De gespleten wereld van JACQUES TATI Boekenplank Vind maar eens een systeem camera met lichtmeting door de lens (over het volle beeldvlak) voor zo'n aantrekkelijke prijs! f595, „Horizontaal" programma Hilversum III RAI vormt décor voor nieuwe Hulot Kleine man Autowereld Achtergrond Herkenning Wrijving Herrie Praktica super TL T.v.-onderzoek naar politieke interesse Elvis Presley als filmheld Bestsellers NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: AVRO DOORSTOND CRM-STEEKPROEF MAANDAG 25 MEI 1970 '(Van onze filmmedewerker) AMSTERDAM Terwijl de Nederlandse huisvrouwen zich op de huishoudbeurs in de RAI oriënteren omtrent de laatste snufjes op huishoude lijk gebied, worden in de Noordhal van dit tentoonstel lingscomplex filmopnamen gemaakt Jacques Tati, die we reldsucces oogstte met zijn „Monsieur Hulot", werkt hier aan zijn nieuwste produktie. Zeer consciëntieus wordt shot na shot voorbereid en opgeno men. Zoals bij de choreografie voor een ballet wordt niets aan het toeval overgelaten. Reeds een jaar lang is de regis seur aan de film bezig, nog der tien weken moet er in Nederland worden gedraaid. Ver weg van het dagelijks leven wordt zo een nieuwe film over het dagelijks leven gemaakt, die voorlopig de titel draagt: „Yes, Monsieur Hu- lot". Hoewel grote letters buiten aan kondigen, dat de RAI de huishoud beurs herbergt, lijkt de Noordhal van dit complex meer op de jaar lijkse automobiel-tentoonstelling. Een groot gedeelte van het vloerop pervlak is gevuld met glimmende auto's van allerlei merken. Op de hangende borden prijken de beken de merknamen. In de half afge bouwde stands liggen folders en af fiches over auto's. Midden in de hal staat een lange tafel overdekt met slaatjes en beleg de broodjes en koppen dampende koffie. Een grote koelkast is gevuld met allerlei dranken. Een groepje mensen zit aan tafeltjes eromheen. Twee hondjes, Pythan en Lila, amu seren zich en vragen de aandacht. Ze blijken later een belangrijke rol in de film te spelen en zijn daarom verzekerd voor dertienduizend gul den. Aan één zijde van de hal staat de DAF, die de Lnnden-Sydney-rail- ly heeft meegereden. Er is geen schoon plekje meer aan te ontdek ken. Vlak daarbij een camera op wielen en rails. In een verloren hoek een set geluidsapparatuur. Tientallen lampen staan verspreid door de hele hal en op de omloop boven. Vanachter een houten schotje, dat een onderdeel is van een half afge bouwde stand, komt een man te voorschijn. Hij trekt een grote kist op een wagentje achter zich aan. Op de kist staan Japanse tekens ge schilderd. Het silhouet van de man is over de hele wereld bekend. Zijn broekspijpen zijn te kort, waardoor het accent op zijn geblokte sokken en suède schoenen valt. Zijn regen jas hangt aan de achterzijde hoger dan aan de voorzijde. Hij draagt een klein hoedje voor op zijn hoofd. De rand ervan is van achteren omgesla gen. Het enige, dat niet klopt met zijn alter ego is de kleur van het haar. Jacques Tati is grijs. Er zijn nog meer verschillen met Monsieur Hulot. Soms zelfs tegenstellingen. Een paar' dagen „op de set", zoals dat in vaktaal heet, hebben ons dat duidelijk gemaakt. Wie is Monsieur Hulot, waarnaar in de afgelopen tweeëntwintig jaar ruw geschat ongeveer zestig miljoen mensen kwamen kijken? Hulot is een man, die we dagelijks tientallen malen op straat tegenko men. Hij doet niets met een bepaal de bedoeling. Hij heeft geen bepaal de boodschap. Hij is nergens mee bezig, hij ondergaat alleen. Hij exis teert slechts in een steeds meer gemechaniseerde wereld, die de zij ne niet is. Hulot is niet dom, mis schien wat naïef, altijd opgewekt, dikwijls scherpzinnig. Hierdoor geeft hij steeds opnieuw aanstoot aan de mensen in zijn omgeving. Jacques Tati de geestelijke vader van deze figuur is bijna het tegen gestelde van Hulot. Een omgekeer de, positieve kapie zou men kunnen zeggen. Jacques Tati eigenlijk Tati- scheff is in 1908 in Le Pecq geboren. Voor de oorlog trad hij als pantomime speler op in Franse kor te films en was werkzaam in caba ret en music-hall. Later ging hij zich bezighouden met het zelf re gisseren van films. Zijn eerste grote succes werd „Jour de Fête" (1948) waarin hij zelf de dorpspostbode speelde, die zich het onmogelijke doel gesteld heeft met Amerikaanse snelheid de post in een Frans dorpje te bestellen, doch hierbij aangewe zen is op een fiets. Om nog maar te zwijgen van de omgeving, de men sen en de cafeetjes. In 1953 bracht Tati Monsieur Hu lot als een man. die zijn vakantie in 'n rustig pensionnetje aan 't strand komt doorbrengen. In „Les vacances de Monsie"r Hulot" is 't echter met deze rust snel gedaan. Hij was de ar me oom van een rijk industrieel gezin in „Mon Oncle" Óndanks alle goede bedoelingen loont ook hier alles mis In 1967 duikt Hulot op in een doorsnee moderne stad. zonder enig karakter. Hij is zo vervreemd van zijn omgeving, dat Tati deze film de onserieuze titel „Playtime" gaf. hoewel het on derwerp bijna beangstigend is. In „Yes, Monsieur Hulot" gaat Ta ti weer terug naar zijn werkwijze van voor „Playtime". Het karakter van de hoofdpersoon, dat door zijn omgeving overschaduwd dreigde te worden, krijgt weer de volle aan dacht. Het verhaal speelt zich af in de autowereld. Hulot is ontwerper bij een klein Frans automobielbe drijf. Dit heeft een speciale wagen ontwikkeld, waarin het ook mogelijk is om te slapen. Het prototype moet door Hulot en zijn assistente naar de autotentoonstelling in de Amster damse RAI worden gebracht. Deze assistente is de pers- en voorlich tingsjuffrouw van het bedrijfje. Het wordt een race tegen de tijd, die gepaard gaat met vele hindernissen Links het gewezen Amerikaanse fotomodel Maria Kimberly, die een hoofdrol speelt in de nieuwe Tatifilm, rechts Monsieur Hulot, Jacques Tati zelf. lijkheid bezitten. Hij weet zijn ac teurs volledig op hun gemak te stel len. Met eindeloos geduld speelt hij de handelingen, die zij moeten ver richten voor. Als hij een pinnige secretaresse instrueert, wiegt hij met zijn heupen en maakt afgeme ten stapjes en gebaartjes. en waarin getracht moet worden om de autosalon te bereiken, voordat deze sluit. Deze pers- en voorliehtingsjuf- frouw wordt gespeeld door de beeldschone Maria Kimberly. Voor de lezeressen van damesbladen geen onbekend fotomodel. Haar beeltenis prijkte bijvoorbeeld menigmaal op de voorpagina van „Vogue". Zij heeft grote groene ogen met daarin tientallen kleine zwarte puntjes. Ze weegt 104 pond en is 1,75 lang. Ze is afkomstig uit Amerika en woont nu in Parijs. Haar voorliefdes zijn: echte wilde beesten en veel lezen. Dit laatste deed ze ook steeds tussen de opnamen door in de Noordhal van de RAI. Terwijl produktieleider Wim Lindner een telefoongesprek voert met de Franse produktiemaatschap- pij Corona-film, maakt de camera ploeg zich gereed voor de volgende opname. Tati maakt hoogstens twee of drie camerainstellingen per dag. Er wordt zeven dagen per week gewerkt. Met enige onderbrekingen is men nu reeds een jaar aan de film bezig. Nog dertien weken moe ten er opnamen gemaakt worden Dan volgen nog de montage, het geluid en de nasynchronisatie in Pa rijs. Vooral wat zich achter in het beeld afspeelt heeft zijn aandacht. Soms zijn er op vijf of zes plans dingen gaande, terwijl de hoofdhan deling zich op de voorgrond af speelt. Dat maakt de films van Jac ques Tati zo boeiend. De toeschou wer wordt visueel-auditief trouwens ook overvoerd. Als men voor een tweede of derde 'teer gaat kijken ziet men steeds nieuwe dingen ge beuren op de achtergrond. Als een choreografie worden alle handelingen en bewegingen getimed en op elkaar afgestemd. Iedere ac teur krijgt een vertrekpunt dat met een krijt-kruis wordt aangetekend op de vloer. Soms ligt dit punt een tiental meters buiten het camera beeld. Op deze wijze verschijnt de acteur, na de afstand te hebben afgelegd, op het juiste moment in beeld om daar een nieuw spannings veld in de handeling over te nemen en uit te bouwen. Voordat het tot je doordringt sta je zelf als acteur op de set. Je krijgt een witte jasschort aangetrokken en een stapeltje getypte vellen in je handen gedrukt. Je stelt de chef van een autostand voor. Tati vertelt wat er van je verwacht wordt. De han deling en de beweging wordt minu tieus voorgedaan. Je moet de opge stelde auto's aan de hand van de lijst controleren. Je krijgt een krijt streep toegewezen. Hierop stel je je op bij het commando „attention". Bij „action" begin je te lopen. Soms moet de handeling vijf of zes keer herhaald worden. Bij een van de acteurs bleek de timing niet te klop pen, een andere maakte een ver keerd gebaar. Daarna wordt nog een keer of vier de opname overge maakt. Tati is een perfectionist. Door zijn geweldig observatievermo gen ziet hij direct of er iets niet in orde is. Er gebeurt niets dat hij niet van te voren gezien heeft. Tati heeft voor deze film dan ook het verschijnsel automobilist grondig bestudeerd. De agressie die bij deze mensen plotseling ontstaat, zodra ze in een wagen stappen. Het „high" zijn tijdens het rijden van een chauffeur. Hij maakte het scenario samen met Jacques Lagrange, even als de vroegere Hulot-films. „Ik hoop op een dialoog met mijn publiek", zegt Tati. „Als ik geen reacties uit de zaal hoor is er iets fout. Het moet een herkenning zijn, een méé doorzien van de situatie, een participatie en tege lijk een confrontatie." Zeg maar „Yes" tegen Mon sieur Hulot. In het begin was deze produktie een geheel Nederlandse aangelegen heid. Tati zou samen met Bert Haanstra de film produceren en re gisseren. Dat liep echter fout. „Twee koks kunnen een recept samenstel len voor een cake, maar op het moment dat er suiker in gedaan moet worden, dan kan dat maar door één man beslist worden" zei Tati er destijds over. Haanstra en hij zijn als goede vrienden uit el kaar gegaan Ook de oorspronkelijke Nederlandse cameraploeg met Edu- ard van de Enden en Anton van Munster is nu vervangen door een Franse met Paul Rodier en Marcel Weiss. Jacques Tati bedient zich, vanwe ge de nog veel aanwezige Nederlan ders overwegend van de Engelse taal. Hij helpt zelf mee om de set op te bouwen Hij ziet alles. Weet wat hij wil. Soms maakt hij een wandeling over de huishoudbeurs om daar nieuwe spelers te zoeken. Hij werkt overwegend met ama teurs. Vindt dat ze meer persoon- DE AVANT-GARDEKUNSTE- NAAR is bereid zekerheden op te geven en zich in het ongewisse te storten. Daarmee al verwjjderf hij zich van de grote groep die het evenwicht tussen vertrouwd en on bekend prefereert, aldus Cock van Viegen in „Zoekende choreografen volgen het spoor van de beeldende kunst". Deze bijdrage is te lezen in Akt. Daarin schrijft Dolf Welling nog over Sonsbeek-Heden, dat in middels is uitgesteld, omdat „de aardigste plannetjes tegenwoordig op herrie uitlopen". B. Bertina vertelt waarom hij de film „The Damned" een film vindt, „die hard aankomt; maar niet om bang voor te zijn" en Ernst Ver meulen schrijft over de „Tekens van Ton Bruynel", van wie op 8 juli „Signs" de officiële première krijgt. In de uitvoerige „Kunstmarkt": recenties op het terrein van dans, film, opera, musical, toneel en dis cotheek Tenslotte kritische bijdra gen in „Aktueel" over het Neder lands Dans Theater, over de „mis dadige" Roger van de Velde in een „maatschappij die zo'n waanzinni ge minachting voor de mens heeft", over Cinestud, over Peter Dockley, over een Hollands literatuur-drama en Hot. AKT 2/70 (Algemeen kunsttijd schrift uitg.: postbus 58, Gronin gen - 13 per jg - 11 afl.) (ADVERTENTIE) Met aus Jena T 2,8/50 mm Vraag uw fotohandelaar Orwo Foto N.V. - Postbus 127 Hilversum (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM „Politiek (uit gekeken" is de titel van een televi sieprogramma dat de NOS donder dagavond 28 mei van 19.04 uur tot 19.30 uur via Nederland 2 zal uitzen den. Met het oog op de naderende ge meenteraadsverkiezingen zullen de voornaamste gegevens en conclusies worden besproken van een onder zoek dat het bureau Intomarkt in de cember 1969 heeft uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 600 Nederlanders van 21 jaar en ou der. Deze mensen werd gevraagd naar de betekenis die zij aan de ver kiezingen hechten, de belangstelling die zij voor de politiek hebben en de waarde waarop zij de politiek schat ten. Uit het onderzoek blijkt dat de politieke interesse niet groot is, wat ook al enigszins duidelijk werd uit de geringe opkomst bij de statenverkie zingen. Er kwamen echter door dit onderzoek ook enkele oorzaken van de wijdverbreide politieke onver schilligheid aan het licht. Het programma zal worden gepre senteerd door drs. W. Langeveld en de produktie en regie zijn in handen van Hedda van Gennep en Heieen de Haan. I.v.m. deze uitzending komt het programma „Scala" op die avond te vervallen. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM In de periode van 26 juni tot en met 19 juli zullen de omroepen en de NOS-radio op de werkdagen een proef nemen met een zogenaamde horizontale programme ring op Hilversum 3. Dit houdt in, dat de NOS-radio elke middag met uitzondering van de zondag, de radio- zendtijd van de omroepen tussen 13.00 uur en 17.00 uur overneemt. De luisteraar kan dan elke middag op hetzelfde tijdstip tussen 13.00 uur en 17.00 uur steeds dezelfde disc-jockey's van de omroepen met hun eigen platenprogramma's horen. Bijvoorbeeld van 1-2: Joost de Draayer (VPRO), van 2-3 Eddie Becker (VARA), van 3-4 Lex Lam- men (KRO) en van 4-5 Herman Stok (VARA). Deze proefneming is dank zij de medewerking van de omroepen mo gelijk geworden omdat in die periode de Tour de France wordt gehouden. Daardoor krijgt de NOS-radio op elk gewenst tijdstip 's middags de kans de platenprogramma's te onderbre ken voor de rechtstreekse ooggetui geverslagen van Theo Koomen over het wielerevenement in Frankrijk. Overigens zullen de omroepen in de avonduren via Hilversum 1 of 2 nog radiozendtijd ter beschikking van de NOS stellen voor nabeschou wingen over de Tour. Mocht dit experiment op Hilver sum 3 een succes worden, dan zullen NOS en omroepen nader bekijken of de programmering van Hilversum 3, met behoud van ieders autonomie, aan dit nieuwe patroon kan worden aangepast. NEW YORK (AP) Een film die op de tv wordt vertoond heeft de grootste kans op succes als zij: 1. El- vis Presley als ster heeft 2. Een co- medie of een drama is, 3. in kleur is en 4. langer duurt dan twee uur. Dit is de conclusie van een studie die de firma J. Walter Thompson heeft gemaakt van tussen september 1961 en september 1969 op de tv ver toonde films. In die periode trad Elvis Presley op in zeven hoog genoteerde films, bijna twee keer zoveel als zijn naaste concurrenten, Rock Hudson en Doris Day, elk vier keer. John Wayne, Cary Grant, Jerry Le wis, Jack Lemmon en Shirley Maclai- ne hadden elk drie. Comedie en drama waren gelijk met elk 24 hooggenoteerde films, maar de comedie was lichtelijk voor in percentage. Maar drama verdrong comedie volledig uit de top tien. Science-fiction en biografie deden het het slechtst van alle soorten films, met voor elk slechts twee die een ho ger cijfer kregen dan 25. Kleur helpt, maar is niet zo'n grote factor als het verhaal' en de sterren. Omdat vrouwen meer kijken dan mannen overtreffen de mannelijke sterren de vrouwelijke in populari teit met vijf tegen een. Vrouwen hebben eerder een favoriet en slaan geen film over waarin hij optreedt. De tien topfilms voor de periode zijn: The Birds, Bridge on the river Kwai, Cat on a hot tin roof, Great escape deel 2, McClintock, Great es cape deel 1, The robe, Lilies of the field. Your cheatin, Heart en Some thing of value. AMSTERDAM „Het konink rijk der Nederlanden in de twee de wereldoorlog (deel 3) was in april het meest verkochte Ne derlandse boek, aldus het maan delijks overzicht van de meest verkochte boeken, opgesteld door het bureau CPNB op basis van gegevens van een vijftigtal boek verkopers. De volgende bestsel lers in april waren: Weerklank van Anne Frank, Jan Wolkers: Turks Fruit, Marten Toonder. Zo als mijn goede vader zei; jack Kerouac, Op weg, Dorothee Sol- Ie, Politiek avondgebed; Han G Hoekstra en Evert Werkman, De dolle, dwaze zomer van '45; Ne derlanders in bezet gebied; Rem- co Campert; Het leven is ver- rukkulluk; Jacqueline Susann, De liefdesmachine. NOS/NOT 10.45 WALTER EN CONNIE les 29 11.10 BIOLOGIE IN DE BRUG KLAS „Vrucht en zaad" 11.35 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT 18.55 JOURNAAL NCRV 19.04 DE SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE 19.13 JASPER EN DE WONDER- HOND (kleur) Muzikale co medie voor de jeugd. 19.40 TOEN DE ZON STIL STOND (kleur) Animatiefilmpje 20.00 20.20 20.45 21.10 21.35 22.55 22.35 22.40 JOURNAAL NOS (kleur) THERESE STEINMETZ EN HET GOUDEN HERT FESTI- VAL U ziet o.m. 't optreden van Connie Francis, Marie La- foret, Eva Pilasov en Jose phine Bake HIER EN NU PLEASE SIR (kleur) „Op het goede paard gewed" (herha ling) BREEK DE MUREN AF Per soonlijke benadering van de rassenverhoudingen in Zuid- Afrika HE I.J.E.-KOOR (Overschie) EN THE FREEDOM SINGERS JOURNAAL NOS NOS NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA VARA 19.30 CORNATION STREET Linda en Ivan nemen weer afscheid, hetgeen wel een paar tranen kost 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) 20.20 HIER IS LUCY (kleur) Lucy en de jacht op de vlieghaven" 20.45 UIT BEREKENING Praagse kroniek uit de tweede helft van de negentiende eeuw 22.15 ACHTER HET NIEUWS 22.55 JOURNAAL NOS TELEAC 23.00 METHODIEK VAN DE BUR GERSCHAPSVORMING les 11 23.30 SLUITING 18.15 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 WOOBINDA Een ijsje voor Zita 19.45 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 FILMTRIBUNE Eerste voor stelling in België van de Duit se film Eenzaamheid 22.00 GASTPROGRAMMA De So cialistische Gedachte 22.30 NIEUWS 14.00 SCHOOLTELEVISIE 18.10 NIEUWS 18.15 CAROLE ET THIERRY Voor de kleuters 18.30 AFFICHES Gesprekken met mensen uit de grote en de kleine kunst 19.00 ANTENNE-SOIR Waalse ak- tualiteiten 19.25 BéBé ANTOINE Voor de kleuters 19.30 SPORTUITZENDING 20.00 JOURNAAL 20.30 SPéCIAL 21.10 LES COUSINS DE LA CON STANCE 22.05 SIGNES DES TEMPS 22.55 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 VOLKSTELLING 1970 Na bij na een eeuw wordt voor de eerste maal weer de bevolking van de Bondsrepubliek geteld. 20.20 MONITOR (kleur) Aktuali- teiten 21.05 ZWEI IN DER KRISE De twee die vanavond sketches en hu mor serveren zijn Ernst H. Hilbich en Alexander Weibat 22.00 KÜLTUURPATRONEN (kleur) Film van Peter Zadek 23.45 JOURNAAL MET KOMMEN- TAAR 19.45 HEUTE Journaal, aktualitei- ten en weerbericht 20.15 DUITSLAND, DENKT AAN HET NATUURSCHOON (kleur) 21.00 DE VROUW IN OCHTEND JAS Engelse speelfilm uit 1957 22.30 JOURNAAL (kleur) 22.40 FILMFORUM: DE ZWARTE GOLF Reportage over negers in Amerikaanse speelfilms 23.25 SLUITING Maandag 25 mei HILVERSUM I, 402 m VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: ge varieerd programma (13.00 uur Nieuws). 14.25 Schoolradio. NOS: 14.45 De toekomst van het oud wor den, lezing. 15.20 Nordring 1970: Internationaal grammofoonplatenpro- gramma. AVRO: 16.00 Nieuws. 16.03 Caribia: muziek uit Suriname en de Nederlandse Antillen. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Brabant Journaal. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u door .praatje. 18.30 Stereo: Krab bels in de kantlijn: licht muziekpro gramma en praatje. 19.30 Nieuws. R.V.U.: 19.35 Muzikaal Spectrum, door de heer Klaas A. Postuma. NOS: 20.05 Stereo: Jazz in aktie: opnamen van het E.B.U.-jazzconcert. 21.00 Taalbeheersing: basis of bar rière, een reeks programma's over spreken en luisteren, schrijven en lezen. 21.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. 21.40 Gamma van Al pha en Beta: programma over recen te vorderingen in de wetenschap NVSH: 22.10 Sextant, radlomagarine van de NVSH. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: licht mu ziekprogramma met Metropole-or kest, instrumentaal trio en solisten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd programma. (12.05 Lezenswaardig heden. 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en nu: actualiteiten). 14.05 Schoolra dio. 14.30 Stereo: Bariton en piano: moderne liederen. 15.00 Hervormde middagdienst. NÓS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Friesland, afgewisseld met muziek. (16.00-16.02 Nieuws). 17.20 Over heidsvoorlichting: Suriname Jour naal. Spreker: Harry Kensmil. NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de jeugd. 18.00 Stereo: Meis jeskoor en licht instrumentaal sex tet. 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en nu: actualiteiten. EO: 19.00 Wij hebben een woord voor de we reld: veelgevraagde geestelijke mu ziek. 19.20 Reformatie en reveil, le zing. 19.35 Bekende melodieën (gr.). 19.45 Opbouw: wekelijkse Bijbelstu die. NCRV: 20.00 Klassieke ballet muziek. 21.30 Muziek en dienst: in- (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM In de omroepwe reld wordt met belangstelling uitge zien naar de resultaten van de steek proeven, welke in opdracht van het ministerie van CRM worden genomen in de ledenlijsten van de grote om roeporganisaties Naar verluidt zou dit onderzoek bij de AVRO thang zijn afgesloten. Het resultaat was dat 125 van de 1002 leden, ofwel bijna acht procent van de AVRO-aanhang van 835.000 leden, niet zou voldoen aan de wettelijke eisen. Aangezien officieel wordt aangeno men, dat acht procent van de Neder landse kijkers en luisteraars hun om roepbijdrage niet betalen, zou dit in feite betekenen, dat de AVRO de steeknroef van CRM glansrijk heeft doorstaan. formatief programma over kerklied en kerkmuziek in klank en ge schrift. 22.00 Stereo: Licht ensemble met zangsolisten. 22.20 Avondover- denking. 22.30 Nieuws. 22.40 Litera- ma: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.55 Stereo: Klankjuwelen: klassieke en moder ne kamermuziek (gr). 23,30 Stereo: NCRV-Vocaal ensemble: klassieke koorwerken. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Jam- on-Radio: licht platenprogramma. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Waarom niet: ontspannen lunchprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en countrymuziek. (15.00 Nieuwst. 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr.. popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Draaijijofdraaiijverzoekplatenpro- gramma. 18.00 Einde uitzending. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws. 12.08 Landbouwkro- niek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weerbericht, mededelin gen en SOS-berichten voor schip pers). 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Symfonische muziek (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Programma voor de zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Blues, ne grospirituals en gospelsongs. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.30 Lezing. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte or kestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt en actualiteiten. 19 40 Piano muziek. 19.45 Missie-klankbeeld. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten'. Uitslag van de Nationale Loterij. 22.30 Gevarieerde muziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Klassieke muziek. 23.40 Nieuws. 23.45-0.15 Uitzending voor de zeelieden. Dinsdag 26 mei HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: lich te grammofoonmuziek. 18 30-8.33 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-programma. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Muziek uit de Mid deleeuwen en Renaissance, (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). 1100 Nieuws R V.U.: 11.03 Kinderverzor ging en opvoeding door de heer M. J Frölich. AVRO: 11.30 Rondom 12: Programma voor de vrouw. (11,55 Beursberichten)Overheidsvoorlich ting. HILVERSUM n 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr) (7.30 Nieuws; 7.32-7 50 Hier en nu: actualiteiten). 8 00 Nieuws. 8.11 Stereo: Te Deum Laudamus: klassieke gewijde muziek (gr) 8 30 Nieuws 8.32 Stereo: Voor de huis vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 Duitse en Italiaanse operafragmen ten (gr). 11.00 Nieuws 11.03 Stereo: Pianorecital: klassieke muziek. 1125 Voor de zieken 11.55 Mededelingen. HILVERSUM ni 240 M EN FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevarieerde visite. (12.00 Nieuws). 0

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 5