Zingende barones
vindt sncces van
gr ammof oonplaat
verbazend leuk"
periodiek!
NEDERLAND I:
Fenomeen
Geluk
Sfeer
Bij de kapper
Erewachten
NEDERLAND II:
Hard gewerkt
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
MAANDAG 17 AUGUSTUS 1970
(Van onze correspondent)
PUTTEN Jiswalda, barones
van Ittersum, vindt het allemaal
enig. Zalig gewoonweg. Maar ze
blijft wie ze is, zegt ze er bij.
„Als het op een gegeven ogenblik
voorbij zou zijn, dan zeg ik: het
is leuk geweest".
Dat „het" zijn dan een gram
mofoonplaatje, een plakboek Vol
kranteknipsels en een plotselinge
populariteit.
„Ik moet er wel een beetje om
lachen", gaat de zingende barones
uit Putten verder. „Iedereen wil in
eens met me kennis maken. En ik
krijg stapels brieven van mij volsla
gen onbekende mensen. Gisteren
was er een brief bij van een me
neer, die vroeg of hij de teksten
voor mijn liedjes zou mogen schrij-'
ven. Hoe komt zo'n man dèatr nou
eigenlijk bij? Dat doe ik zelf! Dat
vind ik vreselijk leuk om te doen".
De wenkbrauwen van de barones
zijn bij die laatste woorden wat
omhoog gegaan, want het voorstel-
per-brief komt haar volkomen onbe
grijpelijk voor. Het succes van haar
plaatje bij de kapper schrijft ze
toen aan-„het aparte onderwerp".
„De meeste liedjes gaan in de
trant van: ik hou van jou, jij houdt
van mij, wat zijn we samen blij.
Mijn liedjes zijn volkomen neutraal.
En ze gaan iedereen aan. 't Is een
beschrijven van wat ik zie. En dat
vinden de mensen leuk. Die zien
zich zelf. Het is gewoon natuurge
trouw. Ik heb geen enkele fantasie".
Dat gebrek aan fantasie slaat niet
op het gewaad dat de barones aan
heeft. Een licht groen broekpak met
daarop een tuniek met gouddraad op
een roze fond. Daarboven een la
chend gezicht met kraaiepootjes.
Een vrouw, wiens leeftijd niet is te
schatten en die je er ook niet naar
durft vragen.
Veertien dagen geleden smeet de
platenmaatschappij Bovéma een
singeltje van deze vrouw op de
markt. Een plaatje over een bezoek
je aan de kapper. Met op de achter
kant een mijmering onder de sche
merlamp vandaan. Op muziek van
Harry de Groot zingt de Puttense
barones deze twee kantjes vol. En op
dit ogenblik is ze druk doende met
een langspeelplaat, ook al weer in
samenwerking met Harry de Groot.
Bovéma zelf voegt er aan toe dat er
plannen bestaan méér plaatjes van
Jiswalda van Ittersum. geboren Van
der Flier uit te brengen. De zingen
de barones uit Putten is een nieuw,
laatbloeiend fenomeen in de wereld
van de lichte muziek geworden.
„Als u mij wilt interviewen moet u
eerst een afspraak met Bovéma ma
ken", zei ze. „Want daar sta ik onder
contract weet u. Vraaigt. u maar naar
meneer Hhle, dait is een heel aardige
man".
Pas wanneer die zijn fiat heeft
gegeven en waarom zou ie het
niet doen, want business is business
kan ik neerzakken op een van de
tuinstoelen op het door bloemen om
zoomde terras van het buiten, waar
de barones vertoeft.
Daar doet zij uit de doeken, waar
om ze ondanks alle plezier voor de
publiciteit toch wat voorzichtiger is
geworden met journalistep,
'j,Laatst was :ereefi'm&n op bezoek
—ik za] zijn nahrn en de krant niet
noemen die vroeg naar een schil
derij dat ik in de salon had hangen.
Hij wilde graag de waarde ervan
weten. Nou, dat wilde ik liever niet
zeggen. Want dan zouden de mensen
denken dat er hier hele dure dingen
hangen. Maar hij vroeg het uit per
soonlijke interesse en beloofde het
bedrag niet te zullen publiceren.
Toen heb ik het gezegd. Maar hij
heeft zijn belofte niet gehouden en
het bedrag toch in de krant gezet.
Toen heb ik het schilderij naar Den
Haag laten brengen en een waaier
op de lege plaats gehangen. Kijk,
dat vind ik verdrietig. Waarom
heeft die man dat toch gedaan...?"
Barones van Ittersum kijkt me
vragend aan. Dan staat ze op om het
tweede kopje koffie te laten halen.
De plotselinge populariteit heeft
haar ook op een andere manier ge
raakt. Ze vertelt:
„Ineens krijg ik ook allerlei be
delbrieven. Van mensen, die ik he
lemaal niet ken".
En dan, vertrouwelijk: ,,'t Zit 'em
niet in geld of luxe. Het geluk en
dat mooie zijn overal. Ik zoek dat
mooie altijd op. In een bloem of in
een torretje op de grond. Als je er
maar voor open staat. Het zit even
goed in een madeliefje als in een
orchidee".
De op de lichte muzikale toer
zijnde barones heeft overigens een
ruim tien jaar geduurd hebbende
carrière als concertzangeres (so
praan) achter de rug. Ze trad veel
op in Italië en in Rome kreeg ze
Op de zwarte vleugel staat een gesigneerde foto van Maria Callas. „Een
geweldige zangeres", aldus barones Van Ittersum, wiens „Bij de kapper"
wel een heel ander genre is dan het Callas-repertoire.
zelfs een diploma voor haar vocale
prestaties.
Was het niet een enorme overgang
van het concertpodium naar de kap
salon
„Och ja, ik moest er vreselijk aan
wennen. Maar bij concerten aan de
vleugel krijg je geen hond meer in
de zaal. Men wil nu eenmaal het
ritmische en het lichte hebben. Lie
ver een orkest dan een zangeres die
enkel begeleid wordt door een pia
nist".
Wat vindt u van de tegenwoordige
muziek
„Och neen! Die beat en die jazz
liggen buiten mijn appreciatie. Mijn
oren zijn ccuncertoren weet u.!"
„Ik heb mijn werk altijd heel
serieus opgevat. De dokter zei eens:
u leeft niet van de rente, maar van
hetkapitaal van uw gezondheid. Ik
heb me eèn ongeluk gewerkt; I Maar
het liefst - doe ik kleinkunsf. Ze
heeft een kleinkunstprogfamma.
„Voetlicht" geheten. Ik was altijd
dooooodzenuwachtig op het concert
podium. Ze hebben het niet gemerkt
hoor. Neen, de kleinkunst beschouw
ik als mijn werk. Dat plaatje is
leuk. Die liedjes ontstaan als het
ware van zelf. Maar ik moet altijd
een aanleiding hebben. Als ik naar
mijn parkieten kijk dan denk ik: als
die nou 'es praten konden. En dan
heb ik het. Dan heb ik een liedje.
De liedjes voor de langspeelplaat
zijn meest grappige versjes. Maar er
zijn ook ernstige bij. Laatst is mijn
paard gestorven. Ik was er ziek van.
Toen heb ik een liedje geschreven.
Adieu heette het. Maar Harry de
Groot vroeg of ik het in het Neder
lands wilde vertalen. Dat heb ik
gedaan en nu heet het: „Afscheid van
mijn paard. Ja, en ik heb ook een
tijd in een Duits klooster gezeten.
Daar heb ik ook een liedje gemaakt
kloostertuin. En ook eentje over
een danseresje".
Barones van Ittersum vindt het
dan tijd worden voor de sherry. In
haar armen houdt ze een stapel
plakboeken. Daarin staan ook knip
sels en stukjes, die ze schreef voor
het blad „De vrouw en haar huis".
Uit die stukjes blijkt dat de barones
erg gevoelig is voor sfeer.
„Oh ja, ik vind sfeer ontzaggelijk
belangrijk. Sfeer is onmisbaar voor
kunst. Dat is nu de fout van de
modernen. Ze maken geen sfeer. Dat
vind ik wel bij b.v. Rodin. Ja, ik
ben blij dat ik in deze tijd leef. Al
was het alleen maar om de tandarts.
Je hebt een veel grotere vrijheid".
Dat zegt barones Van Ittersum in
Putten. Een vrouw, behorende tot de
zgn. happy few, tot het establish
ment. Ze wordt als zodanig ook wel
afgeschilderd in interviews. „Ver
drietig" is ze daarover. „Ik vraag me
dan altijd af, waarom doen die men
sen dat nu? Is het jaloezie? Ik heb
altijd erg veel last gehad van jaloe
zie. Ook toen ik nog concertzangeres
Maar het concertpodium is niet
langer de plaats, waar barones van
Ittersum „ik stam niet uit een
adellijk nest hoor, die titel kreeg ik
er bij toen ik trouwde" van haar
kunnen blijk geeft. In de loop der
tijd zijn de zalen wat kleiner van
afmeting geworden. Ook het publiek
is veranderd. Na de dood van vaste
(concert) pianist Willy Meeuwisse
zag Han Beuker haar, en zei: „Met
die vrouw wil ik werken. Die kan
ook heel iets anders".
Door een ontmoeting met Tilly
Périn-Bouwmeester kwam de ba
rones terecht bij de kleinkunst.
„Weet U, ik had altijd al belangstel
ling voor epische, verhalende liede
ren. Als concertzangeres werkte ik
op het laatst hier al naartoe. Naar
die kleinkunst bedoel ik. Van Tilly
Périn-Bouwmeester kreeg ik een
kostelijke eenakter: de wraak. En ik
ben er liedjes bij gaan doen. Zo is
het allemaal gegroeid.
En nu dan dat plaatje
„Ik zat vorig jaar bij mijn kapper
in Amsterdam. Bij Delis. En toen
zag ik al die dames onder de droog-
kap. Met z'n tienen op een rijtje.
Ach meneer Delis, zei ik, geeft
u mij eens een potlood én papier.
En toen heb ik een versje gemaakt".
Dat versje over odeur, ingezeepte
pruiken en zoete bloemenzeep blijkt
in combinatie met de schemerlamp-
romantiek een goed verkoopsucces
te worden.
De barones: ,,'t Is verbazend leuk.
Neen hoor, ik had het helemaal niet
verwacht. Die versjes schrijf ik zo
op. Ja, ik ga er mee door".
Of haar werk met „Voetlicht" dan
niet in het gedrana komt
„Oh neen hoor. De kleinkunst be
schouw ik als mijn werk. Ik hoop
dat ik daarmee nog eens voor de
televisie mag optreden. We hebben
nu een eenakter van Tennessee Willi
ams, Lady eau de Cologne. Dat is
prachtig hè. Mieke Verstraeten heeft
de regie. Ik ben een vrouw, die in
dit stuk door een andere vrouw
kapot gemaakt wordt. Maar ze krijgt
me er niet onder. Want ik vlucht in
18.45
18.55
19.04
19.30
20.00
20.20
21.00
22.35
22.40
NOS
PIPO DE CLOWN
JOURNAAL (kleur)
VARA
HIER IS LUCY (kleur)
Omdat een zeldzaam dier is
losgebroken gaat Lucy
„op safari"
DE BIRMASPOORWEG
Reportage over de ervaringen
van Nederlandse krijgsgevan
genen.
JOURNAAL NOS (kleur)
15-17 AUGUSTUS 1945
Programma waarin het lot
wordt geschilderd van de In
dische Nederlanders tijdens en
na de Japanse bezetting
DE WINKEL OM DE HOEK
Film van Ernst Lubitsch naar
het toneelstuk van Nikolaus
Laszlo, waarin centraal staat
een winkeltje in het vooroor
logse Boedapest
JOURNAAL NOS (kleur)
SLUITING
18.45
18.55
19.04
19.30
19.37
20.00
20.20
20.45
de fantasie. Ja, Tennessee Williams is
een groot schrijver vindt u ook niet?
Prachtig, prachtig heeft 'ie dat ge
schreven. We hopen het op 8 decem
ber in Amersfoort te spelen. Tenmin
ste, wanneer Mieke Verstraeten het
dan podium-rijp vindt. Ja, en ik ben
ook nog amateur mannequin. In een
zaak in Zeist. Dat 's voor de vaste
cliëntèle. In de pauze zing ik en
draag ik voor. Ik vind het erg grap
pig".
Ik begrijp dat U een druk bezet
leven heeft
„Oh, ik werk altijd. Het woord
verveling ken ik met. Altijd heb-ik
heel serieus gewerkt. En ik ben
gevoelig voor kritiek. Eigenlijk ben
ik mijn eiger critica. Van goede,
opbouwende kritiek leer je!"
De barones kijkt me onderzoe
kend aan. Op de achtergrond bab
belt een papegaai. „Is het geen
schatje", klinkt het dan. En tot een
gladharige tekkel, die het terras
komt opscharrelen. „Daar is oliebol".
Binnen probeert een geweldige Deen
se dog zijn bas. Verderop in de tuin
is een volière, een ren met Brah-
maanse kippen, een stal met een
handvol rijpaarden.
„Ja, ik woon hier zalig", zegt ze.
„Och, als ik de gezelligheid om me
heen zou moeten missen Dat zou ik
erg vinden".
21.35
22.30
22.40
22.45
NOS
PIPO DE CLOWN
JOURNAAL (kleur)
DE 21STE EEUW (kleur)
Aflevering: „Kunnen we hon
derd worden?"
SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
DE WETTEN VAN DE
WILDERNIS (kleur)
Het dierenleven in de wilder
nis van Centraal-Afrika. In de
ze aflevering worden de ka
meleons onder de loep geno
men.
JOURNAAL NOS (kleur)
TRANSWORLD TOP TEAM
Quiz tussen Engelse en Neder
landse Middelbare scholieren
vanuit Salisbury in Engeland.
MET LIEDJES HET LAND IN
Aan dit programma verlenen
medewerking Rien van Nunen
en Bert van Dongen, Willy Al-
berti, Conny Vink, de Chico's
e.a. Voorts zullen drie ama
teurs uitmaken wie het best
kan imiteren.
IK ZIE, IK ZIE.
Korte quiz, waarbij drie prij
zen van honderd gulden zijn te
verdienen
waarin alle rollen worden ge-
Film, gemaakt op motieven uit
het ballet „Het Zwanenmeer",
waarin alle rolen worden ge
danst door twee solisten.
EEN HEMEL OP AARDE?
In deze aflevering worden
beelden getoond van de Abdij
kerk van Maria-Laach.
JOURNAAL NOS (kleur)
SLUITING.
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 SPORTTRIBUNE
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 MARIA WALEWSKA EN NA
POLEON
Historische komedie van Leo
nard Busekowski
22.15 CONCERTO NO. 2 VOOR
PIANO EN ORKEST VAN
KURT LEIMER
Door het orkest van de Ita
liaans-Zwitserse radio. Diri
gent: Leopold Stokowski
22.35 JOURNAAL
18.40 NIEUWS
18.45 PETITE ABEILLE
Voor de kleuters
19.00 ANTENNE-SOIR
Waalse actualiteiten
19.25 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters
19.30 LUNDI-SPORTS
20.00 JOURNAAL
20.30 LE RANCH L.
Western-feuilleton
21.20 UN ENFANT PARMI TANT
D'AUTRES
Afl. 4: „Zwitserland"
21.45 L'ENIGME JEANNE D'ARC
22.45 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
(kleur) Aansluitend: weerbe
richt
20.15 MONITOR
(kleur) Actualiteiten
21.00 LA MOFFO
(kleur). In deze film ziet men
Anna Moffo in Berlijn
21.45 TV-DISCUSSIE
22.30 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR
(kleur) Aansluitend: weerbe
richt
22.50 MICKEY ONE
Amerikaanse speelfilm
0.20 JOURNAAL (kleur)
(kleur). Journaal, actualiteiten
19.45 HEUTE
en weerbericht
20.15 SPEELPLAATS VAN DE MU
ZEN.
(kleur). Wolfgang Ebert ana-
liseert in deze reportage de si
tuatie waarin de kunst op het
ogenblik verkeert.
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 'S NACHTS TOEN DE DUI
VEL KWAM
Duitse speelfilm uit 1957.
22.40 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht,
Dan locpt barones Van Ittersum
naar binnen. Op de vleugel staat een
gesigneerde foto van Maria Callas.
„Die kreeg ik van haar toen ik in
Italië zong, Een geweldige zange
res".
„Zelfs ben ik eens opgetreden
voor radio Vaticaan. Oh, dat was
prachtig. Ai die erewachten en zo.
Ik heb ook in Genua, Parijs en
Londen gezongen. Misschien moet je
nu lachen om die erewachten en zo.
Maar toen vond je het vreselijk
leuk. En als ik dit - dat plaatje -
voorbij is, dan zeg ik: 't is ontzet
tend leuk geweest. Dan ga ik nieit
zitten kniezen, want die tijd is voorbij.
Daar moet je niet verder over zani
ken".
De vrouw, die de kleindochter was
van dr. G. J. van der Flier, die wijlen
koningin Wilhelmina trouwde, steekt
resoluut de kin naar voren. De
schommelbank zwaait wat uitdagen
der heen en weer. Dan breekt de
glimlach weer door. ,,'t Is toch ver
bazend leuk, vindt U ook niet. Enig,
enig enig. Ik had het allemaal nooit
verwacht!"
Maandag 17 augustus
HILVERSUM I 402 m
VPRO: 12.00 VPRO-maandag:
muz., rep. en ber. (13.00-13.10
Nws.). NOS: 14.45 Het gebr. van
drugs, lezing. 15.20 De Tom Jones
Show. (opn. BBC). AVRO: 16.00
Nws. 16.03 Caribia: muz. uit Surina
me en de Ned. Antillen. 16.30 Spe
lenderwijs: kinderpr. 17.30 Brabant
journaal. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik ver
bind u door praatje. 18.30 Stereo:
Krabbels in de kantlijn: licht muz.
pr. en praatje. 19.30 Nws. RVU:
19.35 „1970: Internationaal Jaar van
het Onderwijs". Spreker: Drs.
B.J.E.M. de Hoog. NOS: 20.05 Mer-
deka: documentaire en discussie.
21.30 Stereo: Weer 's wat anders:
licht muz. pr. (opn.). 22.30 Nws.
22.40 Meded. AVRO: 22.43 Radio
journaal. NOS 22.55 Metro's Mid
night Music: Licht muz. pr. met
Metropole Orkest, instr. trio en sol.
(opn). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. pr.
(12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws; 12.41 Actual.). 14.00
Lichte orkestmuz. (gr.). 14.30 Stere-
o: Moderne kamermuz. (opn.). 15.00
Protestantse middagdienst. NOS:
15.30 Zoeklicht op Ned.: Inform,
over Noord-Brabant, afgew. met
muz. (16.00-16.02 Nws.). 17.20 Over-
heidsvoorl.: Surinaamse luchtpost.
Afzender: Tjark Petzoldt - Parama
ribo. NCRV: 17.30 Voor de kleuters.
17.45 Voor de jeugd. 18.00 Stereo:
Meisjeskoor en licht instr. sextet.
18.19 Stereo: Lichte gr muz. 18 30
Nws. 18.41 Actual. EO: 19.00 Wij
hebben een woord voor de wereld:
Barones Jiswalda van lttersum-van der Flier, die met het plaatje „Bij de kapper" een onverwacht succes
boekte. Het staat nog niet op een hitlijst, maar dat succes in zo korte tijd is enkel weggelegd voor de beat
en popmuziek.
„Vijtien jaar geleden zou je niet
hebben kunnen geloven dat een
groep jongeren met sociale en poli
tieke ideeën van mening zou zijn
dat er dichters zouden opstaan, die
omvormingen zouden propageren",
zegt de Engelse dichter MacBeth in
een gesprek in het NIEUW
VLAAMS TIJDSCHRIFT. Daarin
wordt o.a. gesproken over de in
vloed van Wittgenstein op zijn
werk.
Hector Jan Loreis maakt duidelijk
dat de gezinsbijslag niet volstaat om
zich de luxe te permitteren, zijn
kroost te voeden met literatuur.
„Of toch: ik kan he* eerst mijn
boeken laten opeten en dan die van
anderen; het beste voor het eind,
zoals op de bruiloft van Kana." Hij
schrijft dit i.v.m. „De Antisexmetho-
de".
Willy Roggeman zorgt voor
„Structuren vier en zeven" (Made
of words), Paul de Wispelaere
„schrijft - weer - om te leven" en
Paul van Aken denkt verder na
over „Crisis én eenzaamheid ln de
jeugd".
NIEUW VLAAMS TIJDSCHRIFT -
Beulingstr. 2, Amsterdam - los f 3,-;
jg f 28)
„Ik heb niets te verbergen. Mij
zal men niet in de hand van de
portefeuille van andere, liefst buiten
landse schrijvers betrappen. Zou
men in Holland wel weten, waar
sommige aldaar opgekrikte, geletter
de ezels uit Vlaanderen de mosterd
vandaan hebben?" Dat vraagt Hu-
bert Lampo zich af in één van de
acht van de vijftig vragen, die HEI-
BEL-redacteur Robin Hannelore
stelde voor het boek „Er is meer,
Horatio" (verschijnt binnenkort).
Na 36 pagina's Lampo, schrijft re
dacteur Frans Depeuter 37 pagina's
vol over „De Grote Schaamlippen"
van Robberechts, die daarna het
recht van antwoord heeft (formule
van Heibel). De beide redacteuren
kondigen verder een grotere Inbreng
van „jongeren" aan.
(HEIBEL - Australiëlaan 29, Lier -
los 40 fr.; jg 100 fr.)
Ook tijdschrift KRUISFUNT-SÜ-
MIER bespreekt een zevental boe
ken, waarop de auteur kan reageren
op hetzelfde moment. Verder een
gefingeerd radio-interview met
daarin o.a. „Niet seks is pervers,
maar Bonanza, High Chaparell en
andere tv-programma's met valse
romantiek, vals geweld, waarin de
held steeds ongedeerd blijft; pervers
Is ook de kuisheidsgordel, het lange
haar van Lady Godiva, het verplichte
driehoekje bij strip-tease, opgevulde
beha's, de encycliek Humanae Vitae
etc.". Tenslotte nog wat kritische
beschouwingen van Fred De Swert
(met reacties) op Neer Valentina's
„Het Zoenoffer Dier" en „Een Ex
plosie" en poëzie.
(KRUISPUNT SUMIER - Karei
Mesdaghstr. 35, Brugge - jg t4 x)
f 3,50)
„Ouder worden is een fascinerend
proces, vol verbazingwekkende ver
schijnselen. Het is ronduit nonsens
over je leeftijd een soort gêne te
demonstreren. Héél oude mensen
zijn trots op hun ouderdom, he*
verdoezelen viert hoogtij rondom de
veertig; Dolle Mina heeft in dit
opzicht ook nog een taboetje te
doorbreken aldus Geert van
Beek, die in RAAM vijftig wordt.
Het nummer is aan hem gewijd. Hij
opent zelf met de bijdrage „Ludiek
Dominiek". Corn. Verhoeven inter
viewt deze Zuid-Nederlandse au
teur, terwijl Bernard Kemp hem als
„een van de beste schrijvers van
verhalen" zijn ontwikkeling volgt.
Tenslotte schrijft D. A. Bobbe over
„Metafysische verbindingen in hel
werk van Van Beek" en Jan Ele-
mans Beek's „Blazen tot honderd"
analyseert onder de kop „Een Chi
nese puzzel".
(RAAM 66, Brigittenstraat 7,
Utrecht - f 3,20 los; jg f 27,50)
veëlgevr. geestelijke muz. 19.20 Re
form'. èn réveil, lezing. 19.35 Muz.
intermezzo. 19.45 Opbouw: weke
lijkse Bijbelstudie. NCRV: 22.00
Stereo: Omroeporkest: mod. muz.
20.50 Stereo: Muz„ muz., muz.: licht
muz. pr. 22.00 Stereo: Licht ensem
ble met zangsol. 22.20 Avondover
denking. 22.30 Nws. 22.40 Stereo:
Platennws. 23.27 Stereo: Vocaal en
semble: mod. koorwerken. 23.55-
24.00 Nws.
HH/VERSUM IH 240 m. en F.M.
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam-on-
Radio. KRO: 13.0-Nws. 13.03 Waar
om siet: ontspannend lunchpr. 14.00
Nws. 14.03 Holster: een mixture van
pop en country. (15.00-15,03 Nws.)
16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr
pop-magazine. 17.00 Nws. 17.02-18.00
Draai j ij of draaiikverzoekplatenpr.
BRUSSEL VLAAMS 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Muz.pr. (12.08-
12.15 Landbouwkroniek. 12.40 Weer-
ber„ meded. en SOS-ber. voor schip
pers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00
Nws., weerber., dagklapper en
beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Symfonische muz. (15.00
enws.). 16.00 Nws. 16.03 Beursber.
16.09 Programma voor de zieken 17.00
Nws, weerber. en meded. 17.15
Jazzpr. 18.00 Nws. 18.03 Verzoekpl.
voor de soldaten. 18.30 Intermezzo.
18.52 Taalwenken 18.55 Wim
Sonneveld. 19.00 Nws. en weerber.
19.30 Promenadeconcert. 20.00 Bel
canto. 22.00 Nws. en ber. 22.20 Lich
te muz. 23.00 Nws. 23.10 Te Deum.
23.40 Nws. 23.45-0.15 V.d. zeelieden
Dinsdag 18 augustus
HILVERSUM I, 402 m.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn 7.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuz. 800 Nws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuz. (8 30-8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit-
gebr reportage of herhaling NOS-
progr 9 35 Waterstanden. 9.40 Muz.
uit de Middeleeuwen en Renaissance
(opn AVRO: 10 00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.).
11.00 Nws RVU: 11.03 Oorzaken
van leer- en gedragsmoeilijkheden
bij kinderen Spreker: Drs. C.H.W.
van Zijl. AVRO: 1133 Rondom 12:
progr. voor de vrouw (11.55 Beurs
ber.)
HILVERSUM II 298 m.
NCRV: 7.00 Nws 7 11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klass. muz (gr.). (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws: 7 32 Hier en
Nu- actual.) 8.00 Nws 8.11 Gewijde
muz (gr8.30 Nws 8.32 Tourlng-
club: meded., inform en goede tips
voor de vakantie 8.45 Stereo: Viool
en piano: klassieke muziek 9.00
Gymn voor de huisvrouw. 9.10 Ste
reo: Lichte grammofoonmuz. 9.35
Stereo: Licht orkest (gr.). 10 00 Het
blijvende Israël, lezing, 10.15 Stereo:
Hqogtepunten uit L'Elisir d'Amore.
opera van Donizetti (gr.). 11.00
Nieuws 11.03 Stereo: Klassieke muz.
(gr.). 11.25 Voor de zieken 11.55
Meded
HILVERSUM in 240 m. en FJH.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nws). 11,00
Nws. 11 03 Een opvallend vrolijke
gevar visite: licht platenpr. (12.0U
Nws.).
h