„Ik heb 'n goed snoep winkeltj e" PERIODIEK Al jaren op charitatieve filmtoer Petje af Veelzijdig Crimineel Geluid Wereld '70 Verontrustend Hollywood Ambachtsman Campinggids NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): Van Manen werkt voor Nationaal Ballet Klompé bevestigt tekort TROS DUITSLAND I: DUITSLAND II: DINSDAG 19 MEI 1970 7 CINEAST PIET OUT (Van onze correspondent) DEN HAAG „Weet je, wat ze van mij altijd hebben ge zegd, Piet Out, zeggen ze altijd, die kan van alles een taartje bakken. Ik ben een hele gekke goser, die ze niet gauw klem rijden. Ik ga nergens voor opzij. Op z'n tijd een grote mond, veel lef. Maar als het zo uitkomt, speel ik ook wel een heertje, hoor". Zegt cineast Piet Out (52), thuis in zijn 17-kamerig be jaard villaatje aan de stille Burg. Schooklaan in Hilversum. Filmmaker in hart en nieren, intens opgaand in zijn beroep. Geen tijd en geen interesse om zich in te laten met zaken als de Gooise Matras. Het merendeel van het jaar ergens in het buitenland. Dit jaar eerst .Honduras „gedaan" in opdracht van de Bisschoppelijke Vastenactie. Nu juist terug van Zuid-India voor de stichting „Mensen in Nood". En alweer koffers pak kend voor Kameroen, half mei voor MIVA en Pauselijke Mis siewerken". .A ïfjSÏ* - vjmSk K ■-Mi Vindt laconiek: „Ik heb gewoon een goed snoepwinkeltje. Als ik wou, kon ik over vijf jaar binnen zijn. Mij niet gezien. Misschien sluit ik me volgend jaar wel aan bij Danny Kaye, om malle dingen te doen voor UNICEF. Of ik ga eindeloze wereld cruises filmen, weet ik veel." Sinds twee jaar draait Piet Out praktisch uitsluitend op de charitatieve toer. Hoezo? „Nou ik maakte op zeker mo ment voor Memisa een goeie story in Malawi en Kenia, die het op de tlevisie knotsgoed deed. Memisa kreeg twee-komma-zeven miljoen gulden binnen. Dan ben je gelijk een gemaakt mannetje in die kringen. En daarna kwamen ze allemaal bij me: Miva, PMW, Vastenactie, noem maar opJongen, ik ken intussen een heleboel paters en nonnen en bisschoppen, overal ter wereld." „Ik ben niks, ik heb helemaal geen geloof. Maar in de Afrikaanse bush ben ik voor iedereen Piet. Voor die lui neem ik diep mijn petje af, want zij steken verrekte diep in de moei lijkheden. Ze doen ontzettend goed werk op allerlei gebied.... Wat die op drachten zo aantrekkelijk maakt, dat zijn de mensen. Ik ben een grote lef schopper, maar ook een beetje een gevoelig mens, snap je? Wat die pa ters en zo doen, dat vindt Piet Out enorm. Die zusters en die nonnen, die het vuur uit hun schoenen lopen voor andere mensen, daar word ik koud van. Wij kunnen ons geld niet beter besteden dan daar. Met mijn snoepwinkeltje probeer ik dat de te levisiekijkers duidelijk te maken. Daar blijft geen cent aan de strijk stok hangen.... Als ik op reis ben, logeer ik het liefst onder de paters. Gewoon in hun kloostertje of hun hutje. Niet om de kosten te drukken, maar omdat ik hun levenssfeer wil meemaken. En als ik mijn dag heb, probeer ik ze te amuseren. Ik imiteer graag voor de flauwekul. Van Kees Brusse geleerd. Grapjes en dingetjes en lachertjes, dat hebben de paters en nonnen dikwijls echt nodig." Laat je alleen ellende zien? „Alsjeblieft niet! Natuurlijk stop ik er ook de rottoestanden in. Maar om die eigentijdse story bouw ik de echte filmische elementen. De posi tieve dingen in een land, de natuur, de mensen. Ik hou van grappige klei nigheidjes. Een agent bij een zebra pad, die zijn hand opsteekt. En in het volgende shot zie je dan een kud de zebra's plotseling stilhouden. Kijk, de mensen moet blijven kijken. El lende zien ze tóch al genoeg. Biafra, Vietnam. Maar aan het slot komt natuurlijk de dreun. Dan moeten er drie miljoen beurzen open. Dat foefje verstaat Piet Out onderhand wel." Piet en Inouschka Out aan het werk in Madras. Hij zit al in de filmbusiness vanaf precies 3 februari 1936, toen hij voor een salaris van f 6,50 per week werd aangenomen bij de N.V. Mij. voor Cinematografie Filmfabriek Poly goon. En voordat hij daar in mei 1963 wegging om freelancer te worden („had ik dat maar veel eerder ge daan"), had Piet Out zich ontwik keld tot een veelzijdig cineast van naam. Kort na D-day 1944 sloot hij zich in Frankrijk aan bij de geal lieerde legers en filmde als oorlogs correspondent, ingedeeld bij SHAEF (Supreme Headquarters Allied Expe ditionary Force, „direct onder Eisen hower") o.m. de, bevrijding van Ne derland. In april vertrok hij als re serve eerste luitenant der mariniers naar Batavia en leidde, onder gene raal S. H. Spoor, de filmploeg van de voorlichtingsdienst. „Toen we Neder- lands-Indië eindelijk kwijt waren, ben ik teruggegaan naar Polygoon Pro- filti, dat intussen Cinecentrum was. De stomste zet van mijn leven, al heb ik toen bijna twintig jaar ook wel fijne dingetjes kunnen doen". Een film over Nederlandse emigranten in Australië, staatsiebezoeken van de ko ningin aan Engeland (1950) en De nemarken (1957), „Bloed voor Hon garije" tijdens de opstand, „De Brug" over de Nederlandse landmacht. In 1953 maakte Piet Out een fa meuze documentaire over het vracht vervoer van de KLM all over the world: „Plesman liet mij op zijn kan toor komen en zei: „Ik wil een film over vrachtvervoer, maar de KLM heeft geen vrachtvervoer. Dus je weet, wat je te doen staat." In vier weken hebben we toen twintigdui zend mijl gevlogen en de gekste vrachten in scène gezet. Het draai boek maakte Leonhard Huizinga." Ook de eerste Nederlandse kleuren film staat op naam van Piet Out „Vincent van Gogh", gedraaid in 1958 bij de herdenking van Van Goghs honderdste geboortedag. In Cannes op het filmfestival, kreeg hij een tweede prijs. Hij werd ook ingezon den voor een Oscar. Waarom nooit een speelfilm? „Omdat ik een hekel heb aan stu diowerk. Ik heb een bijzonder rare geest. Werken aan de hand van een scenario ligt me niet. Ik moet het hebben van gekke invallen op het moment zelf. Situaties, die je tevoren niet kent. De realiteit uitbuiten. Een kaasfabriek is voor mij niet interes sant, want daSr maken ze over drie jaar nóg kaas. Wat dat betreft zijn Bertus Haanstra en Anton van der Horst heel andere knapen. Als chef cameraman bij Cinecentrum was ik ook belast met de volledige produktie van films. Maar ik heb altijd van het zwerven gehouden, ik ken ieder continent, ik weet alles van lucht vaart en scheepvaart, ik heb stormen gefilmd bij de Braziliaanse kust en olifanten in Bengalen. Ik ben ge woon een filmzieke avonturier." Je bent nu bijna zeven jaar zelfstandig? „Dit is mijn mooiste tijd. De eerste jaren maakte ik een schuld van over een ton, maar die hebben mijn vrouw en ik er in drie jaar uitgewerkt. Ik kreeg de NTS, de VARA, de KRO. Documentaires, reportages, sport voor Monitor, korte items voor de Verre kijker. Ik had de hele sporttroep van Bob Spaak kunnen krijgen, maar wat moet Piet Out iedere zondag langs het lijntje? Ik heb wel een tijdlang trainingsfilmpjes gemaakt voor Real Madrid, opdracht van meneer Berna- beu. En nu draai ik dus voor aller hande acties. Geen sentimenteel of negatief gedoe over arme toestanden en zo, daar kots ik van. Ook geen roomse saus er over, maar gewoon eerlijke en interessante beeldjes." Je stijl? „Hou op, wat is stijl? Ik ben niet Jan de Kunstenmaker met flapdas en hangsnor. De filmerij is voor mij goed vakmanschap plus creativiteit. Ik werk met zeer veel shots, niet langer dan drie seconden. In drie seconden heb je die vaas daar gezien, of niet? Dus geen kerels in picture, die een minuut lang staan te ouwehoeren." Door hun vele reizen („per jaar zijn we hoogstens vier maanden thuis") kregen Piet en Inouschka Out veel vrienden. „Ik zit vooral graag in Afrika: Kenia, Tanzania, Oeganda, Malawi. Ik zou'nergens liever willen wonen dan vlak buiten Nairobi. Daar hebben we een huisje naast Armand en Michaela Denis van „Luipaard op schoot", die tv-serie. Prachtmensen. Armand filmt niet meer, hij heeft verleden jaar een hartinfarct gehad. Gedeeltelijk verlamd. Wat ze tegen woordig in Nederland nog uitzenden, is al meer dan twee jaar oud." Dat is nep, jongen. Ik wil de authen tieke sound, ter plaatse opgepikt met het beeld. Soms laat ik onder mijn beelden wel drie banden gelijk mee lopen. Commentaar, muziek, de hele reut ineens. Kijk, je kunt op verschil lende manieren een hors d'oeuvre maken. De ene manier is een stelletje blikjes leegkwakken in een schaal, hopsakee, klaar. Ik hou van prettig opdienen, leuk larderen, wat pikante touches er tegenaan, af. Inouschka trekt nu al vijf jaar overal met hem mee, ze is de ge luidstechnicus. Piet: „Toen we verrot diep in de schuld staken, hebben we alles aangepakt. Ze heeft bijvoorbeeld een stel Dick v. Dykeshows voor de tv vertaald en ondertiteld. Nu is ze, eerlijk hoor, een van de beste sound mensen die Nederland heeft. Je zou zeggen hoe is het mogelijk, maar op een goeie dag kregen we telefoon uit New York. Sammy Davis jr. ging een grammofoonplaat maken, hij wou per se dat Inouschka de opname deed. We hebben lekker met die knaap ge werkt." Hoe belangrijk is de sound voor je films? „Een goeie film is vijftig procent geluid. Je hebt cineasten die hun beelden helemaal droog opnemen en er later in de geluidsbibliotheek van de NOS of zo hun sound bij zoeken. Hoe was India? „Hartstikke zwaar. Ik was er tien jaar geleden voor het laatst geweest, in Calcutta. Afrika raakt op, het barst er van de filmers. Van India weten de mensen in Holland weinig. Dus kan ik nu lekker informatief zijn. Afrika, dat is voor mij een zacht ge' kookt eitje, maar de Indiase mens en zijn leefmilieu waren een filmische uitdaging voor me.... Ik heb driedui zend meter film verschoten, het ma teriaal is crimineel goed geworden. Het wordt weer een goeie story over die Birmaanse vluchtelingen. Ik zit nu te wachten op het engeltje van de inspiratie, eerder kan ik niet mon teren. Wachten op de bevlieging." Op 16 juni a.s. zal televisiekijkend Nederland Piet Outs Indiafilm kun nen zien. In het kader van de lan delijke actie, die „Mensen in Nood" voor de Birmavluchtelingen bij Ma dras organiseert. Een actie voor wo ningen, voor fabriekjes. Dan zitten Piet en Inouschka waarschijnlijk in Kameroen. India is gauw verleden tijd voor de vogel onder de Neder landse cineasten. Jaaromzet vele tien duizenden jet-kilometers en tegen de 100.000 meter film. Zijn klanten be talen hem per strekkende meter. „Ik ben net Albert Heijn. Wie me te duur vindt, gaat maar naar Simon de Wit." Zo werkt Filmij. Piet Out, ofwel het snoepwinkeltje van pater Piet in Hil versum. HET TIJDSCHRIFT „De Vragen de Mens" heeft naam en doelstel ling gewijzigd. Na het jarenlang pleidooi voor begrip, communicatie en samenwerking (begonnen onder dr. N. van Doornik) gaat het tijd schrift nu ond-er de naam Wereld '70 (Laan van Nieuw Oosteinde 204, Voorburg) zich bezig houden met de praktische mondiale problemen op sociaal, politiek, cultureel en le vensbeschouwelijk gebied, waar voor christenen en nief-christenen een gezamenlijke verantwoording hebben. De redactie bestaat uit dr. N. van Doornik, prof. dr. B. Land heer, P. Jansen Schoonhoven, mr. M. Stork, D. Ouwendjjk en P. van Dijk. „De crisis der zekerheden zal wel ten diepste wortelen in de mense lijke vrijheid en speciaal in het feit dat deze vrijheid de tegenstelling insluit tussen vrijheid-tot en vrij heid-van", zegt prof. B. Barendse in het eerste artikel over „Zeker heid en Twijfel". Drs. F. Josso schrijft over „Ge zagsdragers, normen en zekerhe den" „Ouders zouden moeten twij felen aan de zin van het gezag, dat ze zich zelf veel te onnadenkend aanmeten". Prof. dr. B. Vlekke over „Geen aangenaam beeld van de toekomst". Hij zegt o.a. „De wanhopige protes ten tegen het verval van wat men beschouwt als gezag en normbestel tonen hoezeer te veel mensen he laas hebben geleerd hun besef van goed en kwaad uit handen te ge ven, om nu te ontdekken, dat de officiële leiders hen toch in de kou laten, als de vragen echt moeilijk worden". P. Jansen Schoonhoven, mr. S. Slotemaker-de Bruine, prof. Land heer en dr. H. Riemens behandelen respectievelijk Azië, Afrika, Noord- Amerika en Latijns Amerika; allen voorzien van het jaartal '70. Vijf bijdragen waarin een visie wordt gegeven op de vooruitzichten van vijf continenten. „HET VERZET tegen genuanceerd denken (en dus tegen denken zon der meer) is een barbaarse aanslag op de vrijheid van de mens en re gelrecht in strijd met de democra tie. Het is verontrustend hoe sterk dit verzet tegenwoordig precies in de linkse en „revolutionaire" mid dens, vooral ook in Nederland, om zich heen grijpt. Het is verboden genuanceerd te denken over Zuid- Afrika, Israël, de joden, de kleur lingen en bijvoorbeeld Dirk Coster. Er heerst een soort van terreur van de zogenaamde keiharde, d.i. zeer geëmotioneerde, fanatieke opinie, een in wezen fascistische neiging tot zwart-wi't verdelingen, die ik be schouw als een ergerlijke vorm van intellectuele bruutheid en brutali teit." Dat schrijft Paul de Wispe- laere in zijn vervolgbijdra-ge „Lezen om te schrijven, schrijven om te lezen" in Nieuw Vlaams Tijdschrift (uitg. Meulenhoff, Amsterdam), dat in een nieuwe opmaak is gestoken. Frans Boenders vertaalde een aantal gedichten van Gerad Manley Hopkins, die in 1884 in Engeland geboren werd en wiens werk tij dens zijn leven nauwelijks bekend was. Bijzondere aandacht wordt nu gevraagd voor zijn „The wreck of the Deutschland". Verder worden er gedichten afgedrukt van Marcel Coole en Jacques Buytaart. „Het harde gras en de weke wer kelijkheid" is de titel van een lite raire bijdrage van Jef de Bruyn; Daniël Robberechts drukt weer een fragment af van zijn „Aankomen in Avignon" en Bert Brouwers schreef een verhaal, dat heet „De krant". Tenslotte besteedt Martien de Jong aandacht aan het literaire werk van R. Blijstra. FRANS ZWARTJES bekleedt een uitzonderingspositie in de Neder landse film, waarschijnlijk zelfs in de Europese, aldus Filum in Film (uitg. Bosuil 5, Deume-Antwer- pen). Hij licht deze positie nader toe. De hoofdmoot van dit nummer bestaat in een bijdrage, die heet „Hollywood in the sixties", waarin Rony Vos, aan de hand van een aantal voorbeelden, de veranderde positie van Hollywood onder de loep neemt. „Wanneer wij recapitu leren, dan komen we tot de vast stelling dat Hollywood de recente ontwikkelingen van de Amerikaan se maatschappij slechts schoorvoe tend volgt hetzij omdat het er geen brood in ziet, tenzij omdat het er niet mee akkoord gaat en dat het op dit punt ver achter ligt bij de onafhankelijke en de underground- kineasten, ie vooral de eersten van langsom meer het enige le vende gedeelte van de Amerikaanse filmproduktie uitmaken". Over Roeland Kerkbosch's „Ibiza, zon en zonde": het is echt een va kantiefilm in die zin dat de regis seur op vakantie was en omdat hij daar toch was Kervyn de Schaever betoogt, dat het schrijven van tv-kritiek eigen lijk een zinloze bezigheid is. „VOOR DE jongere kunstenaar stelt zich vooral de keuze: ofwel vlug stuivers verdienen door gale rijkontrakten en de daaruit voort vloeiende zeer waarschijnlijke dood op het kreatieve vlak, ofwel op lan gere termijn meewerken aan ruime re verspreiding". Dat betoogt Ro land Paatteeuw in Kreatief. Naar aanleiding van de zogenaamde Fo- rumprijs' voor grafiek gaat hij in op o.a. het kunst verzamelen door een „bougeois-kaste" en het democrati seren van kunst. „Een complete mentaliiteitsrevolutie is gewenst". Philippe van Snick. wordt vender aangediend als „kunstenaar zonder ambachtsman „der kunst" te zijn". Aan de hand van een bijdrage van Van Snick voor Kreatief (een groot bjjgevouwen blad met touwtje) wordt onderzocht hoe een kunst werk zelf zijn grond vindt in de aard van de dingen die het mate riaal ervan vormt. Hedwieg Speliers geeft verder re pliek op een zijns inziens merk waardig stuk van Georges Adé on der de titel „Omtrent Streuvels". Hij zegt o.a. „Voor jou is S een symbool en met'hem de meeste ex ponenten van onze literatuur, van „beperktheid, de bekrompenheid, het neurotisch immobilisme van de Zuidelijke Nederlanden. De indirec te weg, die je kiest om iets zo een voudig waar te maken en de reve leren, doet mij te literair aan". Verder bijdragen van Willy Spil lebeen over „De nieuwe Nijhoff (19341940) en van Gilbert Demets over het werk van Boelgakov. „Door dergelijke schrijvers met der gelijke werken wordt de nieuwe wereld tot stand gebracht, die we reld waar en gezondkonservatieven en kontestanten samen naar hun keren". In de „literaire grabbelton": het boek „Een placenta" van J. E. Dae- le; „De Culturele Repressie" van Walschap en „De Kroniek der keer zijde" van Va-gansbeke. KREATIEF 41 (literair en kunst kritisch tijdschrift) (uitg. post- rek. 119700 A.S.L.K. Kortrijk, 20,- per jaar; 5 afl.)„ De „Auto Camper Cervice Interna tional" is een organisatie van per sonen uit onderwijskringen, die hun jaarlijkse vakantie benutten om in Europa en daarbuiten cam pings te bezoeken en te selecteren. Het resultaat van de 51 selecteurs, die in een twintigtal landen 675 campings hebben beoordeeld, is neegelegd in de zo pas verschenen „Internationale Campinggids", uit gegeven door n.v. Interdijk. Hoe wel het formaat niet bepaald han dig is, is deze gids toch een aan winst voor elke caravanner of kampeerder. Van het overgrote deel der terreinen wordt een korte beschrijving van de ligging en ac commodatie gegeven, veelal geïl lustreerd met een foto en eenriek- ningetje. Wie ondanks de toelich tingen nog moeite heeft met het bepalen van zijn keus, kan aanvul lende informaties inwinnen bij de selecteurs, waarvan de namen en adressen in de gids zijn opgeno men. H. SWINKELS De „Internationale Camping gids" (Meulenhoff-Bruna n.v. te Amsterdam 7,50). NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. KRO 19.04 GEEN ZEE TE HOOG (kleur) 19.30 VERSLAG OP DINSDAG 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.20 STRIJD OM CHINA Documentaire, samengesteld uit materiaal van Japanse, Chinese, Russische en Ameri kaanse archieven, over een halve eeuw strijd, die vooraf ging aan het uitroepen van de Chinese Volksrepubliek in 1949 21.35 DE ANDY WILLIAMS SHOW (kleur) Als gasten treden op: Debbie Reynolds, Flip Wilson, Rod Serling, Henri Mancini en The Edwin Hawkins Singers. 22.25 WIJ, HEREN VAN ZICHEM. Televisiefeuilleton, gebaseerd op de verhalen van Ernest Claes. Dit tweede deel gaat onder de titel: „Ik gaf de dui vel mijne koek". 23.25 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 23.30 SLUITING. 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 19.04 SCALA AVRO 19.30 DE SHEPHERDS (kleur) Optreden van de Nederlandse troubadours onder muzikale leiding van Robbie Graham. 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.20 PEYTON PLACE 21.10 AVRO'S SPORTPANORAMA (kleur) Opnamen van het beroemde basketbalteam „De Harlem Globetrotters" tijdens een tournee door het Caraïbische gebied. 22.00 AVRO'S TELEVIZIER 22.50 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 22.55 SLUITING. 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.25 ALLEDAG 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.20 EUROPA NU. 20.35 BESCHULDIGDE, STA OP! Reconstructie van een proces, dat in augustus 1860 voor het assisenhof van Bergen plaats had en waarbij de twee Vla mingen Jan Coucke en Pieter Goethals wegens roofmoord te rechtstonden. 22.10 AUTEURS TE GAST IN ON ZE STUDIO 22.45 NIEUWS. 18.35 18.40 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 21.00 21.30 23.00 NIEUWS ROULE-ROULE. Voor de kleuters. LA PENSéE ET LES HOM MES. Uitzending van leken- moraal en filosofie. BéBé ANTOINE Voor de kleuters SA VOUS ARRIVERA DE- MAIN. JOURNAAL. HET CIRCUS VAN MOSKOU CE PAYS EST a VOUS HIROSHIMA, MON AMOUR. Film van Alain Resnais, naar de roman van Marguerite Du- JOURNAAL (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM De choreograaf Hans van Manen zal in de loop van het komend seizoen een nieuw werk instuderen bij het Nationale Ballet. Het zal de eerste maal zijn dat Hans van Manen voor dit gezelschap een choreografie maakt. Tot dusverre heeft hij uitsluitend balletten ge creëerd voor het Nederlands Dans theater. DEN HAAG (ANP) Minister Klompé (CRM) heeft bevestigend ge antwoord op vragen vanuit de Twee de Kamer of het juist is dat de TROS de 250.000 leden, in de zin van de wet nodig om b-omroep te wor den, nog niet kan aantonen Zij ont kent evenwel dat de TROS dit via de pers heeft moeten vernemen. Drie weken voordat het resultaat van een gehouden steekproef bij de kranten bekend was, is de secretaris van de TROS de uitslag van de proef tele fonisch meegedeeld. Op 16 april is dit schriftelijk bevestigd. De minister schrijft voorts nog dat de dienst omroepbijdragen het on derzoek naar ingeschreven omroep- kaarthouders uitvoert met behulp van een computercontrole op de achternaam, plaatsnamen en woon adressen. De overblijvende niet-ge- vonden namen worden vervolgens nagetrokken aan de hand van het aangifte-formulierenbestand. Bij de controle van de TROS-leden is, als achternaam en woonplaats klopten, maar er verschillen waren in voor letters, steeds in voor de TROS gun stige zin beslist. 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht 20.15 WAT BEN IK? (kleur) Vrolijk beroepen raden o.l.v. Robert Lembke. 21.00 IK HEET ERWIN EN BEN 17 JAAR Film van Erika Runge. 22.15 JOURNAAL MET COMMEN TAAR. (kleur) Aansluitend: weerbericht 22.35 STEDEN IN DE OORLOG. De laatste aflevering van deze Britse serie gaat over Berlijn. 23.20 JOURNAAL (kleur) 19.45 HEUTE (kleur) 20.15 DE SPORTSP1EGEL Vandaag o.a. Voetbalkoorts 1970. Van 31 mei tot 21 juni vindt voor de negende keer het wereldkampioenschap voetbal plaats. In dit sportpro gramma wordt de achtergrond nagegaan van de populariteit voor dit wereldkampioenschap. Aansluitend: kort nieuws. 21.00 IHR AUFTRITT, AL MUNDY (kleur) (De dief van Washington). 21.50 ZURÜCK ZUM BILD De schilder Ernst Fuchs. 22.20 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht 22.30 DE LIJKVERBRANDER. Tsjechische speelfilm uit 1968. 0.10 SLUITING. Dinsdag 19 mei HILVERSUM I 402 M 12.00 Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitz. voor de landbouw AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr.) 13.00 Nws. 13.11 Radiojoum. NOS: 13.30 Spiegel van België: muz. en nws. van onze zuiderburen 14.00 Stereo: Promenade Orkest en Pro Arte Trio: amusementsmuz. AVRO: 15.10 Inter nationale Muziekspiegel: I- Interna tionale gitaardagen 1970; II. Neder landse jeugdmuz.-ensembles 16.00 Nws. 16.03 Kwispel, quiz 16.10 Ste reo: Oude klas. en mod. muz. (opn.) 16.40 Interview en oude muz. 17.30 Trefpunt: discussie-rubr. voor act. zaken 17.55 Meded- 18.00 Nws 18.11 Radiojourn. 18.25 Stereo: The Sky- masters: dansmuz. 18.55 Paris vous parle 19.00 Stereo: Jazz Spectrum: oude en mod. jazz. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond: gevar. progr. 22.00 „O" een rondje radio, progr. voor jonge mensen 22.30 Nws. 22.38 Me ded. 22.40 Radiojoum- NOS: 22.55 Zin - Tuig: kunstkroniek 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van Twaalf tot twee, gevar. progr. (12.22 Wij van het land, 12.26 Meded t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws., 12.41 Act., 13.00-1305 Raden maar 14.00 Stereo: Musiesta, licht muz.- progr. 14.30 Pizzicato: muzikaal middagmagazine (16.00 Nws.) Over heidsvoorlichting: 17.00 Jonge dich ters in de Nederlandse Antillen Spreker: Freek van Wel KRO: 17.00 Voor de kleuters 17.15 Hai! familie- progr. 18.19 Uitz. van de Katholieke Volkspartij 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: Licht orkest en solisten 19-45 Wie is in Godsnaam Jezus Christus?, lezing 20.00 Radio Phil- harmonisch Orkest en solist: klas. en mod. muz. 21.10 Bloot beginnen: literair documentair progr. 22.25 Overweging 22.30 Nws. 22.40 Parle mentair dagoverz. 22.50 De zingende kerk, muzikale lezing 23.05 Kon tekst, magazine, waarin op de din gen wordt doorgepraat 23.30 Stereo: licht platenprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH 240 M EN FM VARA: 12.00 Nws- 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht platenprogr. 14.00 NWS. 14.03 De Eddy Becker Show 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogr. (17.00 Nws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar- muz. (12.40 Weerber. en SOS-ber. voor de schippers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber., ftteded., dag klapper en SOS-ber. voor de schip pers 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Symfonische muz- 15.00 Nws. 15.03 Amusementsmuz. (Tussen 15.45 en 16.45 Wielrennen: Ronde van Italië) 16.00 Nws. 16.03 Beurs- ber. 16.09 Pianomuz. 16.15 Progr. voor oudere luisteraars 17.00 Nws., weerber. en meded. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Grammofoonmuziek. 18.35 Wegwijs wezen 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Grammofoonmuz. 19.45 Praatje 19-55 Lichte muz. 20.00 ER- U-Jazzquiz 1970 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten 22.20 Gevar Muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws. 23.45- 23.55 Ligging van de zeeschepen. Woe nsdag 20 mei HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Stereo: Lichte gr-platen (7.33- 7.38 Van de voorpagina) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Act. 8.22 Stereo: Lichte gr.-muz. (8.35-8.40 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.05 Uit eigen huis: opnamen, speciaal ge maakt voor de VARA. 9.35 Water standen. 9.40 Lichte gr.-muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de vrouw. HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nws 7.11 Het levende woord Stereo: Op het eerste ge hoor' klas. en semi-klas. muz. (gr.) (7.25 Horen en zien). 7.30 Nieuws. 7.32 Hier en Nu, act. TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Luister uit èn thuis.-...: verz.platenprogr. voor de militairen (8.30-8.32 Nws., 9.00-9.10 Gymn voor de huisvrouw) 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Van 1685 tot vandaag: muzikale lezing. 10.15 Voor de vrouw 11.00 Nws. 11.02 Piek uur: Wedstrijdprogr. 11.45 Act. 11.55 Me ded. HILVERSUM IH 240 M EN FM NCVR: 9-00 Nws. 9.0? Zing, zing,- zing!. lichte vocale muziekjes 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nwe. lang speelplaten, voorzien van kritisch commentaar EO: 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound: muz.progr. speciaal voor jonge mensen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 5