VOORBEREIDING WERK POSTERSCHEI DE
Afsluitmethode nog onbekend
DOOR-KIEK-
DOOSJE
Protest tegen parkeerplaats
op oude spoorlijn in Hulst
I
Oude bekenden
van Terneuzen
Tuinder
Vrijheid, blijheid,
maar niet
op de camping
gratis
nstuif zeeland
Duizenden toeristen
vallen uit de boot
Philips
Café-houder wil meer parkeerruimte voor klanten
Foto
TSRP
WEER BLIJFT GOED
Onderscheidingen
voor brandweer
commandanten
ZZ - Zeventig
26 juni open
REACTIE
VAN MENSEN DINGEN EN DADEN
3
DONDERDAG 11 JUNI 1970
3
(Van een onzer verslaggevers)
DE VOORST (N.O.P.) Het
komende jaar wordt bijzonder be
langrijk voor de laatste, moeilijk
ste en kostbaarste fase in de uit
voering van de Delta-werken.
Volgende zomer zal Rijkswater
staat namelijk een beslissing moe
ten nemen over de afsluitingsme
thodiek van de negen kilometer
brede Oosterscheldc-mond. Aldus
ir. H. A. van der Tuin van de
„Delta Dienst van Rijkswater
staat" tijdens de persdag in het
Waterloopkundig laboratorium De
Voorst in de Noordoostpolder.
In dit laboratorium zijn technici
in opdracht van Rijkswaterstaat, in
een speciaal daarvoor gebouwde
OosterscheMe-hal (25.000 m2 groot),
druk bezig met het meten van de
maritieme krachten tussen Bergen
op Zoom, het Volkerak en de Noord
zee. Zij hebben daar nauwkeurig op
schaal een overziehtsmodel gemaakt
van de Oosterschelde en daarnaast
een detailmodel van het tracégebied
van de Oosterscheldedam.
Hun bevindingen zullen mede be
palend zijn voor de keuze die ge
maakt moet worden tussen twee be
proefde afsluitingstechnieken, n.l.
de afdamming door middel van
doorlaatcaissons of door een geleide
lijke sluiting met beliulp van een
kabelbaan.
Het is mogelijk dat beide technie
ken toegepast zullen worden bij de
amputatie van de Oosterschelde zee
arm.
Voordat men begint met de defini
tieve sluiting, die zal plaatsvinden
in de periode 19721978, hebben de
bedwingers van de zee de Ooster-
scheldemonding (door de aanleg
van werkeilanden op bestaande pla
ten gespleten.
Na de nodige voorbereidingen te
hebben getroffen zal vanuit de werk
eilanden en vanuit de werkhavens
„Schelphoek" (Schouwen) en „So-
phiapolder" (Noord-Beveland) ge
lijktijdig de aanval worden ingezet
op de stroomgaten Hammen, Schaar,
Van Roggenplaat en Roompot.
Wat de dichting van deze stromen
betreft, zal 100 miljoen kubieke me
ter zand, twee miljoen ton mijn-
steen, twee a drie miljoen ton stort-
steen en anderhalf miljoen vierkante
meter aan bodemverdedigingen ge
moeid zijn. De kosten voor dit gi
gantische werk werden in 1968 op
570 miljoen gulden geraamd.
(ADVERTENTIE)
Reeds meer
dan een halve eeuw
zijn wij specialisten
voor verfijnde
sieraden met brillanten
J. van der Loo
Juwelier
Lijnbaan 69 Rotterdam
ilmiiiiiF in
Vooruitzichten
voor vrijdag en
zaterdag,
opgesteld door
het K.N.M.I.:
Vrij warm, met
later meer
bewolking
plaatselijk een
bui.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor vrijdag: aantal uren zon: 4
tot 12; min.-temp.: 3 tot 8 graden bo
ven normaal.; max.-temp.: 2 tot 7 gra
den boven normaal; kans op een dro-
ge periode van minstens 12 uur; 95
procent; kans op een geheel droog
etmaal: 70 procent.
Voor zaterdag; aantal uren zon; 3
tot 11; min.-temp.: 3 tot 8 graden bo
ven normaal; max.-temp. 1 tot 6 gra
den boven normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
80 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 60 procent.
STRAND VERWACHTING
Het blijft volop zonnig met tijdelijk
een iets koelere zeewind. In de mid
dag toch nog 20 a 23 graden. Zee
water 17 graden.
Vooruitzichten: ZeeT waarschijnlijk
ook tijdens het weekeinde nog zo
mers strandweer terwijl de luchtdruk
in het Noordzeegebied langzaam
weer iets gaat stijgen.
Minutieus wordt in de Ooster-
sclielde-hal in de Noordoostpolder
op schaal het laatste grote Delta-
project nu al uitgevoerd.
i.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM De vakantie van
enkele duizenden Nederlandse toe
risten dreigt in het water te vallen
omdat een schip niet op tijd klaar is.
Dit wordt toegegeven door het Ver-
eenigd Cargadoorskantoor dat op
treedt voor Fred Olsen Lines.
Het voornemen van de rederij was,
een nieuwe motorschip, genaamd
„Blenheim" (capaciteit 1200 passa
giers) die seizoen 25 maal op en neer
te laten varen tussen Amsterdam en
Kristiansand. De oplevering, die oor
spronkelijk eind maart had moeten
plaatsvinden, is door de werf uitge
steld tot na de zomer. Pogingen van
Fred Olsen om in plaats van de „Blen
heim", waarop enkele duizenden Ne
derlanders hadden geboekt, een ver
vangend sclvp te vinden, zijn mis
lukt. De in gebreke blijvende rederij
kan krachtens de kleine lettertjes van
de vervoersovereenkomst niet aan
sprakelijk worden gesteld.
(ADVERTENTIE)
Tijdelijk
bij 3 Philips
Photoflux
wflitsblokjes jvv r
(Van onze correspondente)
SAS VAN GENT Op het con
gres van de Belgische brandweerfe
deratie te Schaarbeek (B.) ontving
de Nederlandse delegatie, bestaande
uit de heren H. den Hartog, com
mandant brandweer Borsele en E. L.
de Vriendte commandant brandweer
Sas van Gent, de eremedaille van de
Belgische brandweerfederatie uil
handen van majoor Rombouts. Ter
gelegenheid van het congres van de
Nederlandse brandweercommandan
ten te Amsterdam ontving de heer
A. L. de Vin, commandant brand
weer Terneuzen, dezelfde onder
scheiding uit h'an'deij van kapitein
commandant H. Geers .van de brand
weer Brugge'. Deze medaille viel
ook ten deel aan de heer A. Swieb,
hoofdbrandmeester van Vlaardingen,
in brandweerkringen bekend als ju
rylid bij brandweerwedstrijden.
(Vervolg van pag. 1)
„Het is zonder meer een ellende,"
zegt de heer Bink. „Door de roet
en stofwolken is het voor ons her
haaldelijk onmogelijk om buiten in
de tuin te staan. Het heeft zijn weer
slag op het hele bedrijf. Met die roet
en stofwolken kan ik niet werken.
Het is nu onmogelijk om op een be
hoorlijke manier dit tuinbouwbedrijf
te runnen."
Overigens gaat het er de heer Bink
niet om de asfaltinstallatie per se
weg te hebben. „De nieuwe weg moet
er komen, en de werkzaameden die
daarvoor moeten worden verricht,
zijn een noodzakelijk kwaad. Maal
ais het effe kan wil ik er toch niet
de dupe van worden. Ik neem aan
dat mijn schade vergoed zal worden,"
zegt de heer Bink.
De schade die hij nu geleden heeft,
zegt hij moeilijkexact te kunnen
schatten. Wel heeft de heer Bink het
over tientallen duizenden guldens.
Tenminste voor dit jaar. Volgend
jaar zal de machine er waarschijnlijk
ook wel staan en de heer Bink ver
wacht dan weer schade te hebben.
De heer G. J. Rolder, hoofduitvoer
der bij het aannemersbedrijf Reef,
zei gistermiddag op de hoogte te zijn
van de klachten van de heer Bink
Dat de asfaltinsiallatie schadelijke
stoffen verspreidt, zei de heer Rolder
niet te geloven.
„Wat er uit de installatie komt is
in hoofdzaak waterdamp," zei de heer
Rolder. Overigens deelde hij mee dat
de klachten van de heer Bink zullen
moeten worden onderzocht. „Wij wil
len nooit hebben dat iemand schade
van ons ondervindt, maar dan moet
die schade ook aangetoond worden
aldus de heer Rolder.
ZIERIKZEE (ANP) De com
missaris der koningin in de provin
cie Zeeland mi-, J. van Aartsen, zal
op vrijdag 26 juni in Zierikzee de
officiële opening verrichten van de
visserijtentoonstelling „ZZ-Zeven-
tig". Hoewel de expositie het accent
legt op de visserij, wordt ook aan
dacht besteed aan de tot verdwij
ning gedoemde schaal- en schelpcul
tuur, die eeuwenlang zo karakteris
tiek is geweest voor Zierikzee en
wijde omgeving.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De voormalige spoor
lijn TerneuzenBelgië is voor
wat het gedeelte op het Hulster
grondgebied betreft, de inzet ge
worden van een verbeten touw
trekkerij. Bewoners van de Van
de Maelstedeweg in Hulst hebben
geprotesteerd tegen de plannen
van een ter plaatse wonende café
houder, om een gedeelte van de
spoorlijn achter zijn etablissement
de bestemming te geven ais par
keerplaats.
De caféhouder wil zijn zin door
drijven ten behoeve van zijn klan
ten; de andere bewoners willen dat
koste wat kost verhinderen, want ze
vrezen, dat het met de rust gedaan
zaf zijn, wanneer straks autobussen
en auto's met Belgische bezoekers re
gelmatig gaan stoppen. Een deel van
de grond rondom de lijn achter het
betrokken café wordt reeds als par
keerruimte gebruikt.
De caféhouder wil evenwel de
plaats vergroten met het oog op het
bezoek van de (voornamelijk Belgi
sche) klanten. Vooral 's maandags is
de behoefte aan parkeergelegenheid
groot is. Nu nog moeten de autobus-
verband met de Hulster weekmarkt
broot is. Nu nog moeten de autobus
sen, die met tientallen arriveren,
passagiers afzetten op het terrein van
het voormalige Hulster spoorwegem
placement.
De bewoners van de huizen, direct
grenzend aan het toekomstige par
keerterrein, voelen er weinig voor om
straks in de walm van de zware die
selmotoren komen te zitten. Ze heb
ben daarom de Nederlandse Spoor
wegen laten weten bezwaren te heb
ben tegen de bestaande plannen en
gevraagd de caféhouder een huur
contract te weigeren.
Behalve op de walm is men ook
niet erg happig op de grote gezel
schappen Belgische loeristen, die over
het algemeen nogal luidruchtig blijk
geven van hun aanwezigheid. Men
vreest dat het met de rust voorgoed
afgelopen zal zijn. als men de café
houder onverhoopt zijn gang laat
gaan. Bovendien is men van mening,
dat het geen zin heeft om de parkeer.
ruimte ter plaatse uit te breiden, om
dat in de directe omgeving gelegen
heid genoeg is om auto's en bussen te
stallen.
De N.S. hebben tot nog toe niet ge
reageerd op de bezwaren. En Terneu
zen heeft een vertegenwoordiger la
ten weten, dat de kans om de plannen
nu nog te wijzigen betrekkelijk klein
is, omdat er al een contract getekend
zou zijn. In Utrecht daarentegen
wordt dft ontkend en heeft men de
betrokken bewoners verwezen naar
het hoofdkantoor van de Belgische
spoorwegen in Brussel, in verband
met het internationale karakter van
de lijn.
Ondertussen wordt incidenteel al
gewerkt aan de parkeerplaats. De
strook grond tussen de huizen en het
fabrieksterrein van Mi-Lock (waar
over de verwoeste spoorlijn loopt) is
slechts enkele tientallen meters breed
en begroeid met hoog gras. Het is ia-
ren geleden dat het laatste treintje
over dit traject boemelde. Desondanks
Dit stuk grond achter de Van
Maelstedeweg is de inzet van
verbeten touwtrekkerij.
is tot nog toe van verschillende zijden
steeds aandrongen op het behoud
resten van de spoorlijn te verwijde
ren.
Ook het rechtspersoonlijkheid be
zittende lichaam Ontwikkeling Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost onder
voorzitterschap van de voormalige
burgemeester van Hontenisse heeft
steeds aangedronben op het behoud
van de lijn.
De heer J. H. W. Koevoets in
Eindhoven schrijft ons: „In „The
history of musical instrument"
van rofessor Curt Sachs zag ik
tot mijn verrassing het artikel
voor doedelzakspelers, geïllus
treerd met de afbeelding van
twee muzikanten, de een spelend
op de doedelzak, de ander bla
zend op een schalmei. Ouderen in
Terneuzen (van voor de Eerste
Wereldoorlog) zullen zich dit
tweetal nog wel herinneren. We
noemden hen „de Tirolers". Ze
kwamen op gezette tijden, mees
tal in de kermisweek, in Terneu
zen. Hun kleding' was opvallend,
vooral de sandalen met de lange
riemen rond de benen. De oude
man was altijd heel vriendelijk
voor de kinderen, de jongere
knaap had, met zijn donkerbruin
knap gezicht, veel „chance" bij
de meisjes, die om heen heen
dromden. (Er is dus niets nieuws
onder de zon, of het nu schalmei
blazers of pop-muzikanten zijn.
red.) Met het oog op de tentoon
stelling van de „Vereniging Oud
Terneuzen" leek het me wel aar
dig deze foto in uw blad op te
omen". Hetgeen wij bij deze vol
gaarne doen.
De afgelopen (warme) zondag
hebben kabouters in één der meer
conservatieve streken van het
land een zwembad „gekraakt". De
overwegend SGP-gezinde gemeen
teraad was van mening dat het
zwemmen op zondag niet gepast
was. maar de jeugd van dat zelf
de dorp dacht daar anders over
en plonsde er lustig op los.
Wij vragen ons af wanneer de
kabouters of anderen ertoe zullen
overgaan om campings te kraken.
Zij zullen dan het oog eens moe
ten richten op de kampeerbedrij-
ven in de gemeente Domburg,
waar het sedert woensdag volgens
de aangepaste kampeerverorde-
ning, niet meer is toegestaan dat
personen ouder dan twaalf jaar
van verschillend geslacht de nacht
in één tent doorbrengen, tenzij zij
(uiteraard) gehuwd zijn ofwel tot
één gezin behoren, welk gezin in
dezelfde tent woont. Een andere
bepaling in de kampeerverorde-
ning zegt, dat mensen die in de
gemeente Domburg wonen en op
hun eigen grond gelegenheid tot
kamperen willen geven, dit alleen
mogen doen als de betrokken
kampeerders tot in de derde graad
familie van hen zijn.
Reeds langere lijd gelden er be
paalde voorschriften inzake de
handhaving der zondagsrust op
verschillende campings niet alleen
in Domburg maar her en der in
Zeeland. In de kampeerpraktijk
houdt dat in, dat een gezin uit -
laat ons zeggen - Rheinland-West-
falen, dat op zondagmorgen ver
hit en uitgeput op de camping
arriveert, de kampwinkel gesloten
vindt. Zelfs een fles babyvoeding
kan niet worden verstrekt, even
min als voedsel en dranken. Wel
kom, vreemdeling! In een extreem
geval kan het gebeuren, dat kam
peerders, op zoek naar de vrij
heid, het gemis aan vrijheid juist
op de campings het pijnlijkst er
varen. Wij zijn bezig daarmee
uniek in Europa te worden.
Een rotsvast principieel stand-
peerbedrijf in de gemeente Valke-
nisse zei eens: „De kampeerder,
die zich niet wil schikken naar
ons inzicht, dat er op de dag des
Heren geen zaken mogen worden
gedaan, die moet zijn heil maar
elders zoeken".
E enrotsvast principieel stand
punt. Men kan het echter ook van
uit een andere gezichtshoek be
schouwen en stellen, dat de ex
ploitatie van kampeerterreinen,
kampwinkels e.d. in hoge mate
dienstverlenend is en, bij een wat
menselijker en mildere benade
ring van de zaak, eerder onder de
categorie der barmhartigheid, de
burendienst en de hulpverlening
thuishoort, dan onder ide van het
winstbejag.
Wie de steden kent waaruit de
genen komen die twee of drie we
ken per kalenderjaar naar Zee
land uitwijken, beseft wat wij met
„barmhartigheid" bedoelen. Het
thuishoort, dan onder die van het
laatste wat deze vrijheidzoekers
verwachten is een stelsel van ver
ordeningen en beperkende bepa
lingen.
De raad van Domburg, om bij
dit voorbeeld te blijven, huldigt
de mening dal de plaatselijke
overheid is geroepen tot handha
ving van een in de bijbel gefun
deerde orde. Als men jongeren
van verschillend geslacht niet in
één kampeertent wil dulden, dan
wordt die orde inderdaad in ze
kere mate gediend. Maar wordt
een gemeentebestuur automatisch
een soort gelegenheidsgever, als
het zich niet bemoeit met hetgeen
de ouders van jonge kampeerders
- vanuit hun eigen verantwoorde
lijkheid handelend - aan hun kin
deren toegestaan?
Wellicht denken de vroede va-
peertenten alleen voor ontucht
(dat woord gebruikt men liever
dan het veel simpeler begrip: lief
de) zijn ontworpen....
Zo wordt Domburg Dom-burg.
Woensdag stond een luchtfoto
in deze krant van het stuntteam
The Red Eagles. Laten we nu
vergeten erbij te vermelden dat de
foto werd gemaakt door Piet Mij
zen, King's Air Service. Bij deze
dan.