<CE2> 1.59 GEVOLG: OVERDAAD, SLORDIGHEID EN CHAOS Neder- met verkeersborden NASSER „BEWONDERT PALESTIJNSE KAPERS" goochelt Ideaal Lagerhuis stemt in met wapenleveranties PATOU: BEWEEGLIJK Vlucht naar Indonesië ging niet door frisdranken DEBAT LIEP HOOG OP Altijd even goed! AARDBEIEN CONFITURE van 1.65 tijdelijk voor TEKORT Reisgeld niet betaald ZOEKEN MENTALITEIT Franse leraar voorlopig vrijgelaten AFBRAAK VRIJDAG 24 JULI 1970 Sinas, bltter-lemon, vruchtenlimonades. Citroen, frambozen, champagnepils, kola,.up, tonic (merkThree Castles). Limonade-siropen: zes smaken. RECOM tijksituaties - binnen twee maanden in de avonduren uitgewerkt. Zijn rapport is dermate gestructureerd dat het inmiddels de aandacht van de commissie van Verkeer en Water staat in de Eerste Kamer heeft ge kregen en het Tweede-Kamerlid Ed. van Tijn heeft gisteren van de mi nister antwoord op zijn vragen over het Maaskant-rapport gekregen. Minister Bakker is van mening dat op sommige wegen wel eens merkwaardige combinaties van ver keersborden voorkomen. Op het ge bied van de verkeersregeling en -ge leiding kan er ook nog aardig wat verbeterd worden. Maar minister Bakker vindt dat de conclusie van het rapport voor rekening van ir. Maaskant moet blijven. „De toestand op het totale wegennet verdient niet een dergelijk ongenuanceerd en ver nietigend oordeel". „Engeland is misschien een erg goed voorbeeld", zegt ir. Maaskant. „De mentaliteit van de Engelsen is - ook - in het verkeer anders, beter dan bij ons. De Engelsen proberen het verkeer te begrijpen. Wij probe ren juist mazen in de voorschriften en de afspraken te vinden. Daardoor is het noodzakelijk steeds meer bor den te plaatsen, enzovoorts. Neder land is een kruideniersvolk. Wij vinden het een sport de wet een klein beetje te ontduiken. Als de overheid dan grimmig reageert is de sport nog groter. Zo ontstaat een onplezierige wisselwerking tussen weggebruiker en wegbeheerder", al dus ir. Maaskant. Naar zijn mening is er overigens ook een groot tekort aan samenwer king tussen rijk, provincies, ge meenten, waterstaat, enz., waardoor onnodig zotte toestanden groeien, waar het wegverkeer helemaal niet mee gediend is. Wat ontberen we in Nederland zoal? Is. Maaskant somt op: eenvou dige èn duidelijke verkeersregels; beperkte, goed uitgevoerde, juist ge plaatste, goed waarneembare en uni forme aanwijzingen (lichten, horden, strepen) voor het verkeer. En een goed verzorgde, duidelijk leesbare en uniforme bewegwijzering. Dat is veei gezegd in weinig woorden. Hij bedoelt er een heleboel mee. „De bewegwijzering moet louter functioneel zijn en niet zoals nu grotendeels op economische over wegingen gebaseerd zijn. Allerlei „vreemde" wegwijzers kunnen zo doende vervallen". „De letters en tekens op de bor den in ons land zijn veelal aange past aan het bord, in plaats van het bord aan de letters". „Wij willen van tevoren te veel •Informatie geven. In Leiden heb ik een keer drie minuten stilgestaan aan het begin van een straat om alle borden en onderborden te kunnen lezen. In Engeland is men er toe overgegaan een deel van de infor matie daar te geven, waar de weg gebruiker ze nodig heeft. Wacht en parkeerverboden bijvoorbeeld hoeven niet op de hoek van de straat te worden aangegeven", aldus de heer Maaskant. Hij noemt nog een stel hinderlijke onvolkomenheden. „De borden zijn niet aangepast aan de rijsnelheid. Voorsorteerborden zijn slecht lees baar. Langs wegen staan legio te kleine borden en de leesbaarheid van grote borden is op afstand nog moeilijk, door de slechte typografie van de letters". „De grootste blunder is dat in Nederland nagenoeg geen enkel bord verlicht is. Zelfs niet het bord, dat de nadering van een voorrangs- weg aangeeft. Bij duisternis is dit een permanent levensgevaar, mede doordat vele van deze en andere borden te hoog, of tè ver of aan de verkeerde kant van de weg zijn aangebracht. „De i herhalingen van zoveel bor- nieuwe (ADVERTENTIE) CAIRO (AFP/Rtr./AP). De zes Palestijnen, die een vliegtuig van de Olympic Airlines kaapten, zijn bij hun aankomst op het vliegveld van Cairo begroet door Abdel Meguid Fa- rid, secretaris van het bureau van de Arabische socialistische unie in Cai ro. Hij bracht hen de bewondering van president Nasser over voor hun vaderlandsliefde en hun wil om het doei, de bevrijding van hun mede strijders te hereiken. André Ruchet, commissaris-gene raal van het internationale comité van het Rode Kruis voor het Midden- Oosten, die (zoals gemeld) de vlucht AtheneCairo heeft meegemaakt, is Inmiddels naar Genève vertrokken, waar hij het internationale comité verslag zal uitbrengen. De gekaapte Boeing-727 is nog gis ternacht uit Cairo in Athene terug gekeerd. In Athene verklaarden beman ningsleden van de Boeing dat de ka pers zich correct jegens hen hadden gedragen en dat de enige vrouw on der de Palestijnen zich „moedig en resoluut" had getoond. De gezagvoerder van het vliegtuig had eerder in Cairo meegedeeld dat een man boven Rhodos de stuur- cabine was binnengedrongen, gewa pend met handgranaat en revolver. „Wij willen niemand kwaad doen. Wij eisen alleen van u dat u onze in structies uitvoert," aldus de kaper. Daarop voltrok zich het avontuur dat voor de gezagvoerder en zijn beman ning meer dan zestien uur duurde. Een journalist van de „Daily Mail", die zich aan boord bevond, schrijft dat vele Arabische passagiers aan vankelijk de kaping toejuichten. Naarmate de ontwikkelingen echter een ongunstiger wending schenen te nemen, sloeg ook de stemming om in angstige spanning. De leider der Palestijnen vroeg de Arabische passagiers om hun mede werking. „Wij zijn alleen tegen de zionisten, die ons hebben beroofd van ons land, onze huizen en de kans om als menselijke wezens te leven." Daarna werden foto's rondgedeeld van lijken die door de Israëliërs ozu- den zijn verminkt. Tijdens de onderhandelingen op hei vliegveld van Athene moesten de passagiers met hun gordels om blij ven zitten. Zij kregen opdracht zich niet te bewegen, „wat er ook ge beurt". Kort voor de vrijlating steeg de spanning toen de Palestijnse lei der verklaarde dat de Griekse re gering had „gelogen" en nu „de con sequenties" moest aanvaarden. Later kwam toch het bericht dat Grieken land de zeven Palestijnen aan het Rode Kruis zou overdragen. (ADVERTENTIE) DELFT „Het is in Nederland verschrikkelijk slecht gesteld met de aanwijzingen voor het verkeer. Het aanbrengen van tekens en strep enop het wegdek, de plaat sing van verkeersborden, ver keerslichten en andere aanwijJ zingen is zo onbegrijpelijk over dadig, zo volmaakt slordig en zo volledig chaotisch, dat daardoor op zeer veel plaatsen zelfs levens gevaarlijke situaties ontstaan". „De bewegwijzering is over het algemeen amateuristisch en zwaar verouderd. De ANWB heeft vanaf zijn bestaan geen kaas gegeten van bewegwijzering. De Wielrijdersbond is wat dat betreft op het niveau van de fietser blijven denken. Deskun digheid is hem vreemd. Ik wil één uitzondering maken en wel voor de nieuwe rijkswegen, die uitstekend bebord zijn. Maar daar heeft Rijks waterstaat voor gezorgd, al staat de naam ANWB op de borden". Twee uitspraken die wel even tjes tot de verplichting nopen met alternatieven te komen. Ir." A. P. J. V. A. Maaskant (33) uit Delft zegt ze te hebben. Hij geeft ze weer in een lijvig rapport getiteld „Verkeersregels, verk eersaanw ij zin gen, bewegwijzering en wegontwerp in Nederland". De heer Maaskant is werkzaam bij een bureau van archi tecten en stedebouwkundigen in Delft. „Ik heb in mijn beroep niets met verkeer te maken", zegt hij. Bijna niet te geloven, wanneer je zijn rapport (98 pagina's) bekijkt. Hoe slaagt „zo maar een burger" er in rijk, provincie, gemeenten, ANWB en nog enkele dwarsstraten de les te lezen? „Ik heb niemand de les willen lezen. In de allereerste plaats heb ik het rapport gemaakt om tot grotere verkeersveiligheid en verbetering van de milieuhygiëne bij te dragen", aldus ir. Maaskant. „In de tweede plaats heb ik willen aantonen dat als je van de bestaande toestand uitgaat, vaak met eenvoudige mid delen herstel of verbetering moge lijk is van bewegwijzering en de plaatsing van verkeersborden". Het was misschien nooit zo ver gekomen, als ir. Maaskant niet „een klap op het hoofd" van de ANWB had gekregen. „In Engeland heb ik me er over verbaasd hoe gemakke lijk de verkeersafwikkeling daar verloopt. De lichten en borden staan minder chaotisch en de verkeersre gels zijn gemakkelijker. Engeland was voor mij aanleiding verder over het verkeer in Nederland na te den ken. Ik maakte een rapportje met de grondbeginsëlen van mijn ideeën en stuurde dat naar de ANWB. Mijn grote rapport is daarna ook een klein beetje ontstaan, doordat de ANWB mijn brief behandelde met een air van waar bemoei je je mee?" Ir. Maaskant heeft daarop twee dagen intensief naar gegevens ge zocht en het geheel - waarin veel foto's van volmaakt ridicule prak- PARIJS (AP). Jean Patou steekt zijn favoriete model dit na jaar en deze herfst in pakjes, jassen en robes die een hoge kraag hebben en waarvan de zoom valt tot half weg de kuit of nog iets daaronder. Zijn lijn in de nieuwe collectie is beweeglijk en vloeiend a al trompette en waaiert uit en golft bij iedere stap. Het middel ligt hoog en is soms strak ingesnoerd, soms weer bijzon der ruim gelaten. Jassen met raglan schouders zign bij Patou gemaakt van tweekleurige woilen stoffen. Beige en grijs bij voorbeeld, de ene keer met beige mouwen, een grijs midden- en ach terpand en dat weer afgezet met een beige zoom. De ontwerper van het huis Patou, Goma, heeft mooie effecten bereikt met plaids en tartan-patronen en materialen. Lange jassen en capes worden vaak gedragen op rokken in dezelfde tartan en een donkere of lichte top, waarbij de ceintuur rond het middel duidelijk strak is gehouden. Voor grote partijen waren er lan ge bruine en oud-gouden recht tot de voet vallende avondjurken. den zijn eigenlijk niet nodig. De weggebruiker die een eerste bord niet begrijpen wil, ziet ook niets in een vierde herhaling. Aan gemeen tegrenzen doen zich belachelijke toestanden voor met snelheidsbeper kingen. Een bord „einde 50 km" wordt na tien meter al weer gevolgd door een bord maximumsnelheid 70 km". „Bijna alle onderborden zijn een verschrikking. Men moet rigoureuzer werken. Niet met die en die uren wèl en dan en dan niet stoppen. De regels en voorschriften moeten hel der gesteld worden". „Het lijkt of men geen inzicht heeft in het opnamevermogen van een automobilist. Men perst zoveel informatie onder en achter elkaar dat een automobilist die met enige snelheid rijdt de helft moet missen of binnen de kortste keren doodmoe is. Er worden zelfs borden geplaatst op kruisingen, waar je een bocht maakt, die aanduidingen zijn perti nent niet te zien", aldus ir. Maas kant. Kern van zijn betoog is dat de typografie van letters en de symbo len op de borden verbeterd moeten worden. In alle plaatsen zullen bor den dezelfde hoogte moeten hebben en van hetzelfde type moeten zijn, net als strepen en tekens. „Nu ligt het per stad en dorp anders en weggebruikers maken daardoor bui ten hun schuld fouten. Er moeten meer aanwijzingen op het wegdek worden aangebracht en zo min mo gelijk op de stoeprand", zegt de heer Maaskant. En er mankeert naar zijn oordeel nogal wat aan de verkeersregels. Doorgaand verkeer zou overal voor rang moeten hebben en niet bijvoor beeld rechts uit zijstraatjes schieten de auto's. Op rotonden moet men vaak voorrang verlenen aan invoe gers. Op die meinier word je bij het „weven" optimaal afgeleid". Ir. Maaskant is over het wegont werp evenmin tevreden. „Nederland kent daar geen richtlijnen voor, hoe wel die er wel zijn. De lussen van afritten van autosnelwegen deugen vaak niet: Veel te scherp en veel te dicht op de andere lus, zodat weven een hachelijke zaak wordt met het kort dooreen schietende verkeer". Volgens de heer Maaskant moet er ook meer aan de mentaliteit van de weggebruikers worden gedaan. De strafwet en de toepassing daarvan moeten op de helling. „Verkeersover tredingen moeten naar mate van de ernst worden gestraft. Er is iets mis als iemand die bij V D een paar sokken steelt dezelfde straf krijgt als iemand die een voetganger op een zebra doodrijdt". „Door studie en research zal men op korte termijn tot internationale of minstens nationale, uniforme ei sen en regels voor het verkeer moe ten komen", aldus ir. Maaskant. „Een goede wegsituatie is niet al leen voor het autogebruik van be lang, maar ook en vooral voor de industrie, het toerisme en het open baar vervoer". FIM GAANDERSE Gezellige uitstapjes, picknicken, kamperen, zwemmen, zeilen en (Van onze correspondent) SCHIPHOL. Omdat het Londen- se reisbureau International Friend ship Association niet solvabel is of wil zijn, hebben 61 Nederlanders waarschijnlijk een strop van 1975 gulden opgelopen plus de teleurstel ling van hun leven. De groep me rendeels van Indische afkomst had zondag van Schiphol naar Dja karta moeten vertrekken, maar de Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda weigerde ze mee te nemen, omdat de IFA de gebruikelijke pas sagesom niet had betaald. Volgens in de internationale luchtvaart geldende reglementen handelde de Garuda daarmee volkomen correct, maar de 61 passagiers stonden op Schiphol le lijk te kijken. Per slot van rekening had len zij wel betaald. Ze klampten zich vast aan de belofte van de Ga ruda, dat ze met het vliegtuig van woensdag zouden kunnen vertrek ken, wanneer de IFA, waarbij ze hadden geboekt, dan alsnog met de passagesom over de brug gekomen zou zijn. Toen ze zich woensdagmiddag op nieuw op Schiphol meldden, bleek het geld echter nog steeds te ontbre ken met het gevolg, dat de Garuda de groep weer moest weigeren. De 61 passagiers gaven daarop de hoop op en keerden verbitterd terug naar huis. (Van onze Parijse correspondent) PARIJS. De leraar Bolo, verleden week opgesloten in de gevangenis wegens beschuldiging van brandstichting, is voorlopig op vrije voeten gesteld. Dat was te voorzien, want de verklarin gen van zijn vijf of zes getuigen waren zo tegenstrijdig dat een voortgezette opsluiting in de ge vangenis een steeds grotei cshan- daal zou zijn geworden. De laat ste dagen meldden zich hoe lan ger hoe meer getuigen a dechar ge aan, die verklaarden dat Bolo geen man was om bossen in brand te steken. Na een uitgebreide reconstruc tie, die vier uur duurde, bleef de rechter van onderzoek niets an ders over dan Bolo vrij te laten in afwachting van zijn proces, dat alleen maar met vrijspraak kan eindigen. Na afloop van de reconstruc tie hield de leraar een korte pers conferentie waarin hij zei zich niet te mogen beklagen over zijn verblijf iii de cel, die hij deelde met een autodief. „Cipiers en politie heben mij charmant be handeld en zelfs de magistraten waren overtuigd van mijn on schuld." (Van onze redactie buitenland) LONDEN Het Britse lagerhuis heeft een motie van Labour, volgens welke hervatting van de levering van bepaalde wapens aan Zuid Afrika geen punt van overweging mag zijn, met 313 tegen 281 stemmen verworpen. De motie werd ook door de libera len gesteund. Slechts dank zij het feit dat de ongeveer dertig conser vatieven, die aanvankelijk ook be denkingen tegen mogelijke wapenle veranties hadden geuit, niet „uit de boot vielen" werd de regering-Heath een nederlaag bespaard. De regering hoopt kennelijk dat gedurende het parlementaire reces de gemoederen tot bedaren zullen komen. Een definitieve beslissing over de levering van bepaalde categorieën wapens ter verdediging van de zee vaartroutes is niet voor de herfst te verwachten, en in de tussentijd kan Engeland trachten bij de landen van het gemenebest, de Afrikaanse en niet-gebonden staten en Amerika begrip te kweken voor zijn beslis sing. De V.S. hebben inmiddels for meel afstand genomen van het Brit se plan. De minister van Buitenlandse Za ken, sir Alec Douglas-Home, werd vrijwel voortdurend door Labouraf- gevaardigden geïnterrumpeerd. Het debat liep zo hoog dat Douglas- Home oud-premier Wilson verweet „the prime humbug of all time" te zijn. Douglas-Home herhaalde dat nog geen definitieve beslissing is geno men en dat het overleg met de landen van het Gemenebest wordt voortgezet. Zijn verklaring vermocht Labour niet milder te stemmen. Oud-minis ter van Defensie Denis Healey waarschuwde dat talrijke Afrikaan se landen ten noorden van de Zam besi de militaire macht van Zuid- Afrika als een rechtstreeksebedrei- ging beschouwen. De Afrikaanse landen zullen tot een bewapeningswedloop worden gedwongen. Zij zullen zich danniet tot Engeland, maar tot de Sovjet- Unie, China of andere landen wen den. De politiek van het huidige kabinet leidt tot afbraak van de posities die Engeland gedurende een eeuw in Afrika en Azië heeft opge bouwd, aldus Healey. Hij gaf toe dat de activiteit van de Sovjetvloot in het zuidelijk deel van de Atlanti sche Oceaan en de Indische Oceaan is toegenomen, maar meende dat de doelstellingen van de Sovjet-unie m dit deel van de wereld meer politiek dan militair zijn. Volgens sir Alec is de handelsrou te door de Indische Oceaan van dermate vitaal belang voor het wes ten, dat de Navo zich ermee zou moeten bezighouden. Tot het tijdstip dat de verdragsorganisatie besluit haar beleid te herzien kunnen slechts de vloten van Engeland en Zuid-Afrika tezamen voldoende kracht opbrengen, aldus de Britse minister van Buitenlandse Zaken. DOUGLAS HOME

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7