Ik kan honderd keer jazz zeggen, maar voorlopig blaas ik liever kijk naar luister naar VARA brengt comedie met Cath. Deneuve Sonsbeek buiten de perken Blow Ben NEDERLAND I: Radioreportage Estudiantes-F eijenoord NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Dreigend ontslag- voor Ben de Jong Dorstig Oprechtheid Artis MAANDAG 20 JULI 1970 BENJAMIN FRANCIS WEB STER, tenorsaxofonist, wordt geboren 27 maart 1909 in Kansas City. Vanaf 1931 speelt hij in de orkesten van Bennie Moten, Andy Kirk, Bennie Carter, en Fletcher Henderson. Van 1940 tot 1943 maakt hij deel uit van het befaamde orkest van Duke Ellington. Sinds 1943 werkt nij vooral met eigen combo's, met name in de cabarets van b2nd Street in New York, maar ook met Norman Granz' at The Philharmonic. In 1965 verhuist hij naar Eu ropa en woont twee jaar in Amsterdam. Momenteel zit hij met een eigen kwintet in Kopenhagen. Zijn Amsterdamse periode levert hem vele vrienden op. Een daarvan is de schilder Steven Kwint, die in 1969 een serie portretten van hem maakt. De enkele keren dat Ben Webster in Nederland komt wipt hij altijd even aan bij Steven Kwint. In een rom melig atelier aan de Palm straat in Amsterdam treffen wij de nog steeds actieve te norist. DAT de inmiddels 61-jarige Ameri kaanse tenorsaxofonist Ben Webster niet zo'n lange adem meer heeft als dertig jaar geleden zal iedereen dui delijk zijn. Gelukkig begrijpt de oude meester dit zelf ook en op zijn laatste elpee geeft hij dan ook aan zijn kwintetgenoten door lange rust pauzes volop de gelegenheid om er flink op los te improviseren. Dat wil niet zeggen dat Ben Webster zelf niet meer in staat is om te overtui gen. Hij blaast nog steeds zeer res- pectabéie riedels, heeft nog niets van zijn eigen sound verloren (voor namelijk verkregen dr or zijn speci fieke aanzetten en zijn zware riet) en weet vooral de rest te bezielen. In drie van de vier (allemaal ou dere) nummers, zit de oude Ben uitermate relaxed te spelen, daarbij vooral goed ondersteund door het pianoduo Frans Wieringa en Kenny Drew. In de nog steeds niet versle ten traditional „Worksong" gaat de tenor een meesterlijk uitgebalan ceerde dialoog met de bas aan (Niels Henning). Zelfs blijkt uit het nummer The Preacher dat de vin gers van Ben Webster nog zeer snel kunnen zijn. Een verantwoorde uit gave van het in Nederland nog enigszins actieve jazzlabel Catfish H. M. Blow, Ben, Blow. The Ben Webster Quintet. Catfish, Stereo, 5C 054.24159 (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De NOS-radio is van plan de voetbalwedstrijd Estu- diantes de la Plata - Feijenoord, die woensdag 26 augustus in de Argen tijnse hoofdstad Buenos Aires wordt gespeeld als eerste wedstrijd om de officieuze wereldbeker, rechtstreeks uit te zenden. Uiteraard is het door gaan van deze uifzending sterk af hankelijk van het tot stand komen van goede verbindingen. Wanneer de wedstrijd recht streeks wordt uitgezonden, zal dit radioverslag te horen zijn in de nacht van 26 op 27 augustus tussen 1 en 2.45 uur via Hilversum 2. Ten behoeve van de uitzending zal dan zendtijd worden aangevraagd bij de regeringscommissaris voor de om roep. Verslaggever in Buenos Aires is Dick van Rijn. De uitzending geschiedt in samenwerking met Ra dio Nederland Wereldomroep. Om trent een rechtstreekse t.v.-reporta- ge moeten de onderhandelingen met de betrokken instanties nog worden geopend. ARNHEM „Sonsbeek buiten de perken" is de naam voor de kunst manifestatie die van 15 mei tot en met 29 augustus 1971 in park Sons beek in Arnhem zal worden ge houden. De kosten voor dit evenement zullen ruim 650.000 gulden bedragen, waar van 233.000 gulden door de gemeen te Arnhem als krediet-garantie zal worden uitgetrokken. De tentoonstelling is een verruim de opzet van „Heden Sonsbeek", de kunstmanifestatie die dit jaar zou worden gehouden, maar door techni sche en organisatorische moeilijkhe den niet kon doorgaan. Meer dan bij deze manifestatie de bedoeling was zal ..Sonsbeek buiten de perken" worden afgestemd op de huidige ontwikkelingen, waarbij de nadruk zal warden gelegd op de internatio nale communicatie en informatie op het terrein van de beeldende kun sten. Getracht zal worden door mid del van alle beschikbare communi catiemiddelen een mondiale oriënta tiemogelijkheid voor de kunstenaars, alsmede voor het publiek te schep pen. Het ligt in de bedoeling de toe gang voor iedereen gratis te maken, wat geldt voor alle gebouwen en de gehele openluchttentoonstellimg. On geveer 20 projecten zullen, tegen betalig van de daaraan vebonden kosten, aan gemeentebesturen, mu sea en instellingen in het land wor den aangeboden. 18.45 18,55 19.04 19.30 20.00 20.20 20.45 22.15 NOS PIPO DE CLOWN JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. VARA HIER IS LUCY (kleur) Lucy knapt, als manusje van alles, een karweitje op voor Harry Carter. AH-OE-OE-AH Optreden van VARA's Drive- m-discotheek in de „Bastille" te Enschede. Medewerking verlenen o.a. de Engelse groep „The Pretty Things" en de formatie „Amsterdam". JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. ACHTER HET NIEUWS ZO HEERLIJK RUSTIG Komische speelfilm van Jean- Paul Rappeneau met als plaats van handeling een oud kasteel in Normandië. JOURNAAL NOS (kleur) NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 19.04 DE 21e EEUW (kleur) Documentaire „Ik en Wij". NCRV 19.30 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE Coen Flink vervolgt zijn ver haal aan de hand van het ge lijknamige boek van Johan Fabricius. 19.38 DE WETTEN VAN DE WILDERNIS (kleur) Het dierenleven in de wilder nis van Centraal-Afrika. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.20 SCHOONMOEDERS (kleur) TV-serie, waarin twee vrou wen alles in het wei-k stellen voorbeeldige schoonmoeders te zijn. 20.45 IK ZIE, IK ZIE Quiz met drie prijzen van 100 gulden. 20.55 MET LIEDJES HET LAND IN Licht gevarieerd liedjespro gramma in „De Meerpaal" te Dronten. Medewerking verle nen Willy Alberti, De Chico's, Conny Vink, Tonny en Jeanet- te Eyck, Tante Leen en John ny Jordaan. Het programma wordt gepresenteerd door Ted de Braak en Dick Passchier. 21.45 MET SPECIALE OPDRACHT (kleur) Aflevering: „De tijdbom". 22.35 EEN HEMEL OP AARDE? In deze serie over monumen tale Duitse kerken staat van avond centraal de kathedraal van Bonn. 22.45 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 SPORTTRIBUNE 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 JOURNAAL 20.25 ZIET U ER WAT IN? Voorstelling van de televisie programma's van de komende dagen. 20.30 PLEASE SIR Zesde aflevering „De lieveling van de klas" 2f.l0 OORLOG EN LIEFDESSPEL Historische comedie van René Clair, met Jean-Pierre Cassel en Philippe Avron. 22.40 JOURNAAL 18.40 NIEUWS 18.45 PETITE ABEILLE Voor de kleuters 19.00 ANTENNE-SOIR Waalse actualiteiten 19,25 PLUM PLUM Voor de kleuters 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 RANCH L. Western met Susan Strasberg, James Stacy, Wayne Maunder 21.20 UN ENFANT PARMI TANT D'AUTRES Vanavond: Cambodja 21.45 L'éNIGME JEANNE d'ARC Vanavond: Verloren tijd. 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht 20.15 MONITOR (kleur) Actualiteiten 21.00 INTERNATIONALE HITS NONSTOP (kleur) Opnamen van het muziekfesti val Midem in Canes. 21.45 TELEVISIEDISCUSSIE 22.30 JOURNAAL MET COMMENTAAR (kleur) Aansluitend: weerbericht. 22.50 ADELAIDE (kleur) Frans-Italiaanse speelfilm uit 1968 naar een novelle van Go- bineau. 0.20 JOURNAAL (kleur) 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 GEZONDHEIDSMAGAZIN PRAXIS (kleur) Vandaag een bijdrage van Alfred Schmitt over het stel len van een verkeerde diagno se. Aansluitend: Kort nieuws. 21.00 DE DREIGING (kleur) Frans-Italiaanse speelfilm naar de roman „Les mariolles" van Frédéric Dard. 22.20 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. Maandag 20 juli HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: ge- var. progr. met klas. muz. (13.00 Nws) NOS: 14.45 Een kind uit dui zendenradiodocumentaire over ongehuwde moeders en natuurlijke vaders 15.20 Eurolight: licht muz.- progr. (opr..) AVRO: 16.00 Nws. 16.03 Caribia: Muz. uit Suriname en de Nederlnadse Antillen 16.30 Uit de tent gelokt: vrolijk vakantie- progr. voor en door kinderen 17.30 Brabant Journaal 17.55 Meded. 18.00 Nws. 13.11 Radiojourn, 18.25 Ik ver bind u door..., praatje 18.30 Stereo: Krabbels in de kantlijn: licht muz.- progr. en praatje 19.30 Nws. R.V.U.: 19.35 Monumentenzorg taak van Overheid. Spreker: mr. J. Korf, hoofddirecteur van de Rijksdienst voor Monumentenzorg NOS: 20.05 Stereo: Jazz in Aktie 21.00 Taalbe heersing: basis of barrière. Reeks programma'a over spreken en luiste ren, schrijven en lezen 21.20 De Werkwinkel: licht muz.progr. met jong talent 21.50 Stereo: Lichte gr.muz. 22.00 Gamma van Alpha en Bèta: progr. over recente vorderin gen in de wetenschap 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: licht muz.progr. met het Metropole Orkest, instru mentaal trio en solisten (opn.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. progr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00 Stereo: Lichte gr.muz. 14.25 Stereo: Pianorecital: klas. muz. 15.00 Gere formeerde middagdienst NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Utrecht, afgewisseld met muz. (16.00-16.20 Nws.) 17.20 Overheids voorlichting: Surinaamse luchtpost. Afzender: Tjark Petzoldt - Parama ribo NCRV: 17.30 Stereo: Kinder koor en pianobegeleiding: lichte muz. 17.45 Voor de jeugd 18.00 Ste reo: Meisjeskoor en licht instrumen taal sextet 18.19 Stereo: Lichte gr.muz. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu: Act.progr. met o.a. reportage IBM-schaaktoernooi EO: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: veelgevraagde geestelijk muz. 19.20 Reformatie en reveil 19.35 Stereo: Omroeporkest: mod. muz. 20.55 Ste reo: Lichte gr.muz. 22.00 Stereo: Licht ensemble met zangsolisten (opn.) 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 Stereo: Platennieuws 23.30 Stereo: Vocaal ensemble: klas. liederen 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam-On- Radio KRO: 13.00 Nws. 13.03 Waar om niet?: licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 Holster: Pop- en coun- trymuz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrpop-magazine 17.00 Nws. 17.02-18.00 Draaijijof- draaiik: verz.platen. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.08-12.15 Onze landbouwkroniek, 12.30 Weerber., meded. en SOS-ber. v. schippers) 12.55 Buitenl. perso- verz. 13.00 Nws., weerber., dagklap per en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 NwSy 14.03 Symfonische muz. 15.00 Nws. 15.03 Symfonische muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Progr. voor de zieken 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Verz.progr. 18.30 A.B.C. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Lichte muz. 20.00 Ly rische avond 21.00 Werken van Beethoven 22.00 Nws. en ber. 22.10 Concert 23.00 Nws. 23.10 Psalm 46 23.40 Nws. 23.45-0.15 Uitz. voor de zeelieden Dinsdag 21 juli HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn, 7.20 Stereo: Lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Ste reo: Lichte gr.muz. (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-progr. 9.35 Water standen 9.40 Muz. uit de Middeleeu wen en Renaissance (opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar beidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw (11.55 Beursber.) HILVERSUM H 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klas. muz. (gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Act.) 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Te Deum Laudamus: klas. gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: tips en informatie voor de vakantie 8.45 Gi taarrecital (gram.) Klass. muz. 9.00 Gymn. voor de huisvrouw 9.10 Ste reo: Lichte gr.muz. 9.35 Stereo: Duitse Luchtmachtkapel (opn.) 10.00 Het blijvende Israël, lezing 10.15 Opera-aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Stereo: Bal'letmuz. (gr.) 11.25 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM Hl 240 M EN FM VARA: 9.00 Nieuws 9.02 Plaatjes visite (12.00 Nws.). 11.03 Een opvallend vrolijke gevar. visite (12.00 Nws.)..HILVERSUM I (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM Tussen de VA- RA-televisie en regisseur Ben de Jong is verschil van inzicht ontstaan over het te voeren regiebeleid. De VARA heeft een ontslagvergunning aangevraagd bij het Gewestelijk Ar beidsbureau te Hilversum, waarover nog een beslissing moet worden ge nomen. Indien dit ontslag wordt verleend, zal aan de heer De Jong een ruime ontslagperiode worden gegeven. De heer De Jong verwierf in tele visiekringen grote bekendheid als regisseur van de Rudi Carell-shows. In het afgelopen seizoen was hij belast met de regie van het televi sieprogramma „Een van de acht". BEN WEBSTER: AMSTERDAM Wijdbeens en met onafscheidelijke hoed staart hij me wat verbaasd aan. In plaats van de sax een sigaret tus sen de lippen. Vooralsnog schijnt hij meer waarde te hechten aan de poes en zijn pilsje dan aan een gesprek. Steven Kwint licht een beetje moeilijk lachend toe, dat Ben geen prater maar een blazer is: „Je moet eigenlijk niet ver baasd opkijken als hij over een kwartiertje zegt dat hij slaap heeft. Je kunt eigenlijk beter een beetje met hem over het weer gaan praten, want aan interviews heeft hij een godsgruwelijke he kel." In twintig minuten tijds presteert Ben Webster het inderdaad om twintig keer „Yes" of „No" te ant woorden, om twee keer een nieuwe sigaret op te steken, om drie keer een nieuw pilsje in te schenken en er verder het stilzwijgen toe te be waren. De enige informatie die hij weet te verstrekken is dat jazz voor hem een kwestie van blazen is en dat hij vorige week van de trap is gevallen waaraan hij een pijnlijke voet heeft over gehouden. Wat hem betreft is dat blijkbaar genoeg, want plotseling staat hij op en verkondigt dat hij ondanks zijn zere voet nieu we schoenen wil gaan kopen. De hoop op een soepel gesprek is mij inmiddels diep in de schoenen ge zonken, en er zit weinig anders op om in ieder geval nog te proberen er een beetje gezellige middag van te maken. Als ik aanbied hem naar een zaakje te brengen waar je goed kope schoenen kunt krijgen, lacht hij voor het eerst. Kunst ontmoet kunst. Rechts Ben Webster, links Steven Kwint. Ben Webster te midden van de portretten die Steven Kwint van hem maakte. In de auto is hij wat spraakzamer. Zijn belangstelling richt zich nu voornamelijk op kortgerokte Am sterdamse schoonheden. „Kijk, dat is Amsterdam. Nergens zulke mooie vrouwen. Moet je in Kopenhagen komen. Elke avond als ik in de Tivoli speel, zie ik niks anders dan verlepte bleubellen om me heen. Mooie mensen in Amsterdam. Ik kom hier steeds graag weer naar toe, you see?" Na enige aandrang van mijn kant vertelt hij waarom hij nooit ge trouwd is. „Vrouwen zijn veel te mooi om mee te trouwen. Daar moet je van genieten op het moment, niet in de eeuwigheid. Net als wanneer ik blaas. Elke noot is nieuw. Alles bestaat bij de gratie van het mo- ,ment. Ik ook. Zoeken moet je. Rei zen, daar ben ik gek op. Steeds andere dingen zien. Het liefst ga ik met de trein, daar zit ritme in, you see?" In de schoenenzaak blijkt toeval lig dat Ben Webster dezelfde maat heeft als ik. „Dat komt goed uit", zegt hij, „dan kun jij mijn schoenen voor vandaag inlopen. Mijn voet doet me nog teveel pijn. Als ze wat soepeler zijn, kan ik ze vanavond misschien aan". Het café naast de schoenenzaak blijkt een onoverkomelijke hinder nis voor Ben. „Het bier is hier veel beter dan in Kopenhagen. De kroe gen trouwens ook. Weet je wat het is, bier hoort bij mij. Vooral als ik blaas. Musicus is een van de meest dorstig makende beroepen die er zijn, you see?". Zolang het gesprek over vrouwen, drank, of Amsterdam gaat, zit Ben Webster duidelijk op zijn praatstoel. Nog steeds denkt hij met groot ple zier aan zijn Amsterdamse jaren "Terug: „Ik heb hier altijd fijn ge speeld. Met Dick van den Capellen, Martin van Duynhoven en Dan van Golberdinge heb ik bijna overal op getreden. En dan natuurlijk de ses sies, vooral in Paradiso. Ik zal nooit die avond van mijn zestigste ver jaardag vergeten, toen ik daar een taart met zestig kaarsjes aangeboden kreeg. Daarna heb ik een van mijn fijnste sessies geblazen met Hans Duif er". In die tijd ook stapt Steven Kwint naar Ben Webster toe met de vraag of hij hem mag portreteren. „Ik voelde een sterke verwant schap met de muziek van Ben. Het was voor mij een uitdaging om de emoties die hij in zijn sax wist te stoppen uit mijn penseel proberen te halen. Op de een of andere manier wilde ik een synthese tot stand brengen tussen zijn jazz en mijn schilderkunst". De bezoeken aan het atelier in de Palmstraat waren voor Ben Web ster aanvankelijk een beproeving: „Ik begreep er helemaal niets van. Ik wist alleen dat ik stil moest zitten op een stoel en dat irriteerde me eigenlijk. Pas langzaam maar zeker begon ik door te krijgen waar Steven aan bezig was. De sfeer werd ook steeds meer relaxed. Ik nam mijn tenor mee en speelde wat in zijn atelier. Of ik draaide een paar platen, van Duke of Tatum bijvoorbeeld. Toen ik de portretten zag, besefte ik dat hij een stukje van mijn innerlijk on dat doek had gezet, you see?". Als het wat drukker wordt in het café stelt Ben Webster voor om nog iets te gaan drinken in zijn hotel. Pas op zijn hotelkamer ontdooit hij eindelijk volledig. Het is alsof hij zich nu pas op volledig vertrouwd terrein waant. Het kost weinig moeite de jazz tot onderwerp van gesprek te maken. „Kijk, je hebt gelijk als je zegt dat de functie van de jazz momen teel niet meer zo belangrijk is als vroeger. We zijn teveel binnen, niet waar. Vroeger moest ik er nog voor vechten om ergens een stuiver te verdienen. Maar de grote voldoening was toen dat je veel meer effect voelde. Je stond veel dichter bij je toehoorders, en je had ook het ge voel dat je wat losporde. Op het ogenblik maken we meer muziek, you see? Betere muziek ook wel. We kunnen nu teren op wat we toen allemaal uitgedokterd hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er tegenwooridg niks meer bijkomt. El ke keer als ik blaas zoek ik weer naar nieuwe wegen. Elke keer is ook weer anders. Dat is juist het mooie van jazz. Je speelt steeds met andere jongens, steeds voor andere mensen. Je blijft vooruit kijken. Al les wat je eerder gedaan hebt, is niet zo belangrijk, daar moet je ook niet bij stil gaan staan. Onbewust zit dat er toch wel in. Wat ik bijvoorbeeld bij de Duke geleerd heb gaat nooit verloren. In de tijd van Duke zat ik met mijn grootste vrienden Coleman Hawkins en Johnny Hodges nachtenlang door te zanikken over wat we maakten. La ter zijn we uit elkaar gegaan. We zijn alle drie een andere kant uitge groeid. Maar toch, de basis is ge woon Duke gebleven". „En de avant-garde dan? De jon gens die de traditie verworpen heb ben, die niet meer spelen vanuit de heilige drie-eenhied harmonie metrum-swing?" „Als het maar oprecht is. Zolang de jongens de boel niet belazeren hebben ze recht om te spelen zoals ze willen. Coltrane is voor mij altijd een enorm voorbeeld geweest. Die liep voorop. Hij durfde iets te on dernemen en hij heeft gelijk gehad. Alleen opereerde hij vanuit een heel andere background dan ik, you see? Het zelfde geldt voor Yusef Lateef. Maar die heeft het wel een stuk moeilijker gehad. De mensen den ken dat hij zijn kop kaal heeft geschoren voor de show en dat hij zich omgeven heeft met een immen se batterij instrumenten om ieder een in de war te brengen. Maar ze begrijpen hem gewoon niet. Nie mand heeft door dat hij heel oprecht vanuit zijn religie te werk gaat. En voor de rest wordt er veel te veel capsones gemaakt door figuren die er zelf de ballen verstand van hebben. De mensen die al die mu ziekbladen volschrijven weten het allemaal beter. Zelf kunnen ze nog niet eens een simpele vierkwarter op een trom slaan. Zij denken dat jazz gemaakt wordt met die stomme schrijfmachines van hen. Maar voor lopig heb ie toch eerst gewone mu ziekinstrumenten nodig. Ik kan hon derd keer jazz zeggen, maar ik vind blazen toch wel iets belangrijker. Gewoon blazen, keep blowing", you see?" En daarmee is voor Ben Webster de kous af wat betreft de muziek. Nadat hij enkele nieuwe pilsen heeft laten aanrukken, laat hij mij zijn foto-album zien. Er blijken al leen plaatjes van Artis en van kat ten in te staan. „Telkens als ik in Amsterdam kom, ga ik even met mijn fototoes tel naar de Zoo. Dat zijn van die dingen die ik niet kan laten. Net zo min als biljarten, dat kan ik ook niet laten. Kom, ik ga eens beneden kijken of er nog een stootje te maken valt. Hoe is het trouwens met mijn schoenen? Zou ik ze al kunnen proberen? Altijd blijven proberen, you see?". HANS MAAS (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Vanavond zendt de VARA-televisie van 20.45 tot 22.15 uur de film „Zo heerlijk rus tig" (La vie de chateau) uit. Hoofd rolspeelster in deze komedie is Ca therine Deneuve. In deze film is zij de fraaie echtgenote (Marie) van een saaie kasteelheer en zij wil eigenlijk niets liever dan naar Pa rijs gaan in plaats van het vervelen de leven op het platteland te leiden. Haar echtgenoot ziet er niet veel in en bovendien zijn er praktische be zwaren vanwege de oorlog (het is 1944). Als een compagnie Duitsers op het kasteel ingekwartierd wordt, betekent dat het begin van een reeks merkwaardige gebeurtenissen, waardoor Marie toch haar avontuur krijgt. Jean-Paul Rappeneau, die de film schreef en regisseerde, kreeg voor zijn werkstuk in 1966 de Prix Dellue, de belangrijkste Franse film onderscheiding.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11