De gespleten wereld
van JACQUES TATI
Boekenplank
Vind maar eens een systeem
camera met lichtmeting door de
lens (over het volle beeldvlak)
voor zo'n aantrekkelijke prijs!
f595,
„Horizontaal"
programma
Hilversum III
RAI vormt
décor voor
nieuwe Hulot
Kleine man
Autowereld
Achtergrond
Herkenning
Wrijving
Herrie
Praktica super TL
T.v.-onderzoek naar
politieke interesse
Elvis Presley
als filmheld
Bestsellers
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
AVRO DOORSTOND
CRM-STEEKPROEF
MAANDAG 25 MEI 1970
'(Van onze filmmedewerker)
AMSTERDAM Terwijl
de Nederlandse huisvrouwen
zich op de huishoudbeurs in de
RAI oriënteren omtrent de
laatste snufjes op huishoude
lijk gebied, worden in de
Noordhal van dit tentoonstel
lingscomplex filmopnamen
gemaakt Jacques Tati, die we
reldsucces oogstte met zijn
„Monsieur Hulot", werkt hier
aan zijn nieuwste produktie.
Zeer consciëntieus wordt shot
na shot voorbereid en opgeno
men. Zoals bij de choreografie
voor een ballet wordt niets
aan het toeval overgelaten.
Reeds een jaar lang is de regis
seur aan de film bezig, nog der
tien weken moet er in Nederland
worden gedraaid. Ver weg van
het dagelijks leven wordt zo een
nieuwe film over het dagelijks
leven gemaakt, die voorlopig de
titel draagt: „Yes, Monsieur Hu-
lot".
Hoewel grote letters buiten aan
kondigen, dat de RAI de huishoud
beurs herbergt, lijkt de Noordhal
van dit complex meer op de jaar
lijkse automobiel-tentoonstelling.
Een groot gedeelte van het vloerop
pervlak is gevuld met glimmende
auto's van allerlei merken. Op de
hangende borden prijken de beken
de merknamen. In de half afge
bouwde stands liggen folders en af
fiches over auto's.
Midden in de hal staat een lange
tafel overdekt met slaatjes en beleg
de broodjes en koppen dampende
koffie. Een grote koelkast is gevuld
met allerlei dranken. Een groepje
mensen zit aan tafeltjes eromheen.
Twee hondjes, Pythan en Lila, amu
seren zich en vragen de aandacht.
Ze blijken later een belangrijke rol
in de film te spelen en zijn daarom
verzekerd voor dertienduizend gul
den. Aan één zijde van de hal staat
de DAF, die de Lnnden-Sydney-rail-
ly heeft meegereden. Er is geen
schoon plekje meer aan te ontdek
ken. Vlak daarbij een camera op
wielen en rails. In een verloren
hoek een set geluidsapparatuur.
Tientallen lampen staan verspreid
door de hele hal en op de omloop
boven.
Vanachter een houten schotje, dat
een onderdeel is van een half afge
bouwde stand, komt een man te
voorschijn. Hij trekt een grote kist
op een wagentje achter zich aan. Op
de kist staan Japanse tekens ge
schilderd. Het silhouet van de man
is over de hele wereld bekend. Zijn
broekspijpen zijn te kort, waardoor
het accent op zijn geblokte sokken
en suède schoenen valt. Zijn regen
jas hangt aan de achterzijde hoger
dan aan de voorzijde. Hij draagt een
klein hoedje voor op zijn hoofd. De
rand ervan is van achteren omgesla
gen. Het enige, dat niet klopt met
zijn alter ego is de kleur van het
haar. Jacques Tati is grijs. Er zijn
nog meer verschillen met Monsieur
Hulot. Soms zelfs tegenstellingen.
Een paar' dagen „op de set", zoals
dat in vaktaal heet, hebben ons dat
duidelijk gemaakt.
Wie is Monsieur Hulot, waarnaar
in de afgelopen tweeëntwintig jaar
ruw geschat ongeveer zestig miljoen
mensen kwamen kijken?
Hulot is een man, die we dagelijks
tientallen malen op straat tegenko
men. Hij doet niets met een bepaal
de bedoeling. Hij heeft geen bepaal
de boodschap. Hij is nergens mee
bezig, hij ondergaat alleen. Hij exis
teert slechts in een steeds meer
gemechaniseerde wereld, die de zij
ne niet is. Hulot is niet dom, mis
schien wat naïef, altijd opgewekt,
dikwijls scherpzinnig. Hierdoor
geeft hij steeds opnieuw aanstoot
aan de mensen in zijn omgeving.
Jacques Tati de geestelijke vader
van deze figuur is bijna het tegen
gestelde van Hulot. Een omgekeer
de, positieve kapie zou men kunnen
zeggen.
Jacques Tati eigenlijk Tati-
scheff is in 1908 in Le Pecq
geboren. Voor de oorlog trad hij als
pantomime speler op in Franse kor
te films en was werkzaam in caba
ret en music-hall. Later ging hij
zich bezighouden met het zelf re
gisseren van films. Zijn eerste grote
succes werd „Jour de Fête" (1948)
waarin hij zelf de dorpspostbode
speelde, die zich het onmogelijke
doel gesteld heeft met Amerikaanse
snelheid de post in een Frans dorpje
te bestellen, doch hierbij aangewe
zen is op een fiets. Om nog maar te
zwijgen van de omgeving, de men
sen en de cafeetjes.
In 1953 bracht Tati Monsieur Hu
lot als een man. die zijn vakantie in
'n rustig pensionnetje aan 't strand
komt doorbrengen. In „Les vacances
de Monsie"r Hulot" is 't echter met
deze rust snel gedaan. Hij was de ar
me oom van een rijk industrieel gezin
in „Mon Oncle" Óndanks alle goede
bedoelingen loont ook hier alles mis
In 1967 duikt Hulot op
in een doorsnee moderne stad.
zonder enig karakter. Hij is
zo vervreemd van zijn omgeving,
dat Tati deze film de onserieuze
titel „Playtime" gaf. hoewel het on
derwerp bijna beangstigend is.
In „Yes, Monsieur Hulot" gaat Ta
ti weer terug naar zijn werkwijze
van voor „Playtime". Het karakter
van de hoofdpersoon, dat door zijn
omgeving overschaduwd dreigde te
worden, krijgt weer de volle aan
dacht. Het verhaal speelt zich af in
de autowereld. Hulot is ontwerper
bij een klein Frans automobielbe
drijf. Dit heeft een speciale wagen
ontwikkeld, waarin het ook mogelijk
is om te slapen. Het prototype moet
door Hulot en zijn assistente naar de
autotentoonstelling in de Amster
damse RAI worden gebracht. Deze
assistente is de pers- en voorlich
tingsjuffrouw van het bedrijfje. Het
wordt een race tegen de tijd, die
gepaard gaat met vele hindernissen
Links het gewezen Amerikaanse fotomodel Maria Kimberly, die een hoofdrol
speelt in de nieuwe Tatifilm, rechts Monsieur Hulot, Jacques Tati zelf.
lijkheid bezitten. Hij weet zijn ac
teurs volledig op hun gemak te stel
len. Met eindeloos geduld speelt hij
de handelingen, die zij moeten ver
richten voor. Als hij een pinnige
secretaresse instrueert, wiegt hij
met zijn heupen en maakt afgeme
ten stapjes en gebaartjes.
en waarin getracht moet worden om
de autosalon te bereiken, voordat
deze sluit.
Deze pers- en voorliehtingsjuf-
frouw wordt gespeeld door de
beeldschone Maria Kimberly. Voor
de lezeressen van damesbladen geen
onbekend fotomodel. Haar beeltenis
prijkte bijvoorbeeld menigmaal op
de voorpagina van „Vogue". Zij
heeft grote groene ogen met daarin
tientallen kleine zwarte puntjes. Ze
weegt 104 pond en is 1,75 lang. Ze
is afkomstig uit Amerika en woont
nu in Parijs. Haar voorliefdes zijn:
echte wilde beesten en veel lezen.
Dit laatste deed ze ook steeds tussen
de opnamen door in de Noordhal van
de RAI.
Terwijl produktieleider Wim
Lindner een telefoongesprek voert
met de Franse produktiemaatschap-
pij Corona-film, maakt de camera
ploeg zich gereed voor de volgende
opname. Tati maakt hoogstens twee
of drie camerainstellingen per dag.
Er wordt zeven dagen per week
gewerkt. Met enige onderbrekingen
is men nu reeds een jaar aan de
film bezig. Nog dertien weken moe
ten er opnamen gemaakt worden
Dan volgen nog de montage, het
geluid en de nasynchronisatie in Pa
rijs.
Vooral wat zich achter in het
beeld afspeelt heeft zijn aandacht.
Soms zijn er op vijf of zes plans
dingen gaande, terwijl de hoofdhan
deling zich op de voorgrond af
speelt. Dat maakt de films van Jac
ques Tati zo boeiend. De toeschou
wer wordt visueel-auditief trouwens
ook overvoerd. Als men voor een
tweede of derde 'teer gaat kijken
ziet men steeds nieuwe dingen ge
beuren op de achtergrond.
Als een choreografie worden alle
handelingen en bewegingen getimed
en op elkaar afgestemd. Iedere ac
teur krijgt een vertrekpunt dat met
een krijt-kruis wordt aangetekend
op de vloer. Soms ligt dit punt een
tiental meters buiten het camera
beeld. Op deze wijze verschijnt de
acteur, na de afstand te hebben
afgelegd, op het juiste moment in
beeld om daar een nieuw spannings
veld in de handeling over te nemen
en uit te bouwen.
Voordat het tot je doordringt sta
je zelf als acteur op de set. Je krijgt
een witte jasschort aangetrokken en
een stapeltje getypte vellen in je
handen gedrukt. Je stelt de chef van
een autostand voor. Tati vertelt wat
er van je verwacht wordt. De han
deling en de beweging wordt minu
tieus voorgedaan. Je moet de opge
stelde auto's aan de hand van de
lijst controleren. Je krijgt een krijt
streep toegewezen. Hierop stel je je
op bij het commando „attention".
Bij „action" begin je te lopen. Soms
moet de handeling vijf of zes keer
herhaald worden. Bij een van de
acteurs bleek de timing niet te klop
pen, een andere maakte een ver
keerd gebaar. Daarna wordt nog een
keer of vier de opname overge
maakt. Tati is een perfectionist.
Door zijn geweldig observatievermo
gen ziet hij direct of er iets niet in
orde is. Er gebeurt niets dat hij niet
van te voren gezien heeft.
Tati heeft voor deze film dan ook
het verschijnsel automobilist grondig
bestudeerd. De agressie die bij deze
mensen plotseling ontstaat, zodra ze
in een wagen stappen. Het „high"
zijn tijdens het rijden van een
chauffeur. Hij maakte het scenario
samen met Jacques Lagrange, even
als de vroegere Hulot-films.
„Ik hoop op een dialoog met mijn
publiek", zegt Tati. „Als ik geen
reacties uit de zaal hoor is er iets
fout. Het moet een herkenning
zijn, een méé doorzien van de
situatie, een participatie en tege
lijk een confrontatie."
Zeg maar „Yes" tegen Mon
sieur Hulot.
In het begin was deze produktie
een geheel Nederlandse aangelegen
heid. Tati zou samen met Bert
Haanstra de film produceren en re
gisseren. Dat liep echter fout. „Twee
koks kunnen een recept samenstel
len voor een cake, maar op het
moment dat er suiker in gedaan
moet worden, dan kan dat maar
door één man beslist worden" zei
Tati er destijds over. Haanstra en
hij zijn als goede vrienden uit el
kaar gegaan Ook de oorspronkelijke
Nederlandse cameraploeg met Edu-
ard van de Enden en Anton van
Munster is nu vervangen door een
Franse met Paul Rodier en Marcel
Weiss.
Jacques Tati bedient zich, vanwe
ge de nog veel aanwezige Nederlan
ders overwegend van de Engelse
taal. Hij helpt zelf mee om de set
op te bouwen Hij ziet alles. Weet
wat hij wil. Soms maakt hij een
wandeling over de huishoudbeurs
om daar nieuwe spelers te zoeken.
Hij werkt overwegend met ama
teurs. Vindt dat ze meer persoon-
DE AVANT-GARDEKUNSTE-
NAAR is bereid zekerheden op te
geven en zich in het ongewisse te
storten. Daarmee al verwjjderf hij
zich van de grote groep die het
evenwicht tussen vertrouwd en on
bekend prefereert, aldus Cock van
Viegen in „Zoekende choreografen
volgen het spoor van de beeldende
kunst". Deze bijdrage is te lezen in
Akt. Daarin schrijft Dolf Welling
nog over Sonsbeek-Heden, dat in
middels is uitgesteld, omdat „de
aardigste plannetjes tegenwoordig
op herrie uitlopen".
B. Bertina vertelt waarom hij de
film „The Damned" een film vindt,
„die hard aankomt; maar niet om
bang voor te zijn" en Ernst Ver
meulen schrijft over de „Tekens
van Ton Bruynel", van wie op 8
juli „Signs" de officiële première
krijgt.
In de uitvoerige „Kunstmarkt":
recenties op het terrein van dans,
film, opera, musical, toneel en dis
cotheek Tenslotte kritische bijdra
gen in „Aktueel" over het Neder
lands Dans Theater, over de „mis
dadige" Roger van de Velde in een
„maatschappij die zo'n waanzinni
ge minachting voor de mens heeft",
over Cinestud, over Peter Dockley,
over een Hollands literatuur-drama
en Hot.
AKT 2/70 (Algemeen kunsttijd
schrift uitg.: postbus 58, Gronin
gen - 13 per jg - 11 afl.)
(ADVERTENTIE)
Met aus
Jena T 2,8/50 mm
Vraag uw fotohandelaar
Orwo Foto N.V. - Postbus 127 Hilversum
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM „Politiek (uit
gekeken" is de titel van een televi
sieprogramma dat de NOS donder
dagavond 28 mei van 19.04 uur tot
19.30 uur via Nederland 2 zal uitzen
den.
Met het oog op de naderende ge
meenteraadsverkiezingen zullen de
voornaamste gegevens en conclusies
worden besproken van een onder
zoek dat het bureau Intomarkt in de
cember 1969 heeft uitgevoerd onder
een representatieve steekproef van
600 Nederlanders van 21 jaar en ou
der. Deze mensen werd gevraagd
naar de betekenis die zij aan de ver
kiezingen hechten, de belangstelling
die zij voor de politiek hebben en de
waarde waarop zij de politiek schat
ten. Uit het onderzoek blijkt dat de
politieke interesse niet groot is, wat
ook al enigszins duidelijk werd uit de
geringe opkomst bij de statenverkie
zingen. Er kwamen echter door dit
onderzoek ook enkele oorzaken van
de wijdverbreide politieke onver
schilligheid aan het licht.
Het programma zal worden gepre
senteerd door drs. W. Langeveld en
de produktie en regie zijn in handen
van Hedda van Gennep en Heieen de
Haan. I.v.m. deze uitzending komt het
programma „Scala" op die avond te
vervallen.
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM In de periode van
26 juni tot en met 19 juli zullen de
omroepen en de NOS-radio op de
werkdagen een proef nemen met een
zogenaamde horizontale programme
ring op Hilversum 3. Dit houdt in,
dat de NOS-radio elke middag met
uitzondering van de zondag, de radio-
zendtijd van de omroepen tussen
13.00 uur en 17.00 uur overneemt.
De luisteraar kan dan elke middag
op hetzelfde tijdstip tussen 13.00
uur en 17.00 uur steeds dezelfde
disc-jockey's van de omroepen met
hun eigen platenprogramma's horen.
Bijvoorbeeld van 1-2: Joost de
Draayer (VPRO), van 2-3 Eddie
Becker (VARA), van 3-4 Lex Lam-
men (KRO) en van 4-5 Herman Stok
(VARA).
Deze proefneming is dank zij de
medewerking van de omroepen mo
gelijk geworden omdat in die periode
de Tour de France wordt gehouden.
Daardoor krijgt de NOS-radio op elk
gewenst tijdstip 's middags de kans
de platenprogramma's te onderbre
ken voor de rechtstreekse ooggetui
geverslagen van Theo Koomen over
het wielerevenement in Frankrijk.
Overigens zullen de omroepen in
de avonduren via Hilversum 1 of 2
nog radiozendtijd ter beschikking
van de NOS stellen voor nabeschou
wingen over de Tour.
Mocht dit experiment op Hilver
sum 3 een succes worden, dan zullen
NOS en omroepen nader bekijken of
de programmering van Hilversum 3,
met behoud van ieders autonomie,
aan dit nieuwe patroon kan worden
aangepast.
NEW YORK (AP) Een film die
op de tv wordt vertoond heeft de
grootste kans op succes als zij: 1. El-
vis Presley als ster heeft 2. Een co-
medie of een drama is, 3. in kleur is
en 4. langer duurt dan twee uur.
Dit is de conclusie van een studie
die de firma J. Walter Thompson
heeft gemaakt van tussen september
1961 en september 1969 op de tv ver
toonde films.
In die periode trad Elvis Presley
op in zeven hoog genoteerde films,
bijna twee keer zoveel als zijn naaste
concurrenten, Rock Hudson en Doris
Day, elk vier keer.
John Wayne, Cary Grant, Jerry Le
wis, Jack Lemmon en Shirley Maclai-
ne hadden elk drie.
Comedie en drama waren gelijk
met elk 24 hooggenoteerde films,
maar de comedie was lichtelijk voor
in percentage. Maar drama verdrong
comedie volledig uit de top tien.
Science-fiction en biografie deden
het het slechtst van alle soorten films,
met voor elk slechts twee die een ho
ger cijfer kregen dan 25.
Kleur helpt, maar is niet zo'n grote
factor als het verhaal' en de sterren.
Omdat vrouwen meer kijken dan
mannen overtreffen de mannelijke
sterren de vrouwelijke in populari
teit met vijf tegen een. Vrouwen
hebben eerder een favoriet en slaan
geen film over waarin hij optreedt.
De tien topfilms voor de periode
zijn: The Birds, Bridge on the river
Kwai, Cat on a hot tin roof, Great
escape deel 2, McClintock, Great es
cape deel 1, The robe, Lilies of the
field. Your cheatin, Heart en Some
thing of value.
AMSTERDAM „Het konink
rijk der Nederlanden in de twee
de wereldoorlog (deel 3) was
in april het meest verkochte Ne
derlandse boek, aldus het maan
delijks overzicht van de meest
verkochte boeken, opgesteld door
het bureau CPNB op basis van
gegevens van een vijftigtal boek
verkopers. De volgende bestsel
lers in april waren: Weerklank
van Anne Frank, Jan Wolkers:
Turks Fruit, Marten Toonder. Zo
als mijn goede vader zei; jack
Kerouac, Op weg, Dorothee Sol-
Ie, Politiek avondgebed; Han G
Hoekstra en Evert Werkman, De
dolle, dwaze zomer van '45; Ne
derlanders in bezet gebied; Rem-
co Campert; Het leven is ver-
rukkulluk; Jacqueline Susann,
De liefdesmachine.
NOS/NOT
10.45 WALTER EN CONNIE les 29
11.10 BIOLOGIE IN DE BRUG
KLAS „Vrucht en zaad"
11.35 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL
NCRV
19.04 DE SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
19.13 JASPER EN DE WONDER-
HOND (kleur) Muzikale co
medie voor de jeugd.
19.40 TOEN DE ZON STIL STOND
(kleur) Animatiefilmpje
20.00
20.20
20.45
21.10
21.35
22.55
22.35
22.40
JOURNAAL NOS (kleur)
THERESE STEINMETZ EN
HET GOUDEN HERT FESTI-
VAL U ziet o.m. 't optreden
van Connie Francis, Marie La-
foret, Eva Pilasov en Jose
phine Bake
HIER EN NU
PLEASE SIR (kleur) „Op het
goede paard gewed" (herha
ling)
BREEK DE MUREN AF Per
soonlijke benadering van de
rassenverhoudingen in Zuid-
Afrika
HE I.J.E.-KOOR (Overschie)
EN THE FREEDOM SINGERS
JOURNAAL NOS
NOS
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
VARA
19.30 CORNATION STREET Linda
en Ivan nemen weer afscheid,
hetgeen wel een paar tranen
kost
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
20.20 HIER IS LUCY (kleur) Lucy
en de jacht op de vlieghaven"
20.45 UIT BEREKENING Praagse
kroniek uit de tweede helft
van de negentiende eeuw
22.15 ACHTER HET NIEUWS
22.55 JOURNAAL NOS
TELEAC
23.00 METHODIEK VAN DE BUR
GERSCHAPSVORMING les 11
23.30 SLUITING
18.15 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 WOOBINDA Een ijsje voor
Zita
19.45 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 FILMTRIBUNE Eerste voor
stelling in België van de Duit
se film Eenzaamheid
22.00 GASTPROGRAMMA De So
cialistische Gedachte
22.30 NIEUWS
14.00 SCHOOLTELEVISIE
18.10 NIEUWS
18.15 CAROLE ET THIERRY Voor
de kleuters
18.30 AFFICHES Gesprekken met
mensen uit de grote en de
kleine kunst
19.00 ANTENNE-SOIR Waalse ak-
tualiteiten
19.25 BéBé ANTOINE Voor de
kleuters
19.30 SPORTUITZENDING
20.00 JOURNAAL
20.30 SPéCIAL
21.10 LES COUSINS DE LA CON
STANCE
22.05 SIGNES DES TEMPS
22.55 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 VOLKSTELLING 1970 Na bij
na een eeuw wordt voor de
eerste maal weer de bevolking
van de Bondsrepubliek geteld.
20.20 MONITOR (kleur) Aktuali-
teiten
21.05 ZWEI IN DER KRISE De twee
die vanavond sketches en hu
mor serveren zijn Ernst H.
Hilbich en Alexander Weibat
22.00 KÜLTUURPATRONEN
(kleur) Film van Peter Zadek
23.45 JOURNAAL MET KOMMEN-
TAAR
19.45 HEUTE Journaal, aktualitei-
ten en weerbericht
20.15 DUITSLAND, DENKT AAN
HET NATUURSCHOON
(kleur)
21.00 DE VROUW IN OCHTEND
JAS Engelse speelfilm uit 1957
22.30 JOURNAAL (kleur)
22.40 FILMFORUM: DE ZWARTE
GOLF Reportage over negers
in Amerikaanse speelfilms
23.25 SLUITING
Maandag 25 mei
HILVERSUM I, 402 m
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: ge
varieerd programma (13.00 uur
Nieuws). 14.25 Schoolradio. NOS:
14.45 De toekomst van het oud wor
den, lezing. 15.20 Nordring 1970:
Internationaal grammofoonplatenpro-
gramma. AVRO: 16.00 Nieuws. 16.03
Caribia: muziek uit Suriname en de
Nederlandse Antillen. 16.30 Voor de
jeugd. 17.30 Brabant Journaal. 17.55
Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11
Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u
door .praatje. 18.30 Stereo: Krab
bels in de kantlijn: licht muziekpro
gramma en praatje. 19.30 Nieuws.
R.V.U.: 19.35 Muzikaal Spectrum,
door de heer Klaas A. Postuma.
NOS: 20.05 Stereo: Jazz in aktie:
opnamen van het E.B.U.-jazzconcert.
21.00 Taalbeheersing: basis of bar
rière, een reeks programma's over
spreken en luisteren, schrijven en
lezen. 21.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. 21.40 Gamma van Al
pha en Beta: programma over recen
te vorderingen in de wetenschap
NVSH: 22.10 Sextant, radlomagarine
van de NVSH. NOS: 22.30 Nieuws.
22.40 Mededelingen. 22.55 Stereo:
Metro's Midnight Music: licht mu
ziekprogramma met Metropole-or
kest, instrumentaal trio en solisten.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd
programma. (12.05 Lezenswaardig
heden. 12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier
en nu: actualiteiten). 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Stereo: Bariton en piano:
moderne liederen. 15.00 Hervormde
middagdienst. NÓS: 15.30 Zoeklicht
op Nederland: informatie over
Friesland, afgewisseld met muziek.
(16.00-16.02 Nieuws). 17.20 Over
heidsvoorlichting: Suriname Jour
naal. Spreker: Harry Kensmil.
NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45
Voor de jeugd. 18.00 Stereo: Meis
jeskoor en licht instrumentaal sex
tet. 18.19 Uitzending van de Partij
van de Arbeid. 18.30 Nieuws. 18.41
Hier en nu: actualiteiten. EO: 19.00
Wij hebben een woord voor de we
reld: veelgevraagde geestelijke mu
ziek. 19.20 Reformatie en reveil, le
zing. 19.35 Bekende melodieën (gr.).
19.45 Opbouw: wekelijkse Bijbelstu
die. NCRV: 20.00 Klassieke ballet
muziek. 21.30 Muziek en dienst: in-
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM In de omroepwe
reld wordt met belangstelling uitge
zien naar de resultaten van de steek
proeven, welke in opdracht van het
ministerie van CRM worden genomen
in de ledenlijsten van de grote om
roeporganisaties
Naar verluidt zou dit onderzoek bij
de AVRO thang zijn afgesloten. Het
resultaat was dat 125 van de 1002
leden, ofwel bijna acht procent van
de AVRO-aanhang van 835.000 leden,
niet zou voldoen aan de wettelijke
eisen.
Aangezien officieel wordt aangeno
men, dat acht procent van de Neder
landse kijkers en luisteraars hun om
roepbijdrage niet betalen, zou dit in
feite betekenen, dat de AVRO de
steeknroef van CRM glansrijk heeft
doorstaan.
formatief programma over kerklied
en kerkmuziek in klank en ge
schrift. 22.00 Stereo: Licht ensemble
met zangsolisten. 22.20 Avondover-
denking. 22.30 Nieuws. 22.40 Litera-
ma: radiokroniek over boeken,
schrijvers en toneel. 22.55 Stereo:
Klankjuwelen: klassieke en moder
ne kamermuziek (gr). 23,30 Stereo:
NCRV-Vocaal ensemble: klassieke
koorwerken. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Jam-
on-Radio: licht platenprogramma.
KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Waarom
niet: ontspannen lunchprogramma.
14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en
countrymuziek. (15.00 Nieuwst.
16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr..
popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02
Draaijijofdraaiijverzoekplatenpro-
gramma. 18.00 Einde uitzending.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nieuws. 12.08 Landbouwkro-
niek. 12.15 Gevarieerde muziek.
(12.40-12.48 Weerbericht, mededelin
gen en SOS-berichten voor schip
pers). 12.55 Buitenlands persover
zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
dagklapper en beursberichten. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Symfonische muziek (15.00
Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Programma voor de
zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht
en mededelingen. 17.15 Blues, ne
grospirituals en gospelsongs. 18.00
Nieuws. 18.03 Popmuziek voor de
soldaten. 18.30 Lezing. 18.45 Sport.
18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte or
kestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe
richt en actualiteiten. 19 40 Piano
muziek. 19.45 Missie-klankbeeld.
20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws,
berichten en De Zeven Kunsten'.
Uitslag van de Nationale Loterij.
22.30 Gevarieerde muziek. 23.00
Nieuws. 23.10 Klassieke muziek.
23.40 Nieuws. 23.45-0.15 Uitzending
voor de zeelieden.
Dinsdag 26 mei
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: lich
te grammofoonmuziek. 18 30-8.33 De
groenteman. 8.50 Morgenwijding.
NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of
herhaling NOS-programma. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Muziek uit de Mid
deleeuwen en Renaissance, (opn).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr). 1100
Nieuws R V.U.: 11.03 Kinderverzor
ging en opvoeding door de heer M. J
Frölich. AVRO: 11.30 Rondom 12:
Programma voor de vrouw. (11,55
Beursberichten)Overheidsvoorlich
ting.
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek
(gr) (7.30 Nieuws; 7.32-7 50 Hier
en nu: actualiteiten). 8 00 Nieuws.
8.11 Stereo: Te Deum Laudamus:
klassieke gewijde muziek (gr) 8 30
Nieuws 8.32 Stereo: Voor de huis
vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw). 9.35 Schoolradio.
10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15
Duitse en Italiaanse operafragmen
ten (gr). 11.00 Nieuws 11.03 Stereo:
Pianorecital: klassieke muziek. 1125
Voor de zieken 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM ni 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk
gevarieerde visite. (12.00 Nieuws).
0