Gemeenten kunnen weinig uitrichten
tegen recreanten in wankele boten
voor 't Bont Zonder Naam
DILETTANTISME EN ONDESKUNDIGHEID
VEROUDERDE OF GEEN WETGEVING
AGRIMARKT IN GOES
W inkeliers vereniging
doet beroep op raad
Veel ondeskundigen
Levensgevaarlijk
Regen of omveer
Keuringen te Bergen
Kleuren
Tholen
Van 1880
Op 1 juli
opening
RW-58
Dilettantisme
Twee jongetjes
gewond bij
oversteken
Kapelaan in
Teteringen
vraagt
ontheffing
Schade bij aanrijdin
Sas van Gent
van
Duizend Ion mosselen
op eerste veiling
in Yerseke aangevoerd
Telefoonstoring
door beschadigde
telefoonkabel
I Breda Grote Marlet: 95 te
DINSDAG 23 JUNI 1970
(Van een onzer verslaggevers)
YERSEKE - BERGEN OP
ZOOM - Door het ontbreken
van wettelijke veiligheids
maatregelen ten aanzien van
de verhuur van vissersscheep
jes voor dagrecreanten, heeft
een aantal gemeenten zelf
maatregelen genomen om on
gewenste schepen te weren of
te verbieden daarop alcoholi
sche dranken te schenken.
Schepen worden hierbij niet
alleen beoordeeld op hun be
vaarbaarheid, maar ook op
hun klasse en op hun uiterlijk.
Gemeenten die op enigerlei
wijze, nadat van provincie en
rijk geen oplossing was gebo
den, zelf de hand aan de ploeg
hebben geslagen, zijn: Bergen
op Zoom, Yerseke, Bruinisse
en Tholen. Van deskundige zij
de wordt intussen betwijfeld
of het weren van bepaalde
soorten schepen uit havens ju
ridisch wel verdedigbaar is.
Te Yerseke, waar vorig jaar een
nieuwe haven werd aangelegd voor
de beroepsvissersschepen, terwijl de
oude vissershaven werd uitgebreid
en een bestemming kreeg als jacht
haven, is nu al weer een wachtlijst
van maar liefst 150 schepen. Officieel
krijgt iedereen een kans, maar dit
jaar is er in elk geval geen vaste
ligplaats meer te krijgen. Iemand
die een aanvraag voor een ligplaats
bij de havenmeester indient, is ver
plicht naast een gedetailleerde be
schrijving ook een foto op te sturen.
Aan de hand hiervan wordt dan
bekeken of het een goed onderhou
den schip is en of het goed in de
verf zit. In principe kan iedereen op
de wachtlijst komen, althans dat is
het officiële beleid. In de praktijk
ligt het iets anders. Van verschillen
de kanten is men al jaren bezig een
oplossing te vinden voor het pro
bleem van de Oosterschelde ama
teurvisserij
Veel ondeskundigen (vaak uit
België of uit het westen des lands)
wagen zich dan met wankele bootjes
op het bedrieglijke en lang niet
ongevaarlijke Oosterschelde zeewa
ter. Voor beperkende maatregelen,
d.w.z. voor het weren van bepaalde
schepen of bestuurders daarvan, is
geen "wettelijke basis te vinden. De
praktijk is nu in Yerseke, aldus
wethouder H. Cornelisse, dat, als
een ligplaats vrijkomt deze beslist
niet aan het schip zal worden toege
kend d,at op de 'wachtlijst staat
waarvan men van tevoren kan ver
onderstellen dat het gebruikt zal
worden voor verhuur aan sportvis
sers of ondeskundige „zondagsvaar-
ders" voor plezierreisjes op de Oos
terschelde. Deze afwijzing geschiedt
onder meer op grond van de foto
methode, die sinds dit seizoen in
Yerseke wordt toegepast. Zulke
bootjes kun je ook geen plaats ge
ven. Zou je ze een plaats geven, dan
zouden ze door de ondeskundigheid
van de amateurschipper pardoes te
gen een jacht opvaren. Bovendien
komen op grond van de foto's on
ooglijke scheepjes ook niet in aan
merking: „Om een behoorlijk aan-
zich van de jachthaven te verkrij
gen". Het is echter niet zo, dat de
ongewenste vaartuigen die al een
ligplaats hadden, deze nu ook kwijt
zijn. Zij mogen blijven. Aldus werd
ons van de zijde der gemeente Yer
seke meegedeeld. Voor tijdelijke
ligplaatsen (een of twee dagen) zijn
geen vergunningen vereist. „Voor
overnachten is altijd wel een plaats
je vrij".
Vaak betreft let hier niet zee
waardige scheepjes van licht materi
aal of door amateurs omgebouwde
vaartuigjes, die de naam ^„schip"
niet verdienen. Dit verschijnsel is
levensgevaarlijk en heeft al ver-
Vooruitzichten
voor woensdag en
donderdag, opge
steld door het
KNMI: Plaatse
lijk regen of on
weer en tempera
turen normaal of
iets boven nor
maal.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland:
Voor woensdag: aantal uren zon:
2 tot 9, min. temp.: 1 tot 6 graden
boven normaal, max. temp.: van on
geveer normaal tot 4 graden boven
normaal. Kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 70 procent.
Kans op een geheel droog etmaal: 40
procent.
Voor donderdag: aantal uren zon:
2 tot 10, min. temp.: 0 tot 5 graden
boven normaal, max. temp.: 0 tot 5
graden boven normaal. Kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
80 proeent. Kans op een geheel droog
etmaal: 50 procent.
scheidene ongelukken opgeleverd.
„Er zou eigenlijk een regeling moe
ten komen dat zulke boten worden
geweerd uit de haven".
r,:* v
Vorig jaar nog gingen een vader
en een zoon met een licht polyester
bootje de haven uit. De havenmees
ter had ze nog gewaarschuwd dat
het buiten spookte en dat ze maar
beter dicht onder de kust konden
blijven. Ze waren eigenwijs en zijn
nog maar op het nippertje gered.
Wethouder Cornelisse: „Die poly
ester-bootjes die de mensen van el
ders op de auto gooien en hier naar
toe meenemen voor een weekendje,
zijn niet zeewaardig. Ik zou het
toejuichen als daar een vaste rege
ling voor kwam. Dit is voor de
veiligheid van de mensen zelf. Maar
het is een provinciale aangelegen
heid. Hiervoor kun je geen gemeen
te- of politieverordening treffen".
In Bergen op Zoom verricht de
watersportvereniging De Schelde,
die het beheer van de jachthaven
heeft, drie keuringen voordat een
ligplaats wordt toegewezen. Het
vaartuig mag geen wrak zijn, liet
moet goed onderhouden zijn en mag
nergens rot zijn.
„Is het wél in slechte conditie,
dan geven we aanwijzingen hoe het
verbeterd kan worden. We hebben
hier een wachtlijst van ongeveer
veertig schepen. De voorzitter van
De Schelde, de heer P. J. van Me-
chelen: „We gaan drie keer het
schip bekijken daarbij kijken we
ook naar de esthetische kenmerken.
Als het een wanstaltig gedrocht is,
wordt het afgewezen. Niet als het
een zuiver experimenteel geval be
treft. maar wél als het door een
amateu" met een wankleurverhou-
ding in elkaar is gezet. Vroeger
werden alle schepen geteerd en was
het in de haven nog een vieze prut-
boel ook. Alles werd telkens weer
vuil.
In de nieuwe situatie hoeft dat
niet meer. Een te weinig afgewerkt
en bijvoorbeeld geteerd schip, is
geen jacht meer te noemen. Als je
een botter met een koolteerkwast
beklimt, krijg je hem nooit meer
schoon. Maar als je hem elk jaar
met een afwasmiddel schoonmaakt
en insmeert met Noorse teer, kan
het resultaat althans voor een
botter, want daar misstaat het niet
bij geweldig zijn. Welnu, van een
of ander geteerd schip, zullen we
zeggen: „Jongen, geef dat schip eens
een lekker kleurtje". Vorige week
kregen we hier nog een amateur
bootje. Het was niet mooi, maar we
zeiden toen: „Als je dat en dat doet,
kan het wel". En niemand die zo
gek is te weigeren, want het is in
Nederland moeilijk om een ligplaats
te vinden. Bovendien kun je met
horizontale kleurbanden een hele
boel corrigerende effecten berei
ken".
Door de gemeente Tholen is enige
tijd geleden het initiatief genomen
tot het stellen van duidelijke eisen
waaraan sportvissersboten zouden
moeten voldoen. „We zijn hierbij
gestrand op de bijzonder weinige
wettelijke maatregelen en mogelijk
heden", aldus burgemeester J. E.
van Boeijen.
Omdat hij van mening was dat de
Staten van Zeeland meer konden
doen dan de gemeenten, heeft de
burgemeester in 1967 een brief aan bij de werf Scheldepoort.
Kijkje in de druk bezette jacht
haven van Yerseke.
het provinciebestuur geschreven. In
zijn antwoord schreef het Zeeuwse
bestuurscollege, dat liet de kwestie
had voorgelegd aan de andere
Zeeuwse gemeenten, maar dat die
dergelijke problemen niet bleken te
hebben of op een andere manier
wilden oplGssen. „We zijn dus nu
net zover als voordat we die brief
schreven. We zouden eisen gesteld
willen zien voor de kwaliteit van
het schip, van de stuurman, de red
dingsmiddelen en ook ten aanzien
van de verstrekking van alcoholhou
dende dranken aan boord. Het blijkt
nu dat dit gemeentelijk niet gere
geld mag worden, omdat dat in
strijd zou zijn met andere reeds
bestaande landelijke voorschriften,
die trouwens vaak verouderd zijn.
Ten aanzien van de capaciteiten van
de schippers bijvoorbeeld al, is lan
delijk totaal niets geregeld", aldus
burgemeester Van Boeijen.
En hij vervolgt: „Hierop lieeft de
vereniging Schuttevaer de regering
al vaak gewezen. Ten aanzien van
de zeewaardigheid bestaan mis
schien vage afspraken met de
scheepvaartinspectie. Juridiscli is er
dus voor de gemeenten een bijzon
der groot probleem in hoeverre zij
schepen kunnen weigeren, zolang
wettelijk niets is vastgesteld. Wél
lijkt er voor beperking van drank
verkoop een modus te vinden. Hier
bij zitten wij in Tholen zeer moei
lijk, omdat we op de grens van twee
provincies zijn gelegen".
In navolging echter van de ge
meente Bruinisse die dezer dagen
een appèlzaak over liet weigeren
van een drankvergunning heeft ge
wonnen, heeft de gemeente Tholen
nu ook een vergunning voor het
verstrekken van drank aan boord
van schepen, geweigerd. Ook in het
Tholense geval is de betrokken aan
vrager in administratief beroep hij
G.S. gegaan.
Volgens de Wel op het Openbaar
Vervoer artikel 10 lid 2, is de pro
vincie bevoegd verordeningen vast'
te stellen in het belang van de
passagiers, maar alleen als hierin
niet door de wet is voorzien. G.S.
schreven de gemeente Tholen in
1967 al, dat hierin landelijk wel was
voorzien en dat zij dus niets konden
doen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Rijk en provin
cie Zeeland beleven op 1 juli een
gezamenlijke feestdag. Rijkswater
staat is die dag gastheer voor een
aantal genodigden, bij de ingebruik
neming van één rijbaan van de nieu
we rijksweg 58 door Zuid-Beveland.
Het gaat om het gedeelte tussen de
Sloedam en Biezelinge.
Het provinciaal bestuur treedt als
gastheer op bij de ingebruikneming
van een nieuw gedeelte van de Zuid-
sloeweg tussen Nieuwdorp en 's Heer
Arendskerke. Het sein tot ingebruik
stelling van de twee weggedeelten,
die een belangrijk stuk van Zeeland
beter dan ooit zulen ontsuiten, zal
gegeven worden door de commissaris
der koningin in Zeeland, mr. J. van
Aartsen. De plechtigheden beginnen
's morgens om tien uur in het ge
bouw van de „Mission tot Seamen"
Burgemeester Van Boeijen vindt
dit onbevredigend. Ook had het pro
vinciebestuur aangestipt, dat een
vaartuig niet behoeft te worden
goedgekeurd als het niet voldoet aan
de eisen die gesteld worden in arti
kel 2 van het „Koninklijk Besluit
inzake de Verzekering van de Vei
ligheid van Reizigers in het Open
baar Vervoer".
„Dit is een besluit van 31 juli
1880 en is dus zeer verouderd",
aldus de Tholense burgervader. „Bo
vendien betreft onze problematiek
geen lijndiensten of openbaar ver
voer. Over de eisen die men aan de
bemanning kan stellen schreven
G.S. indertijd, dat dit een rijkszaak
is en dat dit niet provinciaal gere
geld moest worden. Het rijk zou
volgens dezelfde brief van 1967 een
binnenschepenwet in voorbereiding
hebben, maar die is nog steeds niet
tot stand gekomen.
Het college van Gedeputeerde
Staten, dat het probleem niet zo
urgent vindt, doet dus niets. Lande
lijk gebeurt er ook nog niets.
Dilettantisme en beunhazerij gaan
intussen in de snel groeiende
Zeeuwse recreatievoorzieningen een
steeds grotere en gevaarlijker rol
spelen. Als het kalf verdronken is
dempt men de put".
Burgemeester Van Boeijen ver
volgt: „Beperkende maatregelen
worden pas genomen als de serie
ongelukken erge vormen gaat aan
nemen. Intussen hebben wij zelf ook
een verantwoordelijkheid. Van de
openbare havenkade immers stappen
de mensen in hun gecharterde boot.
Dit geeft de mensen het vertrouwen
„dat de overheid er wel naar geke
ken zal hebben". Andere gemeenten
stellen op eigen houtje zeer beper
kende maatregelen op. Dit is juri
disch zeer zwak, maar niemand
neemt ooit de moeite om van deze
dingen werk te maken. Wat Bergen
op Zoom doet en wat Yerseke met
die foto's doet, is juridisch aan
vechtbaar". Volgens de heer Van
Boeijen hebben Gedeputeerde Sta
ten wel degelijk mogelijkheden.
„Wij hebben onze plicht gedaan. In
ieder geval hebben wij hieraan pa
pier versleten".
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG De zesjarige
jongens T. K. de J. en A. W. J. S., bei
den uit Middelburg zijn gewond ge
raakt toen zij tussen geparkeerd
staande auto's zonder uit te kijken de
Veerseweg' opliepen, juist op het mo
ment toen over deze weg een perso
nenauto kwam aangereden, bestuurd
door J. S. AL uit Middelburg.
De bestuurder kon ondanks krach
tig remmen niet verhinderen dat de
kinderen door de auto werden gegre
pen. Beiden zijn met hoofd- en snij-
wonden overgebracht naar het Gast
huis te Middelburg.
(Van een onzer verslaggevers)
TETERINGEN Kapelaan J.
van der Veeken, sinds 1959 als
kapelaan werkzaam in Teterin
gen, heeft de bisschop om onthef
fing uit de celibaatsverplichtin
gen gevraagd.
Aangenomen mag worden dat kape
laan Van der Veeken van dit verzoek
in een persoonlijk schrijven nog de
ze week aan de parochianen mede
deling zal doen.
Bovendien zal tijdens de missen
van zaterdag en zondag een nadere
verklaring n.a.v. dit besluit worden
voorgelezen.
(Van een onzer verslaggcefsters-
GOES De winkeliersvereniging
„Goes Zuid" lieeft in een open brief
aan de gemeenteraad van Goes haar
verbazing en verontrusting uitge
sproken over de medewerking van b
en w. bij de afgifte van een bouw
vergunning voor een agrimarkt in
Goes Zuid, vlak bij het winkelcen
trum, dat vandaag wordt geopend
In deze brief wijst de winkeliers
vereniging de raadsleden op het feit,
dat bij deze beslissing twee wethou
ders betrokken waren, die ook nauw
betrokken zijn bij de coöperatieve
landbouworganisaties die deze Agri
markt gaan bouwen.
„Een derw ethouders", aldus voor
zitter J. Luteyn en secretaris A. de
Jong, „is zelfs bestuurslid van de
coöperatieve vereniging. Wij vragen
ons af of zij, zonder zich hiervan be
wust te zijn, de ontwikkeling in de
landbouwsector om agrimarkten te
gaan exploiteren, niet teveel als al
gemeen belang hebben gezien en
daarmee een situatie hebben gescha
pen, die op het ogenblik juist de
landbouwsector zo moeilijk maakt:
namelijk een overbezetting van pro
ductiemogelijkheden".
De winkeliersvereniging „Goes
Zuid" wijst de raadsleden er op, dat
debeslissing van b. en w. niet in
overeenstemming is met de ambte
lijke adviezen van de afdeling Alge
mene Zaken. „Deze afdeling baseerde
haar advies", aldus „Goes Zuid",
„ongetwijfeld mede op een soortge
lijke ontwikkeling in Vlissingen,
waar alsg evolg van vestignig van
grote detailbedrijven op het indus
trieterrein, de binnenstand als koop
centrum in een zeer moeilijke positie
is kom ente verkeren. Honderden
vierkante meters verkoopruimte, zo
wel bestaande als nieuwbouw, staan
leeg en zijn onverhuurbaar gewor
den. Tot nu toe zijn daar zeventien
faillissementen uitgesproken.
Het Centraal Instituut voor Mid
den- en Kleinbedrijf heeft alle ge
meentebesturen in Nederland vorig
jaar gewaarschuwd tegen de gevol
gen van de vestiging van de detail
handelsbedrijven op industrieterrei
nen, aldus de winlceliersvereniging.
De winkeliersvereniging wijst er
verder op dat de realisering van het
winkelcentrum bijzonder moeilijk is
geweest. Pas na jaren is een beleg
ger bereid gevonden hetp roject ter
hand te nemen. „Het inwonertal van
Goes Zuid is nauwelijks groot genoeg
om het project succesvol te maken.
Daoro pzet en vormgeving is getracht
de risico's tot een minimum te be
perken. Er is een centrum ontstaan,
dat qua beschikbare vierkante me
ters verkoopoppervlakte volgens
rapporten van de Planologische
Dienst van het Centraal Instituut
voor Midden- en Kleinbedrijf iets te
royaal is opgezet".
„Pal tegen de woonwijk Goes Zuid
aan wordt nu gewerkt aan een pro
ject met een oppervlakte van onge
veer 1350 vierkante meter wat ver
dubbeling van de toch al te ruime
beschikbare verkoopoppervlakte be
tekent. Blijkens een uitspraak van
uw wethouder de heer drs. J. Dijk
graaf in een interview met De Stem
(dd. 19 juni- is een gezonde concur
rentie noodzakelijk. Wij, als winke
liersvereniging Goes Zuid, zullen de
laatste zijn die een gezonde concur
rentie niet op prijs zullen stellen,
maar wij menen dat juist het beleid
van b. en w. deze gezonde concurren
tie ernstig aantast".
Het bestuur van de winkeliersvere
niging wijst er verder op dat de nor
men van grondprijs en bebouwings
voorschriften voor het winkelcen
trum en het industrieterrein betreft,
zover uit elkaar liggen, dat van een
gezonde concurrentie geen sprake
meer kan zijn.
(Zie ook pagina 7-
m
(Van onze correspondent)
SAS VAN GENT Maandagmor
gen om tien uur verleende bestuur
der G. van D. uit Terneuzen op het
kruispunt Bolwerk-Zeelandiastraat in
Sas van Gent geen voorrang aan een
personenauto uit Sas van Gent. Er
ontstond een aanrijding met wat scha
de.
(Van onze correspondent)
YERSEKE Op de eerste mossel
veiling van liet nieuwe seizoen in
Yerseke is door vier kotters ongeveer
1000 ton mosselen aangevoerd. De
mosselen waren afkomstig van de
kweekplaatsen in Zeeland. Dc gebo
den prijs bedroeg minimum 16,en
maximum 40,per ton van 100 kg.
Het visgewicht liep van 16 tot 22 kg.
De mosselen werden opgekocht
door de exporteurs van verse mosse
len, die maandag 29 juni het seizoen
zullen openen. De mosselconservenfa-
brieken hebben onderling besloten
de aanvang van het seizoen nog een
week uit te stellen. Woensdag wor
den 10 a 15 kotters op de veiling ver
wacht met mosselen uit de Wadden.
Het visgewicht is daar iets beter en
loopt tot 26 kg.
(Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT Tijdens hei
werkzaamheden op de Industrieweg
in Sluiskil, ter hoogte van het
woonwagenkamp, is gistermiddag
omstreeks half vier een telefoonka
bel zo ernstig beschadigd, dat het
onmogelijk is geweest interlokale
gesprekken met Sas van Gent en
Sluiskil te voeren. Ook de inwoners
van Sas van Gent en Sluiskil kon
den niet buiten de stad bellen.
Om Sas van Gent en Sluiskil
enigszins uit het isolement te ver
lossen, werden bij het ziekenhuis in
Sluiskil en bij het postkantoor in
Sas van Gent mobilofoons geplaatst.
Het voeren van lokale gesprekken in
de beide „telefoonloze" gemeenten
was wel mogelijk.
Bij het ter perse gaan van deze
editie was nog niet bekend of de ka
bel weer is hersteld. Wel verwacht
te de PTT dat de telefoongesprekken
na vandaag weer normaal gevoerd
kunnen worden.
(ADVERTENTIE)
pasop
Meer en meer zaken leggen zicli toe op
de verkoop van goedkoop bont. Tegen
verleidelijk lage prijzen wordt u bont aan
geboden, dat er op liet eerste gezicht erg
goed uitziet. Soepel, glanzend, zacht aan dc
vingertoppen. Zo lang als bet duurt!
Want na één seizoen begint dat bont
zonder naam te vervalen. Beginnen de
haren uit te vallen. Komen de voortijdige
scheurtjes. En krijgt u spijt van uw
impulsieve aanschaf.
Voor niet-experts is het vrijwel
onmogelijk het verschil te zien tussen dit
naamloze bont en écht bont.
Hendriksen kan u maar één tip geven:
echt bont kan niet goedkoop zijn.
Als u langer dan één seizoen plezier van
uw bontmantel wilt hebben, zult u meer
moeten betalen. En merken, dat u<
liteindelijk goedkoper uit bent:
Een bontmantel van Hendriksen is
daarom betrekkelijk kostbaar in aanschaf.
Onze eigen inkopers hebben bet bont zelf
geselecteerd op de grote internationale
pelsmarkten. De iSbel in uw bontmantel
werd na een strenge controle
(gegarandeerd door Stichting Bont-
waarborg) ingenaaid door een van
onze eigen bontwerkers in ons eigen
atelier. Trouwens, daar wordt
de mantel zelf ook vervaardigd.
Daarom garandeert onze label niet alleen
kwaliteit, maar ook exclusiviteit.
Juist deze zomer kunt u zich daarvan
overtuigenNu onze kollektie op zijnrijkstis.
Verder dan de normale 10 zomer-
korting zullen we nooit gaan. Hendriksen
houdt zijn naam hoog (vlak onder het lusje)
Onze bontfolder met hoogtepunten
ligt op uw aanvraag te wachten.
Breda Grote Markt 25, tel. 01600-30650.