GEORGETTE HAGEDOORN Ze hebben me bejaard verklaard WEER „SPKKKK-BHS -INCIDKNT TOMAAT IS EEN MES ZONDER LEMMET EN DAT GEEFT BLOED [PERIODIEK! Meelopers Ruiten jurkje Dooie kat Bont en blauw Bejaarde dame Asperge Maa g d cnhuisf ilm naar Cannes OPDRACHTEN VOOR COMPONISTEN Aanstellerig NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Vorige week kreeg ik nog een manifest in de bus van de Nederlandse Vereniging van Toneelspelers. Een belache lijk dik pak, waarin ze me het hemd van het lijf vroegen. Achter tien vragen heb ik geschreven: „Is het toneel in Nederland nou echt zo rot?" I merk het aan mijn eigen zoon. Jules staat met een been in het oude ambacht. Maar hij moet ook zo nodig de hele santenkraam omgooien. Ik zeg: „Alles goed en wel Jules, maar het enige wat jullie doen is vergaderen" Er wordt gepraat over laboratoriumtoneel en experimenteel toneel, maar een echte fijne voorstelling komt niet meer uit jullie handen. Mijn God, dat is toch doodzonde van de tijd?" Wat doen die Tomatenjongens nou eigenlijk? Ze trappen tegen sche nen en veroorzaken een hoop pijn- En het gevolg is, dat de aangeval len partij driftig wordt en dichtklapt. Wat bereik je er mee? Juist, niks. Wie zijn die jongens van Tomaat trouwens? Ik ken toevallig ene me neer Binnaerts. Een goeie man, die van het hele vak niks weet. Moet die nou gaan vertellen, wat er met het toneel gaat gebeuren? Ik ga toch ook niet tegen mijn banketbakker zeggen, dat hij een taart in de vorm van een boom moet maken. Ik weet niks van banketbakken en ik moet er dus af blijven. Misschien is het technisch wel onmogelijk om een taart te ma ken in de vorm van een boom. Mijn bezwaar tegen die Tomaatjon gens is, dat ze alle bezieling eruit ha len. Alles gaat volgens de wetten van de logica, het is een mes zonder lemmet en dat doet de hand bloeden. Als Eric Schneider een stuk schrijft, is er geen collega die enthousiast is. Niemand zegt: „Wat fijn, dat er weer eens iemand een stuk in het Neder lands heeft geschreven". Neen, weet je wat er gebeurt? In de pauze loopt de hele Haagse Comedie in de wan delgangen te walgen en over te ge ven. Ze gunnen elkaar het licht niet in de ogen. Voor mij is toneel nog altijd een magische gebeurtenis. Je ruikt of een stuk goed is. De conducteur in Am sterdam zal je wel vertellen of een voorstelling echt de moeite waard is. En dan kun je er de prachtigste affi ches tegenaan gooien en een vent uit het buitenland halen, die voor een ton de schitterendste decors bouwt, maar als een stuk rot is, dan valt het toch als een baksteen. Waarom heeft „Vrijdag" van Hugo Claus volle zalen? Omdat het publiek ruikt, dat het een belevenis is. Dat eindelijk weer eens de rillingen over je rug lopen als je naar Elisabeth An dersen zit te kijken. Dat is toneel. Ik mocht als kind mee naar het Ade laarsjong van Edmond Rostand. Na afloop had ik koorts, ik wist niet meer hoe ik het had. Natuurlijk moet er een hoop ver anderen in ons Nederlands toneel. Ik weet ook wel dat de gezelschappen vol zitten met meelopers. Het is zo'n klein vloerkleedje en de rest is waar deloze franje. Je kunt de goeien zo opnoemen. Vier, vijf mensen, dan heb je het wel gehad. Maar ze maken mij niet wijs dat je zo'n toestand veran dert door overal tegenaan te gaan trappen. Ze zouden met zijn allen aan die kar van het toneel moeten trek ken, zich uit de naad moeten werken. Dan kwam er echt wel wat moois uit. Daarom heb ik ook wat tegen zo'n instituut als de Haagse Comedie. Misschien komt het, omdat ik an dere toestanden heb meegemaakt. Als je nou een knoop aan je jas wilt heb ben, vraag je subsidie aan bij CRM. En dan zorgt de minister persoonlijk, dat er een hele knappe knoop komt. Maar ik heb tijden meegemaakt, dat het leven van een acteur zwarte ar moe was. Je kreeg een contract voor acht maanden en de rest van het jaar had je van de honger geen ontlasting. Ik was amper drie jaar aan het to neel, toen ik al vier troepen failliet had zien gaan. Toneel, man, dat was een stuk liefdadigheid van rijke he ren, die zo af en toe de knip open deden om de artiesten een korst droog brood te geven. Elk jaar zag je de zon even opgaan, maar voordat je eraan gewend was zat je alweer in het hartstikke donker. Georgette Hagedoorn: „Als de jongeren hun zin krijgen zal ik de komende jaren een verdomd magere as perge eten". En toch knokte je je rot voor beter toneel. Ik zat bij Verkade, toen Van Dalsum met zijn hervormingen be gon. Van Dalsum was voor mij de grote magiër. Als die tegen me ge zegd had: „Georgette je moet een uurtje onder de tram gaan liggen, want dan speel je beter, had ik het gedaan. Hij bracht de komedie van het geluk en ik zweer je als ik in dat stuk de knop van de deur had mogen spelen, had ik het met beide handen aangenomen. Ik heb als een driftige kip achter hem aangehold. Achteraf vraag je je af, waar ik het lef vandaan heb gehaald om toe latingsexamen voor de toneelschool te doen. Ik was een kind van vijftien met een grote strik in d'r haar en een afzakkende broek onder een ruiten jurkje, waar mijn moeder een stuk had aangezet, omdat het volgens mij nog best kon. En dan sliste ik ook nog. Ik was via een relatie van mijn pa bij de directeur geïntroduceerd, maar zelfs hij vond dat het nergens op sloeg. Ik had eens een rolletje ge speeld in De Kleine Apostel, maar er was geen sprake van dat mijn ouders me toestemming gaven om aan het beroepstoneel te gaan. Toen mijn moeder van mijn plannen hoorde, schreeuwde ze: „C'est la mort de ton père". Ze kwam uit Parijs, een echte Parisienne, met de theatrale armge baren van Sarah Bernhard. Vader had haar op een zwerftocht door Europa leren kennen en haar volko men plat gemaakt met schitterende verhalen over „les petits moulins de la Hollande". Hij was zelf een straat arme schilder uit de Pijp, die prach tige miniaturen maakte, waar geen hond aan wilde. Daarom had hij een gitaar op zijn rug gebonden en was hij hem gesmeerd. Een geweldige man. Moeder is 93 geworden en heeft nooit de moeite genomen om een woord behoorlijk Nederlands te le ren. Ze had het over platte borst als ze borstplaat bedoelde. Ze had geen hekel aan ons land, ze haatte het. En vader op zijn beurt had geen tijd om Frans te studeren, zodat de conversa tie bij ons thuis verliep volgens het schema „Cherchez la pannetje". Het gevolg was dat ik tussen de wal en het schip viel en op mijn vijftiende jaar van de lagere school werd ge trapt, omdat ik voor elk vak een nul had. Zelfs voor Frans, dat ik beter sprak dan de meester. Voordat ik ge boren werd had mijn moeder overal geroepen: „Mon fils sera un Pari- sien" en toen het een dochter was geworden is ze van kwaadheid naar Parijs getuft. Ik leefde beurtelings in Frankrijk, België en Nederland en voelde me negens thuis. Toch ben ik dankbaar dat ik zo'n moeder heb ge had. Want ze had esprit. Ze kookte als een godin, maar als ze 's avonds met vader uitging keek iedereen op straat om. Ik heb haar tien jaar met dezelfde hoed gezien, maar hij was steeds weer nieuw. Het ene seizoen deed ze er kersen op en een halfjaar later veren. Op een gegeven moment moest vader bij zijn baas komen, om dat ze de zaak niet vertrouwden. „Hagedoorn", zei ie, „het is een deli cate vraag, maar ik stel ze toch. De vrouw waar je mee leeft, is toch wel je vrouw?" Begrijp je? Ze was in de ogen van de Nederlanders te veel demi-mondaine. Ik heb dat zelf ook. Ik vind het zalig om in fijne kleren te lopen, maar je kunt het je in dit land al leen niet permitteren. Ik kan met een beeldige hoed van Ernst Jan Beeuw- kes de straat opgaan en gegarandeerd dat ik word uitgejouwd. „Hé, moeder, wat moet die dooie kat op je kop?", schreeuwen ze dan. Ik heb in Ameri ka een schitterende hoedenkoffer ge kocht, maar ik durf er niet mee naar buiten. Ik heb het een keer gepro beerd en kreeg er prompt een steen tegenaan. Vrijheid in dit land? Man, laat me niet lachen. Als ze hier over vrijheid praten, steken ze er altijd een gereformeerd vingertje bij op. Ik kreeg op het toelatingsexamen een gedicht, waarin alle woorden met een s begonnen. Het Afscheid heette het. Het schip voer af, hij oogde het na, het zonlicht ging met hem. Ik heb me er met de moed der wanhoop doorheen geslist en zag ze hoofd schuddend luisteren. Toen ze vroegen of ik nog wat anders van buiten ge leerd had, dacht ik: „Nu of nooit. Nu moet ik ze met mijn Frans verplette ren". Ik had na die voorstelling van het Adelaarsjong de hele tekst uit mijn hoofd geleerd en die heb ik in een adem opgedreund. Dat spraakge brek viel ineens niet meer op, omdat iedere Fransman slist. Tot de Tweede Wereldoorlog heb ik alleen toneel gespeeld. Fijne rollen. Jantje in Uitkomst van Heyermans, een schitterende rol in De Storm van Shakespeare. Verkade had de hoofd rol en stuurde de hele voorstelling in de puree, omdat hij zijn tekst niet kende. Zijn tegenspeelster was Loudi Nijhoff, die de hele avond met een zweepje over het toneel liep; daar heeft ze hem toen achter het decor mee bont en blauw geslagen. Aan dat liedjes zingen ben ik door een stom toeval gekomen. Ik zat bij het uitbreken van de oorlog met mijn man in Antwerpen en mijn twee kin deren waren bij moeder in Haarlem. Ik schreef Cor Ruys een briefje en vroeg of hij me een gefingeerd con tract wilde sturen zodat ik tenminste over de grens kon. Een week later moest ik bij een mof op de Kneuter dijk komen, die tegen me schreeuw de: „U bedriegt de boel. Uw naam staat niet eens op de affiche". Ik ben in paniek naar Cor Ruys gehold, die ook gelijk de zenuwen kreeg en als maar riep: „Als ze er achter komën hang ik, niet jij. D'r zit niks anders op Georgette, je zult een paar liedjes moeten zingen". Moet je je voorstellen. Ik had nog nooit gezongen, ik kende niet één liedje, maar ik had geen andere keus. Ik heb thuis een dichtbundel uit de kast gerukt en ben ermee naar Pierre Verdonck gerend. „Pierre je moet een paar liedjes voor me maken", zei ik. „Jij bent de enige die me kan red den". Een week later was ik een „di- seuse sans voix". Met die liedjes heb ik de dertien gelukkigste jaren van mijn leven ge had. Ik gaf overal huisconcerten in ruil voor voedsel en kwam dan na afloop uit de Kop van Noord-Holland met zes flessen melk aan het stuur van mijn fiets met anti-plofbanden. In 1945 gaf ik een afscheidsvoorstel- ling in de kleine zaal van het Con certgebouw. Ik wilde er serieus mee ophouden. Ik was immers toneel speelster. Maar de kritieken waren zo grandioos, dat we het zonde von den om te kappen. Ik wist op dat mo ment echt niet dat het nog twaalf jaar zou duren. Dat ik met die liedjes de halve wereld door zou trekken en een waanzinnig succes zou hebben. Nou is het vervelende, dat je dit interview niet maakt omdat ik der tien jaar liedjes heb gezongen, maar omdat ik, God betere het, zaterdag zestig jaar geworden ben. Alsof dat er wat toe doet. Ik voel me geen zes tig, ik heb nog geen ouwevrouwen- kwalen en toch heeft de maatschappij me opeens tot bejaarde dame gebom bardeerd. De man van de verzekering doet opeens gejaagd en zegt: „Als u nog wat af wilt sluiten moet u het wel gauw doen". In de kranten zie ik wel advertenties met cosmetica voor vrouwen van dertig en van veertig maar een mens van zestig is niet meer interessant. Die mag niet meer proberen een rimpeltje weg te halen. Wat is dat nou voor flauwekul. Als er geen kalender was uitgevonden, zou ik in de verste verten niet weten dat ik gisteren zestig geworden ben. Voor mij is alleen de geboorte en het sterven belangrijk en de rest be staat uit fases, waarin je je gelukkig of ongelukkig voelt. Ik zit nu alweer een jaar in een periode waarin niks gebeurt. Je raakt langzaam los van je omgeving, om dat moderne schrijvers geen rollen meer hebben voor vrouwen van mijn leeftijd. En als er eindelijk een is, is er altijd wel een collega die dichter bij het vuur zit. Ik heb in die tien jaar, dat ik bij de Haagse Comedie zit, zegge en schrijve drie fijne rollen gehad. En als Steenbergen niet ziek was geworden, had ik dit jaar niks gedaan. Nou moesten we hals over kop Veertien Karaat weer opnemen, en dat terwijl ik mijn schoenen al naar mijn schoondochter in Amerika had gestuurd. Het is een afschuwe lijke gewaarwording om te ontdek ken dat je overbodig bent geworden. Je gaat een keer in de maand naar de schouwburg om je geld te halen en dan heb je net het gevoel alsof je door een oud dorpje loopt, waar je al eerder geweest bent. Maar op de plaats waar vroeger de brievenbus stond, staat nu een legerschooitje. En ondertussen sta je langzaam te schimmelen en te roesten. Je voelt jezelf nog vitaal, ik zou nog een paar fijne rollen kunnen spe len, maar het gebeurt niet. Daar bij heb ik ook nog het odium, dat ik een blijspelactrice ben. Ik heb net gelezen, dat de jongere ac teurs op de bijbel gezworen heb ben, dat er in onze schouwburgen nooit meer blijspelen zullen wor den opgevoerd. Als ze hun zin krijgen, zal ik de komende jaren een verdomd ma gere asperge eten". (Van onze radio- en t.v.- redacteur) HILVERSUM Er heerst in de omroepwereld nog steeds een ge prikkelde stemming, speciaal ten aanzien van de reeds eerder ge wraakte „censuur" op de inhoud van het personeelsorgaan „Spreek- Buis". i Alhoewel de raad van beheer (het dagelijks bestuur van de NOS) on langs in een communiqué openlijk toegaf dat de redactieraad van „Spreek-Buis" autonoom is en het wegzuiveren van een kritische brie! een misgreep was, schijnt men thans op last van „hogerhand" ken nelijk weer het rode potlood ter hand te hebben genomen. In de nieuwe aflevering van „Spreek-Buis" troffen wij namelijk een verslag van een bijeenkomst belegd door de NOS-groepsraad, welke vorige week niet alleen werd bijgewoond door ruim 200 NOS-me- dewerkers, maar ook door enige dagbladjournalisten. Tijdens dit gesprek verweet de heer A. de Beer aan de hand van een citaat uit de notulen van de raad van beheer, de personeelscom missaris, de heer K. de Wilde, zijn tweeslachtige houding. Immers, in de raad van beheer stelde de heer De Wilde voor om de oppositie in de groepsraad te isoleren. Tegen over het personeel en zijn vertegen woordigers verklaarde de heer De Wilde zich echter voorstandei van een kritische opstelling van het per soneel. De personeelscommissaris werd hierop kwaad en zei, dat indien hij zich niet meer vrij kon opstellen te genover de groepsraad, hij zich zou terugtrekken in het bastion van de raad van beheer. „We zullen van beide kanten moeten proberen elk aar volwassen tegemoet te treden en ons te houden aan de spelregels", aldus de heer De Wilde. Het heeft ons thans bevreemd, dat wij in het verslag dat van deze bijeenkomst van de NOS-groeps raad in „Spreek-Buis" werd opgeno men, geen woord aantroffen over deze pijnlijke kritiek aan het adres van de personeelscommissaris, ter wijl dit voorval in De Stem en in andere dagbladen wel de normale aandacht kreeg. Het heeft er alle schijn van dat de redactie van „Spreek-Buis" met het oog op alle overgevoeligheden waaraan bepaalde NOS-bestuurders blijken te lijden, in haar verslag van bovengenoemde bijeenkomst, het incident al dan niet op verzoek van superieuren heeft doodgezwe een. Als onze veronderstelling juist ls, dan wordt het hoog tijd dat de jour nalisten in de omroepwereld eens de raad van beheer duidelijk ma ken, wat men in Nederland verstaat onder de grondwettelijke vrijheid van woord en geschrift. H. M. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Van 6 t.m. 10 mei wordt in Cannes voor de zesde maal het jaarlijkse door de Franse televisie georganiseerde „Concours Internatio nal de reportages d'actualités" gehou den. Voor dit concours, dat uit twee ca tegorieën bestaat (rechtstreekse re portages en gefilmde reportages) zendt de NOS-televisie twee pro gramma's in: „De bezetting van het Maagdenhuis" en „Operation Bread Basket" (operatie broodmand). Van „De bezetting van het Maag denhuis" is een compilatie van repor tages gemaakt, die KRO, NCRV en VARA aan dit onderwerp hebben ge wijd. Het programma werd samenge steld door Herman Wigbold. „Operation Bread Basket" is een door Joop Reinboud samengestelde filmreportage welke op 31 december 1969 door IKOR, CVK, RKK werd Uitgezonden. De reportage werd in Chicago ge maakt van een der wekelijkse samen komsten van „Operation Bread Bas ket", een onderdeel van de door wij len dr. Martin Luther King gestichte Southern Christian Leadershipconfe- rence. De samenkomst zal worden ge leid door Jesse Jackson, de jonge do minee die door dr. King aan het hoofd van de organisatie werd ge plaatst. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG Minister Klompé van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk, heeft zes compo nisten opdrachten verleend; Carel Brons in Hilversum gaat een werk schrijven voor trompet met of zon der pianobegeleiding. Wim Franken in Amersfoort maakt een bundel com posities voor de huismuziekbeoefe- ning. Hugo Gedron te Bussum com poneert een pianokwartet. Hans Kox in Apeldoorn schrijft een concert voor viool, cello en orkest. Frans van der Kraan uit Den Haag componeert een werk voor slagwerkers. Tristan Keuris uit Amersfoort is, in verband met de door hem behaalde composi- tieprijs opdracht verleend voor een werk voor orkest. Plagiaat is het onderwerp waarop Hazeu weer heeft vastgebeten in Maatstaf 10 (uitg. Kattegat 5, Am sterdam). Jef Geeraerts schreef Claus en Mulisch over. Teksten van Wam de Moor zijn terug te brengen op Campert, Lucebert en Aafjes etc. Simon Vestdijk gaat voort zijn mu zikale aspiraties opnieuw letterkun dig uit te bouwen. Deze keer schrijft hij over De grootheid van Edvard Grieg, waarbij o.a. een opmerking als „krankzinnige muziek noem ik b.v. het werk van Anton von Webern na zijn Symfonie; een vrindje van me vindt dat de ware muziek. Ik verdenk hem van napraten of aanstellerij. Maar hoe dit te bewijzen?" Opgenomen is verder een rede van dr. P. Törnqvist bij het aanvaarden van het ambt van gewoon hoogleraar in de taal- en letterkunde der Scan dinavische volken aan de universiteit van Amsterdam op 9 februari 1.1. („Sein und Schein in Strindbergs Spooksonate"). Cursdef jes van Kruithof over Mars man en Peeters over „Kumkummer- tijd bij Maatstaf?" Boudewijn van Houten schreef „Groeten uit Saint Tropez" (1) en W. van Elden en Paul Akkerman enkele gedichten. NOS - NOT 10.45 WALTER AND CONNIE 11.10 BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS 11.35 DE LAATSTE BUS 12.00 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur). 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. VARA 19.04 DE LICHTKRANT 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.45 IRONSIDE (kleur) Deze aflevering gaat onder de titel: „Ontknoping in een kaar tenhuis". 21.35 OMBUDSMAN Vara's ombudsman doet proble men van kijkers uit de doeken. 22.00 HET MANNETJESDIER Als men Mary Macneil (een vertolking van Anna Galder- Marshall) moet geloven, is er geen man te vertrouwen. Ook de titel van deze éénacter zegt het: „Vertrouw nooit een man" 22.25 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. TELEAC 22.30 METHODIEK VAN DE BUR- GERSCHAPSVORMING (les 5). 23.00 SLUITING. NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 19.04 SCALA NCRV 19.30 SCHEEPSJONGENS VAN BONTFKOE. Het is 'n lang verhaal dit werk van Johan Fabricius. Daardoor is Coen Flink in staat gesteld weer verder te gaan met zijn vertelling. 19.40 DE WAAIER VAN SEVILLA Deel zes van het romantische verhaal naar de roman „L'E- ventail de Seville" van Paul Jacques Bonzon. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.20 TWEEKAMP Kick Stokhuyzen leidt weer de quiz tussen studenten. 20.45 KIJKKIJK Amusante kanten van het dage lijks leven van gewone en on gewone Nederlanders. Deze af levering van „Kijkkijk" wordt door de NOS ingezonden naar het internationale Gouden Roos- Festival in Montreux. 21.25 LE CORSAIRE (kleur) Ballet met als solisten Margot Fonteyn en Rudolf Noerejew. 21.35 DOMBEY EN ZOON De zesde en zevende aflevering van een uit dertien delen be staande serie naar het boek „Dombey and Son" van Char les Dickens. 22.25 HIER EN NU 22.50 KOORZANG Geestelijke liederen van een koor uit Overschie en „The Freedom Singers" o.l.v. Arie Pronk. 23.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. KRO RKK 23.05 PASTORAAL CONCILIE Samenvatting van de vandaag gehouden bijeenkomst te N oordwjj kerhout. 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 WOOBINDA, DIERENARTS 19.45 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS. 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 INKIE KOMT THUIS Kortë speelfilm in opdracht van de B.R.T. 20.55 SPEELFILM De legende van Tom Dooley Western van Ted Post met Mi chael Landon, Richard Rust en Jo Morrow. 22.15 GASTPROGRAMMA De Liberale gedachte. 22.45 NIEUWS. 16.55 NIEUWS 17.00 CINtMA POUR LES JEUNES 18.15 VOOR DE KLEUTERS 18.30 AFFICHES 19.00 ANTENNE-SOIR Waalse actualiteiten 19.25 VCOR DE KLEUTERS. 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 LES WALLONS Vanavond: Jean Fils, leraar, over groepdynamiek. 21.10 LA NOUVELLE EQUIPE 22.00 SIGNES DES TEMPS Programma ter herdenking van de geboortedag van Erasmus, 500 jaar geleden. 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. 20.15 PANORAMA (kleur) Berichten, analyses en menin gen. 21.00 ALLES OF NIETS (kleur) Vragenspel met Erich Helmer dorfer. 21.45 TITEL, THESEN, TEMPERA- MENTE. (kleur) Cultureel magazine. 22.30 JOURNAAL MET COMMEN TAAR. (kleur) Aansluitend: weerbericht. 22.50 VERZAMELWOEDE VAN EEN MEISJE, (kleur) Franse speelfilm uit 1967. 0.15 JOURNAAL (kleur). 17.30 JOURNAAL (kleur). Aansluitend: weerbericht. 17.35 DE KAART MET DE LYNX- KOP. 18.05 DIE DREHSCHEIBE (kleur) 18.40 SENSATIES TUSSEN HEMEL EN AARDE (kleur). Een aflevering van „Circus overal". 19.10 GEDEELTELIJK HELDER, GEDEELTELIJK BEWOLKT (kleur) Aflevering uit het da gelijks leven van een jong echt paar. 19.45 HEUTE (kleur) Nieuws, actualiteiten en weer bericht. 20.15 DE ZEVEN ZEEëN (kleur) „De wondere wereld van de Caraïbische zee". Aansluitend: Kort nieuws. 21.00 DODEN SLAPEN EEN DIEPE SLAAP. Amerikaanse speelfilm uit 1946. Aansluitend: Tips voor bio scoopbezoekers. 22.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. HILVERSUM 1 402 M VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: gev. progr. (13.00 Nws.) NOS: 14.45 Ver draagzaamheid, lez. 15.20 Muz. Mati nee: amusementsmuz. (gr.) AVRO: 16.00 Nws. 16.03 Braziliana: lichte muz. uit Latijns Amerika 16.30 Voor de jeugd 17.30 Licht orgelspel. Over heidsvoorlichting: 17.40 Den Haag aan de lijn. AVRO: 17.55 Med. 18.00 Nws 18.11 Radiojournaal 18.30 Stereo: Schatten der tonkunst; licht.muz.- progr. (opn.) 19.15 Stereo: Licht in strumentaal ensemble 19.30 Nws. R. V.U.: 19.35 Er schijnt nieuw licht over aangeboren afwijkingen, door mevr. dr. Elsa Pereira D'Oliveira, arts. NOS: 20.05 Komt u maar..: act. za ken met reacties van luisteraars en lichte grammofoonmuz. Bond Zonder Naam: 22.20 Driekwart van de we reld heeft ons broodnodig, lez. NOS: 22.30 Nws. 22.40 Med. AVRO: 22.43 Jazz in aktie 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. pro gramma (12.05 Lezenswaardigheden 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.05 Schoolradio 14.40 Stereo: sopraan en piano: moderne liederen 15.00 Gereformeer de middagdienst. NOS: 15 30 Zoek licht op Nederland: informatie over Zeeland, afgewisseld met muz. (16.00- 16.02 Nws.) 17.20 Overheidsvoorlich ting: Ontwikkeling van het toerisme in het Caribisch gebied. Vraagge sprek met Raymundo Debrot met mr. R. Croes. NCRV: 17.30 Voor de kleu ters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht instrumentaal sextet 18.19 Uitzending van de Poli tieke Partij Radikalen 18.30 Nieuws 18.41 Act. E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: geestelijke muz, (opn 19.22 Reformatie en re veil 19.37 Muzikaal intermezzo 19.44 Opbouw: een wekelijkse bijbelstudie. NCRV: 20.00 Stereo: Klassieke muz. (gr.) 21.10 Stereo: Klassieke muz. (gr.) 21.30 Muziek en dienst: infor maties over kerklied en kerkmuziek in klank en geschrift 2200 Stereo: Licht ensemble en zangsolisten 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel 22.55 Voorrang: een artistiek voorkeursprogr. 23.30 Pianorecital: hedendaagse muz. (opn. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws 12.03 Jam-on-ra- dio 3' lichte muz KRO- 13.00 Nws 13.02 Act 13 08 Rond met 'n gaatje licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 Holster: pop- en country muz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr: popmagazine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-1800 Draaijijofdraaiik: verzoek- platenprogr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.08- 12.15 Landbouwkroniek 12.40- 12.48 weerbericht en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buitenlands pers overzicht 13.00 Nws., weerber., med. dagklapper en SOS-berichten voor de schippers 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Symfonisch concert (15.00-15.03 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursberich ten 16.09 Voor de zieken (17.00 Nws. weerber. en med. 17.15 Blues, negro spirituals en gospelsongs 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.28 Paarde- sportuitslagen 18.30 Protestants- godsdienstige uitzending 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte zang 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Lichte muz. 20.00 Operakroniek 22 00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten 22.20 Avonddecor 23.00 Nws. 23.10 Vocale ernstige muz. 23.40 Nws. 23.45-0.15 Voor de zeelieden. Dinsdag 7 april HILVERSUM 1 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgvm- nastiek 7.20 Stereo: Lichte gr-muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. (8.30 8.33 De groenteman) 8.50 De morgen wijding. NOS: 9.00 Uitgebreide repor tage of herhaling NOS-programma Middeleeuwen en Renaissance, (opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw. (11.55 Beursberichten.) HILVERSUM 2 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Stereo: Op het eerste ge hoor: klassieke muz. (gr.) (7.25 Ho ren en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Act.) 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisvr. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw) 9.35 Made in Holland: Hol landse komposities worden gespeeld en gezongen door buitenlandse arties ten 10 00 Vormen van omgang met de bijbel, lez. 10.15 Gouden 3temmen uit een voorbije tijd (gr.) 11.00 Nws. 11.03 Ferdinand Huyck, seriehoor spel (deel 25) 11.25 Voor de zieken 11.55 Med. HILVERSUM 3 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10 00 Nws) 1100 Nws 11.03 Een opvallend vrolijk gev. visite: licht platenprogramma.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 5