EEN NIEUWE MYTHE: „ER BIJ WILLEN HOREN"
HUGHES AUFRAY LIET ZIJN ENGAGEMENT VAREN
Van skiffle
tot folk
tot Dylan
tot „Amour
IDEE:
recreatiepark
forellenkwekerij
gulpen
,Avec amour"
Folklore
Dusty Springfield in
V AR A-zomeravond
NEDERLAND I:
NEDERLAND It
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
BERGEN ènhllvartnbtelc
VRIJDAG 24 JULI 1970
HEEFT het zin om terug te blik
ken op een Holland Festival, dat al
weer een dag of veertien werd
gesloten en zulks voor lezers, die
merendeels op z'n best „via via"
iets uit dait Festival beleven en
voor een deel helemaal niet? Toch
wel. In de eerste plaats puur artis
tiek, omdat zo'n Festival toch een
etalage (voor een beperkt recht
streeks publiek) behoort te zijn,
van dingen die cultureel belangrijk
genoeg zijn om, al is het ook via
omwegen en in verdere toekomst,
het leefpatroon van deze lezer te
veranderen. In de tweede plaats,
omdat een zo zwaar gesubsidieerd
en laatstelijk veel aangevallen in
stelling door de criticus namens de
via hun belasting mee-betalende
burgers op z'n waarde mag of
moet worden geschat. En in de
derde plaats, omdat er ditmaal
veranderingen en vernieuwingen
te signaleren zijn, die binnen de
huidige actieve cultuurpolitiek van
verder-dan-Festival strekkend be
lang lijken.
Om dan maar met dat artistieke
te beginnen: vanuit theateroogpunt
viel dat wat tegen. Niet dat de
diverse opera's, balletten of toneel
opvoeringen benedenmaats waren,
want op enkele tegenvallers na lag
het gehalte hoog (genoeg voor een
Festival), maar omdat er weinig
nieuwe wegen in werden getoond,
die niet al eigenlijk bekend waren.
Bij de opera was het eigenlijk
allemaal erg traditioneel. De Nati
onale Opera van Praag is bepaald
geen experimenteel instituut^ en
de Nederlandse Operastichting had
het ditmaal door keuze van diri
genten en regie ook erg volgens
beproefde, maar goede wegen ge
zocht. Bij het ballet was het een
goede gedachte om de enige nog
niet in Europa terdege bekende
groep „modernisten" uit Amerika
toe te voegen aan de staalkaart
die vorige Festivals brachten.
Maar bij alle verfijning is Merce
Cunningham eigenlijk alweer vol
tooid verleden tijd, amper moder
nistisch. En in hoeverre het naakt-
ballet bij Danstheater of een musi
cal-grap bij het Nationale Ballet
„vernieuwing" betekenden, laat
zich althans door déze criticus
hoogstens met een sceptisch vraag
teken beantwoorden. Modern om
het moderne gaat meestal gauw
voorbij als het niet een duidelijke
ontwikkelingsfase illustreert bij de
betrokken choreografen. Dat deed
het niet. Z"lfs niet bij de ook in
zwakkere momenten immer weer
door zijn artistieke persoonlijkheid
en originaliteit boeiende Rudi van
Dantzig.
Maar ook wat zich als „nieuw"
aandiende op toneelgebied was in
die nieuwigheid merendeels alweer
door andere regisseurs achterhaald.
Behalve dan wat het Teatro Libero
uit Rome bracht, en wat door zijn
oorspronkelijkheid gemakkelijk de
winnaar" van dit Festival kor.
worden: de nieuwe, uitermate le
vendige vorm van volkstoneel, op
rijdende karretjes midden tussen
het publiek. Een juweel van een
voorstelling, dankbare herinnering
voor de velen (maar toch nog te
weinigen) die zich aan dit staaltje
van modern komediantendom
mochten laven, maar toch ook
weer niet „richtinggevend" omdat
voor déze stijl zich slechts zeer
bepaalde stukken lenen (en mis
schien ook alleen maar acteurs met
zo zuidelijk temperament). Maar
wat de „experimentele" Amerika
nen toonden aan toneel, was hoog
stens leuk om wat ze deden, niet
hoé, en dat zelfde gold voor het
Britse Jeugdtheater met z'n Voet
bal-komedie en voor de rockmusi-
cal Stomp, die doorbuitelde op de
weg die Hair als vernieuwer in
sloeg. Waarmee niet gezegd wil
wezen dat deze voorstellingen
als soort en als manifestatie
niet zowel waardevol als zinvol
waren. Integendeel, na jaren ver
starring is het nu afgelopen Festi
val met een totaal ander aanbod
voor andersoortig publiek, aan een
verheugend nieuw leven bezig.
En het belangrijkste daarbij is
dan wellicht, dat opnieuw en nu
niet „toevallig" of incidenteel,
maar met een uitgebreid pakket
van voorstellingen is bewezen, dat
het verwerven van nieuw publiek
(waarmee momenteel zowat iedere
betrokkene in de toneelwereld be
zig is), in hoofdzaak neerkomt op
„ont-mythologiseren". Dat wil zeg
gen: het doorbreken van keiharde
vooroordelen binnen bepaalde
groepen. Jarenlang kun je propa-
ganderen dat het Festival er niet
alleen voor de happy few is, en
dat met name de jongeren er veel
belangrijks kunnen vinden Maar
zolang die jongeren elkaar blijven
napraten dat dit gedoe niets voor
hen is, wordt de mythe in stand
gehouden. Op dat moment echter
dat het je lukt een paar voorstel
lingen te programmeren, zoals bv
zo'n rockmusical, die in of buiten
een Festival behoren tot de
„musts" (zoals Hair een must is),
ontstaat er een sneeuwbal-effect.
Eerst beperkt tot de in-crowd van
een bepaalde jongeren-groep, die
door hun luidkeels uitgedragen
„verwachting" van wat ze gaan
zien de sneeuwbal aan het rollen
brengen binnen veel grotere groe
pen. En op het moment dat het
„bon ton" is om één voorstellings
soort niet gemist te hebben, gaat
het mode worden ook andere soor
ten (die minder aantrekkings
kracht hadden) in het verwach
tingspatroon op te nemen. Dan
wordt, wat eerst een doorbreken
van vooroordeel op beperkt gebied
was, een mentaliteitswijziging,
door zich zelf tot een klimaatswij
ziging. Het wordt nu tot een nieu
we groepsgewoonte om „er bij te
horen" waar men eerst zichzelf
door groepstaboe buitengesloten
hield. Het is de Festivalleiding in
het jongste Festival duidelijk ge
lukt binnen nieuwe groepen tot
„ontmythologisering" te komen,
die omslaat in die nieuwe mythe
van „er bij willen behoren". Het
zou wetenschappelijk onderzoek
lonen om te achterhalen precies
waarmee of waarom de mythe kon
omslaan. Met de Oudhollandse uit
spraak „als er één schaap over de
dam iskomt men er niet. Want
dan zouden alle theaterwervers in
afgelopen seizoenen betere resulta
ten gehad moeten hebben.
C. NICOLAI
(Van onze correspondent)
PARIJS Het heeft jaren geduurd voor hij aansloeg bij
het „grote publiek". Buiten Frankrijk was hij een totaal on
bekende. Zelfs nu nog zijn er mensen, dan wel alleen in Neder
land, die even moeten nadenken als men de naam Hugues
Aufray laat vallen.
Hij kreeg zijn eerste internationale bekendheid tijdens een
Eurovisie songfestival, waar hij uitkwam voor Luxemburg.
Zijn liedje „Des que le printemps" sloeg toen in als een bom.
Enige tijd daarvoor, om precies te zijn 2 maart '66 werd hij in
Frankrijk een nationale ster: zijn optreden in het Parijse „hei
lige der heiligen", de Olympia, werd een daverend succes.
Hij kreeg direkt het etiket opgeplakt van „skiffle-koning". Met
die betiteling was hij aanvankelijk meer dan tevreden, maar toen
hij in 1967 kennis maakte met de liederen van Bob Dylan deed hij
van alles om van die image af te komen. Zijn magnifieke skiffle-
groep werd ontbonden en Hugues Aufray ging werken aan een nieuw
repertoir, dat aan „de wereld" gepresenteerd werd op zijn langspeel
plaat „Horizon".
„Ik heb die plaat bewust zo ge
noemd, omdat er iets nieuws in de
tekst en muziek zat. De hele zaak
werd in Londen opgenomen om een
experiment uit te voeren uit tech
nisch en muzikaal oogpunt. De erg
eigen sfeer, waarin Engeland baad
de, en waarin het zich nog steeds
bevindt, trok veel zangers aan. Ze.
kwamen zelfs uit Amerika om daar
inspiratie op te doen voor nieuwe
opnamen. Toentertijd gebruikten de
Engelse musici instrumenten die ta
melijk weinig voorkwamen in Frank
rijk: de sitar bijvoorbeeld, die Geor
ge Harrison gebruikte.
Het was mijn bedoeling me vrij
willig in een vreemde omgeving te
plaatsen om een sfeer van stimulan
sen te scheppen, te proberen nieuwe
dingen te vinden om niet meer met
dezelfde slechte gewoonten te wer
ken: het is zo ongeveer als met een
vrouw, die een nieuwe jurk aantrekt
voor een belangrijk feest, de per
soon blijft dezelfde, maar de presen
tatie is anders". Aldus Hugues Au
fray.
De gedoodverfde „skiffle-koning"
bracht plotseling Dylan-songs in het
Frans. Iets totaal nieuws voor
Frankrijk. Hugues Aufray wilde in
'67 de protestsong uit het verre
Amerika overhevelen naar het land
der troubadours. Men ging hem ver
wijten maken: „Hij is niet origineel,
hij schrijft nooit eigen chansons, hij
parasiteert".
Hugues Aufray: „Dylan was een
verwante geest, zijn songs bevielen
me en ik wil er anderen kennis van
laten nemen. Wanneer ik iets mooi
vind, wil ik er anderen in laten
delen Ik ontdek iets en help an
deren het ook te ontdekken. Dat ik
geen eigen liederen zing vind ik
totaal onbelangrijk.
Het is onzin mij zoiets te verwij
ten. Barrault speelt net zo goed
Shakespeare, en Corneille heeft zijn
„Cid" ook uit Spanje overgenomen.
Toen de soldaten uit de oorlog te
rugkwamen, namen ze buitenlandse
liedjes mee; het eigen land her
kauwde ze en nam ze op in zijn
folklore. Zo zijn een hoop liedjes,
waarvan men denkt, dat ze inheems
zijn, van origine van buiten de gren
zen."
Niet zo gek lang geleden (een
paar weken) kwam Hugues Aufray
weer met een geheel andere plaat
op de markt: „Avec Amour" (La
Compagnie LP 1004). Daarbij laat
hij zich van een nieuwe kant zien.
Hij doet daarbij vorige kritieken
volledig teniet. In samenwerking
met o.a. Jean-Claude Petit, Jean-
Pierre Sabard en Christian Cheval-
lier schreef hij een aantal „lieve
chansons", waarbij Hugues zelf de
teksten voor zijn rekening nam.
Daarmee zette hij weer een streep
onder zijn „geëngageerde periode".
(Evenals Dylan trouwens eerder
deed).
„Avec Amour" is een plaat, waar
bij Hugues Aufray de liefde in een
bijna klassieke poëtische mantel
hult. Daarmee heeft hij de vernieu
wing, die hij eens in het Franse
chanson wilde brengen, weggevaagd
en werkt hij op de „succesformule"
van een Jean Ferrat, Leo Ferré en
Charles Aznavour. Daarmee voegt
hij zich in de rij van dichter-zan-
gers, mensen, die de poëzie, die
Frankrijk zo rijk is, als ware trou
badours uitdragen. De schrijnende
dingen, die hij als een aanklacht het
publiek inslingerde in zijn „hori-
zon"-tijd of de pittige folklore, die
hij opdiende in zijn skiffle-tijd,
schijnen in de mist te zijn opgegaan.
Frankrijk kent veel poëten, die
voortgaan in een traditie. Leo Ferré
dient zijn schrijnende aanklachten
in, maar zijn muziek is traditioneel;
Hugues Aufray deed het voorheen
in een verpakking, die vele jonge
mensen pakte. Dat geluid is ver
stomd.
Toch ziet Hugues Aufray zich nog
steeds min of meer als geëngageerd
zanger: „Ik vind, dat alle zangers
geëngageerd zijn, en niet alleen zan
gers, maar ieder mens. Misschien
artiesten in het bijzonder, omdat zij
de slechte gewoonte hebben hun ziel
volkomen bloot te leggen in hun
werk.
Het chanson is het leven en laat
de verschillende kanten van het le
ven zien. Mijn Dylan-periode was
de tijd, dat ik zeer begaan was met
de escalatie in Vietnam. Dat ben ik
nu nog, maar toen beheerste het
mijn leven en moest ik erover zin
gen, ik kon niet anders. Ik vind het
heel gewoon, dat men over politieke
zaken zingt: oorlog, racisme, honger
enzovoorts. Het zijn zaken, die ons
allemaal aangaan. En waarom dan
alleen over die zaken praten en er
niet over zingen.
Ik heb er zo mijn ideeën over de
diverse dingen en heb ze in praktijk
gebracht. Geen revoluties en geen
revolutionaire ideeën. Gewoon wat
visies, die ik naar voren heb ge
bracht op gala-avonden tegen het
racisme, tegen de oorlog iin Zuid-
oost-Azië, ten gunste van anarchis
ten, ik sprak met Spaanse vrijheids
strijders enzovoorts. Ik wil weten
wat er gebeurt en vanuit dat oog
punt ben ik een geëngageerd zanger,
verder niet. Ik wil doen, wat ik wil.
Er zijn momenten, waarop ik denk,
dat alles wat ik geloof nuttig is,
andere momenten twijfel ik grondig
aan mezelf...."
(ADVERTENTIE)
Betekent de ommezwaai van Au
fray dat, dat de skiffle en folklore
uit Frankrijk verdwenen zijn?
„Ik ben erin geslaagd de folklore
te rehabiliteren. Acht jaar geleden,
toen ik er voor het eerst over sprak,
kreeg iedereen de rillingen over het
lijf. Men associeerde folklore nog
altijd met museumsferen en volks
dansjes op dorpen rondom een
kampvuur. Ik heb me trouwens
nooit tot de Amerikaanse en Franse
folklore beperkt. Ik putte ook uit de
schat van de Israëlische, Zuidameri-
kaanse, Venuzolaanse en zelfs
Spaanse folklore. De Franse folklore
neemt toe in belangrijkheid, want
de pogingen die ikzelf en vrienden
van mij ondernamen om haar be
kendheid te geven, zijn dacht ik
geslaagd, terwijl ze vroeger duide
lijk gedoemd zouder. zijn te misluk
ken. De folklore, de folksongs en nu
de poëzie van de liefde zijn perio
des, fases in mijn carrière. Steeds
wil ik iets anders, want wat mijn
einddoel zal zijn weet ik niet".
Hugues Aufray, getrouwd en va
der van twee dochters (15 en 10) is
veel op reis. Hij is een ster en hij
vindt dat terecht.
„Vroeger was het armoe lijden, ik
bedoel de periode voor ik mijn er
kenning in de Olympia kreeg. Die
amjoedtijd heeft wel zo'n vijf a
zes jaar geduurd.
Ik ving miserabel weinig poen.
Als het regende werd ik kletsnat
want ik had geen geld om een plu
te kopen. Ik trad op in cabarets
voor 20 frank per avond, waarvan
dan direct tien frank afgingen voor
het hotel. Kijk, geld is niet belang
rijk, maar het geeft iemand de kans
zijn geest te verruimen, platen te
kopen, betere instrumenten te ko
pen, te reizen".
'n Gloednieuw re
creatiepark in het
hartje van Zuid-
Limburg.
de forel
lenkwekerij
een enorme
hengelvijver
een speeltuin
met zwemvijver
fraaie wandelpaden twee
restaurants groot parkeerterrein
U ziet: volop mogelijkheid om er
eena écht uit te gaan.
Met Uw hele gezin.
iedere dag geopend van 8.00 tot
18.00 uur.
Inlichtingen: telefoon 04450-235.
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM De Engelse voca-
liste Dusty Springfield is de vedette
in „Zo maar een zomeravond" van
vanavond. Zij verwierf door gram
mofoonplaten en optreden voor de
televisie veel succes en bekendheid,
recentelijk tijdens het televisiefesti
val L, Montreux, waar Dusty
Springfield het middelpunt was van
een tv-show die de Nederlandse re
gisseur Bob Rooyens voor de Duitse
televisie heeft gemaakt.
In „Zo maar een zomeravond"
verder de Harderwijkse zusjes „The
Hearts of Soul", zanger Ben Cramer
en het acrobaten-trio „The Jacky's"
(20.20 - 21.45 uur Nederland
kleur).
NOS
18.45 FIFO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht
EO
19.04 TREFPUNT (kleur)
Gesprekken met de tekenaar
Wim de Mol en de beeldhou
wer Jan van Dijk over chris
ten en kunst.
VARA
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 ZO MAAR EEN ZOMER
AVOND (kleur)
Gevarieerd amusementspro
gramma, gepresenteerd door
Koos Postema, met o.m. het
spel „Zo maar een vraag" en
improvisaties.
21.45 MANNIX (kleur)
22.35 JOURNAAL NOS (kleur)
18.45
18.55
19.04
19.30
19.37
20.00
20.20
21.35
22.00
22.25
22.35
NOS
FIFO DE CLOWN
JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
PREMÏèRE
Programma over filmmaken
en film kijken.
NCRV
SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
Het avontuurlijke verhaal van
Johan Fabricius wordt verder
verteld door Coen Flink.
DE WETTEN VAN DE WIL
DERNIS (kleur)
Serie over het dierenleven in
de wildernis van Centraal-
Afrika. In deze aflevering gaat
het in het bijzonder over de
strategie van de leeuw.
JOURNAAL NOS (kleur)
SPEL ZONDER GRENZEN
(kleur) Internationaal wed
strijdspel. Deze vierde uitzen
ding wordt opgenomen in
Avignon, Frankrijk.
BARENBOIM OVER BEET
HOVEN (kleur)
Klassiek programma, waarvan
deze vierde aflevering gaat on
der de titel: „De componist aan
het werk". De ouvertures
Leonore 2 en 3 worden hierin
met elkaar vergeleken, waarna
een volledige uitvoering volgt
van de ouverture Leonore 3.
HIER EN NU
KOORZANG
Uitvoering van het I.J.E.-koor
uit Overschie en „The Free
dom Singers" o.l.v. Arie Pronk.
JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 INTERNATIONAAL LAND-
BOUWMAGAZINE
19.55 MEDEDELINGEN EN DDE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZIET U ER WAT IN?
Overzicht van de televisiepro
gramma's van het weekeinde.
20.30 DE MAN DIE LIBERTY
VALANCE NEERSCHOOT
Western van John Ford met
James Stewart, John Wayne,
Vers Miles en Lee Marvin.
22.20 KORT GEKNIPT
22.50 JOURNAAL
18.35 NIEUWS
18.10 BABILLARD ET
FOLICHONNE
Voor de kleuters.
18.55 AFFICHES
Interviews met mensen uit de
wereld van de kunst.
19.25 BéBé ANTOINE
Voor de kleintjes.
19.30 TéVA, OPéRATION
GAUGUIN
TV-feuilleton.
20.00 JOURNAAL
20.30 PRISONNIERS DU CIEL
Toneelspel van Yan Main.
23.00 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.15 LUDWIG GANGHOFER
(kleur)
21.00 REPORTAGE UIT BONN
(kleur)
21.25 HET ZEVENDE ZINTUIG
21.30 S.T. EN DE KONINGIN
(kleur) TV-film uit de serie
„Simon Templar".
22.15 JOURNAAL (kleur)
22.30 DE ZORG
Spel van Johannes Hendrich.
23.45 JOURNAAL (kleur)
19.45 HEUTE (kleur)
20.15 RECHT OP GEWETEN
TV-film van Gerd Angermann
naar motieven uit een bericht
van Nikolaj Chochlow.
Aansluitend: kort nieuws.
21.35 EXPRES
Poëzie en waarheid zijn in dit
amusementsmagazine op een
satirische manier samenge
bundeld.
22.20 DAGBOEK UIT DE EVAN-
GELISTISCHE WERELD
22.35 JOURNAAL (kleur)
22.50 DE BASVIOOL
Vrijdag 24 juli
HILVERSUM I 402 M
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
informatief programma over proble
men van Europese integratie. Over
heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending
voor de landbouw. NOS: 12.40 Ste
reo: Lichte gramm. 12.50 Recht en
slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VA
RA: 13.11 Actualiteiten. 13,20 Stere-
o: Semi-klassieke orkestwerken
(gr.) E.O.: 14.00 Ruimte: Radio-ma
gazine met gewijde muziek, lezingen
en actueel nieuws over de zending
in binnen- en buitenland. NOS:
15.00 Stereo: Gaudeamus Kwartet:
moderne kamermuziek. 15.45 Toeris
me: toeristische informatie uit bin
nen- en buitenland. VPRO: 16.00
VPRO-Vrijdag: gevarieerd program
ma. (16.00 Nieuws; 17.55 Mededelin
gen; 18.00 Nieuws; 19.30 Nieuws.)
VARA: 21.00 Fragmenten uit de
opera I Puritani, v. Bellini (gr.)
22.20 Stereo: Radio Kamerorkest:
moderne muziek. 22.30 Nieuws.
22.40 Mededelingen. 22.45 Actuali
teiten. 22.55 Stereo: Serenade in
blue: licht platenprogramma. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee,
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41-12.50 Actualiteiten;
13.00-13.05 Raden maar 14.00 Te
rug uit Amsterdam, hoorspel. 14.25
Stereo: Lichte gramm. TROS: 14.55
Concert a la carte: verzoekplaten-
progr. van operettemuziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Disco-drive-in: de
showbusiness op de korrel genomen.
17.30 Sportkompas. NCRV: 18.00
Kerkorgelconcert: klassieke en mo
derne muziek. 18.30 Nieuws. 18.41
Hier en Nu, met o.a. reportage IBM-
schaaktoernooi. 19.00 Wereldpanora
ma. 19.10 Veel gevraagde gewijde
muziek (gr.) 19.40 Wijd als de we
reld: wekelijkse internationale
oriëntatie in kerk, zending en oecu
mene. 19.50 Kinderkoor. 20.05 Stere-
o: The Sound of musical: program
ma van .musical fragmenten. 21.33
Het hedendaags muziektheater, mu
zikale lezing. TROS: 22.00 Aktua:
radio-magazine met reportages,
kommentaren en muziek. 22.30
Nieuws. 22.40 De Beyaerd-Hier, ca
baretprogramma. 23.10 Apollo XXI,
een fantastisch ruimtevaart myste
rie. 23.30 Stereo: Midnight Special:
licht muziekprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-
30. (13.00 Nieuws) TROS: 14.00
Nieuws. 14.03 Suzie Cream Cheese.
AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek
Boetiek: licht muziekprogr. (16.00
Nieuws) 17.00 Nieuws. 17.02 Radio
journaal. 17.05-18.09 Zingende Bou
gie: gevarieerd platenprogr. voor au
tomobilisten., j| i jHj
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12,03 Muziekprogr.
(12.40-12.48 Weerbericht, mededelin
gen en SOS-berichten voor schip
pers) 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weer
bericht en beursberichten. 13.20 Ta*
felmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Ka
mermuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Ca-
sinomuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Volksmuziek.
17.00 Nieuws, weerbericht, en mede
delingen. 17.15 Jazzmuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Verzoekprogr. voor de
soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Gitaarmuziek. 18.35 Wegwijs
wezen. 18.40 Gram. muziek. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55
Gram. muziek. 19.00 Nieuws, weer
bericht. 19.30 Oude muziek. 20.00
Muziekprogr. 21.00 Klankbeeld.
21.45 Literair progr. 22.00 Nieuws
en berichten. 22.10 Kleinkunstmaga-
zine. 23.00 Nieuws. 23.15 Liedje-
sprogr. 23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag 25 juli
HILVERSUM I 402 M
VARE: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Weekeind: jeugdprogr. VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z.O.
135: gevarieerd progr. (9.35-9.40
Waterstanden) 10.30 Stereo: Licht
instrumentaal ensemble. 11.00
Nieuws. 11.03 Stereo: Jazzmuziek
(gr.) 11.10 Licht orgelspel. 11.25
Oosteuropese kroniek. 11.45 Stereo:
Fanfare-orkest (gr.)
HILVERSUM U 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek
(gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30
Nieuws; 7.32 Hier en Nu: actualitei
ten). 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Te
Deum Laudamus: klassieke muziek
(gr.) 8.30 Nieuws. 8.32 Touringclub:
tips en informaties voor de vakantie.
8.45 Stereo: Lichte gramm. 8.57 Ste
reo: Promenade orkest met zangso
liste. 9.35 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 9.45 Stereo: Grand Gale du
Discque Classique. 11.00 Nieuws.
11.03 Pastoraat en levenskunst, le
zing. 11.15 Stereo: Semi-klassieke
orkestmuziek (gr.) 11.55 Mededelin
gen.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn:
gevarieerd programma. (10.00 en
11.00 Nieuws).
(ADVERTENTIE)
ft A ft IP" IPP Op naar Nederlands grootste onfr-
I Jttl "1, Ir—I II I spanningsparadijs. Met dozijnen kijk-speel-
l—,V en-genletdingen.Ponyfarm. Promenadetrein.
Pannekoekenhuis. Tennisbanen. Trampolines. Strand. Water.
Europa's grootste kabelbaan.Wèt u maar wilt En aansluitend
een park met 53 leeuwen en jachtluipaarden in de vrije natuur!
DCCTWCIZ safa'barken
DCCrXCC ontsptmningsparadijs