„Ik heb 'n goed
snoep winkeltj e"
PERIODIEK
Al jaren op charitatieve filmtoer
Petje af
Veelzijdig
Crimineel
Geluid
Wereld '70
Verontrustend
Hollywood
Ambachtsman
Campinggids
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
Van Manen werkt
voor Nationaal Ballet
Klompé bevestigt
tekort TROS
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DINSDAG 19 MEI 1970
7
CINEAST
PIET OUT
(Van onze correspondent)
DEN HAAG „Weet je, wat ze van mij altijd hebben ge
zegd, Piet Out, zeggen ze altijd, die kan van alles een taartje
bakken. Ik ben een hele gekke goser, die ze niet gauw klem
rijden. Ik ga nergens voor opzij. Op z'n tijd een grote mond,
veel lef. Maar als het zo uitkomt, speel ik ook wel een heertje,
hoor". Zegt cineast Piet Out (52), thuis in zijn 17-kamerig be
jaard villaatje aan de stille Burg. Schooklaan in Hilversum.
Filmmaker in hart en nieren, intens opgaand in zijn beroep.
Geen tijd en geen interesse om zich in te laten met zaken als
de Gooise Matras. Het merendeel van het jaar ergens in het
buitenland. Dit jaar eerst .Honduras „gedaan" in opdracht van
de Bisschoppelijke Vastenactie. Nu juist terug van Zuid-India
voor de stichting „Mensen in Nood". En alweer koffers pak
kend voor Kameroen, half mei voor MIVA en Pauselijke Mis
siewerken".
.A
ïfjSÏ* - vjmSk K
■-Mi
Vindt laconiek: „Ik heb gewoon
een goed snoepwinkeltje. Als ik wou,
kon ik over vijf jaar binnen zijn.
Mij niet gezien. Misschien sluit ik
me volgend jaar wel aan bij Danny
Kaye, om malle dingen te doen voor
UNICEF. Of ik ga eindeloze wereld
cruises filmen, weet ik veel." Sinds
twee jaar draait Piet Out praktisch
uitsluitend op de charitatieve toer.
Hoezo? „Nou ik maakte op zeker mo
ment voor Memisa een goeie story
in Malawi en Kenia, die het op de
tlevisie knotsgoed deed. Memisa
kreeg twee-komma-zeven miljoen
gulden binnen. Dan ben je gelijk een
gemaakt mannetje in die kringen. En
daarna kwamen ze allemaal bij me:
Miva, PMW, Vastenactie, noem
maar opJongen, ik ken intussen
een heleboel paters en nonnen en
bisschoppen, overal ter wereld."
„Ik ben niks, ik heb helemaal geen
geloof. Maar in de Afrikaanse bush
ben ik voor iedereen Piet. Voor die
lui neem ik diep mijn petje af, want
zij steken verrekte diep in de moei
lijkheden. Ze doen ontzettend goed
werk op allerlei gebied.... Wat die op
drachten zo aantrekkelijk maakt, dat
zijn de mensen. Ik ben een grote lef
schopper, maar ook een beetje een
gevoelig mens, snap je? Wat die pa
ters en zo doen, dat vindt Piet Out
enorm. Die zusters en die nonnen,
die het vuur uit hun schoenen lopen
voor andere mensen, daar word ik
koud van. Wij kunnen ons geld niet
beter besteden dan daar. Met mijn
snoepwinkeltje probeer ik dat de te
levisiekijkers duidelijk te maken.
Daar blijft geen cent aan de strijk
stok hangen.... Als ik op reis ben,
logeer ik het liefst onder de paters.
Gewoon in hun kloostertje of hun
hutje. Niet om de kosten te drukken,
maar omdat ik hun levenssfeer wil
meemaken. En als ik mijn dag heb,
probeer ik ze te amuseren. Ik imiteer
graag voor de flauwekul. Van Kees
Brusse geleerd. Grapjes en dingetjes
en lachertjes, dat hebben de paters
en nonnen dikwijls echt nodig."
Laat je alleen ellende zien?
„Alsjeblieft niet! Natuurlijk stop
ik er ook de rottoestanden in. Maar
om die eigentijdse story bouw ik de
echte filmische elementen. De posi
tieve dingen in een land, de natuur,
de mensen. Ik hou van grappige klei
nigheidjes. Een agent bij een zebra
pad, die zijn hand opsteekt. En in
het volgende shot zie je dan een kud
de zebra's plotseling stilhouden. Kijk,
de mensen moet blijven kijken. El
lende zien ze tóch al genoeg. Biafra,
Vietnam. Maar aan het slot komt
natuurlijk de dreun. Dan moeten er
drie miljoen beurzen open. Dat foefje
verstaat Piet Out onderhand wel."
Piet en Inouschka Out aan het werk in Madras.
Hij zit al in de filmbusiness vanaf
precies 3 februari 1936, toen hij voor
een salaris van f 6,50 per week werd
aangenomen bij de N.V. Mij. voor
Cinematografie Filmfabriek Poly
goon. En voordat hij daar in mei 1963
wegging om freelancer te worden
(„had ik dat maar veel eerder ge
daan"), had Piet Out zich ontwik
keld tot een veelzijdig cineast van
naam. Kort na D-day 1944 sloot hij
zich in Frankrijk aan bij de geal
lieerde legers en filmde als oorlogs
correspondent, ingedeeld bij SHAEF
(Supreme Headquarters Allied Expe
ditionary Force, „direct onder Eisen
hower") o.m. de, bevrijding van Ne
derland. In april vertrok hij als re
serve eerste luitenant der mariniers
naar Batavia en leidde, onder gene
raal S. H. Spoor, de filmploeg van de
voorlichtingsdienst. „Toen we Neder-
lands-Indië eindelijk kwijt waren, ben
ik teruggegaan naar Polygoon Pro-
filti, dat intussen Cinecentrum was.
De stomste zet van mijn leven, al
heb ik toen bijna twintig jaar ook wel
fijne dingetjes kunnen doen". Een
film over Nederlandse emigranten in
Australië, staatsiebezoeken van de ko
ningin aan Engeland (1950) en De
nemarken (1957), „Bloed voor Hon
garije" tijdens de opstand, „De Brug"
over de Nederlandse landmacht.
In 1953 maakte Piet Out een fa
meuze documentaire over het vracht
vervoer van de KLM all over the
world: „Plesman liet mij op zijn kan
toor komen en zei: „Ik wil een film
over vrachtvervoer, maar de KLM
heeft geen vrachtvervoer. Dus je
weet, wat je te doen staat." In vier
weken hebben we toen twintigdui
zend mijl gevlogen en de gekste
vrachten in scène gezet. Het draai
boek maakte Leonhard Huizinga."
Ook de eerste Nederlandse kleuren
film staat op naam van Piet Out
„Vincent van Gogh", gedraaid in 1958
bij de herdenking van Van Goghs
honderdste geboortedag. In Cannes
op het filmfestival, kreeg hij een
tweede prijs. Hij werd ook ingezon
den voor een Oscar.
Waarom nooit een speelfilm?
„Omdat ik een hekel heb aan stu
diowerk. Ik heb een bijzonder rare
geest. Werken aan de hand van een
scenario ligt me niet. Ik moet het
hebben van gekke invallen op het
moment zelf. Situaties, die je tevoren
niet kent. De realiteit uitbuiten. Een
kaasfabriek is voor mij niet interes
sant, want daSr maken ze over drie
jaar nóg kaas. Wat dat betreft zijn
Bertus Haanstra en Anton van der
Horst heel andere knapen. Als chef
cameraman bij Cinecentrum was ik
ook belast met de volledige produktie
van films. Maar ik heb altijd van
het zwerven gehouden, ik ken ieder
continent, ik weet alles van lucht
vaart en scheepvaart, ik heb stormen
gefilmd bij de Braziliaanse kust en
olifanten in Bengalen. Ik ben ge
woon een filmzieke avonturier."
Je bent nu bijna zeven jaar
zelfstandig?
„Dit is mijn mooiste tijd. De eerste
jaren maakte ik een schuld van over
een ton, maar die hebben mijn vrouw
en ik er in drie jaar uitgewerkt. Ik
kreeg de NTS, de VARA, de KRO.
Documentaires, reportages, sport voor
Monitor, korte items voor de Verre
kijker. Ik had de hele sporttroep van
Bob Spaak kunnen krijgen, maar wat
moet Piet Out iedere zondag langs
het lijntje? Ik heb wel een tijdlang
trainingsfilmpjes gemaakt voor Real
Madrid, opdracht van meneer Berna-
beu. En nu draai ik dus voor aller
hande acties. Geen sentimenteel of
negatief gedoe over arme toestanden
en zo, daar kots ik van. Ook geen
roomse saus er over, maar gewoon
eerlijke en interessante beeldjes."
Je stijl?
„Hou op, wat is stijl? Ik ben niet
Jan de Kunstenmaker met flapdas en
hangsnor. De filmerij is voor mij goed
vakmanschap plus creativiteit. Ik
werk met zeer veel shots, niet langer
dan drie seconden. In drie seconden
heb je die vaas daar gezien, of niet?
Dus geen kerels in picture, die een
minuut lang staan te ouwehoeren."
Door hun vele reizen („per jaar zijn
we hoogstens vier maanden thuis")
kregen Piet en Inouschka Out veel
vrienden. „Ik zit vooral graag in
Afrika: Kenia, Tanzania, Oeganda,
Malawi. Ik zou'nergens liever willen
wonen dan vlak buiten Nairobi. Daar
hebben we een huisje naast Armand
en Michaela Denis van „Luipaard op
schoot", die tv-serie. Prachtmensen.
Armand filmt niet meer, hij heeft
verleden jaar een hartinfarct gehad.
Gedeeltelijk verlamd. Wat ze tegen
woordig in Nederland nog uitzenden,
is al meer dan twee jaar oud."
Dat is nep, jongen. Ik wil de authen
tieke sound, ter plaatse opgepikt met
het beeld. Soms laat ik onder mijn
beelden wel drie banden gelijk mee
lopen. Commentaar, muziek, de hele
reut ineens. Kijk, je kunt op verschil
lende manieren een hors d'oeuvre
maken. De ene manier is een stelletje
blikjes leegkwakken in een schaal,
hopsakee, klaar. Ik hou van prettig
opdienen, leuk larderen, wat pikante
touches er tegenaan, af.
Inouschka trekt nu al vijf jaar
overal met hem mee, ze is de ge
luidstechnicus. Piet: „Toen we verrot
diep in de schuld staken, hebben we
alles aangepakt. Ze heeft bijvoorbeeld
een stel Dick v. Dykeshows voor de
tv vertaald en ondertiteld. Nu is ze,
eerlijk hoor, een van de beste sound
mensen die Nederland heeft. Je zou
zeggen hoe is het mogelijk, maar op
een goeie dag kregen we telefoon uit
New York. Sammy Davis jr. ging een
grammofoonplaat maken, hij wou per
se dat Inouschka de opname deed. We
hebben lekker met die knaap ge
werkt."
Hoe belangrijk is de sound voor
je films?
„Een goeie film is vijftig procent
geluid. Je hebt cineasten die hun
beelden helemaal droog opnemen en
er later in de geluidsbibliotheek van
de NOS of zo hun sound bij zoeken.
Hoe was India?
„Hartstikke zwaar. Ik was er tien
jaar geleden voor het laatst geweest,
in Calcutta. Afrika raakt op, het barst
er van de filmers. Van India weten
de mensen in Holland weinig. Dus
kan ik nu lekker informatief zijn.
Afrika, dat is voor mij een zacht ge'
kookt eitje, maar de Indiase mens en
zijn leefmilieu waren een filmische
uitdaging voor me.... Ik heb driedui
zend meter film verschoten, het ma
teriaal is crimineel goed geworden.
Het wordt weer een goeie story over
die Birmaanse vluchtelingen. Ik zit
nu te wachten op het engeltje van
de inspiratie, eerder kan ik niet mon
teren. Wachten op de bevlieging."
Op 16 juni a.s. zal televisiekijkend
Nederland Piet Outs Indiafilm kun
nen zien. In het kader van de lan
delijke actie, die „Mensen in Nood"
voor de Birmavluchtelingen bij Ma
dras organiseert. Een actie voor wo
ningen, voor fabriekjes. Dan zitten
Piet en Inouschka waarschijnlijk in
Kameroen. India is gauw verleden
tijd voor de vogel onder de Neder
landse cineasten. Jaaromzet vele tien
duizenden jet-kilometers en tegen de
100.000 meter film. Zijn klanten be
talen hem per strekkende meter. „Ik
ben net Albert Heijn. Wie me te duur
vindt, gaat maar naar Simon de Wit."
Zo werkt Filmij. Piet Out, ofwel het
snoepwinkeltje van pater Piet in Hil
versum.
HET TIJDSCHRIFT „De Vragen
de Mens" heeft naam en doelstel
ling gewijzigd. Na het jarenlang
pleidooi voor begrip, communicatie
en samenwerking (begonnen onder
dr. N. van Doornik) gaat het tijd
schrift nu ond-er de naam Wereld '70
(Laan van Nieuw Oosteinde 204,
Voorburg) zich bezig houden met
de praktische mondiale problemen
op sociaal, politiek, cultureel en le
vensbeschouwelijk gebied, waar
voor christenen en nief-christenen
een gezamenlijke verantwoording
hebben. De redactie bestaat uit dr.
N. van Doornik, prof. dr. B. Land
heer, P. Jansen Schoonhoven, mr.
M. Stork, D. Ouwendjjk en P. van
Dijk.
„De crisis der zekerheden zal wel
ten diepste wortelen in de mense
lijke vrijheid en speciaal in het feit
dat deze vrijheid de tegenstelling
insluit tussen vrijheid-tot en vrij
heid-van", zegt prof. B. Barendse
in het eerste artikel over „Zeker
heid en Twijfel".
Drs. F. Josso schrijft over „Ge
zagsdragers, normen en zekerhe
den" „Ouders zouden moeten twij
felen aan de zin van het gezag, dat
ze zich zelf veel te onnadenkend
aanmeten".
Prof. dr. B. Vlekke over „Geen
aangenaam beeld van de toekomst".
Hij zegt o.a. „De wanhopige protes
ten tegen het verval van wat men
beschouwt als gezag en normbestel
tonen hoezeer te veel mensen he
laas hebben geleerd hun besef van
goed en kwaad uit handen te ge
ven, om nu te ontdekken, dat de
officiële leiders hen toch in de kou
laten, als de vragen echt moeilijk
worden".
P. Jansen Schoonhoven, mr. S.
Slotemaker-de Bruine, prof. Land
heer en dr. H. Riemens behandelen
respectievelijk Azië, Afrika, Noord-
Amerika en Latijns Amerika; allen
voorzien van het jaartal '70. Vijf
bijdragen waarin een visie wordt
gegeven op de vooruitzichten van
vijf continenten.
„HET VERZET tegen genuanceerd
denken (en dus tegen denken zon
der meer) is een barbaarse aanslag
op de vrijheid van de mens en re
gelrecht in strijd met de democra
tie. Het is verontrustend hoe sterk
dit verzet tegenwoordig precies in
de linkse en „revolutionaire" mid
dens, vooral ook in Nederland, om
zich heen grijpt. Het is verboden
genuanceerd te denken over Zuid-
Afrika, Israël, de joden, de kleur
lingen en bijvoorbeeld Dirk Coster.
Er heerst een soort van terreur van
de zogenaamde keiharde, d.i. zeer
geëmotioneerde, fanatieke opinie,
een in wezen fascistische neiging
tot zwart-wi't verdelingen, die ik be
schouw als een ergerlijke vorm van
intellectuele bruutheid en brutali
teit." Dat schrijft Paul de Wispe-
laere in zijn vervolgbijdra-ge „Lezen
om te schrijven, schrijven om te
lezen" in Nieuw Vlaams Tijdschrift
(uitg. Meulenhoff, Amsterdam), dat
in een nieuwe opmaak is gestoken.
Frans Boenders vertaalde een
aantal gedichten van Gerad Manley
Hopkins, die in 1884 in Engeland
geboren werd en wiens werk tij
dens zijn leven nauwelijks bekend
was. Bijzondere aandacht wordt nu
gevraagd voor zijn „The wreck of
the Deutschland". Verder worden
er gedichten afgedrukt van Marcel
Coole en Jacques Buytaart.
„Het harde gras en de weke wer
kelijkheid" is de titel van een lite
raire bijdrage van Jef de Bruyn;
Daniël Robberechts drukt weer een
fragment af van zijn „Aankomen in
Avignon" en Bert Brouwers schreef
een verhaal, dat heet „De krant".
Tenslotte besteedt Martien de Jong
aandacht aan het literaire werk van
R. Blijstra.
FRANS ZWARTJES bekleedt een
uitzonderingspositie in de Neder
landse film, waarschijnlijk zelfs in
de Europese, aldus Filum in Film
(uitg. Bosuil 5, Deume-Antwer-
pen). Hij licht deze positie nader
toe.
De hoofdmoot van dit nummer
bestaat in een bijdrage, die heet
„Hollywood in the sixties", waarin
Rony Vos, aan de hand van een
aantal voorbeelden, de veranderde
positie van Hollywood onder de
loep neemt. „Wanneer wij recapitu
leren, dan komen we tot de vast
stelling dat Hollywood de recente
ontwikkelingen van de Amerikaan
se maatschappij slechts schoorvoe
tend volgt hetzij omdat het er
geen brood in ziet, tenzij omdat het
er niet mee akkoord gaat en dat
het op dit punt ver achter ligt bij de
onafhankelijke en de underground-
kineasten, ie vooral de eersten
van langsom meer het enige le
vende gedeelte van de Amerikaanse
filmproduktie uitmaken".
Over Roeland Kerkbosch's „Ibiza,
zon en zonde": het is echt een va
kantiefilm in die zin dat de regis
seur op vakantie was en omdat hij
daar toch was
Kervyn de Schaever betoogt, dat
het schrijven van tv-kritiek eigen
lijk een zinloze bezigheid is.
„VOOR DE jongere kunstenaar
stelt zich vooral de keuze: ofwel
vlug stuivers verdienen door gale
rijkontrakten en de daaruit voort
vloeiende zeer waarschijnlijke dood
op het kreatieve vlak, ofwel op lan
gere termijn meewerken aan ruime
re verspreiding". Dat betoogt Ro
land Paatteeuw in Kreatief. Naar
aanleiding van de zogenaamde Fo-
rumprijs' voor grafiek gaat hij in op
o.a. het kunst verzamelen door een
„bougeois-kaste" en het democrati
seren van kunst. „Een complete
mentaliiteitsrevolutie is gewenst".
Philippe van Snick. wordt vender
aangediend als „kunstenaar zonder
ambachtsman „der kunst" te zijn".
Aan de hand van een bijdrage van
Van Snick voor Kreatief (een groot
bjjgevouwen blad met touwtje)
wordt onderzocht hoe een kunst
werk zelf zijn grond vindt in de
aard van de dingen die het mate
riaal ervan vormt.
Hedwieg Speliers geeft verder re
pliek op een zijns inziens merk
waardig stuk van Georges Adé on
der de titel „Omtrent Streuvels".
Hij zegt o.a. „Voor jou is S een
symbool en met'hem de meeste ex
ponenten van onze literatuur, van
„beperktheid, de bekrompenheid,
het neurotisch immobilisme van de
Zuidelijke Nederlanden. De indirec
te weg, die je kiest om iets zo een
voudig waar te maken en de reve
leren, doet mij te literair aan".
Verder bijdragen van Willy Spil
lebeen over „De nieuwe Nijhoff
(19341940) en van Gilbert Demets
over het werk van Boelgakov.
„Door dergelijke schrijvers met der
gelijke werken wordt de nieuwe
wereld tot stand gebracht, die we
reld waar en gezondkonservatieven
en kontestanten samen naar hun
keren".
In de „literaire grabbelton": het
boek „Een placenta" van J. E. Dae-
le; „De Culturele Repressie" van
Walschap en „De Kroniek der keer
zijde" van Va-gansbeke.
KREATIEF 41 (literair en kunst
kritisch tijdschrift) (uitg. post-
rek. 119700 A.S.L.K. Kortrijk, 20,-
per jaar; 5 afl.)„
De „Auto Camper Cervice Interna
tional" is een organisatie van per
sonen uit onderwijskringen, die
hun jaarlijkse vakantie benutten
om in Europa en daarbuiten cam
pings te bezoeken en te selecteren.
Het resultaat van de 51 selecteurs,
die in een twintigtal landen 675
campings hebben beoordeeld, is
neegelegd in de zo pas verschenen
„Internationale Campinggids", uit
gegeven door n.v. Interdijk. Hoe
wel het formaat niet bepaald han
dig is, is deze gids toch een aan
winst voor elke caravanner of
kampeerder. Van het overgrote
deel der terreinen wordt een korte
beschrijving van de ligging en ac
commodatie gegeven, veelal geïl
lustreerd met een foto en eenriek-
ningetje. Wie ondanks de toelich
tingen nog moeite heeft met het
bepalen van zijn keus, kan aanvul
lende informaties inwinnen bij de
selecteurs, waarvan de namen en
adressen in de gids zijn opgeno
men.
H. SWINKELS
De „Internationale Camping
gids" (Meulenhoff-Bruna n.v. te
Amsterdam 7,50).
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
KRO
19.04 GEEN ZEE TE HOOG (kleur)
19.30 VERSLAG OP DINSDAG
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 STRIJD OM CHINA
Documentaire, samengesteld
uit materiaal van Japanse,
Chinese, Russische en Ameri
kaanse archieven, over een
halve eeuw strijd, die vooraf
ging aan het uitroepen van de
Chinese Volksrepubliek in 1949
21.35 DE ANDY WILLIAMS SHOW
(kleur)
Als gasten treden op: Debbie
Reynolds, Flip Wilson, Rod
Serling, Henri Mancini en The
Edwin Hawkins Singers.
22.25 WIJ, HEREN VAN ZICHEM.
Televisiefeuilleton, gebaseerd
op de verhalen van Ernest
Claes. Dit tweede deel gaat
onder de titel: „Ik gaf de dui
vel mijne koek".
23.25 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
23.30 SLUITING.
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
19.04 SCALA
AVRO
19.30 DE SHEPHERDS (kleur)
Optreden van de Nederlandse
troubadours onder muzikale
leiding van Robbie Graham.
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 PEYTON PLACE
21.10 AVRO'S SPORTPANORAMA
(kleur)
Opnamen van het beroemde
basketbalteam „De Harlem
Globetrotters" tijdens een
tournee door het Caraïbische
gebied.
22.00 AVRO'S TELEVIZIER
22.50 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
22.55 SLUITING.
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 ALLEDAG
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.20 EUROPA NU.
20.35 BESCHULDIGDE, STA OP!
Reconstructie van een proces,
dat in augustus 1860 voor het
assisenhof van Bergen plaats
had en waarbij de twee Vla
mingen Jan Coucke en Pieter
Goethals wegens roofmoord te
rechtstonden.
22.10 AUTEURS TE GAST IN ON
ZE STUDIO
22.45 NIEUWS.
18.35
18.40
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
21.00
21.30
23.00
NIEUWS
ROULE-ROULE.
Voor de kleuters.
LA PENSéE ET LES HOM
MES. Uitzending van leken-
moraal en filosofie.
BéBé ANTOINE
Voor de kleuters
SA VOUS ARRIVERA DE-
MAIN.
JOURNAAL.
HET CIRCUS VAN MOSKOU
CE PAYS EST a VOUS
HIROSHIMA, MON AMOUR.
Film van Alain Resnais, naar
de roman van Marguerite Du-
JOURNAAL
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM De choreograaf
Hans van Manen zal in de loop van
het komend seizoen een nieuw werk
instuderen bij het Nationale Ballet.
Het zal de eerste maal zijn dat Hans
van Manen voor dit gezelschap een
choreografie maakt. Tot dusverre
heeft hij uitsluitend balletten ge
creëerd voor het Nederlands Dans
theater.
DEN HAAG (ANP) Minister
Klompé (CRM) heeft bevestigend ge
antwoord op vragen vanuit de Twee
de Kamer of het juist is dat de
TROS de 250.000 leden, in de zin van
de wet nodig om b-omroep te wor
den, nog niet kan aantonen Zij ont
kent evenwel dat de TROS dit via
de pers heeft moeten vernemen. Drie
weken voordat het resultaat van een
gehouden steekproef bij de kranten
bekend was, is de secretaris van de
TROS de uitslag van de proef tele
fonisch meegedeeld. Op 16 april is
dit schriftelijk bevestigd.
De minister schrijft voorts nog dat
de dienst omroepbijdragen het on
derzoek naar ingeschreven omroep-
kaarthouders uitvoert met behulp
van een computercontrole op de
achternaam, plaatsnamen en woon
adressen. De overblijvende niet-ge-
vonden namen worden vervolgens
nagetrokken aan de hand van het
aangifte-formulierenbestand. Bij de
controle van de TROS-leden is, als
achternaam en woonplaats klopten,
maar er verschillen waren in voor
letters, steeds in voor de TROS gun
stige zin beslist.
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht
20.15 WAT BEN IK? (kleur)
Vrolijk beroepen raden o.l.v.
Robert Lembke.
21.00 IK HEET ERWIN EN BEN 17
JAAR
Film van Erika Runge.
22.15 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR. (kleur)
Aansluitend: weerbericht
22.35 STEDEN IN DE OORLOG.
De laatste aflevering van deze
Britse serie gaat over Berlijn.
23.20 JOURNAAL (kleur)
19.45 HEUTE (kleur)
20.15 DE SPORTSP1EGEL
Vandaag o.a. Voetbalkoorts
1970. Van 31 mei tot 21 juni
vindt voor de negende keer
het wereldkampioenschap
voetbal plaats. In dit sportpro
gramma wordt de achtergrond
nagegaan van de populariteit
voor dit wereldkampioenschap.
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 IHR AUFTRITT, AL MUNDY
(kleur)
(De dief van Washington).
21.50 ZURÜCK ZUM BILD
De schilder Ernst Fuchs.
22.20 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht
22.30 DE LIJKVERBRANDER.
Tsjechische speelfilm uit 1968.
0.10 SLUITING.
Dinsdag 19 mei
HILVERSUM I 402 M
12.00 Overheidsvoorlichting: 12.30
Uitz. voor de landbouw AVRO:
12.40 Toppers van toen (gr.) 13.00
Nws. 13.11 Radiojoum. NOS: 13.30
Spiegel van België: muz. en nws.
van onze zuiderburen 14.00 Stereo:
Promenade Orkest en Pro Arte Trio:
amusementsmuz. AVRO: 15.10 Inter
nationale Muziekspiegel: I- Interna
tionale gitaardagen 1970; II. Neder
landse jeugdmuz.-ensembles 16.00
Nws. 16.03 Kwispel, quiz 16.10 Ste
reo: Oude klas. en mod. muz. (opn.)
16.40 Interview en oude muz. 17.30
Trefpunt: discussie-rubr. voor act.
zaken 17.55 Meded- 18.00 Nws 18.11
Radiojourn. 18.25 Stereo: The Sky-
masters: dansmuz. 18.55 Paris vous
parle 19.00 Stereo: Jazz Spectrum:
oude en mod. jazz. 19.30 Nws. 19.35
Vanavond: gevar. progr. 22.00 „O"
een rondje radio, progr. voor
jonge mensen 22.30 Nws. 22.38 Me
ded. 22.40 Radiojoum- NOS: 22.55
Zin - Tuig: kunstkroniek 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van Twaalf
tot twee, gevar. progr. (12.22 Wij
van het land, 12.26 Meded t.b.v.
land- en tuinbouw 12.30 Nws., 12.41
Act., 13.00-1305 Raden maar
14.00 Stereo: Musiesta, licht muz.-
progr. 14.30 Pizzicato: muzikaal
middagmagazine (16.00 Nws.) Over
heidsvoorlichting: 17.00 Jonge dich
ters in de Nederlandse Antillen
Spreker: Freek van Wel KRO: 17.00
Voor de kleuters 17.15 Hai! familie-
progr. 18.19 Uitz. van de Katholieke
Volkspartij 18.30 Nws. 18.41 Act.
19.00 Stereo: Licht orkest en solisten
19-45 Wie is in Godsnaam Jezus
Christus?, lezing 20.00 Radio Phil-
harmonisch Orkest en solist: klas.
en mod. muz. 21.10 Bloot beginnen:
literair documentair progr. 22.25
Overweging 22.30 Nws. 22.40 Parle
mentair dagoverz. 22.50 De zingende
kerk, muzikale lezing 23.05 Kon
tekst, magazine, waarin op de din
gen wordt doorgepraat 23.30 Stereo:
licht platenprogr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VARA: 12.00 Nws- 13.00 Nws.
13.03 Ekspres: licht platenprogr.
14.00 NWS. 14.03 De Eddy Becker
Show 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai
16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht
platenprogr. (17.00 Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar- muz.
(12.40 Weerber. en SOS-ber. voor de
schippers) 12.55 Buitenl. persoverz.
13.00 Nws., weerber., ftteded., dag
klapper en SOS-ber. voor de schip
pers 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Symfonische muz- 15.00 Nws.
15.03 Amusementsmuz. (Tussen
15.45 en 16.45 Wielrennen: Ronde
van Italië) 16.00 Nws. 16.03 Beurs-
ber. 16.09 Pianomuz. 16.15 Progr.
voor oudere luisteraars 17.00 Nws.,
weerber. en meded. 17.15 Jazzmuz.
18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek
voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sportuitslagen. 18.30 Franse les.
18.32 Grammofoonmuziek. 18.35
Wegwijs wezen 18.40 Lichte muz.
18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55
Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en
act. 19.40 Grammofoonmuz. 19.45
Praatje 19-55 Lichte muz. 20.00 ER-
U-Jazzquiz 1970 22.00 Nws., ber. en
De Zeven Kunsten 22.20 Gevar
Muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws. 23.45-
23.55 Ligging van de zeeschepen.
Woe nsdag 20 mei
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Stereo: Lichte gr-platen (7.33-
7.38 Van de voorpagina) VPRO: 7.54
Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11
Act. 8.22 Stereo: Lichte gr.-muz.
(8.35-8.40 Van alle markten thuis,
praatje voor de huisvrouw) 9.05 Uit
eigen huis: opnamen, speciaal ge
maakt voor de VARA. 9.35 Water
standen. 9.40 Lichte gr.-muz. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03
Voor de vrouw.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nws 7.11 Het levende
woord Stereo: Op het eerste ge
hoor' klas. en semi-klas. muz. (gr.)
(7.25 Horen en zien). 7.30 Nieuws.
7.32 Hier en Nu, act. TROS: 8.00
Nieuws. 8.11 Luister uit èn
thuis.-...: verz.platenprogr. voor de
militairen (8.30-8.32 Nws., 9.00-9.10
Gymn voor de huisvrouw) 9.30
Voor de kleuters. 9.45 Van 1685 tot
vandaag: muzikale lezing. 10.15 Voor
de vrouw 11.00 Nws. 11.02 Piek uur:
Wedstrijdprogr. 11.45 Act. 11.55 Me
ded.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
NCVR: 9-00 Nws. 9.0? Zing, zing,-
zing!. lichte vocale muziekjes 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nwe. lang
speelplaten, voorzien van kritisch
commentaar EO: 11.00 Nws. 11.03
Gospelsound: muz.progr. speciaal
voor jonge mensen.