Zeven kruisjes voor SATCHMO
kijk naar
Jazzkoning morgen zeventig jaar
USA Today: twijfelachtig succes
T.v.-portret kardinaal
j.
tie Dipperje spc
ml
kornet zoals
m n oude tante ja
nktn
wij' n*
New Orleans
Buddy Bolden
Relikwie
Overname
Vrouw
I IBP 14 Hl 4 modellen in reiskoker
VRIJDAG 3 JULI 1970
(Van onze showredactie)
NEW-ORLEAJNS (1916) In de bedompte tingeltangel
van Henry Matranga, gesitueerd in de rosse uitgaanswijk
„Storyville', speelt een jazzband. De kornettist is een ne
gerjongetje, amper zestien jaar oud en in korte broek.
De kroegbaas had hem enkele uren eerder van de straat
opgepikt, noodgedwongen omdat Bunk Johnson voor de
zoveelste keer weer eens ziek was.
Het zweet gutst over het palissander gezicht van het
kind. Zijn ltapotgeblazen lippen proberen de melodie
door het koperen mondstuk te persen. Het wil niet luk
ken die avond.
De ene valse noot na de andere struikelt in de vale sigarenwalm. Op
de kleine dansvloer schuifelen de zwijmelende paren buik tegen buik
voorbij. Hen ontgaan de onmogelijke klanken die de jongen uit zijn
gedeukt instrument stoot. Zij deinen onverstoord voort op het lome
ritme dat de dcummer uit de ruisende bekkens hamert. Een dronken
slampamper, die hangend aan de toog de zoveelste whisky achter
zijn kiezen laveert, ventileert in een kromme taal: „He, dipper, je
speelt kornet zoals mijn oude tante jankt".
De 'gepommadeerde hoofden van
enkele gokkers achter de kaarttafel
knikken instemmend. Een versleten
hoer lacht haar nicotine-bruine tan
den bloot. Tranen wellen op in de
ogen van het joch op het kleine
podium. Ze vervagen de contouren
van de klamme kroeg. Hij haat ze,
die nietsnutten, die zuipschuiten, die
het intense geluk van zijn eerste
optreden als een broze zeepbel deden
uiteenspatten. Van ellende legt hij
zijn kornet tussen de bierglazen op
de grond, en begint te zingen. Een
oude blues die zijn moeder hem
leerde. Hij zingt, zingt van wan
hoop. Als diep in de nacht de laatste
lallende klant de straat is opgewerkt,
merkt een kwade matranga op: -,Als
je niet was gaan zingen had je een
pak slaag gekregen. Hier heb je een
halve dollar en scheer je nu maar
als de bliksem weg!"
Als de kleine negerjongen huilend
van teleurstelling door de stille stra
ten van een slapend „Storyville"
loopt, kan hij onmogelijk vermoeden
dat hij - Louis Armstrong - nog
geen vier jaar later alle groten van
de jazz te pletter zal spelen, en dat
met New-Orleans de hele wereld
aan de voeten zal liggen van hem.
de koning van de jazz.
In New-Orleans, de stad waar de
wieg van de jazz heeft gestaan,
stond ook die van Louis Armstrong.
Op de vierde juli negentienhonderd,
op onafhankelijkheidsdag, werd hij
geboren in het nart van „Storyville",
de beruchte uitgaanswijk met zijn
vele kroegen, goktenten, danszalen
en bordelen.
De grauwe wijk waarin hij op
groeide, ook wel „red light district"
genaamd, werd begrensd door een
kerk, een sombere gevangenis, een
bouwvallig armenschooltje en enkele
gore kroegen.
In die bizarre smeltkroes van na
tionaliteiten, een rotte plek in de
aardkorst, speelden in de vunzigste
tenten de eerste orkesten van het
zwarte proletariaat, een rauwe maar
menselijke muziek, die men later
jazz zou noemen.
Daar, in de nauwe straten sjokte
de kleine Louis achter de bontgeuni-
formeerde fanfarekorpsen, die
vreugde en leed van de neger met
muziek omlijstten. Muziek was im
mers het enige uitdrukkingsmiddel
waarmee de neger zijn blanke supe
rieuren kon overtreffen. Het was
zijn sterkste taal. Daar ook ventte
Louis overdag met kolen en kranten.
Maar 's avonds trokken hij en zijn
vriendjes naar de Funky Butt Hall,
een danstent van bedenkelijk allooi
waar de uitgedroogde zeelieden zich
laafden met goedkope whiskey en
de meiden elkaar te lijf gingen als
het ging om een vette klant.
In die bedorven sfeer speelde tot
diep in de nacht het orkest van
Buddy Bolden, een kapper die beze
ten was van muziek en mooie vrou
wen.
Urenlang luisterden de straatjon
gens daar naar de flarden muziek
die naar buiten golfden. De ruige
menselijke kornet, de donkere trom
bone en de klagende klarinet. Elf
jaar was Louis toen op een nacht
Buddy Bolden's kornet voorgoed
zweeg.
De muziek had hem klein gekre
gen. Enkele maanden later stierf de
eens verafgode Buddy, nu door ie
dereen vergeten, in een krankzin
nigengesticht.
Op oudejaarsnacht 1912 kwam een
abrupt einde aan het harde maar
onbezorgde straatjongensleven van
Louis Armstrong. De jaarwisseling
ontaardde in de straten van het
„district" in een massale vechtpartij.
Er werd gevloekt, geslagen en ge
stoken met messen. Er vloeide
bloed. Toen de chaos compleet was
en de politie met knoestige wapen
stokken de vechtersbazen uiteen
wilde maaien, klonken opeens scho
ten. Een radeloze Louis schoot de
revolver van zijn vader leeg. De
eerste morgen van het nieuwe jaar
lag hij in het kale cachot van een
gesticht voor ontspoorde negerkinde
ren. Op een dag echter begon ook
voor Louis weer de zon te schijnen
achter de sombere gestichtsmuren.
Wegen goed gedrag mocht hij als
kornettist meespelen in het school-
orkest. Toen eeen jaar verstreken
was wist dirigent „captain" Jones
dat hij nooit een begaafder leerling
had ontmoet.
Tn het sombere jongenstehuis,
waar hij voor het eerst in zijn leven
het koper van een muziekinstrument
in zijn handen mocht koesteren,
wordt nu nog steeds als een kost
baar relikwie die eerste kornet van
Louis Armstrong bewaard.
Louis is de „captain" tot op de
dag van vandaag zo dankbaar geble
ven voor de eerste muzieklessen, die
zo beslissend waren voor zijn carriè
re, dat nog steeds - wanneer de
koning van de jazz een nieuwe
trompet koopt - de oude franco naar
het gesticht wordt gezonden. Is het
daarom verwonderlijk dat Louis
Armstrong met tegenzin op 16 juni
1914 de poorten van het gesticht
weer achter zich zag sluiten? Op de
eerste avond, van zijn herkregen
vrijheid trok hij weer naar de Fun
ky Butt Hall. Door het kralengordijn
van de danstent absorbeerde hij, net
als vroeger, gulzig de muziek die
daar gespeeld werd. Inmiddels had
de „Eagle Jazz Band" van trompet
tist Bunk Johnson de plaats van
Buddy Bolden ingenomen.
Op een avond raapte Louis al zijn
moed bij elkaar en stapte in de
pauze op de oude rustige neger toe.
„Alsjeblieft papa Bunk, leer me de
blues". En Bunk's magere handen
overhandigden het ventje de trom
pet en leerden hem de blues. Met
Bunk was er nog een andere ster in
„Storyville" opgedoken. Zijn naam
was Joe Oliver, een boom van een
kerel met een kapotgeslagen oog.
Iedereen noemde hem eerbiedig
„King Oliver", de opvolger van
Buddy Bolden.
Op een avond, kort na de onge
lukkige start in Matranga's tingel
tangel, hoorde Oliver de jonge Louis
spelen in een gelegenheidsbandje.
„Swell Boy", zei de „King" na
afloop.
De muzikale machtsovername
werd ingeleid toen de eerste wereld
oorlog ten einde liep. Het gemeen
tebestuur van New-Orleans liet
toen de meeste kroegen en bordelen
sluiten omdat men moeilijkheden
voorzag nu de marine de havenstad
als basis had gekozen. King Oliver
keerde de bakermat van de jazz de
rug toe en reisde naar Chicago
waarheen de jazz reeds was overge
waaid.
Voor forse bedragen speelde de
„King" daar in de sjiekste gelegen
heden. Louis bleef zijn geboorte
plaats echter trouw, en op een dag
vond hij een plaatsje in de band van
Fate Marable die met de showboat
„Sidney" de Missisippi op en af
dreef.
Jack Teagarden, de grootste blan
ke trombonist die de jazz ooit ge
kend heeft, zei eens over die tijd:
„Op een avond zat ik aan het water
in New-Orleans. Ik keek naar de
voorbijglijdende boten. Plotseling
klonk over het water het geluid van
een kornet. Naarmate de boot dich
terbij kwam, zwol het geluid aan,
boven dat van het orkest uit. Ten
slotte vulde de kornet de nacht met
de ruigste, verrukkelijkste en zui
verste jazz die ik ooit gehoord had.
Ik vroeg aan iemand wie daar op
die boot speelde. De man zuchtte:
Dat, dat is Louis Armstrong. Man
wat kan dat loeder spelen".
De faam van Louis Armstrong
die men „Satchmo" (Mond als een
hooischuur) was geen noemen
drong ook door in Chicago. Op een
dag ontving hij van Oliver een tele
gram: „Kom onmiddellijk naar Chi
cago -stop- baan van dertig dollar
per week". En daar in de „Windy
City" vond de machtsovername
plaats. De leerling Armstrong ver
wees de meester Oliver onverbid
delijk naar een tweede plan. Dat
was in 1922.
Met de „Creole Jazz Band" van
King Oliver maakte Louis ook de
eerste grammofoonplaten. De geluids
techniek was in die dagen nog zo
gebrekkig dat Satchmo drie meter
achter King Oliver moest staan om
dat men deze laatste anders onmo
gelijk op de plaat kon horen-
In de band van Oliver ontmoette
hij ook zijn eerste vrouw, de pianis
te Lil Hardin. Zij was het die er
steeds op aandrong dat Louis zelf
standig moest worden, onafhankelijk
van Oliver. Zij was het ook die in
1924 zelf de beslissing nam door een
kontrakt voor hem af te sluiten in
New-York. Als eerste trompettist
speelde hij daar in de band van Ollie
Powers in het beroemde „Dream
land Café". Een jaar later keerde
Louis echter terug in Chicago en
formeerde hij de legendarische „Hot
Five" en „Hot Seven", twee groepen
waarmee hij de beste jazz-opnamen
maakte. Reeds toen werd Satchmo
overal in de States aangekondigd
als: de grootste j azztrompettist ter
wereld.
De grammofoonplaten, die Louis
Armstrong tussen de eerste en twee
de wereldoorlog maakte, worden
behoudens enige commerciële uit
zonderingen beschouwd als de
belangrijkste fonografische jazz-do-
cumenten. Na de oorlog maakte
Louis Armstrong,hij had inmiddels
een long verloren door een te lang
aangehouden noot, over de hele we
reld, zelfs bij lieden die normaliter
anti-jazz zijn, furore met een nieu
we formatie die een soort jazz
bracht waarvan de rauwe New-Orle-
anskantjes waren gepolijst. Met die
nieuwe band, de „AU Stars", bereis
de hij de hele wereld en iedere
Amerikaan zal moeten bekennen dat
het land van Uncle Sam een goede
ambassadeur heeft gehad in de klei
ne vierkante neger.
De koning van de jazz wordt
morgen zeventig jaar. Natuurlijk
is zijn muziek de dag van vandaag
niet meer zo temperamentvol, zo
negroide als vroeger. Het heilige
vuur is een beetje gedoofd. Nu
speelt Louis geen hoge c meer, die
hij in zijn glorietijd zonder de
minste moeite omhoog wist te
werken tot een voor onmogelijk
gehouden f. Velen nemen het hem
kwalijk dat hij op latere leeftijd
vaak een knipoog naar de com
merce maakte. Toch blijft hij de
koning van de jazz, hij, de kleine
neger, de vierkante kop achter
over, een witte zakdoek in de lin
kerhand, breed lachende parel
witte tanden, trillende neusvleu
gels en een trompet waaruit de
ziel van de jazz opborrelt.
(Van een filmmedewerker)
BREDA De filmmanifesta
tie „USA Today" die de afgelo
pen zeven dagen in het kader van
het Holland festival werd gehou
den in de Bredas.e Beyerd Studio
heeft wisselend succes gehad. De
negen-vertoonde films die alle be
trekking hadden op de verkilling
en verzakelijking van de Ameri
kaanse samenleving, voldeden
niet altijd aan de hoge verwach
tingen die wij uitgesproken had
den.
Voor Medium Cool moet een uit
zondering gemaakt worden. Deze
koele registratie van Het Geweld
was zonder meer aangrijpend. De
film Ice, die handelde over de Ame
rikaanse revolutionaire bewegingen
vertoonde soms een gebrek aan dy
namiek, maar wist toch te overtui
gen. King Murray, een film over een
brutale, zeer met zichzelf ingenomen
zakenman, gaf een levensechte af
schildering van de Amerikaanse
businesswereld. Paradise Now, een
documentaire over het laatste optre
den van het Living Theatre in Ber
lijn had een grandioze beleving
kunnen zijn wanneer de filmtechni
sche kwaliteit niet zo slecht geweest
was. Het beeld was zeer wazig,
misschien ten gevolge van de later
elektronisch toegevoegde kleuren, en
het geluid liep nauwelijks syn
chroon. Daarmee zijn alle eruit
springende films uit de cyclus ge
noemd. Het ontbreken van
ondertiteling bij verschillende films
en de vaak zwakke geluidsopnamen
(het gekraak was dikwijls niet van
de lucht) werkte een goede commu
nicatie tussen film en publiek niet
in de hand. Over het algemeen trok
ken de films volle zalen, behalve bij
de laatste film, „America is hard to
see", waarbij nog eens een keer de
helft van de 65 aanwezigen weglie
pen.
De intentie van deze manifestatie,
het naar voren brengen van de
Amerikaanse (wan)toestanden en de
daaruit voortvloeiende beroering,
miste zijn doel zeker niet, maar een
perfectere technische verwezenlij
king had die intentie nog veel beter
over kunnen doen komen-
PETER VERMEULEN
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM. Kardinaal Al-
frink was zichtbaar ontroerd toen op
het pastoraal concilie in april 1969
de voorzitter prof. Steenkamp on
verhoeds de loftrompet over hem
stak. In aansluiting daarop verkon
digde de kardinaal de stelling: „Ook
een bisschop heeft er wel eens be
hoefte aan om bevestigd te worden."
Dat is het eerste beeld van een do
cumentaire die zijn levensweg naar
en in dat bisschopsambt belicht: Zijn
jeugd in Nijkerk, bijbelstudie, pro
fessoraten in Rijsenburg en Nijme
gen, het ambt als aartsbisschop, kar
dinaal tijdens Vaticanum 2 en pre
sident van het pastoraal concilie.
Aanleiding tot dit tv-programma
zijn de drie gedenkdagen die de kar
dinaal dit jaar viert, namelijk zijn
70ste verjaardag (geboren 5 juli
1900), 15 jaar op de zetel van Utrecht
(31 oktober 1955) en 10 jaar kardi
naalschap (28 maart 1960).
Beelden van zijn historische op
gang en van dagelijkse werkzaam
heden en interessen illustreren deze
feiten.
Het zwaartepunt evenwel vormt
een uitvoerig gesprek met de kardi
naal over de diepere achtergronden
om de diepere achtergronden van
dit leven te laten ontdekken. Boven
dien geven enkele vrienden kort een
visie op zijn persoon.
NEDERLAND I:
NOS
18.25 TOUR DE FRANCE.
18.45 PIPO DE CLOWN.
18.55 JOURNAAL.
KRO
19.04 JOS VAN DER VALK
PRESENTEERT: PISTE.
(kleur)
Optreden van o.a. Capellinis
chimpansees uit Frankrijk,
d'Amores uit Amerika en Lip-
sis' trampolineshow uit Duits
land.
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 BENNY HILL.
(kleur)
Amusementsprogramma rond
deze Engelse komiek.
21.10 KARDINAAL ALFRINK.
Portret van een bisschop. Een
programma t.g.v. de zeventig
ste verjaardag van de man, die
vijftien jaar aartsbisschop van
Utrecht en 10 jaar kardinaal is.
21.55 BONANZA.
Afl.: Het huwelijksaanzoek".
22.45 JOURNAAL NOS.
22.50 SLUITING.
NEDERLAND II:
NOS
18.00 TENNIS.
Finales dames enkel en heren
dubbel te Wimbledon.
18.45 PIPO DE CLOWN.
18.55 JOURNAAL.
19.04 VRIJ-UIT.
(Meur)
Programma over het wel en
wee van de recreatie met een
aantal'tips voor vrijetijdsacti
viteiten.
AVRO
19.30 FRANCO CORELLI,
PORTRET VAN EEN GROOT
ZANGER.
20.00 JOURNAAL.
(kleur)
20.20 CIRCUS INTERNATIONAAL.
(kleur)
O.a. treden op: Tomio Sroaiha,
jongleur te paard; Ferdinand
Berouseh, berenidressuur en
Jan Valasch, Berberleeuwen-
dressuur. I
21.40 UIT AVRO'S TELE-ARCHIEF
Een Wik in de ingeblikte t.v.-
proigramma's van ongeveer tien
jaar geleden. Men ziet o.a.:
Gleinin Miller, Lou van Burg,
Ton Lensink en Johnny Kraay-
karnp.
22.45 JOURNAAL NOS
22.50 SLUITING
BELGIë (Nederlands):
11.30 -12.30 RONDE VAN
FRANKRIJK
Rechtstreekse reportage van
de 7de etappe.
16.30 - 17.30 RONDE VAN
FRANKRIJK
Rechtstreekse reportage van
de individuele tijdrit tfi Vorst.
19.20 ZANDMANNETJE
19.25 LUCEAT
Katholiek-godsdienstige
uitzending.
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.20 RONDE VAN FRANKRIJK
20.30 ZIET U ER WAT IN?
Kijkje in de tv-programma'i
van het weekeinde.
20.35 DE SCHONE EN DE
MILJARDAIR
Komische speelfilm van Dol-
bert Mamn met Gary Grant en
Doris Day.
22.05 NIEUWS
22.10 - 22.40 MEESTERCURSUS MET
IRMGARD SEEFRIED
Instudering en vertolking van
aria's uit De Toverfluit, Figa
ro's Bruiloft en Don Giovanni
van Mozart o.l.v. de Duitse so
praan Irmgard Seefriod, tijdens
een cursus voor jonge opera
zangers te Kopenhagen.
BELGIë (Frans):
11.30 - 12.30 TOUR DE FRANCE
16.30 - 17.30 TOUR DE FRANCE
Individuele tijdrit.
18.35 NIEUWS
18.40 BABILLARD et FOLICHONNE
Voor de kleuters.
18.55 AFFICHES
19.25 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
19.30 LA PRINCESSE DU RAIL
Feuilleton (10).
20.00 JOURNAAL
Tussen 20.20 - 20.30 Tour de
France. Filmverslag van de
vandaag verreden etappe.
20.30 LE MILLIèME CIERGE
Toneelstuk van Claude Seig-
nolle.
21.45 FESTIVAL DE LA CHANSON
FRANCAISE
Vanuit het Casino van Spa.
22.45 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
20.15 BRESLAU
21.00 REPORTAGE UIT BONN
(kleur)
21.25 DE KRIMINALPOLIZEI
ADVISEERT
21.30 DOOD IN NIEMANDSLAND
(kleur)
Tv-film uit de serie Mannix.
22.15 JOURNAAL
(kleur)
Aansluitend: weerbericht.
22.30 TOUR DE FRANCHE
22.40 LEBECK
Spel van Giinter Seuren en Jo
hannes Schaaf.
0.10 (kleur) JOURNAAL
DUITSLAND II:
19.45 HEUTE (kleur)
20.15 HET KAMELEON
Geschiedenissen met de gen-
tleman-oplichter Gaston ©ui
man. Dit gedocumenteerde spel
werd geschreven door Joachim
Ulrich.
21.45 TOM JONES (kleur)
EngelandB schlagerster no. 1
presenteert zijn gasten MassieL,
Cass Elliot en the Dave Clark
Five.
22.35 DAGBOEK VAN DE KATHO
LIEKE KERK (kleur)
22.50 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
23.05 FILMNIEUWS (kleur)
Vanavond met het 20ste film
feest in Berlijn en de filmquiz.
23.50 SLUITING.
Vrijdag 3 juli
HILVERSUM I 402 m
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
populair progr. over ontwikkelings
hulp. Overheidsvoorlichting: 12.30
Uitz. voor de landbouw. NOS: 12.40
Stereo: Lichte grammof.muz. 12.50
Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Actualit. 13.20 Stereo:
Klass. romantische muz. (gr.) E.O.:
14.00 Ruimte: Radio-magazine: 1
Zingend getuigen: gew. muz. (gr). 2
Instrumenten van God; 3 Meer dan
een lied: geschiedenis van een be
kend lied; 4 Actueel nieuws over
zending en evangelisatie; 5 Over
denking. NOS: 15.00 Stereo: As
pecten van de kamermuziek: strijk-
peckten van de kamermuz.: strijk
kwartet: klass. en mod muz. 15.45
Toerismo: toeristische informatie uit
binnen- .en buitenl. VPRO: 16.00
VPRO-vrijdag- gev. progr. (16.00
Nws, 17.55 Mededelingen; 18.00
Nws. Tussen 19.00-19.30 Nabeschou
wing Tour de France; 19.30 Nws.)
VARA: 21.00 Stereo: Radio Filhar
monisch Orkest; Groot Omroepkoor
en solist: mod. en klass. muz. 22.40
Nws. 22.50 Meded. 22.55 Actualit.
23.05 Stereo: Prettig weekend: licht
gev. pl.progr. 23.5524.00 Nws
HILVERSUM H 298 m
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gev. progr. 14.00 Suzanne in
het park, hoorspel. TROS: 14.55 Ste
reo: Concert a la Carte: verz.platen-
progr. van klass. muziek. 16.00 Nws.
16.03 Disco-drive-in: De showbusi
ness op de korrel genomen. 17.30
Sportkompas. NCRV: 18.00 Stereo:
Bussumse koorvereniging en licht
orkest. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu:
Actualiteiten. 19.00 Wereldpanorama.
19.10 Veel gevraagde gewijde muz.
(gr.). 19.40 Wijd als de wereld: we
kelijkse intern, oriëntatie in kerk,
zending en oecumene. 19.50 Stereo:
Lichte muz. (opn.). 20.00 Holland
Festival: Haarlemse Orgelmaand
1970: intern, orgelimprovisatiewed-
strijd. 21.30 Stereo: Metropole-orkest
en solisten TROS: 22.00 Akt.: radio
magazine met reportages, com
mentaren en muz. 22.30 Nws. 22.40
De Beyard-Hier, cabaretprogr. 23.10
Apollo XI (deel 5), ruimtevaart
mysterie. 23.30 Stereo: Midnight
special: licht muz.-progr. 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM ra 240 m en FM kan.
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top -30
NOS: 13.00 Nws. 13.03 Radia Tour
de France: Popmuziek in 4 etappen,
afgewisseld met directe reportages
van het Franse fietsfeest. (14.00,
15.00 en 16.00 Nws.) AVRO: 17.00
Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-
18.00 Zingende bougie: gev. pl.progr.
voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.40
Weerber., meded. en SOS-ber. voor
schippers.) 12.55 Buitenl. persover
zicht. 13.00 Nws, meded., weerber.
dagklapper en SOS-ber. voor schip
pers. 13.20 Lichte muz. en flitsen
van de Ronde van Frankrijk. (14.00,
15 00 en 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten 17.00 Nws.) 17.15 Jazzmuz.
18.00 Nws. 18.03 Verz.progr. voor
soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Grammofoonmuz. 19.00 Nws.,
weerber. 19.30 Oude muz. 20.00
Lichte muz. 21.00 Mensen en dingen
rond een microfoon. 21.45 Literair
progr. 22.00 Nws. 22.10 Kleinkunst-
magazine. 23.00 Nws. 23.15 Veel
liefs: teksten en liederen uit Europa
en daarbuiten. 23.4023.45 Nws.
Zaterdag 4 juli
HILVERSUM I 402 m
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogr.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nws. 8.11 Van de voorpag. 8.15 Ste
reo: Z.O. 135: gev progr. (9.359.40
Waterstanden) 10.30 Stereo: lichte
orkestmuz. uit Cuba (gr.) 10.50 Voor
nu en later, lezing. 11.00 Nws. 11.03
Goede wijn behoeft geen kras: nieu
we opnamen van jazz- en amuse-
mentsmuz. 11.25 Afrikaanse kroniek.
11.45 Met naald en slinger: oude
grammofoonpl.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klass. muz. (gr.). (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws.; 7.327.50
Hier en Nu; actualiteiten.) 8.00
Nws. 8.11 Stereo: Te Deum lauda-
mus: gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws.
8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. 9.00
Stereo- Promenade Orkest; lichte
Franse ouvertures. 9.35 Gymnastiek
voor de huisvrouw. 9.45 Stereo:
Grand Gala du Disque Classique
(keuze uit afgelopen tien jaar).
11.00 Nws. 11.03 Visie, lezing. 11.15
StereoOmroeporkest: klass. muz.
11.55 Meded.
HILVERSUM IH 240 m en FM kan.
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev.
progr. (10.00 en 11.00 Nieuws.)
(ADVERTENTIE)
Verkrijgbaar bij de erkende Drogist- en Parfumeriezaken
t