kijk naar
-ideaal voor velen:
tè
Uw Kunstgebit
Wegwijzers door
wetenschap
'GEPANEERDE
SCHOLFILETS PA ET
AMANDELEN EN
KAPPERTJES.
DINSDAG 7 JULI 1970
ELVIS
WAT niemand voor mogelijk
had gehouden gebeurde
toch: Elvis Presley is weer he
lemaal terug in de showbu
siness. Net alsof hij nooit is
weg geweest. In de vijftiger
jaren deed de Pelvis- zo
als zijn bijnaam luidde - de
wereld van de rock en aan
verwante muziek op de
festen trillen vanwege de ma
nier waarop hij het showwe
zen binnentuimelde.
De man met het gezicht
van een verwaand kindeen
in zwart leer gestoken ex
plosief lichaam en een gifaar
om de hals, zweepte overal
waar hij optrad hët publiek
op tot een vreemde hysterie
die de ene concertzaal na de
andere in de vernieling hielp.
Binnen enkele maanden was
de koning van de rock een
van de rijkste entertainers
van de wereld, hetgeen Louis
Armstrong de zucht deed
slaken: „Waar Elvis een jaar
over heeft gedaan, daar heb
ik veertig jaar voor moeten
werken".
Doch plotseling overspoel
de de popgolf Amerika en
de naam van Elvis verbleek
te. We waren hem al bijna
vergeten toen de firm a Sin
ger (ja, ja, die van de naai-
machinetjes) uit reclame
overwegingen op het idee
kwam een teeveeshow op te
bouwen rond hef idool van
weleer. Die ene show bleek
voldoende te zijn om Elvis
in een snelle lift weer naar
de top van de showbiz te
helpen.
En die plaats schijnt hij
voorlopig niet prijs te geven,
getuige de grote hits die hij
maakt, een grammofoonpla-
tenverkoop als vanouds en
contracten om van te water
tanden: Elvis Presley is 34
jaar.
(Van onze showredactie)
WE SCHRIJVEN april 1934,
In Tupelo, een weinig opwin
dend stadje in de Amerikaanse
staat Mississippi, beloven Ver
non Presley en Gladys Smith el
kaar eeuwige huwelijkstrouw.
Niets bijzonders in het leven van
alledag. Alleen de dominee, een
handjevol naaste familie eh de
loopjongen van de plaatselijke
bloemist hebben er weet van dat
het dubbel lente is voor twee
jonge mensen. Negen maanden
later, op acht januari 1935, wordt
een tweeling geboren. Elvis
Aron en Jesse Garon. De ge
zondheid van Jesse is zorgwek
kend. Drie dagen later sterft het
kind. Zwartkop Elvis groeit op
tot een schoolknaap die overal
interesse in heeft waarvoor een
kind maar warm kan lopen, be
halve muziek. Hij is wel lid van
de „First assembly of God", het
plaatselijke kerkkoor, maar daar
is dan ook de kous mee af.
Op de twaalfde verjaardag doet
zijn vader hem een gitaar cadeau.
Hij had het instrument ergens voor
twaalf dollar op de kop weten te
tikken. Elvis is niet bijster geluk
kig met zijn ver jaarspresentje,
want later zal hij zeggen: „Ik
wenste me toen liever een fiets".
Zijn ouders hadden hem dat ple
zier natuurlijk ook gegund, maar
wat wil je als je nauwelijks de
eindjes aan elkaar kunt knopen.
Het gezin Presley kent armoede en
om daaraan te ontvluchten ver
huist het op een dag naar Mem
phis. Voor kerels die de handen uit
de mouwen weten te steken,
kleurt de toekomst daar rooskleu
riger. In Memphis doorloopt Elvis
de „High School", om vervolgens
te beginnen aan iets dat carrière
moet heten. Hij wordt vrachtwa
genchauffeur.
In het voorjaar van 1954 stapt
hij met zijn gitaar een plaatselijk
studiootje binnen waar je voor een
habbekrats je eigen stem op een
plaatje kunt laten persen. Vier
dollar werpt hij op de toonbank
en een paar minuten later staat hij
Weer met zijn scheilakproduict op
de straat. Eigenlijk is hij niet eens
tevreden over het resultaat, maar
wat kun je ook voor een paar
duiten verwachten. Maar zijn jari
ge moeder) voor wie hij liet plaatje
liet persen, is er gelukkig mee.
Elvis heeft er dan nog geen flauw
idee van dat de technicus van het
platenstudiootje de naam van de
slungelige truckdriver belangrijk
genoeg vond om te onthouden. Op
een morgen, enkele weken later,
valt bij de Presley's een brief in
de bus. Of Elvis op veertien juli
om half tien 's morgens naar de
„Sam Philips Studio" wil komen.
De „Sun Records Company" ziet
wel iets in hem en wil daarom een
single maken die de weg naar de
grammofoonplatendealers moet
vinden Het nummer dat Elvis op
die morgen zingt heet „That's All
right". Als de opnameband wordt
teruggedraaid merkt hij teleurstel
lend op: „Het klinkt alsof er ie
mand op een emmer zit te ramme
len". Maar de studiojongens zijn
wild enthousiast. „Het is geweldig
boy". Ze zullen gelijk krijgen. Nog
geen twee maanden later is Elvis
al toe aan een tournee. Eerst wordt
hij geprobeerd" in Tennessee, en
als daar een opgezweept publiek
de nodige zalen op zijn kop heeft
gezet, gaat het van Amerika's oost
kust tot Amerika's westkust. En
Elvis weet zich te verkopen.
De theaterkassa's rinkelen en
het publiek raakt aan de rand van
de hysterie als de man mei het
verwende gezicht, zich onder de
forse rocktonen op het podium
kronkelt als een aal en vervolgens
met microfoon en al tegen de
grond gaat.
Dat is showbusiness. Dat wil het
publiek zien, dat Elvis toevallig
ook nog zoiets als zingen kan, ver
geet men.
Nog geen jaar later kan Presley
zich eigenaar noemen van een se
rie peperdure Amerikaanse limou
sines, en laat hij zich voor de lieve
som van een half miljoen dollar
een droomvilla bouwen.
Bij .„Raretpnunt" tekent hij een
contract voor zeven jaar terwijl hij
zich aan „R.CA." voor zijn hele
leven verbindt.
Binnen een jaar is Elvis de abso
lute koning van de Amerikaanse
muziek. Televisiestations offeren
astronomische bedragen om de
„Pelvis" op de beeldbuis te krij
gen. De muur van publiciteit die
rondom het idool van de jeugd uit
de vijftiger jaren wordt opgetrok
ken is er een van uitersten, omdat
niemand eigenlijk goed raad weet
met het nieuwe fenomeen.
Enerzijds verleent men hem het
aureool van het absolute muzikale
einde, anderzijds menen de zeden
prekers dat hij een immorele
knaap is die een bom onder het
goede fatsoen en de moraal heeft
gelegd.
iloe verwerkt de „King" die
aanvallen? Achter de onverschil
ligheid van zijn gelaat gaat
volgens de overlevering het
kind schuil dat niet is opgewassen
tegen die speldeprikken. Op zulke
momenten trekt Elvis zich terug in
het luxueuze interieur van zijn
drooniwoning waar hij zich be
schermd weet door een solide bo
dyguard die geen indringers tole
reert en de privacy van de baas
met stenguns waarborgt. Later
heeft Elvis eens gezegd: „Als ik
depressieve buien had, dacht ik
dat ik een immorele jongen was.
Het liefst zou ik dan weer terug
gaan naar de cabine van mijn
truck, want daar alieen voelde ik
me op mijn gemak". Je zou er
bijna van gaan huilen.
Op 24 maart 1958, nadat hij uit
stel heeft gekregen voor het ma
ken van de film „King Creole",
moet Elvis conform de wensen van
de Amerikaanse wetgever onder
de wapenen. Als G.I. wordt hij
naar een basis in Duitsland ge
stuurd. Massa's vrouwelijke fans
over de hele wereld verspreid we
nen bittere tranen als de kranten
de eerste foto's brengen van hun
idool als gekortwiekt rekruut.
Elvis' tegenstanders verkneuke
len zich reeds bij voorbaat bij de
gedachte: „We zijn nu twee jaar
van hem verlost. Als hij terugkomt
zal niemand meer weten wie Elvis
Presley was". Maar de aanbidders
voorspellen: „Elvis wordt een zin
gende kolonel". Elvis wordt in ie
der geval niet wat de profeten
voorspelden. Op 4 maart 1960
zwaait hij af met een paar sergeant-
strepen oj de mouw, een blank
militair strafregister. Zijn naam is
men echter niet vergeten, want de
eerste elpee die in het nieuwe
burgerbestaan wordt opgenomen
(„Elvis is back") haalt als vanouds
weer een miljoenen verkoop.
Maar Elvis is veranderd in
dienst. Niet alleen heeft hij de
koteletten van bakkebaarden rond
zijn oren laten verwijderen, ook is
zijn vulkanische presentatie uit de
pre-militaire periode verdwenen.
Elvis ziet af van tumultueuze
zaalconcerten om zich voorname
lijk toe te leggen op het maken
van meer solide hits en om te
bewijzen dat hij acteertalent bezit.
Met' een gemiddelde frequentie
van drie per jaar maakt Elvis nog
26 films hetgeen zijn totaal anno
1970 op 31 rolprenten brengt. Alle
filmkritieken ten spijt wil elke
producer met Elvis in zee. Allicht,
met iemand aan wie een miljoe-
nenleger fans kleeft, kun je finan
cieel onmogelijk op de klippen lo
pen. Formule: al is het draaiboek
nog zo zoutloos, laat Elvis een paar
songs kwelen en de bioscoopkas
sa's zullen bij voorbaat rinkelen.
Met het filmen wordt het stiller
rond de „Pelvis". Zijn naam wordt
weggespoeld door de popgolf en in
1963 slaat het noodlot definitief
toe. De „Beatles" veroveren Ame
rika, en in het land van Uncle Sam
schieten nieuwe groepen, die naar
voorbeeld van de vier Britten gaan
handelen, als paddestoelen uit de
grond. Elvis' huwelijk in '67 met
Priscilla Ann Baulieu wordt nog in
de kranten vermeld maar voor de
rest zitten de publiciteitsheren
hem niet meer zo fanatiek op de
hielen.
Presley's manager en lift naar
het succes, de ijzervreter „kolonel"
Tom Parker, brengt hem in 1968
echter terug in de showbusiness.
Op de derde december van dat
jaar, om drie minuten voor negen
's avonds, stemmen miljoenen
Amerikanen hun televisietoestel af
voor de met veel tamtam aange
kondigde Elvis Presley Show. De
kolonel had hiervoor van de
N.B.C.-televisie een waanzinnig
hoog bedrag weten los te weken,
alsmede een clausule in het con
tract dat de „contractant volledig
zichzelf moet kunnen zijn", met
andere woorden: Elvis moet kun
nen doen en laten wat hij zelf wil.
Degenen die zich aanvankelijk
voor de beeldbuis hadden genes
teld om zuchtend een brok jeugd
sentiment op te halen, raken op
die avond weer in de ban van de
man in het zwartleren pak. Oude,
opgepoetste hits ais „Heartbreak
Hotel", „Jailhouse Rock", „Hound
Dog" en „Love me tender" blijken
nog goed genoeg om een run op de
grammofoonplatenwinkels te ont
ketenen voor de soundtrack van de
show. Nog geen maand, later wordt
het album al met goud bekroond.
De kolonel heeft voor de zoveel
ste maal weer eens gelijk gekre
gen. „Never change a winning
team" is zijn lijfspreuk. Is er een
beter bewijs voor deze lijfspreuk
dan een man van 34 jaar, die men
alweer de nodige jaren vergeten is,
weer met een teeveeshow op de
troon van de showbusiness te hij
sen? Misschien heeft Elvis in de
gelukzalige roes van zijn formida
bele come-back een moment ge
peinsd over de dag dat Tom Par
ker bij hem zijn opwachting
maakte, en om zijn kwaliteiten als
manager te bewijzen R.C.A. wist
te bewerken de jonge zanger voor
35.000 dollars over te nemen van
„Sun Records".
Elvis ving toen zelf de lieve som
van 50.000 dollars van welk dou
ceurtje hij zijn eerste Cadillac kon
kopen.
Niet lang na zijn opzienbarende
teeveeshow die „Time" zelfs
verleidt tot het citaat „Elvis is
terug alsof hij nooit is weg ge
weest" ontvangt de kolonel een
blanco contract voor een optreden
van vier weken in het peperdure
„International Hotel" in Las Vegas.
Het bedrag dat Tom Parker in
vult: 125.000 dollar per week.
Vier weken lang is er in voor
noemd hotel geen tafel meer vrij,
ook al bedraagt de reserverings-
prijs van zo'n van alle gemakken
voorziene dis beduidend meer dan
duizend dollar. Zelfs grote sterren
als Frank Sinatra, Sammy Davis
jr. en Dean Martin die in deze
pretplaats in de Nevada-woestijn
sterk concurrerende etablissemen
ten bezitten behoren tot de
vaste gasten als Elvis optreedt.
En het publiek, ook al ligt de
gemiddelde leeftijd ver boven de
dertig, gedraagt zich zoals zich dat
betaamt bij het optreden van een
groot rockzanger. Er wordt ge
schreeuwd, gejoeld en gefloten.
Net als vijftien jaar geleden. Net
of Elvis nooit is weggeweest.
NEDERLAND I:
DINSDAG 7 JULI
NOS
18.25 TOUR DE FRANCE
Samenvatting tijdrit en de
11de etappe
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
AVRO
19.04 VADERS TEGEN WIL EN
DANK (kleur)
19.30 WAT NU, MR. DEEDS?
(kleur)
Deze aflevering gaat onder de
titel: „Vissen in troebel water"
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 PETTON PLACE
21.10 DE OPSTANDING (kleur)
Derde deeKvan een filmfeuil
leton, gebaseerd op de gelijk
namige roman van Leo Tolstoi.
22.00 AVRO'S TELEVIZIER
MAGAZINE
22.50 JOURNAAL NOS- (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
22.55 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
19.04 HOLLAND FESTIVAL 1970
Voorbeschouwing en achter
grondinformaties.
KRO
19.30 MUZIEK IN VRIJE TIJD
Optreden van het Fanfare
orkest van de Chr. Muziekver
eniging Wilhelmina uit Hooge-
veen o.l.v. Albert Niemeyer.
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 BRANDPUNT
21.00 ANDÏ WILLIAMS-SHOW
(kleur) Als gasten treden van
avond op: Jimmy Durante, Les
lie Uggams en Judy Carne.
21.50 WIJ, HEREN VAN ZICHEM
Feuilleton naar verhalen van
de Vlaamse schrijver Ernest
Claes. Deze negende aflevering
draagt als titel: „Haat, kwaad,
kwelliaat".
22.32 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
(ADVERTENTIE)
voelt U de gehele dag niet!
Geen vrees meer, dat de gebitsplaat van
het gehemelte loslaat. Dentofix, het
nieuwe, verbeterde, antiseptische poeder -
's morgens een weinig op de plaat ge
strooid - houdt het gebit de gehele dag
onwrikbaar op zijn plaats. Geen onaan
gename smaak. Dentofix verschaft U eer.
gevoel van zekerheid bij het eten, lachen,
spreken en niezen. U vergeef, dat U een
kunstgebit heeft. Verkrijgbaar in discrete,
neutrale plastic flacons, prijs f. 2,60, bij
apotheken en drogisterijen.
BELGIë (Nederlands):
15.20-15.50 RONDE VAN
FRANKRIJK
Rechtstreekse reportage van de
11e etappe.
18.00 - 18.55 SCHOOLTELEVISIE
19.25 ZANDMANNETJE
19.39 TOERISTISCHE FILMS
19.58 MEDEDELINGEN
20.99 NIEUWS
20.20 FILMVERSLAG RONDE VAN
FRANKRIJK
20.30 ZOEKLICHT
20.35 DE WALS VAN DE
TOREADORS
Een klucht van Jean Anouilh.
22.10 OPENBAAR KUNSTBEZIT
22.00 NIEUWS
BELGIë (Frans):
15.20- 16.50 RONDE VAN
FRANKRIJK
18.35 NIEUWS
18.40 OSCAR, DE KLEINE MEREL
Voor de kleuters
18.55 KATHOLIEKE GODSDIEN
STIGE UITZENDING
19.25 MUSTI
Voor de kleuters
Animatiefilmpje
19.30 LA PRINCESSE DU RAIL
Feuilleton met Jacques Santi,
Claude Marcault e.a.
20.00 JOURNAAL
20.30 INLEIDING TOT HET SPEL
ZONDER GRENZEN VAN 8
JULI
20.35 TV-PORTRET VAN
PIA COLOMBO
21.00 L'ENFANT ET NOUS
22.10 LE FRANCOPHONISSIME
Spelprogramma van Jacques
Antoine.
22.40 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
20.15 AAN DE WATERKANT
(kleur) Met schwung openen
de „matrozen" van het Duitse
televisieballet dit programma,
dat als decor de Hamburgse
haven heeft. Verder staan op
het programma: zeemansliede
ren, reportages en interviews.
21.00 HET FILMFESTIVAL: HIJ
Mexicaanse speelfilm.
22.40 JOURNAAL MET
COMMENTAAR (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
23.09 TOUR DE FRANCE
DUITSLAND II:
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.1-5 HOE GAAT MEN
ONTWAPENEN?
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 DE INVASIE VAN WEGA
(kleur) Afl.: „Het dodelijke
kristal"
21.50 ASPEKTE (kleur)
22.35 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
9!§Sfi§ti§
Siësta aan de Middellandse Zee. De opname werd gemaakt door een „wakkere" fotograaf in de buurt van Valencia.
Het weer in onze streken klaart gelukkig weer op, zodat dergelijke plaatjes ook weer aan onze kunst geschoten
kunnen worden. Het tenslotte vakantietijd.
MODERNE wiskunde speelt een
steeds overhëersender rol in het na
tuuronderzoek en de techniek. Men
kan stellen dat zonder de wiskunde
de recente ontwikkelingen in weten
schappen als biologie, bionica, kos
mologie, kernfysica en scheikunde
niet zouden hebben plaats gevonden.
Over die wiskunde hangt voor de
meeste mensen een sluier van ge
heimzinnigheid en onbegrip. Ze ver
diepen zich niet in de problemen
van die exacte wetenschap, omdat
ze, ten onrechte overigens, veron
derstellen dat die voor hen niet te
bevatten zijn. Vaak zijn trieste
schoolervaringen met het vak wis
kunde de oorzaak van gevoelens van
onmacht en afkeer.
Toch zullen zij veel technologische
veranderingen die ons maatschappij
beeld beïnvloeden slechts vanuit de
wiskundige logica die eraan ten
grondslag ligt kunnen volgen. En
begrijpen. De inzichten die de mo
derne wiskundebeoefenaren van we
tenschap geeft en die op talloze
terreinen van techniek hun prakti
sche toepassing vinden gaan in
steeds groter mate onze wereld be
heersen.
Moderne wiskunde is geen wirwar
van lijnen en formules. Het is geen
abstracte geheimzinnige leer. Dat
bewijst dr. Walter Fuch in zijn „mo
derne wiskunde". Hij zet ingewik
kelde begrippen en problemen om
in beelden die met enige inspanning
voor ieder te doorgronden zijn, Zijn
boek poogt de leek vertrouwd te
maken met de wiskunde, zoals deze
vandaag-de-dag wordt beoefend en
in vele wetenschappen basis en uit
gangspunt van het denken vormt.
Geen gemakkelijke studie.
Fuchs, sinds 1965
hoofd van de redactie "toegepaste
natuurwetenschappen en techniek
van de Beierse televisie, is er ten-
volle in geslaagd moeilijke abstracte
begrippen toegankelijk te maken
voor de leek die zich wil inspannen.
Hij deed dat zonder neerbuigend
populair te worden. Een niet geringe
prestatie!
Niet minder eerbied moet men
hebben voor zijn studie „denken
met computers" die in dezelfde serie
verschenen is. Ook in dat werk
voert- hij zijn lezers via heldere
gekleurde tekeningen en beeldgra
fieken binnen in een voor de meeste
hunner geheimzinnige wereld. Dat
van de elektronische breinen. Via
taal, taalgebruik, taalspel en de taal
als informatie-overbrenging komen
zij terecht bij de informatietheorie.
Stap voor stap gaat Fuchs verder
die merkwaardige wereld in die de
mens zichzelf heeft geschapen en
die adembenemende vergezichten,
maar ook verontrustende verant
woordelijkheden bergt. Men leest
dit alles geboeid en verbaast zich
erover dat deze studie zo lang op
zich heeft laten wachten.
JACQUES LEVIJ
Walter R. Fuchs. „Moderne wis
kunde". „Denken met computers"
(Uitg. W. Gaade N.V., vele illustra
ties, serie Wegwijzers door de We
tenschap. Fer deel f. 35,—).
Dinsdag 7 juli
HILVERSUM I 402 M
Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitz.
voor de landbouw. AVRO: 12.40
Toppers van toen (gr.) 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Spie
gel van België: muz. en nws. van
onze zuiderburen 14.00 Promenade
Matinee: Pro Arte Trio en Promena
de-orkest: aumsementsmuz. AVRO:
15.10 Amerikaanse muz. van onze
eeuw (V), muzikale lezing 16.00
Nws. 16.03 Kwispel, quiz 16.10 Va-
mos a Escuchar: serie programma's
over Spanje en zijn muz. 16.35 Ste
reo: Nw'e. Klas. en mod. grammo
foonplaten met toelichting 17.30
Trefpunt: discussierubr. voor act.
zaken 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Radiojourn. 18.25 Stereo: Josephine
Baker zingt (opn.) 18.55 Paris vous
parle 19.00 Stereo: Jazz Spectrum:
oude en mod. jazz (opn.) 19.30 Nws.
19.35 Vanavond: gevar. progr. 22.00
„O" - een rondje radio 22.30 Nws.
22.38 Meded. 22.40 Radiojourn. NOS:
22.55 Stereo: Muz. van deze eeuw
(opn.) 23.35 Horizon: een raga uit
Zuid-India 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevar. progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
Stereo: Musiesta: licht muz.progr.
13.00-13.05 Raden maar14.00
Stereo: Musiesta: licht muz.progr.
14.30 Pizzicato: muzikaal middag
magazine (16.00 Nws.) 17.00 Over
heidsvoorlichting: De Graaf, de
meestersmokkelaar op St. Eustatius.
Spreker: Freek van Wel 17.10 Voor
de kinderen 17.15 Hail, jeugdprogr.
18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Nabe
schouwing -Ronde van Frankrijk
19.05 Stereo: Eigen fabrikaat: lichte
muz. uit KRO-produkties 19.45 Wie
is>n godsnaam J"zus Christus?,
lezing NOS: 20.00 Stereo: Holland
Festival 1970: Talich kwartet: mod.
en klas. muz.'In de pauze: Magazine
met sfeerreportages, interviews, na
beschouwingen, discussies en kri
tieken uit de pers 22.30 Nws. KRO:
22.40 De zingende kerk: muz. in de
liturgie 23.00 Stereo: Lichte gr.muz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM UI 240 M EN FM
VARA: 12.00 Nws. NOS: 13.00
Nws. 13.03 Radio Tour de France:
popmuz. en reportages Ronde van
Frankrijk (14.00, 15.00 en 16.00
Nws.) VARA: 17.00 Nws. 17.02-18.00
Mix, gevar. platenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.10-12.15 Tuinbouwkroniek 12.40-
12.48 Weerber. en SOS-ber. yoor
schippers) 12.55 Buitenlands perso-
verz. 13.00 Nws., weerber., dagklap
per en SOS-ber. voor schippers
13.20 Licht muz.progr. met flitsen
van de Tour de France (14.00, 15.00
en 16.00 Nws. 16.03 Beursber.) 17.00
Nws., weerber. en meded. 17.15 Jazz
en chansons 18.00 Nws. 18.03 Verz.-
progr. voor soldaten 18.28 Paarde-
sportuitsl. 18.30 Franse taalwenken
18.32 Lichte muz. 18.35 Verkeers-
wenken 18.50 Lichte muz 18.45
Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Praat
je 19.00 Nws. en weerber. 19.30
Lichte muz. 19.45 Syndicale kroniek
19.55 Intermezzo 20.00 Klas. muz.
22.00 Nws. en ber. 22.10 Lichte muz.
'123 00 Nws.) 23.40 Nws. 23.45-23.55
Ligging der zeeschepen.
'N.
Woensdag 8 juli
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Stereo: lichte gr.muz. (7.33-7.38
Van de voorpagina) VPRO: 7.54 De
ze dag VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act.
8.22 Stereo: Lichte gr.muz. (8.35-
8.40 Van alle markten thuis, praatje
voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan
den 9.40 Jeugduitz. 10.00 Lichte
gr.muz. 10.50 Voor de kleuters 11.00
Nws. R.V.U.: 11.03 Alchemie bij
Gerrit Achterberg. Spreker: R. A.
Cornets de Groot. VARA: 11.33 Voor
de vrouw.
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klas. muz. (gr.) (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws.; 7.32 Act.) TROS:
8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen:
verz platenprogr. (8.30-8.32 Nieuws;
9.00-9.10 Gymn. voor de huisvrouw)
9.30 Voor de kleuters 9.45 Stereo:
Geschikt voor U'.: eigen concert-
opn.: Mod. muziek 10.15 Voor de
vrouw 11.00 Nws. 11.03 Aktua: ma
gazine met nws., reportages en com
mentaren en met veel muz. 11.55
Meded.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
'uV' 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!: lichte vocale muz. 10.00 Nws.
1J..1 Mengelmuze nieuwe langspeel
platen met kritisch commentaar EO:
11.00 Nws. 11.03 Gospelsound: muz.
progr. speciaal voor jonge mensen.
(ADVERTENTIE)
§De scholfilets 500 gram)
I inwrijven met wat zout, door
leen los geklopt ei en paneer-
I meel halen en in boter
goudbruin bakken. Leg de
filets opeen verwarmde schaal.
Bruin 1 a 2 eetlepels geschaaf
de amandelen even in de
braadboter en giet boter en
amandelen over de vis.
Voeg er wat kappertjes
bij. Garneer de schotel
met schijfjes citroen.
Opdienen met rijst
en een andijvie-
salade.
Vraag recepten
bij uw vishandelaar
of bij het Produktschap
voor Vis en Visprodukten,
Wassenaarseweg 20,
- Den Haag.