Gedurfd plan voor kanaal
Sloehaven-Hansweert
WENSEN VAN HONTENISSE STROKEN
NIET MET VASTE OEVERVERBINDING
G.S. torpederen recreatieplan
©HM
Wie is toch die
mevrouw met
dat koffertje?
ZAK VAN ZUID-BEVELAND IN
TOEKOMST EEN EILAND?,
Contactcommissie
Zaamslag-
-Temeuzen
Lichte toename
oppervlakte
suikerbieten
Haven
3
DINSDAG 2 JUNI 1970
3
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Het Bureau
Ontwikkeling van de provincie
Zeeland is geconfronteerd met een
gedurfd denkbeeld, dat vooral in
de boezem van het Vlissingse ge
meentebestuur zijn aanhangers
vindt. Het betreft het idee om
parallel aan de Westerschelde een
kanaal te graven, dat de Sloeha-
ven verbindt met de zuidelijke in
gang van het kanaal door Zuid
Beveland bij Hansweert. Het ge
dachte kanaal zou een scheiding
moeten vormen tussen het in du
striecomplex aan de noordelijke
Schelde-oever en het achterliggen
de landbouw- en recreatiegebied.
Het „schiereiland", dat gewoon
lijk met de Zak van Zuid-Beve
land wordt aangeduid, zou in deze
conceptie feitelijk een eiland wor
den.
Er is uiteraard nog geen sprake
van, dat dit idee op korte termijn
in de Zeeuwe planologie zal worden
verwerkt. Hoewel verschillende, in
het oog springende voordelen aan de
aanleg van een dergelijk kanaal ver
bonden zijn, is het nog niet mogelijk
een afgerond beeld van de conse
quenties te verkrijgen, zo vernamen
wij.
Een der grootste voordelen vain een
dergelijk kanaalproject is, dat de
Sloehaven een achterwaartse scheep
vaartverbinding kan krijgen, die het
recreatiegebied Het Veerse Meer on
aangetast laat. Via de achterwaartse
verbinding zouden bijvoorbeeld de
predukten van de grote chemische
bedrijven aan de Sloehaven per rijn
aak kunnen worden afgevoerd, en
dit op een snellere manier dan via
de druk bevaren Westerschelde mo
gelijk is.
Het voorgaande behoort tot de
brainstorming die momenteel woedt
rond de uitbreiding van de haven en
industriële activiteiten in en rond de
Sloehaven. Een van deze activiteiten
betreft het containervervoer.
Directeur C. Oreel van de N.V.
Haven van Vlissingen gaf hierover
gisteren een exposé aan een groep in
havenzaken gespecialiseerde journa
listen.
Hij weerlegde daarin vooral de be
wering, die door de voorzitter van
de Rotterdamse Kamer van Koop
handel is geuit, dat de N.V. Haven
van Vlissingen door in te haken op
het containervervoer, in hoofdzaak
van wol uit Australië, gebruik
maakt van haar beschermde positie
als N.V., waarin rijk, provincie en ge
meente Vlissingen de voornaamste
aandeelhouders zijn.
„Vlissingen gaat straks S 100,a
200,op elke geloste container toe
leggen en dat gebeurt nota bene met
gemeenschapsgeiden," aldus luidde
de Rotterdamse klacht.
„Waarom doen ze toch zo moei
lijk?", vroeg havendirecteur Oreel
zich af. „De N.V. Haven van Vlissin
gen is in feite een puur particuliere
N.V., die geen stuiver overheidssub
sidie krijgt. De 11 miljoen gulden,
die in de containerhaven worden ge
ïnvesteerd, krijgen we uit normale
bankkredieten", aldus de heer Oreel.
Van de 11 miljoen gulden is ove
rigens bijna de helft bestemd voor
de uitbreidingen in de Vlissingse ha
venaccommodatie, die niets met de
containerisatie te maken hebben en
die ten doel hebben om het capaci
teitsplafond, waar Vlissingen al ja
ren tegenaan botst, te doorbreken.
„Bij een gunstige ontwikkeling
hoopt de N.V. Haven van Vlissin
gen", aldus de heer Oreel, „in drie a
vier jaar het aantal te behandelen
containers van 10.000 stuks in het
eerste jaar te kunnen opvoeren tot
50.000 stuks. Wij haken in op een
ontwikkeling in het scheepvaartver
keer en krijgen daarmee een kans,
die wij in jaren niet hebben gehad",
aldus de heer Oreel, die overigens
ook een toename van het stukgoede
ren vervoer verwacht. Hij achtte het
zelfo niet uitgesloten dat de N.V.,
na een jaar, waarin de aanloopkos
ten de bedrijfswinsten zullen opslok
ken, al quitte kan spelen.
De containerterminal, die wordt
gevestigd aan een 420 meter lange
kade in de Sloehaven, zal in oktober
van dit jaar voltooid zijn. In februari
1971 wordt het eerste schip met wol
containers verwacht. Elke 10 dagen
volgt dan een ander schip. De re
tourvracht loopt via Rotterdam.
De heer J. van Konijnenburg, di
recteur van het havenschap Vlissin
gen i.o., vult aan: „In het Sloe is voor
havenactiviteiten een terrein be
schikbaar, dat bijna even groot is als
de gehele Rijnpoorthaven in Rotter
dam".
(Van onze correspondent)
ZAAMSLAG Door het voorbe
reidingscomité contactcommissie
Zaamslag-Terneuzen is een lijst be
kendgemaakt met daarop 17 namen
van personen die bereid zijn zitting
te nemen in de in het leven te
roepen Contactcommissie Zaamslag,
met als doel het contact tussen het
gemeentebestuur van Terneuzen en
de bevolking van Zaamslag zo goed
mogelijk te doen zijn.
De initiatiefnemers schrijven ver
der in deze circulaire, dat hoewel
veel door het college van b. en w.
en de raad zelf zal geregeld worden,
er altijd nog wel gerechtvaardigde
algemene verlangens kunnen zijn,
die van belang zijn voor de gehele
gemeenschap van Zaamslag, die
juist in een niet politiek samenge
steld comité kunnen worden bespro
ken.
Hoewel „de-lijst-van-zeventien",
die eventueel nog uitgebreid zal
worden met twee jeugdleden, met
zorg en kennis is samengesteld, stelt
het voorbereidingscomité de inwo
ners van Zaamslag in de gelegen
heid tot 4 juni personen aan te
duiden die ook of beter in dit comi
té zitting kunnen nemen-
DEN HAAG (ANP) Het Centraal
Bureau voor de Statistiek heeft de
uitkomst gepubliceerd van het onder
zoek naar de oppervlakte suikerbie
ten 1970. Volgens dit onderzoek, ge
houden bij de berichtgevers van de
steekproef „landbouwproductie", is
in 1970 ruim 104.000 ha suikerbieten
ingezaaid, tegen 102.868 ha in 1969.
Foto boven:
Als het aan de gemeente Honte-
nisse ligt, komt er Walsoorden in de
toekomst zo uit te zien. Geheel links
(niet op de foto te zien) ligt de
veerhaven met daarnaast de geplan
de camping. Bij Walsoorden zou een
platform in de Schelde (dat er nu al
is) een goed uitzicht op de Schelde
moeten waarborgen. Links van dat
platform: riante zomerverblijven.
Rechts daarvan: een horecabedrijf
met daarnaast de jachthaven op de
plaats van de huidige oude haven.
Daarvoor zou evenals de dijk op
Deltahoogte een brede boulevard
moeten komen met een pittoresk
pleintje.
Foto onder:
De brede pier in de Schelde aan
het eind van de Walsoordensestraat
in Walsoorden is het enige, dat er
van het totale recreatieplaat eigen
lijk al is. Op zomerse dagen bekij
ken vanaf dit punt honderden men
sen de drukke scheepvaart op de
Schelde. Zelfs deze gebrekkige ac
commodatie voorziet al in een grote
behoefte, al zou het nog een stuk
aantrekkelijker gemaakt kunnen
worden
(Van een onzer verslaggevers)
WALSOORDEN Gede
puteerde Staten van Zeeland
hebben geweigerd hun mede
werking te verlenen aan het
recreatieplan, dat de gemeen
te Hontenisse heeft opgezet
voor de linker Scheldeoever
in deze gemeente. Als argu
ment is daarvoor aangevoerd:
de mogelijkheid dat de plan
nen voor de vaste oeverver
binding en de recreatieplan
nen van de gemeente Honte
nisse elkaar doorkruisen.
Het recreatieplan omvat de
aanleg van een camping, een bou
levard met uitzicht op de Schel
de, de bouw van riante vakantie
woningen voor beter gesitueer
den, de bouw van een horeca
bedrijf en de aanleg van een
jachthaven. Dat alles is geprojec
teerd tussen de veerhaven bij
Perkpolder en de oude haven van
Walsoorden. De realisatie zou
moeten samengaan met het op
Deltahoogte brengen van de dij
ken ter plaatse.
Vier keer nu heeft de gemeente
sinds 1962 een uitgewerkt plan voor
de recreatie gemaakt en ter discus
sie aangeboden. Evenzoveel keren
heeft men nul op rekest gekregen
bij G.S. Het overleg over dit jongste
plan is nog niet geheel afgekapt,
maar de kans dat G.S. zich ditmaal
wel positief tegenover de ideeën van
de gemeente Hontenisse zullen stel
len is niet zo groot. „Het is om er
moedeloos onder te worden, maar
we zijn niet van zins om het er bij
te laten zitten", vertelt wethouder
P. Everaert, een van de mensen
achter dit project. „Naar mijn me
ning hoeft die vaste oeververbinding
geen struikelblok te zijn en wat dan
verder nog de bezwaren zijn is me
niet duidelijk. Het gaat de gemeente
geen cent kosten. Alles wordt be
taald door investeerders en ik kan u
verzekeren, dat van die zijde de
nodige belangstelling bestaat", aldus
een lichtelijk ontstemde wethouder.
De lijdensweg is in 1962 begon
nen. toen tegelijk met de eerste
werkzaamheden van de ruilverkave
ling Walsoorden het idee werd geop
perd om de linker Scheldeoever
voor de toeristen wat aantrekkelij
ker te maken. Voor de dijken langs
de Schelde bestond toen al veel
belangstelling. De eerste bezwaren
kwamen van de ruilverkavelings
commissie, die van mening was dat
de indeling van de kavels te ongun
stig was om dit gebied een andere
dan agrarische bestemming te ge
ven. De belangstelling van de ge
meente Hontenisse ging aanvanke
lijk uit naar het gebied aan de
linkerkant van de veerhaven, gezien
vanuit de richting Kloosterzande
Het plan werd afgekeurd. De ge
meente Hontenisse zocht en vond in
dezelfde omgeving een andere
plaats. Weer werden ten koste van
duizenden guldens tekeningen ge
maakt, weer kwamen er bezwaren
Nu van de Stichting Beheer Land
bouwgronden, die de beste land
bouwgrond in het ruilverkavelings-
gebied Walsoorden dreigde te ver
liezen aan de recreatie.
De gemeente ging overstag en
Kent u haar? Dat zou ook best kunnen. Op vele plaatsen is de
Moara Shira Consulente met haar beauty-case al een bekende
verschijning geworden.
Bekend en gewaardeerd. Zij is het immers die zovele vrouwen in
staat stelt de schoonheidsprodukten van Moara Shira regelmatig
te gebruiken. En niet alleen de vrouwen. Want Moara Shira heeft
produkten voor het hele gezin van baby tot oma. Ook voor
meneer trouwens.
De Moara Shira Consulente brengt die artikelen bij de klant
thuis. Dat is gemakkelijk. Haar klanten kennen haar, want zij
verricht haar werk in een vaste "sektor". Dat is een afgebakend
gebied waarin zij als enige de Moara Shira produkten levert
De Moara Shira Consulente komt iedere drie weken bij haar
klanten op bezoek. Steeds weer met nieuwe voordelige
aanbiedingen. Zij brengt cosmetica en toiletprodukten van
wereldklasse tegen zeer redelijke prijzen. Produkten die
onvoorwaardelijk gegarandeerd zijn. Alleen Moara Shira durft
dat te doen.
Als u de Moara Shira Consulente nog niet kende weet u nu in
ieder gevai waarom die mevrouw met dat koffertje voor velen
zo'n goede bekende is.
maakte weer een nieuw plan, gepro
jecteerd aan de rechterkant van de
veerhaven. Dat was in 1967. Dit
plan omvatte de aanleg van tal van
bijzondere voorzieningen. G.S. had
den overwegende bezwaren: in de
nabijheid van de veerhaven zou een
olieopslagplaats liggen; het gebied
was planologisch gezien niet ge
schikt en financieel was het geen
haalbare kaart. „Dat laatste hebben
we kunnen ontzenuwen", vertelt
wethouder Everaert, die deze lij
densweg van a tot z heeft gevolgd,
„en die opslagplaats was van zo'n
geringe omvang, dat het geen naam
mocht hebben". Opnieuw ging de
gemeente aan de plannen dokteren
in samenwerking met de Heidemij.
Tenslotte had de gemeente zich
een idee gevormd hoe het allemaal
zou kunnen worden. En volgens de
ze ideeën wil men het recreatieplan
nog steeds realiseren. „Duur hoeft
het echt niet te zijn", vertelt de
heer Everaert, „de gemeente betaalt
er geen cent aan mee". G.S. hebben
deze jongste plannen van de ge
meente Hontenisse nog niet defini
tief van de hand gewezen, maar erg
groot zijn de kansen op realisering
niet, zolang over de vaste oeverver
binding niet meer bekend is. „Als
de oeververbinding bij Kruiningen
komt, is er nog geen man over
boord. Een gedeelte van die verbin
ding zal dan misschien op het ge
bied komen, waaraan wij voor de
recreatie een bestemming willen ge
ven. Maar dat is niet zo erg", aldus
wethouder Everaert. „Het is goed
mogelijk een deel van het plan te
laten vervallen en slechts een aantal
fases uit te voeren. Bovendien kan
die vaste oeververbinding zeil
straks ook een toeristische attractie
zijn".
G.S. hebben ook overwegende be
zwaren tegen de plannen van Honte
nisse voor de aanleg van een jacht-
haventje Wethouder Everaert
vindt, dat de jachthaven er moet
komen als alternatief voor de kleine
Oost-Zeeuwsch-VIaamse haventjes,
die binnen afzienbare tijd moeten
gaan verdwijnen. G. S. voelen daar
weinig voor. Men is met dit idee
van Hontenisse niet gelukkig, in
verband met de drukke vaarroute,
die betrekkelijk dicht bij de oever
loopt. Bovendien is het gevaarlijk
om zich met plezierjachten wille-
Wethouder Everaert: „We gaan er
mee door".
keurig tussen de mammoettankers te
begeven.
„Ik dacht niet, dat het gevaar hier
groter was dan elders", is daarop
het commentaar van de heer Ever
aert. De Walsoordense wethouder
schermt met het argument, dat Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen op water-
sportgebied niets te bieden heeft.
„Dit plan is ook een mooie gelegen
heid om de verfoeide dijkrecreatie
een halt toe te roepen-. Het is lo
gisch, dat de mensen zich nu op en
onder de dijken begeven. Het ge
bied tussen Perkpolder en Walsoor
den heeft zijn charmes, maar er is
nooit iets aan gedaan om de mensen
in de gelegenheid te stellen daar ten
volle van te laten profiteren". Daar
om ook verwondert de wethouder
zich erover dat G.S. steeds de boot
afhouden. „Ik denk persoonlijk, dat
het streekplan hier wel een rol
speelt bij de gedachtenbepaling. Het
is triest dat je na acht jaar nog geen
stap verder bent", aldus de heer
Everaert. „Is het werkelijk de zorg
om de vaste oeververbinding, of
spelen hierbij eventuele verre in-
dustrialisatieplannen een belangrijke
rol?", vraagt wethouder P. Everaert
zich bezorgd af.