Cleo Laine zondag in Roermond BRANDENBURGSE CONCERTEN BLIJVEN BOEIEN LACH EENS of Jachtluipaard dia aan uw portierraam EENLEEUW vorw'Sêthotó gezin. *6' *ttracö#* VANAVOND OP TELEVISIE Mounty verhuurt stoelen NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1970 ROERMOND Voor sommige Nederlandse jazz-musici, die moeilijk aan de slag kunnen komen, moge de jazz „dood" heten te zijn, voor Engelands eerste jazz-vocaliste Cleo Laine en haar echtgenoot, bandleider Johnny Dank- worth, is dat allerminst hetg eval. In het landelijke graaf schap Buckinghamshire hebben zij zojuist een kasteelachtig voormalig klooster gekocht met twintig kamers temidden van een fraaie tuin. Een gedeelte dient als woonhuis. Het overige deel wordt ingericht als sutdio voor grammofoon-, radio- en t.v.-opnamen. In het weekeinde van J tot en met 9 augustus verlaten Cleo Lai ne en Johnny Dankworth hun riante verblijf voor een weekein de in Nederland. Zondagavond 9 augustus vormen zij het hoogte punt op het Hammerveld Jazz Festival in Roermond, dat dit jaar reeds voor de vijfde keer wordt gehouden. Toch in Nederland zijnde treedt Cleo Laine van avond ook nog even op in het VARA-tv-programma „Zo maar een zomeravond", terwijl haar op treden in Roermond op dinsdag avond 11 augustus nog eens in kleur via de KRO-tv te zien zal zijn. Cleo Laines vader was een van de eerste Westindiers die in 1914 naar Engeland emigreerden. Bij het uit breken van de Eerste Wereldoorlog werd hij opgeroepen voor militaire dienst in het Britse leger, dat streed in de modder van Vlaanderen. Na de oorlog trouwde hij met een En gels meisje en uit dit huwelijk werd Cleo geboren. Twaalf jaar geleden trouwde ze met de bandleider Johnny Dank worth, die uit een muzikale familie stamt. Zijn moeder dirigeerde^ het kerkkoor van Woodford In "'Essex. Zijn-zuster A'vfil SïaKivö'rth docéfert "'y muziekwetenschap aan het -Londense conservatorium. Op 5-jarige leeftijd speelde Johiiny al piano. Na de mid delbare school trok hij naar Ameri ka waar hij Charlie Parker hoorde spelen. Dit werd van beslissende invloed op zijn verdere carrière. Van nu af aan speelde hij met tal van jazz-groten. Emplooi Terug in Engeland richtte hij in 1950 zijn eerste septet op, gevolgd door een big band die in het begin bestond uit de traditionele saxen, trompetten, trombones en ritmegroe- pen. Dankworth speelt zelf voortref felijk altsax en klarinet en is daar naast een verdienstelijk componist en arrangeur. Hij maakte tal van plaatopnamen en werkte zich naar de top der Europese hedendaagse jazzmusici. Johnny Dankworth is een van de grote mannen van de big bands. „De grootste moeilijkheid met big bands is het vinden van goede saxofonis ten. Iedere saxofonist met kwalitei ten gaat voor zichzelf beginnen", aldus Johnny Dankworth. Over gebrek aan emplooi hoeft hij niet te klagen met of zonder Cleo Laine is hij meer dan de helft van het jaar op toernee buiten Engeland, Johnny Dankworth is een van de soms met een big band, soms met een septet of kwartet. Hij schrikt ook niet terug voor een samenwer king met het London Philharmonic Orchestra en met beroemde solisten als Yehudi Menuhinof Maurice Gendron. Hij componeerde ook een werk voor jazzband met symphonie- orkest dat via de Londense en ver schillende Amerikaanse concertzalen en via de BBC tèn gehore werd gebracht. Hammerveld Zijn twaalfjarige echtverbintenis met de koffiekleurige Cleo Laine is een gelukkig artiestenhuwelijk. Hun twee kinderen, Alex (11) en Jaque- line (9) erfden hun muzikale aanleg van hun ouders. Toen zij hun nieu we behuizing in Buckinghamshire in gebruik namen verschenen 160 gas ten op de receptie, waaronder prin ses Margaret en lord Snowdon, Eli zabeth Taylor, Richard Burton, Mia Farrow, David Frost en- tal van an- •deren uit- de society- en showwe- reld. f BnH Cleo Laine houdt het bij de jazz, die niet alleen nog voortdurend in ontwikkeling is maar over de hele wereld ook een groot aantal ferven te liefhebbers telt. Gevraagd naar wat ze denkt over de popmuziek antwoordt ze: „Sommige soorten popmuziek vind ik bijzonder origineel en briljant, maar in tegenstelling tot de jazz kan ik er niet de hele dag naar luiste ren. Ik geloof dat ik een taak vervul ten opzichte van de niet onbelang rijke groep van mensen die door de popmuziek worden genegeerd. Ook is er vooral onder de jongeren een zeer' groot aantal mensen dat beide muziekvormen apprecieert". Spanning Over de avant-garde-muziek: „Ik ben er van overtuigd dat experimen ten moeten blijven plaatsvinden, ook R4<rözt^i^^Jd»«?Ö^gd'iiV'roeg of ,laat. groeiti.er weer iets nieuws "uitJ Gezfért-frtijW lêFfHjtt"gelöof ik niet dat ik degene zak zijn die een heel nieuwe richting aangeef, maar ik ben er zeker van dat er een, jazz zangeres komt die iets volkomen nieuws zal brengen". Cleo Laine en Johnny Dankworth op hun buiten in Engeland. •YXtWiwe*'»? a '-vv~ - «V f Ze is zeer geïnteresseerd, in haar optreden op hel Hammerveld Jazz Festival. „Weet u dat dit enige Ne derlandse jazz-festival onder de jazz-musici een behoorlijke goodwill, heeft? Ik zal mijn best doen om er een „fine -performance" te geven. Dat moet je trouwens altijd doen. Je kunt je als artieste geen optreden met de Franse slag veroorloven. Ik zie mijn optreden in Nederland met spanning tegemoet". Br "f"'- :A/ \t j r M Deze stoere „stoelenverhuurder" werd op het strand uiteraard door vele mensen herkend. Piet Bambergen was het middelpunt van opnamen voor een van de komende televisieshows van-de Mounties. LIEFHEBBERS van de muziek van J. S. Bach zullen zijn Brandenburgse concerten ongetwijfeld een blijvende plaats in hun discotheek blijven toe bedelen. Instrumentaal bevatten deze zes concerten als het ware het zak boekje van een barokke kunst, om- dal Bach bijzonder authentiek met de bestaande instrumenten wist om te gaan en klank, combinaties en mogelijkheden tegen elkaar wist af te tasten. Dat gevarieerde jjalet van klankkleuren blijft een boeiëndfe zaak om telkens weer opnieuw te beluis teren. Op deze plaat zijn drie Branden burgse concerten bijeengebracht de 'nummers 1, 3 en 6 die het bovengenoemde uitstekend illustre ren. De namen van de uitvoerenden, het Münchener Bach Orchester onder leiding van Karl Richter en' het label Archiv garanderen daarbij eerf uit voering. die garant staat voor het beste op dit gebied. Persoonlijk vin den we deze weergave echter iets aan de academische kant; zeer exact en ontdaan van een barokke gloed, zoals die traditioneel nog, in onze oren doorklinkt. Desalniettemin een plaat, waarvan kennisname aanbevo len kan worden. J. S. Bach: Brandenburgische Konzerte (DGG/Archiv-198 487). Spanje Een bijzondere fijne plaat voor fijn proevers is Musikalische Volkskunst Spahiens. Een stuk muzikale cultuur geschiedenis, waarvan klank en rit me tot in onze dagen terug te vinden zijn. Voor de talloze Spanje-„vaar- ders" in deze dagen een aanleiding om zich wat te verdiepen in de ach tergronden van de klanken, die je in dit land kunt beluisteren. De plaat bevat drie facetten van de oude Spaanse volksmuziek, waar van de flamengo bekender in de oren zal klinken dan de folias en de Se fardische gezangen. De uitvoerige begeleidende tekst geeft daarover uitstekende informatie. Over het Spanje dat meer dan ieder ander Europees land een knooppunt is van muzikale tradities, van invloeden uit de Oriënt en de joodse geschiedenis. Met deze achtergrondinformatie en de teksten van de liederen in de hand is het goed luisteren naar de oude liederen, die beurtelings begeleid worden door gitaar, vedel, harp en orgel (de beide laatste instrumenten improviseren op thema's). De teksten stammen uit een lang durige mondelinge overlevering en improvisatie der uitvoerende zangers en gaan over land, leven en passies. Uitstekend gitaarspel, typische rit men, eindeloze variaties, hartstochte lijke en fijnzinnige mannenzang, pure harpklanken; - interessante orgeltonen (orgel uit 1413; basiliek Zaragossa) en de vele opzichten boeiende (o.a. verbonden met het gregoriaans) Se fardische vormen maken deze plaat tot een uniek muzikaal palet. Opna me en verzorging uitstekend. Musikalische Volkskunst Spa- niens (DGG-Archiv-198 460). Piano-avant Voor liefhebbers van avant-gar- distische pianomuziek is op deze plaat het „pruikje" bijeen. Berio is de meest recente met zijn Sequenzen IV uit 1955, waarin hij de mogelijkheden van dit instrument bekwaam test op nieuwe chromatische vormen en ge voeligheid: sensitieve fantasie. Van Dallapiccola de Quaderne Mu- sicale di Annalibera .uit 1952, een „klassiek" geworden stuk, dat reeds in het (oude) gehoor ligt. Reminis centies aan Bach bij een modern ly rische hantering van het canon principe. Het meest samengebalde stuk is van Stockhausen; ook al weer 16 jaar oud zijn de Klavierstück VIII; uit getelde balans van ritmische dyna miek. Het oudste stuk is van Boulez: Premier Sonate (1947), twee delen. Een Jeugdwerk onder invloed van Webern met o.a. opvallende metri sche effecten. Tenslotte van Krenek „Sechs Ver- messene" (1958); een razend moeilijk stuk, dat ritmisch interessant is en opvalt door aanslag-tegenstellingen. De componist-pianist David Burge is in staat om deze werken doorzichtig en evenwichtig te houden, waarbij men geboeid wordt door het gede tailleerde spelen en toch een totaal indruk meekrijgt. Avant-garde piano-David Burge, pianist (Candide CE 31015). Bergrede Een serieus te nemen stuk docu mentatie van de 14e Deutschen Evan- gelischen Kirchentag Stuttgart '69; zowel tekstueel als muzikaal. De Bergrede, zoals deze hier in een mu zikale en ruimere bijbelse context wordt geplaatst, heeft een dramati sche expressie meegekregen, die óverkomt als een stuk oprechte en artistieke getuigenis. De tekstschrij ver Otto Wiemer heeft, uitgaande van de Bergrede, een sterke these antithese-verhouding opgebouwd. Ge zien het (massa)deel worden daar door duidelijke effecten opgeroepen, waarbij echter het gevaar van een al te eenzijdige zwart-wit-tekening in moraliserende zin niet vermeden is. Deze „rot-wereld" wordt (en kan) door de" Bergrede daarmee inderdaad „op zijn kop gezet" worden. De mid delen waarmee dat gebeurt (spreker 'spreekkoren - songs - koralen - in terludia en veel koperwerk) zijn in drukwekkend aangewend. Dat komt vooral voor rekening van de muzi kale vormgever Johannes Koch. Hij wilde met dit werk de blaasmuziek in deze tijd weer een eigen uitdruk kingsvorm teruggeven. Met behulp van elementen uit het 12-tonen prin cipe en ritmische series als orde ningsfactor komt hij tot opvallende resultaten, waarbij blazers en koor elkaar aanvullen en versmelten. Vooral het derde deel (Vaterunser) geeft daarvan magnifieke voorbeel den. Enkele opvallende liederen voor bariton en orgel doorbreken het stra mien prachtig. De uitvoering onder leiding van de componist door tal rijke koren en ensembles is uitste kend. Hoewel het de vraag is of deze Graai-achtige opzet velen nog zal aanspreken, blijft het een voornaam document. Die Bergrede (Cantate 657-520) Jeugd Ton Lensink maakt op deze plaat reclame voor muziek. Je kunt je het met Lensink beroerder voorsteilen. HU is daarbij één van de instrumen ten, die Benjamin Britten en Proko fiev aangewend hebben om te komen tot grotere muzikale overdracht bij jongeren. „Young persons guide to the orchestra" (Jeugdgids voor het symfonie-orkest) van Britten is pre cies wat het wil zijn. Met assistentie van een tekst, die Lensink leest, worden we op de hoogte gebracht met houtblazers, koper, strijkers en slagwerk afzonderlijk en het orkest in zijn geheel. Dit gebeurt aan de hand van verrukkelijke melodieën, die Britten schreef naar aanleiding van een dansmelodie uit „Abdelazar of The Moor's Revenge" van Purcell. Het sprookje „Peter en de wolf' van Prokovief, geschreven voor het kindertheater van Moskou is over bekend. Er bestaan talrijke uitvoe ringen van (o.a. met Manus Willem- sen en Shaffey). Zeer illustratief maakt de componist luisteraars be kend met het instrumentarium van een symfonieorkest. Verrukkelijk stuk; nog steeds. De bekende uitvoering door het Orchestre de Paris onder leiding van Igor Markevich is nadrukkelijk dui delijk, maar goed. Wie daarbij de vaderlijke stem van Lensink appre cieert kan voor deze plaat tekenen; zeker gezinnen en onderwijsinstitu ten, die hierin ook nog een stuk speelse muzikale vorming zien. Profiev: Peter en de Wolf en Britten: Jeugdgids voor het sym fonieorkest (Bovema-Imperial 5co53-24173). HENK EGBERS NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL EO 19.04 (kleur) TEEN REVOLT Een documentaire film, die göbasseerd is op de problemen in de wereld van de heden daagse jeugd 19.30 KAMPEN ZINGT 20.00 (kleur) JOURNAAL NOS NCRV 20.20 HIER EN NU Actualiteiten 20.45 PLEASE SIR Vanavond „Leven zonder Do- ris". Personeel en leerlingen van Fenn Street School zullen zich moeten voorbereiden op een leven zonder Doris Ewell 21.10 (kleur) POPPARLEMENT Kijkers in de studio stellen vragen op het gebied van de populaire muziek aan het pop- parlement 22.00 (kleur) ZOLANG DE KRAAN VOGELS NOG OVERVLIE GEN Kleurenfilm over de trek van de kraanvogels van Scandina vië naar Zuid-Spanje 22.50 KERKELIJKE VERDEELD- HEID OVER HET WERELD GEBEUREN Door dr. O. Jager NOS 22.55 JOURNAAL 23.00 WERELDKAMPIOEN SCHAPPEN WIELRENNEN TE LEICESTER NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL 19.04 PREMIèRE Programma over filmmaken en filmkijken VARA 19.30 (kleur) LIEF ZIJN VOOR MUIZEN Hongaarse tekenfilm 19.35 KNIGHT DUTY Een slapstick met Harry Lang don 20.00 (kleur) JOURNAAL 20.20 ZOMAAR EEN ZOMER AVOND Programma gepresenteerd door Koos Postema met liedjes actualiteiten, het spel „Zo maar een vraag", muziek en improvisaties 21.45 (kluer) MANNIX AfL „Breekpunt". Gewond strompelt een jongeman in het holst van de nacht Mannix' woning binnen en uit nog en kele onsamenhangende woor den voor hij buiten westen 22.35 JOURNAAL NOS 19.20 ZANDMANNETJE 19.25 WEES WIJS IN DE NATUUR De heide 10.55 MEDEDELINGEN EN DR WEERMAN 20.00 JOURNAAL 20.25 VAKANTIE IN ISCHIA Comedie van Mario Camermi 22.10 WERELDKAMPIOEN SCHAPPEN WIELRENNEN OP DE BAAN Samenvattende reportage van uit Leicester (Engeland) 22.40 JOURNAAL 18.35 NIEUWS 18.40 BABILLARD ET FOLICHON- NE Voor de kleuters 18.55 AFFICHES Gesprekken met mensen uit de grote en de kleine kunst 19.25 PLUM-PLUM Voor de kleintjes 19.30 LE SÏXIèME SENS (3) Feuilleton 20.00 JOURNAAL 20.30 BABY HAMILTON Spel van Anita Hart en Mau rice Braddell 22.10 TRISTAN UND ISOLDE Opera v. Wagner 23.20 JOURNAAL 20.00 (kleur) JOURNAAL Aansluitend weerbericht 20.15 DE GEBEURTENIS IN MY LAI 21.00 (kleur) REPORTAGE UIT BONN 21.25 (kleur) DE POLITIE WAAR SCHUWT 21.30 S.T. EN DE DODE KAPITEIN (kleur) 22.15 JOURNAAL 22.15 (kleur) JOURNAAL Aansluitend weerbericht 22.30 SICH SELBST DER NaCHSTE Herhaling 23.40 (kleur) JOURNAAL 19.45 (kleur) HEUTE Journaal, actualiteiten en weerbericht 20.15 WIE BELT DAAR NOG Detectivefilm van Bruno Ham- pel Aansluitend: kort nieuws 21.15 (kleur) SHOW REPORT 22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE EVANGELISCHE WERELD 22.30 (kleur) JOURNAAL Aansluitend: weerbericht 22.45 FILMNIEUWS (kleur) Eén der belhamels uit de popu laire televisieserie Please Sir. Vanavond om kwart voor negen op Nederland I. Vrijdag 7 augustus HILVERSUM I, 402 m. NOS: 12.00 Blik op de wereld: informatief programma over proble men van Europese intergratie. Over heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.40 Ste reo: Lichte grammofoonmuz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20 Stereo: Klassieke muz. (gr.). E.O.: 14.00 Ruimte, radio-magazine met gewijde muz., lezingen en korte overdenking. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: muz., commentaren, reportages, inter views, berichten en telefonische re acties. (16.00 Nws.; 17.55 Med.; 18.00 Nws. 19.30 Nws.) VARA: 21.00 Stereo: Wozzeck, opera van Alban Berg (gr.). 22.45 Nws. 22.55 Med. 23.00 Act. 23.10 Stereo: Prettig week end licht gevar. pl.programma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevar. programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00-13.05 Raden maar„..) 14.00 De Omroeper, hoorspel. 14.40 Stereo: Lichte gramm.- muz. TROS: 14.55 Stereo: Concert a la carte: verz. pi. programma. 16.00 Nws. 16.03 Disco drive-in. 17.30 Sportcompas (Tussen 17.30-18.00 Werelkampioenschappen wielrennen op de baan te Leices- ter.). NCRV: 18.00 Koninklijke mili taire kapel. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Wereldpanorama. 19.10 Veel gevraagde gewijde muz. (gr.). 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse in ternationale oriëntatie in de kerk, zending en oecumene. 19.50 Stereo: Meisjeskoor. 20.05 Stereo: The Sound of musical: programma van musicalfragmenten. 21.00 En kame raad Ceausescu, hoe staat het met de kunst van uw land...?, een docu mentaire over Roemenië, (herhaling van 8 december 1969). TROS: 22.00 Act. 22.30 Nws. 22.40 De Beyaerd- hier: cabaretprogramma. 23.10 Apol lo XXI: een fantastisch ruimtevaart mysterie. (deel 10). 23.30 Stereo: Midnight Special: licht muz. pro gramma. (gr.). Tussen 23.35-23.45 Reportage Wereldkampioenschappen wielrennen op de baan te Leicester. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM Hl 240 m. en FJH. VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30. 13.00 Nws, 13.03 Top-30 (vervolg). TROS: 14.00 Nws. 14.03 Suzie Cream Cheese AVRO15.00 Nws. 15.03 Muziek boetiek. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende Bougie: gevar. pl.programma voor automobilisten. BRUSSEL VLAAMS 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Muziekprogram ma. (12.40-12.48 Weerbericht, med. en SOS-berichten voor schippers) 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws., weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Kamermuz. 15.00 Nws. 15.03 Casinoconcert. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Volksdansen. 16.30 Volksmuz. 17.00 Nws., weerbericht en med. 17.15 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.03 Verz.pl. voor soldaten. 18.28 Faar- desportuitslagen. 18.30 Lichte muz. 18.35 Verkeerswenken. 18.40 Lichte muz. 18.52 Taalwenken. 18.55 Inter mezzo. 19.00 Nws., weerbericht en weerpraatje. (Tussen 19.00 en 21.30 Flitsen Wereldkampioenschappen Wielrennen in Leicester). 19.30 Koormuziek. 20.00 Muziekprogram ma. 21,00 Klankbeeld. 21.45 Literair programma. 22.00 Nws. en beursbe richten. 22.10 Kleinkunstmagazine. 23.15 Liedjesprogramma. 23.40-23.45 Nws. Zaterdag 8 augustus HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogram ma. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 3.00 Nws. 8.11 Van de voorpagina. 3.15 Stereo: Z.O. 135: gevar. pro gramma. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Stereo: Tango Rumba orkest en zangsolisten. 11.00 Nws. 11.03 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 11.10 Licht orgelspel. 11.25 Oosteu- ropese kroniek. 11.45 Fanfare-orkest (gr). HILVERSUM n 298 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muz. (gr.). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws,;7.32 Hier en Nu: act.) 8.00 Nws. Te Deum laudamus: gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.J2 Touringclub: med., infor maties en tips voor de vakantie. 9.00 Theologische Etherleergang. 9.35 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45 Stereo: Grand Gala du Disque Clas- sique - een selectie. 11.00 Nws. 11.03 Stereo: Mod. muz. (gr.). 11.15 Sola rium: hoogtezonprogramma voor ie dereen. 11.55 Med. HILVERSUM IH 240 m. en F.M. KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn, gevar programma. (10.00 en 11.00 Nws.). (ADVERTENTIE) "IT /Sr~K anuffalt of zich In al zijn majesteit onverstoorbaar tenen I I—I -il-1\| uw bumper vlijt. Ervaringen dia aan safari In Beekee Ber- I LaV^L.1 1 gen onvergetelijk maken. En u hebt meteen oratie toe- BEEKSES»^, .BERGEN2TJS£T

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11