Gré Brouwenstein besluit carrière DE MUSICAL VERDWIJNT In VS: 500 ter dood veroordeelden wachten op executie Volgend jaar afscheid met haar meest geliefde opera Fidelio Astrud Gilberto op NCRV-t.v. Vanavond laatste „TWEEKAMP" Carrière NOS-programma over binnenscheepvaart Diva HUUR EEN SYMFONIE ORKEST Armen NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIe (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: MAANDAG 13 ARPIL 1970 (Van een speciale verslaggever) HILVERSUM Gré Brouwenstein zet volgend jaar een punt achter het zingen. „Na 1971 is het volledig afgelo pen. Dan ga ik heerlijk uitrusten, golf spelen, de honden uitlaten en gewoon er zijn als mijn man thuis komt. Me vrouw Gré van Swol-Brouwenstein zal na het laatste, voor haar onherroepelijke applaus waarschijnlijk in intieme kring de huiselijke ruimte nog wel eens met een aria vul len, maar vooor haar is 't een grootse gedachte dat zij dat ook kan laten als ze daar zin in heeft. „Straks wordt het fijn niet meer reizen, niet meer naar het buitenland, niet meer steeds maar in hotelkamers zitten... ik heb jaren lang zoveel dingen moeten missen". Gré Brouwenstein zal afscheid ne men met „Fidelio" van Beethoven, haar meest geliefde opera. De witte bungalow onder de geur van het Spanderswoud aan de Hil- versumse Rossini-laan, waar het echt paar van Swol-Brouwenstein ook wel eens thuis is, heet niet voor niets „Fidelio". Het is alles muziek daar onder de hoge dennen. Zelfs de twee grote zwarte honden blaffen er melo dieus en in harmonie. Alleen de pan toffels van dokter van Swol op de stoep buiten en de waszak ernaast spreken een andere taal. „Er is een tijd van komen en een tijd van gaan", geen originele uitspraak van Gré van Swol, maar toch wel een duidelijke onderstreping van haar besluit: „Ik vind dat ik nu moet op houden. Mijn stem zit nog prima (even afkloppen). Ze zeggen me de laatste tijd wel eens: je stem ligt nu mooier dan een paar jaar geleden. Maar op je hoogtepunt moet je kun nen stoppen. Het moet niet zo zijn dat de mensen in de zaal op een ge geven ogenblik zeggen: dat had ze nu niet moeten doenJos Cleber zei: „Gré is geen Zarah Leander die nog steeds in levende lijve oude herinne ringen oproept. Er zijn nog mensen die voor een optreden van Leander, die toch bijna stokoud is, graag een tientje over hebben." Gré Brouwenstein begon haar car rière na de oorlog by de Nederlandse Opera waar ze Fidelio en Tosca zong. In 1949 ging ze met Tosca voor het eerst naar het buitenland, waar ze in Dublin optrad. Later kwamen daar Londen (Convent Garden), Zuid- Amerika, Italië, Wenen, Bayreuth, de Verenigde Staten, Frankrijk „ik weet allemaal niet waar" bij. In die tijd trad ze nauwelijks in eigen land op omdat de Nederlandse Opera haar min of meer dwong om een (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Voorafgaande aan de waterstanden zendt de NOS-radio dinsdagochtend van 9.00 tot 9.35 uur via Hilversum 1 een programma uit over de problemen waarmee de schippers van de nationale binnen vaart en speciaal van de zgn. wilde- vaart kampen. Het gaat om de af schaffing van de evenredige vracht verdeling, een regeling die ai sinds de dertiger jaren op de schippers- beurzen wordt gehanteerd en waar bij de totale vraag naar vervoer even redig wordt verdeeld over het totale aanbod van vervoerscapaciteit. Tegen deze regeling, zijn de laatste tijd vele bezwaren gerezen, vandaar ook dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat van dit systeem af wil. jaarcontract te tekenen. „Maar dat wou ik niet. Daarom zat ik ook meer in het buitenland, waar ik veel erva ring kon opdoen. Zo ben ik van 1956 tot 1960 los van de Nederlandse Ope ra geweest. De laatste tijd kent deze opera geen jaarcontract meer. Daar om kan ik hierin nu optreden zonder me vast te binden." Waarom neemt mevrouw van Swol afscheid met Fidelio? „Omdat ik dat een heel mooie rol vind en zulke prachtige muziek. Er zit zoveel waars in die vertolking. Dit kan gebeuren in het leven, dit vechten voor het be houd van de liefde voor je man. Deze rol vervullen kun je zo echt intens doen. Ik wil helemaal erachter staan als ik iets zing. Helemaal beleven wat i!k zing. Dat vind ik een van mijn sterkere punten. Desdemona Elisa beth uit Don Carlos, deze figuren moet je zijn. Je moet het publiek la ten voelen wat de inhoud van zo'n rol Mevrouw van Swol, die zichzelf geen „diva" vindt (in een ontmoeting met haar merk je dat ze daar veel te levensecht voor is) hoopt in juni of juli van het volgend jaar voorgoed de deur van de solistenkamer achter zich te kunnen sluiten. Dan heeft zij er een laatste seizoen opzitten met o.a. een groot concert in de Amster- damste RAI. Hier zal zij een soort sa menvatting van haar hele Duitse en Italiaanse repertoire ten gehore bren gen. Fidelio komt dan later nog in Den Haag, Rotterdam en Utrecht met een geheel Nederlandse „cast". Dat bracht ons nog even op de vraag wat de opvatting van Gré Brouwenstein is over de opera in Ne derland. „Ik weet het niet Vroeger vond ik het altijd heel prettig, maar tegenwoordig heb je geen vaste groep meer. Er komen steeds meer buiten landers in. Ik kan het niet altijd even goed vinden, die kleinere rollen voor Nederlanders. Vroeger was het een echt ensemble, dan kon je op een hoofdrol rekenen en kreeg je de kans iets te leren. Want je leert pas op het toneel en niet in de studeerkamer. Ik vind dat je die kans moeten krijgen, talent is meegenomen. Die kans heb ik gehad". Er zullen maar weinig mensen zijn die het kunnen vatten dat Gré van Swol-Brouwenstein straks buiten haar publiek zal kun nen. Dat ze nog een keer voor een juichende zaal kan staan en dan in het volledige bezit van haar prachtige stem de deur van de kleedkamer de finitief zal dicht doen met het idee: het hoeft morgen niet meer Ze zegt dat ze verstandelijk en niet emotioneel besloten heeft. Maar heel even komt de aarze ling te voorschijn: Als ik het leuk vind, kruip ik misschien nog wel een keer op de bühne". Gré Brouwenstein zal volgend jaar vaker bij haar man, dokter Van Swol, kunnen zijn. SAN JOSé, CALIFORNIë (AP) „Hebt u behoefte aan een 85 man sterk symfonieorkest voor de muzikale omlijsting van een bruiloft, begrafenis of andere gelegenheid Bel het San Symfonie orkest of stuur een kaartje." Verrijkt met een nieuwe diri gent die vroeger dagbladuitge ver is geweest, een begroting van 300.000 dollar en een hoop ideeën probeert een 110 jaar oud orkest in Amerika te bewijzen dat de klassieke muziek niet al leen populair maar ook winst gevend kan zijn. Het startschot voor de ver- huureampagne werd gegeven door een advertentie in de „Wall Street Journal" waarin een ge heel orkest of een deel daarvan voor elke gelegenheid werd aan geboden. „Wij hadden de nodige reser ves toen wij de advertentie plaat sten", zegt John Pritchard, za kelijk leider van het orkest San José, „maar om negen uur 's och tends werden al inlichtingen ge vraagd, en wij zijn inderdaad beschikbaar. Over de tarieven valt te praten, zij zijn afhanke lijk van wat u wenst." Pritchard wil graag onthullen dat het hoofddoel van de ver- huuractie het inzamelen van geld is om het voortbestaan van het orkest te verzekeren. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Vanavond zendt de NCRV-televisie om 20.20 uur via Nederland 2 de finale uit van „Twee kamp", een quiz tussen studenten teams van universiteiten en hoge scholen van Nederland. Deze uitzen ding wordt tevens de laatste in deze serie. „Tweekamp" komt het komende winterseizoen niet meer op het scherm. De laatste wedstrijd, uiter aard onder leiding van quizmaster Kick Stokhuyzen, wordt gespeeld door de teams van de R.U. van Utrecht en de Landbouwhogeschool van Wagenlngen. Het a.s. zomerseizoen brengt de NCRV-televisie een quiz op het scherm tussen teams van middelbare scholen, namelijk drie uit Engeland en drie uit Nederland onder de titel „transworld top team". Op 25 april wordt in Den Haag uitgemaakt welke Nederlandse ploegen aan deze wed strijden gaan deelnemen. (Van onze fUmredactie) HOLLYWOOD Pleng een traan voor het „filmzangspel", dat op weg is te verdwijnen, ja al bijna verdwenen is. Het verval en het bijna verdwenen zijn van de musical kan worden ge noemd als één van de voornaam ste verschijnselen in de filmwereld van 1970, dat zich misschien nog in vele komende jaren zal blijven manifesteren. Als men naar de produktiesche- ma's kijkt, blijkt, dat voor dit jaar slechts twee „filmzangspelen" op het programma staan. Het zijn „Fiddler on the roof', dat Norman Jewison In Oosteuro pa zal filmen voor de Mirisch Bro thers en „Bedknobs and broom sticks" dat de Disney Studio zal uitbrengen met Angela Lansbury in de hoofdrol in de hoop dat het „Mary Poppins" zal opvolgen als kas-succes. Enkele tientallen jaren geleden bracht Hollywood tussen de 30 en 40 musicals per jaar uit. Wat is er dan gebeurd? Een van de voornaamste oorza ken is, dat ze zoveel kosten. Musi cals eisen een grote bezetting, lang durige repetities en lange opname perioden Het is tegenwoordig bij na onmogelijk een groot filmzang spel te maken voor minder dan 15 miljoen gulden en velen hebben 35 miljoen en meer gekost. Een andere belangrijke factor is, het gebrek aan belangstelling bui ten Amerika. De Engelsen en Ja panners houden nog wel van Ame rikaanse musicals, maar de Duit sers, Fransen en Italianen niet en in vele andere delen van de we reld, waar de musical-traditie on bekend is, zijn de kansen op suc ces vooi een muziekfilm gering. Gedurende het afgelopen jaar is de daling van de belangstelling ge accentueerd. Kostbare mislukkin gen hebben een zware tol, geëist van de geldmiddelen van de film maatschappijen: „Dr. Doolittle" en „Star" bij 20th Century Fox en „Sweet Charity" bij Universal. Twee nieuwe produkties, „Goodbye mr. Chips" van MGM en „Paint your wagon" van Paramount wor den door deze maatschappijen met angst in hun hart gevolgd. Beide hebben erg veel gekost en zijn door de kritiek met gemengde ge voelens ontvangen. Fox neeft op het ogenblik „Hello Dolly" in circulatie, maar het zal lang duren voor deze film winst maakt. De kosten waren 60 mil joen gulden. En Paramount heeft bijna 30 miljoen gestoken in twee andere musicals, „Darling Lily" met Julie Andrews en Roek Hud son en „On a clear day you can see forever" met Barbara Streisand en Yves Montand. Op de credit-zijde van het groot boek heeft Columbia twee opmer kelijke successen kannen boeken met de twee films die deze maat schappij in 1968 in omloop heeft ge bracht. Uit het overzicht van de 20 a 24 belangrijkste Amerikaanse markten van „Variety" blijkt, dat „Funny Girl", bruto 50 miljoen gulden heeft opgebracht en „Oli ver" bijna 37 miljoen. Grotendeels dank zij deze beide films is Co lumbia één van de weinige maat schappijen geweest, die het vorige jaar winst hebben gemaakt. Afgezien van „Fiddler on the roof" en „Bedknob" zullen weinig muziekfilmprojecten tot uitvoering komen. United Artists is in het be zit van de rechten op „Man of la Mancha". Deze film zal wellicht in 1971 worden geproduceerd. Stan ley Kramer bereidt een gemusica- lizeerde „Cyrano de Bergerac" voor, die wellicht het komende jaar zal worden gefilmd. Warner Bross is eigenaresse van „Mame" maar heeft geen plannen ten aanzien daarvan bekendgemaakt. National General bezit de rechten op „Your own thing". Het is waarschijnlijk dat, indien Hollywood meer musicals maakt, deze gebaseerd zullen zijn op Broad way-successen. Over het algemeen zijn de grote geldverdieners van de laatste tijd van Broadway geko men, zoals „The Sound of Music", „West Side Story", „Eunny Girl", enzovoorts. Het zou te betreuren zijn, als het oorspronkelijke „filmzangspel" zou verdwijnen. (Door onze correspondent) NEW-YORK Er zijn maar weinig mensen, die president Nixons strijd om een negende opperrechter te verkrijgen voor het Hooggerechtshof zo nauwlettend hebben gevolgd, als de 502 mannen en 2 vrouwen, die in de V.S. ter dood zijn veroordeeld. Zij zitten verspreid over het gehele land in hun cel te wachten op hun executie. Enkelen van hen zijn In Death Row, wachtend op de strop, de elek trische stoel of op de gaskamer. Sommigen zitten bijna net zo lang als Carijl Chessman, die elf en een half jaar doorbracht in de San Quen- tin gevangenis, voordat hij geélec- trocuteerd werd. In de afgelopen twee jaar heeft in de Verenigde Staten geen executie plaatsgevonden. Advocaten, gouver neurs en officieren van justitie wach ten op de uitspraak van het Hoogge rechtshof over een aantal beslissende zaken, waarin de doodstraf opgelegd is. Het hof, scherp verdeeld tussen liberalen en conservatieven sinds het aftreden van Abe Fortas, heeft beslo ten om de heropening van de zaken uit te stellen, totdat men weer voltal lig is. Dit kan spoedig het geval zijn, nu de senaat zich deze week voor de benoeming van Carswell heeft uitge sproken. De zaak, die nu voor het Hoogge rechtshof dient en waarin de dood straf het vonnis was, is het geval van William Maxwell, een neger, die in 1962 wegens aanranding van een 35-jarige vrouw ter dood veroordeeld was. Maxwell was in 1966 nog slechts een paar uur van de dood verwijderd toen zijn advocaat nieuwe gegevens kreeg. En sindsdien loopt de zaak weer. Het eerste stadium werd vorig jaar maart afgerond door het Hoog gerechtshof, maar het werd vervol gens voor nieuwe bewijzen verscho ven naar de herfst, samen met ver scheidene andere moeilijke gevallen. Toen volgde het ontslag van opper rechter Abe Fortas, nadat het tijd schrift Life berichten had gepubli ceerd, waarin stond, dat hij een som geld had ontvangen van een veroor deelde zwendelaar in aandelen. De zaak Maxwell raakt niet direct de gehele gedachte van het doodvon nis. De twee belangrijkste twistpun ten van zijn advocaten zijn voorna melijk van technische aard. Maar belangrijker, tegen de achtergrond van de zaak Maxwell en andere ge vallen, voor het hof is het argument dat de doodstraf een „wrede en on gewone straf is", hetgeen geweld aandoet aan de „eighth amendment" van de grondwet. Afgezien van de complexe wettelij ke punten, voeren de tegenstanders van de doodstraf het formidabel aan tal argumenten aan, waarom men in de Verenigde Staten de doodstral moet afschaffen. De „National Asso ciation for the Advancement of co loured people" heeft statistieken ge maakt, waaruit blijkt, dat het voor namelijk slechts de armen en de niet blanken zijn die geëxecuteerd wor den, vooral als de misdaad ,a,anran den" is geweest. Een vroegere bewaker uit de San Quentin gevangenis zei: „In al de ja ren die ik in de gevangenissen heb doorgebracht, heb ik geen enkele man gekend, die een belangrijke po sitie bekleedde of enige faam had, die geëxecuteerd werd. Slechts de armen Al 11 van de 50 staten hebben de doodstraf afgeschaft en 3 anderen behouden de straf voor bepaalde misdaden, zoals moord op politie functionarissen. Sinds 1935, toen er 199 mensen werden geëxecuteerd in een jaar, is het aantal executies langzaam maar zeker teruggelopen. De Verenigde Staten kunnen volgend jaar een grimmig record boeken, tenzij het Hooggerechtshof de zaken steeds meer vertraging geeft, of zichzelf er eindelijk toe brengt om voor eens en altijd tegen de doodstraf te stemmen (Copyright The Guardian-De Stem) (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Op 30 januari van dit jaar was de Braziliaanse zangeres Astrud Gilberto één dag in Nederland om opnamen te maken voor de NCRV- televisie. De kleurencamera's stonden daartoe opgesteld in Utrecht. De thans dertigjarige Astrud Gilberto veroverde ruim zeven jaar geleden de wereld met haar vertolking van „The girl from Iponema". Zij woont nu niet meer in Brazilië, maar heeft een huis in het Amerikaanse Pennvalley, een plaats tussen New York en Philadelphia. Hier verblijft zij echter niet vaak, want voor meer dan de helft van het jaar staat Astrud ergens in de wereld op de planken. Vooral in Japan nog dit jaar zal zij daar haar derde tournee maken is ze bijzonder populair. Astrud Gilberto zingt even gemakkelijk in het Frans, Duits en Engels als in het Spaans, Portugees en Italiaans en sinds enige tijd ook in het Japans. In dat land namelijk is een langspeelplaat uitgebracht, die zij helemaal in het Japans heeft volgezongen. In het NCRV-programma dat vanavond om 20,50 uur via Nederland 1 wordt uitgezonden, zal daarvan overigens niets te horen zijn. Astrud Gilberto zingt daarin zes Engelstalige en twee Braziliaanse songs. NOS-NOT 10.45 WALTER AND CONNIE 11.10 NOTRE VILLE 11.35 HET VONNIS VAN DE RECH TER 12.00 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) VARA 19.04 CORONATION STREET 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.50 IRONSIDE (kleur) 21.40 EUROPA IN Berend Boudewijn en Ellen Blazer voeren weer gesprek ken met gewone en ongewone mensen in verschillende lan den van Europa 22.15 HET MANNETJESDIER (kleur). Eénacter van Alun Owen met Michael Caine in de hoofdrol. 22.40 JOURNAAL NOS (kleur) TELEAC 22.45 METHODIEK VAN DE BUR GERSCHAPSVORMING (les 6) 23.15 JOURNAAL NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) 19.04 SCALA NCRV 19.30 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE. Coen Flink vertelt verder uit het gelijknamige boek van Jo- han Fabricius. 19.39 DE WAAIER VAN SEVILLA (kleur). Deel 7 van de serie, vervaardigd naar de roman „L'Eventail de Seville" van Paul-Jacques Bonzon 20.00 JOURNAAL (kleur) 20.20 TWEEKAMP Kick Stockhuyzen vervolgt zijn quiz tussen studenten. Van avond nemen het tegen elkaar op vertegenwoordigers van de Rijksuniversiteit van Utrecht en een team van de Landbouw hogeschool te Wageningen. 20.50 ASTRUD GILBERTO (kleur) Tom Meyer presenteert een muzikale show rond de zange res Astrud Gilberto 21.15 HIER EN NU 21.40 DOMBEY EN ZOON De tiende en elfde aflevering van deze uit 13 delen bestaan de serie, gebaseerd op het boek „Dombey and son" van Charles Dickens, 22.30 PSALTER Programma in woord en toon over de 141-ste psalm met or gelimprovisaties en begeleioing van Cor Kee. De uitzending vindt plaats vanuit de Ned. Herv. Kerk te Bloemendaal. 22.40 JOURNAAL NOS (kleur) 22.45 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 WOOBINDA 19.45 HIER SPREEKT MEN NE. DERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 20.25 FILMTRIBUNE 22.15 GASTPROGRAMMA De Katholieke Gedachte 22.45 NIEUWS 14.00 SCHOOLTELEVISIE 14.30 EN 15.00 SCHOOLTELEVISIE 18.10 NIEUWS 18.15 CAROLE ET THIERRY Programma voor de kleuters. 18.30 AFFICHES Gespreken met mensen uit de grote en de kleine kunst 19.00 ANTENNE-SOIR Waalse actualiteiten 19.25 BéBé ANTOINE 19.30 SPORTUITZENDING 20.00 JOURNAAL 20.30 SITUATION 70 T.v.-feuilleton 22.00 SIGNES DES TEMPS Cultureel magazine 23.00 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend weerber. 20.15 REPORT (kleur) Berichten over nieuws van gisteren en vandaag 21.00 INTERNATIONALE ARTIES TENSHOW 22.30 JOURNAAL MET COMMEN TAAR (kleur). Aansluitend weerber. Herbert von Kara jan en het orkest van de Wiener Sym- phoniker. Solist: Yehudi Me- nuhin. 23.40 JOURNAAL (kleur) 17.30 JOURNAAL (kleur). Aansluitend weerber. 17.35 MUZIEK ZONDER ROKKOS- TUUM Amateurs zetten hun beste beentje voor. 18.05 DIE DREIHSCHEIBE (kleur). Magazine voor de vrije tijd 18.40 BRUSSELS KANT (kleur). Muzikaal amuse mentsprogramma waaraan me dewerken Tonia, Linda Kerby, Mare Bertrand, Sadi, Frères Ennimis, Wallace Collection en het orkest Henry Segers. 19.10 GEDEELTELIJK HELDER, GEDEELTELIJK BEWOLKT (kleur) „Alles voor de verjaar dag". 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, aktualiteiten en weerbericht. 20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN PA- RIS Er worden in dit programma verschillende mensen geïnter viewd die van kanker zijn ge nezen. 21.00 PETER DE GROTE Film uit de Sovjet-Unie uit de jaren 1937-1939. 22.45 JOURNAAL (kleur). Aansluitend weerber. 22.55 FILMFORUM: TARZAN BEI DEN AFTEN Fragment uit de eerste stom me film van Tarzan in 1917. 23.35 SLUITING. Maandag 13 april HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: ge varieerd programma (13.00-13.10 Nieuws). 14.25 Schoolradio. NOS: 14.45 Van je buren moet je 't maar hebben: radio-wedstrijd tussen Ne derlandse en Belgische micro-korf balteams 15.15 Lichte muziek (gr.). 16 00 Nieuws. AVRO: 16.03 Canta America: lichte muziek uit Latijns Amerika. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Brabant journaal. 17.55 Mededelin gen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour naal. 18.25 Ik verbind u door. praatje. 18.30 Stereo: Promenade orkest m.m.v. zangsolisten: amuse mentsmuziek. 19.30 Nieuws. RVU: 19.35 Voor meer industriële samen werking in Benelux door Dr. F. Wil- diers gedelegeerd Beheerder Vlaams Economisch Verbond. NOS: 20.05 Industriespreiding en -vestiging, the maprogramma. NVSH: 22.10 Sextant radiomagazine van de NVSH. 22.30 Nieuws. 22 40 Mededelingen. AVRO. 22.43 Radiojournaal. NOS: 22.55 Me tro's Midnight Music: licht muziek programma met Metropole-orkest en solisten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM U 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd programma (12.05 Lezenswaardighe den; 12.21 Voor boer en tuinder; 12 26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12,41 Actu aliteiten) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Oude kamermuziek (gr.). 15.00 Gereformeerde middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Drente, afgewisseld met muziek. (16.00-16.02 Nieuws). 17.20 Overheidsvoorlichting: Suri naamse Luchtpost. Afzender: Tjark Petzoldt-Paramaribo. NCRV: 17.30 voor de kleuters. 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Socialis tisch bekeken. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: veel gevraag de geestelijke muziek. 19.22 Reforma tie en reveil, lezing. 19.37 Intermez zo bekende melodieën. 19.44-20.00 Opbouw: wekelijkse bijbelstudie. 20.00 King Arthur, opera van Purcell (opn.). 21 25 Wat bezielt ons?, dis cussie tussen hoogleraren, studenten en belangstellenden. 22.00 Stereo: licht ensemble met zangsolisten, (opn). 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Literama: radiokro niek over boeken, schrijvers en to neel. 22.55 Voorrang: een artistiek voorkeursprogramma. 23.30 Stereo: Vers in het gehoor: poëzieprogram ma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Jam-on- radio: licht platenprogramma. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Rond met 'n gaat je: licht gevarieerd platenprogram ma 14 00 Nieuws. 14.03 Holster: pop en countrymuziek (15.00 Nieuws). 1600 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02- 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla- tenprogramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek (12.08-12.15 Landbouwkro- niek. 12.40-12.48 Weerbericht, mede delingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten, 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 schoolradio. 15.00 Nieuws. 15.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen. 17.15 Blues, negrospirituals en gospelsongs. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Vakamtietips. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nieuws, weerbe richten en actualiteiten. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Klankbeeld over de missie. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kun sten. Uitslag van de Nationale Lote rij. 22.30 Avonddecor. 23.00 Nieuws. 23.10 Vocale ernstige muziek. 23.40 Nieuws. 23.45-0.15 Voor de zeelieden. Dinsdag 14 april HILVERSUM 1 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram- mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-programma. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Muziek uit de Mid deleeuwen en Renaissanse. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen (Gr) (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 Stereo: Op het eer ste gehoor: klassieke muz. (gr). (7.25 Horen en zien: 7.30 Nws. 7.32-7.50 Actualiteiten) 8.00 Nws. 8.11 Gewij de muz. (opn. en gra.) 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. (9.00 -9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Schoolradio. 10.00 Vormen van omgang met de bijbel, lezing. 10.15 Stereo: Russische opera-aria's (gr.). 11.00 Nws. 11.03 Ferdinand Huyck, seriehoorepel (deel 26). 11.30 Voor de vrouw (11.55 Beursberichten). HILVERSUM UI 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevari eerde visite: licht programma.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 5