OndBJM) k f."» V'V' V,',W,,« 1 I I »J III 'Vakmanschap is Meesterschap en de Schoonheid van het eigen land Zeeuwse bezoekwaardiflhedenHet is als of in Zeeland de prachtigste gebouwen met een royale hand als flonkerende edelstenen ut een wijds landschap zijn gestrooid. Er is zo veel te zien, dat een beknopte opsomming geen zin heeft. In plaats daarvan een handvol wetenswaardigheden: Floris V was de eerste, die de boeren - die dit uit zich zélf niet deden dwong de dijken te onderhouden. Zonnemaire en Dreischor waren vroeger eilandjes. Ook het land rond Wolphaertsdijk was eens een eiland, lussen de beide Bevelanden in. Eén van de dijken heet nog de Oude Veerdijk. Rond Sluis liggen de Oude Zeedijk en de Zeedijk. Daar liep hel "grootscheeps vaarwater", het Zwin. dat vooral Brugge tot een belangrijke handelsstad maakte en dal Cadzand, toen nog een eiland, omspoelde. De Scheelhoek is een goed voorbeeld van landverlies. In tegenstelling tot andere eilanden is Walcheren vroeger in zijn geheel ineens ingedijkt. De huidige West- kappelse Zeewering is ontstaan uit de dijk die in de 15e eeuw werd gebouwd ter dichting van een door de zee in de duinen geslagen gat. De lichtbaak van nu staat op de toren van de toen nieuwgebouwde kerk. Hel strand van Westkappelle ontstond na hel sluiten in 1945 van het in 1944 in de dijk gebombardeerde gat. bierkenners Wilt U een reproductie van deze kaart, perfect gedrukt op hxe-veryê-papier OPtl KADfTTXt MU BU m Dtua rem- Stelt U zich voor: U vaart van Engeland naar Zeeland. Het Noorden ligt dan links, zoals op deze kaart. Zeeland, oorspronkelijk een waddenzee, met schorren, achter duinranden mtstaan. Die platen werden dooi4 omdijking eilanden, vaak later met elkaar verbonden door dammen en door nieuwe dijken, waardoor soms oude buitendijken binnendijken werden. De eerste dijkenbouwers waren boeren, die met hun schop en kruiwagen, met stenen en met klei. met vlechtsels van wieren en van tenen, met palen en met planken, probeerden om hun akkers van vette Zeeuwse klei blijvend te ontrukken aan de zee. Het vakmanschap van latere - pro fessionele - dijkenbouwers was mede gebaseerd op him ervaring om èn opdringend buitenwater èn wateroverlast van binnen uit, blijvend te. bedwingen. Zij rekenden, noch tekenden, maar pasten aard en omvang van de dijken - vaak op gevoel en boerenw'js - bj plaatselijke grond en watersituaties aan. De zee is slim en soms verraderlijk. Haar spiegel rijst gestaag maar langzaam, waardoor wat altijd hoog genoeg geweest was, plots juist te laag kon blijken. Zij slijpt de bodem weg onder een dijk. Haar over slaande golven vreten - met onvoldoende zorg versterkte - binnenkanten aan. Wanneer een zware storm de zee in het vernielen bijstaat, gaat land verloren en kan een ramp ontstaan, zoals in februari '53, toen men besloot: "en dat nooit weer". Toen kreeg het Delta-plan gestalte, een plan van dijkenbouw op wetenschappelijke grondslag. Geen intuïtie meer, geen voelen hoe het wel zal moeten, geen schattingen, slechts strenge logica, van metingen in zee van golfhoogten, van snelheden en richtingen van stromingen, van zandvetplaatsingen door eb en vloed, van plannen en beproeven door middel van maquet tes, waarop 't geweld der elementen verkleind geprojecteerd wordt. Met de aldus verworven wijsheid komt dan het eind-ontwerp tot stand, l ïi daarna pas de uitvoering, met alle middelen die de moderne waterbouw ten dienste staan. Met werkeïlandeu en werkhavens, met de caissons, enorme kisten van beton, die in liet sluitgat worden "afgezonken", nauwkeurig op de centimeter, met kolossale kabelbanen,aan 'speciaal geconstrueerde torens - de pylonen opgehangen, zwaar verankerd: dragers, van immense stalen bakken, van waaruit een stroom van zware stenen in het dijkgat wordt gestort. En als de caissonschuiven zijn gesloten of als de laatste steen gedropt is in het sluitgat, worden de stenen dijklichamen met asfalt en bitumen afgewerkt. Dan is er weer een dijk of dam vol tooid, die Zeeland voor een nieuwe ramp be hoeden zal Vakmanschap is Meesterschap. Dat geldt voor oude en moderne dijkenbouwers, de werkers aan hel Delta-plan. dat geldt sinds 1615 voor de brouwers van Grolsch, opvolgers van Peter Cuyper, dte in 1676 Gïldemeesler werd van de brouwers in Groenlo. Qrolsch, ambachtelijk gebrouwen bier, met een eigen karakter en een bijzondere smaak en fris heid. bereikt door een volkomennatuurlijkbrouw- enrijpingsproces,dat bijna vier maanden duurt. Dank zij de natuurlijke houdbaarheid van Grolsch. kan het kunstmatig houdbaar maken achterwege blijven, waardoor alle goede eigenschappen van dit bier worden behouden-,. Grolsch bier, vers bier, in beugelflessen en m pijpjes. Doe dan in een enveloppe een briefje met Uw naam en adres, en de naam van de kaart:WestkapelleVoeg daarbij 5stukken van Grolsch-etïketten, waarop de G van Grolsch voorkomt. Van het etiketje van een beugelfles kunt U de G zo afscheuren; van een pijpje (waarin precies hetzelfde verse Grolsch) zult U het etiket eerst moeten afweken. Bent U geen Grolschdrinker en niet van plan dat te worden, voeg dan in plaats van stukjes etiket - voor een waarde van fl. 1£5 aan geldige met-opgeplakte postzegels toe. Plak de enveloppe dicht, frankeer met een postzegel van een kwartje en adresseer aan: Grolsch, Postbus 55, Enschede. De kaart wordt U dan in een kartonnen kokertje franco thuis gestuurd. Deze is even groot als de echte tekening (25,5 x 40,5 cm.). Bij het bekijken van de details bewijst een vergrootglas goede diensten

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 14