Gemeenten kunnen weinig uitrichten tegen recreanten in wankele boten voor 't Bont Zonder Naam DILETTANTISME EN ONDESKUNDIGHEID VEROUDERDE OF GEEN WETGEVING AGRIMARKT IN GOES W inkeliers vereniging doet beroep op raad Veel ondeskundigen Levensgevaarlijk Regen of omveer Keuringen te Bergen Kleuren Tholen Van 1880 Op 1 juli opening RW-58 Dilettantisme Twee jongetjes gewond bij oversteken Kapelaan in Teteringen vraagt ontheffing Schade bij aanrijdin Sas van Gent van Duizend Ion mosselen op eerste veiling in Yerseke aangevoerd Telefoonstoring door beschadigde telefoonkabel I Breda Grote Marlet: 95 te DINSDAG 23 JUNI 1970 (Van een onzer verslaggevers) YERSEKE - BERGEN OP ZOOM - Door het ontbreken van wettelijke veiligheids maatregelen ten aanzien van de verhuur van vissersscheep jes voor dagrecreanten, heeft een aantal gemeenten zelf maatregelen genomen om on gewenste schepen te weren of te verbieden daarop alcoholi sche dranken te schenken. Schepen worden hierbij niet alleen beoordeeld op hun be vaarbaarheid, maar ook op hun klasse en op hun uiterlijk. Gemeenten die op enigerlei wijze, nadat van provincie en rijk geen oplossing was gebo den, zelf de hand aan de ploeg hebben geslagen, zijn: Bergen op Zoom, Yerseke, Bruinisse en Tholen. Van deskundige zij de wordt intussen betwijfeld of het weren van bepaalde soorten schepen uit havens ju ridisch wel verdedigbaar is. Te Yerseke, waar vorig jaar een nieuwe haven werd aangelegd voor de beroepsvissersschepen, terwijl de oude vissershaven werd uitgebreid en een bestemming kreeg als jacht haven, is nu al weer een wachtlijst van maar liefst 150 schepen. Officieel krijgt iedereen een kans, maar dit jaar is er in elk geval geen vaste ligplaats meer te krijgen. Iemand die een aanvraag voor een ligplaats bij de havenmeester indient, is ver plicht naast een gedetailleerde be schrijving ook een foto op te sturen. Aan de hand hiervan wordt dan bekeken of het een goed onderhou den schip is en of het goed in de verf zit. In principe kan iedereen op de wachtlijst komen, althans dat is het officiële beleid. In de praktijk ligt het iets anders. Van verschillen de kanten is men al jaren bezig een oplossing te vinden voor het pro bleem van de Oosterschelde ama teurvisserij Veel ondeskundigen (vaak uit België of uit het westen des lands) wagen zich dan met wankele bootjes op het bedrieglijke en lang niet ongevaarlijke Oosterschelde zeewa ter. Voor beperkende maatregelen, d.w.z. voor het weren van bepaalde schepen of bestuurders daarvan, is geen "wettelijke basis te vinden. De praktijk is nu in Yerseke, aldus wethouder H. Cornelisse, dat, als een ligplaats vrijkomt deze beslist niet aan het schip zal worden toege kend d,at op de 'wachtlijst staat waarvan men van tevoren kan ver onderstellen dat het gebruikt zal worden voor verhuur aan sportvis sers of ondeskundige „zondagsvaar- ders" voor plezierreisjes op de Oos terschelde. Deze afwijzing geschiedt onder meer op grond van de foto methode, die sinds dit seizoen in Yerseke wordt toegepast. Zulke bootjes kun je ook geen plaats ge ven. Zou je ze een plaats geven, dan zouden ze door de ondeskundigheid van de amateurschipper pardoes te gen een jacht opvaren. Bovendien komen op grond van de foto's on ooglijke scheepjes ook niet in aan merking: „Om een behoorlijk aan- zich van de jachthaven te verkrij gen". Het is echter niet zo, dat de ongewenste vaartuigen die al een ligplaats hadden, deze nu ook kwijt zijn. Zij mogen blijven. Aldus werd ons van de zijde der gemeente Yer seke meegedeeld. Voor tijdelijke ligplaatsen (een of twee dagen) zijn geen vergunningen vereist. „Voor overnachten is altijd wel een plaats je vrij". Vaak betreft let hier niet zee waardige scheepjes van licht materi aal of door amateurs omgebouwde vaartuigjes, die de naam ^„schip" niet verdienen. Dit verschijnsel is levensgevaarlijk en heeft al ver- Vooruitzichten voor woensdag en donderdag, opge steld door het KNMI: Plaatse lijk regen of on weer en tempera turen normaal of iets boven nor maal. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland: Voor woensdag: aantal uren zon: 2 tot 9, min. temp.: 1 tot 6 graden boven normaal, max. temp.: van on geveer normaal tot 4 graden boven normaal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 70 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 40 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: 2 tot 10, min. temp.: 0 tot 5 graden boven normaal, max. temp.: 0 tot 5 graden boven normaal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 proeent. Kans op een geheel droog etmaal: 50 procent. scheidene ongelukken opgeleverd. „Er zou eigenlijk een regeling moe ten komen dat zulke boten worden geweerd uit de haven". r,:* v Vorig jaar nog gingen een vader en een zoon met een licht polyester bootje de haven uit. De havenmees ter had ze nog gewaarschuwd dat het buiten spookte en dat ze maar beter dicht onder de kust konden blijven. Ze waren eigenwijs en zijn nog maar op het nippertje gered. Wethouder Cornelisse: „Die poly ester-bootjes die de mensen van el ders op de auto gooien en hier naar toe meenemen voor een weekendje, zijn niet zeewaardig. Ik zou het toejuichen als daar een vaste rege ling voor kwam. Dit is voor de veiligheid van de mensen zelf. Maar het is een provinciale aangelegen heid. Hiervoor kun je geen gemeen te- of politieverordening treffen". In Bergen op Zoom verricht de watersportvereniging De Schelde, die het beheer van de jachthaven heeft, drie keuringen voordat een ligplaats wordt toegewezen. Het vaartuig mag geen wrak zijn, liet moet goed onderhouden zijn en mag nergens rot zijn. „Is het wél in slechte conditie, dan geven we aanwijzingen hoe het verbeterd kan worden. We hebben hier een wachtlijst van ongeveer veertig schepen. De voorzitter van De Schelde, de heer P. J. van Me- chelen: „We gaan drie keer het schip bekijken daarbij kijken we ook naar de esthetische kenmerken. Als het een wanstaltig gedrocht is, wordt het afgewezen. Niet als het een zuiver experimenteel geval be treft. maar wél als het door een amateu" met een wankleurverhou- ding in elkaar is gezet. Vroeger werden alle schepen geteerd en was het in de haven nog een vieze prut- boel ook. Alles werd telkens weer vuil. In de nieuwe situatie hoeft dat niet meer. Een te weinig afgewerkt en bijvoorbeeld geteerd schip, is geen jacht meer te noemen. Als je een botter met een koolteerkwast beklimt, krijg je hem nooit meer schoon. Maar als je hem elk jaar met een afwasmiddel schoonmaakt en insmeert met Noorse teer, kan het resultaat althans voor een botter, want daar misstaat het niet bij geweldig zijn. Welnu, van een of ander geteerd schip, zullen we zeggen: „Jongen, geef dat schip eens een lekker kleurtje". Vorige week kregen we hier nog een amateur bootje. Het was niet mooi, maar we zeiden toen: „Als je dat en dat doet, kan het wel". En niemand die zo gek is te weigeren, want het is in Nederland moeilijk om een ligplaats te vinden. Bovendien kun je met horizontale kleurbanden een hele boel corrigerende effecten berei ken". Door de gemeente Tholen is enige tijd geleden het initiatief genomen tot het stellen van duidelijke eisen waaraan sportvissersboten zouden moeten voldoen. „We zijn hierbij gestrand op de bijzonder weinige wettelijke maatregelen en mogelijk heden", aldus burgemeester J. E. van Boeijen. Omdat hij van mening was dat de Staten van Zeeland meer konden doen dan de gemeenten, heeft de burgemeester in 1967 een brief aan bij de werf Scheldepoort. Kijkje in de druk bezette jacht haven van Yerseke. het provinciebestuur geschreven. In zijn antwoord schreef het Zeeuwse bestuurscollege, dat liet de kwestie had voorgelegd aan de andere Zeeuwse gemeenten, maar dat die dergelijke problemen niet bleken te hebben of op een andere manier wilden oplGssen. „We zijn dus nu net zover als voordat we die brief schreven. We zouden eisen gesteld willen zien voor de kwaliteit van het schip, van de stuurman, de red dingsmiddelen en ook ten aanzien van de verstrekking van alcoholhou dende dranken aan boord. Het blijkt nu dat dit gemeentelijk niet gere geld mag worden, omdat dat in strijd zou zijn met andere reeds bestaande landelijke voorschriften, die trouwens vaak verouderd zijn. Ten aanzien van de capaciteiten van de schippers bijvoorbeeld al, is lan delijk totaal niets geregeld", aldus burgemeester Van Boeijen. En hij vervolgt: „Hierop lieeft de vereniging Schuttevaer de regering al vaak gewezen. Ten aanzien van de zeewaardigheid bestaan mis schien vage afspraken met de scheepvaartinspectie. Juridiscli is er dus voor de gemeenten een bijzon der groot probleem in hoeverre zij schepen kunnen weigeren, zolang wettelijk niets is vastgesteld. Wél lijkt er voor beperking van drank verkoop een modus te vinden. Hier bij zitten wij in Tholen zeer moei lijk, omdat we op de grens van twee provincies zijn gelegen". In navolging echter van de ge meente Bruinisse die dezer dagen een appèlzaak over liet weigeren van een drankvergunning heeft ge wonnen, heeft de gemeente Tholen nu ook een vergunning voor het verstrekken van drank aan boord van schepen, geweigerd. Ook in het Tholense geval is de betrokken aan vrager in administratief beroep hij G.S. gegaan. Volgens de Wel op het Openbaar Vervoer artikel 10 lid 2, is de pro vincie bevoegd verordeningen vast' te stellen in het belang van de passagiers, maar alleen als hierin niet door de wet is voorzien. G.S. schreven de gemeente Tholen in 1967 al, dat hierin landelijk wel was voorzien en dat zij dus niets konden doen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Rijk en provin cie Zeeland beleven op 1 juli een gezamenlijke feestdag. Rijkswater staat is die dag gastheer voor een aantal genodigden, bij de ingebruik neming van één rijbaan van de nieu we rijksweg 58 door Zuid-Beveland. Het gaat om het gedeelte tussen de Sloedam en Biezelinge. Het provinciaal bestuur treedt als gastheer op bij de ingebruikneming van een nieuw gedeelte van de Zuid- sloeweg tussen Nieuwdorp en 's Heer Arendskerke. Het sein tot ingebruik stelling van de twee weggedeelten, die een belangrijk stuk van Zeeland beter dan ooit zulen ontsuiten, zal gegeven worden door de commissaris der koningin in Zeeland, mr. J. van Aartsen. De plechtigheden beginnen 's morgens om tien uur in het ge bouw van de „Mission tot Seamen" Burgemeester Van Boeijen vindt dit onbevredigend. Ook had het pro vinciebestuur aangestipt, dat een vaartuig niet behoeft te worden goedgekeurd als het niet voldoet aan de eisen die gesteld worden in arti kel 2 van het „Koninklijk Besluit inzake de Verzekering van de Vei ligheid van Reizigers in het Open baar Vervoer". „Dit is een besluit van 31 juli 1880 en is dus zeer verouderd", aldus de Tholense burgervader. „Bo vendien betreft onze problematiek geen lijndiensten of openbaar ver voer. Over de eisen die men aan de bemanning kan stellen schreven G.S. indertijd, dat dit een rijkszaak is en dat dit niet provinciaal gere geld moest worden. Het rijk zou volgens dezelfde brief van 1967 een binnenschepenwet in voorbereiding hebben, maar die is nog steeds niet tot stand gekomen. Het college van Gedeputeerde Staten, dat het probleem niet zo urgent vindt, doet dus niets. Lande lijk gebeurt er ook nog niets. Dilettantisme en beunhazerij gaan intussen in de snel groeiende Zeeuwse recreatievoorzieningen een steeds grotere en gevaarlijker rol spelen. Als het kalf verdronken is dempt men de put". Burgemeester Van Boeijen ver volgt: „Beperkende maatregelen worden pas genomen als de serie ongelukken erge vormen gaat aan nemen. Intussen hebben wij zelf ook een verantwoordelijkheid. Van de openbare havenkade immers stappen de mensen in hun gecharterde boot. Dit geeft de mensen het vertrouwen „dat de overheid er wel naar geke ken zal hebben". Andere gemeenten stellen op eigen houtje zeer beper kende maatregelen op. Dit is juri disch zeer zwak, maar niemand neemt ooit de moeite om van deze dingen werk te maken. Wat Bergen op Zoom doet en wat Yerseke met die foto's doet, is juridisch aan vechtbaar". Volgens de heer Van Boeijen hebben Gedeputeerde Sta ten wel degelijk mogelijkheden. „Wij hebben onze plicht gedaan. In ieder geval hebben wij hieraan pa pier versleten". (Van onze correspondent) MIDDELBURG De zesjarige jongens T. K. de J. en A. W. J. S., bei den uit Middelburg zijn gewond ge raakt toen zij tussen geparkeerd staande auto's zonder uit te kijken de Veerseweg' opliepen, juist op het mo ment toen over deze weg een perso nenauto kwam aangereden, bestuurd door J. S. AL uit Middelburg. De bestuurder kon ondanks krach tig remmen niet verhinderen dat de kinderen door de auto werden gegre pen. Beiden zijn met hoofd- en snij- wonden overgebracht naar het Gast huis te Middelburg. (Van een onzer verslaggevers) TETERINGEN Kapelaan J. van der Veeken, sinds 1959 als kapelaan werkzaam in Teterin gen, heeft de bisschop om onthef fing uit de celibaatsverplichtin gen gevraagd. Aangenomen mag worden dat kape laan Van der Veeken van dit verzoek in een persoonlijk schrijven nog de ze week aan de parochianen mede deling zal doen. Bovendien zal tijdens de missen van zaterdag en zondag een nadere verklaring n.a.v. dit besluit worden voorgelezen. (Van een onzer verslaggcefsters- GOES De winkeliersvereniging „Goes Zuid" lieeft in een open brief aan de gemeenteraad van Goes haar verbazing en verontrusting uitge sproken over de medewerking van b en w. bij de afgifte van een bouw vergunning voor een agrimarkt in Goes Zuid, vlak bij het winkelcen trum, dat vandaag wordt geopend In deze brief wijst de winkeliers vereniging de raadsleden op het feit, dat bij deze beslissing twee wethou ders betrokken waren, die ook nauw betrokken zijn bij de coöperatieve landbouworganisaties die deze Agri markt gaan bouwen. „Een derw ethouders", aldus voor zitter J. Luteyn en secretaris A. de Jong, „is zelfs bestuurslid van de coöperatieve vereniging. Wij vragen ons af of zij, zonder zich hiervan be wust te zijn, de ontwikkeling in de landbouwsector om agrimarkten te gaan exploiteren, niet teveel als al gemeen belang hebben gezien en daarmee een situatie hebben gescha pen, die op het ogenblik juist de landbouwsector zo moeilijk maakt: namelijk een overbezetting van pro ductiemogelijkheden". De winkeliersvereniging „Goes Zuid" wijst de raadsleden er op, dat debeslissing van b. en w. niet in overeenstemming is met de ambte lijke adviezen van de afdeling Alge mene Zaken. „Deze afdeling baseerde haar advies", aldus „Goes Zuid", „ongetwijfeld mede op een soortge lijke ontwikkeling in Vlissingen, waar alsg evolg van vestignig van grote detailbedrijven op het indus trieterrein, de binnenstand als koop centrum in een zeer moeilijke positie is kom ente verkeren. Honderden vierkante meters verkoopruimte, zo wel bestaande als nieuwbouw, staan leeg en zijn onverhuurbaar gewor den. Tot nu toe zijn daar zeventien faillissementen uitgesproken. Het Centraal Instituut voor Mid den- en Kleinbedrijf heeft alle ge meentebesturen in Nederland vorig jaar gewaarschuwd tegen de gevol gen van de vestiging van de detail handelsbedrijven op industrieterrei nen, aldus de winlceliersvereniging. De winkeliersvereniging wijst er verder op dat de realisering van het winkelcentrum bijzonder moeilijk is geweest. Pas na jaren is een beleg ger bereid gevonden hetp roject ter hand te nemen. „Het inwonertal van Goes Zuid is nauwelijks groot genoeg om het project succesvol te maken. Daoro pzet en vormgeving is getracht de risico's tot een minimum te be perken. Er is een centrum ontstaan, dat qua beschikbare vierkante me ters verkoopoppervlakte volgens rapporten van de Planologische Dienst van het Centraal Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf iets te royaal is opgezet". „Pal tegen de woonwijk Goes Zuid aan wordt nu gewerkt aan een pro ject met een oppervlakte van onge veer 1350 vierkante meter wat ver dubbeling van de toch al te ruime beschikbare verkoopoppervlakte be tekent. Blijkens een uitspraak van uw wethouder de heer drs. J. Dijk graaf in een interview met De Stem (dd. 19 juni- is een gezonde concur rentie noodzakelijk. Wij, als winke liersvereniging Goes Zuid, zullen de laatste zijn die een gezonde concur rentie niet op prijs zullen stellen, maar wij menen dat juist het beleid van b. en w. deze gezonde concurren tie ernstig aantast". Het bestuur van de winkeliersvere niging wijst er verder op dat de nor men van grondprijs en bebouwings voorschriften voor het winkelcen trum en het industrieterrein betreft, zover uit elkaar liggen, dat van een gezonde concurrentie geen sprake meer kan zijn. (Zie ook pagina 7- m (Van onze correspondent) SAS VAN GENT Maandagmor gen om tien uur verleende bestuur der G. van D. uit Terneuzen op het kruispunt Bolwerk-Zeelandiastraat in Sas van Gent geen voorrang aan een personenauto uit Sas van Gent. Er ontstond een aanrijding met wat scha de. (Van onze correspondent) YERSEKE Op de eerste mossel veiling van liet nieuwe seizoen in Yerseke is door vier kotters ongeveer 1000 ton mosselen aangevoerd. De mosselen waren afkomstig van de kweekplaatsen in Zeeland. Dc gebo den prijs bedroeg minimum 16,en maximum 40,per ton van 100 kg. Het visgewicht liep van 16 tot 22 kg. De mosselen werden opgekocht door de exporteurs van verse mosse len, die maandag 29 juni het seizoen zullen openen. De mosselconservenfa- brieken hebben onderling besloten de aanvang van het seizoen nog een week uit te stellen. Woensdag wor den 10 a 15 kotters op de veiling ver wacht met mosselen uit de Wadden. Het visgewicht is daar iets beter en loopt tot 26 kg. (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT Tijdens hei werkzaamheden op de Industrieweg in Sluiskil, ter hoogte van het woonwagenkamp, is gistermiddag omstreeks half vier een telefoonka bel zo ernstig beschadigd, dat het onmogelijk is geweest interlokale gesprekken met Sas van Gent en Sluiskil te voeren. Ook de inwoners van Sas van Gent en Sluiskil kon den niet buiten de stad bellen. Om Sas van Gent en Sluiskil enigszins uit het isolement te ver lossen, werden bij het ziekenhuis in Sluiskil en bij het postkantoor in Sas van Gent mobilofoons geplaatst. Het voeren van lokale gesprekken in de beide „telefoonloze" gemeenten was wel mogelijk. Bij het ter perse gaan van deze editie was nog niet bekend of de ka bel weer is hersteld. Wel verwacht te de PTT dat de telefoongesprekken na vandaag weer normaal gevoerd kunnen worden. (ADVERTENTIE) pasop Meer en meer zaken leggen zicli toe op de verkoop van goedkoop bont. Tegen verleidelijk lage prijzen wordt u bont aan geboden, dat er op liet eerste gezicht erg goed uitziet. Soepel, glanzend, zacht aan dc vingertoppen. Zo lang als bet duurt! Want na één seizoen begint dat bont zonder naam te vervalen. Beginnen de haren uit te vallen. Komen de voortijdige scheurtjes. En krijgt u spijt van uw impulsieve aanschaf. Voor niet-experts is het vrijwel onmogelijk het verschil te zien tussen dit naamloze bont en écht bont. Hendriksen kan u maar één tip geven: echt bont kan niet goedkoop zijn. Als u langer dan één seizoen plezier van uw bontmantel wilt hebben, zult u meer moeten betalen. En merken, dat u< liteindelijk goedkoper uit bent: Een bontmantel van Hendriksen is daarom betrekkelijk kostbaar in aanschaf. Onze eigen inkopers hebben bet bont zelf geselecteerd op de grote internationale pelsmarkten. De iSbel in uw bontmantel werd na een strenge controle (gegarandeerd door Stichting Bont- waarborg) ingenaaid door een van onze eigen bontwerkers in ons eigen atelier. Trouwens, daar wordt de mantel zelf ook vervaardigd. Daarom garandeert onze label niet alleen kwaliteit, maar ook exclusiviteit. Juist deze zomer kunt u zich daarvan overtuigenNu onze kollektie op zijnrijkstis. Verder dan de normale 10 zomer- korting zullen we nooit gaan. Hendriksen houdt zijn naam hoog (vlak onder het lusje) Onze bontfolder met hoogtepunten ligt op uw aanvraag te wachten. Breda Grote Markt 25, tel. 01600-30650.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 3