OOK POLITIE KAN LAST HEBBEN VAN GEWETEN" Nationaal Vliegbelieer gaal „M.-Zeelancl" exploiteren Brochure over recreatie verschenen EERSTE ZEEUWSE SERVICEFLAT TE GOES IN AUGUSTUS IN GEBRUIK Zeeuwse politie en VVV met vakantie-adviezen Vandaag landt eerste toestel Schiphol-Rijssel Vertekend Maand Amsterdam Warm Commutervervoer Naar sportraad te Sluis Zeeuwse voorlichtingsdienst NSM-Sluiskil op halve kracht na explosie - De maaltijden Verdere ruimte De huren Werkgelegenheid DINSDAG 7 JULI 1970 59 WACHTMEESTER JANSE (Van een onzer verslaggevers) SEROOSKERKE „Achteraf kan ik mij' voorstellen dat mijn interpretatie van „Befehl ist Be- fehl" door oudere collega's ver keerd is opgevat. Voor mij heeft de wat lugubere uitdrukking niet meer zegswaarde dan order is or der zonder verdere betekenis". Dit zegt de 22-jarige wachtmees ter der rijkspolitie P. Janse in Hulst. Deze politieman is op een voor hem onverwachte manier in het nieuws gekomen door een publi- katie in het Algemeen Politieblad, waarin hij ingaat op een rede van professor Kwant (wijsbegeerte in Utrecht) over het thema „de ver houding tussen orde en vrijheid". Op een voor politiemensen tot nu toe ongebruikelijke wijze vraagt wachtmeester Janse zich af wat dient te gebeuren, als een of ver schillende politiefunctionarissen het niet eens zijn met de beslissingen van hun meerderen over het optre den bij bepaalde acties. Niet wat betreft de wijze van optreden, maar het optreden zelf. Hij staaft dit aan de hand van een voorbeeld, omdat het volgens hem goed denkbaar is dat zo iemand tegen zijn geweten in moet optre den. Wachtmeester Janse schrijft: Gerechtvaardigde eisen van werkne mers of studenten worden niet inge willigd. Ook niiet nadat er langs de legale weg langdurig voor is gestre den. Bij de andere partij (of men dat nu de gevestigde orde of het establishment noemt, blijft mij ge lijk) heerst een starheid of wellicht een gevoel de sterkste te zijn. De eisende partij besluit als laatste red middel over te gaan tot bezetting van een directiekamer of faculteit. „Nu wordt het politiekorps inge- geschakeld om de bezetting op te heffen. De betreffende politieman zal in het geheel op moeten treden, hoewel hij het met de eisen van de bezetters eens is. Hij zal zich hier aan niet kunnen en mogen onttrek ken. Hoe kan hij zijn optreden, dat nog niet met geweld behoeft te zijn geweest, tegenover zichzelf verant woorden? Zouden velen van ons, wanneer wij in een dergelijk geval zelf werknemer waren, wellicht ook niet tot bezetting overgaan?" Tot zover het artikel van wachtmeester Janse in het politieblad. „Ik heb alleen maar gereageerd om andere mensen, die structuren kunnen onderscheiden, tot denken over deze mogelijke situatie aan te zetten. Jammer genoeg is bij de redactie van het politieblad het een en ander verkeerd overgekomen. Juist dat Befehl ist Befehl heeft men verkeerd begrepen. In een voor mij niet zo terzake dienend onder schrift wordt gezegd dat in ons Ne derlands politiebestel onder geen en kele omstandigheid de uitdrukking Befehl ist Befehl van toepassing is". „Daar gaat het mij juist niet om. Voor mij kan het reëel zijn sympa thie te voelen met de mensen die huizen kraken. Je kunt je dan toch afvragen of ingrijpen gerechtvaar digd is ja of nee. In Zeeuwsch- Vlaanderen zie ik niet zo gauw dat ik in een dergelijke omstandigheid verzeild zal raken. Als ik echter moet optreden zal ik dat doen, om dat ik maar 'n klein radertje in het geheel ben. Mijn broer studeert .po liticologie aan de VU (Vrije Univer siteit) in Amsterdam. Hij deed mee aan de bezetting van het rectoraats gebouw. De bezetters werden weg gehaald. Hij sprak toen uitvoerig met een hoofdagent. Deze vertelde mijn broer dat hij niets van de toestanden op de universiteiten af wist. De man gaf echter wel te kennen dat hij blij was geen zoon op de universiteit te hebben. Ingrij pen zou dan voor de hoofdagent in kwestie een moeilijke zaak zijn ge worden". Aldus wachtmeester Janse tijdens een gesprek in zijn ouderlijk huis in Serooskerke. De publiciteit die rond zijn uitla tingen is ontstaan, verbaast de wachtmeester wat. Een interview voor de VPRO-radio wees hij af. In de Haagse Post verscheen 'volgens hem een wat vertekende weergave van de brief in het politieblad. Voor hem is deze gang van zaken een logisch gevolg van de evolutie in zijn denkwijze en zijn opstelling in het maatschappelijk gebeuren. Zijn broer is daar debet aan, hoewel wachtmeester Janse het niet ziet als een directe beïnvloeding. Hij ervaart het feit als iets vanzelfsprekends. Op de politieschool in Arnhem is hem te weinig maatschappelijke in formatie verstrekt. De opleiding van een jaar is daar z.i. te kort voor. „Pas in de praktijk leer je hoe ie te gedragen als een politieman. Je krijgt een mentor mee. Over het algemeen zijn de oudere politieman nen rechts denkend. Dat kan moei lijk anders omdat de politiemacht in een land meestal systeem-bevesti gend is. Af en toe hoor je opmerkin gen over langharigen. Meestal zeg ik daar niets op. Het is mij de moeite niet waard. In Hulst bijvoorbeeld is het heel goed mogelijk over deze problemen te praten. Ik kan mij voorstellen dat de oudere collega's een andere instelling hebben. Mijn hele bedoeling is niet meer dan te proberen iets op gang te brengen dat een mogelijke verandering te weeg kan brengen. Zelf kan ik geen oplossing geven. Dat moeten ande ren, meer ter zake kundigen, maar uitmaken", zegt wachtmeester Janse. „Ik praat nu wel over allerlei gewetensconflicten; echter niet uit ervaring. Een maand Amsterdam lijkt mij een oplossing om wat meer aan de weet te komen. Volgens op merkingen van collega's zou ik zo links zijn als.... Dat is niet zo. Ik ben graag bij de politie. Het dienen de element van mijn functie bevalt mij het beste. Zeer bewust koos ik voor deze baan. Na de ulo werkte ik twee jaar op kantoor. Ik verlang daar geen moment meer naar terug", aldus wachtmeester Janse. Wat betreft zijn uitlatingen in het politieblad: een hoofdinspectuer uit Rotterdam heeft al aangekondigd op deze materie te zullen ingaan. Deze functionaris vond het prettig dat dit onderwerp juist door een jongere en iemand uit de lagere regionen aan de orde is gesteld. Wachtmeester-I" Janse wacht rustig af. (Van onze luchtvaartredacteur) SCHIPHOL Vandaag ontvangt vliegveld Midden-Zeeland het eerste passagiersvliegtuig van de gloednieuwe lijndienst Schiphol - Rotterdam - Midden-Zeeland - Rijssel (Lille). Het vliegtuig is een Britten Norman Islander, bijgenaamd de Vliegen de Volkswagenbus. In een Islander kunnen acht passagiers reizen. De lijndienst wordt onderhouden door de vorig jaar opgerichte maat schappij aationaal Vliegtuigbeheer N.V. in Den Haag. Directeur V. B. Feteris van Natio naal Vliegtuigbeheer verklaarde gis teren dat zijn maatschappij veel be langstelling heeft voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven Mid den-Zeeland. Hij prees de grote voort varendheid waarmee de initiatiefne mers dit vliegveld hebben verwezen lijkt. Nationaal Vliegtuigbeheer heeft de taak op zich genomen Midden-Zee land te exploiteren en te voorzien van een stationsgebouw, een café- restaurant en een hangaar. Boven dien zal er een vliegtuig van de maat schappij worden gestationeerd voor rondvluchten e.d. Zoals bekend worden op Midden- Zeeland ook reeds rondvluchten ge maakt door King Air Service van het vliegveld Seppe. Van Seppe uit be staat tevens een dagretourverbinding. ill Vooruitzichten voor woensdag en donderdag, opgesteld door het K.NJVi.1. op maandag om 18.00 uur: Warm met grote kans op onweer. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor woensdag: aantal uren zon: 2 tot 10; min.-temp.: 1 tot 6 graden bo ven normaal; max.-temp. 2 tot 10 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 70 procent; kans op een geheel droog etmaal: 40 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: 3 tot 11 min.-temp. 1 tot 6 graden bo ven normaal; max.-temp.: 2 tot 10 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 procent; kans op een geheel droog etmaal: 50 procent. Nationaal Vliegtuigbeheer is naast de KLM en de NLM (binnenlands luchtnet) de enige Nederlandse maat schappij die nu vergunning heeft voor het onderhouden van een binnen lands luchtnet en lijndiensten. De maatschappij richt zich hele maal op het zogenaamde „commuter vervoer", hetgeen men het best kan vertalen met „aanvullend" luchtver voer. Op Schiphol of Zestienhoven arriverende passagiers die naar Hoechst, Péchiney. De Schelde of naar een van de andere industrieën in het Zeeuwse moeten, kunnen nu overstappen op een „cornmuter"- vliegtuig. In de Verenigde Staten heeft het commuter-vervoer reeds een hoge vlucht genomen. In Europa komt het nu aarzelend op gang. De omstandig heden zijn in Europa ongunstig als gevolg van ingewikkelde vergunnin genstelsels en nationale luchltvaant- politieke maatregelen en voorschrif ten van de verschillende landen. Toch valt aam een verdere ontwikke ling van het commuter-vervoer niet te twijfelen, aildus de heer Feteris. De directeur van het jonge lucht vaartbedrijf klaagde ook over de gro te luchthaven Schiphol waar, naar zijn mening, de faciliteiten voor com- muter-diensten onvoldoende zijn en in elk geval heel wat beter kunnen. Uitgangspunten moeten volgens hem daar bij zijn: gelijkwaardige behande ling bij de diensten die de luchthaven verleent en een zeer snelle afhande ling, zodat de commuter-vliegtuigen niet langer dan 10 a 15 minuten op de luchthaven hoeven te staan. Van de zijde van de luchthaven werd daarop opgemerkt dat het in de bedoeling ligt Schiphol-Oost (het oude luchthaven-areaal. Red.) speci aal voor commuter-vervoer te be stemmen, zodra dit enigszins op gang komt. Met het oog hierop zijn de ge bouwen van het oude Schiphol voor slechts korte termijnen verhuurd. Er zullen t.z.t. ook snelle verbindingen met het centrale (nieuwe) areaal worden aangelegd. De Britten-Norman Islander is een zogenaamd STOL-vliegtuig (Short Take-Off and Landing, een vliegtuig dat met uitzonderlijk weinig baan- ruimte kan starten en landen). Het is het eerste van dit type dat in Ne derland in gebruik komt. Het werd vier jaar geleden geïntroduceerd door een kleine Britse vliegtuigfabriek en sindsdien is de orderportefeuille spec taculair gezwollen. Reeds 180 Islan ders verrichten over de hele wereld, maar vooral in de V.S., commuter- diensten. Midden-Zeeland zal viermaal daags in beide richtingen door de Islander worden aangedaan. Zowel te Rijssel als op Schiphol en Zestienhoven zijn er diverse doorverbindingen via de grote luchtlijnen. Nationaal Vlieg tuigbeheer is van plan in de komen de tijd de commuterdienisten verder uit te breiden. Mogelijkheden daar toe bieden vliegvelden als Seppe, Teuge en Hoogeveen, aldus de heer Feteris. (Van onze correspondent) SLUIS In het hotel „Het Hof van Brussel" te Sluis werd op initi atief van» de lawntennisvereniging „Sluis" een vergadering gehouden van besturen van sportverenigingen in Sluis, waarvoor ook de leden van de gemeenteraad waren uitgenodigd. Ondanks het vakantieseizoen was de opkomst bevredigend. Het doei van deze vergadering was te komen tot oprichting van een sportraad, waaraan naar het inzicht van ver schillende verenigingen in Sluis dringend behoefte bestaat Na een uitgebreide en geanimeer de bespreking werd overeengeko men, dat elke sportvereniging een lid als afgevaardigde in de sportraad zal benoemen, terwijl gezocht zal worden naar twee neutrale afge vaardigden, die hoewel geen lid van een sportvereniging, wel belangstel ling hebben voor het verenigingsle ven in Sluis. Als op deze manier definitief een sportraad zal zijn op gericht, dan zal aan de gemeente raad van Sluis worden verzocht hierin twee vertegenwoordigers te benoemen. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Het Bureau Voorlichting Provincie Zeeland heeft een brochure uitgegeven, waarin en hoeveelheid feiten en cijfermate riaal is vervat, over de recreatie en het toerisme in Zeeland. Dit werkje is samengesteld met het oog op de vele aanvragen, die het bureau ontvangt voor gegevens van scripties van scholieren. De recreatie in Zeeland is primair kele Zeeuwse en Brabantse gemeen- geconcentreerd in de westhoek van Schouwen-Duiveland, de kuststrook van Walcheren aan de Noordzee, de kuststrook van West-Zeeuwsch- Vlaanderen en het Veerse Meer. Ver der zijn er uiteraard ook de secun daire recreatiepunten zoals De Braak man en de Otheense Kreek. De westhoek van Schouwen-Dui veland telt ongeveer vijftig kampeer terreinen. Er is vooral strandrecrea- tie. De oppervlakte droog strand be draagt 144 ha, met daarachter een breed duingebied. Ook voor Walche ren is het strand de grote trekpleis ter. De oppervlakte droog strand is 113 ha, met daarachter een in breed te en hoogte variërend duingebied. West-Zeeuwsch-Vlaanderen heeft een strand van 54 ha, met een laag duin gebied, dat naar de Belgische kust overgaat in het Zwin. Het Veerse Meer heeft een bevaar bare oppervlakte van 1500 ha. Het meer is tot stand gekomen toen in 1961 het Veersegat werd afgesloten en kort daarvoor De Strandkreek. Het is in de eerste plaats een attrac tie voor de zeilsport. Er is echter een in relatie tot de wateroppervlakte vrij groot buitendijks grondopper vlak van 1800 ha, wat kansen geeft voor andere recreatievormen. De Piet is een van deze buitendijkse gronden. In de Veerse Meer pacht- havens is ligplaats voor ruim 2000 jachten. Gemiddeld heeft elk varend jacht op een mooie dag de beschik king over iets meer dan 2 ha. In De Braakman is accommodatie voor 200 jachten, in de Otheen,se Kreek voor 60. Door de massale groei van het aan tal hengelaars is voor deze groep ge- eigende accommodatie nodig. Bij Wolphaartsdijk is een speciale haven voor sportvissersbootjes. Ook Yerse- ke, Vlissingen, Tholen, Bruinisse en Zierikzee zijn centra van waaruit de hengelsport met boten wordt be dreven. De dijkrecreatie als geheel neemt in het Zeeuwse recreatiebeeld een belangrijke plaats in. Na afsluiting van de zeearmen zul len in het Deltagebied grote binnen meren ontstaan, ten dele geschikt voor recreatie. Dit zijn het Grevelin- genbekken en het Zeeuwse Meer. (De voormalige Oosterschelde). Het is bijna zeker dat voor de toekoms tige deltadammen grote stranden zullen ontstaan. Op Tholen wordt gewerkt aan plannen voor een recreatiegebied „De Eendracht", dat men wil aan leggen in samenwerking tussen en- (Van een onzer verslaggeefsters) GOESBij het begin van het toeristisch seizoen heeft de Zeeuwse politie in samenwerking met het VVV een foldertje uitgegeven, dat in een oplage van 25.000 verschijnt. Dit foldertje, aangeboden door Veilig Verkeer Neder land, district Zeeland, werd ontworpen in het kader van de actie „Recreatie Verkeer" en bevat „twaalf adviezen voor een prettige en toch veilige vakan tie in Zeeland". Elke bladzijde van het boekje belicht een Veilig-Verkeerspunt in een populaire tekst van H. Ulrich, leraar Nederlands te Middelburg en met tekeningen van J. Smit uit Temeuzen, brigadier van politie. Het VVV zal de folders op campings verspreiden terwijl tevens in het kader van deze acties op campings films en dia's zullen worden vertoond. ten. Na afsluiting van het Brouwers- havensegat komen na 1971 11.000 ha water en 3000 ha land vrij. Voor de watervoorziening komt een spaar bekken, vermoedelijk ter grootte van 1000 ha. De provincies Zeeland en Zuid-Holland zullen met de omlig gende gemeenten dit gebied met rijkssteun tot ontwikkeling brengen. In 1978 wordt de Oosterschelde af gesloten. Gerekend kan worden, dat in elk geval het gebied ten westen van de Zeelandbrug voor de recrea tie wordt bestemd. Evenals in het Grevelingenbekken zullen „spon taan" eilanden groeien. Bij de uitvoering van de plannen op liet gebied van de openlucht recreatie en het toerisme zal, aldus deze brochure, zoveel mogelijk sa mengewerkt moeten worden. Op ini tiatief van G.S. hebben Walcheren en Schouwen-Duiveland de gemeen tebesturen werkgroepen gevormd ter stimulering van deze samenwerking. Het is de bedoeling dat mettertijd in alle regio's recreatieve ontwikke lingsplannen worden ontworpen. Naast de huidige belangrijke ver bindingswegen komt er in 1978 nog een weg bij over de Deltadammen. Dit wordt ongetwijfeld een belang rijke recreatieweg. Op de kust van West-Zeeuwsch-Vlaanderen na zal deze route een direct contact hebben met zowel de huidige als de toe komstige grote recreatiegebieden. Uitgaande van vier personen ge middeld en van een maximale be zetting van de wegen en veren van 8 tot 11 uur kan in 1985 theoretisch de maximale aanvoer op 130.000 per sonen worden gesteld. Door diverse omstandigheden komt het maximum in werkelijkheid aanmerkelijk lager te liggen. Het wordt voor 1985 ge raamd op 100.000. In de Zeeuwse kuststroken zijn momenteel op de speciale terreinen 6000 parkeerplaat sen. In 1985 zullen er 35.700 nodig zijn. Het aantal toeristische overnach tingen in Zeeland is sinds 1959 (1,6 miljoen) gestegen tot 5,5 a 6 miljoen in 1969. Voor 1980 worden 10 miljoen overnachtingen geraamd en voor 2000 20 tot 25 miljoen. (Van een onzer verslaggevers) SLUISKIL In de zogenoemde re form-afdeling van de Nederlandse Stikstof Maatschappij in Sluiskil is grote bedrijfsschade ontstaan door het breken van een pijpleiding in de in stallatie, waar waterstof wordt ver vaardigd. Het gas dat een tempera tuur had van 900 graden veroorzaakte in een van de twee fabriekseenheden grote ravage. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De juisite omvang van de schade kon noig niet worden vastge steld. Volgens ir. V. Gena, bedrijfsdi recteur van de NSM, zal het herstel van de installatie drie a vier weken vergen. Gedurende die tijd is water- stofproduktie van het bedrijf tot 50 procent teruggebracht. Ir. Gena zei geen enkele raming te kunnen geven yan de omvang van de schade. „Het is voor ons een strop, maar beslist geen grote srtop", aldus de NSM-di- recteur. (Van een onzer verslaggevers) GOES De eerste Zeeuwse serviceflat op huurbasis, De Scha kel, aan de 's-Gravenpolderseweg in Goes, heeft het punt van vol tooiing bijna bereikt. Op 3 augus tus zullen de eerste bewoners van de bovenste, zesde, etage hun in trek in het riante flatgebouw ne men. Het is de bedoeling dat half augustus het gehele wooncom plex vol is. Bijna de helft van de 114 wooneenheden is echter nog niet verhuurd. Zestig flats zijn op het ogenblik definitief verhuurd, waarvan on geveer de helft aan Zeeuwen. Van de 120 nog lopende aanvragen (waaronder ook begrepen verzoe ken om inlichtingen, enz.) is ver reweg het merendeel afkomstig van buiten Zeeland: „Van Zwol le tot Madrid". Een van de aan vragers is een Nederlands gezin dat in Spanje woont. Oorspronke lijk had zich uit Zeeland een veel groter aantal mensen difinitief opgegeven, maar een deel van hen krabbelde later terug, omdat zij eerst de zaak wilde zien „marche ren". Een andere categorie Goesenaren wilde zelfs niet de kat uit de boom kijken, maar bedacht zich definitief: afgeschrokken door de excentriciteit van liet complex, terwijl bovendien de spoorlijn, die Goes-Zuid scheidt van het oude stadsdeel, een ver meend obstakel vormde. Argumen ten „pro", zoals het nieuwe winkel- centrum-zuid, de winkelvoorzienin gen in de flat zelf en de ophanden zijnde verbetering van de busver bindingen waren bij deze groep (nog) niet bekend. Bij deze Goese naren openbaarde zich wel, in een van de afzeggingen, de kreet: „Als het complex op de Oostwal lag, zouden we het direct doen".... Slechts de 24 grote tweekamer flats zijn alle verhuurd. Van de zes kleine tweekamerflats zijn er nog vier open. Vijftig drie- en eenka- merflats zijn nog te huur. Het com plex is geen bejaardentehuis. Ook jongeren zijn welkom, maar laten zich meestal afschrikken door de verplichte en in de huurprijs inbe grepen „geregelde" maaltijden en de voor aan de voet van maatschappe lijke ladders sjaanden tamelijk hoge huurprijs. Men heeft tot nu toe dan ook nog geen flat kunnen verhuren aan men sen die jonger zijn dan zestig jaar. Dat was oorspronkelijk ook wel min of meer verwacht, getuige bijvoor beeld het feit, dat naast de centrale keuken alvast een broodkeuken is ingericht. Men rekent er namelijk op dat „De Schakel" over een jaar of tien ten gevolge van de vergrij zing der bewoners om zal moeten „schakelen" naar de functie van be jaardentehuis, zodat ook de brood maaltijden verzorgd moeten worden; dit laatste wordt op het ogenblik aan de bewoners zelf overgelaten. Bij de warme maaltijden heeft men dagelijks de keus uit twee menu's. Voor onverwachte gasten zijn gemeubileerde logeerkamers (tegen vergoeding) beschikbaar op de bovenste etage, vanwaar men overigens een schitterend uitzicht heeft over Goes aan de ene kant en de zak van Zuid-Beveland aan de andere kant. In geval ipen een feest wil geven, kan men (natuurlijk niet gratis, maar wel tegen kostprijs) een speci aal feestmaal laten bereiden en in een van de daartoe (kosteloos) be schikbare recreatiezalen laten aan richten. In de keuken heeft men het nieuwste snufje op het gebied van maaltijdentransport: de voorver warmde wagentjes, waar men een blad met eten bovenin stopt, dat vervolgens vanzelf langzaam in de „laadbak" zakt; zodra men het bo venste blad er uit neemt, wordt de maaltijd daaronder automatisch naar boven gedrukt. In de flats zelf zijn keukentjes en elektrische kookplaat- jes aanwezig voor het bereiden van de broodmaaltijden. Onder meer op de levensmiddelen van die maaltijden is ook de winkel berekend, die beneden is ingericht. Men zal daar in alle primaire levensbehoeften kunnen voorzien, maar men zal er hijvoorbeeld ook lectuur en bloemen kunnen kopen. Op dezelfde etage wordt een ruimte ingericht, waar beurtelings een kap salon en een bankfiliaal „zitting" houden. Ook trekt men nog een pedicure aan. Een hobbyruimte en een wasserette (in eigen exploitatie bij de Stichting Serviceflat „De Schakel") kan men eveneens op de onderste verdieping, waar ook de bergruimten en de fietsenstalling zijn, aantreffen. De huren zijn wellicht voor een grote groep aanvragers een belem mering, maar men krijgt er dan ook alle comfort voor: een telefoon (gra tis abonnement), centrale verwar ming, centrale antenne, eten, (warm)water en een huishoudelijke hulp voor één keer per week. Voor een 1-kamerflat zonder balkon be taalt men f. 620 in de maand, voor een kamer met balkon (woonopper- vlakte is kleiner) f. 590, een grote 2-kamerflat is 815,— waard en een kleine 785,voor een driekamer flat tenslotte betaalt met 1075, Er is een grote recreatiezaal met biljart en verdeelkeuken, terwijl men nog overweegt daar ook een kleine bar in te richten voor de biljarters. Het balkon van die zaal kan door middel van gordijnen om getoverd worden tot een kleine re creatiezaal. Het complex is gebouwd door Korteweg's Bouwbedrijf in Breda naar ontwerp van architectenbureau Panhuyzen in Arnhem. Het pensi oenfonds van de AKU is eigenaar van de flats. Het idee voor een serviceflat in Goes is afkomstig van particulieren, die in 1965 het initia tief namen voor een flatcomplex op koopbasis (zoals momenteel ook de in Middelburg in aanbouw zijnde serviceflat „De Middelburcht"). Al spoedig bleek hiervoor weinig inte resse te bestaan en kwam het plan bij het gemeentebestuur ter tafel, die daarop de AKU benaderde voor financiering. Toen dit een haalbare kaart bleek, benoemde de gemeente in 1967 het bestuur van de „Stich ting Serviceflats „De Schakel". In augustus van het jaar daarop kon burgemeester Huber de eerste paal slaan. De stichting betaalt nu per jaar f. 3.410.000 huur aan de AKU. De precies sluitende begroting (een stichting mag geen winst beogen) vermeldt aan inkomsten- en uitga venkant een bedrag van f. 1 mil joen. Het wooncomplex zal werk bieden aan twintig mensen: een directeur- administrateur (waarvoor men nog geen functionaris heeft kunnen aan trekken), een chef-kok, een kok, twee keukenassistenten, een hoofd van de huishouding met een assis tent, een receptioniste, een huis knecht, een avondportier, een nacht portier en een aantal parttime assis tentes in de huishouding. De serviceflat heeft een alarme ringssysteem dat alle slaapkamers, toiletten en badkamers verbindt met de receptie (c.q. portier), ter wijl op de gang bovendien een lamp gaat branden naast de deur van de alarmerende flat. Elke kamer be schikt over een ventilator, die de lucht via een centraal kanaal afvoert naar het dak. Er is een vier- en een achtpersoons (brancard) lift. Bij de aanleg van het complex heeft men er alles aan gedaan om gehorigheid te voorkomen. Voor plafonds en vloeren werd daartoe speciale specie gebruikt. In de gangen is tapijt ge legd en de plafonds zijn met hout betimmerd. De flats, die geen over hangend balkon hebben, zijn voor zien van luxaflex. De woonkamers zijn uitgevoerd met maar liefst ne gen stopcontacten en twee lichtpun ten. De deuren zijn demontabel, zo dat men zelf de ruimten kan vergro ten. De twee- en driekamerflats zijn in het bezit van een stenen ligbad, de 1-kamerflats zijn uitgevoerd met alleen een douche. De capaciteit van de totaal 114 wooneenheden is bete kend op 154 mensen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 4