T.v. wordt steeds minder intensief bekeken in V.S. Kies uw tapijt thuis THEATER, KLANK EN BEELD" EEN MUSEUM? steeds meermensen fietsen u/eer u ook al? Vanavond de laatste Studio Anno louis de poortere luister naar kijk c Aram: „Het Spookslot aan de Tiber" JOSEPHINE O X m X JOSEPHINE Educatief NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): NEDERLAND I: BELGIë (Frans): Vrijdag 17 april 1970 DE VRIJE ZEEUW Vanavond sluit de NCRV haar serie „Studio Anno" af. Teddy Scholten en Pirn Jacobs nemen u voor de laatste keer mee naar de vrolijke sfeer van de Roaring Twenties." Niet alleen Amerikaanse maar ook populair ge bleven Nederlandse liedjes zoals Zandvoort aan zee, Schooierskant, Had je me maar, en Waar zijn je haren „August"? Overigens is het afscheid van „Studio Anno" niet helemaal definitief. De NOS zal in het kader van de bevrijdingsfeesten nog een programma uitzenden. Voor de NCRV hoeft het evenwel niet meer, na twee seizoenen „ouwe kost" NEDERLAND' 1, van 20.45 uur tot 21.40 uur. (Van onze radio- en televisieredacteur) BREDA Amerikanen vullen 28 procent van hun vrije tijd met het kijken naar televisie. Aan televisie wordt twee maal zoveel tijd besteed dan aan alle andere massamedia sa men. Deze nemen 12 procent van de vrije tijd in beslag: zeven procent kranten lezen, twee procent tijdschriften, twee procent boeken en 1 procent radioluisteren. Gemiddeld kijkt men in Amerika 92 minuten per dag naar de televisie. Daar komen nog 36 minuten bij waarin men niet intensief naar de televisie kijkt, maar terwijl het toestel aanstaat met iets anders bezig is. Dit zijn enkele conclusies van een onderzoek dat de Amerikaan J. P. Robinson heeft ingesteld naar de hui dige en toekomstige rol die het tele visiekijken speelt in de vrijetijdsbe steding. Hoewel het onderzoek slechts toegepast mag worden op Amerikaan se toestanden zijn er toch enkele ai- gemene dingen uit te distilleren. In de eerste plaats blijkt uit het onderzoek dat de kijklust niet af neemt wanneer de nieuwigheid er af is. Wel is een tendens te bespeuren van intensief naar minder intensief kijken naarmate men langer televisie heeft. Waar Robinson het heeft over de invloed van de televisie op langere termijn houdt hij zich angstvallig op 1723. Behoedzaam rondspiedend dwalen Aram en Presto door de kille, donkere zalen van het slot. Geen enkel teken van leven, fluistert Presto, onrustig om zich heen kijkend. Maar nauwelijks heeft hij de woorden over de lippen of de beklemmende stilte wordt verscheurd door een klagende kreet. Watwatis dat? stamelt Presto achteruit deinzend. Uilen, zegt Aram grinnekend, gewone steenuilenkijk, daar zitten ze, in de hanebalkenDan blijft eensklaps hij verrast staan bij een ijzeren toorts, die boven hem aan een zuil bevestigd is. Aha, zegt Aram triomfantelijk, zie je die klinknagels, Presto, waarmee die toorts in de steen is geklonken? Gloednieuw! En ook de toorts vertoont nog geen spoor van roest, hoewel de wanden hier druipen van het vocht. Die moet hier dus pas kortgeleden aangebracht zijn! Het kasteel is bewoond Bravo Aram, een schrandere conclusie, klinkt plotseling een harde scherpe stem boven hen. Verrast draait het tweetal zich om. Boven aan een brede trap staat een lange, donkere gestalte. Komt verder vrienden, glimlacht de man en hij maakt een uitnodigend gebaar, welkom in de woning van Merlin, de Tovenaar 1723. Merlin?, vraagt Aram op spottende toon. Misschien familie van de grote tovenaar Merlin uit de sagen van Koning Arthur? Met een paar spron gen is hij bovenaan de trap en neemt de lange man onderzoekend op. Inder daad, dat was een van mijn voorvaderen, antwoordt deze droogweg. Maar kom toch verder, waarde vrienden. Merlin opent met een harde zwaai een deur. Treedt binnen, zegt hij met een beleefde glimlach. Dit is Peer, mijn knecht. Hij wijst op een reus van een man, die de binnenkomenden met som bere blikken aanstaart. Hij ziet er wat ongemakkelijk uit, maar het is een beste jongen. Al pratend schuift Merlin een paar stoelen aan voor zijn gasten, waarna hij met een mand vol flessen wijn komt aandragen. Zozo Aram, u was dus nieuwsgierig geworden van al die spookverhalen, dat u besloot zelf eens een kijkje te nemen, glimlacht Merlin. Hoe weet u dat?, vraagt Aram scherp, en hoe kent u mijn naam? CL LU "O V m ©PIS de vlakte. „Het is mogelijk dat de te levisie op de lange termijn op haar publiek een bijna onmerkbare invloed uitoefend die voor de wetenschappe lijke onderzoeker met al zijn vragen lijsten verborgen blijft. Er zijn bij voorbeeld aannemelijke argumenten aan te voeren voor de stelling dat de kwaliteit van de Amerikaanse film veel verbeterd is dank zij de bedrei ging van de televisie. Dat deze films die zich wat betreft onderwerp en in houd op terreinen bewegen die Vijf tien of zestien jaar geledën nog taboe waren, zich thans vrij succesvol met de huidige televisieprogramma's kun nen meten, kan immers niet worden afgedaan met de mededeling dat dit een onbelangrijke verandering is". Het rapport van Robinson bevat weinig schokkende conclusies. Vooral waar hij op de toekomst induikt blijft hij vaag en komt hij tot voor de hand liggende stellingen. Bijvoorbeeld uit het feit dat de kijklust niet toenam na het in gebruiknemen van een tweede net leidt Robinson af dat de maximale kijklust bereikt is. Overigens ziet hij die kijklust in de toekomst wel afnemen. Een van de factoren die daar aan mee kan gaan helpen is de verkorting van de werk week. Bovendien zit het erin dat de werknemers meer en meer over zul len gaan tot de aanschaf van dingen die de aandacht van de televisie af leiden, zoals auto, artikelen in de re creatieve sfeer e.d. Aan de andere kant, stelt Robinson, bestaat de mo gelijkheid dat de mensen over zullen gaan tot de aanschaf van goederen die het televisiekijken niet bedreigen zoals lekker eten, betere kleding of betere behuizing. Eén ding weet Robinson wel zeker. De educatieve uitzendin gen gaan de zaak beïnvloeden, Tot nog toe zijn educatieve om roepen in Amerika nog niet bijs ter overtuigend uit de verf ge komen. De oorzaak daarvoor is het feit dat de intellectuele sma ken te veel uiteenlopen. Wanneer echter meer zendtijd beschikbaar komt voor de educatieve omroe pen, zoals bijvoorbeeld bij de BBC gebeurd is, en er meer en betere documentaires en voor lichtingsprogramma's uitgezon den worden, zal dit ongetwijfeld zijn invloed hebben op het kij kerspubliek. NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) 19.04 SCALA VARA 19.30 DE BEROEMDE DIEREN TUINEN (kleur) 20.00 JOURNAAL (kleur) 20.20 KORT EN KLEIN (lcleur) 21.00 KONING KLANT 21.25 DEPARTMENT S (kleur) 22.15 ACHTER HET NIEUWS 22.55 JOURNAAL (kleur) 23.25 SLUITING 16.00—17.15 AFWISSELEND Wielrennen. Rechtstreekse re portage van de laatste kilome ters en de aankomst te Recount van LuikBastenakenLuik. 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 EEN DAG UIT NIEUW! Haal bij uw woninginrichter da 2 boe ken met tapijt-stalen van Louis de Poortere en kies thuis uw tapijt. Keuze uit 18 kwaliteiten (wol en synthetisch) in 84 kleuren. De mooiste tapijt-col lectie van heel Europa ligt voor H klaar. Ga 'm halen. de grootste tapijtfabrikant van het Europese vasteland (ADVERTENTIE) Wilt u een fiets winnen? Kijk dan naar de advertentie in uw damesblad of vraag uw fietsen-handelaar om 'n deelname-biljet! Vrijdag 17 april HILVERSUM I 402 M NOS: 12.00 Blik op de wereld: in formatief programma over proble men van Europese integratie. Over heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.40 Stereo Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Voor de middenstand. 13.25 Stereo: Moderne orkestwerken (gr). E.O.: 14.00 Ruimte: Radio-Magazine met gewijde muziek, lezingen en actueel nieuws over de zending in binnen- en buitenland. NOS: 15.00 Stereo: As pecten van de kamermuziek: moder ne muziek. 15.45 Toerismo: toeristi sche informatie uit binnen- en bui tenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag gevarieerd programma. (16.00 Nws.; 17.55 Mededelingen; 18.00 Nws.; 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie; 19.30 Nws). VARA: 21.00 Stereo: Radiokameror kest en solisten: moderne en klassie ke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mede delingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht geva rieerd platenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar.14.05 Schoolradio. 14.30 Ste reo: Licht ensemble met zangsolis ten. TROS: 14.55 Stereo: Concert 5 la carte: klassiek verzoekplatenpro- gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco dnvie in: de showbusiness op de korrel genomen. 17.15 Sportkompas. 17.30 APOLLO 13. 19.50 Meisjeskoor met pianobegelei ding. 20.50 Hervormd wordt her vormd: vragen en antwoorden rond de Algemene Kerkvergadering van de NedHerv. Kerk. 20.10 Stereo: licht platenprogramma. 21.00 Het ra vijn, hoorspel. TROS: 22.00 Opname (ADVERTENTIE) 5 tellen na nu!! (stereo): chan sons. 22.30 Nieuws. 22.40 Lijk op thuisvaart, hoorspel. 23.15 Stereo: Toontje later: licht muziekprogram ma 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM m 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nieuws 12.03 Top-30 (13 00 Nmuws). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Suzie Cream Cheese. AVRO: 15.00 Nieuws 15.03 Muziek-Boetiek. (16 00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal 17.05-18.00 Zingende Bougie: gevarieerd platenprogram ma voor automobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12 00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek (12.40-12.48 Weerbericht, me dedelingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00-15.03 Nieuws). 15.30 Musical- en filmmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Folklore en volksmuziek. 16.30 Etni sche muziek. 17.00 Nieuws, weerbe richt en mededelingen. 17.15 Jazz muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Pop muziek 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Grammofoonmuziek. 18.35 Ver- keerstips. 18.40 Grammofoonmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nieuws, weerbe richt, actualiteiten en weerpraatje. 19 40 Grammofoonmuziek. 19.45 Praatje. 20.00 Gevarieerde muziek. 21.00 Gesprekken. 21.45 Literair pro gramma. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Kleinkunst- magazine. 23.00 Nieuws. 23.15 Lied jesprogramma. 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 18 april HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied 7.23 Weekeind: jeugdprogram ma VPRO- 7 54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8 15 Stereo Z.O. 135: gevarieerd pro gramma (9.35-9.40 Waterstanden). 10 30 Stereo: Tango Rumba Orkest met zangsolisten. 11.00 Nieuws. 11.03 Wegwijs, tips voor trips en vakantie 11.10 Stereo: Licht vocaal ensemble (gr). 11.25 Oosteuropese Kroniek. 11.45 Stereo: Fodens Motor Works Band (gr) HILVERSUM H 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven de woord 7.16 Stereo: Op het eerste genoor: klassieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Ste reo: Geestelijke liederen (gr). 8.30 Nieuws 8.32 Stareo: Voor de huis vrouw. 9.00 Theologische etherleer gang. 9.35 Gymnastiek voor de huis vrouw. 9.45 Solistenkamer: gesprek met muzikale illustraties. 10.54 Kunst en vliegwerk: informatie over actu- le tentoonstellingen. 11.00 Nieuws. 1130 Godsdienst en werkelijkheid lezing. 11.15 Solarium: een hoogte- zonprogramma voor iedereen. HILVERSUM m 240 M EN FM KRO: 9.00 Nieuws 9.02 Djinn: ge varieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws) NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Skivatoon- informatie over nieuwe langspeelplaten. Er zijn van die instellingen, waar de mensen eigenlijk veel te weinig van weten. „Theater Klank Beeld" is er één van. Ondergebracht bij het Toneelmuseum te Amster dam als aparte stichting voor het geluid- en beeldarchief, ten nauw ste samenwerkend met het Museum voor Vlaamse Cultuur te Antwer pen opdat het gehele Nederlands talige gebied gedekt wordt, is sinds 1967 dit „Theater Klank Beeld" een snel en enthousiast groeiende organisatie, die méér kan zijn dan een museum. Méér WIL zijn, te recht. Want juist in deze tijd, waar in de toneelgroepen steeds sterker de weg zoeken naar de scholen en dus naar het nieuwe publiek, zou Theater Klank Beeld een aanvul lende, verruimende en zeker niet minder nuttige taak kunnen ver richten. En dat nog vrijwel „voor niets", omdat de Minister van Onderwijs voldoende waarde ring voor het streven heeft, om de scholen hun abonnementen en uit leenvergoedingen te laten opvoeren op hun subsidiabele begrotingen. Met andere woorden: als de lera ren moderne talen enthousiast mee werken, komt het er in gestoken geld als subsidie terug, terwijl de erin geïnvesteerde culturele op voeding behouden blijft ais bodem voor verdere ontwikkeling van de liefde voor het theater. Wat lioudt dit alles in? Dat Theater Klank Beeld, zowel uit het verleden als uit het heden, be langrijke gebeurtenissen vastlegt op geluidsband en op film en/of foto's. Dat het aldus van beroemde stuk ken of beroemde acteurs materiaal bezit als „museumcollectie" voor de toekomst. Maar ook: dat het pro grammaatjes samenstelt rondom b.v. een auteur (zowel Shakespeare ais Miller, zowel Albee als Moliè re), bestaande uit bandfragmen ten met bijbehorende dia's en ver klaring, die als „project" kunnen dienen voor het onderwijs. Als de school een abonnement neemt (f 25,op de catalogus en der- zelver regelmatige aanvullings bladen, kan zij naar eigen inzicht en behoefte tegen zeer lage „huur" het gewenste materiaal veertien da gen in huis krijgen en net zo vaak afdraaien als gewenst. Nog niet alle materiaal helaas, want veel van wat Theater Klank Beeld al in huis heeft, mag uitsluitend ter- plekke worden gezien of beluisterd. Met name het snel groeiend pakket overschrijvingen van radio- of TV- programma's. De samenwerkende omroepen hebben weliswaar vanaf het begin met enthousiasme het ini tiatief gesteund, en regelmatig ko men hele of gedeeltelijke program ma's ter beschikikng, maar auteurs rechtelijk zit de zaak nog niet rond. Dat komt omdat de radio al veer tig jaar en de TV half zo lang wer ken met bepaalde juridische cun- tracten (vrijwel gelijkluidend in heel Europa), waarin ontstellend veel dingen wél zijn voorzien, maar het stichten van een „levend mu seum" niet. Zo is bijvoorbeeld een regel, ingesteld om oneerlijke con currentie aan de nationale film- Industrie te voorkomen, dat TV- programma's nimmer „aan derden" ter beschikking mogen komen. Een regel, die ook op ander gebied vaak verdriet brengt. Want stel bij voorbeeld dat een omroep een do cumentaire maakt over een nieuw soort niertransplantatie bij een be paalde Universitaire Kliniek, dan is begrijpelijk dat zulk een (toch al tijd al geld voor research te kort komende) instelling graag voor enige honderden guldens een kopie zou laten trekken ten gerieve van eigen medische opleiding of voor buitenlandse congressen en zo. Het mag niet, althans officieel. De be trokken instelling zou voor enige tienduizenden guldens zelf een film ploeg moeten bestellen en eigen do cumentaire maken. Hetzelfde geldt voor b.v. TV- drama. Ook dat kan, zolang be paalde afspraken niet zijn gemo derniseerd, slechts ter beschikking worden gesteld als „museumstuk", ter plaatse te bezichtigen maar niet uitleenbaar. En juist op dit gebied zou Theater Klank en Beeld snel en goedkoop groeien. Omdat het dan immers niet zelf een (dure) opna me hoeft te laten maken, zoals bij theaterregistraties, maar zou kun nen volstaan met een filmkopie, die van de beeldband wordt getrok ken vóór de opname wordt gewist en de band vrijgemaakt wordt voor nieuwe opname. Sterker, de omroe pen die zelf maar een klein budget potje hebben om de beeldopnamen te laten „vereeuwigen" op film, zouden bij kopiëring voor T K B gebaat zijn, omdat ook hun eigen archief dan (weliswaar in ander mans huis) groter zou worden. Het zal dus aan de omroepen niet lig- jen ais snel de juridische beletsels worden weggenomen. En aan de be langhebbende spelers evenmin. Want de Nederlandse toneelisten, het nut voor hun kunst inziende, hebben al gezamenlijk en op voor hand te kennen gegeven dat zij be reid zijn van hun „rechten" af te zien bij vertoningen op scholen en zovoorts. Binnen een paar jaar zou dus Theater Klank Beeld kunnen uit groeien tot een monstercollectie van theatermateriaal, waaruit zo wel het onderwijs zelf als de to neelgroep-propagandisten naar har telust kunnen puren. De hoop is, dat deze hartelust er ook zal komen. Bij de propagandisten is zij er al, en bij hun afnemer duidelijk merk baar eveneens. Het wachten is dus op de leraren, die hun lessen in literatuur of hun opvoeding tot cul tuur willen verlevendigen met het beste uit binnen- en buitenland; zo wel op toneelgebied zelf als op ac teursprestaties. C. NICOLAï. NOS 17.45 APOLLO 13 18.45 DE FABELTJESKRANT 18.55 JOURNAAL (kleur) EO 19.05 STOF OF BESTEMMING (kleur) 19.35 CLOSE UP „Zomaar een christen" 19.45 MUZIEKPROGRAMMA NOS 20.00 JOURNAAL (kleur) NCRV 20.20 HIER EN NU 20.45 STUDIO ANNO (kleur) Teddy Scholten en Pim Jacobs voeren de kijkers in deze laat ste aflevering naar de tijd van de „Roaring Twenties", Char leston, One-step, Tango, May West, Charley Chaplin, Valen tino e.a. 21.40 FARCE MAJEURE 22.00 AST NEDICH IS 22.40 KOORZANG 22.50 JOURNAAL NOS (kleur) TELEAC 22.55 VAN MOLECUUL TOT MENS 19.30 ZIET U ER WAT IN? 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 IK LAAT ME NIET KISTEN 21.50 GUIDO GEZELLE 22.45 NIEUWS 14.00, 14.30 en 15.00 SCHOOLTELEVISIE 16,00—plm. 17.15 WIELRENNEN LUIK—BASTENAKEN—LUIK 17.45 NIEUWS 17.50 SCHOOLTELEVISIE 18.15 HIPPOLÏTE ET SES AMIS 18.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 AFFICHES 19.25 MUSTI 19.30 LA ROUTE 20.00 JOURNAAL 20.30 L'ENNEMI SANS VISAGE 22.50 JOURNAAL (ADVERTENTIE) X V f I

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9