Het enige wat ik kan doen is een voorbeeld geven gamntie^gemak decosiairo daJs makkelijk! Snelheidslimiet op meeste Franse wegen 1 PATER PAMFILIUS, MISSIONARIS, INDUSTRIEEL, WONING- EN ZIEKENHUISBOUWER IN BRAZILIË: voor wie 'm aanneemt voor wie 'm afgeeft Lees maar! chrijf maar! Twee promoties in Tilburg RADAR STRAFFEN PUNTEN Harde aanpak buitenlandse verkeerszondaars in Duitsland 15 DONDERDAG 25 JULI 1970 19 BREDA Pater Pamfilius van den Broek, 61 jaar, geboren in Oosterhout en opge groeid in Breda, is een van de fans van het Braziliaanse kampioensteam. Zo hevig, dat hij er soms over preekt. Tijdens de finale om de wereldbeker voelde hij zich Braziliaan met de Brazilianen. Op goede gronden overigens, want hij woont al sinds 1 juli 1939 in dat immense land. Woonplaats Nova Ponte in de staat Minas Gerais. Die plaats is ruim 3000 km2 groot. Aantal inwoners 9.000, waarvan 3.000 in de stad en 6.000 in de „buitenwijken". Pater Pamfilius is de enige zielzorger in een gebied dat ongeveer de helft van Nederland beslaat. Er liggen, behalve Nova Ponte, nog zes plaatsen in: Santé Juliana, Pedrinopolis, Perdiges, Irai di Minas, Romaria en Indiaiiopolis. De bevolking leeft er voornamelijk van landbouw en veeteelt. Ze bestaat uit blanken afstammelingen van Portugezen negers en indianen en alle vermengingen die daaruit te veronderstellen zijn. In de afgelopen twee jaren stier ven in dit gebied 135 vrouwen en 315 kinderen bij gebrek aan me dische bijstand tijdens bevallingen. De nationale ziekte van Brazilië, de ziekte van Chagas, een lang zaam slopende hartaandoening waaraan bijna dertig procent van de bevolking lijdt, kan er vrijelijk tekeer gaan. Er is namelijk in dat hele gebied geen dokter en geen ziekenhuis. Er is wel een apothe ker die pleisters kan plakken en kleine wonden kan verzorgen. Maar zodra er iets is waaraan een dokter te pas moet komen, dan adviseert hij zijn klanten een be roep te doen op de enige taxi die Nova Ponte rijk is en die de zieke over een met kiezel verharde weg naar Uberaba kan brengen, een stad ter grootte van Breda, die wél een ziekenhuis rijk is. Voor men sen die aan de ziekte van Chasas lijden is die taxi niet nodig. Die sterven plotseling. Onder het werk. Of tijdens een buurpraatje. Pater Van den Broek, momenteel met verlof in Nederland, wil ver andering in die situatie brengen. Niet via parlementaire of buiten parlementaire acties, zoals wij dat zouden aanpakken, maar op een wijze die meer eigen is aan het Braziliaanse binnenland: hij gaat gewoon zelf een ziekenhuis bou wen. Capaciteit: dertig bedden met de mogelijkheid om uit te breiden tot vijftig. Voor een stuk land zo groot als half Nederland is het niet veel, maar niks is wel veel min der. Op papier is het ziekenhuis al klaar, althans op het tekenpapier van de architect. Een neef van Pamfilius, die architect is, heeft het ontwerp gemaakt. Zo moeten missionarissen nu eenmaal werken. De kosten kent hij ook al. Het ziekenhuis gaat f 1.700.000 kosten aan bouw en inrichting. Zijn verlof in Nederland heeft de kleine mis sionaris met zijn dunne, grijze ha ren, gebruikt om contact te zoeken met de bisschoppelijke Duitse vas tenactie „Miserior", die een grote faam van goedgeefsheid heeft on der alle missionarissen. Als die het project onder haar hoede wil ne men betekent het, dat driekwart van de nodige financiën verzekerd zijn. De rest komt er dan ook wel. want pater Pamfilius is in zijn Braziliaanse jaren een gerouti neerd verzamelaar van geld ge worden. Maar het is nooit, nooit genoeg. Tegen toestanden als in zijn missiegebied is bijna geen kruid gewassen. Daar zou een mens nu werkelijk moedeloos van worden. Alleen al van de gedachte dat er altijd te weinig is. Dat het allemaal net niet kan. Zo is er, om eens een voorbeeld te noemen, de hierboven vermelde ziekte van Chagas. Dat is een in fectieziekte welke veroorzaakt wordt door een lichtschuwe kever, de barbero. Die nestelt zich op donkere plekken, bij voorkeur in gaten in de wanden van de lemen krotten, die in Nova Ponte nog in groten getale voorkomen. 's Nachts komen de kevers te voorschijn en vallen de slapende krotbewoners op een nauwelijks merkbare manier lastig. Een groot deel van die insecten draagt een besmetting bij zich, die ze op de mensen overbrengen. Degenen die besmet zijn merken dat niet, maar ze hebben intussen wel een onge neeslijke hartziekte opgelopen, die zich na verloop van een of meer jaren pas openbaart met een plot selinge dood, voorafgegaan door een periode van loomheid. De manier waarop de Braziliaan se overheid deze ziekte bestrijdt is volslagen ontoereikend. Ze ver strekt verdelgingsmiddelen tegen de barbero. Maar het enige afdoen de is het slopen van de krotten en daarvoor in de plaats het bouwen van lichte, goed te onderhouden woningen, waarin de kevers zich niet thuis voelen. Pamfilius heeft dat gedaan. Hij is bouwer van negen huisjes tegen de kostende prijs van f 500 per stuk. Maar wat zijn negen huisjes? „Ik zou er honderd moeten zetten", zegt hij. „En op dit moment zouden ze me f 1.000 per stuk kosten. Dat is dus een ton". Pamfilius moet wel wat hartzeer gehad hebben, toen hij, bij zijn terugkeer in Nederland, merkte dat zoals hij het zelf zegt de welvaart hier overloopt. „Het verschil tussen Nederland en mijn gebied is", stelt hij nuch ter vast, „dat hier iedereen alles heeft wat hij wil en dat daar iedereen alles tekort komt wat hij wil". Wie biedt ervoor? Van dat hoognodige ziekenhuis van Pamfilius is, tussen haakjes, al iets meer klaar dan alleen de teke ning en de begroting. De parochia nen zijn, blijkens wat foto's die de pater bij zich draagt, zo vast met de fundering begonnen. Want „Mi serior" of geen „Miserior". het moet er toch komen. Alleen zal het dan veel langer duren. Bij de gedachte dat „Miserior" wel zal helpen zit Pamfilius zich zelf gelukkig te voelen. „Alles wat ik nu bijeen breng kan ik dan gebruiken om weer huisjes te bou wen en in te richten en mijn fabrieken uit te bouwen". Dat laatste vraagt enige toelich ting. Behalve wat hij allemaal nog meer is. is Pamfilius ook indus trieel. Met het geld dat hij tijdens zijn vorige verlof in Nederland ophaalde heeft hij in 1963 drie fabrieken gesticht: een voor zeep, een voor meel en een voor veevoe der. In Nederlandse termen stelt dat niet veel voor, werkgelegen heid voor zegge en schrijve zeven tien man. Maar voor Nova Porte is het heel wat. Dat kende voordien maar één industrie, een fabriek van bakstenen en dakpannen, waar zo'n twintig mensen werken. Nu gaat het de industrieel Pam filius niet om de werkgelegenheid, maar om het rendement van zijn bedrijven. Dat gaat tot de laatste cent in de pot voor het ziekenhuis. Zo werkt hij nu al aan het kapi taal dat hij zelf in de bouw zal moeten investeren, die resterende vijfentwintig procent. Kan zo'n man als deze bouwende en industrialiserende missionaris zich nu nog echt zielzorger voelen? „Helemaal", zegt Pamfilius. „Ten slotte doe ik al het werk dat van een priester verwacht kan worden. Ik bedien de kapellen, ik geef godsdienstles op de scholen enzo voort. En aan het eind van de dag ga ik eens bij de meelfabriek kij ken, of bij de zeepfabriek, om te zien hoe het allemaal loopt". Hij kent misschien beter dan vele anderen de sociale onrecht vaardigheid in Brazilië, ook op het platteland. Hij weet dat het mini mumloon maar net genoeg is om niet te sterven en dat in veel gevallen zelfs minder betaald wordt. Hij weet dat heel wat ar beiders niet sociaal verzekerd zijn. „Maar in politiek opzicht kan ik daar niets aan doen", erkent hij. „Helder Camara kan dat wel, maar die zit aan de top. Dat is een niveau waarop je een politieke strijd kunt voeren. Als ik een poli tieke keuze maak ben ik op slag de helft van mijn parochianen kwijt. Het enige wat ik doen kan is een voorbeeld geven: zelf de arbeiders in mijn fabriekjes uitbe talen waar ze recht op hebben en zorgen dat ze in de sociale verze kering zijn. Dan heb ik het recht om anderen er op te wijzen als ze dat niet doen". In 1968 kwam er een regeringsa gent naar Nova Ponte om te zeg gen dat de staat een plan had voor de bouw van een ziekenhuis. Na zijn mededeling is de man ver trokken, om nooit weer terug te komen. Maar intussen wordt er gebouwd aan de fundamenten van het ziekenhuis van Pamfilius. En de boeren in Nova Ponte verbou wen meer maniok, omdat ze die kunnen slijten aan het meelfa- briekje, dat op die manier naar twee kanten wat „welvaart" spreidt. Een klein beetje welvaart op een klein plekje in een onmete lijk groot en arm land. TOON KLOET (ADVERTENTIE) Etke girobetaalkaart wordt door de Postgiro tot f 100,- gegarandeerd. Dat is de waterdichte zekerheid dat elk bedrag tot 100,- per kaart op uw postrekening wordt bijgeschreven. Snél, gespecificeerd en wel! Dus: kaart ontvangen? Giropas gezien? Kassa! STATIONSSTRAAT 33. •LOOWOU13Ï: 9999 naar posff»k van - Betaal met de pen prompt en precies het juiste bedrag. Zonder buikige portemonnaie of bultige portefeuille. De girobetaalkaart - u krijgt er steeds 20 - is altijd pasklaar: geen gewissel en „Hebt u niet kleiner?". En al uw uitgaven staan overzichtelijk zwart op wit dank zij de dagafrekeningen. ;..gj (Van een onzer verslaggevers) TILBURG De heer G. G. J. Bos uit Eindhoven is gepromoveerd tot doctor in de economische weten schappen. Zijn proefschrift gaat over de verplaatsingsproblemen die voortvloeien uit de vraag naar parti culiere auto's. Dr. Bos berekent dat er omstreeks 1990 op elke honderd inwoners in ons land vijfenveertig auto's zullen zijn: Bij honderd gezinnen zijn er ln dat jaar 140 auto's. Hij behandelt in zijn proefschrift uitvoerig de in vloed van het inkomen en de prijs van de automobielen. Dr. Bos (45), wiens promotor prof. dr. J. J. Dal mulder is, studeerde aan de Tilburg- se Hogeschool, en werkte daarna aan de universiteit van Chicago van 1953 tot 1955. Hij was vervolgens enkele jaren wetenschappelijk me dewerker van de Tilburgse Hoge school, en is nu werkzaam bij de n.v, Philips Gloeilampenfabrieken. Eveneens in Tilburg promoveerde tot doctor in de sociale wetenschap pen de heer F. M. Sorel (39), mede werker van het instituut voor ar beidsvraagstukken in Tilburg. Dr. Sorels proefschrift geeft een sociolo gische visie op de zwakzinnigheid. Het is een deelrapport van het on derzoek van geestelijk gehandicap ten, dat door het instituut wordt uitgevoerd onder leiding van dr. So rels promotor, prof. dr. J. Godefroy; AMERICAN EXPRESS heeft bij Bü- sing-Nederland in Aalst een order ge plaatst voor levering van 60 toer- wagen3. Hiermee is een bedrag ge moeid van f 21 miljoen. DE N.V. MENTRA (Meel fabieken der Nederlandse Bakkerijen) heeft het totale aandelenpakket van de n.v. Lubro in Utrecht overgenomen. Met de transactie is een bedrag van t 3,25 miljoen gemoeid. De overna me heeft geen invloed op de werkge legenheid. "W 41» (Van onze correspondent Lucas Kle(jn) PARIJS Iedere Nederlandse automobilist die de komende we ken met vakantie naar Frankrijk komt of op weg naar andere lan den door Frankrijk rijdt, zal er goed aan doen op de verkeersborden te letten. Want in Frankrijk geldt voor alle „routes nationales" (dus niet op de „autoroutes") snelheidsbeperking. Op vijf hoofdwegen is over een afstand van 1600 kilometer de snel heid beperkt tot 100 km per uur en dat zijn de volgende wegen: 1. de nationale 2 (over 203 km), 2. de nationale 7 (over 480 km), 3. de nationale 13 (over 265 km), 4. de nationale 23 (over 296 km), 5. de nationale 113 (over 326 km). Op alle andere nationale wegen is de snelheid beperkt tot 110 km par uur. Op al die wegen, waar de snelheid beperkt is tot 100 of tot 110 km per uur, staan de borden duide lijk aangegeven: 100 meter na iede re gemeente, 100 meter na ieder kruispunt en om de 10 km tussen twee kruispunten in. In totaal zijn sedert mei van dit jaar bijna 10.000 van zulke borden geplaatst. In grote meerderheid zijn de auto mobilisten in Frankrijk het met die snelheidsbeperkingen eens, want het aantal ongelukken op de weg is in Frankrijk het hoogst: 9 doden op iedere 100 miljoen autokilometers tegen 6 in Engeland en 2,9 in de Verenigde Staten. Zelfs met die snelheidsbeperkingen schommelt het aantal doden op de weg ieder wee keinde rondom de 75. De Franse radio maakt er iedere maandagmorgen melding van. De Franse bladen drukken dat ontstel lende cijfer ergens op de binnenpa- gina af, want aan de wekelijkse dodenlijst zijn wij gewend geraakt. Zou tijdens een weekeinde een vliegtuig verongelukken met 75 do den dan was dat zeker voorpagina nieuws. Het aantal doden op de weg laat het publiek vrij onverschillig. Vandaar eindelijk de verplichte snel heidsbeperking. Alleen de korte tijd van het inhalen is overschrijding van de 100 of 110 km toegestaan, maar onmiddellijk daarna moet de auto mobilist op de rechterbaan zijn snel heid beperken tot 100 of 110. Men denke in Nederland vooral niet: toch rijd ik harder, want nie mand ziet mij. Dat is een grove vergissing die de automobilist zeer duur te staan kan komen. Op diver se plaatsen staan elektronische spi onnen (radar) die de snelheid con troleren. Nog maar pas enkele dagen geleden hebben wij het geval mee gemaakt van een bus die volgens het getal achterop de wagen niet harder mocht rijden dan 85 km. De chauffeur passeerde met 100 een kleine personenwagen en werd on middellijk aangehouden. Het heeft heel wat moeite gekost om de poli tie ervan te weerhouden de overtre dende chauffeur zijn rijbewijs af te namen. Voorts geven wij alle Nederlandse automobilisten die op Franse wegen rijden de dringende raad te stoppen zodra het gele licht gaat branden en niet op het laatste ogenblik toch nog vol gas te geven. Het volgende geval heeft zich on langs voorgedaan in Marseille. Een trolley-bus met passagiers moest uit alle macht remmen. Een dame in de bus werd naar voren geslingerd. Kwam met het hoofd tegen een metalen plaat terecht, werd gewond en eiste van de bus-directie schade vergoeding. De buschauffeur beriep zich op force majeure. Vlak voor hem reed een personenwagen door het gele licht. De bestuurder be dacht zich echter en stopte plotse ling, waardoor de chauffeur van de trolleybus genoodzaakt was zeer snel af te remmen. Het hof van beroep weigerde force majeure te aanvaarden. De buschauffeur had bijtijds het gele licht gezien en had normaal moeten remmen. In dat ge val zou er niets zijn gebeurd. De gewonde dame kreeg haar eis tot schadevergoeding toegewezen. Voor Nederlandse automobilisten die niet, zoals de Fransen, gewend zijn aan twee warme maaltijden per dag is de weg het veiligst tussen 's middags half een en ongeveer drie uur, want dan zitten alle Fransen, ook de automobilisten, aan tafel. De wegen zijn dan praktisch verlaten. Wij raden aan een eenvoudige broodmaaltijd langs de kant van de weg en daarna doorrijden tot de avondmaaltijd. Wie dan tijdens het avondeten een hele fles wijn wil leeg slobberen ga zijn gang, mits hij natuurlijk voor de rest van de avond de wagen aan de kant of in een garage laat staan. Op een gehal te tussen de 0,80 en 1,20 promille staan 10 tot 30 dagen gevangenis straf en-of een boete van 400 tot 1000 franc. Bij een gehalte hoger dan 1.20 staan straffen van een maand tot een jaar en-of boeten tussen de 500 en 5000 franc. De ervaring heeft geleerd dat men in de buurt van kleine gemeenten met minder dan 5000 inwoners het meest moet oppassen, want daar is het alcohol-gehalte na de maaltijden het hoogst (meer dan 0.80) De Fran sen staan namelijk niet ten onrechte op het standpunt dat de regionale keuken veel beter is dan de Parijse keuken. In het algemeen gesproken gaan de Fransen niet met vakantie om van de natuur te genieten, maar om goed te eten. Wie na afloop van vakantie met Fransen aan tafel zit kan horen dat er niet gepraat wordt over de zee of over de bergen, maar over de kleine restaurantjes, waar zó gegeten wordt. En dat zó gaat gepaard met de duim van de rech terhand naar het keelgat. Zijn de Franse automobilisten' zich van het het gevaar (meer dan 0.80) bewust? Neen. Slechts 36 procent, 64 procent heeft er geen glauw idee van en van die 64 procent gaan 10 procent juist na een goed besproeide maaltijd harder rijden. Om de Franse automobilisten te dwingen tijdens het rijden minder te drinken is een computer in de maak, die ons allen op kaart brent. Iedere Franse automobilist krijgt 400 punten, waarvan bij iedere overtreding een paar punten afgaan. Wij worden ingedeeld in vier klassen en al die klassen worden doorgegeven aan de verzekerings maatschappijen die er rekening mee kunnen houden bij het vaststellen van de jaarlijkse premies. Nogmaals: denk dus om de ver keersborden en rijd zelfs tijdens de middagmaaltijd als de wegen verla ten zijn niet harder door een dorp dan 30, 40 of 50 km als dat cijfer op de borden staat aangegeven. Denk niet: ook de politieagent is schaften, want bij een bocht kan een gemoto riseerde verkeersagent staan en d(e is u zeer snel achterop gereden voel: een bekeuring of zelfs voor afne ming van het rijbewijs. Passeer öe Franse grens niet met meer dan 50 toegestane sigaren. Tien keer gaat het goed maar de elfde keer kunt u tegen de lamp lopen en een boete krijgen. Laatste waarschuwing: in hemels naam geen verdovende middelen in de wagen. Wordt u daarmee ge snapt, dan rijdt de verbaliserende agent u regelrecht naar de gevange nis en heeft het Nederlandse consu laat in Parijs de grootst mogelijke moeite de in beslag genomen auto weer vrij te krijgen. Prettige vakantiedagen in Frank rijk! (Van een onzer verslaggevers) KEULEN Mocht u er nog steeds half en half op rekenen, dat uw verkeerstechnische pe kelzonden in Duitsland met een mild oog door de vingers wor den gezien, dan wacht u dit jaar wellicht een bittere verras sing. Tot dusverre was het voor de Duitse justitie praktisch on mogelijk om buitenlanders, die een verkeersovertreding in de Bondsrepubliek begingen, straf rechtelijk te vervolgen. Naar goed Duits recht verjaart zo'n overtreding namelijk al na drie maanden en in de praktijk bleek dit te kort voor een effec tieve berechting. De minister van Binnenlandse Zaken in Noordrijn-Westfalen heeft nu bepaald, dat de Duitse politie in het vervolg bij ver keersdelicten van buitenlanders gemachtigd is om ter plaatse een waarborgsom van de over treders te vorderen. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de ernst van het delict. Bovendien zal de overtreder een adres van een zogenaamde „Zustellungsbevollmachtigter" in Duitsland moeten noemen, aan wie het proces-verbaal kan worden toegezonden. Na ont vangst van dit verbaal kan bin nen zeven dagen beroep worden aangetekend. Gebeurt dit niet, dan verkrijgt het verbaal auto matisch rechtskracht en vervalt de waarborgsom. Bovendien kan de betrokkene bij de volgende grensoverschrij ding in grote moeilijkheden ko men: met name is het mogelijk, dat dan zijn auto in beslag wordt genomen. Betaalt de bui tenlander de waarborgsom niet en kan hij ook geen gemachtig de in Duitsland uit zijn mouw toveren, dan is de politie ge machtigd persoonlijke eigen dommen zoals camera's, schrijf machines en dergelijke in be slag te nemen. Een Duitse poli tiecommissaris in het district Kleef gaf als eerste spontane reactie: „Ik ben blij, dat het zover is. Nu kunnen we ze ein delijk eens goed aanpakken". De goeierd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11