"Je moet er niet
als een
onbenul zitten
CLEO
LAINE
"QUIZMASTER" HERMAN VAN RUN:
luister naar
artistiek
fenomeen
BALLET UIT
EINDHOVEN
BOEK EN PEAAI
SKICE
COOLOGNE
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Heer Bommel
MAANDAG 22 JUNI 1970
(Van een onzer redacteuren)
UTRECHT „Deinokrasie hier?"
Dat staat met grote, witte, mis
troostig uitgedropen kalkletters
op de muur van het gehouw
waarin quizmaster" Herman van
Run mij ontvangt: de school voor
de journalistiek in de Utrechtse
Palmstraat. „Quizmaster" Herman
van Run, zo kennen de televisie
kijkers hem, de bekwame leider
van wet-strijd van de NOS, drs.
H. van Run is hij voor de leer
lingen van die school.
Quizmaster Herman van Run zet
er zelf aanhalingstekens voor en
achter: „Ik vind het eigenlijk geen
quiz, dat is voor u natuurlijk een
verpletterende mededeling, want u
denkt hier te zitten bij een quizmas
ter. In werkelijkheid zit u bij ie
mand, die zich niet zo voelt omdat
hij meent, dat dat programma Wet-
strijd eigenlijk geen quiz is maar
eerder een test, die een beetje quiz-
zerig verloopt, meer kun je er niet
van zeggen.
Het is een test naar wat het
Nederlandse volk eigenlijk van de
wet weet, een test die niet alleen
uit academische nieuwsgierigheid
wordt afgenomen, maar die wordt
gebracht om via de vertoning ervan
de kijkers en luisteraars zelf enige
wetskennis bij te brengen, respec
tievelijk ze te motiveren tot het
aandacht krijgen voor een betrekke
lijk dorre materie, waar de doorsnee
Nederlander zich niet bijzonder voor
interesseert. Dat is het".
Hij strijkt even over zijn snor. In
het klaslokaal, waarin hij tegenover
me zit, hangt een bordje: verstaan
ze me? Begrijpen ze me? Verveel ik
ze?
„Tja, hoe ik van leraar aan de
school voor de journalistiek nu plot
seling quizmaster ben geworden?
Leen Timp, de regisseur van dat
programma, vermoedde dat ik daar
voor de geschiktheden zou bezitten.
Hij had een overigens eenmalige
ervaring met mij toen ik een keer
een forum heb geleid waar hij bij
was. Dat is geweest in de sociëteit
Teisterband in Haarlem. Leen heeft
de eindredacteur op mij geatten
deerd. Er is een afspraak gemaakt
en toen is het begonnen. Het leuke
voor mij was natuurlijk, dat het
onderwerp van Wet-strijd heeft te
maken met het onderwerp, dat ik
hier op de school voor de journalis
tiek geef. Ik ben hier vakdocent
recht en ik heb ooit rechten gestu
deerd, zij het vrije studierichting,
vandaar dat ik de graad van drs. en
niet van mr. in de rechten heb".
Hoe lang bent u al aan de
school voor de journalistiek?
„Van de oprichting af, dat is nu
dus bijna vier jaar."
U heeft steeds hetzelfde
leervak gehad?
„Jé?, ja. Ik omschreef dat vaag met
recht. Maar dat is natuurlijk een
heleboel. Daarin doe ik in het bij
zonder inleiding op het recht, staats
recht en strafrecht".
Voor uw benoeming als do
cent aan de school voor de
journalistiek was u hoofdre
dacteur?
„Daarvoor ben ik hoofdredacteur
van de NHC, de Nieuwe Haarlemse
Courant, geweest ja. Daarvan moet
u zich geen overdreven voorstelling
maken, want de NHC was een kop
blad van de Tijd, dat betekende dat
je die hoofdredactie voerde in ver
regaande ondergeschiktheid aan het
moederblad. Je hoofdredactionele
taak bestond er eigenlijk in hoofd
zaak uit, dat je in Haarlem op de
plaatselijke redactie leiding had te
geven en dat je voor de stad Haar
lem zelf gold als de representatieve
man van dit kopblad van de Tijd".
U hebt nu een paar seizoe
nen Wet-strijd geleid, zijn er
bepaalde typerende voorval
len geweest?
„Ja, een paar droevige en schok
kende ervaringen, die je altijd hebt
wanneer er fouten worden gemaakt.
En die fouten zijn althans bij life-
uitzendingen onherroepelijk. Er is
een keer een bijzonder vervelend
ding gebeurd, een ernstige fout.
Toen heb ik op gezag van de
redactie overigens beweerd dat
Cuba geen diplomatieke betrekkin
gen met Nederland had. Dat was
een blunder, want dat hebben wij
wel. En ik kan me hier ook niet aan
onttrekken want ik zeg nu wel dat
het de schuld van de redactie was,
maar ik had zelf ook beter moeten
weten. Maar dan neem je gewoon
aan dat het wel zo is.
Maar goed. Wij zijn niet attent
geweest. Het was afschuwelijk, de
mensen gingen opbellen en die am
bassade reageerde ook diezelfde
avond nog. Het is diezelfde avond
nog keurig ruiterlijk rechtgezet door
de NOS. En even keurig ruiterlijk
heb ik in de volgende uitzending
nog een keer gezegd, dat we daarin
mis waren geweest en dat dat ons
verdriet deed. Overigens ben ik van
mening, dat je gerust fouten mag
maken voor de televisie, maar dan
moet je ze ook toegeven.
En als er dan mensen zijn, die
vinden dat „dat niet kan" en die
vinden dat „dat een definitieve af
gang is", nou dan moeten die men
sen dat maar menen. Van het oor
deel van zulk soort mensen trek ik
mij geen donder aan.
Wat overige ervaringen betreft:
het is leuk dat ofschoon dit
onderwerp van nogal dorre aard is
blijkt dat de mensen met genoe
gen meedoen, het leuk vinden en
allemaal de kinderlijke drift hebben
om het beter te doen dan de andere
ploeg. De laatste uitzending stonden
studenten tegenover agenten. Er zijn
ook wel eens politieke groeperingen
geweest. Er is een keer geweest de
gemeenteraad van Amsterdam tegen
die van Rotterdam, er is geweest
Provinciale Staten van provincie x
tegenover provincie ij. Als je dan
die mensen bij elkaar hebt, ook min
of meer bejaarde mensen en echte
of quasi-gewichtige mensen uit het
maatschappelijk leven, blijkt dat ze
met een kinderlijke „wef'-ijver aan
deze strijd meedoen.
Ze voelen ook dat tegenover het
Nederlandse volk te kijk zitten. En
ineens gaan ze er waarde aan hech
ten om, in welk opzicht dan ook, het
beste te zijn. Blijkbaar hebben die
mensen niet eens voldoende relativi-
N.O.S.-quizmaster Herman van Run.
teitszin om te bedenken: nou ja, het
zal me een zorg wezen, ook al
weten wij die dingetjes niet, daarom
zijn wij toch nog niet veroordeeld.
Ze doen net alsof hun hebben en
houden ervan afhangen. Ik merk
wel bij zo'n uitzending, dat de ima
go die men in Nederland heeft voor
die mensen van verdomd grote bete
kenis is".
Krijgt
vervolg?
deze quiz nog een
„Ja, de NOS is zeker van plan
ermee door te gaan in het volgende
seizoen. In het vorig seizoen zijn ze
zelfs van plan geweest het om de
veertien dagen te brengen en dat is
iets waar ik sterk tegen was en nog
ben, want ik vind dat er weinig
programma's zijn die een frequentie
van veertien dagen gedogen. Dan
moet het wel zo verschrikkelijk
goed en boeiend zijn. Je gaat vaak
iets om zeep brengen als je het te
vaak voor de buis brengt. En als
iets nu net goed zit dan moet je het
juist een beetje zuinig doseren. Dan
hou je het wat spannend".
Is er een opvallend verschil
tussen de groepen deelne
mers?
„Er is een duidelijk verschil in
sfeer tussen jongere en oudere deel
nemers. Ik vind ook dat het een
verschil maakt wanneer je een poli
tiekorps hebt of je hebt studenten.
Die studenten nemen het wat losser,
een politiekorps is weer wat gespan
nener. Die willen het geweldig goed
doen. We hebben ook een keer amb
tenaren gehad van het ministerie
van Justitie. Die deden het verdomd
goed en erg punctueel. Ze letten erg
scherp op de vragen en uit hun
kring kwam de meeste kritiek op de
manier waarop de vragen gesteld
werden.
Het waren ook mensen, die het
verdomd ernstig namen, maar dat
kun je ook wel van het ministerie
van Justitie verwachten, trouwens
van alle ambténaren. Weet je wat
wel gek is? Als mensen deelnemen
aan zo'n wedstrijd hebben ze moni
toren voor zich staan. Daar zien ze
op wat er gebeurt. Ze kunnen er
clus ook op zien wanneer ze zelf
gefocust worden. Ze worden dan
naderbij gehaald door de camera.
Die mensen reageren daarop op een
tamelijk infantiele manier, doordat'
ze dan zenuwachtig gaan grjnneken
en geweldig verlegen worden. Je
moet tevoren aan de mensen vragen
dit alsjeblieft niet te doen".
Herman van Run blaast bedacht
zaam de rook van zijn sigaret uit
voor hij iets zegt over de quizmaster
in het algemeen:
„De mensen, die zoiets voor de
televisie leiden, moeten eigenlijk
zelf enig verstand hebben van de
dingen waarover ze praten. Je moet
er niet als een onbenul zitten en
woorden in de mond nemen waar
van je de strekking niet begrijpt
zodat je aan de vent die naast je zit
moet vragen: hoe zit het eigenlijk.
Dat moet je zelf weten. Het is een
heel ernstige zaak, die je niet zo
maar even doet". Er zijn vele quiz
zes op de t.v. geweest. Wie ze ge
zien heeft kan dit alleen maar bea
men.
LONDON (AP) Haar stem
heeft een machtige klank als van
een Caruso, de teerheid van fijne
kant, een verbazingwekkende om
vang vol schakeringen en nuances
en haar liederen variëren van Sha
kespeare tot opera en Duke Elling
ton.
Zij treedt zelden op in het open
baar en is buiten Europa zo goed
als onbekend, maar volgens musici
en vereerders is zij de beste le
vende jazz-zangeres.
Zij is de 42-jarige Engelse Cleo
Laine, een voormalige kapster en
schoenenreparatrice, die aan het
leven met haar kinderen op het
land de voorkeur geeft boven de
gejaagdheid van de showbusiness.
„Als ik het verlangen koesterde
een internationale ster te worden,
zou mijn eerste stap zijn naar
Amerika te gaan", zei zij onlangs
achter het toneel van een jazz
club, terwijl prinses Margaret bui
ten wachtte om haar geluk te wen
sen, „maar ik ben gelukkig ge
trouwd en wil hier niet vandaan".
Zij is als ster opgetreden in
opera's, heeft rollen gespeeld in
gewone toneelstukken sir Lau
rence Oliver vindt haar uitstekend
en heeft gezongen in vele klas
sieke concerten met symphonie-or-
kesten.
De „Times", het blad van de
deftige stand, heeft het opgegeven
te proberen haar in een vakje on
der te brengen en schreef: „Wij
kunnen Stravinsky na het horen
van een uitvoering van Bernstein
te aanzien van miss Laine slechts
nazeggen: „Buitengewoon".
Bij haar laatste concert in de
Queen Elizabeth Hall waar zij
met het Londense Philharmonisch
Orkest de première bracht van een
nieuw werk van Francis Poulenc
zong zij normale jazz, stukken
van Bach, Kurt Weill en Charles
'Ives, liederen van T. S. Eliot en
Shakespeare en een commentaar
op de onlusten te Chicago.
„Geen andere zangeres ter we
reld had op zo ontzagwekkende
wijze zulk een verscheidenheid
van stof kunnen brengen", juichte
de criticus Derek Jewell en de
recensent James Greenwood
schreef: „Haar stem is een van de
schoonste instrumenten op aarde".
„Ik weet zeker, dat ik me zou
vervelen als ik uitsluitend jazz zou
moeten zingen", verklaarde zij.
„Alle goede zangeressen hebben
invloed op me gehad: Ella Fitzge
rald en Sara Vaughan en Billie
Holiday enzovoorts, maar ik hoop
dat ik alles aan hen ontleend heb
wat ik kon en het opzij heb gezet
en mezelf heb gevonden".
„Soms ben ik tevreden over me
zelf, maar zeer vaak gedeprimeerd,
wat iedere kunstenaar moet zijn
als hij zichzelf niet bedriegt".
„Ik geloof niet dat ik de grote
massa van jongere luisteraars erg
aantrek al ben ik eens vierde ge
weest op de hit-parade, maar ik
heb het gevoel dat ik voldoe aan
de behoefte van heel veel mensen,
die door de pop-wereld worden
verwaarloosd".
Zij is van mening, dat je beter
van jazz kunt overgaan op klassie
ke werken dan dat operazangeres
sen op jazz overgaan, omdat de
meesten van hen die het proberen
„interessant, maar zeer onritmisch"
klinken.
Muzikaal is miss Laine een na
tuurverschijnsel. Zij is te Londen
geboren uit Westindisch Britse ou
ders, opgegroeid zonder opleiding
en haar enig optreden in de show
business was als een kind-figuran-
t* .in de film „De dief van Bag
dad". In 1950, toen zij 23 was,
zong zij eens met een semi-profes-
sionele band op een dansfeest.
Eenmaal was genoeg. Zij heeft
nooit meer schoenen gerepareerd.
De basspeler nam haar onmid
dellijk mee naar John Dankworth,
de veelzijdige Britse musicus die
componeert, arrangeert en leider is
van enkele van de meest stoutmoe
dige jazzgroepen in Engeland.
Dankworth engageerde haar,
trainde haar en trouwde haar. Om
streeks 1961 had zij meer dan een
miljoen platen verkocht. Die zomer
speelde zij tijdens het festival van
Edinburgh de hoofdrol in de opera
„The seven deadly sins" van Kurt
Weill-Berthold Brecht. Klassiek
optreden volgde met wat filmwerk
en in 1965 werd haar opname van
een op muziek gezet album van
Shakespeare door de internationale
critici bij stemming uitgeroepen
tot de triomf van het jaar.
Zij is in niet-muzikale rollen
opgetreden in Edinburgh als
Andromache in „de Trojaanse
vrouwen" in het Londense Roy
al Court Theatre en voor de radio.
Zij heeft een onderscheiding van
het Berlijnse t.v.-festival gewon
nen en de City of Londen heeft
een liederencyclus voor haar uitge
schreven.
Zij en Dankworth wonen in een
landhuis met 21 kamers in Buc
kinghamshire en bouwen hun ei
gen theater voor muziekfestivals.
Zij zingt slechts enkele keren 'per
jaar te Londen „maar ik doe veel
t.v. op het vasteland en cabaret als
we de inkomstenbelasting moeten
betalen".
Wyn Morris, leider van de Royal
Choral Society, viel haar pleitend
in de rede: „Ik ben maar een
langharige, maar jij hebt een fabel
achtige stem, je hebt de muzikali
teit en het intellecte vermogen,
ach, waarom maak je geen platen
van de liederencyclus van Schu
mann?"
„Omdat ik er nog niet aan toe
gekomen ben", antwoordde zij met
een brede glimlach.
Maandagavond 19.30 uur Nederland n Coronation Street.
(ADVERTENTIE)
00
In
flakons,"1
sprays,
towelettes
en handige
mini-rollers.
Warm? Heerlijk verkoe
lende Skice
ijs-eau de cologne
verkwikt a la minute!
'n Wondertje van koelte!
van BOL-DOOT
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
NCRV
19.04 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
19.12 PLEASE SIR:
herhaling: „Tot ziens, en wei-
bedankt meneer"
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 DE ONGRIJPBARE PIMPER
NEL: Vanavond laatste afleve
ring: „Leve de vrijheid.
21.10 MET LIEDJES HET LAND IN
Luchtig zomeravondprogram
ma waarin een aantal bekende
Nederlandse artiesten bekende
liedjes ten gehore brengt.
22.00 IK ZIE, IK ZIE:
Korte quiz
22.10 LEGER DES HEILS (kleur)
Eerste van twee documentaires
over het Leger des Heils. Van
avond: Soldiers of Pity"
23.00 JOURNAAL NOS
23.05 SLUITING.
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
1S.55 JOURNAAL
19.04 DE EENENTWINTIGSTE
EEUW (kleur)
„Auto's straks"
VARA
19.30 CORONATION STREET
De zaken staan er voor mr.
Swindley niet rooskleurig voor
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 HIER IS LUCY (kleur)
Afl.: „Een juweel van een af-
spr&sk"
20.45 ANALYSE VAN EEN MOORD
Film van Otto Preminger
23.20 JOURNAAL NOS.
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 SPORTTRIBUNE
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 ALLEDAG
Openluchtweekenden in pro
vinciale en rijksdomeinen
20.50 MOORD OP ZIJN ITALIAANS
22.40 NIEUWS
18.40 NIEUWS
18.45 PETITE ABEILLE
Voor de kleuters
19.00 ANTENNE-SOIR
Waalse actualiteiten
19.25 MUSTI
Voor de kleuters
19.30 LUNDI-SPORTS
20.00 JOURNAAL
20.30 LES VOLANTS
De auto van Carl Benz tot on
ze dagen
21.10 MAX LE DéBONNAIRE
Feuilleton
22.10 HET RAADSEL JEANNE
n'ARr
22.40 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.15 MONITOR (kleur)
Actualiteiten
21.00 TUSSENMAALTIJD (kleur)
Een nieuw vrolijk onderhou
derad menu
21.45 MENINGEN IN MARYVILLF
Film
22.30 JOURNAAL MET COMMEN-
TAAR EN WEERBERICHT
(kleur)
22.50 FLUCHT (kleur)
Film van Katja Tscheusehner
23.40 JOURNAAL (kleur)
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, actualiteiten en
tifoopnopi Ah f
20.15 DE EENZAME NATIE
De Hongaren
21.00 DE ZAAK MAURIZIUS
Frans-Italiaanse speelfilm ui
1953
22.35 JOURNAAL (kleur)
22.45 FILMFORUM: CINéMA IN
OPSTAND
23.35 SLUITING.
Maandag 22 juni
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 VPRO-maandag: ge
varieerd progr. met klass. muz.
(13.00 Nws). 14.25 Schoolradio.
NOS: 14.45 Vrijheid en organisatie
in de wetenschapsbeoefening I, le
zing. 15.20 Eurolight: Klanken uit
Tsjechoslowakije. 16.00 Nws. AVRO:
16.03 Caribia: Muziek uit Suriname
en de Nederlandse Antillen. 16.30
Voor de jeugd. 17.30 Brabant jour
naal. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws.
18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik ver
bind u door. praatje. 18.30 Stereo:
Krabbels in de kantlijn: licht muz.-
progr. en praatje. 19.30 Nws. RVU:
19.35 Educatief Toerisme: 'n belang
rijk facet van het Volksontwikke
lingswerk. Spreker: Tom Hoogland.
NOS: 20.05 Stereo: Jazz in actie
(opn.) 21.00 Taalbeheersing: basis of
barrière: een reeks programma's
over spreken en luisteren, schrijven
en lezen (IV). 21.10 Stereo: lichte
grammof.muz. 21.40 Gamma van
Alpha en Bèta: progr. over recente
vorderingen in de wetenschap.
NVSH: 22.10 Sextant - radiomagazi
ne van de NVSH. NOS: 22.30 Nws.
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Volgende week
woensdag zal de NOS-televisie van
20.30 tot 21.10 uur op Nederland 1
rechtstreeks het deel „Rain Forest"
uitzenden van de voorstellingen, die
de Merce Cunningham Dance Com
pany die avond geeft in de Stads
schouwburg te Eindhoven.
Zoals wii al berichtten zal deze
avant-gardistische dansgroep in het
kader van het Holland Festival een
dag later in Breda optreden.
ZOALS MIJN goede vader zei,
Onder deze titel zijn drie verhalen
van Marten Toonder over Heer
Bommel en Tom Poes samengevat:
de tekeningenstrip steeds bovenin
de bladzijde, de tekst daaronder.
In „De Tijwisselaar" wordt duide
lijk gemaakt dat kennis van de we
tenschap niet altijd even heilzaam is
voor het welzijn van de gemeen
schap. De kleine gemeenschap op
het eiland Raap is redelijk gelukkig
en dat geluk wordt mogelijk ge
maakt door de tijwisselaar Horle-
toet, die met zijn tijstok en wind
molen het getij en de wind in de
hand heeft. Wanneer kapitein Wal
Rus op het eiland komt is het met
de rust gedaan. Hij weet Horletoet
er van te overtuigen dat eb en vloed
iets met de maan te maken hebben.
Dat is het begin van het eind.
„Kwade inblazingen" toont de
angst van de maatschappij voor
langharige wezens, die zij zelf heeft
opgeroepen en die reageren overeen
komstig de „inblazingen", die zij
vanuit de maatschappij krijgen. Zo'n
inblazing is een schot hagel van een
in paniek geraakte Heer Bommel of
een tactvolle strafexpeditie van de
politiemacht van Bommelstein. Het
langharig gevaar verdwijnt wanneer
de dwerg Kwetal zijn oloroori op
haalt, die hij bij het ipsen had
achtergelaten bij het schuurtje van
de heer Bommel.
In „Hupbloemerij" tenslotte wordt
de computermaatschappij volkomen
ontregeld omdat kwade elementen
hupzaad onder de bevolking ver
spreiden waardoor iedereen uit zijn
gewone doen raakt. Iedereen wordt
lief en vriendelijk voor de ander
maar dat dreigt regelrecht tot de
ondergang van de maatschappij te
leiden. Gelukkig is er één, die zijn
zinnen bij elkaar houdt en dat is
Tom Poes.
F. DE LIGT
(Zoals mijn goede vader zei. Mar
ten Toonder. Bezige Bij, Amsterdam
1 8,50)
22.40 Meded. AVRO: 22.43 Radio
journ. NOS: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: licht muz.progr
met Metropole-orkest, instrum. trio
en solisten. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr
(12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30
Nws.; 12.41 Hier en Nu: actualit.)
14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: So
praan, fluit en gitaar: klass. en mod.
muz. 15.00 Gereformeerde kerkd.
NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland:
Inform, over Overijssel, afgewisseld
met muz. (16.0016.02 Nws.) Over-
heidsvoorl; 17.20 Publiciteitsmedia
in Suriname. Vraaggesprek van Cees
van Maasdam met de heer W. Lio-
parens. NCRV: 17.30 Stereo: Meis
jeskoor met instrum. sextet. Politie
ke Partijen: 18.19 Uitz. van de
PvdA. NCRV: 18.30 Nws. 18.41 Hiel
en Nu: Actualit. E.O.: 19.00 Wij
hebben een woord voor de wereld:
veelgevraagde geestelijke muziek
19.20 Reformatie en Reveil: Israël in
het brandpunt: lezing. 19.35 Muz.
Intermezzo. 19.45 Opbouw: weke
lijkse bijbelstudie. NOS: 20.00 Ste
reo: Holland Festival 1970: 20.00
Magazine met rep., interv., discus
sies en perskritieken. 21.00 Portret
van John Cage. NCRV: 22.20 Avond
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Ste
reo: Platennws. 23.30 Stereo: NCRV-
Vocaal-ensemble: mod. liederen
23.55 24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Jatn-on-
Radio: licht pl.progr. KRO: 13.00
Nws. 13.03 Waarom niet?: licht
lunchpregr. 14.00 Nws. 14.03 Hol
ster: pop- en countrymuz. (15.00
Nws.) 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr
popmagazine. 17.00 Nws. 17.02—
18.00 Draaijijofdraaiik: verz.pl.progr
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws 12.03 Muz.progr. (12.08
Landb.kroniek. 12.30 Weerbericht
meded. en SOS-ber. voor schit
pers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00
Nws., weerber., dagklapper en
beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws
14.03 Nwe orkestmuz. (15.00 Nws.)
16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09
Voor de zieken. 17.00 Nws., weer
ber. en meded. 17.15 Blues, negro
spirituals en gospelsongs. 18.00 Nws
18.03 Verz.progr. voor soldaten
18.30 Intermezzo. 18.45 Sport. 18.52
Taalwenken. 18.55 Lichte zang. 19.00
Nws., weerber. en actualit. 19.40
Lichte muz. 19.45 Missieprogr. 20.00
Operakroniek. 22.00 Nws., ber. en
De Zeven Kunsten. 22.20 Lichte
muz. 23.00 Nws. 23.10 Nwe muz
23.40 Nws. 23.450.15 Voor de zee
lieden.
Dinsdag 23 juni
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammof.muz, 8.00 Nws. 8.11 Radio-
journ. 8.20 Stereo: Lichte grammof.
muz. (8.308.33 De groenteman)
8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit
gebreide reportage of herh. NOS-
progr. 9.35 Waterstanden 9.40 Muz.
uit de middeleeuwen en Renaissan-
ce.(opn.) AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(hr). (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rond
om 12 brogramma voor de vrouw
(11.55 Beursberichten).
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klass. muz. (gr.) (7.30 Nws.
7.32 Hier en Nu: actualit.) 8.00 Nws.
8.11 Stereo: Te Deum Laudamus.
gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32
Stereo: Voor de huisvrouw (9.00
9.10 Gymnastiek voor de vrouw).
9.35 Schoolradio. 10.00 Bijbelse ver
kenningen. 10.15 Stereo: Operafrag
menten van Wagner (gr.) 11.00
Nieuws. 11.03 Stereo: Nederl. Ka
merorkest en solist: klass. muz.
11.25 Voor de zieken. 11.55 Meded.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep: licht pl.progr. (10.00
Nws. 11.00 Nnws 11.03 Een op
vallend vrolijke gevarieerde visite.
(12.00 Nws.)