kijk naar -ideaal voor velen: tè Uw Kunstgebit Wegwijzers door wetenschap 'GEPANEERDE SCHOLFILETS PA ET AMANDELEN EN KAPPERTJES. DINSDAG 7 JULI 1970 ELVIS WAT niemand voor mogelijk had gehouden gebeurde toch: Elvis Presley is weer he lemaal terug in de showbu siness. Net alsof hij nooit is weg geweest. In de vijftiger jaren deed de Pelvis- zo als zijn bijnaam luidde - de wereld van de rock en aan verwante muziek op de festen trillen vanwege de ma nier waarop hij het showwe zen binnentuimelde. De man met het gezicht van een verwaand kindeen in zwart leer gestoken ex plosief lichaam en een gifaar om de hals, zweepte overal waar hij optrad hët publiek op tot een vreemde hysterie die de ene concertzaal na de andere in de vernieling hielp. Binnen enkele maanden was de koning van de rock een van de rijkste entertainers van de wereld, hetgeen Louis Armstrong de zucht deed slaken: „Waar Elvis een jaar over heeft gedaan, daar heb ik veertig jaar voor moeten werken". Doch plotseling overspoel de de popgolf Amerika en de naam van Elvis verbleek te. We waren hem al bijna vergeten toen de firm a Sin ger (ja, ja, die van de naai- machinetjes) uit reclame overwegingen op het idee kwam een teeveeshow op te bouwen rond hef idool van weleer. Die ene show bleek voldoende te zijn om Elvis in een snelle lift weer naar de top van de showbiz te helpen. En die plaats schijnt hij voorlopig niet prijs te geven, getuige de grote hits die hij maakt, een grammofoonpla- tenverkoop als vanouds en contracten om van te water tanden: Elvis Presley is 34 jaar. (Van onze showredactie) WE SCHRIJVEN april 1934, In Tupelo, een weinig opwin dend stadje in de Amerikaanse staat Mississippi, beloven Ver non Presley en Gladys Smith el kaar eeuwige huwelijkstrouw. Niets bijzonders in het leven van alledag. Alleen de dominee, een handjevol naaste familie eh de loopjongen van de plaatselijke bloemist hebben er weet van dat het dubbel lente is voor twee jonge mensen. Negen maanden later, op acht januari 1935, wordt een tweeling geboren. Elvis Aron en Jesse Garon. De ge zondheid van Jesse is zorgwek kend. Drie dagen later sterft het kind. Zwartkop Elvis groeit op tot een schoolknaap die overal interesse in heeft waarvoor een kind maar warm kan lopen, be halve muziek. Hij is wel lid van de „First assembly of God", het plaatselijke kerkkoor, maar daar is dan ook de kous mee af. Op de twaalfde verjaardag doet zijn vader hem een gitaar cadeau. Hij had het instrument ergens voor twaalf dollar op de kop weten te tikken. Elvis is niet bijster geluk kig met zijn ver jaarspresentje, want later zal hij zeggen: „Ik wenste me toen liever een fiets". Zijn ouders hadden hem dat ple zier natuurlijk ook gegund, maar wat wil je als je nauwelijks de eindjes aan elkaar kunt knopen. Het gezin Presley kent armoede en om daaraan te ontvluchten ver huist het op een dag naar Mem phis. Voor kerels die de handen uit de mouwen weten te steken, kleurt de toekomst daar rooskleu riger. In Memphis doorloopt Elvis de „High School", om vervolgens te beginnen aan iets dat carrière moet heten. Hij wordt vrachtwa genchauffeur. In het voorjaar van 1954 stapt hij met zijn gitaar een plaatselijk studiootje binnen waar je voor een habbekrats je eigen stem op een plaatje kunt laten persen. Vier dollar werpt hij op de toonbank en een paar minuten later staat hij Weer met zijn scheilakproduict op de straat. Eigenlijk is hij niet eens tevreden over het resultaat, maar wat kun je ook voor een paar duiten verwachten. Maar zijn jari ge moeder) voor wie hij liet plaatje liet persen, is er gelukkig mee. Elvis heeft er dan nog geen flauw idee van dat de technicus van het platenstudiootje de naam van de slungelige truckdriver belangrijk genoeg vond om te onthouden. Op een morgen, enkele weken later, valt bij de Presley's een brief in de bus. Of Elvis op veertien juli om half tien 's morgens naar de „Sam Philips Studio" wil komen. De „Sun Records Company" ziet wel iets in hem en wil daarom een single maken die de weg naar de grammofoonplatendealers moet vinden Het nummer dat Elvis op die morgen zingt heet „That's All right". Als de opnameband wordt teruggedraaid merkt hij teleurstel lend op: „Het klinkt alsof er ie mand op een emmer zit te ramme len". Maar de studiojongens zijn wild enthousiast. „Het is geweldig boy". Ze zullen gelijk krijgen. Nog geen twee maanden later is Elvis al toe aan een tournee. Eerst wordt hij geprobeerd" in Tennessee, en als daar een opgezweept publiek de nodige zalen op zijn kop heeft gezet, gaat het van Amerika's oost kust tot Amerika's westkust. En Elvis weet zich te verkopen. De theaterkassa's rinkelen en het publiek raakt aan de rand van de hysterie als de man mei het verwende gezicht, zich onder de forse rocktonen op het podium kronkelt als een aal en vervolgens met microfoon en al tegen de grond gaat. Dat is showbusiness. Dat wil het publiek zien, dat Elvis toevallig ook nog zoiets als zingen kan, ver geet men. Nog geen jaar later kan Presley zich eigenaar noemen van een se rie peperdure Amerikaanse limou sines, en laat hij zich voor de lieve som van een half miljoen dollar een droomvilla bouwen. Bij .„Raretpnunt" tekent hij een contract voor zeven jaar terwijl hij zich aan „R.CA." voor zijn hele leven verbindt. Binnen een jaar is Elvis de abso lute koning van de Amerikaanse muziek. Televisiestations offeren astronomische bedragen om de „Pelvis" op de beeldbuis te krij gen. De muur van publiciteit die rondom het idool van de jeugd uit de vijftiger jaren wordt opgetrok ken is er een van uitersten, omdat niemand eigenlijk goed raad weet met het nieuwe fenomeen. Enerzijds verleent men hem het aureool van het absolute muzikale einde, anderzijds menen de zeden prekers dat hij een immorele knaap is die een bom onder het goede fatsoen en de moraal heeft gelegd. iloe verwerkt de „King" die aanvallen? Achter de onverschil ligheid van zijn gelaat gaat volgens de overlevering het kind schuil dat niet is opgewassen tegen die speldeprikken. Op zulke momenten trekt Elvis zich terug in het luxueuze interieur van zijn drooniwoning waar hij zich be schermd weet door een solide bo dyguard die geen indringers tole reert en de privacy van de baas met stenguns waarborgt. Later heeft Elvis eens gezegd: „Als ik depressieve buien had, dacht ik dat ik een immorele jongen was. Het liefst zou ik dan weer terug gaan naar de cabine van mijn truck, want daar alieen voelde ik me op mijn gemak". Je zou er bijna van gaan huilen. Op 24 maart 1958, nadat hij uit stel heeft gekregen voor het ma ken van de film „King Creole", moet Elvis conform de wensen van de Amerikaanse wetgever onder de wapenen. Als G.I. wordt hij naar een basis in Duitsland ge stuurd. Massa's vrouwelijke fans over de hele wereld verspreid we nen bittere tranen als de kranten de eerste foto's brengen van hun idool als gekortwiekt rekruut. Elvis' tegenstanders verkneuke len zich reeds bij voorbaat bij de gedachte: „We zijn nu twee jaar van hem verlost. Als hij terugkomt zal niemand meer weten wie Elvis Presley was". Maar de aanbidders voorspellen: „Elvis wordt een zin gende kolonel". Elvis wordt in ie der geval niet wat de profeten voorspelden. Op 4 maart 1960 zwaait hij af met een paar sergeant- strepen oj de mouw, een blank militair strafregister. Zijn naam is men echter niet vergeten, want de eerste elpee die in het nieuwe burgerbestaan wordt opgenomen („Elvis is back") haalt als vanouds weer een miljoenen verkoop. Maar Elvis is veranderd in dienst. Niet alleen heeft hij de koteletten van bakkebaarden rond zijn oren laten verwijderen, ook is zijn vulkanische presentatie uit de pre-militaire periode verdwenen. Elvis ziet af van tumultueuze zaalconcerten om zich voorname lijk toe te leggen op het maken van meer solide hits en om te bewijzen dat hij acteertalent bezit. Met' een gemiddelde frequentie van drie per jaar maakt Elvis nog 26 films hetgeen zijn totaal anno 1970 op 31 rolprenten brengt. Alle filmkritieken ten spijt wil elke producer met Elvis in zee. Allicht, met iemand aan wie een miljoe- nenleger fans kleeft, kun je finan cieel onmogelijk op de klippen lo pen. Formule: al is het draaiboek nog zo zoutloos, laat Elvis een paar songs kwelen en de bioscoopkas sa's zullen bij voorbaat rinkelen. Met het filmen wordt het stiller rond de „Pelvis". Zijn naam wordt weggespoeld door de popgolf en in 1963 slaat het noodlot definitief toe. De „Beatles" veroveren Ame rika, en in het land van Uncle Sam schieten nieuwe groepen, die naar voorbeeld van de vier Britten gaan handelen, als paddestoelen uit de grond. Elvis' huwelijk in '67 met Priscilla Ann Baulieu wordt nog in de kranten vermeld maar voor de rest zitten de publiciteitsheren hem niet meer zo fanatiek op de hielen. Presley's manager en lift naar het succes, de ijzervreter „kolonel" Tom Parker, brengt hem in 1968 echter terug in de showbusiness. Op de derde december van dat jaar, om drie minuten voor negen 's avonds, stemmen miljoenen Amerikanen hun televisietoestel af voor de met veel tamtam aange kondigde Elvis Presley Show. De kolonel had hiervoor van de N.B.C.-televisie een waanzinnig hoog bedrag weten los te weken, alsmede een clausule in het con tract dat de „contractant volledig zichzelf moet kunnen zijn", met andere woorden: Elvis moet kun nen doen en laten wat hij zelf wil. Degenen die zich aanvankelijk voor de beeldbuis hadden genes teld om zuchtend een brok jeugd sentiment op te halen, raken op die avond weer in de ban van de man in het zwartleren pak. Oude, opgepoetste hits ais „Heartbreak Hotel", „Jailhouse Rock", „Hound Dog" en „Love me tender" blijken nog goed genoeg om een run op de grammofoonplatenwinkels te ont ketenen voor de soundtrack van de show. Nog geen maand, later wordt het album al met goud bekroond. De kolonel heeft voor de zoveel ste maal weer eens gelijk gekre gen. „Never change a winning team" is zijn lijfspreuk. Is er een beter bewijs voor deze lijfspreuk dan een man van 34 jaar, die men alweer de nodige jaren vergeten is, weer met een teeveeshow op de troon van de showbusiness te hij sen? Misschien heeft Elvis in de gelukzalige roes van zijn formida bele come-back een moment ge peinsd over de dag dat Tom Par ker bij hem zijn opwachting maakte, en om zijn kwaliteiten als manager te bewijzen R.C.A. wist te bewerken de jonge zanger voor 35.000 dollars over te nemen van „Sun Records". Elvis ving toen zelf de lieve som van 50.000 dollars van welk dou ceurtje hij zijn eerste Cadillac kon kopen. Niet lang na zijn opzienbarende teeveeshow die „Time" zelfs verleidt tot het citaat „Elvis is terug alsof hij nooit is weg ge weest" ontvangt de kolonel een blanco contract voor een optreden van vier weken in het peperdure „International Hotel" in Las Vegas. Het bedrag dat Tom Parker in vult: 125.000 dollar per week. Vier weken lang is er in voor noemd hotel geen tafel meer vrij, ook al bedraagt de reserverings- prijs van zo'n van alle gemakken voorziene dis beduidend meer dan duizend dollar. Zelfs grote sterren als Frank Sinatra, Sammy Davis jr. en Dean Martin die in deze pretplaats in de Nevada-woestijn sterk concurrerende etablissemen ten bezitten behoren tot de vaste gasten als Elvis optreedt. En het publiek, ook al ligt de gemiddelde leeftijd ver boven de dertig, gedraagt zich zoals zich dat betaamt bij het optreden van een groot rockzanger. Er wordt ge schreeuwd, gejoeld en gefloten. Net als vijftien jaar geleden. Net of Elvis nooit is weggeweest. NEDERLAND I: DINSDAG 7 JULI NOS 18.25 TOUR DE FRANCE Samenvatting tijdrit en de 11de etappe 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. AVRO 19.04 VADERS TEGEN WIL EN DANK (kleur) 19.30 WAT NU, MR. DEEDS? (kleur) Deze aflevering gaat onder de titel: „Vissen in troebel water" 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.20 PETTON PLACE 21.10 DE OPSTANDING (kleur) Derde deeKvan een filmfeuil leton, gebaseerd op de gelijk namige roman van Leo Tolstoi. 22.00 AVRO'S TELEVIZIER MAGAZINE 22.50 JOURNAAL NOS- (kleur) Aansluitend het weerbericht. 22.55 SLUITING NEDERLAND II: NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 19.04 HOLLAND FESTIVAL 1970 Voorbeschouwing en achter grondinformaties. KRO 19.30 MUZIEK IN VRIJE TIJD Optreden van het Fanfare orkest van de Chr. Muziekver eniging Wilhelmina uit Hooge- veen o.l.v. Albert Niemeyer. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.20 BRANDPUNT 21.00 ANDÏ WILLIAMS-SHOW (kleur) Als gasten treden van avond op: Jimmy Durante, Les lie Uggams en Judy Carne. 21.50 WIJ, HEREN VAN ZICHEM Feuilleton naar verhalen van de Vlaamse schrijver Ernest Claes. Deze negende aflevering draagt als titel: „Haat, kwaad, kwelliaat". 22.32 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. (ADVERTENTIE) voelt U de gehele dag niet! Geen vrees meer, dat de gebitsplaat van het gehemelte loslaat. Dentofix, het nieuwe, verbeterde, antiseptische poeder - 's morgens een weinig op de plaat ge strooid - houdt het gebit de gehele dag onwrikbaar op zijn plaats. Geen onaan gename smaak. Dentofix verschaft U eer. gevoel van zekerheid bij het eten, lachen, spreken en niezen. U vergeef, dat U een kunstgebit heeft. Verkrijgbaar in discrete, neutrale plastic flacons, prijs f. 2,60, bij apotheken en drogisterijen. BELGIë (Nederlands): 15.20-15.50 RONDE VAN FRANKRIJK Rechtstreekse reportage van de 11e etappe. 18.00 - 18.55 SCHOOLTELEVISIE 19.25 ZANDMANNETJE 19.39 TOERISTISCHE FILMS 19.58 MEDEDELINGEN 20.99 NIEUWS 20.20 FILMVERSLAG RONDE VAN FRANKRIJK 20.30 ZOEKLICHT 20.35 DE WALS VAN DE TOREADORS Een klucht van Jean Anouilh. 22.10 OPENBAAR KUNSTBEZIT 22.00 NIEUWS BELGIë (Frans): 15.20- 16.50 RONDE VAN FRANKRIJK 18.35 NIEUWS 18.40 OSCAR, DE KLEINE MEREL Voor de kleuters 18.55 KATHOLIEKE GODSDIEN STIGE UITZENDING 19.25 MUSTI Voor de kleuters Animatiefilmpje 19.30 LA PRINCESSE DU RAIL Feuilleton met Jacques Santi, Claude Marcault e.a. 20.00 JOURNAAL 20.30 INLEIDING TOT HET SPEL ZONDER GRENZEN VAN 8 JULI 20.35 TV-PORTRET VAN PIA COLOMBO 21.00 L'ENFANT ET NOUS 22.10 LE FRANCOPHONISSIME Spelprogramma van Jacques Antoine. 22.40 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. 20.15 AAN DE WATERKANT (kleur) Met schwung openen de „matrozen" van het Duitse televisieballet dit programma, dat als decor de Hamburgse haven heeft. Verder staan op het programma: zeemansliede ren, reportages en interviews. 21.00 HET FILMFESTIVAL: HIJ Mexicaanse speelfilm. 22.40 JOURNAAL MET COMMENTAAR (kleur) Aansluitend: weerbericht. 23.09 TOUR DE FRANCE DUITSLAND II: 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.1-5 HOE GAAT MEN ONTWAPENEN? Aansluitend: kort nieuws. 21.00 DE INVASIE VAN WEGA (kleur) Afl.: „Het dodelijke kristal" 21.50 ASPEKTE (kleur) 22.35 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. 9!§Sfi§ti§ Siësta aan de Middellandse Zee. De opname werd gemaakt door een „wakkere" fotograaf in de buurt van Valencia. Het weer in onze streken klaart gelukkig weer op, zodat dergelijke plaatjes ook weer aan onze kunst geschoten kunnen worden. Het tenslotte vakantietijd. MODERNE wiskunde speelt een steeds overhëersender rol in het na tuuronderzoek en de techniek. Men kan stellen dat zonder de wiskunde de recente ontwikkelingen in weten schappen als biologie, bionica, kos mologie, kernfysica en scheikunde niet zouden hebben plaats gevonden. Over die wiskunde hangt voor de meeste mensen een sluier van ge heimzinnigheid en onbegrip. Ze ver diepen zich niet in de problemen van die exacte wetenschap, omdat ze, ten onrechte overigens, veron derstellen dat die voor hen niet te bevatten zijn. Vaak zijn trieste schoolervaringen met het vak wis kunde de oorzaak van gevoelens van onmacht en afkeer. Toch zullen zij veel technologische veranderingen die ons maatschappij beeld beïnvloeden slechts vanuit de wiskundige logica die eraan ten grondslag ligt kunnen volgen. En begrijpen. De inzichten die de mo derne wiskundebeoefenaren van we tenschap geeft en die op talloze terreinen van techniek hun prakti sche toepassing vinden gaan in steeds groter mate onze wereld be heersen. Moderne wiskunde is geen wirwar van lijnen en formules. Het is geen abstracte geheimzinnige leer. Dat bewijst dr. Walter Fuch in zijn „mo derne wiskunde". Hij zet ingewik kelde begrippen en problemen om in beelden die met enige inspanning voor ieder te doorgronden zijn, Zijn boek poogt de leek vertrouwd te maken met de wiskunde, zoals deze vandaag-de-dag wordt beoefend en in vele wetenschappen basis en uit gangspunt van het denken vormt. Geen gemakkelijke studie. Fuchs, sinds 1965 hoofd van de redactie "toegepaste natuurwetenschappen en techniek van de Beierse televisie, is er ten- volle in geslaagd moeilijke abstracte begrippen toegankelijk te maken voor de leek die zich wil inspannen. Hij deed dat zonder neerbuigend populair te worden. Een niet geringe prestatie! Niet minder eerbied moet men hebben voor zijn studie „denken met computers" die in dezelfde serie verschenen is. Ook in dat werk voert- hij zijn lezers via heldere gekleurde tekeningen en beeldgra fieken binnen in een voor de meeste hunner geheimzinnige wereld. Dat van de elektronische breinen. Via taal, taalgebruik, taalspel en de taal als informatie-overbrenging komen zij terecht bij de informatietheorie. Stap voor stap gaat Fuchs verder die merkwaardige wereld in die de mens zichzelf heeft geschapen en die adembenemende vergezichten, maar ook verontrustende verant woordelijkheden bergt. Men leest dit alles geboeid en verbaast zich erover dat deze studie zo lang op zich heeft laten wachten. JACQUES LEVIJ Walter R. Fuchs. „Moderne wis kunde". „Denken met computers" (Uitg. W. Gaade N.V., vele illustra ties, serie Wegwijzers door de We tenschap. Fer deel f. 35,—). Dinsdag 7 juli HILVERSUM I 402 M Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr.) 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Spie gel van België: muz. en nws. van onze zuiderburen 14.00 Promenade Matinee: Pro Arte Trio en Promena de-orkest: aumsementsmuz. AVRO: 15.10 Amerikaanse muz. van onze eeuw (V), muzikale lezing 16.00 Nws. 16.03 Kwispel, quiz 16.10 Va- mos a Escuchar: serie programma's over Spanje en zijn muz. 16.35 Ste reo: Nw'e. Klas. en mod. grammo foonplaten met toelichting 17.30 Trefpunt: discussierubr. voor act. zaken 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Stereo: Josephine Baker zingt (opn.) 18.55 Paris vous parle 19.00 Stereo: Jazz Spectrum: oude en mod. jazz (opn.) 19.30 Nws. 19.35 Vanavond: gevar. progr. 22.00 „O" - een rondje radio 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radiojourn. NOS: 22.55 Stereo: Muz. van deze eeuw (opn.) 23.35 Horizon: een raga uit Zuid-India 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; Stereo: Musiesta: licht muz.progr. 13.00-13.05 Raden maar14.00 Stereo: Musiesta: licht muz.progr. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag magazine (16.00 Nws.) 17.00 Over heidsvoorlichting: De Graaf, de meestersmokkelaar op St. Eustatius. Spreker: Freek van Wel 17.10 Voor de kinderen 17.15 Hail, jeugdprogr. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Nabe schouwing -Ronde van Frankrijk 19.05 Stereo: Eigen fabrikaat: lichte muz. uit KRO-produkties 19.45 Wie is>n godsnaam J"zus Christus?, lezing NOS: 20.00 Stereo: Holland Festival 1970: Talich kwartet: mod. en klas. muz.'In de pauze: Magazine met sfeerreportages, interviews, na beschouwingen, discussies en kri tieken uit de pers 22.30 Nws. KRO: 22.40 De zingende kerk: muz. in de liturgie 23.00 Stereo: Lichte gr.muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM UI 240 M EN FM VARA: 12.00 Nws. NOS: 13.00 Nws. 13.03 Radio Tour de France: popmuz. en reportages Ronde van Frankrijk (14.00, 15.00 en 16.00 Nws.) VARA: 17.00 Nws. 17.02-18.00 Mix, gevar. platenprogr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.10-12.15 Tuinbouwkroniek 12.40- 12.48 Weerber. en SOS-ber. yoor schippers) 12.55 Buitenlands perso- verz. 13.00 Nws., weerber., dagklap per en SOS-ber. voor schippers 13.20 Licht muz.progr. met flitsen van de Tour de France (14.00, 15.00 en 16.00 Nws. 16.03 Beursber.) 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Jazz en chansons 18.00 Nws. 18.03 Verz.- progr. voor soldaten 18.28 Paarde- sportuitsl. 18.30 Franse taalwenken 18.32 Lichte muz. 18.35 Verkeers- wenken 18.50 Lichte muz 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Praat je 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Lichte muz. 19.45 Syndicale kroniek 19.55 Intermezzo 20.00 Klas. muz. 22.00 Nws. en ber. 22.10 Lichte muz. '123 00 Nws.) 23.40 Nws. 23.45-23.55 Ligging der zeeschepen. 'N. Woensdag 8 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Stereo: lichte gr.muz. (7.33-7.38 Van de voorpagina) VPRO: 7.54 De ze dag VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.22 Stereo: Lichte gr.muz. (8.35- 8.40 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan den 9.40 Jeugduitz. 10.00 Lichte gr.muz. 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nws. R.V.U.: 11.03 Alchemie bij Gerrit Achterberg. Spreker: R. A. Cornets de Groot. VARA: 11.33 Voor de vrouw. HILVERSUM n 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klas. muz. (gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32 Act.) TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen: verz platenprogr. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gymn. voor de huisvrouw) 9.30 Voor de kleuters 9.45 Stereo: Geschikt voor U'.: eigen concert- opn.: Mod. muziek 10.15 Voor de vrouw 11.00 Nws. 11.03 Aktua: ma gazine met nws., reportages en com mentaren en met veel muz. 11.55 Meded. HILVERSUM Hl 240 M EN FM 'uV' 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muz. 10.00 Nws. 1J..1 Mengelmuze nieuwe langspeel platen met kritisch commentaar EO: 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound: muz. progr. speciaal voor jonge mensen. (ADVERTENTIE) §De scholfilets 500 gram) I inwrijven met wat zout, door leen los geklopt ei en paneer- I meel halen en in boter goudbruin bakken. Leg de filets opeen verwarmde schaal. Bruin 1 a 2 eetlepels geschaaf de amandelen even in de braadboter en giet boter en amandelen over de vis. Voeg er wat kappertjes bij. Garneer de schotel met schijfjes citroen. Opdienen met rijst en een andijvie- salade. Vraag recepten bij uw vishandelaar of bij het Produktschap voor Vis en Visprodukten, Wassenaarseweg 20, - Den Haag.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9