NIEUWE COMMANDANT RIJKSPOLITIE TE WATER Op't water is agent nog 00m T.B.R. ZONDER STRAF MOGELIJK Salaris lagere ambtenaren omhoog CONGRES A.B.V.A. (117.000 LEDEN) IN DEN HAAG: stap 'ns over op perfekt tot de laatste trek Bij „verminderd toerekenbaren Wellicht ook fruit via Fleurop WETSONTWERP Opleiding onderwijzers gaat drie jaar duren 'n Derk de Vries hééft het I I 15 donderdag n junï 1970 19 (Van onze correspondent) AMSTERDAM De rijkspolitie te water heeft het schuim van een aanzienlijke taakverzwaring voor de hoeg. De indus triële ontwikkelingen rond Terneuzen, in het zuiden van Lim burg, bij de Europoort, in het Sloegebied en rond Delfzijl zul len veel nieuwe scheepvaart aantrekken. Hetzelfde geldt voor de verbinding, die Antwerpen krijgt met de Rijn. Voorts is er de recreatie-explosie op het waterde vervuiling De man, die het zal moeten klaren, is de 52 jaar geleden in Gies- sendam geboren overste M. de Ruiter. Hij is met ingang van 1 juni benoemd tot commandant van de rijkspolitie te water en staat dan aan het hoofd van 320 manschappen en een vloot van 56 patrouille- en 49 hulpvaartuigen. Hij zetelt in een gebouw met veel blinkend gepoetst koper. Achter zijn bureau hamgr een kneuterig bosge zicht. Niets in zijn kale kantoor her innert aan de band met het water, die hij beroepshalve moet hebben- Hij blijkt een precies man. Ge vraagd naar zijn carrière produceert hij een stencil, waarin alles stap voor stap beschreven staat. Een op leiding tot koopvaardij-officier aan de hogere zeevaartschool te Vlissin- gen. Enkele jaren gevaren. Tijdens de bezetting werkzaam bij de ge meentepolitie te Nijmegen en later bij de staatspolitie. Na de bevrijding officier 2de klasse bij de rijkspolitie te water. In 1960 -hij is inmiddels opgeklommen tot de rang van ma joor - benoemd tot commandant van het district Eindhoven van de rijks politie te land „in welk district hij veelvuldig geconfronteerd werd met ernstige misdrijven, o.a. met de moord op Corrie Hofman en de pro blematiek van de woonwagenbewo ners". In 1966 benoemd tot hoofd van het bureau personeelszaken van de algemene inspectie van het korps rijkspolitie in Den Haag. Bevorde ring tot overste. Een jaar later be noemd tot commandant van het dis trict Amsterdam van de rijkspolitie. Dat hij gehuwd is, vijf kinderen heeft en in Amstelveen woont, heeft hij in het stencil doorgestreept. Hij opent het gesprek met' een college over de belangrijkste taak van het per 1 juni aan zijn leiding toevertrouwde korps. „Wij bevorde ren de goede voortgang, de orde en de veiligheid op de binnenwate ren, speciaal op de grotere scheep vaartroutes - dit in samenwerking met andere instanties zoals rijkswa terstaat. We controleren de naleving van de voorschriften. We zien erop toe, dat de deelnemers in het belang van de goede vaart het spel goed spelen. Voorts behandelen we aan varingen. In 1969 waren dat er 845, waarbij 13 doden te betreuren vie len—voornamelijk in de beroeps vaart...." Wat gebeurt er met die aanvarin gen? Overste De Ruiter„Ze worden voor de Binnenvaart Rampencom missie gebracht, die bestudeert, wel ke wettelijke regelingen noodzake- ijiiwmf;» mnü!J'1;''1"1 -w ïjillf ÉSgjÉir filljipi.'i lijk zouden zijn om een veilige vaart op de binnenwateren te verze keren. De commissie is in de twinti ger jaren ingesteld. Ze behandelt de aanvaringen en trekt er lering uit. Haar mening wordt in de vakbladen gepubliceerd. Maar ze heeft, in te genstelling tot de Raad voor de Scheepvaart, die aanvaringen bui tengaats behandelt en bij voorbeeld een kapitein kan schorsen, geen en kele disciplinaire bevoegdheid". Waarom niet? Waarom blijven wettelijke regelingen voor de bin nenvaart zo lang uit? Overste De Ruiter: „Het is een moeilijke kwestie. De binnenvaart vormt een zeer gedifferentieerd ge heel. En ze heeft moeilijke tijden doorgemaakt....het zou voor veel schippers een zware belasting bete kenen, wanneer ze aan wettelijke eisen betreffende hun technische uit rusting en hun bemanning zouden moeten gaan voldoen Kunnen ze dat allemaal wel opvangen? Het is een economisch probleem. De laatste ja ren is de vloot weliswaar gemoder niseerd, maar er varen nog veel oude, kleine schepen. Daarvoor is nu een afvloeiingsregeling van kracht. We willen de verdere ontwikkelin gen afwachtèn - kijken, hoe de zaak zichzelf saneert. De grote maat schappijen stellen uiteraard zelf al eisen aan de technische uitrusting van hun schepen en aan de vakbe kwaamheid van hun bemanningen. In dit verband mogen de cursussen worden genoemd, die het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart organiseert. Maar wettelijk is men op het binnenwater slechts ver plicht, het binnen-aanvaringsregle- ment aan boord te hebben. Let wel: je hoeft het nooit opengedaan te hebben als het maar aan boord is.." Geeft dat geen complicaties? Met de enorme groei van de plezier- vaart Overste De Ruiter: „Tja. De wal- recreatie in Nederland wordt steeds moeilijker. Gelukkig beschikken we over veel water en hebben een groot aantal mensen het geld om een boot te kopen. Op het ogenblik hebben we een vloot van 80.000 pleziersche- pen. We verwachten binnen vijf jaar Overste DE Ruiter voor een van de patrouilleboten der Rijkspolitie te water aan het Amsterdamse IJ. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. Wie een strafbaar feit heeft gepleegd en als „ver minderd toerekenbaar" op kosten van het rijk moet worden ver pleegd, behoeft niet ook nog een gevangenisstraf te brijgen. Dit zal worden neergelegd in een wetsontwerp van minister Polak (Justitie). De minister deelt dit mee in een nota aan de leden van de Tweede Kamer over de bestaande situatie op het terrein van de psychopatenzorg in ons land en van de ontwikkeling in een recent verleden. een verdubbeling en binnen tien jaar een verdrievoudiging. We be schouwen deze ontwikkeling ais een plezierige zorg. Onze contacten met de watersport-organisaties en de watersporters zijn bijzonder goed. Maar anderzijds stelt het ons voor problemen. De pleziervaart functioneert slechts gedurende een korte piekpe riode —het zomerseizoen-, die bo vendien nog afhankelijk is van het weer. Je kunt er moeilijk je plan ning op richten. Ofwel je hebt te veel mensen en boten, ofwel je hebt er te weinig. De dienst is te klein om de pieken op te kunnen vangen. In de toekomst zullen we ernaar streven kleine, snelle eenheden in te zetten, zodat bepaalde gebieden met minimale mankracht bestreken kun nen worden. Ze moeten op een zo economisch en efficient mogelijke manier een zo groot mogelijk gebied kunnen bewaken. We hebben juist twee kleine, snelle speedboten in bestelling, die 70 kilometer per uur kunnen halen. Die zijn respectievelijk bestemd voor de randmeren en voor het Veerse Meer. Overigens bereiken ons geen klachten over de vaarbe- kwaamheid van de watersporters. Ach, die beseffen over het algemeen wel de waarde van hun bezit en volgen een cursus. Wij zelf verzor gen ook voorlichtingsavonden. De maximum snelheid? Daar houdt men zich in het algemeen wel aan, dacht ik. De enige groep, die wel eens moeilijkheden geeft, zijn de speedboten. Die hebben speciale gebieden aangewezen gekregen, om dat we willen voorkomen, dat de rustige recreatie gehinderd wordt". Het oppervlaktewater vervuilt schrikbarend. Ligt hier een taak? Overste De Ruiter: „De voor schriften op dat punt zijn gebrekkig. We hopen, dat we in de naaste toekomst de wet op de verontreini ging van het oppervlaktewater zul len krijgen. We verwachten, dat die ons een betere greep zal geven. Aan de hand van de nu geldende regels doen we wat we kunnen. We letten erop, dat schepen geen oliehoudend water lozen. We letten erop, dat er geen vuilnis in het water wordt gestort. De plastic wegwerprommel, die de pleziervaart in het water gooit'? Daar kunnen we weinig aan doen. We kunnen niet overal tege lijk zijn en onze primaire taak is de grote scheepvaart. We moeten een beetje vertrouwen op de zelfdiscipli ne van de mensen." Acht u een uitbreiding van uw korps wenselijk? Overste De Ruiter: „We hopen in de toekomst op een kleine verhoging van het aantal manschappen. Met enkele tientallen misschien. Het is - in tegenstelling tot sommige andere korpsen- niet moeilijk voor ons om aan mensen te komen. Er is animo genoeg. Het liefst hebben we jonge lui, die uit de scheepvaart afkomstig zijn - van de marine of de visserij. Goede watersporters kunnen we ook gebruiken. Daarnaast zijn we bezig met de modernisering van onze vloot. Er zijn wat oudere schepen bij, die we binnen het raam van onze financiële mogelijkheden ver vangen. We streven naar een appa raat, dat snel, efficiënt, economisch en slagvaardig kan opereren." Wat doet de rijkspolitie te water nog meer? Overste De Ruiter: „We hebben in 1969 de droeve taak gehad, 120 lij ken te bergen. En de criminaliteits bestrijding op het water berust bij ons. We hebben vorig jaar 323 mis drijven onderzocht en 210 verdach ten aangehouden. Het waren meest vermogensdelicten. L adings diefstal - len, verduistering van scheepsgel- den, oplichterij en dergelijke. Een paar vechtpartijen. Daarnaast heb ben we in samenwerking met de arbeidsinspectie 92 bedrijfsongeval len onderzocht. We hebben assisten tie verleen bij 36 branden. We controleren het transport van ge vaarlijke. stoffen. En we houden de visserij in het oog. We bewaken bijvoorbeeld de oester- en mosselper celen in de Zeeuwse wateren. Voor al Belgen richten daar -ongewild misschien- soms grote schade aan. Een dergelijk perceel is een kostba re zaak." De politie te land -vooral in de grote steden- staat momenteel niet altijd in een al te beste geur. Het imago van de rijkspolitie te water daarentegen is er een van redelijk heid en soepelheid. Hoe verklaart u dat? Overste De Ruiter: „Ik zie het als onze taak om dienstbaar te zijn en een zo goed mogelijke verstand houding te handhaven. Alleen in die sfeer kunnen we werken. Onze ar beid is niet alleen opsporend en condolerend, maar ook hulpverle nend. Wij assisteren de mensen graag. Ons apparaat is er om zijn diensten te geven aan het welzijn van de samenleving op de binnen wateren. En het water is anders dan het land...de mentaliteit is anders. De mensen op het water zijn zake lijker. Ze willen zo snel mogelij k hun geld verdienen. Ze hebben geen tijd voor beuzelarijen of narigheid. Wat de watersporters betreft - die zoeken op het water hun plezier en zijn evenmin op moeilijkheden uit. Ik kan niet anders zeggen dan dat we als rijkspolitie te water een prettige werksfeer hebben." (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Algemene Bond leden, de grootste vakbond van Ne- van Ambtenaren, met ruim 117.000 derlarnd, vindt, dat de pensioenrech ten van overheidspersoneelsleden met lage salarissen en lage pensioenen verbetering behoeven. Ook de salari ëring voor de laagst- en lagerbezol- digden zou verbeterd moeten worden. ABVA-voorzitter A. van Rossen gaf deze opvatting weer in de rede, waar mee hij gisteren het vierjaarlijks con gres van zijn organisatie opende. De heer Van Rossen zei, dat het be drijfsleven niet langer moet zaniken over de kwaliteit van de overheids- pensioenregeling, maar ervoor moet zorgen, dat voor alle werknemers in Nederland een dergelijke regeling tot stand komt. Voor de laagstbetaalden moet de rijksregeling zelfs nog beter worden. Bovendien is voor deze inko mensgroep volgens de heer Van Ros sen de premie te hoog. Hij zei ook, dat het strafrechtelijk stakingsverbod voor ambtenaren nu eindelijk eens moet worden opgehe ven. Niet dat de ABVA staat te drin gen om van het stakingswapen ge bruik te maken, zo voegde hij eraan toe, maar om de overheid in het over leg met de ambtenarenbonden reke ning te laten houden met de mogelijk heid van een werkstaking. Door schrapping van het stakingsverbod ontstaat een meer gelijkwaardige po sitie van de partners in het overleg, terwijl de discriminatie tussen ambte naren en andere werknemers op dit gebied wordt weggenomen. Dat men ook wel actie kan voeren zonder sta king hebben de luchtverkeerdsleiders op Schiphol en de expediteurs bij de PTT bewezen. Sprekende over de salarispositie van het overheidspersoneel zei de heer Van Rossen, dat deze voor de lager- en laagstbetaalden verbeterd moet worden. „Als er op het gebied van werkelijk verdiende salarissen vergelijkingen met het vrije bedrijfs leven worden gemaakt, moeten deze vergelijkingen niet beperkt blijven tot hoger personeel". (ADVERTENTIE) Let op de leeuw op het pakje. Dan pas bent u zeker van echte Ceylon thee - de fijnste thee ter wereld.. THUERE C0-0P TEN HAVE ALBERT HEIJN >- SIMON DE WIT K G FOUR FINE CEYLON TEAS TIKTAK SPAR ZAND VOORT (ANP). In de dinsdag in Zandvoort gehou den jaarvergadering heeft de voorzitter van Fleurop-Interflo- ra-Nederland, de heer A. Korpel, naar voren gebracht, dat bij het bestuur de gedachte leeft oin naast bloemen ook fruit e.d. in het assortement op te nemen. Dit idee is gerezen nu levens middelenzaken en groentehande laren ook bloemen mogen gaan verkopen. De internationale jaarcijfers van Fleurop-Interflora geven over 1969 een stijging te zien tot 25V4 miljoen bloemengroeten, die door de 37.000 bloemisten-leden over heel de wereld zijn gedis tribueerd. Volgens de geldende wet kan ter beschikkingstelling (tbr) alleen worden toegepast gekoppeld aan straf. De bewindsman is van me ning, dat aan deze situatie te veel bezwaren kleven. In het wetsvoorstel zullen voorzie ningen worden getroffen zodat bij combinatie van straf en de tbr- maatregel een tijdig begin kan wor den gemaakt met de aangewezen behandeling. Dit kan nu nog niet. De delinquent moet eerst zijn straf uitzitten. De nota bevat voorts een aantal slotconclusies, die gericht zijn op een nieuw beleid inzake de psycho patenzorg. Zo zal toepassing van de tbr-maatregel in eerste aanleg alleen door een meervoudige kamer van de rechtbank kunnen worden bevolen. De politierechter (ook de economi sche), de kinderrechter en de kan tonrechter zijn daartoe niet meer bevoegd. De rechtspositie van de delinquent wordt verbeterd. Er zal een commis sie van toezicht worden ingesteld, die de klachten van de veroordeelde moet behandelen. De klager krijgt het recht op antwoord. De mogelijk heid tot beroep bij het ongegrond- verklaren van klachten wordt inge last. Er zal daarvoor een centrale commissie van onderzoek ter behan deling van klachten worden inge steld. De belangrijkste verbetering in de rechtspositie is echter, dat het proefverlof een wettelijke grondslag krijgt. Terbeschikkingstelling van de re gering kan in eerste aanleg maxi maal voor twee jaar worden bevo len. Verlenging, indien dit wordt gevorderd, is mogelijk. De veroor deelde kan echter een raadsman op eigen verzoek krijgen, als hij zich verzet tegen deze verlenging. Be voegd tot verlenging wordt de rechtbank in het arrondissement, waarin de terbeschikkinggestelde verblijft (dus niet zoals thans de rechter, die toepassing heeft bevolen van de maatregel). Tegen deze ge vormde verlenging kunnen zowel de terbeschikkinggestelde als het Open baar Ministerie in beroep komen. Het beroep zal behandeld worden in een centraal hof. In het voorstel van de minister wordt Arnhem hier voor aangewezen. Er zou een specia le kamer aan dit hof worden toege voegd. In deze kamer hebben drie raadsleden van het hof zitting en twee niet tot de rechtelijke macht behorende deskundigen. De minister denkt hierbij vooral aan psychiaters enof gedragsdeskundigen. Voorts zullen geestelijk gestoorde delinquenten, die al een gevangenis straf hebben ondergaan, meer dan thans het geval is overgeplaatst kunnen worden naar een inrichting. Een voorwaardelijke terbeschikking stelling vervalt van rechtswege, als de delinquent later voor een ander feit weer terbeschikking wordt ge steld. Samenloop van deze maatre gelen zal dus niet meer mogelijk zijn. De mogelijkheid wordt geschapen, dat in de plaats van de bestaande voorwaardelij ke terbeschikkingstel - ling een onvoorwaardelijke terbe schikkingstelling wordt bevolen met opschorting van verpleging in een inrichting. Toepassing van deze maatregel zal door de rechter slechts één keer verlengd kunnen worden, tenzij de tbr inmiddels toch is uitge voerd. De proeftijd zal hierdoor hoogstens vier jaar kunnen duren. Daarnaast kan de rechter nog een gevangenisstraf opleggen van ten hoogste een jaar. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG Bij de Twee de Kamer is een wetsontwerp ingediend tot wijziging van de wetten op het voortgezet en het lager onderwijs. Met dit ont werp wordt beoogd de cursus aan de pedagogische academies met één jaar tot drie jaar te verlengen, zodat studenten aan deze academies niet meer in twee jaar een onderwijsbe voegdheid kunnen behalen. De verandering is bedoeld om reeds het komende cursus jaar te worden doorgevoerd. Wie zijn studie in het eerste leerjaar van de eerste leerkring aan een pedagogische academie is begonnen vóór 1 augustus 1970 krijgt in 1972 nog de kans het eindexamen van de eerste leerkring af te leggen. Langer uitstel van invoering van een ongedeelde driejarige onderwij zersopleiding acht staatssecreta ris Grosheide van Onderwijs en Wetenschappen in de memorie van toelichting op het wetsont werp ongewenst. Met ingang van 1 augustus van dit jaar zullen alleen die leerlingen tot de pedagogische academie worden toegelaten, die in het bezit zijn van een havo- dipioma. Zij hebben tot dan geen enkele voorbereiding ge had op de beroepsopleiding. Volgens mr. Grosheide kan de opleiding tot onderwijzer in ruim anderhalf jaar niet vol doen aan de eisen. (ADVERTENTIE) 1

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11