GEORGETTE
HAGEDOORN
Ze hebben me
bejaard verklaard
WEER „SPKKKK-BHS -INCIDKNT
TOMAAT IS EEN MES ZONDER LEMMET EN DAT GEEFT BLOED
[PERIODIEK!
Meelopers
Ruiten jurkje
Dooie kat
Bont en blauw
Bejaarde dame
Asperge
Maa g d cnhuisf ilm
naar Cannes
OPDRACHTEN
VOOR
COMPONISTEN
Aanstellerig
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Vorige week kreeg ik nog een manifest in de
bus van de Nederlandse Vereniging van Toneelspelers. Een belache
lijk dik pak, waarin ze me het hemd van het lijf vroegen. Achter tien
vragen heb ik geschreven: „Is het toneel in Nederland nou echt zo
rot?" I merk het aan mijn eigen zoon. Jules staat met een been in
het oude ambacht. Maar hij moet ook zo nodig de hele santenkraam
omgooien. Ik zeg: „Alles goed en wel Jules, maar het enige wat jullie
doen is vergaderen" Er wordt gepraat over laboratoriumtoneel en
experimenteel toneel, maar een echte fijne voorstelling komt niet
meer uit jullie handen. Mijn God, dat is toch doodzonde van de tijd?"
Wat doen die Tomatenjongens nou eigenlijk? Ze trappen tegen sche
nen en veroorzaken een hoop pijn- En het gevolg is, dat de aangeval
len partij driftig wordt en dichtklapt. Wat bereik je er mee? Juist,
niks.
Wie zijn die jongens van Tomaat
trouwens? Ik ken toevallig ene me
neer Binnaerts. Een goeie man, die
van het hele vak niks weet. Moet die
nou gaan vertellen, wat er met het
toneel gaat gebeuren? Ik ga toch ook
niet tegen mijn banketbakker zeggen,
dat hij een taart in de vorm van een
boom moet maken. Ik weet niks van
banketbakken en ik moet er dus af
blijven. Misschien is het technisch
wel onmogelijk om een taart te ma
ken in de vorm van een boom.
Mijn bezwaar tegen die Tomaatjon
gens is, dat ze alle bezieling eruit ha
len. Alles gaat volgens de wetten
van de logica, het is een mes zonder
lemmet en dat doet de hand bloeden.
Als Eric Schneider een stuk schrijft,
is er geen collega die enthousiast is.
Niemand zegt: „Wat fijn, dat er weer
eens iemand een stuk in het Neder
lands heeft geschreven". Neen, weet
je wat er gebeurt? In de pauze loopt
de hele Haagse Comedie in de wan
delgangen te walgen en over te ge
ven. Ze gunnen elkaar het licht niet
in de ogen.
Voor mij is toneel nog altijd een
magische gebeurtenis. Je ruikt of een
stuk goed is. De conducteur in Am
sterdam zal je wel vertellen of een
voorstelling echt de moeite waard is.
En dan kun je er de prachtigste affi
ches tegenaan gooien en een vent uit
het buitenland halen, die voor een
ton de schitterendste decors bouwt,
maar als een stuk rot is, dan valt het
toch als een baksteen.
Waarom heeft „Vrijdag" van Hugo
Claus volle zalen? Omdat het publiek
ruikt, dat het een belevenis is. Dat
eindelijk weer eens de rillingen over
je rug lopen als je naar Elisabeth An
dersen zit te kijken. Dat is toneel. Ik
mocht als kind mee naar het Ade
laarsjong van Edmond Rostand. Na
afloop had ik koorts, ik wist niet
meer hoe ik het had.
Natuurlijk moet er een hoop ver
anderen in ons Nederlands toneel. Ik
weet ook wel dat de gezelschappen
vol zitten met meelopers. Het is zo'n
klein vloerkleedje en de rest is waar
deloze franje. Je kunt de goeien zo
opnoemen. Vier, vijf mensen, dan heb
je het wel gehad. Maar ze maken mij
niet wijs dat je zo'n toestand veran
dert door overal tegenaan te gaan
trappen. Ze zouden met zijn allen aan
die kar van het toneel moeten trek
ken, zich uit de naad moeten werken.
Dan kwam er echt wel wat moois uit.
Daarom heb ik ook wat tegen zo'n
instituut als de Haagse Comedie.
Misschien komt het, omdat ik an
dere toestanden heb meegemaakt. Als
je nou een knoop aan je jas wilt heb
ben, vraag je subsidie aan bij CRM.
En dan zorgt de minister persoonlijk,
dat er een hele knappe knoop komt.
Maar ik heb tijden meegemaakt, dat
het leven van een acteur zwarte ar
moe was. Je kreeg een contract voor
acht maanden en de rest van het jaar
had je van de honger geen ontlasting.
Ik was amper drie jaar aan het to
neel, toen ik al vier troepen failliet
had zien gaan. Toneel, man, dat was
een stuk liefdadigheid van rijke he
ren, die zo af en toe de knip open
deden om de artiesten een korst
droog brood te geven. Elk jaar zag je
de zon even opgaan, maar voordat
je eraan gewend was zat je alweer
in het hartstikke donker.
Georgette Hagedoorn: „Als de jongeren hun zin krijgen zal ik de komende jaren een verdomd magere as
perge eten".
En toch knokte je je rot voor beter
toneel. Ik zat bij Verkade, toen Van
Dalsum met zijn hervormingen be
gon. Van Dalsum was voor mij de
grote magiër. Als die tegen me ge
zegd had: „Georgette je moet een
uurtje onder de tram gaan liggen,
want dan speel je beter, had ik het
gedaan. Hij bracht de komedie van
het geluk en ik zweer je als ik in dat
stuk de knop van de deur had mogen
spelen, had ik het met beide handen
aangenomen. Ik heb als een driftige
kip achter hem aangehold.
Achteraf vraag je je af, waar ik
het lef vandaan heb gehaald om toe
latingsexamen voor de toneelschool
te doen. Ik was een kind van vijftien
met een grote strik in d'r haar en een
afzakkende broek onder een ruiten
jurkje, waar mijn moeder een stuk
had aangezet, omdat het volgens mij
nog best kon. En dan sliste ik ook
nog. Ik was via een relatie van mijn
pa bij de directeur geïntroduceerd,
maar zelfs hij vond dat het nergens
op sloeg. Ik had eens een rolletje ge
speeld in De Kleine Apostel, maar er
was geen sprake van dat mijn ouders
me toestemming gaven om aan het
beroepstoneel te gaan. Toen mijn
moeder van mijn plannen hoorde,
schreeuwde ze: „C'est la mort de ton
père". Ze kwam uit Parijs, een echte
Parisienne, met de theatrale armge
baren van Sarah Bernhard. Vader
had haar op een zwerftocht door
Europa leren kennen en haar volko
men plat gemaakt met schitterende
verhalen over „les petits moulins de
la Hollande". Hij was zelf een straat
arme schilder uit de Pijp, die prach
tige miniaturen maakte, waar geen
hond aan wilde. Daarom had hij een
gitaar op zijn rug gebonden en was
hij hem gesmeerd. Een geweldige
man.
Moeder is 93 geworden en heeft
nooit de moeite genomen om een
woord behoorlijk Nederlands te le
ren. Ze had het over platte borst als
ze borstplaat bedoelde. Ze had geen
hekel aan ons land, ze haatte het. En
vader op zijn beurt had geen tijd om
Frans te studeren, zodat de conversa
tie bij ons thuis verliep volgens het
schema „Cherchez la pannetje". Het
gevolg was dat ik tussen de wal en
het schip viel en op mijn vijftiende
jaar van de lagere school werd ge
trapt, omdat ik voor elk vak een nul
had. Zelfs voor Frans, dat ik beter
sprak dan de meester. Voordat ik ge
boren werd had mijn moeder overal
geroepen: „Mon fils sera un Pari-
sien" en toen het een dochter was
geworden is ze van kwaadheid naar
Parijs getuft. Ik leefde beurtelings in
Frankrijk, België en Nederland en
voelde me negens thuis. Toch ben ik
dankbaar dat ik zo'n moeder heb ge
had. Want ze had esprit. Ze kookte
als een godin, maar als ze 's avonds
met vader uitging keek iedereen op
straat om. Ik heb haar tien jaar met
dezelfde hoed gezien, maar hij was
steeds weer nieuw. Het ene seizoen
deed ze er kersen op en een halfjaar
later veren. Op een gegeven moment
moest vader bij zijn baas komen, om
dat ze de zaak niet vertrouwden.
„Hagedoorn", zei ie, „het is een deli
cate vraag, maar ik stel ze toch. De
vrouw waar je mee leeft, is toch wel
je vrouw?" Begrijp je? Ze was in de
ogen van de Nederlanders te veel
demi-mondaine.
Ik heb dat zelf ook. Ik vind het
zalig om in fijne kleren te lopen,
maar je kunt het je in dit land al
leen niet permitteren. Ik kan met een
beeldige hoed van Ernst Jan Beeuw-
kes de straat opgaan en gegarandeerd
dat ik word uitgejouwd. „Hé, moeder,
wat moet die dooie kat op je kop?",
schreeuwen ze dan. Ik heb in Ameri
ka een schitterende hoedenkoffer ge
kocht, maar ik durf er niet mee naar
buiten. Ik heb het een keer gepro
beerd en kreeg er prompt een steen
tegenaan. Vrijheid in dit land? Man,
laat me niet lachen. Als ze hier over
vrijheid praten, steken ze er altijd
een gereformeerd vingertje bij op.
Ik kreeg op het toelatingsexamen
een gedicht, waarin alle woorden met
een s begonnen. Het Afscheid heette
het. Het schip voer af, hij oogde het
na, het zonlicht ging met hem. Ik
heb me er met de moed der wanhoop
doorheen geslist en zag ze hoofd
schuddend luisteren. Toen ze vroegen
of ik nog wat anders van buiten ge
leerd had, dacht ik: „Nu of nooit. Nu
moet ik ze met mijn Frans verplette
ren". Ik had na die voorstelling van
het Adelaarsjong de hele tekst uit
mijn hoofd geleerd en die heb ik in
een adem opgedreund. Dat spraakge
brek viel ineens niet meer op, omdat
iedere Fransman slist.
Tot de Tweede Wereldoorlog heb ik
alleen toneel gespeeld. Fijne rollen.
Jantje in Uitkomst van Heyermans,
een schitterende rol in De Storm van
Shakespeare. Verkade had de hoofd
rol en stuurde de hele voorstelling in
de puree, omdat hij zijn tekst niet
kende. Zijn tegenspeelster was Loudi
Nijhoff, die de hele avond met een
zweepje over het toneel liep; daar
heeft ze hem toen achter het decor
mee bont en blauw geslagen.
Aan dat liedjes zingen ben ik door
een stom toeval gekomen. Ik zat bij
het uitbreken van de oorlog met mijn
man in Antwerpen en mijn twee kin
deren waren bij moeder in Haarlem.
Ik schreef Cor Ruys een briefje en
vroeg of hij me een gefingeerd con
tract wilde sturen zodat ik tenminste
over de grens kon. Een week later
moest ik bij een mof op de Kneuter
dijk komen, die tegen me schreeuw
de: „U bedriegt de boel. Uw naam
staat niet eens op de affiche". Ik ben
in paniek naar Cor Ruys gehold, die
ook gelijk de zenuwen kreeg en als
maar riep: „Als ze er achter komën
hang ik, niet jij. D'r zit niks anders
op Georgette, je zult een paar liedjes
moeten zingen".
Moet je je voorstellen. Ik had nog
nooit gezongen, ik kende niet één
liedje, maar ik had geen andere keus.
Ik heb thuis een dichtbundel uit de
kast gerukt en ben ermee naar Pierre
Verdonck gerend. „Pierre je moet een
paar liedjes voor me maken", zei ik.
„Jij bent de enige die me kan red
den". Een week later was ik een „di-
seuse sans voix".
Met die liedjes heb ik de dertien
gelukkigste jaren van mijn leven ge
had. Ik gaf overal huisconcerten in
ruil voor voedsel en kwam dan na
afloop uit de Kop van Noord-Holland
met zes flessen melk aan het stuur
van mijn fiets met anti-plofbanden.
In 1945 gaf ik een afscheidsvoorstel-
ling in de kleine zaal van het Con
certgebouw. Ik wilde er serieus mee
ophouden. Ik was immers toneel
speelster. Maar de kritieken waren
zo grandioos, dat we het zonde von
den om te kappen. Ik wist op dat mo
ment echt niet dat het nog twaalf
jaar zou duren. Dat ik met die liedjes
de halve wereld door zou trekken en
een waanzinnig succes zou hebben.
Nou is het vervelende, dat je dit
interview niet maakt omdat ik der
tien jaar liedjes heb gezongen, maar
omdat ik, God betere het, zaterdag
zestig jaar geworden ben. Alsof dat
er wat toe doet. Ik voel me geen zes
tig, ik heb nog geen ouwevrouwen-
kwalen en toch heeft de maatschappij
me opeens tot bejaarde dame gebom
bardeerd. De man van de verzekering
doet opeens gejaagd en zegt: „Als u
nog wat af wilt sluiten moet u het
wel gauw doen". In de kranten zie ik
wel advertenties met cosmetica voor
vrouwen van dertig en van veertig
maar een mens van zestig is niet
meer interessant. Die mag niet meer
proberen een rimpeltje weg te halen.
Wat is dat nou voor flauwekul. Als
er geen kalender was uitgevonden,
zou ik in de verste verten niet weten
dat ik gisteren zestig geworden ben.
Voor mij is alleen de geboorte en
het sterven belangrijk en de rest be
staat uit fases, waarin je je gelukkig
of ongelukkig voelt.
Ik zit nu alweer een jaar in een
periode waarin niks gebeurt. Je raakt
langzaam los van je omgeving, om
dat moderne schrijvers geen rollen
meer hebben voor vrouwen van mijn
leeftijd. En als er eindelijk een is, is
er altijd wel een collega die dichter
bij het vuur zit. Ik heb in die tien
jaar, dat ik bij de Haagse Comedie
zit, zegge en schrijve drie fijne rollen
gehad. En als Steenbergen niet ziek
was geworden, had ik dit jaar niks
gedaan. Nou moesten we hals over
kop Veertien Karaat weer opnemen,
en dat terwijl ik mijn schoenen al
naar mijn schoondochter in Amerika
had gestuurd. Het is een afschuwe
lijke gewaarwording om te ontdek
ken dat je overbodig bent geworden.
Je gaat een keer in de maand naar
de schouwburg om je geld te halen
en dan heb je net het gevoel alsof je
door een oud dorpje loopt, waar je al
eerder geweest bent. Maar op de
plaats waar vroeger de brievenbus
stond, staat nu een legerschooitje.
En ondertussen sta je langzaam
te schimmelen en te roesten. Je
voelt jezelf nog vitaal, ik zou nog
een paar fijne rollen kunnen spe
len, maar het gebeurt niet. Daar
bij heb ik ook nog het odium, dat
ik een blijspelactrice ben. Ik heb
net gelezen, dat de jongere ac
teurs op de bijbel gezworen heb
ben, dat er in onze schouwburgen
nooit meer blijspelen zullen wor
den opgevoerd.
Als ze hun zin krijgen, zal ik de
komende jaren een verdomd ma
gere asperge eten".
(Van onze radio- en t.v.-
redacteur)
HILVERSUM Er heerst in de
omroepwereld nog steeds een ge
prikkelde stemming, speciaal ten
aanzien van de reeds eerder ge
wraakte „censuur" op de inhoud
van het personeelsorgaan „Spreek-
Buis". i
Alhoewel de raad van beheer (het
dagelijks bestuur van de NOS) on
langs in een communiqué openlijk
toegaf dat de redactieraad van
„Spreek-Buis" autonoom is en het
wegzuiveren van een kritische brie!
een misgreep was, schijnt men
thans op last van „hogerhand" ken
nelijk weer het rode potlood ter
hand te hebben genomen.
In de nieuwe aflevering van
„Spreek-Buis" troffen wij namelijk
een verslag van een bijeenkomst
belegd door de NOS-groepsraad,
welke vorige week niet alleen werd
bijgewoond door ruim 200 NOS-me-
dewerkers, maar ook door enige
dagbladjournalisten.
Tijdens dit gesprek verweet de
heer A. de Beer aan de hand van
een citaat uit de notulen van de
raad van beheer, de personeelscom
missaris, de heer K. de Wilde, zijn
tweeslachtige houding. Immers, in
de raad van beheer stelde de heer
De Wilde voor om de oppositie in
de groepsraad te isoleren. Tegen
over het personeel en zijn vertegen
woordigers verklaarde de heer De
Wilde zich echter voorstandei van
een kritische opstelling van het per
soneel.
De personeelscommissaris werd
hierop kwaad en zei, dat indien hij
zich niet meer vrij kon opstellen te
genover de groepsraad, hij zich zou
terugtrekken in het bastion van de
raad van beheer. „We zullen van
beide kanten moeten proberen elk
aar volwassen tegemoet te treden
en ons te houden aan de spelregels",
aldus de heer De Wilde.
Het heeft ons thans bevreemd,
dat wij in het verslag dat van deze
bijeenkomst van de NOS-groeps
raad in „Spreek-Buis" werd opgeno
men, geen woord aantroffen over
deze pijnlijke kritiek aan het adres
van de personeelscommissaris, ter
wijl dit voorval in De Stem en in
andere dagbladen wel de normale
aandacht kreeg.
Het heeft er alle schijn van dat de
redactie van „Spreek-Buis" met het
oog op alle overgevoeligheden
waaraan bepaalde NOS-bestuurders
blijken te lijden, in haar verslag
van bovengenoemde bijeenkomst,
het incident al dan niet op verzoek
van superieuren heeft doodgezwe
een.
Als onze veronderstelling juist ls,
dan wordt het hoog tijd dat de jour
nalisten in de omroepwereld eens
de raad van beheer duidelijk ma
ken, wat men in Nederland verstaat
onder de grondwettelijke vrijheid
van woord en geschrift.
H. M.
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Van 6 t.m. 10 mei
wordt in Cannes voor de zesde maal
het jaarlijkse door de Franse televisie
georganiseerde „Concours Internatio
nal de reportages d'actualités" gehou
den.
Voor dit concours, dat uit twee ca
tegorieën bestaat (rechtstreekse re
portages en gefilmde reportages)
zendt de NOS-televisie twee pro
gramma's in: „De bezetting van het
Maagdenhuis" en „Operation Bread
Basket" (operatie broodmand).
Van „De bezetting van het Maag
denhuis" is een compilatie van repor
tages gemaakt, die KRO, NCRV en
VARA aan dit onderwerp hebben ge
wijd. Het programma werd samenge
steld door Herman Wigbold.
„Operation Bread Basket" is een
door Joop Reinboud samengestelde
filmreportage welke op 31 december
1969 door IKOR, CVK, RKK werd
Uitgezonden.
De reportage werd in Chicago ge
maakt van een der wekelijkse samen
komsten van „Operation Bread Bas
ket", een onderdeel van de door wij
len dr. Martin Luther King gestichte
Southern Christian Leadershipconfe-
rence. De samenkomst zal worden ge
leid door Jesse Jackson, de jonge do
minee die door dr. King aan het
hoofd van de organisatie werd ge
plaatst.
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG Minister Klompé
van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk, heeft zes compo
nisten opdrachten verleend; Carel
Brons in Hilversum gaat een werk
schrijven voor trompet met of zon
der pianobegeleiding. Wim Franken
in Amersfoort maakt een bundel com
posities voor de huismuziekbeoefe-
ning. Hugo Gedron te Bussum com
poneert een pianokwartet. Hans Kox
in Apeldoorn schrijft een concert
voor viool, cello en orkest. Frans van
der Kraan uit Den Haag componeert
een werk voor slagwerkers. Tristan
Keuris uit Amersfoort is, in verband
met de door hem behaalde composi-
tieprijs opdracht verleend voor een
werk voor orkest.
Plagiaat is het onderwerp waarop
Hazeu weer heeft vastgebeten in
Maatstaf 10 (uitg. Kattegat 5, Am
sterdam). Jef Geeraerts schreef Claus
en Mulisch over. Teksten van Wam
de Moor zijn terug te brengen op
Campert, Lucebert en Aafjes etc.
Simon Vestdijk gaat voort zijn mu
zikale aspiraties opnieuw letterkun
dig uit te bouwen. Deze keer schrijft
hij over De grootheid van Edvard
Grieg, waarbij o.a. een opmerking als
„krankzinnige muziek noem ik b.v.
het werk van Anton von Webern
na zijn Symfonie; een vrindje van me
vindt dat de ware muziek. Ik verdenk
hem van napraten of aanstellerij.
Maar hoe dit te bewijzen?"
Opgenomen is verder een rede van
dr. P. Törnqvist bij het aanvaarden
van het ambt van gewoon hoogleraar
in de taal- en letterkunde der Scan
dinavische volken aan de universiteit
van Amsterdam op 9 februari 1.1.
(„Sein und Schein in Strindbergs
Spooksonate").
Cursdef jes van Kruithof over Mars
man en Peeters over „Kumkummer-
tijd bij Maatstaf?" Boudewijn van
Houten schreef „Groeten uit Saint
Tropez" (1) en W. van Elden en Paul
Akkerman enkele gedichten.
NOS - NOT
10.45 WALTER AND CONNIE
11.10 BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS
11.35 DE LAATSTE BUS
12.00 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur).
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
VARA
19.04 DE LICHTKRANT
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.45 IRONSIDE (kleur)
Deze aflevering gaat onder de
titel: „Ontknoping in een kaar
tenhuis".
21.35 OMBUDSMAN
Vara's ombudsman doet proble
men van kijkers uit de doeken.
22.00 HET MANNETJESDIER
Als men Mary Macneil (een
vertolking van Anna Galder-
Marshall) moet geloven, is er
geen man te vertrouwen. Ook
de titel van deze éénacter zegt
het: „Vertrouw nooit een man"
22.25 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
TELEAC
22.30 METHODIEK VAN DE BUR-
GERSCHAPSVORMING
(les 5).
23.00 SLUITING.
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
19.04 SCALA
NCRV
19.30 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTFKOE.
Het is 'n lang verhaal dit werk
van Johan Fabricius. Daardoor
is Coen Flink in staat gesteld
weer verder te gaan met zijn
vertelling.
19.40 DE WAAIER VAN SEVILLA
Deel zes van het romantische
verhaal naar de roman „L'E-
ventail de Seville" van Paul
Jacques Bonzon.
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 TWEEKAMP
Kick Stokhuyzen leidt weer de
quiz tussen studenten.
20.45 KIJKKIJK
Amusante kanten van het dage
lijks leven van gewone en on
gewone Nederlanders. Deze af
levering van „Kijkkijk" wordt
door de NOS ingezonden naar
het internationale Gouden Roos-
Festival in Montreux.
21.25 LE CORSAIRE (kleur)
Ballet met als solisten Margot
Fonteyn en Rudolf Noerejew.
21.35 DOMBEY EN ZOON
De zesde en zevende aflevering
van een uit dertien delen be
staande serie naar het boek
„Dombey and Son" van Char
les Dickens.
22.25 HIER EN NU
22.50 KOORZANG
Geestelijke liederen van een
koor uit Overschie en „The
Freedom Singers" o.l.v. Arie
Pronk.
23.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
KRO RKK
23.05 PASTORAAL CONCILIE
Samenvatting van de vandaag
gehouden bijeenkomst te
N oordwjj kerhout.
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 WOOBINDA, DIERENARTS
19.45 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS.
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 INKIE KOMT THUIS
Kortë speelfilm in opdracht van
de B.R.T.
20.55 SPEELFILM
De legende van Tom Dooley
Western van Ted Post met Mi
chael Landon, Richard Rust en
Jo Morrow.
22.15 GASTPROGRAMMA
De Liberale gedachte.
22.45 NIEUWS.
16.55 NIEUWS
17.00 CINtMA POUR LES JEUNES
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 AFFICHES
19.00 ANTENNE-SOIR
Waalse actualiteiten
19.25 VCOR DE KLEUTERS.
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 LES WALLONS
Vanavond: Jean Fils, leraar,
over groepdynamiek.
21.10 LA NOUVELLE EQUIPE
22.00 SIGNES DES TEMPS
Programma ter herdenking van
de geboortedag van Erasmus,
500 jaar geleden.
22.30 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
20.15 PANORAMA (kleur)
Berichten, analyses en menin
gen.
21.00 ALLES OF NIETS (kleur)
Vragenspel met Erich Helmer
dorfer.
21.45 TITEL, THESEN, TEMPERA-
MENTE. (kleur)
Cultureel magazine.
22.30 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR. (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
22.50 VERZAMELWOEDE VAN EEN
MEISJE, (kleur)
Franse speelfilm uit 1967.
0.15 JOURNAAL (kleur).
17.30 JOURNAAL (kleur).
Aansluitend: weerbericht.
17.35 DE KAART MET DE LYNX-
KOP.
18.05 DIE DREHSCHEIBE (kleur)
18.40 SENSATIES TUSSEN HEMEL
EN AARDE (kleur).
Een aflevering van „Circus
overal".
19.10 GEDEELTELIJK HELDER,
GEDEELTELIJK BEWOLKT
(kleur) Aflevering uit het da
gelijks leven van een jong echt
paar.
19.45 HEUTE (kleur)
Nieuws, actualiteiten en weer
bericht.
20.15 DE ZEVEN ZEEëN (kleur)
„De wondere wereld van de
Caraïbische zee".
Aansluitend: Kort nieuws.
21.00 DODEN SLAPEN EEN DIEPE
SLAAP.
Amerikaanse speelfilm uit 1946.
Aansluitend: Tips voor bio
scoopbezoekers.
22.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
HILVERSUM 1 402 M
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: gev.
progr. (13.00 Nws.) NOS: 14.45 Ver
draagzaamheid, lez. 15.20 Muz. Mati
nee: amusementsmuz. (gr.) AVRO:
16.00 Nws. 16.03 Braziliana: lichte
muz. uit Latijns Amerika 16.30 Voor
de jeugd 17.30 Licht orgelspel. Over
heidsvoorlichting: 17.40 Den Haag
aan de lijn. AVRO: 17.55 Med. 18.00
Nws 18.11 Radiojournaal 18.30 Stereo:
Schatten der tonkunst; licht.muz.-
progr. (opn.) 19.15 Stereo: Licht in
strumentaal ensemble 19.30 Nws. R.
V.U.: 19.35 Er schijnt nieuw licht over
aangeboren afwijkingen, door mevr.
dr. Elsa Pereira D'Oliveira, arts.
NOS: 20.05 Komt u maar..: act. za
ken met reacties van luisteraars en
lichte grammofoonmuz. Bond Zonder
Naam: 22.20 Driekwart van de we
reld heeft ons broodnodig, lez. NOS:
22.30 Nws. 22.40 Med. AVRO: 22.43
Jazz in aktie 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. pro
gramma (12.05 Lezenswaardigheden
12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws.; 12.41 Act.) 14.05 Schoolradio
14.40 Stereo: sopraan en piano:
moderne liederen 15.00 Gereformeer
de middagdienst. NOS: 15 30 Zoek
licht op Nederland: informatie over
Zeeland, afgewisseld met muz. (16.00-
16.02 Nws.) 17.20 Overheidsvoorlich
ting: Ontwikkeling van het toerisme
in het Caribisch gebied. Vraagge
sprek met Raymundo Debrot met mr.
R. Croes. NCRV: 17.30 Voor de kleu
ters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo:
Meisjeskoor en licht instrumentaal
sextet 18.19 Uitzending van de Poli
tieke Partij Radikalen 18.30 Nieuws
18.41 Act. E.O.: 19.00 Wij hebben een
woord voor de wereld: geestelijke
muz, (opn 19.22 Reformatie en re
veil 19.37 Muzikaal intermezzo 19.44
Opbouw: een wekelijkse bijbelstudie.
NCRV: 20.00 Stereo: Klassieke muz.
(gr.) 21.10 Stereo: Klassieke muz.
(gr.) 21.30 Muziek en dienst: infor
maties over kerklied en kerkmuziek
in klank en geschrift 2200 Stereo:
Licht ensemble en zangsolisten 22.20
Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40
Literama: radiokroniek over boeken,
schrijvers en toneel 22.55 Voorrang:
een artistiek voorkeursprogr. 23.30
Pianorecital: hedendaagse muz. (opn.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws 12.03 Jam-on-ra-
dio 3' lichte muz KRO- 13.00 Nws
13.02 Act 13 08 Rond met 'n gaatje
licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.03
Holster: pop- en country muz. (15.00
Nws.) 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr:
popmagazine 17.00 Nws. 17.02 Act.
17.07-1800 Draaijijofdraaiik: verzoek-
platenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.08-
12.15 Landbouwkroniek 12.40- 12.48
weerbericht en SOS-berichten voor
de schippers) 12.55 Buitenlands pers
overzicht 13.00 Nws., weerber., med.
dagklapper en SOS-berichten voor de
schippers 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Symfonisch concert (15.00-15.03
Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursberich
ten 16.09 Voor de zieken (17.00 Nws.
weerber. en med. 17.15 Blues, negro
spirituals en gospelsongs 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten 18.28 Paarde-
sportuitslagen 18.30 Protestants-
godsdienstige uitzending 18.45 Sport
18.52 Taalwenken 18.55 Lichte zang
19.00 Nws., weerber. en act. 19.40
Lichte muz. 20.00 Operakroniek 22 00
Nws., ber. en De Zeven Kunsten 22.20
Avonddecor 23.00 Nws. 23.10 Vocale
ernstige muz. 23.40 Nws. 23.45-0.15
Voor de zeelieden.
Dinsdag 7 april
HILVERSUM 1 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgvm-
nastiek 7.20 Stereo: Lichte gr-muz.
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20
Stereo: Lichte grammofoonmuz. (8.30
8.33 De groenteman) 8.50 De morgen
wijding. NOS: 9.00 Uitgebreide repor
tage of herhaling NOS-programma
Middeleeuwen en Renaissance, (opn.)
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws.). 11.30 Rondom 12: progr. voor
de vrouw. (11.55 Beursberichten.)
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Op het eerste ge
hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Act.)
8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30
Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisvr.
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw) 9.35 Made in Holland: Hol
landse komposities worden gespeeld
en gezongen door buitenlandse arties
ten 10 00 Vormen van omgang met
de bijbel, lez. 10.15 Gouden 3temmen
uit een voorbije tijd (gr.) 11.00 Nws.
11.03 Ferdinand Huyck, seriehoor
spel (deel 25) 11.25 Voor de zieken
11.55 Med.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep (10 00 Nws) 1100 Nws 11.03
Een opvallend vrolijk gev. visite:
licht platenprogramma.