Breussing geloofde er niet in LIEBREGTS STRAALDE Uitslagen en klassementen VREDESTEIN Sterke winnaar Omloop V Erachter blijven of inhalen... Uw macht over het stuur COOLOGNE VIERDE SPORTPAGINA VAN MAANDAG 13 JULI 1970 Een vertegenwoordiger van De Steni overhandigt de In Memoriam Piet Hak-beker aan Piet Liebregts, de ploegleider van Trico Noble/Aeifit. De beker ging trouwens definitief mee naar Amsterdam, want de ploeg van Liebregts won voor de vierde achtereenvolgende maal de ploegentijdrit. OOSTBURG Ploegleider Piet Liebregts van Trico Noble/Acifit is gewend aan overwinningen. Bijna nooit zal hij uitbundig rea geren als een van zijn pupillen weer eens een klassieker heeft ge wonnen. Maar gistermiddag in Oostburg straalde Liebregts van vreugde nadat Sjuul Breussing de zevende Omloop van Zeeuwsch- Vlaanderen op zijn naam had ge schreven. Piet Liebregts wilde nu zijn gevoelens wel aan ieder een tonen. Immers, de dag daar voor had het er naar uit gezien, dat deze Omloop voor hem on danks het feit, dat hij de sterkste ploeg aan het vertrek had op een geweldige mislukking zou uitdraaien. De Belgische ploeg reed zaterdag zo sterk, dat iedereen er van uit ging, dat deze formatie ook gisteren de koers zou beheersen. De veron derstelling werd geschraagd door het gegeven, dat de Belgen de ploe gentijdrit als een onbelangrijk ge beuren beschouwden en op hun „ge mak" naar een vierde plaats koer sten. Zaterdagavond nog was Piet Liebregts somber gestemd. „Het is voor ons bijzonder lastig koersen", zei hij toen. „Wij zijn de favorieten en iedereen rijdt op ons wiel. Je kunt beter wat meer bekende ploe gen in de koers hebben. Dan kunnen de kleintjes het niet meer bijhou den, want ze kunnen niet alles en iedereen bewaken. Nu kunnen ze d>at wei!". Een sombere Piet Lie bregts dus. Gistermiddag na de der de etappe was zijn stemming heel anders. Lachend nam hij de vele felicitaties in ontvangst. En dan zijn tactiek toelichtend: „Ik heb de jon gens gezegd voor het vertrek in Oostburg, dat ze gelijk volop moes ten gaan koersen. Het werd dus een echt Hollands vertrek. Gelijk aan vallen. Al snel werd duidelijk, dat we in de wind een bondgenoot had den. Op weg naar Cadzand vormden zich enkele waaiers. Ik had de jon gens opdracht gegeven gelijk bij het vertrek voorin te rijden. Die twee Belgen, die helemaal niet gewend zijn om in een waaier te fietsen, waren al snel verdwenen. En toen kreeg ik een kans om Sjuul Breus sing, die in de eerste rit derde werd naar voren te schuiven. Ik heb de rest in dienst van hem laten rijden en het is gelukt". Sjuul Breussing zelf had voor de derde rit met als start- en finish- plaats Oostburg er wel over nage dacht, dat hij de Omloop zou kun nen winnen. „Ik geloofde er eigen lijk niet zo in", stelde de pupil van Piet Liebregts in horten en stoten, omdat hij gelijktijdig de inhoud van twee flesjes limonade achter elkaar in zijn keelgat liet verdwijnen. „Die Belgen reden de eerste dag zo ver rekte goed, dat ik mezelf weinig kans gaf. Het bleek echter, dat die jongens zaterdag te veel van zich zelf hadden gevraagd en daar heb ik van kunnen profiteren. Ik heb het trouwens knap lastig gehad vandaag. Na tachtig kilometer zat ik er com pleet door. Ik kon mijn benen haast niet meer rond krijgen. Op dat mo ment sprong Peter van den Donk weg en op mijn wilskracht ben ik bij hem gekomen. Ik had eigenlijk deze rit willen winnen, maar Evert- se was net iets te snel voor me". Ploegleider Piet Rentmeester, die zeer gelukkig was met de etappe winst van Zierikzeese Wim Evertse in het algemeen klassement bezet hij de tweede plaats had Evertse in de laatste kilometers opdracht gegeven niet veel werk te doen. Rentmeester: „Ik heb tegen hem gezegd, toen die groep van vijf man definitief weg was, dait hij het link moest spelen. Breussing kon hij niet meer bedreigen. Dus moest ik op de ritzege gokken. Een tweede in het algemeen klassement wordt zo gauw vergeten, maar een etappe winnen dait spreekt wel aan.." R. v. D. Wim Evertse: winnaar van de derde etappe. TEGENSTELLINGEN IN DE OMLOOP Breussing eindzege (Van onze sportredactie) OOSTBURG/TERNEUZEN De zevende Omloop van Zeeuwsch- Vlaanderen was er een met tegenstellingen. Tegenstellingen in de wjjze van koersen in de twee individuële ritten. De eerste dag, waarop Terneuzen fungeerde als start en finishplaats gebeurde er vrijwel -niets. Behalve de finale tenminste. De tweede dag Oostburg was nu de vertrek - en aankomstplaats leverde echter wel volop strijd en een gloedvolle koers op. Tegenstellingen ook in de rolbezetting van deze Omloop. De eerste dag waren het de Belgen Romain Ver- cauter en Ghislain de Clerq, die van de „auteur" de hoofdrol mochten vervullen en de tweede dag namen de Nederlandse amateurs revan che voor hun posities op het tweede plan. Ze namen vernietigend wraak, want de Belgen werden naar onbetekenende figurantenrolle tjes gefietst. Twee dagen vol tegenstellingen dus, die echter een sterke eindoverwinnaar opleverden: de twintigjarige Sjuul Breussing uit het Noordhollandse Bovenkerk. Een sterke winnaar, omdat Sjuul Breussing op de eerste dag na meer dan 150 kilometer nog kracht ge noeg had om in de finale naar een derde plaats te rijden. Maar nog meer bewondering dwong de cou reur van Trico NobleAcifit af door gistermiddag in de verkorte derde etappe attent te reageren op het falen van de Belgen. En dat terwij] Sjuul Breussing na afloop stelde: „Die tweede rit heeft heel wat van me gevergd. Ik zat een paar keer flink kapot". Ploegleider Piet Lie bregts: „Sjuul kan een hele grote worden, maar hij zou meer zijn verstand er bij moeten houden. Van daag heeft hij dat gedaan. Normaal is het een zenuwenpees, die voor een belangrijke koers geen moment kan stilzitten. Nu heeft hij na de ploegentijdrit twee en een half uur op bed gelegen. Ik had niet gedacht, dat hij het zou kunnen volhouden, maar hij heeft het toch gedaan. Ook in de koers zelf heeft hij verstandig gereden. Vaak heeft hij zijn kansen op een overwinning verpest door te (ADVERTENTIE) rijden als een kwajongen. Maar nu heeft hij getoond, dat hij een cou reur aan het worden is". De eerste dag van deze enige tweedaagse klassieker in Nederland leverde niet veel op. In de eerste kilometers van de rit van en naar Terneuzen was het zo oninteressant, dat een van de officials aan wed strijdleider Wim Jeremiasse vroeg of (lij via de ronderadio niet voor wat muziek kon zorgen. De aanval len waren op de vingers van een hand te tellen. Slechts Ghislain de Clerq, Piet Oerlemans en de Brit John Hill waagden een poging een vroege beslissing te forceren. Maar de mannen van Trico NobleAcifit en ClarijsBraat waren niet van zins ook maar iemand te laten gaan. Pas na 80 kilometer begon er wat tekening in de strijd te komen. Jan van Dam, Ab Clayessen en de Belg Ronny de Bisschop scheurden zich uit het in hon^ tempo voortjagende peloton los. Piet van Stralen wist heit drietal te achterhalen, maar tus sen Axel en Zaamslag zetten de renners van Trico NobleAcifit en de mannen van ClarijsBraat de zaken weer recht. De Plattedijk had echter wel aanstekelijk gewerkt op de renners. De kasseien hadden de koersdriften naar boven gehaald en plotseling vlamde het veld naar vo ren. De koers was begonnen. Tussen Zaamslag en Terneuzen ontstond er een kopgroep van vijf man. De zeer goede Belgen waren daarin verte genwoordigd met drie man: Ghislain de Clerq, Antoine Bauwens en Ro main Vercauter. ClarijsBraat had Wim Evertse vooraan en de ploeg Warm? Heerlijk verkoe lende Skice ijs-eau de cologne verkwikt la minute! 'n Wondertje van koelte! In tlakonsi sprays, towelettes en handige mini-rollers. vanBoLDOOT Er werd alles ondernomen om in de derde rit de vijf vluchters te achterhalen, maar dat lukte niet meer. Op de foto de jachtgroep. van Trappist Bier Ger Zoontjes. Van Trico NobleAcifiit ging Cor Leunis in de aanval. Bij de ravitaillering in Terneuzen hadden de zes al een voorsprong van 45 seconden. In Hoek was het nog veertig. Maar na 114 kilometer was het gat aange groeid tot een minuut. Piet Lie bregts vond dat zijn formatie te zwak was vertegenwoordigd in de kopgroep en gelastte een tegenaan val. Al spoedig bleek echter, dat geen van de andere ploegleiders aanstalten maakten om mee te doen en daardoor konden de zes wegblij ven. De grote finale begon op de kas seien van de Vreijestraat voor Sas van Gent. De door de inspanningen geteisterde coureurs moesten zo'n vier kilometer het lichaam afbeulen om deze hindernis te nemen. Ghis lain de Clerq en Romain Vercauter wilden de finale niet in lijdzaam heid afwachten en gebruikten de keien als springplank voor de etap pewinst. De andere vier vluchters werden vlak voor Terneuzen nog ingelopen door een groep, waarin Theo van Poecke, Han Westerweele, Piet van Stralen en Jan Zoons. De eindsprint tussen de twee Belgen werd met gemak door Romain Ver cauter gewonnen en even later legde Sjuul Breussing de basis voor zijn latere triomf door de sprint van het achtervolgende groepje te winnen. Na de ploegentijdrit, die werd ge wonnen door Trico NobleAcifit. begon de derde etappe met veel vuurwerk. Op de weg van Zuidzan de naar Cadzand kregen de Belgen te maken diet de waaiers en voelden de Nederlanders zich op hun gemak nu een felle wind uit zee de selectie makkelijker maakte. Eerst brak het peloton in twee delen. Dat was al na tien kilometer. Na 21 kilometer had de wind en het hoge tempo van de Trico Noble Acifit-renners het vonnis over Ro main Vercauter geveld. Slechts de sterksten bleven over en dat waren: Peter Godde. Jos de Couwer, Ronny de Bisschop, Antoine Bauwens, Cor van der Meijden, Sjuul Breussing, Piet van Stralen, Theo van der Vlak, Ron Ferket, Theo van Poecke, Ben Jurriaans, Cor Leunis, Henk Stander, Jan van Dam, Peter van den Donk, Jan de Vos, Bob Knoors. Jef Smulders, Wim Bravenboer, Ben Janroers en Wim Evertse. Terwijl De Couwer hü stond vierde de koers moest verlaten wegens stayeren achter zijn ploeg leider snelde de groep door het Zeeuwsch-Vlaamse land. Achter hen richtte het hoge tempo een enorme puinhoop aan. Renners, die zaterdag nog tot de kanshebbers behoorden, werden op vele minuten gereden. En zo ook Romain Vercauter. Van Stralen had de pech juist op een slecht stuk weg een lekke band te krijgen en viel terug. Evenals Jan van Dam, die moest lossen. Cor Leunis slaagde er wel in om na een lekke band terug bij te komen. Henk Stander trachtte zijn mede vluchters af te matten. Steeds weer sprong de man uit Oude-Tonge de ruimte in om ook steeds weer terug te worden gepakt. Na Biervliet had Stander succes. Maar hij kreeg ge zelschap van ploegmakkers Wim Evertse, Sjuul Breussing, Peter van den Donk en Ben Janbroers. Een vijftal dus. dat de tweede etappe zou beslissen. Op dat moment was Sjuul Breus sing eigenlijk al winnaar van het totaal-klassement, maar er moest nog gestreden worden om de ritzege. Bij het binnengaan van Oostburg trachtte Van den Donk de winst veilig te stellen, maar hij werd te ruggepakt. In de sprint was in feite niemand een gelijkwaardige tegen stander van Wim Evertse, die in de laatste 25 kilometer in opdracht van Piet Rentmeester praktisch geen kop had gedaan. ROB VAN DEURSEN EERSTE ETAPPE 1. R. Vercauter (België) 158 km in 3.48.32 (inclusief bonificatie); 2. G. de Clerq (België); 3. S. Breussing (Trico Noble/Acifit); 4. J. de Cou wer (Schrijver/Boidin); 5. L. Boose (Van Nelle); 6. Th. van Poecke (Cla- rijs/Braat); 7. W. Evertse (Clarijs/ Braat); 8. P. van Stralen (Schrijver- Boidin); 9. J. Smulders (Trappist Bier); 10. J. Zoons (Faas-Batavus); 11. A. Bauwens (België); 12 G. Zoon tjes (Trappist Bier); 13. C. Leunis (Trico Noble-Acifit); 14. J. Wester weele (Middelkamp A), 15. B. Jan broers (Schrijver-Boidin); 16. B. Jurriaans (Tricot Noble-Acifit); 17. J. van Dan (Faas-Batavus); 18. P. de Bisschop (België); 19. P. Gödde (Reisbureau Rouw); 20. P. Vonck (Middelkamp A). Ploegenklassement: 1. België 11.27.13 2. Schrijver-Boidin 11.28.48; 3. Trico Noble-Acifit 11.28.48; 4. Clarijs-Braat 11.28.56; 5. Trappist Bier 11.28.56; 6. Faas-Batavus 11.29.31; 7. Middelkamp A 11.30.09; 8. Van Nelle 11.30.44; 9. De Kledlingbokser 11.32.00; 10. Reisbureau Rouw 11.34.41; 11. Er op en er over 11.35.19; 12. Spronk Acifit 11.45.04. TWEEDE ETAPPE Ploegentijdrit1. Trico Noble-Acifit 37,5 km in 50.38; 2. Reisbureau Rouw 53.21; 3. Batavus-Faas 53.43; 4. België 53.57; 5. Clarjjs-Braat 54.10 6. Trappist Bier 54.21; 7. Van Nelle 54.31; 8. Spronk Acifit 54.36; 9. Schrijver-Boidin 55.21, 10 Middel kamp A 55.31; 11. Kledingbokser 59.45; 12. Er op en er over 1.04.41. DERDE ETAPPE 1. Evertse (Clarijs-Braat) 2.47.21; 2. Breussing (Trico Noble-Acifit); 3. P. van Den Donk (Trico Noble-Acifit); 4. Stander (Clarijs-Braat); 5. Jan broers (Schrijver-Boidin); 6. Braven- boer (Trico Noble-Acifit); 7. Jurri aans (Trico Noble-Acifit); 8. Berk hout (Faas-Batavus)); 9. De Bisschop (België); 10. Bauwens (België); 11. Van de Valk (Faas-Batavus); 11 P. Vonck (Middelkamp A); 13. De Clerq (België); 14. Van Stralen (Schrijver-Boidin); 15. Smulders (Trappist Bier); 16. Zoontjes (Trap pist Bier); 17. Hill (Kledingbokser) 18. Hinneman (er op en er over); 19. M. van Dorth (Van Nelle); 20 Boose (Van Nelle). Dagploegenklassement na de derde etappe1. Trico Noble-Acifit 8.24.21; 2. Clarijs-Braat 8.26.43; 3. België-na- tionaal 8.30.02; 4. Van Nelle 8.30.51; 5. Batavus-Faas 3.40.00; 6. Trappist Bier 8.40.01; 7. Reisbureau Rouw 8.43.25; 8. Schrijver-Boidin 8.44.54; 9. Er op en er over 8.50.38; 10. Middel kamp A 8.52.50. Algemeen klassement1. S. Brues- sing (Trico Noble-Acifit) 6.36.35; 2. W. Evertse (Clarijs-Braat) 6.36.48; 3. P. van den Donk (Trico Noble-Aci fit) 6.37.33; 4. H. Stander (Clarijs- Braat) 6.37.38; 5. Ben Janbroers (Schrijver-Boidin) z.t.; 6. G. de Clerq (Belg.) 6.38.53; 7. S. Berkhout (Faas-Batavus) 6.39.14; 8. B. Jurri aans 6.39.14; 9. A. Bauwens 6.39.21; 10. L. Boose (Van Nelle) 6.39.38; 11. P. van Stralen (Schrijver-Boidin) 6.39.41; 12. Jan Smulders (Trappist Bier) 6.39.41; 13. G. Zoontjes (Trap pist Bier) 6.39.41; 14. W. Braven- boer (Trico Noble-Acifit) 6.39.49; 15. Ronny de Bisschop (België) 6.39.56; 16. T. van de Valk (Faas-Batavus); 6.39.59; 17. P. Vonck (Middelkamp A) 6.40.16; 18. P. Gödde (Reisbureau Rouw) 6.40.25; 19. John Hill (Kle dingbokser) 6.40.50; 20. Johan Hin neman (Er op en er over) 6.40.54. Algemeen ploegenklassement: 1. Tri cot Noble-Acifit 20.43.47; 2. Clarijs- Braat 20.49.49; 3. België nationaal 20.50.12; 4. Van Nelle 20.56.06; 5. Ba tavus-Faas 21.03.14; 6. Trappist Bier 21.03.18; 7. Schrijver-Boidin 21.09.03; 8. Reisbureau Rouw 21.11.27; 9. Mid delkamp A. 21.18.30; 10. Er op en er over 21.30.38. Puntenklassement 1. Juul Brues- sing 5 punten; 2. Wim Evertse 8; 3. G. de Clerq 15; 4. Ben Janbroers 20; 5. R. de Bisschop 21. Algemeen premieklassement: 1. B. Knoors (Faas-Batavus) 10 punten; 2. W. Bravenboer (Trico Noble-Acifit) 7; 3. H. Stander (Clarijs-Braat) 5. K««4 leder moment staat U voor beslissingen. U moet er dan zeker van zijn dat U de bewegingen van Uw auto volkomen beheerst. Verantwoord autorijden, inhalen,accelereren,bochten nemen, remmen is alleen mogelijk met goede banden. Vredestein banden - tubeless, nylon, radiaal - bezitten de kwaliteit en de eigenschappen om de capaciteiten van U en Uw auto ten volle tot hun recht te doen komen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 10