ZILVERVLOOT NODIG VOOR KUSTRIOLEN Uniek systeem om op water drijvende olie in te kapselen Verkeersonderzoek in Zeeuwsch-Vlaanderen WOONWAGENBEWONERS WILLEN EIGEN STAAT ERGENS IN ONBEKEND AFRIKA Biesbosch- water UITVINDING ZWEEDSE ZEELOODS communicatie op hoog niveau... Luchttaxi van Seppe naar Zeeland Ineke Vermeide was 25.öööe bezoeker zwembad Kloosterzande AFRIKAANS URANIUM VOOR KERNCENTRALE IN RORSSELE MAMMOET TRANSPORT BIJ AKF DOOR STOOF Leider P. van Est strandde in Vlissingen' Koel S.V.Z. tegen Reimerswaal Veel animo voor „Expo 70 Axel" Mogelijkheden als joden .In V.N.?' witte plekken „Echt en onecht .Trots' 3 WOENSDAG 1 JULI 1970 3 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Terwijl de re gionaal inspecteur van de volksge zondheid in Zeeland (mejuffrouw J. Laanbroek) en de VVV Vlissingen eerder optimistisch dan pessimis tisch reageren op de uitslag van het RIZA-onderzoek naar de kwaliteit van het zeewater bij Vlissingen, maakt het provinciaal bestuur zich ernstig ongerust over de RIZA- cijfers. Het rapport is de afgelopen dagen al meer dan één keer uitvoerig door de gedeputeerden besproken. Een van hen zei ons: „Het is een trieste zaak. Het rapport liegt er niet om. De gegevens tonen aan dat er op bepaalde punten een vergaande vorm van vervuiling is geconsta teerd. Dit kan niet zo blijven. Wij willen van Vlissingen een badplaats van stedelijke allure maken. Dat kan alleen wanneer we de zekerheid hebben dat je bij Vlissingen met een gerust hart in zee kunt gaan. We zullen er in Zeeland met z'n allen ongelooflijk hard aan moeten trekken om die vervuiling zo gauw mogelijk uit de wereld te helpen". Dat is intussen makkelijker ge zegd dan gedaan. Om de verontrei niging van de zee met rioolwater bij Vlissingen ongedaan te maken wordt van de gemeente Vlissingen alléén een investering van vijftien miljoen gulden gevraagd. Wanneer, wat het plan is, ook de andere gemeenten op Walcheren op de nieuwe riolering van Vlissingen zullen aansluiten, ko men daar natuurlijk nog de nodige miljoenen bij. De gemeente Vlissingen kan dat geweldige bedrag op eigen kracht niet opbrengen. Vlissingen en de provincie samen kunnen evenmin voldoende geld op tafel leggen. Het rijk zal behoorlijk moeten bijsprin gen. Voorlopig is van die kant nog geen enkele toezegging gedaan. Of het RIZA-rapport daarin op korte termijn verandering kan brengen is de vraag. Het rijk overtuigen van de noodzaak daarvan is het enige wat Gedeputeerde Staten op dit moment kunnen doen. Het probleem van de kustriolering beperkt zich overigens niet tot Vlis singen. Ook Schouwen-Duiveland en West-Zeeuwsch-Vlaanderen kampen ermee. In de kop van Schouwen wordt de vakantie van een groot aantal toeristen al jarenlang verpest door de stinkende gevolgen van een in alles te kort schietende riolering. De pogingen om daarin verbetering te brengen hebben de desbetreffen de autoriteiten grijze haren bezorgd. Eindelijk is de zaak vrijwel rond. Kosten van een afdoende regeling: twaalf miljoen gulden. Rijk en pro vincie hebben hier een maximaal subsidie van 50 procent toegezegd. In West-Zeeuwsch-Vlaanderen is de toestand niet veel beter. Bij Breskens, Nieuwvliet en Cadzand gaat weliswaar gezuiverd rioolwater de zee in maar het grote probleem in dit vakantiegebied is dat de meeste kampeerbedrijven in het ge heel niet op welke riolering ook zijn aangesloten. Er is een schetsplan opgesteld om hierin verbetering te brengen. De aanleg van alleen een hoofdriool door West-Zeeuwsch- Vlaanderen en de bouw van de noodzakelijk geachte zuiveringsin stallaties zijn geraamd op minstens dertien miljoen gulden. Daar komen de kosten van een distributie-riool net nog eens bij. Gemeentebestuur ders uit dit gebied, die onlangs een oriëntatiereisje hebben gemaakt naar de kop van Schouwen-Duive land, zijn geschrokken van de kolos sale problemen die daar overwonnen moesten worden. West-Zeeuwsch- Vlaanderen met zijn uitgestrekter gebied lijkt voor een nog grotere opgaaf te staan. Wethouder J. Ver gouwe van Groot-Oostburg verwacht dat het nog zeker vijf tot zes jaar zal duren vóór tot uitvoering van het kapitale rioleringsplan kan wor den overgegaan. „Intussen houd ik mijn hart vast. In warme periodes is de toestand op de kampeerbedrij ven eigenlijk onhoudbaar. Ik voorzie grote problemen voor de volksge zondheid", aldus wethouder Vergou we. Het provinciaal bestuur heeft bij het rijk al meermalen zijn ernstige bezorgdheid uitgesproken over de kustriolering in de provincie. Het ontbreken van een goede riolering vormt een ernstige bedreiging voor de recreatie in de desbetreffende gebieden. Stinkende kampeerterrei nen en verontreinigd zwemwater zijn geen beste reclame voor het vakantieland Zeeland. Nederlandse en buitenlandse vakantiegangers moeten zonder gevaar voor de ge zondheid naar Zeeland kunnen gaan. Dat is een zaak van nationaal be lang. In Den Haag moet men daar maar eens goed aan denken wanneer de Zeeuwen binnenkort om de nodi ge miljoenen komen vragen. (ADVERTENTIE) Bekijk het evenement "Communi catie 70" vanuit de C 70 stoeltjesiilt. Maak die unieke tocht hoog boven het feestelijke Rotterdam. Geniet van het uitzicht op Havodam. de ge weldige maquette van de Rotter damse havens. Zweef over de Coolsingel vol fleurige paviljoens, gezellige terrasjes en feestvierende mensen. Een zeldzame tocht door de lucht van bijna 2 km lang. Er fs veel meer te doen tijdens C 70. Dolfirodam, het drijvende dolfinarium. De tot 170 m verhoogde Euromast. C 70, een feest midden in de stad. Met een overdekte winkelpromenade langs uitbundige etalages. Met spon tane wijkfeesten, vrolijke straatconcerten, sportactiviteiten, dansfestijnen. Iedere dag iets anders, iets nieuws. programma verkrijgbaar bij C 70 (tel. 010-147237) en bij alle V.V.V. kantoren. Rotterdam Communicatie 70 Feestelijke ontmoeting van méns en stad Vooruitzichten voor donderdag en vrijdag, opgesteld door het K.N.M.I.: Koel en onbestendig. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor donderdag: aantal uren zon: 1 tot 8; min.-temp.: 0 tot 5 graden onder normaal; max.-temp.: 2 tot 7 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 60 procent kans op een geheel droog etmaal: 30 proeent. WEER AAN ZEE De eerste julidagen geven te koel en regenachtig strandweer. Vandaag passeren een paar storingsfronten. Een vrij krachtige zuidwestenwind met tijdelijk wat regen. Temperatuur zestien tot achttien graden, zeewater zeventien graden. Vooruitzichten: In de tweede helft van de week wél enkele opklaringen maar over hel algemeen wisselvallig en iets te kool. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Bij de Scheep vaart Vereeniging Zuid te Rotter dam bestaat volgens het jaarverslag 1969 ernstige bezorgdheid over het idee om ook het middengebied tus sen de zuidelijke en de noordelijke Delta te industrialiseren. De Scheep vaart Vereeniging Zuid, waarbij de meeste ondernemingen en organisa ties in de Rotterdamse haven zijn aangesloten, vindt het van het aller grootste belang dat tussen de kern van Antwerpen, waartoe ook Zeeuwsch-Vlaanderen en het indus triegebied bij Vlissingen gerekend worden, en de kern van Rotterdam „op zeer grote schaal recreatieve mogelijkheden behouden blijven". De SVZ, die in Rotterdam en omgeving grote invloed uitoefent, ook op politiek gebied- heeft zich hiermee tegenstander verklaard van het Reimerswaalplan, dat Noord- Brabant ten westen van Bergen op Zoom in de Oosterschelde wil aan leggen. (Van onze correspondente) VLISSINGEN Een Zweedse zeeloods heeft een uniek, maar toch eenvoudig en relatief goed koop systeem bedacht om olie en andere stoffen die op het water drijven in te kapselen. Ook kan het gebruikt worden om stran den, kademuren, schepen en der gelijke tegen olie of andere stof fen te beschermen. Het systeem bestaat uit een plastic scherm van zestig centimeter hoogte, dat rechtop in het water drijft, waar bij ongeveer veertig centimeter (Van een onzer verslaggevers) AXEL Van 29 augustus tot en met 5 september wordt op het Szyd- lowskiplein in Axel de „Expo '70 Axel" gehouden. Het is voor de tweede maal dat een dergelijke beurs in Axel wordt georganiseerd. Dit jaar wordt de „Expo '70" groot ser opgezet dan de consumenten beurs. die het vorig jaar tijdens de bevrijdingsfeesten werd gehouden. Dat was zuiver een aangelegen heid van de plaatselijke midden standers. Nu is het echter de opzet deze beurs tot een streekbeurs voor heel Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen uit te laten groeien. De beurs wordt gehouden in een drietal tentoonstellingshallen. De to tale oppervlakte van deze tenten bedraagt 4000 m2. Tot nu toe heb ben 35 standhouders zich aangemeld, die op de beurs willen staan. Volgens de heer L. Marijnissen, die in samenwerking met de stich ting Streekcentrum Axel, de organi satie voor zijn rekening neemt, is er zeker nog plaats voor eenzelfde aan tal stands. Hij heeft goede hoop de ruimte te verhuren, want de animo is bijzonder groot. onder en twintig centimeter bo ven water blijft. Een ingenieus systeem van latten zorgt er voor dat het scherm, dat men in Zwe den rode slang noemt, ook bij golfslag of stroming op zijn plaats blijft. Ook is het mogelijk het (scherm te slepen, bij voorbeeld (wanneer men een olievlek wil (verplaatsen. Dit bericht het or gaan De Nederlandse Loods in izijn jongste nummer. Bij dit alles, zo zegt de importeur Loggers Rubbertechniek n.v. uit Dor drecht, is het systeem relatief zo goedkoop, dat het bij verontreiniging door olie goedkoper is een nieuw scherm aan te schaffen dan het te reinigen. Een ander voordeel is dat het scherm, dat in secties van vijftig meter wordt geleverd, gemakkelijk en snel van een boot in het water kan worden aangebracht. Is het scherm niet verontreinigd, dan kan het weer worden opgenomen en bij een volgende gelegenheid worden gebruikt. De duurzaamheid is zeer groot, omdat het scherm van kunst stofmateriaal is vervaardigd, dat wei nig heeft te lijden van water of lucht. Het nieuwe systeem, da-f in Zweden algemeen al in gebruik is en dat met succes wordt toegepast bij olie rampen, is inmiddels zijn opmars ook in Duitsland begonnen, bericht verder De Nederlandse Loods. Wij vroegen het' ministerie van Verkeer en Waterstaat om commen taar. Vertegenwoordigers van dit mi nisterie zijn aanwezig geweest bij een demonstratie in Hoek van Holland en het Botlekgebied. Men kwam tot de conclusie, dat het systeem als afslui ting van een havenmond zeer goed bruikbaar was, maar dat het voor grote oppervlakten, zoals stranden, een te kostbare zaak zou worden. Bovendien bleek bij experimenten dat het scherm bij sterke -wind wel eens kan gaan verliggen, zodat de olie er over heen gaat. Over de mogelijkheid een derge lijk scherm te trekken rondom een schip dat lek is gestoten, bijvoorbeeld op een rivier als de Schelde, en dat grote ongemakken zou kunnen voor komen, heeft het ministerie zijn ge dachten nog niet laten gaan. De gemeente Vlissingen bleek van dit nieuwe systeem nog niet op de hoogte. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN In Zeeuwsch- Vlaanderen zijn zondag en dinsdag verkeerstellingen gehouden. Studen ten en scholieren enquêteerden zon dag j.l. de automobilisten bij de grensovergang van Kapellebrug en dinsdag bij het recreatiegebied De Braakman, dit in opdracht van rijkswaterstaat en provinciale water staat. (Van een onzer verslaggevers) VLIEGVELD SEPPE Sinds gis teren onderhoudt King Air Service een dagelijks lijndienst tussen de vliegvelden Midden-Zeeland en Sep pe in West-Brabant. Voorlopig wordt de dienst gevlogen met een vierper- soons toestel en betreft het één re tourvlucht per dag. Directeur Grave- maker van King Air Service hoopt echter dat de belangstelling voor de ze luchttaxi-lijndienst zodanig zal blijken te zijn dat de frequentie spoedig zal worden verhoogd. Het toestel vertrekt in de ochtend van Seppe naar Midden-Zeeland en keert laat in de namiddag terug. Overdag is het in Zeeland beschik baar voor rondvluchten. Hoewel de heer Gravemaker verwacht dat aan vankelijk vooral mensen die een dagje aan de Zeeuwse kust willen combineren met een vliegtocht van zijn luchttaxi gebruik zullen maken, is de dienst vooral opgezet met het oog op zakenmensen, die de drukte op rijksweg 58 willen ontlopen om daarbij bovendien nog tijd te win nen. Nagegaan werd, waar de betrok ken automobilisten vandaan kwa men en waar zij naar toe gingen cn met welk doel. Op d!eze manier ho pen rijkswaterstaat en provinciale waterstaat een inzicht te krijgen van de verkeersintensiteit op de Zeeuwsoh-Vlaamse wegen in de zo mermaanden. Over veertien dagen worden soortgelijke onderzoekingen verricht op Noord- en Zuid-Beve land. De foto toont de activiteit van de enquêteurs in De Braakman. (Van een onzer verslaggevers) KLOOSTERZANDE In het zwembad in Kloosterzande is maan dag de 25.000-ste bezoekster ontvan gen. Het was de tien-jarige Ineke Vermeule uit de Cloosterstraat in Kloosterzande. Voor badmeester Schoones was het eveneens een plezierig moment, omdat hij kon constateren dat deze 25.000-ste bezoekster ruim zes we ken eerder de kassa passeerde dan het voorgaande jaar. Ineke Vermeule krijgt als herin nering aan dit feit van het gemeen tebestuur van Hontenisse een gratis zwemabonnement voor het seizoen 1971. Zij krijgt dit abonnement aan geboden op een feestavond, die za terdag 18 juli in het zwembad wordt gehouden. Behalve de uitreiking van het gratis abonnement cn de daarbij behorende huldiging, vermeldt het programma voor deze avond o.a. een zwemdemonstralie. (VERVOLG VAN PAGINA 1) In 1973 heeft Zeeland het eerste Biesbosch-industriewater nodig. Welke hoeveelheden de Zeeuwse in dustrie nodig zal hebben is nog niet bekend en evenmin te voorspellen. Vrijwel alles hangt af in welke mate de industrialisatie in Zeeland zich zal voltrekken en waar (bij voorbeeld Reimerswaal). Hoewel nog niets te zeggen is over de totale hoeveelheid industrie- water, die Zeeland zal afnemen- wordt er door de Waterleidingmij. Zeeland verwacht dat rond 1990 100 miljoen kubieke meter industriewa ter per jaar naar Zeeland zal vloei en. In de prognose van het Rijksin stituut voor de Drinkwatervoorzie ning heeft de Biesbosch een jaarca paciteit van 500 miljoen kubieke meter, waarvan Rotterdam er 250 miljoen zou kunnen afnemen, West- Noord-Brabant 100 miljoen en Zee land 100 miljoen. Om verzekerd te zijn van een tijdige levering moet volgend jaar worden begonnen met de aanleg van de 135 kilometer lange pijpleiding. Een fors en kostbaar karwei, dat echter door een Nederlandse aanne mer uitgevoerd kan worden. Het gedeelte van de pijpleiding dat on der de Schelde doorloopt, levert weinig moeilijkheden op, omdat ge bruik wordt gemaakt van de zin kers. die behoren bij de bestaande drinkwaterleiding. AMSTERDAM (ANP) De ura- niummijn-bouwmaatschappij van Franceville, een mijn in Gabon, gaat 210 ton natuurlijk uranium leveren in de vorm van UF 6 voor de eerste lading van de kerncentrale Borssele. Deze centrale wordt gebouwd voor de n.v. Provinciale Zeeuwse Ener gie-Maatschappij door de Duitse constructeur van elektrische centra les, Kraftwerk Union AG, die ook de brandstofelementen zal leveren. De vlak bij de Schelde gelegen cen trale moet in gebruik zijn begin 1973. Een deel van de geproduceer de elektriciteit zal worden gebruikt door de aluminiumfabriek van Pe- chiney. die in bedrijf gaat in april 1971. De fabriek ligt nabij Vlissin gen op 3 km afstand van de kerncen trale. De Franse groep Uranex, nieuw opgericht voor de export van uranium zal het uranium-leverings- contract uitvoeren, dat werd gete kend tussen de uranium-bouw- maatschappij van Franceville en Kraftwerk Union A.G. De omzetting van het in Gabon geproduceerde uranium in UF G zal worden uitge voerd in Frankrijk in de fabrieken van de Société des Usines Chimique de Pierrelatte. (Van een onzer verslaggevers) GOES De Bredase transporton dernemer Stoof moet de volgende week een mammoet-transport ver zorgen te Goes. Van het terrein van A.K.F. aldaar moeten twee reacto ren die daar vervaardigd zijn op een schip geplaatst worden en naar Bot lek vervoerd. Ieder van die reactoren is dertig meter lang, heeft een dia meter van vijf meter en weegt 200 ton. Stoof begint maandag met aan voer van kranen en wagens en denkt voor dit spectaculaire werk de gehele week nodig te hebben. Het gehele transport naar Botlek wordt uitge voerd' onder supervisie van het Goese expeditiebedrijf J. Roose. (Van een onzer verslaggevers) GOES „Wij zullen Neder land als meest vooraanstaand so ciaal geregeld land ten voorbeeld stellen", aldus de 52-jarige Petrus van Est, leider van de Nederland se georganiseerde woonwagenbe woners, die sinds enige tijd met een groep familie-clangenoten met hun wagens bivakkeert naast het Vlissingse abattoir vlakbij de plaatselijke buitenhaven. De heer Van Est doelt met zijn opmerking op een internationale woonwagen- bewonersconferentie die op zijn initiatief van 14 tot 26 juli in Saint Martin ie Beau in Frankrijk zal worden gehouden. Daarop zal een Nederlands plan voor het stichten van een eigen staat er gens in Afrika worden besproken De familie Van Est is op weg naai de conferentie in Vlissingen blijven steken, omdat de vader van Petrus van Est, Petrus van Est sr. (75) door een beroerte getroffen werd en in een ziekenhuis moest worden opgenomen. „Dat kan nog wel maanden duren, dus voorlopig staan we hier nog wel". Het grootste gedeelte van de zestien oorspronkelijk gestrande wagens is inmiddels weer naar plaatsen elders in Nederland teruggegaan. Voor de familie Van Est gaat de conferentie dit jaar niet door. „In ieder geval word ik van de re sultaten op de hoogte gehouden" ver telt Petrus jr., „Hartog de Gelre. mijn mede-leider hier in Nederland, gaat nu als vertegenwoordiger van ons land". Tijdens de conferentie, waarop alle soorten zwervende Europeanen ver tegenwoordigd zullen zijn („ook zi geuners"), zal het ambitieuze plan van de heer Van Est besproken wor den. „De vraag is: zal er straks nog ergens plaats zijn, als een land me de gezien de enorme bevolkingsgroei ons woonwagenvolk wil gaan be schouwen als vroeger de joden en ons dus wil verbannen of zelfs uitroeien?" „Waarom kan voor ons niet iets in dezelfde geest geregeld worden als vroeger voor de Transvaalse boeren, of na de oorlog met de joden?" De heer Van Est, die zich verwant en lotgenoot voelt met de joden zegt een enorme sympathie te hebben voor de wijze waarop de staat Israël steeds het hoofd boven water weet te hou den. Hij hoopt dat Nederland bereid zal zijn in de Verenigde Naties het initia tief te nemen voor het stichten van een aparte staat, waarin alle zwer vende stammen kunnen worden sa mengebracht. Hij maakt duidelijk, dat de solidariteit onderling er al is, maar dat die nog moet worden ver diept tot bredere lagen van zijn ruim 25 miljoen zwervende lotgenoten in Europa. De heer Van Est is verder van me ning, dat de internationale initiatie ven ook of mede genomen kunnen worden door de paus. („De meeste woonwagenbewoners zijn katho liek"). Als plaats hebben de internationale woonwagenleiders, die al enkele voor besprekingen over dit onderwerp, o.m. in Nederland, in het geheim ge voerd hebben, gedacht aan een van de veie witte piekjes op de kaart van het Afrikaanse contingent. „Wij wil len niet geïntegreerd worden in deze Europese maatschappij. Wij willen een eigen maatschappij. Dat te stich ten eigen gebied in Afrika willen wij zelf ontwikkelen, maar alleen in sa menwerking met de wereldorganisa tie en de kerk, Wél moet het land dat wordt uitgekozen liefst vrijwillig het plan aanvaarden, maar de Verenigde Naties zullen eventueel tot dwang kunnen overgaan". De heer Van Est. oud-verzetsman en auto-didact, studeerde voor drie beroepen, spreekt verscheidene talen vloeiend en is zeer goed thuis in de politiek, („een soort hobby van me") verdedigt zijn plan met veel élan en beschouwt het ook alleszins als reali seerbaar. Zo wijst hij er op dat weliswaar de meeste woonwagenbewoners hun brood verdienen met autosloop en -handel, maar toch van zoveel mark ten thuis zijn en bijvoorbeeld bun le ven lang op het platteland hebben ge zeten, dat ze een staat ook werkelijk tot bloei zullen kunnen brengen. On der de woonwagenbewoners („in uw ogen zijn alle mensen die in een woonwagen wonen dat") onderscheidt hij ook de niet echte. Deze hebben ook geen woonwagenvergunning, zijn vaak aan lager wal geraakte gewone naar in het algemeen ontwikkelder burgers, die een levensgevaarlijk op- ruierig element vormen in de bona fide maar vaak analfabete woonwa genwereld. Daarin zorgt de „onechte", (uitzonderingen nagelaten) goocheme ontwikkelde maar vaak criminele achterbuurtburger maar al te vaak voor moeilijkheden en drukt dan een verkeerd stempel op de gehele woon wagenbevolking. De heer Van Est, die ongeveer 3500 Nederlanders vertegenwoordigt, wil ook dat in de Europese landen de dienstplicht voor woonwagenvolk ge handhaafd blijft en dat er dienst plicht voor deze bevolkingsgroep in Nederland mogelijk gemaakt wordt. „Als er eens iets gebeurt, dan kunnen ze zich tenminste verdedigen. Boven dien zal het ook zeer nuttig zijn in Kijkje op de huidige standplaats te Vlissingen van Petrus van Est. ons 'eigen te stichten land". Ook dit punt zal op de internatio nale conferentie worden besproken. Mét nadruk wil de heer Van Est er op wijzen, dat hij in ons land best te vreden is en dat op de conferentie Nederland als voorbeeld gesteld zal worden. „We leven hier in een tijd, dat ei een vrouw is opgestaan, een verwaar- regering op heeft gevestigd. Met het gevolg dat we-hier regionale woon wagenvoorzieningen krijgen, betaald uit algemene middelen. Daarop zijn wij tegenover onze buitenlandse soortgenoten trots", aldus de heer Van Est. Intussen staan hij en zijn fa milieleden, met instemming van de gemeente Vlissingen, op een stukje loosde bevolkingsgroep heeft opge merkt en daar de aandacht van de grond dat enkele honderden meters verwijderd ligt van het officiële Vlis singse woonwagenkamp, dat te zijner tijd zal worden opgeheven als het regionale kamp in Goes gereed zal zijn. Het huidige Vlissingse kamp was echter vol en bovendien: „Al zou er wel plaats zijn, dan zou ik er nog niet gaan staan. Het is daar een zwijnen stal", zegt hij.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 3