Bent u al in een 'kaas uit't vuistje' boetiek geweest? eeuw geleden geboren luis kijk naar 42 NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Aram en het spookslot aan de Tiber Kukuschka Lustige Witwe Successen de efteling Donderdag 30 april 1970 DE VRIJE ZEEUW DONDERDAG 30 APRIL NOS 10.20 DE GELUKWENS Gelukwens door minister-presi dent P. J. S. de Jong t.g.v. de verjaardag van H.M. de konin- 10.25 REPORTAGE SOESTDIJK (kleur) Reportage van het défilé in de paleistuin met de hulde aan de jarige vorstin. 12.15 SLUITING 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) TROS 19.04 JAM (kleur) Muzikale show. waarin o.a. op treden Ten Wheel Drive, Taj Mahal, Earth and Fire 19.31 DE GETROUWDE VRIJGEZEL (kleur) 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht 20.20 De DIEF VAN WASHINGTON De „dief" heeft voor deze af levering, getiteld „De drie Ro meinse maagden", zijn werkter rein verplaatst naar de Italiaan se hoofdstad. De rol van de va der van de dief wordt weer ver tolkt door Fred Astaire. 21.10 MENU INTERNATIONAAL (kleur) 22.00 WEGWEZEN 22.30 RHAPSODIE IN BLUE (kleur) Dansen van het Corps de Ballet van de Opera van Brno. 22.55 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht 23.00 SLUITING TELEAC 23.10 BIJ LEVEN EN WELZIJN 23.40 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) 19.04 VERJAARDAG H.M. DE KONINGIN Samenvatting van het vanmor gen gehouden défilé voor H.M de koningin 19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 JOURNAAL (kleur) 20.20 STUDIO SPORT 21.00 LES SALTIMBANQUES: JANUS TULP. Reconstructie van de voorstel ling „Janus Tulp" in een schouwburgtent op een Neder landse jaarmarkt omstreeks 1920. Onder regie van Lou Steenbergen, werden de rollen vertolkt door Guus Verstraete, Karin Hage, Wim v.d. Heuvel, Joan Remmelts, Margreet Heemskerk, Ben Hulsman, Jules Hamel, Jacques Commandeur en Lou Steenbergen. 22.30 STRAATMUZIKANTEN- FESTIVAL 23.00 JOURNAAL (kleur) 23.05 SLUITING 14 05 - 15.10 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.35 FILMKLUCHT 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 MARCUS WELBY 21.15 DE PERS (I) 22.05 PREMIèRE 22.45 NIEUWS 14.00 - 14.30 en 15.00 - 15.30 SCHOOLTELEVISIE 17.50 NIEUWS 17.55 UN DIMANCHE PAS COMME LES AUTRES 18.15 L'éCRAN MAGIQUE 18.30 SURVOL 18.55 PROTESTANTSE UITZEN DING 19.25 PLUM PLUM 19.30 NIEUW FEUILLETON 19.55 CONTACTS 20.00 JOURNAAL 20.30 DOUZE HOMMES EN COLèRE Toneelstuk van Reginald Rose 22.10 LE CARROUSEL AUX IMAGES Sélim Sasson presenteert frag menten uit nieuwe films. 22.55 JOURNAAL Aansluitend het weerbericht 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend weerbericht 20.15 ZETEL TUSSEN STOELEN (kleur) Spel van Wolfgang Menge 21.40 WIJ KUNNEN ONSZELF LEREN KENNEN 22.25 JOURNAAL MET COMMEN TAAR (kleur) 19.45 HEUTE (kleur) 20.15 STARPARADE (kleur) 21.45 JOURNALISTEN VRAGEN POLITICI ANTWOORDEN 22.45 JOURNAAL (kleur) Aansluitend weerbericht Donderdag 30 april HILVERSUM I 402 m. 7.00 - 24.00 Nationaal programma t.g.v. de verjaardag van H-M. Ko ningin Juliana. Buiten op de Brink: Gevarieerd programma vanuit La ren N.H. HILVERSUM II 298 m. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t.b. v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 12.50 Middagpau- zedienst). 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show. 14.30 Stereo: Strijk trio: klassieke en moderne muziek (opn.). 15.00 Gereformeerde middag- dienst. NOS: 15.30 Meer over minder: informatief programma over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16.00 - 16.02 Nieuws) NCRV: 17.45 Sportactualiteiten. 18.00 Man nenkoorzang. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac tualiteiten. 19.00 Stereo: Lichte grara- mofoonmuziek. 19.15 Stereo: Leger des Heilskwartier (opn.). 19.30 Kerk orgelconcert: moderne muziek. 20.00 Ferdinant Huyck, seriehoorspel (deel 29). 20.25 Lichte grammofoonmuziek. 20.30 De kroonprins van de walsen- koning: muzikale terugblik op het le ven van Franz Lehar. 22.20 Avond overdenking 22.30 Nieuws. 22.40 On voorzien: gevarieerd programma. 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 m. en FM NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-slick: licht platenprogramma. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Rond met 'n gaatje: licht platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en countrymuziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrr popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02 - 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplatenprogramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40 - 12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor schippers), 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen en dagklapper. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.30 Concert. 16.00 Beursberichten. 16.09 Grammofoonmuziek. 16.15 Program ma voor oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.33 Grammofoonmuziek. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gram mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer bericht en actualiteiten. 19.40 Dans muziek. 19.45 Politieke uitzending. 19.55 Lichte muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.10 Boekbespreking. 20.25 Lichte muziek. 20.30 Hoorspel. 21.25 Lichte muziek. 21.40 Klankbeeld. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00 Nieuws). 23.40 - 23.45 Nieuws. Vrijdag 1 mei HILVERSUM I 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon muziek en reportages. (8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal; 8.30 De groente man). NOS: 9.00 Internationaal Spec trum: klassieke en moderne muziek (opn.). (9.35 - 9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00 - 11.02 Nieuws). 11.30 Komt vrienden in het ronde: volksmuziek uit Zwitserland en Oostenrijk. 11.55 Beursberichten. HILVERSUM n 298 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie: klassieke en semi-klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws): 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste reo: Aubade: Moderne orkestmuziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Communiqués. HILVERSUM in 240 m. en FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show (10.00 Nieuws). NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show. (ADVERTENTIE) 3423 „U vraagt zich misschien af, waarom ik besloten heb U alles te ver tellen", begint Merlin met een vaag lachje. „Wel, elk ander, die zo halsstarrig zijn neus in mijn zaken bleef steken, had ik eenvoudig uit de weg geruimd, zoals de man, die nu buiten levenloos ter aarde ligt Maar met Aram, heer van Barranca is dit niet zo eenvoudig. Uw verdwijning zou teveel op schudding verwekken, deze landstreek zou doorzocht worden en zoiets past geheel niet in mijn plannen Wij moeten dus een regeling treffen, Aram...." De tovenaar zwijgt even en kijkt Aram doordringend aan. „Een regeling, die U geen windeieren zal leggen", zegt hij dan met klem, „dat zal U uit het ver haal, dat nu volgt wel duidelijk worden Ge moet weten, dat enkele maan den geleden bij een zijstroom van de Tiber, hier vlak in de buurt, op zoek was naar geheime kruiden voor zijn magische dranken.En daar, bij een kleine waterval, deed ik een bijzondere ontdekking Door een eeuwenlange slij tage van het vallende water was een stuk rots losgeraakt en achter het neer stortende water glinsterde iets Tezamen met Peer, m'n knecht, klom ik met moeite naar de bewuste plek en wat denkt ge. dat ik daar ontdekte? Het gegllinster werd veroorzaakt, door een geelkleurige ader, die door de rots liep.een goudader 35—23 „Ik begreep onmiddellijk", vervolgt de tovenaar zijn verhaal, „dat, als ik er in slaagde de goudader te ontginnen, ik een schatrijk man zou zijn Maar het. leek onmogelijk, een zo groot werk uit te voeren zonder kans op ontdekking herhaaldelijk passeerden boeren en herders uit Ca- setta de bewuste plek. en zodra de zaak ruchtbaarheid zou krijgen, zou Hertog Orsano, heerser van het grondgebied, onmiddellijk zijn aanspraken doen gelden Er was maar één oplossing: het dorp moest ontvolkt, de hele streek verlaten worden Na veel moeite slaagde ik er in, de elfen en dwer gen, die zich in deze streek ophouden, door mijn magische vermogens in mijn macht te krijgen op mijn bevel vielen zij iedereen aan, die zich te dicht bij de goudader waagde Ik nam mijn intrek in het oude slot aan de Tiber en zag zelfs kans, met mijn toverspreuken enkele geesten uit andere ruïnes naar het kasteel te voerengij hebt ze zelf gezien En ge kent de ge volgen het gehele dorp vluchtte in panische angstde hertog zond zijn rentmeester Gratz op onderzoek, en ook deze vluchtte vol ontzetting. En ziehier, Aram, het resultaat van dit alles Merlins hand glijdt even onder zijn zwarte pij en als hij weer verschijnt, omklemmen de vingers een grote, glanzende goudklomp. De boetieks springen als paddestoelen uit de grond. Wat deksel, moeten wij achter blijven? Wanneer noemt de eerste kaashandelaar zijn zaak ,The Golden Fist' of .Kiezukaas' Als hij zijn vele soorten kaas in dolle Mexicaanse schalen legt - dan roept ieder een opeens Oh, wat enig!' en ,Wat hééft-ie veel!'Aan de andere kant: als u van wanten weet koopt u al lang verschil lende kaasjes voor't vuistenwerk. Oud, jong, komijne-roomkaas, Hollandse Gruyère - leg die es bij elkaar op een grappige schaal. Kaasboetiekje bij u thuis! FRANZ LEHAR HET VERHAAL wil, dat er zich in het Franse leger van Massena, dat in 1799 de Russische maarschalk Suvarov bij Zuerich bevocht, een overloper bevond, Le Harde ge naamd en dat deze, Lehar geworden, de grootvader zou zijn geweest van de militaire kapelmeester die in 1879 Komorn aan de Donau als garnizoensplaats had. Daar was het, dat diens vrouw, Hongaarse van oorsprong, op 30 april van dat jaar, het leven schonk aan een kind, dat voorbestemd was de schepper van „Die lustige Witwe" te worden. Maar de jonge Franz gebruik te dat Komorn aan de Donau uitsluitend om er geboren te worden: vader Léhar zwierf im mers van de ene stad naar de andere, in de zo geheten dubbel monarchie van Franz-Joseph was hij achtereenvolgens binnen korte tijd te Pressburg, Oden- burg, Karlsburg en Klausen- berg gedetacheerd, maar ook in plaatsen als Boedapest, Seraje- vo en Praag werkzaam. Praag, waar Lehar jr. zijn eerste vioollessen kreeg. Voor korte tijd overigens, want Antonius Dvorak adviseerde hem al spoedig zijn in strumenten aan de kapstok te han gen en te gaan componeren en kort daarna nam niemand minder dan Johannes Brahms met belangstel ling kennis van de eerste probeer sels op dit gebied. Intussen moest de jonge Franz voor het dagelijks brood zorgen en zo werd hij muzikant bij het 50-ste regiment infanterie, waar hij naast zich aan dezelfde lessenaar van het korps Leo Fall (1873-1925) aantrof, dezelfde, die in de wereld van de operette een grote populariteit zou veroveren. Lehar jr. betoonde zich ijverig. Hij maakte dus promotie En zo treffen we hem, rond 1890, in Pola aan als marine-kapelmeester. Een feit, dat op zichzelf niet vermel denswaard zou zijn, ware het niet, dat hij hier, aan de oevers van de Adriatische zee met de Italiaanse opera's uit die tijd in kennis kwam. Zo maakte de Cavaleria Rustica- na diepe indruk op hem: zo diep dat hij een operette ,.a la mascaque" schreef, Rodrigo getiteld, maar he laas, Rodrigo viel als een baksteen. Meer succes boekte hij met Ku kuschka, die het in 1896 resp. te Leipzich, Budapest en Brno echt wel deed om ten slotte, in het voor Lehar zo belangrijke jaar 1905 in Wenen te belanden. De jonge componist was inmid dels ook in Oostenrijks hoofdstad gearriveerd als kapelmeester bij het 26ste regiment infanterie. Maar wat voor hem ongetwijfeld vee] meer gewicht in de schaal legde: hij werd er bovendien benoemd tot dirigent van het Theater an der Wien. Waar hij, van het begin af aan, de weg vindt hem door het lot voor bestemd: de weg naar de operette. Van 1902 dateren reeds Wiener- frauen en der Rastelbinder, twee jaar later gevolgd door twee andere Der Göttergatte en Jaxheirat. Wie kent nog der Göttergatte Vrijwel niemand meer, toch zal er onmiddellijk een lichtje gaan bran den, wanneer we vertellen dat zich daarin de Paradijswals bevindt, die met zijn melodie over de gehele wereld populariteit heeft gekregen. Maar we naderen 1905: het jaar waarin „Die lustige Witwe" zou geboren worden. De voorgeschiedenis hiervan? Die bestaat uit een serie toevallighe den. Lehar kende in Wenen twee libret tisten, Viktor Leon en Leo Stein die hem reeds aan operetteteksten had den geholpen. Ditzelfde duo had voor Richard Heuberger ook een libretto geschre ven, doch deze wist met het hem aangeboden script niet goed raad. Doch er bestond een contract met het Theater an der Wien. Hij moest dus een andere compo nist zoeken. De secretaris van dit theater vestigde bij Leon de aan dacht op Lehar. die ofschoon deze met Leon in die tijd weer eens op gespannen voet leefde, toch in het bezit raakte van de tekst. Reeds op de avond van de vol gende dag belt Lehar bij Leon aan om te vertellen dat een nummer reeds klaar was. Doch zijn muziek mocht zich niet verheugen in de bij val van de directeuren Karczag en Waellner, die eenstemmig waren in hun (afkeurend) oordeel, Doodvonnis dat gelukkig maar niet voltrokken is opgewonden oespre- kingen volgen, de directeuren heb ben geen cent voor de decors en de regie over en het komt zover, dat Leon zijn libretto wil terugnemen. Doch men bezweert hem dit niet te doen en de repetities beginnen. Emotievolle repetities, waarbij di recteur Karczag, absoluut zijn be heersing verliezend steeds schreeuwt, dat het stuk zal val len als een baksteen. Toch komt. de première: op 30 de cember 1905. Een première, een be gin van een onmetelijk succes. Die lustige Witwe verscheen om niet meer van het repertoire te verdwij nen en te Wenen leidde dit tot een concurrentiestrijd tussen de twee operetteschouwburgenhet Carl Theater en het Theater an der Wien Een onmetelijk succes dat zich niet tot Wenen zou bepalen- toen op 16 juni 1928 er een feestvoorstelling werd gegeven kon men in het pro gramma lezen, dat er, tot die datum 28.000 opvoeringen in tien verschil lende talen hadden plaatsgehad, verspreid over 142 Duitse, 154 A- merikaanse en 135 Engelse theaters En rond 1910 verkocht men in de Verenigde Staten „Lustige Witwe"- sigaretten, cake, schoenen, korset ten, huidcrème, hoeden en nog tal van snuisterijen, met de naam van deze operette in verband staande. Deze opzienbarende successen, Ze zijn niet tot de theaters beperkt gebleven. Ook de bioscoop krijgt voor die lustige Witwe meer dan gewone belangstelling. G. de Fores ts in zijn alleraardigste Prisma-ppe- rettegids, vestigt er de aandacht op, dat reeds in 1925 Hollywood met een stomme filpi kwam, waar aan de namen van niemand min der dan John Gilbert, verbonden waren. En in 19355 volgde er een tweede, waarin Jeannette Mac-Do- nald, Maurice Chevalier en Una Merkel sprekend en zingend optra den. De wereld van de zwarte schijf liet zich evenmin onbetuigd: vrij wel alle grote grammofoonplaten maatschappijen zorgden voor opna men. waardoor stemmen van tal van celebriteiten Elfride Troet- schel, Valerie Bak, Walter Ludwig, Anneliese Rothenberger, Hilde Gue- den, Emmie Loose werden vastge legd. Is de belangstelling in de loop der jaren voor Die lustige Witwe getaand? We kunnen deze vraag rustig ont kennend beantwoorden, daarbij nog niet eens denkend aan een reeks succesvolle voorstellingen door de Nederlandse opera voor enkele ja ren onder leiding van André Rieu gegeven. Laten we eerder de sensationele vertoning van Lehars operette me moreren in het seizoen 1963/'64 door Maurice Béjart met zijn ballet du XXième siecle in de Muntschouw burg te Brussel gegeven. Zo sensationeel dat ze leidde naar een proces, Béjart door de erfgena; men van Franz Lehar aangedaan. De voorstellingen hadden n.l. voor al opzien gebaard, omdat Béjart met zijn balletgroep „met allerlei kunstmiddelen de luchthartige sfeer van de Belle époque" geconfron teerd had met de politieke spannin gen en de sociale problemen van de jaren kort voor de eerste wereldoor log". De mening van de rechtbank?" Deze oordeelde, dat de rechten van de erfgenamen materieel noch moreel geschonden waren, De mu ziek was integraal gerespecteerd en het college sprak in het dertig bladzijden beslaande vonnis uit, dat „een regisseur het recht heeft de tekst van een werk te bekijken met de ogen van vandaag". Eisers hadden gesteld, dat het vrolijke weeuwtje een lichte ope rette was, typisch Weens van karak ter en geschreven om de smaak te strelen van een mondain publiek uit de tijd van de „Belle époque" Waartegen de rechter opmerkte, dat het moeilijk was „de Weense (ADVERTENTIE) attracties in kaatsheuvel VROEGER STIERVEN de mensen van de honger. Tegenwoordig van teveel eten. HARRY MULISCH: Nee, ik wil geen kinderen. Ik vind kinderen over het algemeen een beetje bur gerlijk. „Die lustige Witwe" door de Deutsche Opera am Rhein te Düsseldorf- Duisburg in het seizoen 1965/1966 onder directie van Janowslci met de enscenering van Theodor Gradler. geest" te definiëren, zoals het moei lijk is de sfeer te bepalen van elk werk, dat tot een voorbije periode behoort. Wat ons een wijze uitspraak van de magistraat lijkt. Want laten we eerlijk zijn: Lehars operettes kon den slechts in leven blijven door ze permanent te actualiseren dat hebben alle regisseurs vEfn naam dan ook altijd gedaan. Wat ons land betreft denken we hier speciaal aan Fritz Hirsch, die met zijn medewerkers Friedl Dot- za en Pau] Harden in de Princesse Schouwburg te 's-Gravenhage tus sen 1926 en 1940 de ene operette na de andere van Lehar presen teerde Opvallend waren daarbij juist de vele „Einlagen" die het origineel heel dicht soms bedenkelijk dicht bij de sfeer van de revue brachten. Op 24 oktober 1948 is de com ponist in Bad Ischl gestorven. Kort voor zijn dood was hij ere burger van deze, ook bij kei zer Franz Joseph zo geliefde Oostenrijkse stad geworden, bij welke gelegenheid hij de burge meester mededeelde, dat hij het plan had zijn villa aan de ge meente te schenken, om er een Franz Leharmuseum in te rich ten.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9