GERT TIMMERMAN NU
BAAS IN EIGEN STUDIO
Razende Roelant razendknappe theaterpropaganda
Eerste elpee "Hearts of Soul"
Gesprek met
Joris Ivens
OOKVOOR
BUITENLANDS GELD
Knopjes
Zweetdruppels
In de kou
NEDERLAND
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
NEDERLAND II:
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
ga mcl uw tijd mee-ga naar de nmb!
Van der Hoogt-
prijs voor Jacq
Firmin
Vogelaar
DE STEM VAN DONDERDAG 25 JUNI 1970
Hoewel het Holland Festival-
1970 nog jong is en er dus nog
veel fijns te ontdekken zal zijn,
lijkt toch nu al wel vaststaand dat
één van de meest meeslepende en
richtgevende voorstellingen De Ra
zende Roeland is, zoals deze door
het TeatroLibero uit Rome wordt
vertoond. Want hierin heeft de
avantgarde-regisseur Luca Ronconi
met één adembenemende klap be
wezen hoezeer ook in onze techni
sche tijd het drama letterlijk
volksdrama kan zijn: midden tus
sen de mensen, met die mensen als
onbewuste mee-spelers, recht
streeks en zonder schroom betrok
ken bij het toneelgebeuren.
Hoezeer het werk van Ronconi
door sommige drama-intellectuelen
ook met modernistische theoriën
wordt omgeven, is zijn aanpak ei
genlijk even simpel als effectief.
Want hij gaat met moderne midde
len en acteurverworvenheden te
rug naar de middeleeuwen: naar
de jaarmarkt met z'n rondreizende
komedianten. Eigenlijk zelfs naar
het poppenspel, zoals dit in Sicilië
en Napels een rijke traditie heeft.
En zijn recept is al even simpel
Men scheppe een markt (een ont
moetingsplaats van veel mensen)
door te spelen op een plein of in
een grote hal. Men zette de acteur
op kraampjes, bijna manshoog, zo
dat ze goed opvallen voor velen
tegelijk. Men laat die acteurs spe
len als waren zij standwerkers.
Dus niet zozeer met en tegen el
kaar, maar echt op het publiek.
Als de Schone Maagd wordt ach
tervolgd door een Booswicht,
klaagt zij haar nood direkt bij de
omstanders, vraagt om hulp,
smeekt om begrip (net als Jan
Klaassen). En op zijn beurt zal de
Booswicht aan zijn omstanders
duidelijk maken hoezeer hij alleen
maar van nobele bedoelingen is
vervuld.
Dit recht-op*-het-publiek-spelen
gaat nog verder. Als een speler
ergens in dat grote speelvlak van
plein of hal aan een scène begint,
gaat hij allereerst aandacht wer
ven, net als de standwerker: kom
hierheen, goede mensen, hier gaat
het gebeuren, het droef verhaal
van een geschonden liefde... En
hoe fel zijn dialogen met zijn me
despelers daarna worden, hoe he
vig de gevechten of de achtervol
gingen, voortdurend stapt hij uit
zijn rol in terzijdes tot het pu
bliek, zijn standpunt verklarend,
zijn voornemens kenbaar makend.
En dit alles in z'n maximum aan
plastiek, zo heerlijk ouderwets
aangedikt dramatisch, dat men
geen woord van de tekst hoeft te
verstaan om het renaissance-ver-
haal te volgen. De Edele Ridder is
overduidelijk edel, de Maagd her
kenbaar maagd, de Booswicht een
louche kijkend individu, de uitge-
bleekte botten van een koe duide
lijk een afschrikwekkend Zeemon
ster.
Aan dit tot dusver geheel aan de
jaarmarkt-traditie ontleende en bij
de poppenkast nog levende recept,
heeft regisseur Ronconi één geni
aal nieuw snufje toegevoegd: hij
zet z'n hele santemekraam van
spelers-op-platformpjes op wielen.
Allemaal karretjes v&'n ca. 1 bij 2
meter, die elk apart door de sa
mengestroomde menigte kunnen
manoeuvreren, maar die ook in een
paar seconden aaneen kunnen slui
ten tot „straten" of het „toneel
tjes". Zo zal bv. het liefdespaar elk
op eigen kar in andere uithoek
opkomen en publiek werven. Dan
herkennen ze elkaar van afstand,
en zie, hupsakee, de twee wagens
zijn plots in het midden tegen
elkaar en de liefdesscène kan
voortgaan. Of: bij een achtervol
ging van ridders te paard glijden
deze hoog boven het publiek op
hun zilveren rossen in woeste kron
kels achter elkaar, halen elkaar
bijna in, raken weer verwijderd,-
en gaan ten slotte in duel.
Dit rijden van de speelplateaux
heeft meervoudige werking. In de
eerste plaats wordt het spel, vooral
in de actie, veel levendiger dan op
een toneel, omdat het zich nu
voltrekt over een enorm speelvlak,
en de toeschouwer die het ene
moment „op de achterste rij zat"
het volgende moment „eerste stoel
stalles" staat met zijn neus letter
lijk en figuurlijk bovenop het spel.
Heel democratisch! In de tweede
en belangrijkste plaats wordt die
toeschouwer lichamelijk bij het
gebeuren betrokken, alleen al uit
puur lijfsbehoud. Want de kittige
kereltjes die de wagens roncldu-
wen, ontzien niemand. Zij komen
in looppas met de wagen aanrij
den, en wie niet op tijd plaats
maakt, krijgt een duw van voor
man of kar. Na een paar minuten
is het publiek hierop ingereden en
gedraagt het zich, van boven af
bezien, als jolig soort stroop dat
vloeiend wijkt voor de wagen,
maar zich er meteen achter weer
sluit. Het publiek is het speelvlak
geworden, waarbinnen de dramati
sche actie van her naar der ver
glijdt (maar dat verglijden heeft
telkens een scherp berekend dra
matisch effect).
Het derde effect is dat van de
welbewuste keuze. Niet alleen dat
de scènes inzetten op ver uiteen-
staande wagentjes, maar vaak zet
ten meerdere van die scènes tege
lijk in De acteurs-standwerkers
werven kijkers, en de kijker kiest
welke scène hem het leukst lijkt:
aan de ene kant de Booswicht en
de Jonkvrouw, aan de andere kant
de Ridder en het Monster. Door
die rijdende kraampjes is het to
neel geworden tot koopwaar, waar
men keuvelend en kiezend langs
loopt, zich niet bewust dat men
door bewust te kiezen déél neemt
aan het spel. De acteurs namelijk,
werkend vanuit een stramien van
vastgelegd spel, improviseren op
de omstandigheden waarin zij door
het publiek geraken.
Idealer toneelpropaganda bestaat
er niet. Als het Nederlandse kli
maat niet zo onbetrouwbaar was,
hadden de gemeenten hun bevol
king dit spektakel gratis moeten
bieden, zomaar op straat of plein.
Deze schelmenroman, op deze ma
nier op wieltjes, laat geen ruimte
meer voor drempelvrees.
C. NICOLAI
Vrijdag is dit spel te zien in de
Philips Jubileum Hal te Eindhoven,
aanvang 20.00 uur. Toegang 5,
Het spel is afgelopen voor 22.00 u.,
zodat voor de meeste Zuidwest-
Nederlanders de bus en de trein
nog te halen valt.
(Van een onzer verslaggevers)
USSELO Het is drie uur in de middag. Achter de riante en door
veel groen omzoomde woning van platenmiljonair Gert Timmerman
aan de Haaksbergerstraat bij Usselo, zitten doorgewinterde musici
van het Noordelijk Philharmonisch Orkest en oils aller O.Ph.O. wat
vermoeid te genieten van een aarzelende zon. Ze hebben er in de pas
geopende professionele grammofoonplatenstudio van Gert Timmer
man al een paar zenuwslopende uurtjes proefspelen opzitten, want er
moet een nieuwe langspeelplaat van Gert en Hermien worden ge
maakt. Als het pilsje op is, gaan ze de warme studio weer in, waar
Gert Timmerman zich al geheel in zijn nieuwe rol van platenmaker
heeft ingeleefd.
Voor rekening van zijn eigen pla
tenmaatschappij, maar vooral ook in
opdracht van de grote Nederlandse
fonografische industrieën, maakt
Gert Timmerman in zijn kostbare
Usselose studio sinds kort complete
banden met muziek en zang, over
het algemeen in stereo uitgevoerd,
die rechtstreeks naar de platenper-
sers gaan. Of het nu om een opname
van een groot orkest gaat of om de
eerste schreden op het grillige
show-business-pad van een aanko
mend zangeresje, Gert Timmerman
en zijn technicus Theo Wijtzes
draaien er hun hand niet voor om.
Er is voor f 320.000,geïnvesteerd
in de Timmerman-studio en met een
oerwoud van microfoons, hengels,
bandopname-machines, versterkers
en luidsprekers gaat het waarachtig
wel.
Terwijl Gert Timmerman en Theo
Wijtzes in de van de studio geschei
den controle- en opnamekamer voor
het laatst alle knopjes, schuifjes,
lichtjes, metertjes, stekkertjes, klok
jes en schakelaartjes controleren,-
nemen de musici hun plaatsen in de
studio weer in. Samen vormen zij
het Studio East Orchestra en Frits
Smienk, klarinettist bij het N. Ph.
O. en oud-muziekleraar van Gert
Timmerman is hun leider.
Hij gaat op een verhoging staan,
de rode lampen gaan aan, een paar
tellen vooraf, de band in de contro
lekamer loopt, de musici zetten de
eerste tonen in van „Jij en ik", een
nieuw nummer voor het nog altijd
populaire duo Gert en Hermien
wordt opgenomen,
uitslaande metertjes van de meng-
uitslaange metertjes van de meng-
lessenaar volgen Gert en Theo de
muzikale prestaties van het Studio
East Orchestra. Driekwart van het
liedje staat al vlekkeloos op de
band, waneer ineens een van de
geroutineerde trompettisten een
steekje laat vallen. Frits Smienk
tikt af, het groene licht gaat aan, de
band stopt, alles is voor niets ge
weest.
„Nog maar een keer overdoen",
commandeert Gert Timmerman via
de omroepinstallatie, alsof hij al ja
ren in dit opnamevak zit. In fiete is
dat natuurlijk ook zo, want Gert
Timmerman heeft in zijn al lange
carrière in heel wat studio's liedjes
opgenomen.
Opnieuw worden alle voorberei
dingen getroffen, opnieuw gaat alles
goed. totdat dezelfde trompettist
over precies dezelfde noot struikelt.
Hij doet nerveus een trekje aan ziin
langzaam voortsmeulend shagje,
neemt een slok water en zegt tegen
Frits Smienk dat ze wat hem betreft
wel weer mogen beginnen. Dan is
het de trombonist die met een am
per hoorbare verkeerde toon de boel
bederft. Voor de muziek van „Jij en
ik" foutloos op de band staat, wor
den er heel wat zweetdruppels ver
goten.
Maar als het tenslotte toch gelukt
is, is iedereen tevreden. In de kanti
ne achter de studio, waar studiochef
Henk Elshof pilsjes inschenkt, kof
fie serveert en belegde broodjes uit
deelt. komt dan eindelijk een mo
ment van rust, waarna de musici in
hun auto's stappen en de vaak lange
weg naar huis terugrijden. Voor drie
nummertjes begeleiding zijn ze bij
na een dag van huis geweest, maar
voor een aardige schnabbel doe je
heel wat.
Hermien, die in juli haar derde
kind verwacht, is inmiddels even de
studio ingelopen om te zien of Gert
niet een keer klaar is met zijn
werk. Ze is duidelijk tevreden over
de nieuwe job van haar man.
„Vroeger was je elke avond op
pad, vroeg weg en midden in de
nacht terug. Alleen 's middags zag
je de kinderen even en dat was op
de duur echt niet leuk meer. We
treden nu alleen vrijdagsavonds en
zaterdagsavonds nog op. Alle andere
dagen zijn we thuis, omdat Gert zijn
werk in de studio heeft. Veel fijner
zo, echt", zegt ze.
Dan wordt er op de Haaksberger-
straat getoeterd. Gert kijkt door het
studioraam en zegt: „Och God een
bus met mensen", waarna hij naar
de reikhalzende dagjesmensen gaat
staan zwaaien. „Dat gebeurt hier zo
vaak. De buschauffeurs stoppen er
speciaal voor. Ik laat me altijd even
zien aan de mensen. Dat hoort er
nou eenmaal bij".
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM Naar aanleiding
van het verschijnen van de autobio
grafie van Joris Ivens en een boek
over Ivens heeft Hans Keiler een
gesprek met de befaamde cineast
gehad, dat uitliep op een middag vol
kleine Amsterdamse, avonturen.
Het gesprek dat Hans Keiler in
Amsterdam met hem had en dat
door Mat van Hensbergen achtereen
volgens in een kiosk, aan de Amstel,
in een café aan de Amsterdamse
Zeedijk, in een boekhandel en in
een Chinese drogisterij werd ge
filmd gaat over een aantal filmische
en politieke hoogtepunten uit het
leven van Joris Ivens en over
zijn tot dusver vergaarde ervaringen
in Nederland. Dit gefilmde vraagge
sprek wordt vanavond om 21.20 uur
door de VPRO-t.v. op Nederland 2
uitgezonden.
HET VALT niet mee, als je je in
de kou voelt staan. Maar wat doe
je? Dat is de indruk die overblijft
na lezing van het boek „In de kou".
Overigens naast de indruk een reeks
prachtige verhalen gelezen te heb
ben en een goed tijdsdocument in de
boekenkast te hebben. Twee beken
de figuren, Godfried Bomans (56)
en Michel van der Plas (42), beide
rooms-katholiek van huis uit, heb
ben met elkaar gepraat, 300 bladzij
den vol.
De twee zijn als zovele katholie
ken door de storm die met het
tweede Vaticaans concilie is opge
stoken, in een crisissituatie terecht
gekomen, bevrijd van veel oude din
gen, maar ze voelen zich niet be
vrijd. Ze voelen eerder heimwee.
Maar juist die jeugdherinneringen
hebben „In de kou" tot een kostelijk
boek gemaakt. Van de beroemde
milde humor doortrokken zijn Bo
mans' heerlijke verhalen over zijn
kerkelijke jeugdervaringen.
Een majestueus hoofdstuk vormen
de herinneringen van de twee aan
wijlen Anton van Duinkerken, die
unieke mens waaraan zij zich nu
nog blijken op te trekken. Een boek
waarin veel katholieken, die niet te
jong meer zijn, heel wat van zich
zelf zullen terugvinden. Eer. waar
devolle spiegel.
J. LANDMAN
(G. Bomans en M. v. d. Plas. In de
kou. Uitg. Ambo-Utrecht, f 12,50)
18.45
18.55
19.04
19.31
20.00
20,20
21.10
21.55
22.55
22.30
NOS
PIPO DE CLOWN
JOURNAAL
TROS
(kleur) JAM
DE GETROUWDE VRIJGEZEL
Afl.: „GP houdt van U.U."
(kleur) JOURNAAL NOS
(kleur) DE DIEF VAN WASH
INGTON: „Wat zeggen de
sterren?"
TIENSTRIJD
IN GESPREK MET SAL TAS:
De Parijse correspondent van
Het Parool, Sal Tas geeft zijn
kritische visie op velerlei toe
standen.
JOURNAAL NOS
SLUITING
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 DE WERELD WAARIN WIJ
LEVEN. Documentaire
„Tij dsproblematiek"
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 ZOEKLICHT
20.30 HIGH CHAPARRAL Western
21.20 TEN HUIZE VAN PROF. EM.
DR. MARCEL G. J. MIN-
NAERT, ASTRONOOM
22.10 PREMIèRE
De nieuwe films van de week
22.50 NIEUWS
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 DEN HAAG VANDAAG
19.09 VAN GEWEST TOT GEWEST
19.49 ANVV-TIPS EN VERKEERS
INFORMATIE
20.00 (kleur) JOURNAAL
VPRO
20.20 INTERVIEW MET FRANCES-
CA SOLLEVILLE: Gaste in het
programma Transit.
20.30 PORTUGAL NA SALAZAR:
Programma over de opvolger
van Salazar, de jurist
Marcello Caetano, die nu an
derhalf jaar aan het bewind is.
21.20 1970: JORIS IVENS HERONT
DEKT NEDERLAND: Pro
gramma van Hans Keiler naar
aanleiding van twee boeken
van en over Joris Ivens.
21.45 (kleur) TRANSIT. In Transit
vanavond een vrouw die de
laatste tijd in Frankrijk sterk
de aandacht trekt, de chanson-
nière Francesca Solleville.
22.20 JOURNAAL NOS
22.25 SLUITING
17.25
17.30
18.55
19.25
19.30
19.55
20.00
20.30
21.05
22.20
23.10
NIEUWS
LE GRAND RENDEZ VOUS
DES JEUNES DES PAYS
FRANCOPHONES
BIBLIOTHèQUE
BéBé ANTOINE
LA PRINCESSE DU RAIL
FESTIVITEITEN
JOURNAAL
SERVICE DES AFFAIRES
CLASSéES
SPEL ZONDER GRENZEN
INFORMATIES EN NIEUWS
OVER MUZIEK. Jeugdconcert
JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.15 DE INDISCRETE KAMER
22.15 CONTRASTEN
23.00 (kleur) JOURNAAL MET
COMMENTAAR EN
WEERBERICHT.
19.45 (kleur) HEUTE. Journaal, ac
tualiteiten en weerbericht.
20.15 HAVENMUZIEK UIT
HAMBURG
21.00 (kleur) MUSIC TROPICAL
Brazilië en zijn musici
22.00 TER ZAKE
22.45 (kleur) JOURNAAL
Donderdag 25 juni
HILVERSUM I 402 M
12.30 Mod. platteland. 12.35 Sport-
revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour
naal. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur:
I. Viool en piano: klassieke muz; II.
Radiokoor: oude liederen; III. Harp:
mod. muz; IV. Fluit, viool en altvi
ool: semi-klassieke muz. 14.30 In het
spoor van de primitieve mens (I),
gesprek over reizen in Afrika en
Zuid-Amerika. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen:
kunstkroniek. 17.00 Sans Rancune:
platenpr. 17.30 „O" - een rondje
radio. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Radiojournaal. Politieke Partijen:
18.20 Uitzending van de Communis
tische Partij van Nederland. AVRO:
18.30 Stereo: AVRO's Dansorkest
The Skymasters met zangsoliste.
19.00 Amateurs musiceren. 19.25 Ge
sproken brief. 19.30 Nws. IKOR:
19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40
Mens en bijbel, gesprek. 19.50 Me
mo: literair programma. NOS: 20.05
Stereo: Holland Festival 1970: maga
zine met reportages, interviews, dis
cussies en perskritièken; Radio Fil
harmonisch Orkest, Radio Kameror
kest, Radio Koor en solisten: moder
ne muziek. AVRO: 22.30 Nws. 22.38
Meded. 22.40 Radiojournaal. 22.55
Tout a toi: informatief programma
uit Parijs. 23.20 Stereo: Klassieke
kamermuziek. 23.43 Pianoduo: klas
sieke muz. (gr). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41
Hier en Nu: actualiteiten). 12.50
Hervormde Middagpauzedienst.
13.10 Los-Vast (verw.) 14.00 Stereo:
The Kilima Hawaiians Show.
14.30 Stereo: Mezzo-sopraan, piano
en fluit: moderne en klassieke muz.
15.00 Hervormde middagdienst.
NOS: 15.30 Skivatoon: inform, over
nieuw langspeelplaten. (16.00-16.02
nws). '16.15 Meer over minder: in
form. progr. over mensen en dingen
die minder op de voorgrond treden.
NCRV: 17.45 Sportactualiteiten.
18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije
tijd: A. Koorzang; B. Concoursmuz.
1970. 18.30 nws. 18.41 Hier en Nu:
actualiteiten. 19.00 Spektrum: maat
schappelijke vraagstukken nader be
licht. 19.15 Stereo: Leger des Heils-
kwartier. 19.30 Ontvoerd, radiospel.
21.00 De jeugd op eigen wieken,
vervolghoorspel. 21.27 Stereo: Down
Memory Lane: amusementsmuz.
(opn). 21.50 Kerkorgelconcert: klas
sieke en semi-klassieke muz. 22.20
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Het is zo gemakkelijk. Even bij de
NMB binnenstappen als u geld no
dig hebt voor een buitenlandse
reis. De NMB wisselt niet alleen
uw guldens om in francs, mar
ken of ponden, maar geeft u
ook tekst en uitleg over koer
sen, reischeques, bagage
verzekering en wat u
maar wilt weten. U
gaat met een veilig
gevoel op reis. De
NMB heeft alles
verzorgd!
nederlandsche
middenstandsbank
de bank waar óók u zich
thuis voelt!
LEIDEN (ANP) De maatschap
pij der Nederlandse Letterkunde
heeft de „Van der Hoogtprijs 1970"
toegekend aan de schrijver Jacq
Firmin Vogelaar voor zijn boek
„Het heeft geen naam".
Een jury, bestaande uit Hella
Haasse, Gerrit Borgers, Pierre Du
bois, Kees Fens en Paul de Wispe-
Iaere, had Jacq Firmin Vogelaar met
algemene stemmen voorgedragen
voor de prijs. „Met het werk van
enkele dichters staat het proza van
Jacq Firmin Vogelaar geheel apart
in de Nederlandse letteren. Als pro
zaïst verricht hij in Nederland het
werk van een pionier", aldus het
juryrapport. „Al laten zich directe
beïnvloedingen niet aanwijzen, het
werk van Vogelaar moet", aldus de
jury, „gesitueerd worden binnen een
Europese context: het proza van
Beckett en bepaalde verworvenhe
den van de „Nouveau Roman" en
dat in de opvattingen van de reali
teit en in het taalgebruik".
(Van onze showredactie)
LOOSDRECHT De .Hearts of Soul", die drie lieve Harderwijkse meisjes die het ook niet konden helpen dat
ze Nederland bij gebrek aan beter op het Eurovisie-songfestival moesten vertegenwoordigen, zijn weer uit de ver
getelheid die op de mislukking bjj dat festival volgde, opgedoken. De platenindustrie heeft het drietal willen
troosten en ze de kans gegeven een langspeelplaat te maken. In Loosdrecht werd hy gepresenteerd onder het
toeziend oog van de onvermijdelijke commercierakker Pim Jacobs. Nu maar hopen dat de „Harten van de Ziel"
dit keer meer succes zullen hebben.
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.38
Parlementair dagoverzicht. 22.50 Va
kantietoeslag: inform. toeristisch
programma. 23.15 Jazz-time. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM m 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Pop-slick:
licht platenprogramma. KRO: 13.00
Nws. 13.03 Waarom niet?: licht
lunchprogramma. 14.00 Nws. 14.03
Holster: pop- en countrymuz. (15.00
Nws). 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr..,
popmagazine. 17.00 Nws. 17.02-18.00
Draaijijofdraaiik: verzoekplatenpro-
gramma.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.prgr. (12.40-
12.48 Weerber, meded. en SOS-ber.
voor schippers). 12.55 Buitenlands
persoverz. 13.00 Nws, weerber,
beursber. en dagklapper. 13.20 Ta-
felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Orkestmuz.
15.00 Nws. 15.03 Casinomuz. 16.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Inter
mezzo. 16.15 Voor oudere luisteraars.
17.00 Nws, weerber. en meded. 17.15
Jazzmagazine. 18.00 Nws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportuitsl.
18.30 Franse taalwenken. 18.33 Lich
te zang. 18.35 Verkeerswenken.
18.40 Orkestmuz. 18.45 Sport. 18.52
Taalwenken. 18.55 Pianomuz. 19.00
Nws, weerber. en actualiteiten. 19.40
Intermezzo. 19.45 Politieke uitz.
19.55 Lichte orkestmuz. 20.00 Open
baar Kunstbezit. 20.10 Literair
progr. 20.25 Lichte muz 20.30 Hoor
spel. 21.17 Lichte muz. 21.20 Klank
beeld. 21.50 Intermezzo. 22.00 Nws,
ber. en De Zeven Kunsten. 22.20
Lichte muz. (23.00 Nws). 23.40-23.45
Nws.
Vrijdag 26 juni
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammo-
foonmuz. en reportages. (8.00 Nws;
8.11 Radiojournaal; 8.30 De groente
man). NOS: 9.00 Internationaal
Spectrum: klassieke, oude en mo
derne muz. (opn). (9.35-9.40 Water
standen). AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr) (11.00-11.02 Nws). 11.30 Horle
piep: volksmuz. uit Japan. 11.55
Beursber.
HILVERSUM n, 298 m
KRO: 7.00 Nws. 7:11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke en semi-klassieke muz. (gr).
(7.30 Nws; 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging; 8.00 Nws). 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de vrouw). 9.40
Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade,
klassieke muz. (gr). 11.00 Nws.
11.03 Voor de zieken. 11.55 Meded.
HILVERSUM III, 240 m en FM-kan.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nws) NOS:
11.00 Nws. 11.03 De Felix Meurders
Show.