Ik kan honderd keer jazz zeggen,
maar voorlopig blaas ik liever
kijk naar
luister naar
VARA brengt comedie
met Cath. Deneuve
Sonsbeek
buiten
de perken
Blow Ben
NEDERLAND I:
Radioreportage
Estudiantes-F eijenoord
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Dreigend ontslag-
voor Ben de Jong
Dorstig
Oprechtheid
Artis
MAANDAG 20 JULI 1970
BENJAMIN FRANCIS WEB
STER, tenorsaxofonist, wordt
geboren 27 maart 1909 in
Kansas City. Vanaf 1931
speelt hij in de orkesten van
Bennie Moten, Andy Kirk,
Bennie Carter, en Fletcher
Henderson. Van 1940 tot 1943
maakt hij deel uit van het
befaamde orkest van Duke
Ellington. Sinds 1943 werkt
nij vooral met eigen combo's,
met name in de cabarets van
b2nd Street in New York,
maar ook met Norman
Granz' at The Philharmonic.
In 1965 verhuist hij naar Eu
ropa en woont twee jaar in
Amsterdam. Momenteel zit
hij met een eigen kwintet in
Kopenhagen.
Zijn Amsterdamse periode
levert hem vele vrienden op.
Een daarvan is de schilder
Steven Kwint, die in 1969 een
serie portretten van hem
maakt. De enkele keren dat
Ben Webster in Nederland
komt wipt hij altijd even aan
bij Steven Kwint. In een rom
melig atelier aan de Palm
straat in Amsterdam treffen
wij de nog steeds actieve te
norist.
DAT de inmiddels 61-jarige Ameri
kaanse tenorsaxofonist Ben Webster
niet zo'n lange adem meer heeft als
dertig jaar geleden zal iedereen dui
delijk zijn. Gelukkig begrijpt de
oude meester dit zelf ook en op zijn
laatste elpee geeft hij dan ook aan
zijn kwintetgenoten door lange rust
pauzes volop de gelegenheid om er
flink op los te improviseren. Dat wil
niet zeggen dat Ben Webster zelf
niet meer in staat is om te overtui
gen. Hij blaast nog steeds zeer res-
pectabéie riedels, heeft nog niets
van zijn eigen sound verloren (voor
namelijk verkregen dr or zijn speci
fieke aanzetten en zijn zware riet)
en weet vooral de rest te bezielen.
In drie van de vier (allemaal ou
dere) nummers, zit de oude Ben
uitermate relaxed te spelen, daarbij
vooral goed ondersteund door het
pianoduo Frans Wieringa en Kenny
Drew. In de nog steeds niet versle
ten traditional „Worksong" gaat de
tenor een meesterlijk uitgebalan
ceerde dialoog met de bas aan
(Niels Henning). Zelfs blijkt uit het
nummer The Preacher dat de vin
gers van Ben Webster nog zeer snel
kunnen zijn. Een verantwoorde uit
gave van het in Nederland nog
enigszins actieve jazzlabel Catfish
H. M.
Blow, Ben, Blow. The Ben Webster
Quintet. Catfish, Stereo, 5C 054.24159
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De NOS-radio is
van plan de voetbalwedstrijd Estu-
diantes de la Plata - Feijenoord, die
woensdag 26 augustus in de Argen
tijnse hoofdstad Buenos Aires wordt
gespeeld als eerste wedstrijd om de
officieuze wereldbeker, rechtstreeks
uit te zenden. Uiteraard is het door
gaan van deze uifzending sterk af
hankelijk van het tot stand komen
van goede verbindingen.
Wanneer de wedstrijd recht
streeks wordt uitgezonden, zal dit
radioverslag te horen zijn in de
nacht van 26 op 27 augustus tussen
1 en 2.45 uur via Hilversum 2. Ten
behoeve van de uitzending zal dan
zendtijd worden aangevraagd bij de
regeringscommissaris voor de om
roep. Verslaggever in Buenos Aires
is Dick van Rijn. De uitzending
geschiedt in samenwerking met Ra
dio Nederland Wereldomroep. Om
trent een rechtstreekse t.v.-reporta-
ge moeten de onderhandelingen met
de betrokken instanties nog worden
geopend.
ARNHEM „Sonsbeek buiten de
perken" is de naam voor de kunst
manifestatie die van 15 mei tot en
met 29 augustus 1971 in park Sons
beek in Arnhem zal worden ge
houden.
De kosten voor dit evenement zullen
ruim 650.000 gulden bedragen, waar
van 233.000 gulden door de gemeen
te Arnhem als krediet-garantie zal
worden uitgetrokken.
De tentoonstelling is een verruim
de opzet van „Heden Sonsbeek", de
kunstmanifestatie die dit jaar zou
worden gehouden, maar door techni
sche en organisatorische moeilijkhe
den niet kon doorgaan. Meer dan bij
deze manifestatie de bedoeling was
zal ..Sonsbeek buiten de perken"
worden afgestemd op de huidige
ontwikkelingen, waarbij de nadruk
zal warden gelegd op de internatio
nale communicatie en informatie op
het terrein van de beeldende kun
sten. Getracht zal worden door mid
del van alle beschikbare communi
catiemiddelen een mondiale oriënta
tiemogelijkheid voor de kunstenaars,
alsmede voor het publiek te schep
pen.
Het ligt in de bedoeling de toe
gang voor iedereen gratis te maken,
wat geldt voor alle gebouwen en de
gehele openluchttentoonstellimg. On
geveer 20 projecten zullen, tegen
betalig van de daaraan vebonden
kosten, aan gemeentebesturen, mu
sea en instellingen in het land wor
den aangeboden.
18.45
18,55
19.04
19.30
20.00
20.20
20.45
22.15
NOS
PIPO DE CLOWN
JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
VARA
HIER IS LUCY (kleur)
Lucy knapt, als manusje van
alles, een karweitje op voor
Harry Carter.
AH-OE-OE-AH
Optreden van VARA's Drive-
m-discotheek in de „Bastille"
te Enschede. Medewerking
verlenen o.a. de Engelse groep
„The Pretty Things" en de
formatie „Amsterdam".
JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
ACHTER HET NIEUWS
ZO HEERLIJK RUSTIG
Komische speelfilm van Jean-
Paul Rappeneau met als plaats
van handeling een oud kasteel
in Normandië.
JOURNAAL NOS (kleur)
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
19.04 DE 21e EEUW (kleur)
Documentaire „Ik en Wij".
NCRV
19.30 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
Coen Flink vervolgt zijn ver
haal aan de hand van het ge
lijknamige boek van Johan
Fabricius.
19.38 DE WETTEN VAN DE
WILDERNIS (kleur)
Het dierenleven in de wilder
nis van Centraal-Afrika.
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 SCHOONMOEDERS (kleur)
TV-serie, waarin twee vrou
wen alles in het wei-k stellen
voorbeeldige schoonmoeders te
zijn.
20.45 IK ZIE, IK ZIE
Quiz met drie prijzen van 100
gulden.
20.55 MET LIEDJES HET LAND IN
Licht gevarieerd liedjespro
gramma in „De Meerpaal" te
Dronten. Medewerking verle
nen Willy Alberti, De Chico's,
Conny Vink, Tonny en Jeanet-
te Eyck, Tante Leen en John
ny Jordaan. Het programma
wordt gepresenteerd door Ted
de Braak en Dick Passchier.
21.45 MET SPECIALE OPDRACHT
(kleur)
Aflevering: „De tijdbom".
22.35 EEN HEMEL OP AARDE?
In deze serie over monumen
tale Duitse kerken staat van
avond centraal de kathedraal
van Bonn.
22.45 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 SPORTTRIBUNE
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 ZIET U ER WAT IN?
Voorstelling van de televisie
programma's van de komende
dagen.
20.30 PLEASE SIR
Zesde aflevering
„De lieveling van de klas"
2f.l0 OORLOG EN LIEFDESSPEL
Historische comedie van René
Clair, met Jean-Pierre Cassel
en Philippe Avron.
22.40 JOURNAAL
18.40 NIEUWS
18.45 PETITE ABEILLE
Voor de kleuters
19.00 ANTENNE-SOIR
Waalse actualiteiten
19,25 PLUM PLUM
Voor de kleuters
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 RANCH L.
Western met Susan Strasberg,
James Stacy, Wayne Maunder
21.20 UN ENFANT PARMI TANT
D'AUTRES
Vanavond: Cambodja
21.45 L'éNIGME JEANNE d'ARC
Vanavond: Verloren tijd.
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht
20.15 MONITOR (kleur)
Actualiteiten
21.00 INTERNATIONALE HITS
NONSTOP (kleur)
Opnamen van het muziekfesti
val Midem in Canes.
21.45 TELEVISIEDISCUSSIE
22.30 JOURNAAL MET
COMMENTAAR (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
22.50 ADELAIDE (kleur)
Frans-Italiaanse speelfilm uit
1968 naar een novelle van Go-
bineau.
0.20 JOURNAAL (kleur)
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 GEZONDHEIDSMAGAZIN
PRAXIS (kleur)
Vandaag een bijdrage van
Alfred Schmitt over het stel
len van een verkeerde diagno
se. Aansluitend: Kort nieuws.
21.00 DE DREIGING (kleur)
Frans-Italiaanse speelfilm naar
de roman „Les mariolles" van
Frédéric Dard.
22.20 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
Maandag 20 juli
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: ge-
var. progr. met klas. muz. (13.00
Nws) NOS: 14.45 Een kind uit dui
zendenradiodocumentaire over
ongehuwde moeders en natuurlijke
vaders 15.20 Eurolight: licht muz.-
progr. (opr..) AVRO: 16.00 Nws.
16.03 Caribia: Muz. uit Suriname en
de Nederlnadse Antillen 16.30 Uit
de tent gelokt: vrolijk vakantie-
progr. voor en door kinderen 17.30
Brabant Journaal 17.55 Meded. 18.00
Nws. 13.11 Radiojourn, 18.25 Ik ver
bind u door..., praatje 18.30 Stereo:
Krabbels in de kantlijn: licht muz.-
progr. en praatje 19.30 Nws. R.V.U.:
19.35 Monumentenzorg taak van
Overheid. Spreker: mr. J. Korf,
hoofddirecteur van de Rijksdienst
voor Monumentenzorg NOS: 20.05
Stereo: Jazz in Aktie 21.00 Taalbe
heersing: basis of barrière. Reeks
programma'a over spreken en luiste
ren, schrijven en lezen 21.20 De
Werkwinkel: licht muz.progr. met
jong talent 21.50 Stereo: Lichte
gr.muz. 22.00 Gamma van Alpha en
Bèta: progr. over recente vorderin
gen in de wetenschap 22.30 Nws.
22.40 Meded. 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: licht muz.progr.
met het Metropole Orkest, instru
mentaal trio en solisten (opn.)
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar.
progr. (12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00
Stereo: Lichte gr.muz. 14.25 Stereo:
Pianorecital: klas. muz. 15.00 Gere
formeerde middagdienst NOS: 15.30
Zoeklicht op Nederland: informatie
over Utrecht, afgewisseld met muz.
(16.00-16.20 Nws.) 17.20 Overheids
voorlichting: Surinaamse luchtpost.
Afzender: Tjark Petzoldt - Parama
ribo NCRV: 17.30 Stereo: Kinder
koor en pianobegeleiding: lichte
muz. 17.45 Voor de jeugd 18.00 Ste
reo: Meisjeskoor en licht instrumen
taal sextet 18.19 Stereo: Lichte
gr.muz. 18.30 Nws. 18.41 Hier en
Nu: Act.progr. met o.a. reportage
IBM-schaaktoernooi EO: 19.00 Wij
hebben een woord voor de wereld:
veelgevraagde geestelijk muz. 19.20
Reformatie en reveil 19.35 Stereo:
Omroeporkest: mod. muz. 20.55 Ste
reo: Lichte gr.muz. 22.00 Stereo:
Licht ensemble met zangsolisten
(opn.) 22.20 Avondoverdenking
22.30 Nws. 22.40 Stereo: Platennieuws
23.30 Stereo: Vocaal ensemble:
klas. liederen 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jam-On-
Radio KRO: 13.00 Nws. 13.03 Waar
om niet?: licht platenprogr. 14.00
Nws. 14.03 Holster: Pop- en coun-
trymuz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws.
16.03 lORRRrrrpop-magazine
17.00 Nws. 17.02-18.00 Draaijijof-
draaiik: verz.platen.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.08-12.15 Onze landbouwkroniek,
12.30 Weerber., meded. en SOS-ber.
v. schippers) 12.55 Buitenl. perso-
verz. 13.00 Nws., weerber., dagklap
per en beursber. 13.20 Tafelmuz.
14.00 NwSy 14.03 Symfonische muz.
15.00 Nws. 15.03 Symfonische muz.
16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09
Progr. voor de zieken 17.00 Nws.,
weerber. en meded. 17.15 Jazzmuz.
18.00 Nws. 18.03 Verz.progr. 18.30
A.B.C. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken
18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. en
weerber. 19.30 Lichte muz. 20.00 Ly
rische avond 21.00 Werken van
Beethoven 22.00 Nws. en ber. 22.10
Concert 23.00 Nws. 23.10 Psalm 46
23.40 Nws. 23.45-0.15 Uitz. voor de
zeelieden
Dinsdag 21 juli
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn, 7.20 Stereo: Lichte gr.muz.
8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Ste
reo: Lichte gr.muz. (8.30-8.33 De
groenteman) 8.50 Morgenwijding
NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of
herhaling NOS-progr. 9.35 Water
standen 9.40 Muz. uit de Middeleeu
wen en Renaissance (opn.) AVRO:
10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor
de vrouw (11.55 Beursber.)
HILVERSUM H 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klas. muz. (gr.) (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Act.)
8.00 Nws. 8.10 Stereo: Te Deum
Laudamus: klas. gewijde muz. (gr.)
8.30 Nws. 8.32 Touringclub: tips en
informatie voor de vakantie 8.45 Gi
taarrecital (gram.) Klass. muz. 9.00
Gymn. voor de huisvrouw 9.10 Ste
reo: Lichte gr.muz. 9.35 Stereo:
Duitse Luchtmachtkapel (opn.) 10.00
Het blijvende Israël, lezing 10.15
Opera-aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.03
Stereo: Bal'letmuz. (gr.) 11.25 Voor
de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws 9.02 Plaatjes
visite (12.00 Nws.).
11.03 Een opvallend vrolijke gevar.
visite (12.00 Nws.)..HILVERSUM I
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM Tussen de VA-
RA-televisie en regisseur Ben de
Jong is verschil van inzicht ontstaan
over het te voeren regiebeleid. De
VARA heeft een ontslagvergunning
aangevraagd bij het Gewestelijk Ar
beidsbureau te Hilversum, waarover
nog een beslissing moet worden ge
nomen.
Indien dit ontslag wordt verleend,
zal aan de heer De Jong een ruime
ontslagperiode worden gegeven.
De heer De Jong verwierf in tele
visiekringen grote bekendheid als
regisseur van de Rudi Carell-shows.
In het afgelopen seizoen was hij
belast met de regie van het televi
sieprogramma „Een van de acht".
BEN WEBSTER:
AMSTERDAM Wijdbeens en
met onafscheidelijke hoed staart
hij me wat verbaasd aan. In
plaats van de sax een sigaret tus
sen de lippen. Vooralsnog schijnt
hij meer waarde te hechten aan
de poes en zijn pilsje dan aan een
gesprek. Steven Kwint licht een
beetje moeilijk lachend toe, dat
Ben geen prater maar een blazer
is: „Je moet eigenlijk niet ver
baasd opkijken als hij over een
kwartiertje zegt dat hij slaap
heeft. Je kunt eigenlijk beter een
beetje met hem over het weer
gaan praten, want aan interviews
heeft hij een godsgruwelijke he
kel."
In twintig minuten tijds presteert
Ben Webster het inderdaad om
twintig keer „Yes" of „No" te ant
woorden, om twee keer een nieuwe
sigaret op te steken, om drie keer
een nieuw pilsje in te schenken en
er verder het stilzwijgen toe te be
waren. De enige informatie die hij
weet te verstrekken is dat jazz voor
hem een kwestie van blazen is en
dat hij vorige week van de trap is
gevallen waaraan hij een pijnlijke
voet heeft over gehouden. Wat hem
betreft is dat blijkbaar genoeg, want
plotseling staat hij op en verkondigt
dat hij ondanks zijn zere voet nieu
we schoenen wil gaan kopen. De
hoop op een soepel gesprek is mij
inmiddels diep in de schoenen ge
zonken, en er zit weinig anders op
om in ieder geval nog te proberen
er een beetje gezellige middag van
te maken. Als ik aanbied hem naar
een zaakje te brengen waar je goed
kope schoenen kunt krijgen, lacht
hij voor het eerst.
Kunst ontmoet kunst. Rechts Ben Webster, links Steven Kwint.
Ben Webster te midden van de portretten die Steven Kwint van hem maakte.
In de auto is hij wat spraakzamer.
Zijn belangstelling richt zich nu
voornamelijk op kortgerokte Am
sterdamse schoonheden. „Kijk, dat
is Amsterdam. Nergens zulke mooie
vrouwen. Moet je in Kopenhagen
komen. Elke avond als ik in de
Tivoli speel, zie ik niks anders dan
verlepte bleubellen om me heen.
Mooie mensen in Amsterdam. Ik
kom hier steeds graag weer naar
toe, you see?"
Na enige aandrang van mijn kant
vertelt hij waarom hij nooit ge
trouwd is.
„Vrouwen zijn veel te mooi om
mee te trouwen. Daar moet je van
genieten op het moment, niet in de
eeuwigheid. Net als wanneer ik
blaas. Elke noot is nieuw. Alles
bestaat bij de gratie van het mo-
,ment. Ik ook. Zoeken moet je. Rei
zen, daar ben ik gek op. Steeds
andere dingen zien. Het liefst ga ik
met de trein, daar zit ritme in, you
see?"
In de schoenenzaak blijkt toeval
lig dat Ben Webster dezelfde maat
heeft als ik. „Dat komt goed uit",
zegt hij, „dan kun jij mijn schoenen
voor vandaag inlopen. Mijn voet
doet me nog teveel pijn. Als ze wat
soepeler zijn, kan ik ze vanavond
misschien aan".
Het café naast de schoenenzaak
blijkt een onoverkomelijke hinder
nis voor Ben. „Het bier is hier veel
beter dan in Kopenhagen. De kroe
gen trouwens ook. Weet je wat het
is, bier hoort bij mij. Vooral als ik
blaas. Musicus is een van de meest
dorstig makende beroepen die er
zijn, you see?".
Zolang het gesprek over vrouwen,
drank, of Amsterdam gaat, zit Ben
Webster duidelijk op zijn praatstoel.
Nog steeds denkt hij met groot ple
zier aan zijn Amsterdamse jaren
"Terug: „Ik heb hier altijd fijn ge
speeld. Met Dick van den Capellen,
Martin van Duynhoven en Dan van
Golberdinge heb ik bijna overal op
getreden. En dan natuurlijk de ses
sies, vooral in Paradiso. Ik zal nooit
die avond van mijn zestigste ver
jaardag vergeten, toen ik daar een
taart met zestig kaarsjes aangeboden
kreeg. Daarna heb ik een van mijn
fijnste sessies geblazen met Hans
Duif er".
In die tijd ook stapt Steven Kwint
naar Ben Webster toe met de vraag
of hij hem mag portreteren.
„Ik voelde een sterke verwant
schap met de muziek van Ben. Het
was voor mij een uitdaging om de
emoties die hij in zijn sax wist te
stoppen uit mijn penseel proberen te
halen. Op de een of andere manier
wilde ik een synthese tot stand
brengen tussen zijn jazz en mijn
schilderkunst".
De bezoeken aan het atelier in de
Palmstraat waren voor Ben Web
ster aanvankelijk een beproeving:
„Ik begreep er helemaal niets van.
Ik wist alleen dat ik stil moest
zitten op een stoel en dat irriteerde
me eigenlijk. Pas langzaam maar
zeker begon ik door te krijgen waar
Steven aan bezig was. De sfeer
werd ook steeds meer relaxed. Ik
nam mijn tenor mee en speelde wat
in zijn atelier. Of ik draaide een
paar platen, van Duke of Tatum
bijvoorbeeld. Toen ik de portretten
zag, besefte ik dat hij een stukje
van mijn innerlijk on dat doek had
gezet, you see?".
Als het wat drukker wordt in het
café stelt Ben Webster voor om nog
iets te gaan drinken in zijn hotel.
Pas op zijn hotelkamer ontdooit hij
eindelijk volledig. Het is alsof hij
zich nu pas op volledig vertrouwd
terrein waant. Het kost weinig
moeite de jazz tot onderwerp van
gesprek te maken.
„Kijk, je hebt gelijk als je zegt
dat de functie van de jazz momen
teel niet meer zo belangrijk is als
vroeger. We zijn teveel binnen, niet
waar. Vroeger moest ik er nog voor
vechten om ergens een stuiver te
verdienen. Maar de grote voldoening
was toen dat je veel meer effect
voelde. Je stond veel dichter bij je
toehoorders, en je had ook het ge
voel dat je wat losporde. Op het
ogenblik maken we meer muziek,
you see? Betere muziek ook wel.
We kunnen nu teren op wat we toen
allemaal uitgedokterd hebben. Dat
wil natuurlijk niet zeggen dat er
tegenwooridg niks meer bijkomt. El
ke keer als ik blaas zoek ik weer
naar nieuwe wegen. Elke keer is
ook weer anders. Dat is juist het
mooie van jazz. Je speelt steeds met
andere jongens, steeds voor andere
mensen. Je blijft vooruit kijken. Al
les wat je eerder gedaan hebt, is
niet zo belangrijk, daar moet je ook
niet bij stil gaan staan. Onbewust
zit dat er toch wel in. Wat ik
bijvoorbeeld bij de Duke geleerd
heb gaat nooit verloren. In de tijd
van Duke zat ik met mijn grootste
vrienden Coleman Hawkins en
Johnny Hodges nachtenlang door te
zanikken over wat we maakten. La
ter zijn we uit elkaar gegaan. We
zijn alle drie een andere kant uitge
groeid. Maar toch, de basis is ge
woon Duke gebleven".
„En de avant-garde dan? De jon
gens die de traditie verworpen heb
ben, die niet meer spelen vanuit de
heilige drie-eenhied harmonie
metrum-swing?"
„Als het maar oprecht is. Zolang
de jongens de boel niet belazeren
hebben ze recht om te spelen zoals
ze willen. Coltrane is voor mij altijd
een enorm voorbeeld geweest. Die
liep voorop. Hij durfde iets te on
dernemen en hij heeft gelijk gehad.
Alleen opereerde hij vanuit een heel
andere background dan ik, you see?
Het zelfde geldt voor Yusef Lateef.
Maar die heeft het wel een stuk
moeilijker gehad. De mensen den
ken dat hij zijn kop kaal heeft
geschoren voor de show en dat hij
zich omgeven heeft met een immen
se batterij instrumenten om ieder
een in de war te brengen. Maar ze
begrijpen hem gewoon niet. Nie
mand heeft door dat hij heel oprecht
vanuit zijn religie te werk gaat.
En voor de rest wordt er veel te
veel capsones gemaakt door figuren
die er zelf de ballen verstand van
hebben. De mensen die al die mu
ziekbladen volschrijven weten het
allemaal beter. Zelf kunnen ze nog
niet eens een simpele vierkwarter
op een trom slaan. Zij denken dat
jazz gemaakt wordt met die stomme
schrijfmachines van hen. Maar voor
lopig heb ie toch eerst gewone mu
ziekinstrumenten nodig. Ik kan hon
derd keer jazz zeggen, maar ik vind
blazen toch wel iets belangrijker.
Gewoon blazen, keep blowing", you
see?"
En daarmee is voor Ben Webster
de kous af wat betreft de muziek.
Nadat hij enkele nieuwe pilsen
heeft laten aanrukken, laat hij mij
zijn foto-album zien. Er blijken al
leen plaatjes van Artis en van kat
ten in te staan.
„Telkens als ik in Amsterdam
kom, ga ik even met mijn fototoes
tel naar de Zoo. Dat zijn van die
dingen die ik niet kan laten. Net zo
min als biljarten, dat kan ik ook
niet laten. Kom, ik ga eens beneden
kijken of er nog een stootje te
maken valt. Hoe is het trouwens
met mijn schoenen? Zou ik ze al
kunnen proberen? Altijd blijven
proberen, you see?".
HANS MAAS
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Vanavond zendt
de VARA-televisie van 20.45 tot
22.15 uur de film „Zo heerlijk rus
tig" (La vie de chateau) uit. Hoofd
rolspeelster in deze komedie is Ca
therine Deneuve. In deze film is zij
de fraaie echtgenote (Marie) van
een saaie kasteelheer en zij wil
eigenlijk niets liever dan naar Pa
rijs gaan in plaats van het vervelen
de leven op het platteland te leiden.
Haar echtgenoot ziet er niet veel in
en bovendien zijn er praktische be
zwaren vanwege de oorlog (het is
1944). Als een compagnie Duitsers
op het kasteel ingekwartierd wordt,
betekent dat het begin van een
reeks merkwaardige gebeurtenissen,
waardoor Marie toch haar avontuur
krijgt. Jean-Paul Rappeneau, die de
film schreef en regisseerde, kreeg
voor zijn werkstuk in 1966 de Prix
Dellue, de belangrijkste Franse film
onderscheiding.