BOEDDHA-PRIESTER IN GRONINGEN „Boeddhisme wil de mens bevrijden VELP VERDEELD DOOR „KERKSTRIJD" De ka spanning bij Suez nmt Vuile lucht bedreigt Kenya's wilde dieren SDEPKim Aanleiding: huwelijksplannen van pastor uit minder dure wijk 55 - Te beperkt - Ethiek Advies aan Nixon: Pornografie in V.S. even vrij als Deense Ie JONGE CHEF DE RANG 2e JONGE DEM! CHEF DE RANG Geen hardere lijn VRIJE VROUWEN Jongens zwemmen oostzone over Poolse busverbinding Londen-Moskou WH zolang de yoomwcl KOFFIEMELK PUDDINèy^ wat betaalt of eu NOOTMUSKAAT WITTE PEPER vmNum&L BAB/NMfi umimïA wmmdm. - MACARONI op VERMICELLI 'ópoopt epet// TOM. KETCHUP APPELSTROOP TREETS 1*3®* BOUNTY ROSBIEF SOEPViml OAC.HERMAffi PRUS'SLJ Straf voor langhi V.S.-militairen WOENSDAG 12 AUGUSTUS 1970 (Van een onzer redacteuren) GRONINGEN Een van de belangrijkste achtergronden van de culturele revolutie die het Westen doormaakt, is de zucht naar bevrijding van de mens uit de ketens van bureaucratie en kapitalis me. De wens uit het benauwende keurslijf van instituties en extre me verzakelijking te kruipen, betreft niet alleen de burgerlijke sa menleving, maar evenzeer de kerkelijke. Zij nemen hun toevlucht tot acties en demonstraties, hearings waarin de verantwoordelij ken voor deze samenleving worden „uitgekleed". Peter van der Beek: „Ik voelde me niet thuis in het protestantse milieu". Maar daarnaast ook, individueel en in groepsverband, tot methoden van bezinning, die tot de werkelij ke bevrijding van de mens bijdra gen. Zij menen die te vinden, niet alleen in de wereld van de drugs, maar ook in de levensbeschouwe lijke stromingen uit het oosten, waarvoor de belangstelling de laat ste jaren snel toeneemt. Kenmerkend voor alle oosterse stromingen is, dat zij de mens noch institutioneel noch dogma tisch willen inkapselen. De uitge vers van boeken over yoga, zen boeddhisme, soefisme e.d. verdie nen er een goede boterham aan. Voor weinigen echter is de invloed uit het oosten zo doorslaggevend, dat zij er hun hele levenshouding door laten bepalen. Voor velen blijft het bij een vervangende godsdienst: een vlucht uit de realiteit zonder blij vende waarde. Tot de tientallen in ons land, die hun persoonlijkheid geheel door b.v. het boeddhisme hebben laten vormen behoort Peter van der Beek uit Groningen, pries ter van de Tibetaans georiënteerde orde Arya Maitreya Mandala. Deze heeft een nederzetting in Duits land, waar zij zo'n twintigduizend leden telt. Tn zijn studeerkamer vol boeken over alle soorten godsdiensten, in een flatbuurt aan de noordelijke rand van Groningen vertelt hij, dat hij zich als jongeman bepaald niet thuis voelde in het protestantse milieu, waarin zijn ouders hem hadden opgevoed. ,,Vanaf mijn achttiende heb ik naar een andere richting gezocht. Het christendom was mij te be perkt van visie. Ik kon niet accep teren, dat buiten het christendom geen heil voor de mens te vinden zou zijn. Ik heb me nooit kunnen voorstellen, dat in de hele wereld en in de hele geschiedenis slechts één godsdienst verlossend kon zijn. Het boeddhisme bracht een uitweg. Wat mij daarin speciaal aan sprak was de absolute zelfverant woordelijkheid en zelfwerkzaam heid, die Boeddha van zijn leerlin gen vraagt. Hij leerde: doe het niet omdat ik het zeg, maar doe het pas als jezelf inziet dat de weg, die ik wijs, voor jou de juiste is. Sinds ik mezelf in het boed dhisme herkend heb, is de behoefte om me tegen het christendom af te zetten, verdwenen. Integendeel, ik heb sindsdien fijne contacten met veel christenen, ook theologen". Tussen de vele boeken staan werken van christelijke mystici o.a. Eckhart, Johannes van het Kruis, Ignatius van Loyola en de bijbel. Zij zijn voor Van der Beek enkele van de schitterende stralin gen, die de diamant der religies produceert. „Het christendom ech ter gaat van de veronderstelling uit, dat je gelooft, het boeddhisme daarentegen gaat van het gewone menselijke bestaan uit en kan lei den tot geloof. Geloven is dan een eindpunt. Toch is het boeddhisme geen naakt humanisme. Van der Beek: „Het is ook een religie. Het wijst uit boven deze werkelijkheid naar een andere die pere realiteit en precies dat is niet de boodschap van het humanisme. Daar gaat het louter om een goede menselijke samenleving. Zeker, de ethiek speelt in het boeddhisme een belangrijke rol. Voor Boeddha is een zuiver menselijk leven de vanzelfsprekende voorwaarde om te kunnen doordringen tot die ho gere werkelijkheid. Vandaar zijn vijf voorschriften: niet doden, niet stelen, de waar heid spreken, correct seksueel ge drag en onthouding van bedwel mende dranken. Het boeddhisme beperkt zich tot een mensbeschou wing, maar dan de mens inclusief zijn religieuze dimensies. Over God wordt niet gesproken. Wat zou je, zo vraagt Boeddha zich af daarover moeten zeggen? God en geloof is niet relevant. Dat wil echter weer niet zeggen, dat Boeddha beweert dat God niet be staat. Hij laat het in het midden. Hij gooit de mens liever telkens terug op de concrete problematiek van zijn dagelijkse leven. Met na me op het probleem van het lij den: het complex van onvolko- mendheid en onbevredigdheid bin nen de menselijke existentie. Dit kan, aldus Boeddha, alleen worden opgheven door de dorst naar be staan, de mateloze levensdrang en de fatale gehechtheid aan de we reld, die de oorzaken van het lij den zijn, geheel en al op te geven. Dan wordt de mens bevrijd. De weg die het boeddhisme daarbij aangeeft, is die van het achtvoudige pad: juist inzicht, juis te gezindheid, juiste woord, juiste daad, juiste levensonderhoud, juis te inspanning, juiste achtzaamheid, juiste meditatie en concentratie. Het is een heilsweg van zelfwerk zaamheid: de mens bewerkt zelf zijn verlossing: dit in tegenstelling tot het christendom dat de verlos sing toeschrijft aan Christus". Peter van der Beek, als biblio thecaris verbonden aan het Indisch instituut van de Groningse univer siteit, is niet alleen boeddhist ge worden, maar vijf jaar geleden ook toegetreden tot de priesterorde van Tibetaanse oorsprong. Hij leerde deze orde, in 1933 aan de voet van het Himalayagebergte gesticht, in Duitsland kennen, waar zij drie tempels verzorgt en een meditatie centrum heeft nabij Hamburg. Als priester gaat hij voor bij de viering van de Pudja bij gelegen heid van de maanfeesten (bij nieu we maan, eerste kwartier, volle maan en laatste kwartier): een meditatiedienst, waarbij de bezin ning ritueel wordt uitgebeeld met behulp van het licht der zeven kaarsen (zeven fazen der verlich ting), de zeven schalen met water, wierook, de wijding van het voed sel. Overigens is en blijft het boeddhisme een hoogst individue le aangelegenheid. Verplichtingen van bovenai zijn er nauwelijks. Het eigen leven dient een voortdu rende achtzaamheid en confronta tie te zijn met zichzelf, met de motieven van eigen doen en laten. Drie jaar geleden richtte priester Van der Beek, gehuwd met een hervormde vrouw (dat levert geen enkele moeilijkheid op, het boedd hisme is wat dit betreft uiterst verdraagzaam), het Nederlands boeddhistisch centrum op (secreta riaat: Klaproosstraat 28, Zwijn- drecht), een organisatie die de be langen van het boeddhisme in Ne derland behartigt. Het dient tevens als informatiecentrum. Daarnaast bestaat in Den Haag een boeddhis tische vriendenkring, die een vijf tiental leden telt. Van der Beek schat het aantal boeddhisten in Nederland totaal op ongeveer hon derd. (Van onze correspondent) NAIROBI Luchtverontreiniging bedreigt het leven van de wilde dieren in Kenya's nationale park in Nairobi. Dat heeft Richard Leakey, directeur van het natio nale museum van Kenya gezegd. Volgens hem zal, als er niet on middellijk maatregelen worden getroffen, het 70 vierkante kilo meter grote park in de toekomst veranderen in een dorre woestenij zonder enige exotische flora en fauna'. In het park leven duizen den dieren. De bezoekers kunnen zien hoe leeuwen en luipaarden over de vlakten op hun prooi jagen. In het oosten grenst het park aan een van de bedrijvigste wij ken van Nairobi; 160 meter boven de zwervende dieren vliegen straalvliegtuigen af en aan. Het Embakasi-vliegveld ligt vlakbij. In Nairobi, een stad die zich het hele jaar door in zonneschijn baadt, rijden ook zo'n 50.000 motorvoer tuigen. die koolmonoxyde in de lucht spuiten. Op kilometers af stand kun je al een deken van vuile lucht over de stad zien han- ïen. Volgens Leakey zijn de resul taten van slechte industriële plan ning in de meer ontwikkelde lan den duidelijk genoeg. ,Toch lopen we het gevaar die fouten hier opnieuw te maken'. Nairobi is niet de enige plaats waar men met vervuiling kampt. Regelmatig worden ook Kenya's prachtige witte zandstranden be dreigd door de olie die passerende schepen in zee lozen. Daarnaast maken ecologen zich grote zorgen over de vloed van insecticiden en kunstmest, die in het Nakuru-meer terecht komt. Dit meer wordt door 2 miljoen flamin go's bewoond en is een van de wereldwonderen. (Copyright The Guardian/ De Stem) WASHINGTON (AP) Een commissie wil president Nixon advi seren de Amerikaanse wetten ter bestrijding van de pornografie even soepel te maken als de Deense. De ontwerp-aanbevelingen, welke nog niet door de commissie zijn goedgekeurd, omvatten: intrekking van alle officiële ta boes op het tonen en verkopen van pronografische films, boeken en an der materiaal aan volwassenen. afkondiging van wetten om jon geren te beschermen tegen dergelij ke seksuele prikkelingen, wetten tegen te grote reclame voor dergelijk materiaal. Hoewel de ontwerp-aanbevelingen waarschijnlijk niet, openbare sex- shows zullen wettigen zoals in De nemarken, zijn de aanbevelingen voor de vrije verspreiding van por nografie onder volwassenen, maar niet onder kinderen, dezelfde als in Denemarken. (ADVERTENTIE) Restaurant Vrouwenhof Roosendaal Tel. 01650-35057 Vraagt voor z.s.m. (Promotie tot ober-kelner mogelijk) Sollicitaties te richten aan de direktie (Van een onzer verslaggevers) VELP In het bij Arnhem gele gen Velp is een soort kerkstrijd ontstaan. Aanleiding daartoe is pas tor A. Schasfoort, die op 27 augustus gaat trouwen. De heer Schasfoort is tot 15 augustus officieel nog pastor van de parochie Christus Koning in Velp-Zuid. Op verzoek van kardi naal Alfrink gaat hij echter sinds 31 juli niet meer voor in de eucharis tievieringen. In Velp zijn twee parochies: een in het „dure" Noord en een in het „minder dure" Zuid. Beide paro chies beschikken over een kerkbe stuur en een parochieraad. Het kerkbestuur van Velp-Zuid en de beide parochieraden hebben zich uitgesproken voor handhaving van de heer Schasfoort als pastoraal me dewerker. Het kerkbestuur van Velp-Noord was en is daar tegen. Kardinaal Alfrink heeft nu beslist de heer Schasfoort op de meest eer volle wijze ontslag te verlenen. Velp-Zuid ziet dit ontslag van de heer Schasfoort als een nederlaag. En men vraagt zich daar af of de beslissing van de kardinaal genomen is uitsluitend als gevolg van zijn gesprekken met de paus enkele we ken geleden (dit wordt echter door het aartsbisdom nadrukkelijk ont kend) of (mede) als gevolg van de zienswijze van het kerkbestuur in Velp-Noord. Pastor Schasfoort is nu ongeveer een jaar werkzaam in Velp-Zuid. En in dat jaar heeft hij blijk gegeven de kerkelijke en godsdienstige za ken op een moderne wijze aan te pakken. Voordat hij naar Velp kwam, had hij al trouwplannen. Het kerkbestuur van Velp-Zuid heeft hem „verweten" die plannen bij zijn komst in Velp niet te hebben be kendgemaakt. De heer Schasfoort vertelde daarop, dat hij met trou wen had willen wachten tot einde 1971, aangezien hij hoopte dat de celibaatswet dan wel wat versoepeld zou zijn. Velp-Zuid was van mening, dat wanneer daarom verzocht zou wor den, kardinaal Alfrink de heer Schasfoort als pastoraal medewerker zou handhaven. „Utrecht" besliste dat daarover een uitspraak diende te komen van beide Velpse parochies, aangezien het de bedoeling is, dat er een priesterteam zou komen voor geheel Velp. Het kerkbestuur van Velp-Zuid betreurde dit besluit van de kardinaal. Het kerkbestuur van Noord stelde zich afwijzend op tegen handhaving van de heer Schasfoort als pastora.l medewerker, omdat dit in Velp als geheel te veel gevoeligheden zou kunnen oproepen en verder wilde het kerkbestuur niet vooruitlopen op kerkelijke voorschriften. Velp-Zuid is nu van mening, dat het andere kerkbestuur haar geen mening mag opdringen. De zaak is thans zo scherp gesteld, dat men in kringen van Velp-Zuid spreekt over „bevoogding", Men gaat thans niet meer aan een tafel zitten. Voor de verdere toekomst hoopt men wel weer op samenwerking, maar dan is er eerst een „afkoelingsperiode" no dig. Het was de bedoeling het al of niet aanblijven van de heer Schas foort te laten afhangen van een enquête, die in geheel Velp zou worden gehouden. Toen kardinaal Alfrink mededeelde, dat het aanblij ven van een gehuwde priester voor pastorale werkzaamheden in dezelf de parochie „op een misverstand" berustte, heeft men de officiële en quête iaten vallen. Wel wordt in Velp-Zuid een onof ficiële enquête gehouden. Kardinaal Alfrink zal van de uitslag op de hoogte worden gebracht. Tevens zal hem een brief worden geschreven waarin de teleurstelling over de ge hele gang van zaken en „het onmon dig zijn" naar voren worden ge bracht. Verwacht wordt, dat een groot gedeelte van de parochianen in Velp-Zuid („waarschijnlijk de meerderheid") zich in de onofficiële enquête zal uitspreken voor het handhaven van de heer Schasfoort. Kwaad bloed heeft het in Velp- Zuid ook gezet, dat de heer Schas foort, na negentien jaar een functie van kapelaan en pastoor te hebben vervuld, thans geen pensioen krijgt van het aartsbisdom. Het kerkbe stuur van Zuid heeft dan ook beslo ten de heer Schasfoort zijn salaris nog tijdelijk uit te betalen om hem binnen redelijke termijn in staat te stellen een betrekking „in de bur germaatschappij" te aanvaarden. Kwaad is men in Velp-Zuid even eens, dat de benoeming van een deservitor (een zaakwaarnemer) ge heel buiten het kerkbestuur en pa rochieraad om is gebeurd. Vrijdag a.s. neemt de heer Schas foort afscheid van zijn parochianen in Velp-Zuid. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT-BREDA Er wordt door de Nederlandse bisschoppen inzake het benoemen van priesters met huwelijksplannen die dus dispensatie van de celibaatsver plichting aanvragen, maar wel als pastor werkzaam willen blijven geen hardere lijn gevoerd dan voor het jongste bezoek van kardinaal Alfrink aan Rome. Dit is naar aanleiding van de gebeurtenissen in Velp nog eens bevestigd door de secretaris van kardinaal Alfrink, de heer Zeman. Het beleid van de Nederlandse bisschoppen ten aanzien van deze priesters komt hierop neer, dat zij de betrokken priesters graag in het pastoraio werk handhaven, af gezien van de zuiver priesterlijke functie, als de parochie, waarin zij werken en de collega's waarmee zij werken, akkoord gaan met deze stappen. Onlangs is deze procedure wat het bisdom Breda betreft, nog ge volgd in Teteringen, waar kape laan Van der Veeken gehandhaafd is, en in Breda-noord, waar de heer Van Bilzen echter niet ge handhaafd werd vanwege te grote tegenstand. NEW YORK (AP) Ongeveer 100 vrouwen zijn maandag samengeko men op het Liberty-eiland om het vrijheidsbeeld te bevrijden met een groot spandoek waarop de leuze: „Vrouwen aller landen, verenigt u". De vrouwen leden van de ver schillende organisaties voor de rech ten van de vrouw, hebben bij het beeld gepost als blijk van hun steun voor een amendement voor gelijke rechten dat in het Amerikaanse con gres in behandeling zal worden ge nomen. BERLIJN (AP) Drie jongens van 12 tot 14 jaar oud zijn gister nacht van Oost- naar West-Berlijn gezwommen over een kanaal heen en goed aangekomen. Zij werden door een Westberlijnse patrouille boot opgevangen en door de beman ning overgegeven aan de autoritei ten van de vluchtelingendienst. Vermoedelijk is dit geen „politie ke" zaak. Men neemt aan, dat de jongens thuis last hadden en gewoon van huis zijn weggelopen. Zij zullen, hetgeen de gewoonte is in een geval als dit, vermoedelijk aan de Oostduitse instantie worden teruggegeven, die jeugdzaken be handelt. (Van onze Parijse correspondent) Een speciale verslaggever van Tiet Parijse katholieke avondblad „La Croix" heeft voor het eerst na de wapenstilstand tussen Israël en Egypte een bezoek gebracht aan de Egyptische kant van het Suezkanaal. Het eerste teken van verzoening is er, schrijft hij, maar tot welk een prijs. „Om kwart voor elf schrijft hij meerden wij zondag j.l. in Suez. In de lucht vliegtuigen, lange witte strepen achter zich latend. Explosies. Sirenes. Moeten wij naar de schuil plaatsen? Er zijn geen schuilplaatsen. Een wel heel merkwaardig staakt het vuren 10.55 uur. Eerste lezing. Een Egyp tische woordvoerder verklaart, dat het twee Israëlische verkennings vliegtuigen zijn, die het Egyptische luchtruim hebben geschonden. De explosies kwamen van Egyptische batterijen, die waarschuwingsschoten losten. Een paar minuten later ver telde een Egyptische officier, dat het niet twee maar vier vliegtuigen wa ren. Op 12.000 meter hoogte. Egypte zal de waarnemers van de Verenigde Naties waarschuwen, dat zij Jarring op de hoogte moeten stellen. Het is de eerste schending van de wapen stilstand. 12.35 uur. Tweede lezing. Dezelfde officier verzamelt de journalisten en geeft een tegengestelde lezing. De Israëlische vliegtuigen hebben het Egyptische grondgebied in het ge heel niet geschonden. De explosies kwamen van de supersonische „Bang". De journalisten trekken on gelovige gezichten, want zij hebben 'de vliegtuigen wel degelijk boven hun hoofden gezien. Dat is een op tisch gezichtsbedrog, zegt de officier en dat komt op zulke hoogten wel meer voor. Onze radars zijn formeel- de Israëlische vliegtuigen zijn niet boven Egypte geweest. Het incident is betekenisvol: Egypte wedt op het vredespaard. Wij brengen een bezoek aan Suez Kunnen wij vandaar de Israëliërs zien? Wat wij zien, zijn een paar watertanks, meer niet. Wat wij wél kunnen zien, zijn de resultaten van de Israëlische bombardementen. Wij zien nu pas wat de uitdrukking be tekent: Suez is een dode stad. Suez telde 270.000 inwoners in 1967, van daag zijn er nog maar 10.000, zegt een vertegenwoordiger van de Egyp tische regering. En zelfs die 10.000 moet men zoeken, want de stad biedt alleen maar het beeld van vernielde huizen. In een hoek, een caféhouder. Waar leeft u vanAan wie verkoopt u koffie? Geen antwoord. De mensen die wij zien zijn beleefd en groeten ons met de hand. Om naar Port Tewfick te gaan, moeten wij een boulevard volgen van drie kilometer. Een boulevard doorzeefd van bommen en granaten. Port Tewfick is inderdaad een dode haven. Het is geen stad meer, maar een veld van loopgraven. Vandaar zien wij de Israëliërs aan de over kant niet verder dan 100 meter. Twee dagen geleden was dat nog anders. Vandaar schoten de beste scherp schutters naar alles wat bewoog. Vandaag is de kalmte volkomen, maar de spanning gebleven. Wapen stilstand? Voor ons is dat gelijk. Voor ons is alleen maar het voor naamste, dat aan deze toestand een einde komt. De officier die dit zegt, vertolkt de algemene opinie, zowel van de militairen als van de burgers. Wa penstilstand? Heel mooi, maar dat is niet het voornaamste. Het voor naamste is, wat er verder gaat ge beuren. En waarvoor wij drie jaar lang hebben gevochten. Achter ons lagen de verscheidene duizenden do den. Tót zover La Croix. WARSCHAU (AP) Het Poolse staatspersbureau meldt, dat de bus verbinding tussen Londen en War schau, die ten dele door de Poolse staats-vervoersmaatschappij wordt onderhouden, thans is doorgetrokken tot Moskou. De verbinding Londen-Krakow is doorgetrokken naar Kiew. Van War schau kan men per bus naar Joegos lavië en naar enkele steden aan de Zwarte Zee. Hoenderparken soppen n .eierproawktie! r.vma é,w eferajj-sen ^kopen cte hoenderparken nan, isghj nen \jcavd.e slacht.' 8 A/06 STS6DS ZO 1/ 0'r-obe pies „gouden Imn" PZAAP /V W/P neg open kuxwfe p. pakje/ SOLD PACK-ri familiëfcwbe „PROPENT" by i :BU OAG.HERMANS PRJS5UA K. PARTICULIEREN VfflR 6BMWN.TIS (/EP6EU//CT U AS AAP t abrikozen -aavdbeien &UK1 Kersen en at^K/ancwasw' f KlORMALg PROS 130" „HEINZ" 'Bi? II SOOKTEN JVL gezwsfle^sn^-y ~//V//AA'P/6 A/L//A3S t ZO VCOPP KLESSU® ZONSSRWUN^ (XJ kent ze wel van üui vak fis NIERSTEINER.. Pies ROSÉ PÉTILLANT...-U feM0SELBlÜMCHSN..2a kilobaal rosawerfoop- prijselagprijq de eeWe delmomte YovmotIe prijs ids' beter èi 450 gram AOOS/amszaK FAMIUEPAK-, de bekende éskiks per pak PAST Ai-TiJD.'/ gemetalliseerde STRIJKPLANK OVERTREK MALSE SOOojram MAGER 25O0jrtxms,yaK COORKBSEN SOOqmm WASHINGTON (DPA) reservisten van de Amerikaad rine zijn gedegradeerd en ml mindering van soldij bestra hadden geweigerd tijdens het eindverlof hun haar, dat bi| op de schouders was gegro Iaten afknippen. Hun verweer, dat ze zich servisten tijdens de ene maa ze in actieve dienst waren n| de regels konden onder werd door de militaire reel uitgelegd als het weigeren v| opdracht

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 6