het waterte
kort in de wereld
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 KLAAR VOOR DE START
Presentatie van de voetbalclubs
van de eredivisie aan het begin
van de competitie 1970-1971
21.05 DE DIEF VAN WASHINGTON
(kleur). Naast Robert Wagner
als Alexander Mundy speelt in
deze aflevering de actrice Bette
Davis als de juwelendievegge
Besse Grindle. De aflevering
draagt als titel: „Diamanten
op Majorca".
21.55 TROS-TIENSTR1JD
Het spel wordt gespeeld in het
recreatiecentrum „De Beekse
Bergen"
22.35 JOURNAAL NOS (kleur)
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
19.04 VAN GEWEST TOT GEWEST
19.49 TIPS VAN HET NAIONAAL
BUREAU VOOR TOERISME
20.00 JOURNAAL (kleur)
VPRO
20.20 BERICHTEN UIT DE ZOMER
20.45 G. K. VAN HET REVE
22.20 JOURNAAL NOS (kleur)
22.25 SLUITING.
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 DE WERELD WAARIN WIJ
LEVEN
„De zonnekundigen"
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZOEKLICHT
20.30 HIGH CHAPARRAL
21.20 PREMIèRE
Nieuwe films van de week
voorgesteld door Jo Röpke.
22.00 BALLET AAN DE ZWARTE
ZEE
Programma van de Britse Te
levisie over de vierde interna
tionale balletcompetitie in Var
na (Bulgarije)
22.55 JOURNAAL.
18.35 NIEUWS
18.40 MA PETITE SOEUR
COQUINE
Voor de kleuters
18.55 A LA DéCOUVERTE DU
SPORT
Basket-ball
19.25 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters
19.30 LE SIXIèME SENS
Feuilleton van Louis Gros-
pierre naar de roman van Ro
ger Boussinot
20.00 JOURNAAL
20.30 CARNAVAL
Film van Henri Verneuil. Met:
Fernandel, Jacqueline 'Pagnol,
Mireille Perrey, Saturnin Fa-
bre en Pauline Carton
22.00 LE CARROUSEL AUX IMA
GES
Nieuwe films, gepresenteerd
door Sélim Sasson
22.45 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
(kleur) Aansluitend: weerbe
richt
20.15 TERUG WAAR IK BEGON
Spel van Carson McCullers
21.35 DE DDR EN DE ANDERS
DENKENDEN
22.20 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR (kleur)
Aansluitend: weerbericht
22.40 DE NACHTEGAAL EN DE
KEIZER (kleur)
Ballet naar een gegeven van
Hans Christian Andersen
19.45 HEUTE
(kjeur) Journaal, actualiteiten
en weerbericht
2015 MIJN VRIEND BUNBURY
Musical vrij naar Oscar Wilde,
van Helmut Bez en Jürgen De-
genhardt. Muziek: Gerd Nat-
chinski.
Aansluitend: kort nieuws
21.55 TER ZAKE
Informaties en meningen over
een omstreden thema
22.40 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
Donderdag 20 augustus
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Modern platteland.
12.35 Sportrevue. 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. 13.30 Moderne
Zwitserse kamermuziek (opn.).
14.30 In het spoor van de primitieve
mens: gesprek. 15.00 Voor dé zie
ken. 16.00 Nieuws. 16.03 Land der
Muzen: kunstkroniek. 17.00 Sans
Rancune: platenprogramma en inter
view. 17.30 Voor de jeugd. 17.55
Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11
Radiojournaal. 18.30 Stereo: Licht
ensemble en licht instrumentaal trio.
19.00 Stereo: Big Band Beat: moder
ne muziek. 19.25 Gesproken brief.
IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij.
19.40 Mens en Bijbel, gesprekken.
19.50 Theologische notities. AVRO:
20.05 Lichte gitaarmuziek. 20.15 Ste
reo: Radio Filharmonisch Orkest;
Groot Omroepkood en zangsoliste:
klassieke en moderne muziek. (In
de pauze: 21.00-21.20 Gesprek met
Leopold Stokowski). 22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojour
naal. 22.55 Stereo: Lichte muziek en
zang (opn.). 23.20 Stereo: Cello en
piano: semi-klassieke muziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw-; 12.30
Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actuali
teiten. 14.00 Stereo: The Kilima Ha-
waiians Show. 14.30 Stereo: Een
goed begin: debutanten: A. Sopraan
en piano: moderne liederen; B. In
strumentaal trio: klassieke muziek.
15.00 Hervormde middagdienst.
NOS: 15.30 Skivatoon: informatie
over nieuwe langspeelschijven.
(16.00-16.02 Nieuws.) 16.15 Meer over
minder: informatie over mensen en
dingen die minder op de voorgrond
treden. NCRV: 17.45 Hier en Nu:
sportactualiteiten. 18.00 Tijd vrij
voor muziek in vrije tijd: A. Koor
zang: geestelijke liederen; B. Fanfa
re-orkest: marsmuziek. 18.30
Nieuws. 18.41 Hier en Nu: actuali
teiten. 19.00 Stereo: Lichte koorlie
deren. 19.15 Leger des Heilskwartier
(gr.). 19.30 Ontvoerd!: een radiospel
voor de zomeravond. 21.00 De jeugd
op eigen wieken (deel 12), serie-
hoorspel. 21.30 Amusementsmuziek
in stereo (opn.). 21.50 Stereo: Kla
vecimbel en orgel: klassieke muziek.
22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nieuws. 22.40 Vakantietoeslag; pro
gramma met actuele informatie over
alle facetten van het toerisme. 23.15
Stereo: Jazz-Time. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM m 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-
Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03
Waarom niet: ontspannen lunchpro-
gramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Hol
ster: een mixture van pop en coun
try. (15.00-15.02 Nieuws.). 16.03
lORRRrrr....: pop-magazine. 17.00
Nieuws. 17.02-18.00 Draaljijofdraai-
ik:. verzoekplaten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.04 Muziekpro
gramma. (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten
voor schippers.). 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer
bericht, beursberichten en dagklap
per. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Symfonische muziek.
15.00 Nieuws. 15.03 Casinomuziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Orkestmuziek. 16.15 Program
ma voor de oudere luisteraars. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Jazz en chanson. 18.00
Nieuws. 18.03 Verzoekplaten voor de
soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Franse taalwenken. 18.33 Lich
te zang. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40
Lichte muziek. 18.52 Taalwenken.
18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws
en weerbericht. 19.30 Amusements
muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit.
20.10 Boekbespreking. 21.30 Hoor
spel. 21.07 Promenadeconcert. 22.00
Nieuws en berichten. 22.10 Lichte
muziek. (23.00 Nieuws). 23.40-23.45
Nieuws.
Vrijdag 21 augustus
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Lichte gram-
mofoonmuziek en reportages. (8.00
Nieuws; 8.11 Radiojournaal; 8.30-
8.33 De groenteman). NOS: 9.00 In
ternationaal Spectrum: klassieke en
moderne muziek (opn.). (9.35-9.40
Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.) (11.00-11.02 Nieuws). 11.30
Horlepiep: volksmuziek uit Pakis
tan. 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Badinerle:
klassieke muziek (gr.). (7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging; 8.00-8.10 Nieuws.). 8.30
Nieuws. 8.32 Touringclub: informa
ties en tips voor de vakantie. 8.45
Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnas
tiek voor de vrouw.). 9.45 Wie is In
godsnaam Jezus Christus?, lezing.
10.00 Stereo: Aubade: moderne or
kestwerken (gr.). 11.00 Nieuws.
11.03 Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00-10 03 Nieuws.).
11.00 Nieuws. NOS: 11.03 De Felix
Meurders Show.
(ADVERTENTIE)
Kent u dit aantrekkelijke systeem om langzamerhand een ring in uw
bezit te krijgen met een grote brillant? Het gaat zo.
U koopt bij ons een ring met een kleine brillant, b.v. voor f 125.-.
U kunt die steen dan telkens ruilen voor een grotere en u hoeft dan
alleen het verschil ME» bij te betalen. Wilt u er meer over
weten? Wij zullen u Qraag volledig informeren.
edeisteenkundige f.g.a. diamantexpert g.ia.
lijnbaan 92 tei. 176670 oostzeedijk 155 rotter dam