JOHNNY CONTRA:
Lieveling van de
Vlaamse meisjes
MIDDELBURGS
KAMERKOOR
VOOR DE T.V.
lekkerbekken
IN DE STARTBLOKKEN VOOR TONEELSEIZOEN
1
?3
Sticker
Nederland
Eerste beslissing over omroep-CAO
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands)
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
M
Oh sfalM. Vus m \n rriwr
fem
DINSDAG 11 AUGUSTUS 1970
Ook al zijn de meeste theaters nog
op zomersluiting (waarom eigenlijk,
met het soort zomer dat Nederland
vaak heeft?), achter de schermen is
het nlieuwe toneelseizoen begonnen.
De meeste gezelschappen starten na
1 augustus met het instuderen van de
één, meestal twee premières, dSe men
begin september pleegt uit te bren
gen. Hoe is nu, na een heet seizoen
vol luiddruchit over toneelvernieu
wing, de stand in de startblokken?
Voornamelijk alles bij het oude. De
tien gesubsidieerde gezelschappen
bestaan nog. De drie of vier groepen
in oprichting bestaan in wezen alleen
nog op papier omdat de gevraagde
subsidies niet zijn afgekomen en
misschien ook niet zullen komen.
Omdat althans de rijksoverheid bij
monde van minister Klompé heeft
doen weten niet te weten waar de
centjes vandaan zouden moeten ko
men.
Nu is dat laatste eigenlijk onzin.
Er is een pot van vele miljoenen, nog
los van die miljoenen die provincies
en steden te zamen aan toneelsubsi
dies plegen te verschaffen. Maar al
leen al die rijkspat, die nu verdeeld
wordt over de tien „erkende" groe
pen, zou best kunnen voorzien in
twee of drie van de aangevraagde
subsidies. Dan zou men de andere
groepen pond-pondsgewijze wat
kunnen korten. Die zouden dan dus
wat zuiniger moeten werken. En dat
zouden ze kunnen. In de eerste plaats
omdat ze niet meer die salarissen
hoeven te betalen van die acteurs en
actrices, die zich tot voor kort in het
gevestigde bestel bevonden, maar
zich nu hebben vrijgemaakt voor ex
perimenten. In de tweede plaats, om
dat de dioublureverplichting is afge
schaft, en men zonder schade of
schande dus minder stukken kam uit
brengen (en dus minder kosten
heeft).
Theoretisch zou het geld voor ex-
perimenteergrospen dus gevonden
kunnen worden. Praktisch zal diat
wel niet kunnen. In de eerste plaats
omdat de tien erkende groepen hun
nieuwe seizoen al starten op basis
van seizoenscalculatie en de goede
verwachting dat de ingediende be
groting zal worden gehonoreerd. In
de tweede plaats omdat de gevestig
de profclubs vrij veel bij het minis
terie hebben in te brengen en zij elk,
net als bij voetbal, hun eigen club
de belangrijkste zullen vinden. Maar
dit laatste „natuurlijke" gegeven zou
voor een eigenzinnig minister uiter
aard niet hoeven gelden. Het eerste
trouwens ook niet. Want al „wordt
dat nooit gedaan", toch heeft minis
ter Klompé zonder blozen halverwe
ge het afgelopen televisieseizoen en
kele tientallen miljoenen laten
schrappen uit de begroting, waarop
de omroepen al maanden werkten.
Met dat al staan de doorbrekers
van de sleur, de enthousiasten en de
experimenteerders voorshands in de
kou. Wat dan met name geldt voor
dat dozijn jonge spelers, die zich
hebben verenigd in het Werktheater
rondom Shireen Strooker en Rense
Royaards. Zij hebben merendeels de
moed gehad om hun veilige vaste
contracten op te zeggen en zich
waarlijk vrij te maken voor iets
nieuws (hoe men over dat nieuwe
ook moge denken). En gezien hun
koppig enthousiasme zullen zjj
ook zonder subsidie wel van start
gaan. En moeten gaan, omdat zij de
brug achter zich hadden verbrand.
Maar juist voor hen zou gebrek aan
subsidie letterlijk en figuurlijk moor
dend zijn. Omdat namelijk doelstel
ling van hun groep was met toneel
maken bezig zijn zonder dat er een
voorstelling en dus inkomen uit
hoeft te komen.
Op zichzelf een goede doelstelling.
Want niets sitaat de toneelvernieu
wing méér in de weg dan die slopen
de routine van ingedeeld worden in
een stuk, dat dan en dan klaar moet
zijn omdat het op voorhand al aan de
uitkoopverenigingen is verkocht,
vervolgens repeteren, première,
daarna vrijwel dagelijks op reis om
zoveel mogelijk voorstellingen te
maken, ondertussen een t.v.-rol te
pakken, en weer ingedeeld worden
voor een volgend stuk dat je directie
alweer op een uiterlijke daturh op de
planken moet hebben. Tijd voor be
zinning, voor zelfonderzoek, voor ge
zamenlijk proberen van wat anders,
is er dan niet. En zonder die tijd
en dat proberen komt vernieuwing
nauwelijks tot stand. Vandaar dat
het Werktheater-groepje eens een
jaar, los van commerciële noodzaken,
wil bezig zijn met oefenmateriaal,
waaruit ze kunnen ervaren of er een
andere relatie mogelijk is tussen to
neel en publiek, tussen hun vak zo
als ze het nü hebben aangeleerd en
wat ze nog ontwikkelen kunnen, tus
sen hen zelf onderling als spelers.
Dit soort werk kan op dit moment
gesubsidieerd alleen gebeuren bij To
neelgroep Studio, dat officieel een
laboratoriumtoneel mag zijn en waar
men dat nu ook buiten de voorstellin
gen openlijk zal gaan belijden. Naast
normale, alhoewel uiteraard arvant-
gardistische stukken, zal men een
deel van de energie en tijd investe
ren in theatergebeurtenissen, die
geen „voorstelling" hoeven zijn maar
een „gebeuren". De ochtenden wil
men besteden aan een vernieuwende
training van stem en -lichaam. In de
middagen en avonden gaat men dan
gezamenlijk werken aan zo'n proef
project, waarbij het publiek toegang
heeft. Een kijkje in de keuken van
nieuw toneel, waarbij ook die „an
dersoortige" omgang tussen spel en
bezoeker kan worden geprobeerd
Een stap naar doorbreking van de al
te starre routine van het toneel. Maar
dit Studio-laboratorium, plus hope
lijk dat Werkteater, zijn nog maar
een mager spijkertje in de grote en
logge balk van het gevestigde toneel-
bestel.
C. NICOLAï.
33
„Bloemen uit Vlaande
ren" en >,Mag ik van u de-
se tango" sijn de titels van
de zevende single, die de
Nieuw-Namense zanger
Johnny Contra binnenkort
weer zal uitbrengen. De
opnamen voor de plaat
worden begin september
gemaakt. Het singletje zal
vermoedelijk nog eind
september op de Belgische
platenmarkt worden ge
bracht. Er zijn onderhan
delingen gaande om deze
zwarte schijf ook in Duits
land uit te brengen. Op
het ogenblik is er van de
ze in België zeer bekende
Nederlandse zanger ook
een elpee in de maak.
(Van een onzer verslaggevers)
NIEUW-NAMEN. „Het ver
schil met Nederland is, dat in
België de omkoperij er goedko
per is dan hier." Aan het woord
is Jo Janssen, alias Johnny Con
tra; de in het Vlaamse land (uit
Nederland afkomstige) gevierde
zanger. Op de bühne steeds met
blond springend haar en zwarte
bril. In de ouderlijke woning aan
de Kauterstraat 44 in Nieuw-
Namen, tevens het fanclub-adres,
ongeschoren, plat liggend haar en
zonder ,,image"-bril.
Johnny Contra is een beetje ver
bitterd over het feit, dat hij na zo
vele succesvolle Belgische jaren in
eigen land nog steeds geen voet aan
de grond krijgt. Hij heeft er al van
alles aan proberen doen: platenmag-
naat Johnny Hoes gebeld en geschre
ven, t.v. en radio benaderd en zan
ger annex platenproducer Gert Tim
merman aan zijn jasje getrokken.
Het mocht niet baten.
Vader Janssen vindt de Nederland
se showbizz-prominenten maar een
stelletje zwendelaars. Johnny zegt
het met niet zoveel woorden, maar
bedoelt hetzelfde. „Als je in Neder
land een paar duizend gulden op ta
fel legt, dan kan alles. Dan kom je
voor de t.v„ dan maakt zelfs ene
Timmerman zich druk om je en als
je geluk hebt wil ook Johnny Hoes
nog wel in het geweer komen," ver
telt Johnny Contra met nauwelijks
verholen woede. Hij is uit principe
niet bereid dat geld neer te tellen.
Logische consequentie: Johnny zal er
in Nederland nooit inkomen.
De Nederlandse show-bizz „Waar
deloze bedoening", vindt Johnny's
vader. „Ze willen je gewoon geen
kans geven. Eerst geld op tafel, of
liever gezegd „onder tafel"," vertelt
de Nieuw-Namense zanger, „want
niemand mag zien dat je steekpen
ningen geeft." Hij heeft er geen goed
woord voor over. „Als je Gert Tim
merman zakelijk opbelt ben je altijd
verkeerd verbonden," zegt hij. „Je
krijgt dan zijn vrouw wel aan de te
lefoon, maar je hebt toch het ver
keerde nummer gedraaid. Je wordt
er misselijk van."
Pa Janssen met zijn frituurwa-
gen in Nieuw-Namen ook geen on
bekende weet er van mee te pra
ten. Hij helpt zijn zoon („mijn jon
gen") waar hij kan. Schande vindt
hij de toestanden in het Nederlandse
show-wezen. „Als je enkele van die
lui fatsoenlijk getypte brieven
schrijft met behoorlijke voorstellen,
krijg je zelfs nog geen poot aan de
grond. Ze antwoorden gewoon niet.
Ik vind het onbeschoft."
Johnny vindt het net zo vervelend
als zijn vader, maar hij heeft er zich
bij neergelegd. In België liggen week
end aan weekend honderden meisjes
aan z.jn voeten, waarom zou hij zich
dan om Nederland druk maken? „De
lieveling der Vlaamse meisjes", staat
er op de sticker, die voor zijn fans is
bedacnt en gemaakt. De slagzin is
ook regelmatig terug te vinden in de
tientallen programma's waar hij
maandelijks aan meewerkt. Ter il
lustratie van zijn Belgische roem: ze
venentwintig optredens in zestig da
gen, waarvan enkele slechts in Ne
derland. Plannen voor de komende
dagen: vrijdag optreden in „De Carl
ton" in St.-Niklaas ter opluistering
van de trouwpartij van de dochter
van de plaatselijke eerste wethouder.
Zaterdag in Antwerpen een luchtbal
met opnamen voor de Belgische t.v.
Op vrijdag 28 augustus een t.v.-show
op het dak van een Antwerps flat
gebouw met Adamo als de ster.
„Ik ben inmiddels ook van manager
veranderd," vertelt de Zeeuwsch-
Vlaamse zanger. „Het beviel me bij
de vorige niet meer. Het was een
man, die wel incasseerde maar niet
voor werk zorgde als het er op aan
kwam." Sinds kort is Contra nu on
der de hoede van Robert Bylois van
het Benelux-theater in Brussel. Een
man, die ook Adamo groot maakte.
Ondanks zijn probleem zit Johnny
Contra niet stil. Van zijn jongste
singeltje zijn er naar schatting al
twintigduizend verkocht. Het juiste
aantal is niet bekend. „Dat merk ik
wel aan mijn afrekening." De zanger
krijgt één frank per verkochte plaat,
Binnenkort wordt er een l.p. opge
nomen met Contra-successen.
Noch de l.p. noch de singeltjes die
nog komen zullen in Nederland te
koop zijn. Geen Nederlandse platen
maatschappij wil eraan beginnen.
„Die Hollandse beweging," zegt pa
Janssen, „valt ontzettend tegen, Dat
moest maar eens bekend gemaakt
worden." Terwijl zijn vader dit zegt
onderbreekt zijn zoon het gesprek en
pakt de telefoon. Hij belt de BRT in
Brussel. „Bonjour mademoiselle,"
klinkt het even later, „vouz parlez
avec Johnny Contra, peux je parler
avec monsieur en dan volgt
een moeilijke naam. De mademoisel
le verbindt door en terwijl Johnny
moet wachten zegt hij: „Bij de BRT
ken ik ze allemaal, van de portier tot
de directeur. Daar zijn ze tenminste
bereid om je te helpen." De juffrouw
komt terug en zegt Johnny niet de
gewenste informatie te kunnen ge
ven. „Dan bel ik meneer Robert wel,"
is zijn antwoord. Als de verbinding
verbroken is: „Het zal wel goed zijn.
Rekent er maar op dat die t.v.-show
in Antwerpen met Adamo doorgaat."
Overigens geeft de zanger toe dat
het in België ook allemaal geen roze
geur en maneschijn is. „Kijk," ver
telt hij, „als ik wil dat mijn plaat op
Radio Kortrijk wordt gedraaid dan
moet ik geen briefje sturen met daar
onder „Groeten Johnny Contra",
want dan hoor je hem nooit. Als er
onder het briefje staat: „Groeten Jan
Theijs," dan zit het wel snor. „Kijk,
dat is nou het verschil met Neder
land
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Het Middelburgs Kamerkoor zal 11 augustus op
de t.v. te zien zijn in de K.R.O.-rubriek „Muziek en vrije tijd". De op
namen voor dit programma werden vorig jaar december gemaakt te
Middelburg in de Concert- en Gehoorzaal. Tijdens het optreden, zal
het Middelburgs Kamerkoor volksliedjes ten gehore brengen, gecom
poneerd door de hedendaagse componisten, o.a. „Rondedans" van Her
man Strategier èn „Een karretje op de zandweg reed" van Willem
Andriessen. Het koor is in de radiowereld een goede bekende.
(Van onze radio- en tv-redacteur)
Het Middelburgs Kamerkoor start
te in 1952 aanvankelijk als kwartet.
Deze samenstelling was echter zo
kwetsbaar, (werd er n.L een van de
zangers of zangeressen ziek, lag het
hele zaakje plat) dat men besloot er
nog eens vier mensen bij te zoeken
In deze samenstelling vroegen zij een
auditie aan bij de radio. De proefop-
namen slaagden weliswaar, maar
voor een radio-optreden klonk een
dubbelkwartet eigenlijk te subtiel
vond men in Hilversum. Dus besloot
het dubbelkwartet uit te breiden tot
een koor van tweeëntwintig mensen.
De leden hebben allemaal gedegen
zanglessen gevolgd.
Dank zij de hoge kwaliteiten van de
zangers en zangeressen werd het
mogelijk zich te bekwamen in het
polyfone werk. waarin elke partij
gelijkwaardig is en waarin de zan
gers als het ware met elkaar con
verseren. Deze vorm van zingen eist
veel meer studie en muzikaliteit,
van een zanger, dan het normale
koorwerk. „Vroeger was deze ma
nier van zingen eigenlijk veel meer
in trek", vertelt directeur en diri
gent van het Middelburgs Kamer
koor Bart Leijnsé. „Vroeger be
steedden de mensen veel meer tijd
aan hun hobby's. Wij repeteren nu
nog een keer in de week. Er is
bijzonder weinig verloop In ons
koor. Er verzuimt ook hoogst zelden
een koorlid de repetitie. Nu is het
wel zo, dat iemand geroyeerd wordt,
als hij tweemaal zonder geldige re
den verzuimt", vertelt Bart Leijnse.
„Het koor heeft een enorm reper-
toir, vooral Werken van componisten
uit de 16e en 17e eeuw zijn bij ons
erg geliefd. Felix de Nobel zei eens
tegen mij: „Jij hebt een dusdanige
leuke homogeniteit in je koor, dat ik
je er om benijd. Een dirigent kan
een eigenstempel op het te zingen
werk drukken. Ik heb wel eens een
keer gehad", vertelt Bart Leijnse,
„dat me dat maar niet wilde lukken,
dat was met een stukje van Lex
Karsemeijer. Ik kon het maar niet
goed krijgen, toen ik hem zelf van
mijn problemen vertelde, nam hij
onmiddellijk de dirigeerstok over en
binnen het half uur zat het er zo
fantastisch in, dat je meteen voelde,
daar zit de geest van de man achter,
die het schreef. Van zoiets kun je
zelf ook nog veel leren. Dacht je,
dat ik me voor zo'n situatie geneer
de? Welnee, onze Rembrandt van
Rijn veranderde, vlakte uit en her-
schilderde toch ook vele fragmenten
uit z'n doeken, zouden wij met ons
Middelburgs Kamerkoor dan anders
zijn", aldus Bart Leijnse. j
HILVERSUM (ANP) Teneinde
een spoedige totstandkoming van de
omroep-CAO 1970 te bevorderen
hebben de besturen van de NOS en
de Wereldomroep besloten, de kwes
tie van de harmonisering der ar
beidstijden voor het omroepperso-
neel uit de CAO voor dit jaar te
lichten.
De harmonisering houdt voor het
overgrote deel van de omroepmede
werkers een verkorting van de ar
beidstijd in, maar voor enkele tien
tallen radiomedewerkers een arbeids
tijdverlenging. Van werkgeverszij
de is steeds vastgehouden aan een
koppeling van de werktijd verlen
ging voor ongeveer 45 radiotechnici.
Voor de vakbonden was dit onaan
vaardbaar. Toen men hieromtrent
geen overeenstemming kon berei
ken, is door de Unie BHP-NTB en
de christelijke bedrijfsbond HBV al
voorgesteld om deze kwestie uit de
CAO voor 1970 te lichten. Maar de
bond Mercurius wilde deze kwestie
in de CAO voor dit jaar geregeld
zien en eiste van de werkgevers, dat
de werktijd verlenging ongedaan zou
worden gemaakt. Zo dit binnen een
maand niet gebeurd zou zijn, zou
een staking van een uur worden
gehouden. De termijn loopt deze
week af. Mercurius heeft inmiddels
voor volgende week een ledenverga
dering uitgeschreven.
VARA
15.30 (kleur) OVER BACHTALO,
EEN ZIGEUNER
15.42 (kleur) BANANA SPLITS
Met Droeper, Bingo, Fliegel en
Snorky, de muzikale beat-
beesten.
16.17 ALLEEN OP STAP
Pop Martin ontsnapt op een
vrije zaterdagmiddag.
16.30 (kleur) KINDEREN EN HUN
VAKANTIE
Letty Kosterman praat met
kinderen over hun vakantie
ervaringen.
16.35 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
AVRO
19.04 (kleur) VADERS TEGEN WIL
EN DANK
Afl. „De speelgoedkist".
19.30 (kleur) WAT NU MR. DEEDS?
„Jaarlijks dertig jaar lang".
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 PEYTON PLACE
De bekentenis van Stella Cher-
nak is voor Steven Cord een
wrange overwinning en voor
John Fowler een bittere pil.
21.05 (kleur) DE FAMILIE MAR-
KURELL UIT WADKÖPING
Deel 4 en slot.
22.00 AVRO'S TELEVIZIER
MAGAZINE
22.50 JOURNAAL NOS
NOS
22.55 W.K. WIELRENNEN TE
LEICESTER
23.45 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 KUNSTSIGNALERING
KRO
19.30 MUZIEK IN VRIJE TIJD
Het Middelburgse Kamerkoor
zingt o.l.v. Bart Leynse.
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 BRANDPUNT
21.00 (kleur) HAMMERVELD
JAZZFESTIVAL
Fragmenten van dit festival,
dat tijdens het afgelopen week
einde in Roermond plaats vond.
21.50 NAAKT DOOR DE HEL
Japanse televisiefeuilleton in
tien afleveringen. Vanavond
de vierde aflevering.
22.55 JOURNAAL
23.00 SLUITING
19.25 ZANDMANNETJE
Boudewijn de pakjesdrager.
19.30 TIENERKLANKEN
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 TV-NIEUWS
Wereldkampioenschappen wiel
rennen te Leicester. Recht
streekse reportage van de fi
nales 5000 m achtervolging be
roepsrenners.
20.30 ZOEKLICHT
20.35 'T WAS DE WIND
Blijspel van G. Forzano.
22.00 VERGEET NIET TE LEZEN
Auteurs te gast in onze studio.
22.35 TV-NIEUWS
22.40 WERELDKAMPIOENSCHAP
PEN WIELRENNEN TE
LEICESTER
Samenvattende reportage van
de wedstrijden die vandaag
verreden worden.
18.40
18.45
18.55
19.25
19.30
20.00
20.15
20.45
21.15
22.05
22.40
NIEUWS
POUM
LA PENSéE ET LES
BéBé ANTOINE
LE SIXIèME SENS
HOMMES
WERELDKAMPIOENSCHAP
PEN WIELRENNEN TE LEI-
CESTER
JOURNAAL
VARIéTé: ANTOINE
SéLECTION
-22.15 WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN WIELRENNEN
TE LEICESTER
JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
20.15 (kleur) STERNS STUNDE
In dit programma maakt Horst
Stern aantekeningen bij het
rund
21.00 KOM NAAR HUIS, CATHY
T.v.-film van de BBC van Je
remy Sandford
22.20 (kleur) JOURNAAL MET
COMMENTAAR
Aansluitend weerbericht
22.40 WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN WIELRENNEN
(kleur) Baanwedstrijden voor
profs op de 5000 m. achter
volging en tandem f halve fi
nale)
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 (kleur) SPORTSPIEGEL
Nieuws en commentaren.
Aansluitend: kort nieuws
21.00 (kleur) DE WREKERS
Afl.: „Tot weerziens. Emma"
21.50 (kleur) IMPRESSIES UIT
TAIWAN
22.20 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
22.30 TONEEL IN DISCUSSIE
23.15 SLUITING
Dinsdag 11 augustus
HILVERSUM I 402 m
AVRO: Overheidsvoorlichting:
12.30 Nu Sparen?: vraaggesprek van
Claude Belloni met Jan Jager van
het Ministerie van Soc. Zaken en
Volksgezondheid. AVRO: 12.40 Top
pers van toen (gr.) 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30
Spiegel van België: Muziek en
nieuws van onze zuiderburen. 14.00
Promenade-Matinee: Omroeporkest
Bayerischer Rundfunk met solisten
(opn). AVRO: 15.10 Intern. Muziek-
spiegel: Intern. Jeugd-muziekf esti
va! Purmerade 1970. 16.00 Nieuws.
16.03 Kwispel, quiz. 16.10 Stereo:
Mimosa: programma van klassieke
en moderne mini-muziekjes. 16.35
Muzikaal gesprek. 17.13 Klassieke
orkestmuziek (gr.). 17.30 Trefpunt:
discussierubriek voor actuele zaken.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws.
18.11 Radiojournaal. 18.25 Gevari
eerd programma t.g.v. 20-jarig be
staan Stichting Moveo. 18.55 Stereo:
Jazz Spectrum: oude en moderne
jazz. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond:
gev. progr. (21.0021.10 W.K.wiel-
rennen te Leicester). 22.00 Jeug-
programma. 22.25 W.K. wielrennen
te Leicester. 2.230 Nws. 22.38 Me-
ded. 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.25
Zin - Tuig nr. 23, kunstrubriek.
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 m
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij van het
land, progr. voor de landbouwers;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualitei
ten. 13.0013.05 Raden maar.)
14.00 Stereo: Musiësta: licht muziek
programma (opn.) 14.30 Pizzicato:
muz. middag-magazine. (16.0016.02
Nws.). 17.00 Overheidsvoorlichting:
De Methodistenkerk op de Boven
windse Eilanden. Spreker: Freek
van Wel. 17.10 Voor de kinderen.
17.15 Hai!: jeugdprogr. (Om 17.45-
17.55 Wereldkampioenschappen
wielrennen te Leicester). 18.30 Nws.
18.41 Aotualit. 19.00 Stereo: Eigen
fabrikaat: lichte muz. (opn.) 20.00
Schwetzinger Festspiele 1970: Ope
ramuziek (opn.). 21.30 Babel: kunst
kroniek. 22.25 Overweging. 22.30
Nws. 22.38 Parlementsoverzicht.
22.50 De zingende kerk: muz. in de
liturgie. 23.05 Stereo: Jazz in Den
Bosch, (opn.) 23.30 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 m en FM kan.
VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
licht platenprogramma 14.00 Nws.
14.03 De Eddy Becker Show. 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws.
16.0318.00 Mix: 120 man. rijp en
groen op aiie toeren. (17.0017.02
Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.40
Weerber. en SOS-ber. voor schip
pers) 12.55 Buitenl. persoverzicht.
13.00 Nws., weerber., meded., dag-
klapper en SOS-ber. voor schippers.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Casinomuz. (15.0015.03 Nws., Tus
sen 15.15 en 17.00 Flitsen W.K.
Wielrennen te Leicester). 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09 Amus.muz.
17.00 Nws., weerber. en meded.
17.15 Licht muziekprogr. 18.00 Nws.
18.03 Verz.pl. voor soldaten. 18.28
Paaxdesportuitslagen. 18.30 Franse
taalwenken. 18.55 Lichte zang. 18.35
Verkeerswenken. 18.40 Lichte muz.
18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang.
(Tussen 19.00 en 21.00 Flitsen W.K.
Wielrennen te Leicester) 19.00 Nws
en weerber. 19.30 Lichte muz. 20.00
Kamermuz. 22.00 Nws. en ber. 22.10
Lichte muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws.
23.4523.55 Ligging zeeschepen.
(Woensdag 12 aug.)
HILVERSUM I 402 m
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Stereo: Lichte grammo
foonmuz. en informatie. (7.337.38
Van de voorpagina). VPRO: 7.54
Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11
Actualiteiten. 8.22 Stereo: Lichte
grammof.muz. (8.358.40 Van alle
markten thuis, praatje voor de huis
vrouw; 9.05 Stereo: Uit eigen huis,
opnamen). 9.35 Waterstanden. 9.40
Een beetje nws. jeugduitzendingen.
10.00 Lichte grammof.muz. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.03
Voor de vrouw.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor (gr.). (7.25 Horen en zien;
7.30 Nws.; 7.327.50 Actualiteiten.)
TROS: 8.00 Nws. 8.11 Luister uit....
èn thuis: verz.pl.progr. voor de
militairen. (8.30—8.32 Nws.; 9.00
9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw) 9.30 Voor de kleintjes. 9.45
Stereo: Klass. muz. (gr.). 10.15 Voor
de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aetualit.
11.55 Meded.
HILVERSUM ra 240 m en FM kan.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing: lichte vokale muziekjes. 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: Nw. ver
schenen langspeelpl. voorzien van
kritisch commentaar. EO: 11.00 Nws.
11.03 Gospelsound: een programma
boordevol muz., speciaal voor jonge
mensen.
(ADVERTENTIE)
•fe ijcümëiéii. fateéhuljen.