ZILVERVLOOT NODIG VOOR KUSTRIOLEN
Uniek systeem om op water
drijvende olie in te kapselen
Verkeersonderzoek in
Zeeuwsch-Vlaanderen
WOONWAGENBEWONERS WILLEN EIGEN
STAAT ERGENS IN ONBEKEND AFRIKA
Biesbosch-
water
UITVINDING ZWEEDSE ZEELOODS
communicatie
op hoog
niveau...
Luchttaxi van
Seppe naar
Zeeland
Ineke Vermeide was
25.öööe bezoeker
zwembad Kloosterzande
AFRIKAANS URANIUM
VOOR KERNCENTRALE
IN RORSSELE
MAMMOET
TRANSPORT
BIJ AKF
DOOR STOOF
Leider P. van Est strandde in Vlissingen'
Koel
S.V.Z. tegen
Reimerswaal
Veel animo
voor „Expo
70 Axel"
Mogelijkheden
als joden
.In V.N.?'
witte plekken
„Echt en onecht
.Trots'
3
WOENSDAG 1 JULI 1970
3
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Terwijl de re
gionaal inspecteur van de volksge
zondheid in Zeeland (mejuffrouw J.
Laanbroek) en de VVV Vlissingen
eerder optimistisch dan pessimis
tisch reageren op de uitslag van het
RIZA-onderzoek naar de kwaliteit
van het zeewater bij Vlissingen,
maakt het provinciaal bestuur zich
ernstig ongerust over de RIZA-
cijfers.
Het rapport is de afgelopen dagen
al meer dan één keer uitvoerig door
de gedeputeerden besproken. Een
van hen zei ons: „Het is een trieste
zaak. Het rapport liegt er niet om.
De gegevens tonen aan dat er op
bepaalde punten een vergaande
vorm van vervuiling is geconsta
teerd. Dit kan niet zo blijven. Wij
willen van Vlissingen een badplaats
van stedelijke allure maken. Dat
kan alleen wanneer we de zekerheid
hebben dat je bij Vlissingen met
een gerust hart in zee kunt gaan.
We zullen er in Zeeland met z'n
allen ongelooflijk hard aan moeten
trekken om die vervuiling zo gauw
mogelijk uit de wereld te helpen".
Dat is intussen makkelijker ge
zegd dan gedaan. Om de verontrei
niging van de zee met rioolwater bij
Vlissingen ongedaan te maken wordt
van de gemeente Vlissingen alléén
een investering van vijftien miljoen
gulden gevraagd. Wanneer, wat het
plan is, ook de andere gemeenten op
Walcheren op de nieuwe riolering
van Vlissingen zullen aansluiten, ko
men daar natuurlijk nog de nodige
miljoenen bij.
De gemeente Vlissingen kan dat
geweldige bedrag op eigen kracht
niet opbrengen. Vlissingen en de
provincie samen kunnen evenmin
voldoende geld op tafel leggen. Het
rijk zal behoorlijk moeten bijsprin
gen. Voorlopig is van die kant nog
geen enkele toezegging gedaan. Of
het RIZA-rapport daarin op korte
termijn verandering kan brengen is
de vraag. Het rijk overtuigen van de
noodzaak daarvan is het enige wat
Gedeputeerde Staten op dit moment
kunnen doen.
Het probleem van de kustriolering
beperkt zich overigens niet tot Vlis
singen. Ook Schouwen-Duiveland en
West-Zeeuwsch-Vlaanderen kampen
ermee. In de kop van Schouwen
wordt de vakantie van een groot
aantal toeristen al jarenlang verpest
door de stinkende gevolgen van een
in alles te kort schietende riolering.
De pogingen om daarin verbetering
te brengen hebben de desbetreffen
de autoriteiten grijze haren bezorgd.
Eindelijk is de zaak vrijwel rond.
Kosten van een afdoende regeling:
twaalf miljoen gulden. Rijk en pro
vincie hebben hier een maximaal
subsidie van 50 procent toegezegd.
In West-Zeeuwsch-Vlaanderen is
de toestand niet veel beter. Bij
Breskens, Nieuwvliet en Cadzand
gaat weliswaar gezuiverd rioolwater
de zee in maar het grote probleem
in dit vakantiegebied is dat de
meeste kampeerbedrijven in het ge
heel niet op welke riolering ook zijn
aangesloten. Er is een schetsplan
opgesteld om hierin verbetering te
brengen. De aanleg van alleen een
hoofdriool door West-Zeeuwsch-
Vlaanderen en de bouw van de
noodzakelijk geachte zuiveringsin
stallaties zijn geraamd op minstens
dertien miljoen gulden. Daar komen
de kosten van een distributie-riool
net nog eens bij. Gemeentebestuur
ders uit dit gebied, die onlangs een
oriëntatiereisje hebben gemaakt
naar de kop van Schouwen-Duive
land, zijn geschrokken van de kolos
sale problemen die daar overwonnen
moesten worden. West-Zeeuwsch-
Vlaanderen met zijn uitgestrekter
gebied lijkt voor een nog grotere
opgaaf te staan. Wethouder J. Ver
gouwe van Groot-Oostburg verwacht
dat het nog zeker vijf tot zes jaar
zal duren vóór tot uitvoering van
het kapitale rioleringsplan kan wor
den overgegaan. „Intussen houd ik
mijn hart vast. In warme periodes
is de toestand op de kampeerbedrij
ven eigenlijk onhoudbaar. Ik voorzie
grote problemen voor de volksge
zondheid", aldus wethouder Vergou
we.
Het provinciaal bestuur heeft bij
het rijk al meermalen zijn ernstige
bezorgdheid uitgesproken over de
kustriolering in de provincie. Het
ontbreken van een goede riolering
vormt een ernstige bedreiging voor
de recreatie in de desbetreffende
gebieden. Stinkende kampeerterrei
nen en verontreinigd zwemwater
zijn geen beste reclame voor het
vakantieland Zeeland. Nederlandse
en buitenlandse vakantiegangers
moeten zonder gevaar voor de ge
zondheid naar Zeeland kunnen gaan.
Dat is een zaak van nationaal be
lang. In Den Haag moet men daar
maar eens goed aan denken wanneer
de Zeeuwen binnenkort om de nodi
ge miljoenen komen vragen.
(ADVERTENTIE)
Bekijk het evenement "Communi
catie 70" vanuit de C 70 stoeltjesiilt.
Maak die unieke tocht hoog boven
het feestelijke Rotterdam. Geniet
van het uitzicht op Havodam. de ge
weldige maquette van de Rotter
damse havens. Zweef over de
Coolsingel vol fleurige paviljoens,
gezellige terrasjes en feestvierende
mensen. Een zeldzame tocht door
de lucht van bijna 2 km lang. Er fs veel meer te doen tijdens C 70. Dolfirodam, het
drijvende dolfinarium. De tot 170 m verhoogde Euromast. C 70, een feest midden in
de stad. Met een overdekte winkelpromenade langs uitbundige etalages. Met spon
tane wijkfeesten, vrolijke straatconcerten, sportactiviteiten, dansfestijnen. Iedere
dag iets anders, iets nieuws.
programma verkrijgbaar bij C 70 (tel. 010-147237) en bij alle V.V.V. kantoren.
Rotterdam
Communicatie 70
Feestelijke ontmoeting
van méns en stad
Vooruitzichten
voor donderdag
en vrijdag,
opgesteld door
het K.N.M.I.:
Koel en
onbestendig.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor donderdag: aantal uren zon:
1 tot 8; min.-temp.: 0 tot 5 graden
onder normaal; max.-temp.: 2 tot 7
graden onder normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
60 procent kans op een geheel droog
etmaal: 30 proeent.
WEER AAN ZEE
De eerste julidagen geven te koel
en regenachtig strandweer. Vandaag
passeren een paar storingsfronten.
Een vrij krachtige zuidwestenwind
met tijdelijk wat regen. Temperatuur
zestien tot achttien graden, zeewater
zeventien graden.
Vooruitzichten: In de tweede helft
van de week wél enkele opklaringen
maar over hel algemeen wisselvallig
en iets te kool.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Bij de Scheep
vaart Vereeniging Zuid te Rotter
dam bestaat volgens het jaarverslag
1969 ernstige bezorgdheid over het
idee om ook het middengebied tus
sen de zuidelijke en de noordelijke
Delta te industrialiseren. De Scheep
vaart Vereeniging Zuid, waarbij de
meeste ondernemingen en organisa
ties in de Rotterdamse haven zijn
aangesloten, vindt het van het aller
grootste belang dat tussen de kern
van Antwerpen, waartoe ook
Zeeuwsch-Vlaanderen en het indus
triegebied bij Vlissingen gerekend
worden, en de kern van Rotterdam
„op zeer grote schaal recreatieve
mogelijkheden behouden blijven".
De SVZ, die in Rotterdam en
omgeving grote invloed uitoefent,
ook op politiek gebied- heeft zich
hiermee tegenstander verklaard van
het Reimerswaalplan, dat Noord-
Brabant ten westen van Bergen op
Zoom in de Oosterschelde wil aan
leggen.
(Van onze correspondente)
VLISSINGEN Een Zweedse
zeeloods heeft een uniek, maar
toch eenvoudig en relatief goed
koop systeem bedacht om olie en
andere stoffen die op het water
drijven in te kapselen. Ook kan
het gebruikt worden om stran
den, kademuren, schepen en der
gelijke tegen olie of andere stof
fen te beschermen. Het systeem
bestaat uit een plastic scherm van
zestig centimeter hoogte, dat
rechtop in het water drijft, waar
bij ongeveer veertig centimeter
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL Van 29 augustus tot en
met 5 september wordt op het Szyd-
lowskiplein in Axel de „Expo '70
Axel" gehouden. Het is voor de
tweede maal dat een dergelijke
beurs in Axel wordt georganiseerd.
Dit jaar wordt de „Expo '70" groot
ser opgezet dan de consumenten
beurs. die het vorig jaar tijdens de
bevrijdingsfeesten werd gehouden.
Dat was zuiver een aangelegen
heid van de plaatselijke midden
standers. Nu is het echter de opzet
deze beurs tot een streekbeurs voor
heel Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen uit
te laten groeien.
De beurs wordt gehouden in een
drietal tentoonstellingshallen. De to
tale oppervlakte van deze tenten
bedraagt 4000 m2. Tot nu toe heb
ben 35 standhouders zich aangemeld,
die op de beurs willen staan.
Volgens de heer L. Marijnissen,
die in samenwerking met de stich
ting Streekcentrum Axel, de organi
satie voor zijn rekening neemt, is er
zeker nog plaats voor eenzelfde aan
tal stands. Hij heeft goede hoop de
ruimte te verhuren, want de animo
is bijzonder groot.
onder en twintig centimeter bo
ven water blijft. Een ingenieus
systeem van latten zorgt er voor
dat het scherm, dat men in Zwe
den rode slang noemt, ook bij
golfslag of stroming op zijn plaats
blijft. Ook is het mogelijk het
(scherm te slepen, bij voorbeeld
(wanneer men een olievlek wil
(verplaatsen. Dit bericht het or
gaan De Nederlandse Loods in
izijn jongste nummer.
Bij dit alles, zo zegt de importeur
Loggers Rubbertechniek n.v. uit Dor
drecht, is het systeem relatief zo
goedkoop, dat het bij verontreiniging
door olie goedkoper is een nieuw
scherm aan te schaffen dan het te
reinigen. Een ander voordeel is dat
het scherm, dat in secties van vijftig
meter wordt geleverd, gemakkelijk
en snel van een boot in het water
kan worden aangebracht. Is het
scherm niet verontreinigd, dan kan
het weer worden opgenomen en bij
een volgende gelegenheid worden
gebruikt. De duurzaamheid is zeer
groot, omdat het scherm van kunst
stofmateriaal is vervaardigd, dat wei
nig heeft te lijden van water of lucht.
Het nieuwe systeem, da-f in Zweden
algemeen al in gebruik is en dat
met succes wordt toegepast bij olie
rampen, is inmiddels zijn opmars
ook in Duitsland begonnen, bericht
verder De Nederlandse Loods.
Wij vroegen het' ministerie van
Verkeer en Waterstaat om commen
taar. Vertegenwoordigers van dit mi
nisterie zijn aanwezig geweest bij een
demonstratie in Hoek van Holland en
het Botlekgebied. Men kwam tot de
conclusie, dat het systeem als afslui
ting van een havenmond zeer goed
bruikbaar was, maar dat het voor
grote oppervlakten, zoals stranden,
een te kostbare zaak zou worden.
Bovendien bleek bij experimenten
dat het scherm bij sterke -wind wel
eens kan gaan verliggen, zodat de
olie er over heen gaat.
Over de mogelijkheid een derge
lijk scherm te trekken rondom een
schip dat lek is gestoten, bijvoorbeeld
op een rivier als de Schelde, en dat
grote ongemakken zou kunnen voor
komen, heeft het ministerie zijn ge
dachten nog niet laten gaan.
De gemeente Vlissingen bleek van
dit nieuwe systeem nog niet op de
hoogte.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN In Zeeuwsch-
Vlaanderen zijn zondag en dinsdag
verkeerstellingen gehouden. Studen
ten en scholieren enquêteerden zon
dag j.l. de automobilisten bij de
grensovergang van Kapellebrug en
dinsdag bij het recreatiegebied De
Braakman, dit in opdracht van
rijkswaterstaat en provinciale water
staat.
(Van een onzer verslaggevers)
VLIEGVELD SEPPE Sinds gis
teren onderhoudt King Air Service
een dagelijks lijndienst tussen de
vliegvelden Midden-Zeeland en Sep
pe in West-Brabant. Voorlopig wordt
de dienst gevlogen met een vierper-
soons toestel en betreft het één re
tourvlucht per dag. Directeur Grave-
maker van King Air Service hoopt
echter dat de belangstelling voor de
ze luchttaxi-lijndienst zodanig zal
blijken te zijn dat de frequentie
spoedig zal worden verhoogd.
Het toestel vertrekt in de ochtend
van Seppe naar Midden-Zeeland en
keert laat in de namiddag terug.
Overdag is het in Zeeland beschik
baar voor rondvluchten. Hoewel de
heer Gravemaker verwacht dat aan
vankelijk vooral mensen die een
dagje aan de Zeeuwse kust willen
combineren met een vliegtocht van
zijn luchttaxi gebruik zullen maken,
is de dienst vooral opgezet met het
oog op zakenmensen, die de drukte
op rijksweg 58 willen ontlopen om
daarbij bovendien nog tijd te win
nen.
Nagegaan werd, waar de betrok
ken automobilisten vandaan kwa
men en waar zij naar toe gingen cn
met welk doel. Op d!eze manier ho
pen rijkswaterstaat en provinciale
waterstaat een inzicht te krijgen van
de verkeersintensiteit op de
Zeeuwsoh-Vlaamse wegen in de zo
mermaanden. Over veertien dagen
worden soortgelijke onderzoekingen
verricht op Noord- en Zuid-Beve
land. De foto toont de activiteit van
de enquêteurs in De Braakman.
(Van een onzer verslaggevers)
KLOOSTERZANDE In het
zwembad in Kloosterzande is maan
dag de 25.000-ste bezoekster ontvan
gen. Het was de tien-jarige Ineke
Vermeule uit de Cloosterstraat in
Kloosterzande.
Voor badmeester Schoones was
het eveneens een plezierig moment,
omdat hij kon constateren dat deze
25.000-ste bezoekster ruim zes we
ken eerder de kassa passeerde dan
het voorgaande jaar.
Ineke Vermeule krijgt als herin
nering aan dit feit van het gemeen
tebestuur van Hontenisse een gratis
zwemabonnement voor het seizoen
1971. Zij krijgt dit abonnement aan
geboden op een feestavond, die za
terdag 18 juli in het zwembad wordt
gehouden. Behalve de uitreiking van
het gratis abonnement cn de daarbij
behorende huldiging, vermeldt het
programma voor deze avond o.a. een
zwemdemonstralie.
(VERVOLG VAN PAGINA 1)
In 1973 heeft Zeeland het eerste
Biesbosch-industriewater nodig.
Welke hoeveelheden de Zeeuwse in
dustrie nodig zal hebben is nog niet
bekend en evenmin te voorspellen.
Vrijwel alles hangt af in welke
mate de industrialisatie in Zeeland
zich zal voltrekken en waar (bij
voorbeeld Reimerswaal).
Hoewel nog niets te zeggen is
over de totale hoeveelheid industrie-
water, die Zeeland zal afnemen-
wordt er door de Waterleidingmij.
Zeeland verwacht dat rond 1990 100
miljoen kubieke meter industriewa
ter per jaar naar Zeeland zal vloei
en. In de prognose van het Rijksin
stituut voor de Drinkwatervoorzie
ning heeft de Biesbosch een jaarca
paciteit van 500 miljoen kubieke
meter, waarvan Rotterdam er 250
miljoen zou kunnen afnemen, West-
Noord-Brabant 100 miljoen en Zee
land 100 miljoen.
Om verzekerd te zijn van een
tijdige levering moet volgend jaar
worden begonnen met de aanleg van
de 135 kilometer lange pijpleiding.
Een fors en kostbaar karwei, dat
echter door een Nederlandse aanne
mer uitgevoerd kan worden. Het
gedeelte van de pijpleiding dat on
der de Schelde doorloopt, levert
weinig moeilijkheden op, omdat ge
bruik wordt gemaakt van de zin
kers. die behoren bij de bestaande
drinkwaterleiding.
AMSTERDAM (ANP) De ura-
niummijn-bouwmaatschappij van
Franceville, een mijn in Gabon, gaat
210 ton natuurlijk uranium leveren
in de vorm van UF 6 voor de eerste
lading van de kerncentrale Borssele.
Deze centrale wordt gebouwd voor
de n.v. Provinciale Zeeuwse Ener
gie-Maatschappij door de Duitse
constructeur van elektrische centra
les, Kraftwerk Union AG, die ook
de brandstofelementen zal leveren.
De vlak bij de Schelde gelegen cen
trale moet in gebruik zijn begin
1973. Een deel van de geproduceer
de elektriciteit zal worden gebruikt
door de aluminiumfabriek van Pe-
chiney. die in bedrijf gaat in april
1971. De fabriek ligt nabij Vlissin
gen op 3 km afstand van de kerncen
trale. De Franse groep Uranex,
nieuw opgericht voor de export van
uranium zal het uranium-leverings-
contract uitvoeren, dat werd gete
kend tussen de uranium-bouw-
maatschappij van Franceville en
Kraftwerk Union A.G. De omzetting
van het in Gabon geproduceerde
uranium in UF G zal worden uitge
voerd in Frankrijk in de fabrieken
van de Société des Usines Chimique
de Pierrelatte.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De Bredase transporton
dernemer Stoof moet de volgende
week een mammoet-transport ver
zorgen te Goes. Van het terrein van
A.K.F. aldaar moeten twee reacto
ren die daar vervaardigd zijn op een
schip geplaatst worden en naar Bot
lek vervoerd. Ieder van die reactoren
is dertig meter lang, heeft een dia
meter van vijf meter en weegt 200
ton.
Stoof begint maandag met aan
voer van kranen en wagens en denkt
voor dit spectaculaire werk de gehele
week nodig te hebben. Het gehele
transport naar Botlek wordt uitge
voerd' onder supervisie van het Goese
expeditiebedrijf J. Roose.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES „Wij zullen Neder
land als meest vooraanstaand so
ciaal geregeld land ten voorbeeld
stellen", aldus de 52-jarige Petrus
van Est, leider van de Nederland
se georganiseerde woonwagenbe
woners, die sinds enige tijd met
een groep familie-clangenoten
met hun wagens bivakkeert naast
het Vlissingse abattoir vlakbij de
plaatselijke buitenhaven. De heer
Van Est doelt met zijn opmerking
op een internationale woonwagen-
bewonersconferentie die op zijn
initiatief van 14 tot 26 juli in
Saint Martin ie Beau in Frankrijk
zal worden gehouden. Daarop zal
een Nederlands plan voor het
stichten van een eigen staat er
gens in Afrika worden besproken
De familie Van Est is op weg naai
de conferentie in Vlissingen blijven
steken, omdat de vader van Petrus
van Est, Petrus van Est sr. (75) door
een beroerte getroffen werd en in een
ziekenhuis moest worden opgenomen.
„Dat kan nog wel maanden duren,
dus voorlopig staan we hier nog wel".
Het grootste gedeelte van de zestien
oorspronkelijk gestrande wagens is
inmiddels weer naar plaatsen elders
in Nederland teruggegaan. Voor de
familie Van Est gaat de conferentie
dit jaar niet door.
„In ieder geval word ik van de re
sultaten op de hoogte gehouden" ver
telt Petrus jr., „Hartog de Gelre. mijn
mede-leider hier in Nederland, gaat
nu als vertegenwoordiger van ons
land".
Tijdens de conferentie, waarop alle
soorten zwervende Europeanen ver
tegenwoordigd zullen zijn („ook zi
geuners"), zal het ambitieuze plan
van de heer Van Est besproken wor
den. „De vraag is: zal er straks nog
ergens plaats zijn, als een land me
de gezien de enorme bevolkingsgroei
ons woonwagenvolk wil gaan be
schouwen als vroeger de joden en ons
dus wil verbannen of zelfs uitroeien?"
„Waarom kan voor ons niet iets in
dezelfde geest geregeld worden als
vroeger voor de Transvaalse boeren,
of na de oorlog met de joden?"
De heer Van Est, die zich verwant
en lotgenoot voelt met de joden zegt
een enorme sympathie te hebben voor
de wijze waarop de staat Israël steeds
het hoofd boven water weet te hou
den.
Hij hoopt dat Nederland bereid zal
zijn in de Verenigde Naties het initia
tief te nemen voor het stichten van
een aparte staat, waarin alle zwer
vende stammen kunnen worden sa
mengebracht. Hij maakt duidelijk,
dat de solidariteit onderling er al is,
maar dat die nog moet worden ver
diept tot bredere lagen van zijn ruim
25 miljoen zwervende lotgenoten in
Europa.
De heer Van Est is verder van me
ning, dat de internationale initiatie
ven ook of mede genomen kunnen
worden door de paus. („De meeste
woonwagenbewoners zijn katho
liek").
Als plaats hebben de internationale
woonwagenleiders, die al enkele voor
besprekingen over dit onderwerp,
o.m. in Nederland, in het geheim ge
voerd hebben, gedacht aan een van
de veie witte piekjes op de kaart van
het Afrikaanse contingent. „Wij wil
len niet geïntegreerd worden in deze
Europese maatschappij. Wij willen
een eigen maatschappij. Dat te stich
ten eigen gebied in Afrika willen wij
zelf ontwikkelen, maar alleen in sa
menwerking met de wereldorganisa
tie en de kerk, Wél moet het land dat
wordt uitgekozen liefst vrijwillig het
plan aanvaarden, maar de Verenigde
Naties zullen eventueel tot dwang
kunnen overgaan".
De heer Van Est. oud-verzetsman
en auto-didact, studeerde voor drie
beroepen, spreekt verscheidene talen
vloeiend en is zeer goed thuis in de
politiek, („een soort hobby van me")
verdedigt zijn plan met veel élan en
beschouwt het ook alleszins als reali
seerbaar.
Zo wijst hij er op dat weliswaar de
meeste woonwagenbewoners hun
brood verdienen met autosloop en
-handel, maar toch van zoveel mark
ten thuis zijn en bijvoorbeeld bun le
ven lang op het platteland hebben ge
zeten, dat ze een staat ook werkelijk
tot bloei zullen kunnen brengen. On
der de woonwagenbewoners („in uw
ogen zijn alle mensen die in een
woonwagen wonen dat") onderscheidt
hij ook de niet echte. Deze hebben
ook geen woonwagenvergunning, zijn
vaak aan lager wal geraakte gewone
naar in het algemeen ontwikkelder
burgers, die een levensgevaarlijk op-
ruierig element vormen in de bona
fide maar vaak analfabete woonwa
genwereld. Daarin zorgt de „onechte",
(uitzonderingen nagelaten) goocheme
ontwikkelde maar vaak criminele
achterbuurtburger maar al te vaak
voor moeilijkheden en drukt dan een
verkeerd stempel op de gehele woon
wagenbevolking.
De heer Van Est, die ongeveer 3500
Nederlanders vertegenwoordigt, wil
ook dat in de Europese landen de
dienstplicht voor woonwagenvolk ge
handhaafd blijft en dat er dienst
plicht voor deze bevolkingsgroep in
Nederland mogelijk gemaakt wordt.
„Als er eens iets gebeurt, dan kunnen
ze zich tenminste verdedigen. Boven
dien zal het ook zeer nuttig zijn in
Kijkje op de huidige standplaats te Vlissingen van Petrus van Est.
ons 'eigen te stichten land".
Ook dit punt zal op de internatio
nale conferentie worden besproken.
Mét nadruk wil de heer Van Est er
op wijzen, dat hij in ons land best te
vreden is en dat op de conferentie
Nederland als voorbeeld gesteld zal
worden.
„We leven hier in een tijd, dat ei
een vrouw is opgestaan, een verwaar-
regering op heeft gevestigd. Met het
gevolg dat we-hier regionale woon
wagenvoorzieningen krijgen, betaald
uit algemene middelen. Daarop zijn
wij tegenover onze buitenlandse
soortgenoten trots", aldus de heer
Van Est. Intussen staan hij en zijn fa
milieleden, met instemming van de
gemeente Vlissingen, op een stukje
loosde bevolkingsgroep heeft opge
merkt en daar de aandacht van de
grond dat enkele honderden meters
verwijderd ligt van het officiële Vlis
singse woonwagenkamp, dat te zijner
tijd zal worden opgeheven als het
regionale kamp in Goes gereed zal
zijn. Het huidige Vlissingse kamp was
echter vol en bovendien: „Al zou er
wel plaats zijn, dan zou ik er nog niet
gaan staan. Het is daar een zwijnen
stal", zegt hij.