VOORBEREIDING WERK POSTERSCHEI DE Afsluitmethode nog onbekend DOOR-KIEK- DOOSJE Protest tegen parkeerplaats op oude spoorlijn in Hulst I Oude bekenden van Terneuzen Tuinder Vrijheid, blijheid, maar niet op de camping gratis nstuif zeeland Duizenden toeristen vallen uit de boot Philips Café-houder wil meer parkeerruimte voor klanten Foto TSRP WEER BLIJFT GOED Onderscheidingen voor brandweer commandanten ZZ - Zeventig 26 juni open REACTIE VAN MENSEN DINGEN EN DADEN 3 DONDERDAG 11 JUNI 1970 3 (Van een onzer verslaggevers) DE VOORST (N.O.P.) Het komende jaar wordt bijzonder be langrijk voor de laatste, moeilijk ste en kostbaarste fase in de uit voering van de Delta-werken. Volgende zomer zal Rijkswater staat namelijk een beslissing moe ten nemen over de afsluitingsme thodiek van de negen kilometer brede Oosterscheldc-mond. Aldus ir. H. A. van der Tuin van de „Delta Dienst van Rijkswater staat" tijdens de persdag in het Waterloopkundig laboratorium De Voorst in de Noordoostpolder. In dit laboratorium zijn technici in opdracht van Rijkswaterstaat, in een speciaal daarvoor gebouwde OosterscheMe-hal (25.000 m2 groot), druk bezig met het meten van de maritieme krachten tussen Bergen op Zoom, het Volkerak en de Noord zee. Zij hebben daar nauwkeurig op schaal een overziehtsmodel gemaakt van de Oosterschelde en daarnaast een detailmodel van het tracégebied van de Oosterscheldedam. Hun bevindingen zullen mede be palend zijn voor de keuze die ge maakt moet worden tussen twee be proefde afsluitingstechnieken, n.l. de afdamming door middel van doorlaatcaissons of door een geleide lijke sluiting met beliulp van een kabelbaan. Het is mogelijk dat beide technie ken toegepast zullen worden bij de amputatie van de Oosterschelde zee arm. Voordat men begint met de defini tieve sluiting, die zal plaatsvinden in de periode 19721978, hebben de bedwingers van de zee de Ooster- scheldemonding (door de aanleg van werkeilanden op bestaande pla ten gespleten. Na de nodige voorbereidingen te hebben getroffen zal vanuit de werk eilanden en vanuit de werkhavens „Schelphoek" (Schouwen) en „So- phiapolder" (Noord-Beveland) ge lijktijdig de aanval worden ingezet op de stroomgaten Hammen, Schaar, Van Roggenplaat en Roompot. Wat de dichting van deze stromen betreft, zal 100 miljoen kubieke me ter zand, twee miljoen ton mijn- steen, twee a drie miljoen ton stort- steen en anderhalf miljoen vierkante meter aan bodemverdedigingen ge moeid zijn. De kosten voor dit gi gantische werk werden in 1968 op 570 miljoen gulden geraamd. (ADVERTENTIE) Reeds meer dan een halve eeuw zijn wij specialisten voor verfijnde sieraden met brillanten J. van der Loo Juwelier Lijnbaan 69 Rotterdam ilmiiiiiF in Vooruitzichten voor vrijdag en zaterdag, opgesteld door het K.N.M.I.: Vrij warm, met later meer bewolking plaatselijk een bui. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor vrijdag: aantal uren zon: 4 tot 12; min.-temp.: 3 tot 8 graden bo ven normaal.; max.-temp.: 2 tot 7 gra den boven normaal; kans op een dro- ge periode van minstens 12 uur; 95 procent; kans op een geheel droog etmaal: 70 procent. Voor zaterdag; aantal uren zon; 3 tot 11; min.-temp.: 3 tot 8 graden bo ven normaal; max.-temp. 1 tot 6 gra den boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 procent; kans op een geheel droog etmaal: 60 procent. STRAND VERWACHTING Het blijft volop zonnig met tijdelijk een iets koelere zeewind. In de mid dag toch nog 20 a 23 graden. Zee water 17 graden. Vooruitzichten: ZeeT waarschijnlijk ook tijdens het weekeinde nog zo mers strandweer terwijl de luchtdruk in het Noordzeegebied langzaam weer iets gaat stijgen. Minutieus wordt in de Ooster- sclielde-hal in de Noordoostpolder op schaal het laatste grote Delta- project nu al uitgevoerd. i. (Van onze correspondent) AMSTERDAM De vakantie van enkele duizenden Nederlandse toe risten dreigt in het water te vallen omdat een schip niet op tijd klaar is. Dit wordt toegegeven door het Ver- eenigd Cargadoorskantoor dat op treedt voor Fred Olsen Lines. Het voornemen van de rederij was, een nieuwe motorschip, genaamd „Blenheim" (capaciteit 1200 passa giers) die seizoen 25 maal op en neer te laten varen tussen Amsterdam en Kristiansand. De oplevering, die oor spronkelijk eind maart had moeten plaatsvinden, is door de werf uitge steld tot na de zomer. Pogingen van Fred Olsen om in plaats van de „Blen heim", waarop enkele duizenden Ne derlanders hadden geboekt, een ver vangend sclvp te vinden, zijn mis lukt. De in gebreke blijvende rederij kan krachtens de kleine lettertjes van de vervoersovereenkomst niet aan sprakelijk worden gesteld. (ADVERTENTIE) Tijdelijk bij 3 Philips Photoflux wflitsblokjes jvv r (Van onze correspondente) SAS VAN GENT Op het con gres van de Belgische brandweerfe deratie te Schaarbeek (B.) ontving de Nederlandse delegatie, bestaande uit de heren H. den Hartog, com mandant brandweer Borsele en E. L. de Vriendte commandant brandweer Sas van Gent, de eremedaille van de Belgische brandweerfederatie uil handen van majoor Rombouts. Ter gelegenheid van het congres van de Nederlandse brandweercommandan ten te Amsterdam ontving de heer A. L. de Vin, commandant brand weer Terneuzen, dezelfde onder scheiding uit h'an'deij van kapitein commandant H. Geers .van de brand weer Brugge'. Deze medaille viel ook ten deel aan de heer A. Swieb, hoofdbrandmeester van Vlaardingen, in brandweerkringen bekend als ju rylid bij brandweerwedstrijden. (Vervolg van pag. 1) „Het is zonder meer een ellende," zegt de heer Bink. „Door de roet en stofwolken is het voor ons her haaldelijk onmogelijk om buiten in de tuin te staan. Het heeft zijn weer slag op het hele bedrijf. Met die roet en stofwolken kan ik niet werken. Het is nu onmogelijk om op een be hoorlijke manier dit tuinbouwbedrijf te runnen." Overigens gaat het er de heer Bink niet om de asfaltinstallatie per se weg te hebben. „De nieuwe weg moet er komen, en de werkzaameden die daarvoor moeten worden verricht, zijn een noodzakelijk kwaad. Maal ais het effe kan wil ik er toch niet de dupe van worden. Ik neem aan dat mijn schade vergoed zal worden," zegt de heer Bink. De schade die hij nu geleden heeft, zegt hij moeilijkexact te kunnen schatten. Wel heeft de heer Bink het over tientallen duizenden guldens. Tenminste voor dit jaar. Volgend jaar zal de machine er waarschijnlijk ook wel staan en de heer Bink ver wacht dan weer schade te hebben. De heer G. J. Rolder, hoofduitvoer der bij het aannemersbedrijf Reef, zei gistermiddag op de hoogte te zijn van de klachten van de heer Bink Dat de asfaltinsiallatie schadelijke stoffen verspreidt, zei de heer Rolder niet te geloven. „Wat er uit de installatie komt is in hoofdzaak waterdamp," zei de heer Rolder. Overigens deelde hij mee dat de klachten van de heer Bink zullen moeten worden onderzocht. „Wij wil len nooit hebben dat iemand schade van ons ondervindt, maar dan moet die schade ook aangetoond worden aldus de heer Rolder. ZIERIKZEE (ANP) De com missaris der koningin in de provin cie Zeeland mi-, J. van Aartsen, zal op vrijdag 26 juni in Zierikzee de officiële opening verrichten van de visserijtentoonstelling „ZZ-Zeven- tig". Hoewel de expositie het accent legt op de visserij, wordt ook aan dacht besteed aan de tot verdwij ning gedoemde schaal- en schelpcul tuur, die eeuwenlang zo karakteris tiek is geweest voor Zierikzee en wijde omgeving. (Van een onzer verslaggevers) HULST De voormalige spoor lijn TerneuzenBelgië is voor wat het gedeelte op het Hulster grondgebied betreft, de inzet ge worden van een verbeten touw trekkerij. Bewoners van de Van de Maelstedeweg in Hulst hebben geprotesteerd tegen de plannen van een ter plaatse wonende café houder, om een gedeelte van de spoorlijn achter zijn etablissement de bestemming te geven ais par keerplaats. De caféhouder wil zijn zin door drijven ten behoeve van zijn klan ten; de andere bewoners willen dat koste wat kost verhinderen, want ze vrezen, dat het met de rust gedaan zaf zijn, wanneer straks autobussen en auto's met Belgische bezoekers re gelmatig gaan stoppen. Een deel van de grond rondom de lijn achter het betrokken café wordt reeds als par keerruimte gebruikt. De caféhouder wil evenwel de plaats vergroten met het oog op het bezoek van de (voornamelijk Belgi sche) klanten. Vooral 's maandags is de behoefte aan parkeergelegenheid groot is. Nu nog moeten de autobus- verband met de Hulster weekmarkt broot is. Nu nog moeten de autobus sen, die met tientallen arriveren, passagiers afzetten op het terrein van het voormalige Hulster spoorwegem placement. De bewoners van de huizen, direct grenzend aan het toekomstige par keerterrein, voelen er weinig voor om straks in de walm van de zware die selmotoren komen te zitten. Ze heb ben daarom de Nederlandse Spoor wegen laten weten bezwaren te heb ben tegen de bestaande plannen en gevraagd de caféhouder een huur contract te weigeren. Behalve op de walm is men ook niet erg happig op de grote gezel schappen Belgische loeristen, die over het algemeen nogal luidruchtig blijk geven van hun aanwezigheid. Men vreest dat het met de rust voorgoed afgelopen zal zijn. als men de café houder onverhoopt zijn gang laat gaan. Bovendien is men van mening, dat het geen zin heeft om de parkeer. ruimte ter plaatse uit te breiden, om dat in de directe omgeving gelegen heid genoeg is om auto's en bussen te stallen. De N.S. hebben tot nog toe niet ge reageerd op de bezwaren. En Terneu zen heeft een vertegenwoordiger la ten weten, dat de kans om de plannen nu nog te wijzigen betrekkelijk klein is, omdat er al een contract getekend zou zijn. In Utrecht daarentegen wordt dft ontkend en heeft men de betrokken bewoners verwezen naar het hoofdkantoor van de Belgische spoorwegen in Brussel, in verband met het internationale karakter van de lijn. Ondertussen wordt incidenteel al gewerkt aan de parkeerplaats. De strook grond tussen de huizen en het fabrieksterrein van Mi-Lock (waar over de verwoeste spoorlijn loopt) is slechts enkele tientallen meters breed en begroeid met hoog gras. Het is ia- ren geleden dat het laatste treintje over dit traject boemelde. Desondanks Dit stuk grond achter de Van Maelstedeweg is de inzet van verbeten touwtrekkerij. is tot nog toe van verschillende zijden steeds aandrongen op het behoud resten van de spoorlijn te verwijde ren. Ook het rechtspersoonlijkheid be zittende lichaam Ontwikkeling Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost onder voorzitterschap van de voormalige burgemeester van Hontenisse heeft steeds aangedronben op het behoud van de lijn. De heer J. H. W. Koevoets in Eindhoven schrijft ons: „In „The history of musical instrument" van rofessor Curt Sachs zag ik tot mijn verrassing het artikel voor doedelzakspelers, geïllus treerd met de afbeelding van twee muzikanten, de een spelend op de doedelzak, de ander bla zend op een schalmei. Ouderen in Terneuzen (van voor de Eerste Wereldoorlog) zullen zich dit tweetal nog wel herinneren. We noemden hen „de Tirolers". Ze kwamen op gezette tijden, mees tal in de kermisweek, in Terneu zen. Hun kleding' was opvallend, vooral de sandalen met de lange riemen rond de benen. De oude man was altijd heel vriendelijk voor de kinderen, de jongere knaap had, met zijn donkerbruin knap gezicht, veel „chance" bij de meisjes, die om heen heen dromden. (Er is dus niets nieuws onder de zon, of het nu schalmei blazers of pop-muzikanten zijn. red.) Met het oog op de tentoon stelling van de „Vereniging Oud Terneuzen" leek het me wel aar dig deze foto in uw blad op te omen". Hetgeen wij bij deze vol gaarne doen. De afgelopen (warme) zondag hebben kabouters in één der meer conservatieve streken van het land een zwembad „gekraakt". De overwegend SGP-gezinde gemeen teraad was van mening dat het zwemmen op zondag niet gepast was. maar de jeugd van dat zelf de dorp dacht daar anders over en plonsde er lustig op los. Wij vragen ons af wanneer de kabouters of anderen ertoe zullen overgaan om campings te kraken. Zij zullen dan het oog eens moe ten richten op de kampeerbedrij- ven in de gemeente Domburg, waar het sedert woensdag volgens de aangepaste kampeerverorde- ning, niet meer is toegestaan dat personen ouder dan twaalf jaar van verschillend geslacht de nacht in één tent doorbrengen, tenzij zij (uiteraard) gehuwd zijn ofwel tot één gezin behoren, welk gezin in dezelfde tent woont. Een andere bepaling in de kampeerverorde- ning zegt, dat mensen die in de gemeente Domburg wonen en op hun eigen grond gelegenheid tot kamperen willen geven, dit alleen mogen doen als de betrokken kampeerders tot in de derde graad familie van hen zijn. Reeds langere lijd gelden er be paalde voorschriften inzake de handhaving der zondagsrust op verschillende campings niet alleen in Domburg maar her en der in Zeeland. In de kampeerpraktijk houdt dat in, dat een gezin uit - laat ons zeggen - Rheinland-West- falen, dat op zondagmorgen ver hit en uitgeput op de camping arriveert, de kampwinkel gesloten vindt. Zelfs een fles babyvoeding kan niet worden verstrekt, even min als voedsel en dranken. Wel kom, vreemdeling! In een extreem geval kan het gebeuren, dat kam peerders, op zoek naar de vrij heid, het gemis aan vrijheid juist op de campings het pijnlijkst er varen. Wij zijn bezig daarmee uniek in Europa te worden. Een rotsvast principieel stand- peerbedrijf in de gemeente Valke- nisse zei eens: „De kampeerder, die zich niet wil schikken naar ons inzicht, dat er op de dag des Heren geen zaken mogen worden gedaan, die moet zijn heil maar elders zoeken". E enrotsvast principieel stand punt. Men kan het echter ook van uit een andere gezichtshoek be schouwen en stellen, dat de ex ploitatie van kampeerterreinen, kampwinkels e.d. in hoge mate dienstverlenend is en, bij een wat menselijker en mildere benade ring van de zaak, eerder onder de categorie der barmhartigheid, de burendienst en de hulpverlening thuishoort, dan onder ide van het winstbejag. Wie de steden kent waaruit de genen komen die twee of drie we ken per kalenderjaar naar Zee land uitwijken, beseft wat wij met „barmhartigheid" bedoelen. Het thuishoort, dan onder die van het laatste wat deze vrijheidzoekers verwachten is een stelsel van ver ordeningen en beperkende bepa lingen. De raad van Domburg, om bij dit voorbeeld te blijven, huldigt de mening dal de plaatselijke overheid is geroepen tot handha ving van een in de bijbel gefun deerde orde. Als men jongeren van verschillend geslacht niet in één kampeertent wil dulden, dan wordt die orde inderdaad in ze kere mate gediend. Maar wordt een gemeentebestuur automatisch een soort gelegenheidsgever, als het zich niet bemoeit met hetgeen de ouders van jonge kampeerders - vanuit hun eigen verantwoorde lijkheid handelend - aan hun kin deren toegestaan? Wellicht denken de vroede va- peertenten alleen voor ontucht (dat woord gebruikt men liever dan het veel simpeler begrip: lief de) zijn ontworpen.... Zo wordt Domburg Dom-burg. Woensdag stond een luchtfoto in deze krant van het stuntteam The Red Eagles. Laten we nu vergeten erbij te vermelden dat de foto werd gemaakt door Piet Mij zen, King's Air Service. Bij deze dan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 3