BOEDDHA-PRIESTER IN GRONINGEN
„Boeddhisme
wil de mens
bevrijden
VELP VERDEELD DOOR „KERKSTRIJD"
De ka
spanning
bij Suez
nmt
Vuile lucht bedreigt
Kenya's wilde dieren
SDEPKim
Aanleiding: huwelijksplannen van pastor uit minder dure wijk
55
- Te beperkt
- Ethiek
Advies aan Nixon:
Pornografie in
V.S. even
vrij als Deense
Ie JONGE
CHEF DE RANG
2e JONGE DEM!
CHEF DE RANG
Geen hardere lijn
VRIJE
VROUWEN
Jongens zwemmen
oostzone over
Poolse busverbinding
Londen-Moskou
WH
zolang de yoomwcl
KOFFIEMELK
PUDDINèy^
wat betaalt of eu
NOOTMUSKAAT
WITTE PEPER
vmNum&L
BAB/NMfi
umimïA
wmmdm. -
MACARONI
op VERMICELLI
'ópoopt epet//
TOM. KETCHUP
APPELSTROOP
TREETS 1*3®*
BOUNTY
ROSBIEF
SOEPViml
OAC.HERMAffi
PRUS'SLJ
Straf voor langhi
V.S.-militairen
WOENSDAG 12 AUGUSTUS 1970
(Van een onzer redacteuren)
GRONINGEN Een van de belangrijkste achtergronden van
de culturele revolutie die het Westen doormaakt, is de zucht naar
bevrijding van de mens uit de ketens van bureaucratie en kapitalis
me. De wens uit het benauwende keurslijf van instituties en extre
me verzakelijking te kruipen, betreft niet alleen de burgerlijke sa
menleving, maar evenzeer de kerkelijke. Zij nemen hun toevlucht
tot acties en demonstraties, hearings waarin de verantwoordelij
ken voor deze samenleving worden „uitgekleed".
Peter van der Beek: „Ik voelde me niet thuis in het protestantse
milieu".
Maar daarnaast ook, individueel
en in groepsverband, tot methoden
van bezinning, die tot de werkelij
ke bevrijding van de mens bijdra
gen. Zij menen die te vinden, niet
alleen in de wereld van de drugs,
maar ook in de levensbeschouwe
lijke stromingen uit het oosten,
waarvoor de belangstelling de laat
ste jaren snel toeneemt.
Kenmerkend voor alle oosterse
stromingen is, dat zij de mens
noch institutioneel noch dogma
tisch willen inkapselen. De uitge
vers van boeken over yoga, zen
boeddhisme, soefisme e.d. verdie
nen er een goede boterham aan.
Voor weinigen echter is de invloed
uit het oosten zo doorslaggevend,
dat zij er hun hele levenshouding
door laten bepalen.
Voor velen blijft het bij een
vervangende godsdienst: een
vlucht uit de realiteit zonder blij
vende waarde. Tot de tientallen in
ons land, die hun persoonlijkheid
geheel door b.v. het boeddhisme
hebben laten vormen behoort Peter
van der Beek uit Groningen, pries
ter van de Tibetaans georiënteerde
orde Arya Maitreya Mandala. Deze
heeft een nederzetting in Duits
land, waar zij zo'n twintigduizend
leden telt.
Tn zijn studeerkamer vol boeken
over alle soorten godsdiensten, in
een flatbuurt aan de noordelijke
rand van Groningen vertelt hij, dat
hij zich als jongeman bepaald niet
thuis voelde in het protestantse
milieu, waarin zijn ouders hem
hadden opgevoed.
,,Vanaf mijn achttiende heb ik
naar een andere richting gezocht.
Het christendom was mij te be
perkt van visie. Ik kon niet accep
teren, dat buiten het christendom
geen heil voor de mens te vinden
zou zijn. Ik heb me nooit kunnen
voorstellen, dat in de hele wereld
en in de hele geschiedenis slechts
één godsdienst verlossend kon zijn.
Het boeddhisme bracht een uitweg.
Wat mij daarin speciaal aan
sprak was de absolute zelfverant
woordelijkheid en zelfwerkzaam
heid, die Boeddha van zijn leerlin
gen vraagt. Hij leerde: doe het
niet omdat ik het zeg, maar doe
het pas als jezelf inziet dat de
weg, die ik wijs, voor jou de juiste
is. Sinds ik mezelf in het boed
dhisme herkend heb, is de behoefte
om me tegen het christendom af te
zetten, verdwenen. Integendeel, ik
heb sindsdien fijne contacten met
veel christenen, ook theologen".
Tussen de vele boeken staan
werken van christelijke mystici
o.a. Eckhart, Johannes van het
Kruis, Ignatius van Loyola en de
bijbel. Zij zijn voor Van der Beek
enkele van de schitterende stralin
gen, die de diamant der religies
produceert. „Het christendom ech
ter gaat van de veronderstelling
uit, dat je gelooft, het boeddhisme
daarentegen gaat van het gewone
menselijke bestaan uit en kan lei
den tot geloof. Geloven is dan een
eindpunt.
Toch is het boeddhisme geen
naakt humanisme.
Van der Beek: „Het is ook een
religie. Het wijst uit boven deze
werkelijkheid naar een andere die
pere realiteit en precies dat is niet
de boodschap van het humanisme.
Daar gaat het louter om een goede
menselijke samenleving. Zeker, de
ethiek speelt in het boeddhisme
een belangrijke rol. Voor Boeddha
is een zuiver menselijk leven de
vanzelfsprekende voorwaarde om
te kunnen doordringen tot die ho
gere werkelijkheid.
Vandaar zijn vijf voorschriften:
niet doden, niet stelen, de waar
heid spreken, correct seksueel ge
drag en onthouding van bedwel
mende dranken. Het boeddhisme
beperkt zich tot een mensbeschou
wing, maar dan de mens inclusief
zijn religieuze dimensies. Over
God wordt niet gesproken. Wat
zou je, zo vraagt Boeddha zich af
daarover moeten zeggen? God en
geloof is niet relevant. Dat wil
echter weer niet zeggen, dat
Boeddha beweert dat God niet be
staat. Hij laat het in het midden.
Hij gooit de mens liever telkens
terug op de concrete problematiek
van zijn dagelijkse leven. Met na
me op het probleem van het lij
den: het complex van onvolko-
mendheid en onbevredigdheid bin
nen de menselijke existentie. Dit
kan, aldus Boeddha, alleen worden
opgheven door de dorst naar be
staan, de mateloze levensdrang en
de fatale gehechtheid aan de we
reld, die de oorzaken van het lij
den zijn, geheel en al op te geven.
Dan wordt de mens bevrijd.
De weg die het boeddhisme
daarbij aangeeft, is die van het
achtvoudige pad: juist inzicht, juis
te gezindheid, juiste woord, juiste
daad, juiste levensonderhoud, juis
te inspanning, juiste achtzaamheid,
juiste meditatie en concentratie.
Het is een heilsweg van zelfwerk
zaamheid: de mens bewerkt zelf
zijn verlossing: dit in tegenstelling
tot het christendom dat de verlos
sing toeschrijft aan Christus".
Peter van der Beek, als biblio
thecaris verbonden aan het Indisch
instituut van de Groningse univer
siteit, is niet alleen boeddhist ge
worden, maar vijf jaar geleden ook
toegetreden tot de priesterorde van
Tibetaanse oorsprong. Hij leerde
deze orde, in 1933 aan de voet van
het Himalayagebergte gesticht, in
Duitsland kennen, waar zij drie
tempels verzorgt en een meditatie
centrum heeft nabij Hamburg.
Als priester gaat hij voor bij de
viering van de Pudja bij gelegen
heid van de maanfeesten (bij nieu
we maan, eerste kwartier, volle
maan en laatste kwartier): een
meditatiedienst, waarbij de bezin
ning ritueel wordt uitgebeeld met
behulp van het licht der zeven
kaarsen (zeven fazen der verlich
ting), de zeven schalen met water,
wierook, de wijding van het voed
sel. Overigens is en blijft het
boeddhisme een hoogst individue
le aangelegenheid. Verplichtingen
van bovenai zijn er nauwelijks.
Het eigen leven dient een voortdu
rende achtzaamheid en confronta
tie te zijn met zichzelf, met de
motieven van eigen doen en laten.
Drie jaar geleden richtte priester
Van der Beek, gehuwd met een
hervormde vrouw (dat levert geen
enkele moeilijkheid op, het boedd
hisme is wat dit betreft uiterst
verdraagzaam), het Nederlands
boeddhistisch centrum op (secreta
riaat: Klaproosstraat 28, Zwijn-
drecht), een organisatie die de be
langen van het boeddhisme in Ne
derland behartigt. Het dient tevens
als informatiecentrum. Daarnaast
bestaat in Den Haag een boeddhis
tische vriendenkring, die een vijf
tiental leden telt. Van der Beek
schat het aantal boeddhisten in
Nederland totaal op ongeveer hon
derd.
(Van onze correspondent)
NAIROBI Luchtverontreiniging
bedreigt het leven van de wilde
dieren in Kenya's nationale park
in Nairobi. Dat heeft Richard
Leakey, directeur van het natio
nale museum van Kenya gezegd.
Volgens hem zal, als er niet on
middellijk maatregelen worden
getroffen, het 70 vierkante kilo
meter grote park in de toekomst
veranderen in een dorre woestenij
zonder enige exotische flora en
fauna'. In het park leven duizen
den dieren. De bezoekers kunnen
zien hoe leeuwen en luipaarden
over de vlakten op hun prooi
jagen.
In het oosten grenst het park
aan een van de bedrijvigste wij
ken van Nairobi; 160 meter boven
de zwervende dieren vliegen
straalvliegtuigen af en aan. Het
Embakasi-vliegveld ligt vlakbij. In
Nairobi, een stad die zich het hele
jaar door in zonneschijn baadt,
rijden ook zo'n 50.000 motorvoer
tuigen. die koolmonoxyde in de
lucht spuiten. Op kilometers af
stand kun je al een deken van
vuile lucht over de stad zien han-
ïen. Volgens Leakey zijn de resul
taten van slechte industriële plan
ning in de meer ontwikkelde lan
den duidelijk genoeg.
,Toch lopen we het gevaar die
fouten hier opnieuw te maken'.
Nairobi is niet de enige plaats
waar men met vervuiling kampt.
Regelmatig worden ook Kenya's
prachtige witte zandstranden be
dreigd door de olie die passerende
schepen in zee lozen.
Daarnaast maken ecologen zich
grote zorgen over de vloed van
insecticiden en kunstmest, die in
het Nakuru-meer terecht komt. Dit
meer wordt door 2 miljoen flamin
go's bewoond en is een van de
wereldwonderen.
(Copyright The Guardian/
De Stem)
WASHINGTON (AP) Een
commissie wil president Nixon advi
seren de Amerikaanse wetten ter
bestrijding van de pornografie even
soepel te maken als de Deense.
De ontwerp-aanbevelingen, welke
nog niet door de commissie zijn
goedgekeurd, omvatten:
intrekking van alle officiële ta
boes op het tonen en verkopen van
pronografische films, boeken en an
der materiaal aan volwassenen.
afkondiging van wetten om jon
geren te beschermen tegen dergelij
ke seksuele prikkelingen,
wetten tegen te grote reclame
voor dergelijk materiaal.
Hoewel de ontwerp-aanbevelingen
waarschijnlijk niet, openbare sex-
shows zullen wettigen zoals in De
nemarken, zijn de aanbevelingen
voor de vrije verspreiding van por
nografie onder volwassenen, maar
niet onder kinderen, dezelfde als in
Denemarken.
(ADVERTENTIE)
Restaurant Vrouwenhof
Roosendaal Tel. 01650-35057
Vraagt voor z.s.m.
(Promotie tot ober-kelner
mogelijk)
Sollicitaties te richten aan de
direktie
(Van een onzer verslaggevers)
VELP In het bij Arnhem gele
gen Velp is een soort kerkstrijd
ontstaan. Aanleiding daartoe is pas
tor A. Schasfoort, die op 27 augustus
gaat trouwen. De heer Schasfoort is
tot 15 augustus officieel nog pastor
van de parochie Christus Koning in
Velp-Zuid. Op verzoek van kardi
naal Alfrink gaat hij echter sinds 31
juli niet meer voor in de eucharis
tievieringen.
In Velp zijn twee parochies: een
in het „dure" Noord en een in het
„minder dure" Zuid. Beide paro
chies beschikken over een kerkbe
stuur en een parochieraad. Het
kerkbestuur van Velp-Zuid en de
beide parochieraden hebben zich
uitgesproken voor handhaving van
de heer Schasfoort als pastoraal me
dewerker. Het kerkbestuur van
Velp-Noord was en is daar tegen.
Kardinaal Alfrink heeft nu beslist
de heer Schasfoort op de meest eer
volle wijze ontslag te verlenen.
Velp-Zuid ziet dit ontslag van de
heer Schasfoort als een nederlaag.
En men vraagt zich daar af of de
beslissing van de kardinaal genomen
is uitsluitend als gevolg van zijn
gesprekken met de paus enkele we
ken geleden (dit wordt echter door
het aartsbisdom nadrukkelijk ont
kend) of (mede) als gevolg van de
zienswijze van het kerkbestuur in
Velp-Noord.
Pastor Schasfoort is nu ongeveer
een jaar werkzaam in Velp-Zuid. En
in dat jaar heeft hij blijk gegeven
de kerkelijke en godsdienstige za
ken op een moderne wijze aan te
pakken. Voordat hij naar Velp
kwam, had hij al trouwplannen. Het
kerkbestuur van Velp-Zuid heeft
hem „verweten" die plannen bij zijn
komst in Velp niet te hebben be
kendgemaakt. De heer Schasfoort
vertelde daarop, dat hij met trou
wen had willen wachten tot einde
1971, aangezien hij hoopte dat de
celibaatswet dan wel wat versoepeld
zou zijn.
Velp-Zuid was van mening, dat
wanneer daarom verzocht zou wor
den, kardinaal Alfrink de heer
Schasfoort als pastoraal medewerker
zou handhaven. „Utrecht" besliste
dat daarover een uitspraak diende te
komen van beide Velpse parochies,
aangezien het de bedoeling is, dat er
een priesterteam zou komen voor
geheel Velp. Het kerkbestuur van
Velp-Zuid betreurde dit besluit van
de kardinaal.
Het kerkbestuur van Noord stelde
zich afwijzend op tegen handhaving
van de heer Schasfoort als pastora.l
medewerker, omdat dit in Velp als
geheel te veel gevoeligheden zou
kunnen oproepen en verder wilde
het kerkbestuur niet vooruitlopen op
kerkelijke voorschriften.
Velp-Zuid is nu van mening, dat
het andere kerkbestuur haar geen
mening mag opdringen. De zaak is
thans zo scherp gesteld, dat men in
kringen van Velp-Zuid spreekt over
„bevoogding", Men gaat thans niet
meer aan een tafel zitten. Voor de
verdere toekomst hoopt men wel
weer op samenwerking, maar dan is
er eerst een „afkoelingsperiode" no
dig.
Het was de bedoeling het al of
niet aanblijven van de heer Schas
foort te laten afhangen van een
enquête, die in geheel Velp zou
worden gehouden. Toen kardinaal
Alfrink mededeelde, dat het aanblij
ven van een gehuwde priester voor
pastorale werkzaamheden in dezelf
de parochie „op een misverstand"
berustte, heeft men de officiële en
quête iaten vallen.
Wel wordt in Velp-Zuid een onof
ficiële enquête gehouden. Kardinaal
Alfrink zal van de uitslag op de
hoogte worden gebracht. Tevens zal
hem een brief worden geschreven
waarin de teleurstelling over de ge
hele gang van zaken en „het onmon
dig zijn" naar voren worden ge
bracht.
Verwacht wordt, dat een groot
gedeelte van de parochianen in
Velp-Zuid („waarschijnlijk de
meerderheid") zich in de onofficiële
enquête zal uitspreken voor het
handhaven van de heer Schasfoort.
Kwaad bloed heeft het in Velp-
Zuid ook gezet, dat de heer Schas
foort, na negentien jaar een functie
van kapelaan en pastoor te hebben
vervuld, thans geen pensioen krijgt
van het aartsbisdom. Het kerkbe
stuur van Zuid heeft dan ook beslo
ten de heer Schasfoort zijn salaris
nog tijdelijk uit te betalen om hem
binnen redelijke termijn in staat te
stellen een betrekking „in de bur
germaatschappij" te aanvaarden.
Kwaad is men in Velp-Zuid even
eens, dat de benoeming van een
deservitor (een zaakwaarnemer) ge
heel buiten het kerkbestuur en pa
rochieraad om is gebeurd.
Vrijdag a.s. neemt de heer Schas
foort afscheid van zijn parochianen
in Velp-Zuid.
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT-BREDA Er wordt
door de Nederlandse bisschoppen
inzake het benoemen van priesters
met huwelijksplannen die dus
dispensatie van de celibaatsver
plichting aanvragen, maar wel als
pastor werkzaam willen blijven
geen hardere lijn gevoerd dan voor
het jongste bezoek van kardinaal
Alfrink aan Rome.
Dit is naar aanleiding van de
gebeurtenissen in Velp nog eens
bevestigd door de secretaris van
kardinaal Alfrink, de heer Zeman.
Het beleid van de Nederlandse
bisschoppen ten aanzien van deze
priesters komt hierop neer, dat zij
de betrokken priesters graag in
het pastoraio werk handhaven, af
gezien van de zuiver priesterlijke
functie, als de parochie, waarin zij
werken en de collega's waarmee
zij werken, akkoord gaan met deze
stappen.
Onlangs is deze procedure wat
het bisdom Breda betreft, nog ge
volgd in Teteringen, waar kape
laan Van der Veeken gehandhaafd
is, en in Breda-noord, waar de
heer Van Bilzen echter niet ge
handhaafd werd vanwege te grote
tegenstand.
NEW YORK (AP) Ongeveer 100
vrouwen zijn maandag samengeko
men op het Liberty-eiland om het
vrijheidsbeeld te bevrijden met een
groot spandoek waarop de leuze:
„Vrouwen aller landen, verenigt u".
De vrouwen leden van de ver
schillende organisaties voor de rech
ten van de vrouw, hebben bij het
beeld gepost als blijk van hun steun
voor een amendement voor gelijke
rechten dat in het Amerikaanse con
gres in behandeling zal worden ge
nomen.
BERLIJN (AP) Drie jongens
van 12 tot 14 jaar oud zijn gister
nacht van Oost- naar West-Berlijn
gezwommen over een kanaal heen
en goed aangekomen. Zij werden
door een Westberlijnse patrouille
boot opgevangen en door de beman
ning overgegeven aan de autoritei
ten van de vluchtelingendienst.
Vermoedelijk is dit geen „politie
ke" zaak. Men neemt aan, dat de
jongens thuis last hadden en gewoon
van huis zijn weggelopen.
Zij zullen, hetgeen de gewoonte is
in een geval als dit, vermoedelijk
aan de Oostduitse instantie worden
teruggegeven, die jeugdzaken be
handelt.
(Van onze Parijse correspondent)
Een speciale verslaggever van Tiet
Parijse katholieke avondblad „La
Croix" heeft voor het eerst na de
wapenstilstand tussen Israël en
Egypte een bezoek gebracht aan de
Egyptische kant van het Suezkanaal.
Het eerste teken van verzoening is
er, schrijft hij, maar tot welk een
prijs.
„Om kwart voor elf schrijft hij
meerden wij zondag j.l. in Suez.
In de lucht vliegtuigen, lange witte
strepen achter zich latend. Explosies.
Sirenes. Moeten wij naar de schuil
plaatsen? Er zijn geen schuilplaatsen.
Een wel heel merkwaardig staakt het
vuren
10.55 uur. Eerste lezing. Een Egyp
tische woordvoerder verklaart, dat
het twee Israëlische verkennings
vliegtuigen zijn, die het Egyptische
luchtruim hebben geschonden. De
explosies kwamen van Egyptische
batterijen, die waarschuwingsschoten
losten. Een paar minuten later ver
telde een Egyptische officier, dat het
niet twee maar vier vliegtuigen wa
ren. Op 12.000 meter hoogte. Egypte
zal de waarnemers van de Verenigde
Naties waarschuwen, dat zij Jarring
op de hoogte moeten stellen. Het is
de eerste schending van de wapen
stilstand.
12.35 uur. Tweede lezing. Dezelfde
officier verzamelt de journalisten en
geeft een tegengestelde lezing. De
Israëlische vliegtuigen hebben het
Egyptische grondgebied in het ge
heel niet geschonden. De explosies
kwamen van de supersonische
„Bang". De journalisten trekken on
gelovige gezichten, want zij hebben
'de vliegtuigen wel degelijk boven
hun hoofden gezien. Dat is een op
tisch gezichtsbedrog, zegt de officier
en dat komt op zulke hoogten wel
meer voor. Onze radars zijn formeel-
de Israëlische vliegtuigen zijn niet
boven Egypte geweest. Het incident
is betekenisvol: Egypte wedt op het
vredespaard.
Wij brengen een bezoek aan Suez
Kunnen wij vandaar de Israëliërs
zien? Wat wij zien, zijn een paar
watertanks, meer niet. Wat wij wél
kunnen zien, zijn de resultaten van
de Israëlische bombardementen. Wij
zien nu pas wat de uitdrukking be
tekent: Suez is een dode stad. Suez
telde 270.000 inwoners in 1967, van
daag zijn er nog maar 10.000, zegt
een vertegenwoordiger van de Egyp
tische regering. En zelfs die 10.000
moet men zoeken, want de stad biedt
alleen maar het beeld van vernielde
huizen. In een hoek, een caféhouder.
Waar leeft u vanAan wie verkoopt
u koffie? Geen antwoord. De mensen
die wij zien zijn beleefd en groeten
ons met de hand.
Om naar Port Tewfick te gaan,
moeten wij een boulevard volgen
van drie kilometer. Een boulevard
doorzeefd van bommen en granaten.
Port Tewfick is inderdaad een dode
haven. Het is geen stad meer, maar
een veld van loopgraven. Vandaar
zien wij de Israëliërs aan de over
kant niet verder dan 100 meter. Twee
dagen geleden was dat nog anders.
Vandaar schoten de beste scherp
schutters naar alles wat bewoog.
Vandaag is de kalmte volkomen,
maar de spanning gebleven. Wapen
stilstand? Voor ons is dat gelijk.
Voor ons is alleen maar het voor
naamste, dat aan deze toestand een
einde komt.
De officier die dit zegt, vertolkt
de algemene opinie, zowel van de
militairen als van de burgers. Wa
penstilstand? Heel mooi, maar dat
is niet het voornaamste. Het voor
naamste is, wat er verder gaat ge
beuren. En waarvoor wij drie jaar
lang hebben gevochten. Achter ons
lagen de verscheidene duizenden do
den.
Tót zover La Croix.
WARSCHAU (AP) Het Poolse
staatspersbureau meldt, dat de bus
verbinding tussen Londen en War
schau, die ten dele door de Poolse
staats-vervoersmaatschappij wordt
onderhouden, thans is doorgetrokken
tot Moskou.
De verbinding Londen-Krakow is
doorgetrokken naar Kiew. Van War
schau kan men per bus naar Joegos
lavië en naar enkele steden aan de
Zwarte Zee.
Hoenderparken soppen n
.eierproawktie! r.vma é,w
eferajj-sen ^kopen cte
hoenderparken nan, isghj
nen \jcavd.e slacht.'
8 A/06 STS6DS ZO 1/
0'r-obe pies
„gouden Imn"
PZAAP /V W/P
neg open kuxwfe p. pakje/
SOLD PACK-ri
familiëfcwbe
„PROPENT" by i
:BU OAG.HERMANS PRJS5UA K.
PARTICULIEREN VfflR 6BMWN.TIS
(/EP6EU//CT U AS AAP t
abrikozen -aavdbeien &UK1
Kersen en at^K/ancwasw' f
KlORMALg PROS 130"
„HEINZ" 'Bi?
II SOOKTEN JVL
gezwsfle^sn^-y
~//V//AA'P/6 A/L//A3S t
ZO VCOPP
KLESSU®
ZONSSRWUN^
(XJ kent ze wel van üui vak
fis NIERSTEINER..
Pies ROSÉ PÉTILLANT...-U
feM0SELBlÜMCHSN..2a
kilobaal
rosawerfoop- prijselagprijq
de eeWe delmomte
YovmotIe prijs ids'
beter èi 450 gram
AOOS/amszaK
FAMIUEPAK-,
de bekende
éskiks
per pak
PAST Ai-TiJD.'/
gemetalliseerde
STRIJKPLANK
OVERTREK
MALSE
SOOojram
MAGER
25O0jrtxms,yaK
COORKBSEN
SOOqmm
WASHINGTON (DPA)
reservisten van de Amerikaad
rine zijn gedegradeerd en ml
mindering van soldij bestra
hadden geweigerd tijdens het
eindverlof hun haar, dat bi|
op de schouders was gegro
Iaten afknippen.
Hun verweer, dat ze zich
servisten tijdens de ene maa
ze in actieve dienst waren n|
de regels konden onder
werd door de militaire reel
uitgelegd als het weigeren v|
opdracht