Gedurfd plan voor kanaal Sloehaven-Hansweert WENSEN VAN HONTENISSE STROKEN NIET MET VASTE OEVERVERBINDING G.S. torpederen recreatieplan ©HM Wie is toch die mevrouw met dat koffertje? ZAK VAN ZUID-BEVELAND IN TOEKOMST EEN EILAND?, Contactcommissie Zaamslag- -Temeuzen Lichte toename oppervlakte suikerbieten Haven 3 DINSDAG 2 JUNI 1970 3 (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Het Bureau Ontwikkeling van de provincie Zeeland is geconfronteerd met een gedurfd denkbeeld, dat vooral in de boezem van het Vlissingse ge meentebestuur zijn aanhangers vindt. Het betreft het idee om parallel aan de Westerschelde een kanaal te graven, dat de Sloeha- ven verbindt met de zuidelijke in gang van het kanaal door Zuid Beveland bij Hansweert. Het ge dachte kanaal zou een scheiding moeten vormen tussen het in du striecomplex aan de noordelijke Schelde-oever en het achterliggen de landbouw- en recreatiegebied. Het „schiereiland", dat gewoon lijk met de Zak van Zuid-Beve land wordt aangeduid, zou in deze conceptie feitelijk een eiland wor den. Er is uiteraard nog geen sprake van, dat dit idee op korte termijn in de Zeeuwe planologie zal worden verwerkt. Hoewel verschillende, in het oog springende voordelen aan de aanleg van een dergelijk kanaal ver bonden zijn, is het nog niet mogelijk een afgerond beeld van de conse quenties te verkrijgen, zo vernamen wij. Een der grootste voordelen vain een dergelijk kanaalproject is, dat de Sloehaven een achterwaartse scheep vaartverbinding kan krijgen, die het recreatiegebied Het Veerse Meer on aangetast laat. Via de achterwaartse verbinding zouden bijvoorbeeld de predukten van de grote chemische bedrijven aan de Sloehaven per rijn aak kunnen worden afgevoerd, en dit op een snellere manier dan via de druk bevaren Westerschelde mo gelijk is. Het voorgaande behoort tot de brainstorming die momenteel woedt rond de uitbreiding van de haven en industriële activiteiten in en rond de Sloehaven. Een van deze activiteiten betreft het containervervoer. Directeur C. Oreel van de N.V. Haven van Vlissingen gaf hierover gisteren een exposé aan een groep in havenzaken gespecialiseerde journa listen. Hij weerlegde daarin vooral de be wering, die door de voorzitter van de Rotterdamse Kamer van Koop handel is geuit, dat de N.V. Haven van Vlissingen door in te haken op het containervervoer, in hoofdzaak van wol uit Australië, gebruik maakt van haar beschermde positie als N.V., waarin rijk, provincie en ge meente Vlissingen de voornaamste aandeelhouders zijn. „Vlissingen gaat straks S 100,a 200,op elke geloste container toe leggen en dat gebeurt nota bene met gemeenschapsgeiden," aldus luidde de Rotterdamse klacht. „Waarom doen ze toch zo moei lijk?", vroeg havendirecteur Oreel zich af. „De N.V. Haven van Vlissin gen is in feite een puur particuliere N.V., die geen stuiver overheidssub sidie krijgt. De 11 miljoen gulden, die in de containerhaven worden ge ïnvesteerd, krijgen we uit normale bankkredieten", aldus de heer Oreel. Van de 11 miljoen gulden is ove rigens bijna de helft bestemd voor de uitbreidingen in de Vlissingse ha venaccommodatie, die niets met de containerisatie te maken hebben en die ten doel hebben om het capaci teitsplafond, waar Vlissingen al ja ren tegenaan botst, te doorbreken. „Bij een gunstige ontwikkeling hoopt de N.V. Haven van Vlissin gen", aldus de heer Oreel, „in drie a vier jaar het aantal te behandelen containers van 10.000 stuks in het eerste jaar te kunnen opvoeren tot 50.000 stuks. Wij haken in op een ontwikkeling in het scheepvaartver keer en krijgen daarmee een kans, die wij in jaren niet hebben gehad", aldus de heer Oreel, die overigens ook een toename van het stukgoede ren vervoer verwacht. Hij achtte het zelfo niet uitgesloten dat de N.V., na een jaar, waarin de aanloopkos ten de bedrijfswinsten zullen opslok ken, al quitte kan spelen. De containerterminal, die wordt gevestigd aan een 420 meter lange kade in de Sloehaven, zal in oktober van dit jaar voltooid zijn. In februari 1971 wordt het eerste schip met wol containers verwacht. Elke 10 dagen volgt dan een ander schip. De re tourvracht loopt via Rotterdam. De heer J. van Konijnenburg, di recteur van het havenschap Vlissin gen i.o., vult aan: „In het Sloe is voor havenactiviteiten een terrein be schikbaar, dat bijna even groot is als de gehele Rijnpoorthaven in Rotter dam". (Van onze correspondent) ZAAMSLAG Door het voorbe reidingscomité contactcommissie Zaamslag-Terneuzen is een lijst be kendgemaakt met daarop 17 namen van personen die bereid zijn zitting te nemen in de in het leven te roepen Contactcommissie Zaamslag, met als doel het contact tussen het gemeentebestuur van Terneuzen en de bevolking van Zaamslag zo goed mogelijk te doen zijn. De initiatiefnemers schrijven ver der in deze circulaire, dat hoewel veel door het college van b. en w. en de raad zelf zal geregeld worden, er altijd nog wel gerechtvaardigde algemene verlangens kunnen zijn, die van belang zijn voor de gehele gemeenschap van Zaamslag, die juist in een niet politiek samenge steld comité kunnen worden bespro ken. Hoewel „de-lijst-van-zeventien", die eventueel nog uitgebreid zal worden met twee jeugdleden, met zorg en kennis is samengesteld, stelt het voorbereidingscomité de inwo ners van Zaamslag in de gelegen heid tot 4 juni personen aan te duiden die ook of beter in dit comi té zitting kunnen nemen- DEN HAAG (ANP) Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de uitkomst gepubliceerd van het onder zoek naar de oppervlakte suikerbie ten 1970. Volgens dit onderzoek, ge houden bij de berichtgevers van de steekproef „landbouwproductie", is in 1970 ruim 104.000 ha suikerbieten ingezaaid, tegen 102.868 ha in 1969. Foto boven: Als het aan de gemeente Honte- nisse ligt, komt er Walsoorden in de toekomst zo uit te zien. Geheel links (niet op de foto te zien) ligt de veerhaven met daarnaast de geplan de camping. Bij Walsoorden zou een platform in de Schelde (dat er nu al is) een goed uitzicht op de Schelde moeten waarborgen. Links van dat platform: riante zomerverblijven. Rechts daarvan: een horecabedrijf met daarnaast de jachthaven op de plaats van de huidige oude haven. Daarvoor zou evenals de dijk op Deltahoogte een brede boulevard moeten komen met een pittoresk pleintje. Foto onder: De brede pier in de Schelde aan het eind van de Walsoordensestraat in Walsoorden is het enige, dat er van het totale recreatieplaat eigen lijk al is. Op zomerse dagen bekij ken vanaf dit punt honderden men sen de drukke scheepvaart op de Schelde. Zelfs deze gebrekkige ac commodatie voorziet al in een grote behoefte, al zou het nog een stuk aantrekkelijker gemaakt kunnen worden (Van een onzer verslaggevers) WALSOORDEN Gede puteerde Staten van Zeeland hebben geweigerd hun mede werking te verlenen aan het recreatieplan, dat de gemeen te Hontenisse heeft opgezet voor de linker Scheldeoever in deze gemeente. Als argu ment is daarvoor aangevoerd: de mogelijkheid dat de plan nen voor de vaste oeverver binding en de recreatieplan nen van de gemeente Honte nisse elkaar doorkruisen. Het recreatieplan omvat de aanleg van een camping, een bou levard met uitzicht op de Schel de, de bouw van riante vakantie woningen voor beter gesitueer den, de bouw van een horeca bedrijf en de aanleg van een jachthaven. Dat alles is geprojec teerd tussen de veerhaven bij Perkpolder en de oude haven van Walsoorden. De realisatie zou moeten samengaan met het op Deltahoogte brengen van de dij ken ter plaatse. Vier keer nu heeft de gemeente sinds 1962 een uitgewerkt plan voor de recreatie gemaakt en ter discus sie aangeboden. Evenzoveel keren heeft men nul op rekest gekregen bij G.S. Het overleg over dit jongste plan is nog niet geheel afgekapt, maar de kans dat G.S. zich ditmaal wel positief tegenover de ideeën van de gemeente Hontenisse zullen stel len is niet zo groot. „Het is om er moedeloos onder te worden, maar we zijn niet van zins om het er bij te laten zitten", vertelt wethouder P. Everaert, een van de mensen achter dit project. „Naar mijn me ning hoeft die vaste oeververbinding geen struikelblok te zijn en wat dan verder nog de bezwaren zijn is me niet duidelijk. Het gaat de gemeente geen cent kosten. Alles wordt be taald door investeerders en ik kan u verzekeren, dat van die zijde de nodige belangstelling bestaat", aldus een lichtelijk ontstemde wethouder. De lijdensweg is in 1962 begon nen. toen tegelijk met de eerste werkzaamheden van de ruilverkave ling Walsoorden het idee werd geop perd om de linker Scheldeoever voor de toeristen wat aantrekkelij ker te maken. Voor de dijken langs de Schelde bestond toen al veel belangstelling. De eerste bezwaren kwamen van de ruilverkavelings commissie, die van mening was dat de indeling van de kavels te ongun stig was om dit gebied een andere dan agrarische bestemming te ge ven. De belangstelling van de ge meente Hontenisse ging aanvanke lijk uit naar het gebied aan de linkerkant van de veerhaven, gezien vanuit de richting Kloosterzande Het plan werd afgekeurd. De ge meente Hontenisse zocht en vond in dezelfde omgeving een andere plaats. Weer werden ten koste van duizenden guldens tekeningen ge maakt, weer kwamen er bezwaren Nu van de Stichting Beheer Land bouwgronden, die de beste land bouwgrond in het ruilverkavelings- gebied Walsoorden dreigde te ver liezen aan de recreatie. De gemeente ging overstag en Kent u haar? Dat zou ook best kunnen. Op vele plaatsen is de Moara Shira Consulente met haar beauty-case al een bekende verschijning geworden. Bekend en gewaardeerd. Zij is het immers die zovele vrouwen in staat stelt de schoonheidsprodukten van Moara Shira regelmatig te gebruiken. En niet alleen de vrouwen. Want Moara Shira heeft produkten voor het hele gezin van baby tot oma. Ook voor meneer trouwens. De Moara Shira Consulente brengt die artikelen bij de klant thuis. Dat is gemakkelijk. Haar klanten kennen haar, want zij verricht haar werk in een vaste "sektor". Dat is een afgebakend gebied waarin zij als enige de Moara Shira produkten levert De Moara Shira Consulente komt iedere drie weken bij haar klanten op bezoek. Steeds weer met nieuwe voordelige aanbiedingen. Zij brengt cosmetica en toiletprodukten van wereldklasse tegen zeer redelijke prijzen. Produkten die onvoorwaardelijk gegarandeerd zijn. Alleen Moara Shira durft dat te doen. Als u de Moara Shira Consulente nog niet kende weet u nu in ieder gevai waarom die mevrouw met dat koffertje voor velen zo'n goede bekende is. maakte weer een nieuw plan, gepro jecteerd aan de rechterkant van de veerhaven. Dat was in 1967. Dit plan omvatte de aanleg van tal van bijzondere voorzieningen. G.S. had den overwegende bezwaren: in de nabijheid van de veerhaven zou een olieopslagplaats liggen; het gebied was planologisch gezien niet ge schikt en financieel was het geen haalbare kaart. „Dat laatste hebben we kunnen ontzenuwen", vertelt wethouder Everaert, die deze lij densweg van a tot z heeft gevolgd, „en die opslagplaats was van zo'n geringe omvang, dat het geen naam mocht hebben". Opnieuw ging de gemeente aan de plannen dokteren in samenwerking met de Heidemij. Tenslotte had de gemeente zich een idee gevormd hoe het allemaal zou kunnen worden. En volgens de ze ideeën wil men het recreatieplan nog steeds realiseren. „Duur hoeft het echt niet te zijn", vertelt de heer Everaert, „de gemeente betaalt er geen cent aan mee". G.S. hebben deze jongste plannen van de ge meente Hontenisse nog niet defini tief van de hand gewezen, maar erg groot zijn de kansen op realisering niet, zolang over de vaste oeverver binding niet meer bekend is. „Als de oeververbinding bij Kruiningen komt, is er nog geen man over boord. Een gedeelte van die verbin ding zal dan misschien op het ge bied komen, waaraan wij voor de recreatie een bestemming willen ge ven. Maar dat is niet zo erg", aldus wethouder Everaert. „Het is goed mogelijk een deel van het plan te laten vervallen en slechts een aantal fases uit te voeren. Bovendien kan die vaste oeververbinding zeil straks ook een toeristische attractie zijn". G.S. hebben ook overwegende be zwaren tegen de plannen van Honte nisse voor de aanleg van een jacht- haventje Wethouder Everaert vindt, dat de jachthaven er moet komen als alternatief voor de kleine Oost-Zeeuwsch-VIaamse haventjes, die binnen afzienbare tijd moeten gaan verdwijnen. G. S. voelen daar weinig voor. Men is met dit idee van Hontenisse niet gelukkig, in verband met de drukke vaarroute, die betrekkelijk dicht bij de oever loopt. Bovendien is het gevaarlijk om zich met plezierjachten wille- Wethouder Everaert: „We gaan er mee door". keurig tussen de mammoettankers te begeven. „Ik dacht niet, dat het gevaar hier groter was dan elders", is daarop het commentaar van de heer Ever aert. De Walsoordense wethouder schermt met het argument, dat Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen op water- sportgebied niets te bieden heeft. „Dit plan is ook een mooie gelegen heid om de verfoeide dijkrecreatie een halt toe te roepen-. Het is lo gisch, dat de mensen zich nu op en onder de dijken begeven. Het ge bied tussen Perkpolder en Walsoor den heeft zijn charmes, maar er is nooit iets aan gedaan om de mensen in de gelegenheid te stellen daar ten volle van te laten profiteren". Daar om ook verwondert de wethouder zich erover dat G.S. steeds de boot afhouden. „Ik denk persoonlijk, dat het streekplan hier wel een rol speelt bij de gedachtenbepaling. Het is triest dat je na acht jaar nog geen stap verder bent", aldus de heer Everaert. „Is het werkelijk de zorg om de vaste oeververbinding, of spelen hierbij eventuele verre in- dustrialisatieplannen een belangrijke rol?", vraagt wethouder P. Everaert zich bezorgd af.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 3