Breussing geloofde er niet in
LIEBREGTS STRAALDE
Uitslagen en
klassementen
VREDESTEIN
Sterke
winnaar
Omloop
V
Erachter blijven
of inhalen...
Uw macht over het stuur
COOLOGNE
VIERDE SPORTPAGINA VAN MAANDAG 13 JULI 1970
Een vertegenwoordiger van De Steni overhandigt de In Memoriam Piet
Hak-beker aan Piet Liebregts, de ploegleider van Trico Noble/Aeifit. De
beker ging trouwens definitief mee naar Amsterdam, want de ploeg van
Liebregts won voor de vierde achtereenvolgende maal de ploegentijdrit.
OOSTBURG Ploegleider Piet
Liebregts van Trico Noble/Acifit
is gewend aan overwinningen.
Bijna nooit zal hij uitbundig rea
geren als een van zijn pupillen
weer eens een klassieker heeft ge
wonnen. Maar gistermiddag in
Oostburg straalde Liebregts van
vreugde nadat Sjuul Breussing
de zevende Omloop van Zeeuwsch-
Vlaanderen op zijn naam had ge
schreven. Piet Liebregts wilde
nu zijn gevoelens wel aan ieder
een tonen. Immers, de dag daar
voor had het er naar uit gezien,
dat deze Omloop voor hem on
danks het feit, dat hij de sterkste
ploeg aan het vertrek had op
een geweldige mislukking zou
uitdraaien.
De Belgische ploeg reed zaterdag
zo sterk, dat iedereen er van uit
ging, dat deze formatie ook gisteren
de koers zou beheersen. De veron
derstelling werd geschraagd door
het gegeven, dat de Belgen de ploe
gentijdrit als een onbelangrijk ge
beuren beschouwden en op hun „ge
mak" naar een vierde plaats koer
sten. Zaterdagavond nog was Piet
Liebregts somber gestemd. „Het is
voor ons bijzonder lastig koersen",
zei hij toen. „Wij zijn de favorieten
en iedereen rijdt op ons wiel. Je
kunt beter wat meer bekende ploe
gen in de koers hebben. Dan kunnen
de kleintjes het niet meer bijhou
den, want ze kunnen niet alles en
iedereen bewaken. Nu kunnen ze
d>at wei!". Een sombere Piet Lie
bregts dus. Gistermiddag na de der
de etappe was zijn stemming heel
anders. Lachend nam hij de vele
felicitaties in ontvangst. En dan zijn
tactiek toelichtend: „Ik heb de jon
gens gezegd voor het vertrek in
Oostburg, dat ze gelijk volop moes
ten gaan koersen. Het werd dus een
echt Hollands vertrek. Gelijk aan
vallen. Al snel werd duidelijk, dat
we in de wind een bondgenoot had
den. Op weg naar Cadzand vormden
zich enkele waaiers. Ik had de jon
gens opdracht gegeven gelijk bij het
vertrek voorin te rijden. Die twee
Belgen, die helemaal niet gewend
zijn om in een waaier te fietsen,
waren al snel verdwenen. En toen
kreeg ik een kans om Sjuul Breus
sing, die in de eerste rit derde werd
naar voren te schuiven. Ik heb de
rest in dienst van hem laten rijden
en het is gelukt".
Sjuul Breussing zelf had voor de
derde rit met als start- en finish-
plaats Oostburg er wel over nage
dacht, dat hij de Omloop zou kun
nen winnen. „Ik geloofde er eigen
lijk niet zo in", stelde de pupil van
Piet Liebregts in horten en stoten,
omdat hij gelijktijdig de inhoud van
twee flesjes limonade achter elkaar
in zijn keelgat liet verdwijnen. „Die
Belgen reden de eerste dag zo ver
rekte goed, dat ik mezelf weinig
kans gaf. Het bleek echter, dat die
jongens zaterdag te veel van zich
zelf hadden gevraagd en daar heb ik
van kunnen profiteren. Ik heb het
trouwens knap lastig gehad vandaag.
Na tachtig kilometer zat ik er com
pleet door. Ik kon mijn benen haast
niet meer rond krijgen. Op dat mo
ment sprong Peter van den Donk
weg en op mijn wilskracht ben ik
bij hem gekomen. Ik had eigenlijk
deze rit willen winnen, maar Evert-
se was net iets te snel voor me".
Ploegleider Piet Rentmeester, die
zeer gelukkig was met de etappe
winst van Zierikzeese Wim Evertse
in het algemeen klassement bezet
hij de tweede plaats had Evertse
in de laatste kilometers opdracht
gegeven niet veel werk te doen.
Rentmeester: „Ik heb tegen hem
gezegd, toen die groep van vijf man
definitief weg was, dait hij het link
moest spelen. Breussing kon hij niet
meer bedreigen. Dus moest ik op de
ritzege gokken. Een tweede in het
algemeen klassement wordt zo gauw
vergeten, maar een etappe winnen
dait spreekt wel aan.."
R. v. D.
Wim Evertse: winnaar van de
derde etappe.
TEGENSTELLINGEN IN DE OMLOOP
Breussing
eindzege
(Van onze sportredactie)
OOSTBURG/TERNEUZEN De zevende Omloop van Zeeuwsch-
Vlaanderen was er een met tegenstellingen. Tegenstellingen in de
wjjze van koersen in de twee individuële ritten. De eerste dag, waarop
Terneuzen fungeerde als start en finishplaats gebeurde er vrijwel
-niets. Behalve de finale tenminste. De tweede dag Oostburg was
nu de vertrek - en aankomstplaats leverde echter wel volop strijd
en een gloedvolle koers op. Tegenstellingen ook in de rolbezetting
van deze Omloop. De eerste dag waren het de Belgen Romain Ver-
cauter en Ghislain de Clerq, die van de „auteur" de hoofdrol mochten
vervullen en de tweede dag namen de Nederlandse amateurs revan
che voor hun posities op het tweede plan. Ze namen vernietigend
wraak, want de Belgen werden naar onbetekenende figurantenrolle
tjes gefietst. Twee dagen vol tegenstellingen dus, die echter een sterke
eindoverwinnaar opleverden: de twintigjarige Sjuul Breussing uit
het Noordhollandse Bovenkerk.
Een sterke winnaar, omdat Sjuul
Breussing op de eerste dag na meer
dan 150 kilometer nog kracht ge
noeg had om in de finale naar een
derde plaats te rijden. Maar nog
meer bewondering dwong de cou
reur van Trico NobleAcifit af door
gistermiddag in de verkorte derde
etappe attent te reageren op het
falen van de Belgen. En dat terwij]
Sjuul Breussing na afloop stelde:
„Die tweede rit heeft heel wat van
me gevergd. Ik zat een paar keer
flink kapot". Ploegleider Piet Lie
bregts: „Sjuul kan een hele grote
worden, maar hij zou meer zijn
verstand er bij moeten houden. Van
daag heeft hij dat gedaan. Normaal
is het een zenuwenpees, die voor
een belangrijke koers geen moment
kan stilzitten. Nu heeft hij na de
ploegentijdrit twee en een half uur
op bed gelegen. Ik had niet gedacht,
dat hij het zou kunnen volhouden,
maar hij heeft het toch gedaan. Ook
in de koers zelf heeft hij verstandig
gereden. Vaak heeft hij zijn kansen
op een overwinning verpest door te
(ADVERTENTIE)
rijden als een kwajongen. Maar nu
heeft hij getoond, dat hij een cou
reur aan het worden is".
De eerste dag van deze enige
tweedaagse klassieker in Nederland
leverde niet veel op. In de eerste
kilometers van de rit van en naar
Terneuzen was het zo oninteressant,
dat een van de officials aan wed
strijdleider Wim Jeremiasse vroeg
of (lij via de ronderadio niet voor
wat muziek kon zorgen. De aanval
len waren op de vingers van een
hand te tellen. Slechts Ghislain de
Clerq, Piet Oerlemans en de Brit
John Hill waagden een poging een
vroege beslissing te forceren. Maar
de mannen van Trico NobleAcifit
en ClarijsBraat waren niet van
zins ook maar iemand te laten gaan.
Pas na 80 kilometer begon er wat
tekening in de strijd te komen. Jan
van Dam, Ab Clayessen en de Belg
Ronny de Bisschop scheurden zich
uit het in hon^ tempo voortjagende
peloton los. Piet van Stralen wist
heit drietal te achterhalen, maar tus
sen Axel en Zaamslag zetten de
renners van Trico NobleAcifit en
de mannen van ClarijsBraat de
zaken weer recht. De Plattedijk had
echter wel aanstekelijk gewerkt op
de renners. De kasseien hadden de
koersdriften naar boven gehaald en
plotseling vlamde het veld naar vo
ren. De koers was begonnen. Tussen
Zaamslag en Terneuzen ontstond er
een kopgroep van vijf man. De zeer
goede Belgen waren daarin verte
genwoordigd met drie man: Ghislain
de Clerq, Antoine Bauwens en Ro
main Vercauter. ClarijsBraat had
Wim Evertse vooraan en de ploeg
Warm? Heerlijk verkoe
lende Skice
ijs-eau de cologne
verkwikt la minute!
'n Wondertje van koelte!
In
tlakonsi
sprays,
towelettes
en handige
mini-rollers.
vanBoLDOOT
Er werd alles ondernomen om in de derde rit de vijf vluchters te achterhalen, maar dat lukte niet meer. Op de
foto de jachtgroep.
van Trappist Bier Ger Zoontjes. Van
Trico NobleAcifiit ging Cor Leunis
in de aanval. Bij de ravitaillering in
Terneuzen hadden de zes al een
voorsprong van 45 seconden. In
Hoek was het nog veertig. Maar na
114 kilometer was het gat aange
groeid tot een minuut. Piet Lie
bregts vond dat zijn formatie te
zwak was vertegenwoordigd in de
kopgroep en gelastte een tegenaan
val. Al spoedig bleek echter, dat
geen van de andere ploegleiders
aanstalten maakten om mee te doen
en daardoor konden de zes wegblij
ven.
De grote finale begon op de kas
seien van de Vreijestraat voor Sas
van Gent. De door de inspanningen
geteisterde coureurs moesten zo'n
vier kilometer het lichaam afbeulen
om deze hindernis te nemen. Ghis
lain de Clerq en Romain Vercauter
wilden de finale niet in lijdzaam
heid afwachten en gebruikten de
keien als springplank voor de etap
pewinst. De andere vier vluchters
werden vlak voor Terneuzen nog
ingelopen door een groep, waarin
Theo van Poecke, Han Westerweele,
Piet van Stralen en Jan Zoons. De
eindsprint tussen de twee Belgen
werd met gemak door Romain Ver
cauter gewonnen en even later legde
Sjuul Breussing de basis voor zijn
latere triomf door de sprint van het
achtervolgende groepje te winnen.
Na de ploegentijdrit, die werd ge
wonnen door Trico NobleAcifit.
begon de derde etappe met veel
vuurwerk. Op de weg van Zuidzan
de naar Cadzand kregen de Belgen
te maken diet de waaiers en voelden
de Nederlanders zich op hun gemak
nu een felle wind uit zee de selectie
makkelijker maakte.
Eerst brak het peloton in twee
delen. Dat was al na tien kilometer.
Na 21 kilometer had de wind en het
hoge tempo van de Trico Noble
Acifit-renners het vonnis over Ro
main Vercauter geveld. Slechts de
sterksten bleven over en dat waren:
Peter Godde. Jos de Couwer, Ronny
de Bisschop, Antoine Bauwens, Cor
van der Meijden, Sjuul Breussing,
Piet van Stralen, Theo van der
Vlak, Ron Ferket, Theo van Poecke,
Ben Jurriaans, Cor Leunis, Henk
Stander, Jan van Dam, Peter van
den Donk, Jan de Vos, Bob Knoors.
Jef Smulders, Wim Bravenboer, Ben
Janroers en Wim Evertse.
Terwijl De Couwer hü stond
vierde de koers moest verlaten
wegens stayeren achter zijn ploeg
leider snelde de groep door het
Zeeuwsch-Vlaamse land. Achter hen
richtte het hoge tempo een enorme
puinhoop aan. Renners, die zaterdag
nog tot de kanshebbers behoorden,
werden op vele minuten gereden. En
zo ook Romain Vercauter.
Van Stralen had de pech juist op
een slecht stuk weg een lekke band
te krijgen en viel terug. Evenals Jan
van Dam, die moest lossen. Cor
Leunis slaagde er wel in om na een
lekke band terug bij te komen.
Henk Stander trachtte zijn mede
vluchters af te matten. Steeds weer
sprong de man uit Oude-Tonge de
ruimte in om ook steeds weer terug
te worden gepakt. Na Biervliet had
Stander succes. Maar hij kreeg ge
zelschap van ploegmakkers Wim
Evertse, Sjuul Breussing, Peter van
den Donk en Ben Janbroers. Een
vijftal dus. dat de tweede etappe
zou beslissen.
Op dat moment was Sjuul Breus
sing eigenlijk al winnaar van het
totaal-klassement, maar er moest
nog gestreden worden om de ritzege.
Bij het binnengaan van Oostburg
trachtte Van den Donk de winst
veilig te stellen, maar hij werd te
ruggepakt. In de sprint was in feite
niemand een gelijkwaardige tegen
stander van Wim Evertse, die in de
laatste 25 kilometer in opdracht van
Piet Rentmeester praktisch geen
kop had gedaan.
ROB VAN DEURSEN
EERSTE ETAPPE
1. R. Vercauter (België) 158 km in
3.48.32 (inclusief bonificatie); 2. G.
de Clerq (België); 3. S. Breussing
(Trico Noble/Acifit); 4. J. de Cou
wer (Schrijver/Boidin); 5. L. Boose
(Van Nelle); 6. Th. van Poecke (Cla-
rijs/Braat); 7. W. Evertse (Clarijs/
Braat); 8. P. van Stralen (Schrijver-
Boidin); 9. J. Smulders (Trappist
Bier); 10. J. Zoons (Faas-Batavus);
11. A. Bauwens (België); 12 G. Zoon
tjes (Trappist Bier); 13. C. Leunis
(Trico Noble-Acifit); 14. J. Wester
weele (Middelkamp A), 15. B. Jan
broers (Schrijver-Boidin); 16. B.
Jurriaans (Tricot Noble-Acifit); 17.
J. van Dan (Faas-Batavus); 18. P. de
Bisschop (België); 19. P. Gödde
(Reisbureau Rouw); 20. P. Vonck
(Middelkamp A).
Ploegenklassement: 1. België 11.27.13
2. Schrijver-Boidin 11.28.48; 3. Trico
Noble-Acifit 11.28.48; 4. Clarijs-Braat
11.28.56; 5. Trappist Bier 11.28.56; 6.
Faas-Batavus 11.29.31; 7. Middelkamp
A 11.30.09; 8. Van Nelle 11.30.44; 9.
De Kledlingbokser 11.32.00; 10.
Reisbureau Rouw 11.34.41; 11. Er op
en er over 11.35.19; 12. Spronk Acifit
11.45.04.
TWEEDE ETAPPE
Ploegentijdrit1. Trico Noble-Acifit
37,5 km in 50.38; 2. Reisbureau
Rouw 53.21; 3. Batavus-Faas 53.43;
4. België 53.57; 5. Clarjjs-Braat 54.10
6. Trappist Bier 54.21; 7. Van Nelle
54.31; 8. Spronk Acifit 54.36; 9.
Schrijver-Boidin 55.21, 10 Middel
kamp A 55.31; 11. Kledingbokser
59.45; 12. Er op en er over 1.04.41.
DERDE ETAPPE
1. Evertse (Clarijs-Braat) 2.47.21; 2.
Breussing (Trico Noble-Acifit); 3. P.
van Den Donk (Trico Noble-Acifit);
4. Stander (Clarijs-Braat); 5. Jan
broers (Schrijver-Boidin); 6. Braven-
boer (Trico Noble-Acifit); 7. Jurri
aans (Trico Noble-Acifit); 8. Berk
hout (Faas-Batavus)); 9. De Bisschop
(België); 10. Bauwens (België); 11.
Van de Valk (Faas-Batavus); 11 P.
Vonck (Middelkamp A); 13. De
Clerq (België); 14. Van Stralen
(Schrijver-Boidin); 15. Smulders
(Trappist Bier); 16. Zoontjes (Trap
pist Bier); 17. Hill (Kledingbokser)
18. Hinneman (er op en er over); 19.
M. van Dorth (Van Nelle); 20 Boose
(Van Nelle).
Dagploegenklassement na de derde
etappe1. Trico Noble-Acifit 8.24.21;
2. Clarijs-Braat 8.26.43; 3. België-na-
tionaal 8.30.02; 4. Van Nelle 8.30.51;
5. Batavus-Faas 3.40.00; 6. Trappist
Bier 8.40.01; 7. Reisbureau Rouw
8.43.25; 8. Schrijver-Boidin 8.44.54; 9.
Er op en er over 8.50.38; 10. Middel
kamp A 8.52.50.
Algemeen klassement1. S. Brues-
sing (Trico Noble-Acifit) 6.36.35; 2.
W. Evertse (Clarijs-Braat) 6.36.48; 3.
P. van den Donk (Trico Noble-Aci
fit) 6.37.33; 4. H. Stander (Clarijs-
Braat) 6.37.38; 5. Ben Janbroers
(Schrijver-Boidin) z.t.; 6. G. de
Clerq (Belg.) 6.38.53; 7. S. Berkhout
(Faas-Batavus) 6.39.14; 8. B. Jurri
aans 6.39.14; 9. A. Bauwens 6.39.21;
10. L. Boose (Van Nelle) 6.39.38; 11.
P. van Stralen (Schrijver-Boidin)
6.39.41; 12. Jan Smulders (Trappist
Bier) 6.39.41; 13. G. Zoontjes (Trap
pist Bier) 6.39.41; 14. W. Braven-
boer (Trico Noble-Acifit) 6.39.49; 15.
Ronny de Bisschop (België) 6.39.56;
16. T. van de Valk (Faas-Batavus);
6.39.59; 17. P. Vonck (Middelkamp
A) 6.40.16; 18. P. Gödde (Reisbureau
Rouw) 6.40.25; 19. John Hill (Kle
dingbokser) 6.40.50; 20. Johan Hin
neman (Er op en er over) 6.40.54.
Algemeen ploegenklassement: 1. Tri
cot Noble-Acifit 20.43.47; 2. Clarijs-
Braat 20.49.49; 3. België nationaal
20.50.12; 4. Van Nelle 20.56.06; 5. Ba
tavus-Faas 21.03.14; 6. Trappist Bier
21.03.18; 7. Schrijver-Boidin 21.09.03;
8. Reisbureau Rouw 21.11.27; 9. Mid
delkamp A. 21.18.30; 10. Er op en er
over 21.30.38.
Puntenklassement 1. Juul Brues-
sing 5 punten; 2. Wim Evertse 8; 3.
G. de Clerq 15; 4. Ben Janbroers 20;
5. R. de Bisschop 21.
Algemeen premieklassement: 1. B.
Knoors (Faas-Batavus) 10 punten; 2.
W. Bravenboer (Trico Noble-Acifit)
7; 3. H. Stander (Clarijs-Braat) 5.
K««4
leder moment staat U voor beslissingen. U moet er dan zeker van zijn
dat U de bewegingen van Uw auto volkomen beheerst.
Verantwoord autorijden, inhalen,accelereren,bochten nemen, remmen
is alleen mogelijk met goede banden.
Vredestein banden - tubeless, nylon, radiaal - bezitten de kwaliteit en
de eigenschappen om de capaciteiten van U en Uw auto ten volle tot
hun recht te doen komen.