<CE2>
1.59
GEVOLG: OVERDAAD, SLORDIGHEID EN CHAOS
Neder-
met verkeersborden
NASSER „BEWONDERT
PALESTIJNSE KAPERS"
goochelt
Ideaal
Lagerhuis stemt in
met
wapenleveranties
PATOU: BEWEEGLIJK
Vlucht naar
Indonesië
ging
niet door
frisdranken
DEBAT LIEP HOOG OP
Altijd even goed!
AARDBEIEN
CONFITURE
van 1.65
tijdelijk voor
TEKORT
Reisgeld niet betaald
ZOEKEN
MENTALITEIT
Franse leraar
voorlopig
vrijgelaten
AFBRAAK
VRIJDAG 24 JULI 1970
Sinas, bltter-lemon,
vruchtenlimonades.
Citroen, frambozen,
champagnepils, kola,.up,
tonic
(merkThree Castles).
Limonade-siropen:
zes smaken.
RECOM
tijksituaties - binnen twee maanden
in de avonduren uitgewerkt. Zijn
rapport is dermate gestructureerd
dat het inmiddels de aandacht van
de commissie van Verkeer en Water
staat in de Eerste Kamer heeft ge
kregen en het Tweede-Kamerlid Ed.
van Tijn heeft gisteren van de mi
nister antwoord op zijn vragen over
het Maaskant-rapport gekregen.
Minister Bakker is van mening
dat op sommige wegen wel eens
merkwaardige combinaties van ver
keersborden voorkomen. Op het ge
bied van de verkeersregeling en -ge
leiding kan er ook nog aardig wat
verbeterd worden. Maar minister
Bakker vindt dat de conclusie van
het rapport voor rekening van ir.
Maaskant moet blijven. „De toestand
op het totale wegennet verdient niet
een dergelijk ongenuanceerd en ver
nietigend oordeel".
„Engeland is misschien een erg
goed voorbeeld", zegt ir. Maaskant.
„De mentaliteit van de Engelsen is -
ook - in het verkeer anders, beter
dan bij ons. De Engelsen proberen
het verkeer te begrijpen. Wij probe
ren juist mazen in de voorschriften
en de afspraken te vinden. Daardoor
is het noodzakelijk steeds meer bor
den te plaatsen, enzovoorts. Neder
land is een kruideniersvolk. Wij
vinden het een sport de wet een
klein beetje te ontduiken. Als de
overheid dan grimmig reageert is de
sport nog groter. Zo ontstaat een
onplezierige wisselwerking tussen
weggebruiker en wegbeheerder", al
dus ir. Maaskant.
Naar zijn mening is er overigens
ook een groot tekort aan samenwer
king tussen rijk, provincies, ge
meenten, waterstaat, enz., waardoor
onnodig zotte toestanden groeien,
waar het wegverkeer helemaal niet
mee gediend is.
Wat ontberen we in Nederland
zoal? Is. Maaskant somt op: eenvou
dige èn duidelijke verkeersregels;
beperkte, goed uitgevoerde, juist ge
plaatste, goed waarneembare en uni
forme aanwijzingen (lichten, horden,
strepen) voor het verkeer. En een
goed verzorgde, duidelijk leesbare
en uniforme bewegwijzering. Dat is
veei gezegd in weinig woorden. Hij
bedoelt er een heleboel mee.
„De bewegwijzering moet louter
functioneel zijn en niet zoals nu
grotendeels op economische over
wegingen gebaseerd zijn. Allerlei
„vreemde" wegwijzers kunnen zo
doende vervallen".
„De letters en tekens op de bor
den in ons land zijn veelal aange
past aan het bord, in plaats van het
bord aan de letters".
„Wij willen van tevoren te veel
•Informatie geven. In Leiden heb ik
een keer drie minuten stilgestaan
aan het begin van een straat om alle
borden en onderborden te kunnen
lezen. In Engeland is men er toe
overgegaan een deel van de infor
matie daar te geven, waar de weg
gebruiker ze nodig heeft. Wacht
en parkeerverboden bijvoorbeeld
hoeven niet op de hoek van de
straat te worden aangegeven", aldus
de heer Maaskant.
Hij noemt nog een stel hinderlijke
onvolkomenheden. „De borden zijn
niet aangepast aan de rijsnelheid.
Voorsorteerborden zijn slecht lees
baar. Langs wegen staan legio te
kleine borden en de leesbaarheid
van grote borden is op afstand nog
moeilijk, door de slechte typografie
van de letters".
„De grootste blunder is dat in
Nederland nagenoeg geen enkel
bord verlicht is. Zelfs niet het bord,
dat de nadering van een voorrangs-
weg aangeeft. Bij duisternis is dit
een permanent levensgevaar, mede
doordat vele van deze en andere
borden te hoog, of tè ver of aan de
verkeerde kant van de weg zijn
aangebracht.
„De i herhalingen van zoveel bor-
nieuwe
(ADVERTENTIE)
CAIRO (AFP/Rtr./AP). De zes
Palestijnen, die een vliegtuig van de
Olympic Airlines kaapten, zijn bij
hun aankomst op het vliegveld van
Cairo begroet door Abdel Meguid Fa-
rid, secretaris van het bureau van de
Arabische socialistische unie in Cai
ro. Hij bracht hen de bewondering
van president Nasser over voor hun
vaderlandsliefde en hun wil om het
doei, de bevrijding van hun mede
strijders te hereiken.
André Ruchet, commissaris-gene
raal van het internationale comité
van het Rode Kruis voor het Midden-
Oosten, die (zoals gemeld) de vlucht
AtheneCairo heeft meegemaakt, is
Inmiddels naar Genève vertrokken,
waar hij het internationale comité
verslag zal uitbrengen.
De gekaapte Boeing-727 is nog gis
ternacht uit Cairo in Athene terug
gekeerd.
In Athene verklaarden beman
ningsleden van de Boeing dat de ka
pers zich correct jegens hen hadden
gedragen en dat de enige vrouw on
der de Palestijnen zich „moedig en
resoluut" had getoond.
De gezagvoerder van het vliegtuig
had eerder in Cairo meegedeeld dat
een man boven Rhodos de stuur-
cabine was binnengedrongen, gewa
pend met handgranaat en revolver.
„Wij willen niemand kwaad doen.
Wij eisen alleen van u dat u onze in
structies uitvoert," aldus de kaper.
Daarop voltrok zich het avontuur dat
voor de gezagvoerder en zijn beman
ning meer dan zestien uur duurde.
Een journalist van de „Daily Mail",
die zich aan boord bevond, schrijft
dat vele Arabische passagiers aan
vankelijk de kaping toejuichten.
Naarmate de ontwikkelingen echter
een ongunstiger wending schenen te
nemen, sloeg ook de stemming om in
angstige spanning.
De leider der Palestijnen vroeg de
Arabische passagiers om hun mede
werking. „Wij zijn alleen tegen de
zionisten, die ons hebben beroofd van
ons land, onze huizen en de kans om
als menselijke wezens te leven."
Daarna werden foto's rondgedeeld
van lijken die door de Israëliërs ozu-
den zijn verminkt.
Tijdens de onderhandelingen op hei
vliegveld van Athene moesten de
passagiers met hun gordels om blij
ven zitten. Zij kregen opdracht zich
niet te bewegen, „wat er ook ge
beurt". Kort voor de vrijlating steeg
de spanning toen de Palestijnse lei
der verklaarde dat de Griekse re
gering had „gelogen" en nu „de con
sequenties" moest aanvaarden. Later
kwam toch het bericht dat Grieken
land de zeven Palestijnen aan het
Rode Kruis zou overdragen.
(ADVERTENTIE)
DELFT „Het is in Nederland
verschrikkelijk slecht gesteld met
de aanwijzingen voor het verkeer.
Het aanbrengen van tekens en
strep enop het wegdek, de plaat
sing van verkeersborden, ver
keerslichten en andere aanwijJ
zingen is zo onbegrijpelijk over
dadig, zo volmaakt slordig en zo
volledig chaotisch, dat daardoor
op zeer veel plaatsen zelfs levens
gevaarlijke situaties ontstaan".
„De bewegwijzering is over het
algemeen amateuristisch en zwaar
verouderd. De ANWB heeft vanaf
zijn bestaan geen kaas gegeten van
bewegwijzering. De Wielrijdersbond
is wat dat betreft op het niveau van
de fietser blijven denken. Deskun
digheid is hem vreemd. Ik wil één
uitzondering maken en wel voor de
nieuwe rijkswegen, die uitstekend
bebord zijn. Maar daar heeft Rijks
waterstaat voor gezorgd, al staat de
naam ANWB op de borden".
Twee uitspraken die wel even
tjes tot de verplichting nopen met
alternatieven te komen. Ir."
A. P. J. V. A. Maaskant (33) uit
Delft zegt ze te hebben. Hij geeft ze
weer in een lijvig rapport getiteld
„Verkeersregels, verk eersaanw ij zin
gen, bewegwijzering en wegontwerp
in Nederland". De heer Maaskant is
werkzaam bij een bureau van archi
tecten en stedebouwkundigen in
Delft. „Ik heb in mijn beroep niets
met verkeer te maken", zegt hij.
Bijna niet te geloven, wanneer je
zijn rapport (98 pagina's) bekijkt.
Hoe slaagt „zo maar een burger" er
in rijk, provincie, gemeenten,
ANWB en nog enkele dwarsstraten
de les te lezen?
„Ik heb niemand de les willen
lezen. In de allereerste plaats heb ik
het rapport gemaakt om tot grotere
verkeersveiligheid en verbetering
van de milieuhygiëne bij te dragen",
aldus ir. Maaskant. „In de tweede
plaats heb ik willen aantonen dat
als je van de bestaande toestand
uitgaat, vaak met eenvoudige mid
delen herstel of verbetering moge
lijk is van bewegwijzering en de
plaatsing van verkeersborden".
Het was misschien nooit zo ver
gekomen, als ir. Maaskant niet „een
klap op het hoofd" van de ANWB
had gekregen. „In Engeland heb ik
me er over verbaasd hoe gemakke
lijk de verkeersafwikkeling daar
verloopt. De lichten en borden staan
minder chaotisch en de verkeersre
gels zijn gemakkelijker. Engeland
was voor mij aanleiding verder over
het verkeer in Nederland na te den
ken. Ik maakte een rapportje met
de grondbeginsëlen van mijn ideeën
en stuurde dat naar de ANWB. Mijn
grote rapport is daarna ook een
klein beetje ontstaan, doordat de
ANWB mijn brief behandelde met
een air van waar bemoei je je
mee?"
Ir. Maaskant heeft daarop twee
dagen intensief naar gegevens ge
zocht en het geheel - waarin veel
foto's van volmaakt ridicule prak-
PARIJS (AP). Jean Patou
steekt zijn favoriete model dit na
jaar en deze herfst in pakjes, jassen
en robes die een hoge kraag hebben
en waarvan de zoom valt tot half
weg de kuit of nog iets daaronder.
Zijn lijn in de nieuwe collectie is
beweeglijk en vloeiend a al
trompette en waaiert uit en golft
bij iedere stap.
Het middel ligt hoog en is soms
strak ingesnoerd, soms weer bijzon
der ruim gelaten.
Jassen met raglan schouders zign
bij Patou gemaakt van tweekleurige
woilen stoffen. Beige en grijs bij
voorbeeld, de ene keer met beige
mouwen, een grijs midden- en ach
terpand en dat weer afgezet met
een beige zoom.
De ontwerper van het huis Patou,
Goma, heeft mooie effecten bereikt
met plaids en tartan-patronen en
materialen. Lange jassen en capes
worden vaak gedragen op rokken
in dezelfde tartan en een donkere
of lichte top, waarbij de ceintuur
rond het middel duidelijk strak is
gehouden.
Voor grote partijen waren er lan
ge bruine en oud-gouden recht tot
de voet vallende avondjurken.
den zijn eigenlijk niet nodig. De
weggebruiker die een eerste bord
niet begrijpen wil, ziet ook niets in
een vierde herhaling. Aan gemeen
tegrenzen doen zich belachelijke
toestanden voor met snelheidsbeper
kingen. Een bord „einde 50 km"
wordt na tien meter al weer gevolgd
door een bord maximumsnelheid 70
km".
„Bijna alle onderborden zijn een
verschrikking. Men moet rigoureuzer
werken. Niet met die en die uren
wèl en dan en dan niet stoppen. De
regels en voorschriften moeten hel
der gesteld worden".
„Het lijkt of men geen inzicht
heeft in het opnamevermogen van
een automobilist. Men perst zoveel
informatie onder en achter elkaar
dat een automobilist die met enige
snelheid rijdt de helft moet missen
of binnen de kortste keren doodmoe
is. Er worden zelfs borden geplaatst
op kruisingen, waar je een bocht
maakt, die aanduidingen zijn perti
nent niet te zien", aldus ir. Maas
kant.
Kern van zijn betoog is dat de
typografie van letters en de symbo
len op de borden verbeterd moeten
worden. In alle plaatsen zullen bor
den dezelfde hoogte moeten hebben
en van hetzelfde type moeten zijn,
net als strepen en tekens. „Nu ligt
het per stad en dorp anders en
weggebruikers maken daardoor bui
ten hun schuld fouten. Er moeten
meer aanwijzingen op het wegdek
worden aangebracht en zo min mo
gelijk op de stoeprand", zegt de
heer Maaskant.
En er mankeert naar zijn oordeel
nogal wat aan de verkeersregels.
Doorgaand verkeer zou overal voor
rang moeten hebben en niet bijvoor
beeld rechts uit zijstraatjes schieten
de auto's. Op rotonden moet men
vaak voorrang verlenen aan invoe
gers. Op die meinier word je bij het
„weven" optimaal afgeleid".
Ir. Maaskant is over het wegont
werp evenmin tevreden. „Nederland
kent daar geen richtlijnen voor, hoe
wel die er wel zijn. De lussen van
afritten van autosnelwegen deugen
vaak niet: Veel te scherp en veel te
dicht op de andere lus, zodat weven
een hachelijke zaak wordt met het
kort dooreen schietende verkeer".
Volgens de heer Maaskant moet er
ook meer aan de mentaliteit van de
weggebruikers worden gedaan. De
strafwet en de toepassing daarvan
moeten op de helling. „Verkeersover
tredingen moeten naar mate van de
ernst worden gestraft. Er is iets mis
als iemand die bij V D een paar
sokken steelt dezelfde straf krijgt
als iemand die een voetganger op
een zebra doodrijdt".
„Door studie en research zal men
op korte termijn tot internationale
of minstens nationale, uniforme ei
sen en regels voor het verkeer moe
ten komen", aldus ir. Maaskant.
„Een goede wegsituatie is niet al
leen voor het autogebruik van be
lang, maar ook en vooral voor de
industrie, het toerisme en het open
baar vervoer".
FIM GAANDERSE
Gezellige uitstapjes,
picknicken, kamperen,
zwemmen, zeilen en
(Van onze correspondent)
SCHIPHOL. Omdat het Londen-
se reisbureau International Friend
ship Association niet solvabel is of
wil zijn, hebben 61 Nederlanders
waarschijnlijk een strop van 1975
gulden opgelopen plus de teleurstel
ling van hun leven. De groep me
rendeels van Indische afkomst
had zondag van Schiphol naar Dja
karta moeten vertrekken, maar de
Indonesische luchtvaartmaatschappij
Garuda weigerde ze mee te nemen,
omdat de IFA de gebruikelijke pas
sagesom niet had betaald. Volgens in
de internationale luchtvaart geldende
reglementen handelde de Garuda
daarmee volkomen correct, maar de
61 passagiers stonden op Schiphol le
lijk te kijken. Per slot van rekening
had len zij wel betaald. Ze klampten
zich vast aan de belofte van de Ga
ruda, dat ze met het vliegtuig van
woensdag zouden kunnen vertrek
ken, wanneer de IFA, waarbij ze
hadden geboekt, dan alsnog met de
passagesom over de brug gekomen
zou zijn.
Toen ze zich woensdagmiddag op
nieuw op Schiphol meldden, bleek
het geld echter nog steeds te ontbre
ken met het gevolg, dat de Garuda
de groep weer moest weigeren. De 61
passagiers gaven daarop de hoop op
en keerden verbitterd terug naar
huis.
(Van onze Parijse correspondent)
PARIJS. De leraar Bolo,
verleden week opgesloten in de
gevangenis wegens beschuldiging
van brandstichting, is voorlopig
op vrije voeten gesteld. Dat was
te voorzien, want de verklarin
gen van zijn vijf of zes getuigen
waren zo tegenstrijdig dat een
voortgezette opsluiting in de ge
vangenis een steeds grotei cshan-
daal zou zijn geworden. De laat
ste dagen meldden zich hoe lan
ger hoe meer getuigen a dechar
ge aan, die verklaarden dat Bolo
geen man was om bossen in
brand te steken.
Na een uitgebreide reconstruc
tie, die vier uur duurde, bleef de
rechter van onderzoek niets an
ders over dan Bolo vrij te laten
in afwachting van zijn proces,
dat alleen maar met vrijspraak
kan eindigen.
Na afloop van de reconstruc
tie hield de leraar een korte pers
conferentie waarin hij zei zich
niet te mogen beklagen over zijn
verblijf iii de cel, die hij deelde
met een autodief. „Cipiers en
politie heben mij charmant be
handeld en zelfs de magistraten
waren overtuigd van mijn on
schuld."
(Van onze redactie buitenland)
LONDEN Het Britse lagerhuis heeft een motie van Labour,
volgens welke hervatting van de levering van bepaalde wapens aan
Zuid Afrika geen punt van overweging mag zijn, met 313 tegen 281
stemmen verworpen.
De motie werd ook door de libera
len gesteund. Slechts dank zij het
feit dat de ongeveer dertig conser
vatieven, die aanvankelijk ook be
denkingen tegen mogelijke wapenle
veranties hadden geuit, niet „uit de
boot vielen" werd de regering-Heath
een nederlaag bespaard. De regering
hoopt kennelijk dat gedurende het
parlementaire reces de gemoederen
tot bedaren zullen komen.
Een definitieve beslissing over de
levering van bepaalde categorieën
wapens ter verdediging van de zee
vaartroutes is niet voor de herfst te
verwachten, en in de tussentijd kan
Engeland trachten bij de landen van
het gemenebest, de Afrikaanse en
niet-gebonden staten en Amerika
begrip te kweken voor zijn beslis
sing. De V.S. hebben inmiddels for
meel afstand genomen van het Brit
se plan.
De minister van Buitenlandse Za
ken, sir Alec Douglas-Home, werd
vrijwel voortdurend door Labouraf-
gevaardigden geïnterrumpeerd. Het
debat liep zo hoog dat Douglas-
Home oud-premier Wilson verweet
„the prime humbug of all time" te
zijn.
Douglas-Home herhaalde dat nog
geen definitieve beslissing is geno
men en dat het overleg met de
landen van het Gemenebest wordt
voortgezet.
Zijn verklaring vermocht Labour
niet milder te stemmen. Oud-minis
ter van Defensie Denis Healey
waarschuwde dat talrijke Afrikaan
se landen ten noorden van de Zam
besi de militaire macht van Zuid-
Afrika als een rechtstreeksebedrei-
ging beschouwen.
De Afrikaanse landen zullen tot
een bewapeningswedloop worden
gedwongen. Zij zullen zich danniet
tot Engeland, maar tot de Sovjet-
Unie, China of andere landen wen
den. De politiek van het huidige
kabinet leidt tot afbraak van de
posities die Engeland gedurende een
eeuw in Afrika en Azië heeft opge
bouwd, aldus Healey. Hij gaf toe dat
de activiteit van de Sovjetvloot in
het zuidelijk deel van de Atlanti
sche Oceaan en de Indische Oceaan
is toegenomen, maar meende dat de
doelstellingen van de Sovjet-unie m
dit deel van de wereld meer politiek
dan militair zijn.
Volgens sir Alec is de handelsrou
te door de Indische Oceaan van
dermate vitaal belang voor het wes
ten, dat de Navo zich ermee zou
moeten bezighouden. Tot het tijdstip
dat de verdragsorganisatie besluit
haar beleid te herzien kunnen
slechts de vloten van Engeland en
Zuid-Afrika tezamen voldoende
kracht opbrengen, aldus de Britse
minister van Buitenlandse Zaken.
DOUGLAS HOME