Gebruikt Liszt de handen van Rosemary Brown MIDWEEK HERHAALT (RBRMI ItRliM m kijk naar Documentaire over Maya's Wkantie? Neem Aspirine dan ook mee! Goud voor de Tee-set luister naar Ontdekking Pianoles Onvoltooide Deskundige Interessant geval NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: WOENSDAG 22 JULI 1970 (Van onze muziekredactie) BREDA Rosemary Brown is een groot vraagteken in de muzikale we reld. Door sommigen wordt ze beschouwd als een hysterische „oplichtster", door anderen als een „bovennatuurlijk" verschijnsel. Het hier volgende portret van deze Engelse dame zal duidelijk maken waarom. Tussen 16 en 18 december 1969 kwam voor Philips in de Wembley Town Hall bij Londen de opname tot stand van de eerste grammofoon plaat met „Muziek van Rosemary Brown, haar overgebracht door Liszt, Chopin, Beethoven, Debussy, Schu bert, Schumann, Grieg en Brahms". (Philips 6500 049- f 24,50). Het gaat hier om stukken voor piano, waarvan enkele zo moeilijk te spelen zijn dat de medewerking werd gevraagd van de Engelse (be roeps) pianist Peter Katin. Op kant 1 speelt Katin werken van Beet hoven, Schubert, Chopin, Liszt, De bussy en Brahms; op kant 2 speelt Rosemary Brown composities van Liszt, Grieg, Schumann en Chopin. Voor de mensen van Balham, een van de povere woonwijken van Lon den, is Rosemary Brown een gewone huisvrouw, die zich niet onder scheidt van andere huisvrouwen. Zij is een weduwe van ruim veertig jaar met twee nog schoolgaande kin deren. Rosemary Brown heeft, sinds zij door de publiciteit werd „ont dekt", haar „ontmoetingen" met overleden componisten ontelbare malen moeten vertellen. Steeds doet zij dit met opvallende nuchterheid, met vermijding van beladoji woor den als „trance", „hiernamaals" et cetera. En zijzelf is, wanneer men met haar praat, ook allerminst mys terieus. zo af en toe nog een beetje spelen. In 1964, tijdens zo'n spel, meende zij ineens dat haar handen als het ware geleid werden. Zij ervaarde dit alsof Liszt was teruggekeerd! Rosemary Brown was sterk ontroerd door de muziek. Zij vroeg Liszt hoe zij de noten zou kunnen onthouden (muziek had zij nimmer eerder op geschreven). Liszt liet haar de mu ziek, nog steeds door besturing van haar handen, herhaalde malen spe len en zo leerde zij het stuk kennen. Dit was het begin van haar vele „ontmoetingen" met de componist, waarbij zich later anderen zouden voegen als Chopin, Berlioz, Bach. Brahms, Beethoven, Schubert, Schu mann, Rachmaninov, Debussy, Grieg en Mozart. Soms „verschijnen" zij als groep, soms afzonderlijk. Zij praten met haar in het Engels, zij het met een sterk Duits of Frans accent. Het noteren van muziek vond in deze begintijd nog niet plaats. Als kind van zeven, aldus Rose mary, verscheen haar de, componist Liszt (die zij als zodanig niet her kende). Hij zei haar lessen te zullen geven wanneer zij daarvoor rijp zou zijn. Vanaf die leeftijd ging Rose mary piano spelen, doch haar oplei ding bereikte nimmer een hoog ni veau. Rosemary Brown wilde ballet danseres worden, maar haar ouders hadden bezwaren. Zij mocht na veel aandringen wel pianoles van een gekwalificeerd leraar nemen, waar door zij in staat was tamelijk moei lijke stukken te spelen. Niettemin kon zij zich daarin niet echt bekwa men, mede door haar huwelijk met een Brits journalist die in 1961, na een langdurige ziekte, overleed, waardoor zij haar twee kinderen alleen moest opvoeden. Voor Rosemary Brown betekende dit ook de kost te moeten verdie nen; zij kreeg een baan bij een maaltijdendienst van de Balhamse scholen. Van werkelijke pianostudie kon geen sprake meer zijn, wel van Over haar sensationele samenkom sten vertelde zij maar weinig. De „ontdekking" kwam pas toen Rose mary Brown eens door een vriend werd voorgesteld aan Sir George Trevelyan, hoofd van het Shropshire Adult College in Shrewsbury, die, geïmponeerd door wat hij van haar hoorde, haar weer in contact bracht met mevrouw Mary Firth, muziekle rares en lector in de muziekweten schappen. Deze merkte spoedig dat mevrouw Brown fundamenteel niet erg goed piano kon spelen, maar toch haar onbekende muziek kon „produce ren"! Dit leidde tot oprichting van een fonds, waardoor Rosemary Brown in staat werd gesteld finan cieel onafhankelijk haar opzienba rende dagelijkse muziekarbeid te verrichten. Dat werk heeft inmid dels veel opgeleverd: men treft in haar woning ruim 400 partituren aan die haar, stuk voor stuk, door Liszt en anderen werden „gedicteerd", noot voor moet, met alle noodzakelij ke toelichtingen en aanwijzingen. In de afgelopen jaren heeft Rosemary Brown, naar haar zeggen, een gede gen opleiding in het noteren van muziek gekregen (in het begin wer den haar voornamelijk makkelijke composities opgegeven), waardoor zij ook steeds sneller kon werken. Dat blijkt ook nodig te zijn, want, zo verklaart zijzelf, „soms verdrin- 'l" i „jhh |P \i!i| ülgfF '^IJI (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Het jongerenpro gramma Midweek, dat vanavond door de VARA wordt uitgezonden, bevat een compilatie van in de loop der tijd bij haar opgetreden popgroepen. Het betreft hier opnamen die al eens uitgezonden zijn, maar ook veel ma teriaal dat nog niet eerder op het scherm is geweest. Engeland is het meest vertegen woordigd in deze rij met „Humble- bums", „Circus", „Juicy Lucy", Mi chael Chapman" en „Roy Harper". Verder de Nederlands groepen „Am sterdam" en „Opus" (uit Amster dam en Maastricht), de Amerikaan se groep „Sir Douglas Quintet" en de recentelijk opgetreden groep „The Johnstons" uit Ierland. (19.04-19.56 uur Nederland 2) gen de componisten zich rond mij om me hun muziek over te bren gen". Tot die 400 werken behoren ook stukken die voor meerdere in strumenten zijn geschreven, zoals bijvoorbeeld een septet van Debus- sy. Rosemary vertelt zelf o.a. het vol gende over „haar" componisten: „De. componisten werken op ver schillende manieren. Liszt leidt mijn handen voor een paar matèn tegelijk en dan schrijf ik de muziek op; Chopin noemt mij de noten aan de piano en duwt mijn handen naar de juiste toetsen; als het een lied is probeert Schubert het te zingen maar hij heeft geen erg goede stem; Beethoven en Bach hebben liever dat ik aan tafel ziit met papier en potlood zij geven mij de toon soort, de maat, de linker- en de rechterhand op". „Ik kan niet zelf beslissen dat ik in contact wil komen met een be paalde componist dat schijnt van hun kant georganiseerd te worden en ik geloof, dat Liszt de leiding heeft van de organisatie". „Beethoven maakt het mij nogal lastig, omdat hij misschien wel drie of vier soms zeven of acht stukken tegelijk heeft lopen. Ik zou graag een stuk per keer afmaken, maar in plaats daarvan ontdek ik dat hij me een bladzij van één stuk en dan twee bladzijden van iets anders geeft het is wel wat verwarrend, maar ik moet mij er bij aanpassen. Hij zet ze tenslotte zfelf in elkaar". „Ik heb werkelijk de voltooiing van de Onvoltooide gehoord. Of hij het nog door zal geven ik bedoel op schrift weet ik nog niet. Alles wat ik kan zeggen is, dat het abso luut hemels was ik heb in mijn leven nog nooit zoiets moois ge hoord". Prof. dr. W. Tenhoeff, hoogleraar in de parapsychologie aan de Utrechtse universiteit, heeft zich ook met dit „geval" bemoeid en tekent er o.m. bij aan: „Er dient hierbij opgemerkt te worden, dat het besef door een vreemde wil in bezit genomen te worden in de psy chologie geen onbekend verschijnsel is. Reeds in het laatst der vorige eeuw begon de Franse psychiater Pierre Janet onderzoekingen in te stellen mét betrekking tot het ver schijnsel van het z.g. automatisch schrijven, dat met toestanden van desintegratie persoonlij kheidssplit- Marie Latorêt VAN DE filmster, die zangeres wera, Marie ualucét, verschijnen langspeelplaten bij de vleet Zij heeft Franpoise Hardy, aan wier stem de hare het meest doet denken, sterk overtroefd Haar vibreerstem- metje, dat eigenlijk alt is, maar voortdurend wordt opgeschroefd tot een hoger geluid, lijkt voorbestemd om folksongs te brengen. En dat gebeurt dan ook vaak tegenwoordig. Op haar nieuwste l.p. staan er ver schillende. maar nu wel allemaal in het Frans vertaald, met uitzondering van „House of the rising sun", dat afschuwelijk door haar wordt gezon gen en uitgesproken. Verder een leuke plaat voor de liefhebbers. Dat zijn volgens mij niet de liefhebbers van het echte Franse chanson. Marie Lafarêt wordt naar behoefte bege leid door orkesten onder leiding van André Popp, Jacques Higelin, Jean Claudric. Barthélémy Rosso en door Los Incas. MARJAN MES HILVERSUM De VARA-televi- sie zendt vanavond een documen taire uit over de Maya's, het ge heimzinnige volk dat tot grote bloei kwam ongeveer 700 jaar na Chr. en dat in de zestiende eeuw ten onder ging. Een handjevol nazaten leeft nog in de Mexicaanse binnenlanden. Zij bewaren de oude gebruiken, de culturen, de voorwerpen. De samenstellers van deze docu mentaire hebben deze mensen (La- kandonen) opgespoord en met de camera geregistreerd. Deze Duitse documentaire is ge maakt door Wilhelm Helmer, met ad viezen van Dr. Dieter Eisleb. (21.35- 22.05 uur Nederland 2) S sing) samenhangt. Ofschoon ik de mogelijkheid, dat wij bij het geval Rosemary met een contact me: de hiernamaalse wereld te doen hebben geenszins a priori verwerp, ben ik niettemin van mening, dat wij de aanwezigheid van een dergelijk con tact hier maar niet zonder meer mogen aannemen". „Een van de eerste vragen die de psycholoog, die kennis neemt van het geval Rosemary Brown, za»l stel len, is of wij hier mogelijk te doen hebben met z.g. cryptomnesie (lett. verborgen geheugen). De ondervinding leert ons, dat wij veel meer in ons opnemen dan wan neer wij ons bewust zijn. Wanneer wij dit „onbewust in ons opgenome- ne" nu reproduceren (hetgeen moge lijk blijkt) dan ontstaat een z.g. negatieve herinneringsstoornis. Dat dergelijke gevallen van cryptomne sie zich bij schrijvers en componis ten voordoen is bekend. Wij kunnen thans de vraag stellen of mevr. Brown nu mogelijk ook als een „gewone" componiste kan wor den aangemerkt. Als dit zo is kan men de verschijningen waarvan zij gewag maakt zien als produkten van een gedramatiseerde splitsing van haar persoonlijkheid. Dat deze ver schijningen zich aan haar voordeden als overleden componisten kan men dan „verklaren" door er op te wij zen dat de inhoud van verschijnin gen onder bepaalde omstandigheden bepaald wordt door de cultuurkring waarin de betrokkene is opgevoed". „Onder deze omstandigheden lijkt meer aan het geval Rosemary Brown die verklaring te geven, die door Trevelyan e.a. naar voren zijn gebracht. Wij achten ons slechts ge rechtigd te erkennen dat haar geval een uiterst interessant geval is. Diepgaand en voortgezet onder zoek door een kleine groep van gespecialiseerde deskundigen zal ons, naiar wij hopen, dichter brengen bij de oplossing van het probleem waarvoor haar composities ons stel len. Als een der bewijzen voor haar eerlijkheid en goede trouw moge hier het feit genoemd worden dat zij zich. op een vraag mijnerzijds, bereid verklaarde zich voor een der gelijk onderzoek beschikbaar te stellen", aldus professor Tenhoeff, VARA 17.00 EEN HELE GROTE Q „Charlie Chaplin als koeke- baikker" en een film over mensen, vogels en vliegma chines. 17.35 SLUITING NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 19.04 PUFFENSTUF (kleur) Tv-serie voor de jeugd. CVK-IKOR-KRO-RKK 19.30 KENMERK Wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. NOS 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht 20.20 STICHTING SOCUTERA Film van de Nederlandse Multiple Sclerose Stichting 20.25 EXPERIMENT IN TERROR Speelfilm onder de titel: „De stem in het duister", waarin spanning op amusements niveau wordt gebracht. 22.25 STUDIO SPORT 22.50 JOURNAAL (kleur) NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht VARA 19.04 MIDWEEK Jongerenprogramma met het optreden van: Golden Earrings, Humble Bunis, Circus, Juicy Lucy, Michael Chapman, Roy Harper, Amsterdam, The John ston en Sir Douglas Quintet. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) 20.20 THE VIRGINIAN (kleur) Verhaal uit de nadagen van 't Wilde Westen, onder de titel: „Als kaf in de wind". 21.35 VERZONKEN STEDEN LEVENDE GODEN (kleur),, Documentaire over het oude volk der Maya's HIRO 22.05 HIRO-MAGAZINE met sport, kunst en een medische rubriek. NOS Woensdag 22 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Stereo: Hallo Vol luk: licht amusementsprogr. met muziek. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten 13.25 Een avond aan zee met Paul van Vliet, cabaretprogramma. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Lichte orkestmuziek (gr.) 14.35 Ste reo: Viermaal twee: hoorspel. 15,15 Way-out: teksten, muziek en andere geluiden. 16.00 Nieuws. 16.03 Socië teit: zestig minuten voor boven de zestig. NOS: 17.02 Onder de groene linde: oude liedjes. 17.20 Toerismo: toeristische tips informatie uit bin nen- en buitenland. VARA: 17.00 Stereo: Viool en piano: moderne muziek. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten 18.20 Stereo: Klink Klaar- zonder non sens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buiten lands weekoverzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal- en instrumentaal en semble met zangsolisten. 20.10 Ste reo: VARA-Dansorkest met solisten. 20.40 Johnny mag het zeggen: inter view met Johnny Jordaan. 21.15 Stereo: Metropole-orkest met zang soliste: amusementsmuziek. 21.45 Country en Western muziek. 22.00 Literaire herinneringen. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Klassie ke kamermuziek, (opn.) 23.10 Stere- o: Bariton en piano: moderne liede ren (opn.) 23.35 Stereo: Moderne kamermuziek (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee (stereo) gevarieerd programma. (12.20 Wij van het land; 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten. 13.00-13.05 Raden maar 14.00 Zonder drempelvrees gesprekken met kinderen. NCRV: 14.20 Stereo: Radiophilharmonisch Orkest en solist: klassieke en moderne mu ziek. 15.00 In 't zilver: een program ma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie- ners. 17.50 Overheidsvoorlichting. Samenwerking met ontwikkelings landen. 18.00 Strictly Country Style: country and western rubriek. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en Nu: actuali teitenrubriek met o.m, reportage IBM-schaaktoernooi. NOS: 19.00 Lichte gramm. in stereo. 19.10 My thologisch: discussie. 19.35 Geen on derdaan maar burger: een reeks uit zendingen over de staatkundige vor ming van de Nederlander. 19.50 Progr. voor blinden en slechtzien den. 20.00 Jose Feliciano (opn.) 21.15 Gesprek. 21.35 Lichte gramm. 22.30 Nieuws, 22.38 Cosa NOStra- ook uw zaak: licht muziekprogram ma met reportages en berichten. 23.55-24.00 Nieuws. b 22.25 JOURNAAL (Meur)' Aarasluitemd het weerbericht. 22.30 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 JEVANJONG 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN (QV./Qt> llLltUVS»! 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN Reeks internationale spelpro- gramma's. 22.20 GASTPROGRAMMA Het vrije woord. Humanistisch Verbantd. 17.25 NIEUWS 17.30 FEUVERT Jeugdprogramma. 18.55 RAYONS X St. Hubertus. 19.25 MUSTI Voor d'e kleintjes 19.30 TEVA, OPERATION GAUGUIN Feuilleton 19.55 FESTIVALS 20.00 JOURNAAL 20.30 SERVICE DES AFFAIRES CLASSéES. Tv-serie naar het wenk van Roy Vickers. Vanavond L'ennemi intirne. 21.05 JEUX SANS FRONTIèRES Het wedstrijdprogramma Spel zonder grenzen gespeeld in Avignon 22.20 TRISTAN EN ISOLDE Opera van Richard Wagner. Uitgevoerd door het Groot Symfonie Orkest en het koor van de RTB oi.v. André Vanidemoot. 22.40 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.15 EEN PAAR DAGEN UIT HET LEVEN VAN AXEL SPRINGER (kleur) Axel Springer is heemser over DuitslandS grootste kranten- imperium. 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN (kleur) De vierde wedstrijd wordt gespeeld in Avignon (Frankrijk). 22.20 INTERVIEW MET DE GESCHIEDENIS. Kruisverhoor van Rosa Luxemburg 22.55 JOURNAAL MET COMMENTAAR (kleur) 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 ZDF-MAGAZIN (kleur) Informaties en meningen over actualiteiten. Aansluitend: kort nieuws. 21.00 BERLINER ANTIGONE Spel van Leopold Ahlsen naar een verhaal van Rolf Hochhuth 22.10 JOURNAAL (kleur) 22.20 MERCI, SYLVIE (kleur) Sylvie Vartan en haar chansons HILVERSUM Dl 240 M EN FM AVRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Zet 'm op met vakantie: vrolijk platenpro- gramma (13.00 Nieuws; 13.03 Radio journaal) 14.00 Nieuws. 14.03 Gim mick: platenprogr. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplaten programma. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Licht platen progr. (17.00 Nieuws, 17.02 Radio journaal.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekprogr. (12.40-12.48 Weerbericht, mededelin gen en SOS-berichten v. schippers) 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht medede lingen, dagklapper en SOS-berichten voor schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Programmamu ziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Wedstrijd Radioschoolkoor 1970. 15.15 De Om nibus. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten 16.09 Concert 16.39 Speel-, zing- en dansstukken 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazz. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoek- progr. voor de soldaten. 18.20 Leke- noraal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.30 Muzette-Latijn. 20.00 Fragmenten uit operettes. 22.00 Nieuws en berichten. 22.10 Lichte muziek. (23.00 Nieuws) 23.40-23.45 Nieuws. Donderdag 23 juli HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Stereo: Lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8,11 Radiojourn. 8.20 Ste reo: Lichte gr.muz (8.308.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Radio Kamerorkest: klas. en mod. muz. 9.35 Waterstan den 9.40 Waar zijn onze kinderen gebleven: progr. rondom jongeren en hun vakantie 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitamenen (gr.) (11.00- 11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw (11.55 Beursber.). HILVERSUM H 298 M. KRO: 7,00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Stereo: Badinerie: klas. muz. (gr.) (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Overwe ging; 8.00-8.10 Nws.) 8.11 Voor de jeugd 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: tips en informaties voor de vakantie 8.45 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de vrouw. NOS 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogi sche lezing 10.20 Stereo: Muz. uit de Barok (opn.) KRO: 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM Dl 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weggeweest: muz. van toen voor luisteraars van nu 9.30 Zzzoef lichte instrumentale muz. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie (11.00 Nws.) I (ADVERTENTIE) rsQi iw. pr \bor de kinderen: Aspirine Junior met vixichtensmaak. (Van onze showredacteur) ROTTERDAM. Gisteren is aan de popgroep „Tee-Set" een gouden plaat uitgereikt voor het nummer „Ma belle amie". Het miljoenste exemplaar van deze plaat werd dezer dagen in Canada verkocht. Om die reden werd de gouden schijf uitgereikt door de ambassadeur van Canada, de heer A. W. Robertson, tijdens een party in Rotterdam. Een mooi welkomstcadeautje voor Tee-Set, die zojuist van een succesvolle toernee door Amerika is teruggekeerd. V *1

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11