GRANDE DAME VAN HET TONEEL ZONDAG 80 JAAR
Fie Car eisen schreef
babbelboekje
over haar carrière
KRO-documentaire over
„De jood in Nederland"
liviTrrr'niiin
Aram
O?
c
Jeugd
JOSEPHINE
X
X
m JOSEPHINE
Zeskampers trekken
zeven landen
NEDERLAND I:
BELGIë (Frans):
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Vrijdag 3 april 1970
DE VRIJE ZEEUW
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG „Alleen maar armen en benen en ogen plus een voor die tijd veel te grote mond. De
ogen van een tragedienne, de stem van een comédienne, maar een lichaam als een wimpel. Kortom, on
bruikbaar voor het toneel".
Aan deze karakteristiek van haar jeugdig, toen 17-jarig persoontje, denkt Fie Carelsen nu met een
montere glimlach terug. Zondag wordt zij 80, al 12 jaar toneelspeelster-in-ruste, maar nog steeds be
wierookt en behandeld als de grande dame van het Nederlandse toneel. Paul Steenbergen bezoekt haar
elke zondag en bij de premières heeft zij haar vaste plaats in de schouwburg.
Met een zwierige lach, die door het
hele huis hoorbaar is, vertelt zij, dat
z(j haar verjaardag graag feestelijk
wil houden en dat het geen pretje
is om zo'n man of 25 aan journalisten
te woord te staan, want die stonden
ook bij deze verjaardag weer aan de
deur. En waarom ook zou zij het
verhaal van haar leven nog eens ver
tellen, nu zijn er een boekje over
heeft opengedaan, dat in september
gaat verschijnen bij de Forum-boe
kerij.
Boek vindt zij een te weidse titel.
In de inleiding zegt zij, dat het ge
schrevene niet zo moeilijk te begrij
pen lectuur is. Het is gewoon maar
wat gebabbel. En niet eens iedereen
staat erin. De toneelgezelschappen
vormden vroeger als het ware een
familie en het is die familiekring, die
zij beschrijft. Elke familie had zijn
eigen stijl, zijn eigen gezicht en de
mensen van andere gezelschappen
kende je alleen van naam of van een
keer hebben gezien. Het is tegen
woordig allemaal heel anders en „het
ligt stellig aan mij, dat ik dit alle
maal niet zo goed meer begrijp. Ik
ben ook al 80
Tussen de regels door krijgt men
even het kleine meisje te zien.
Zjj stamden uit een familie van
zeerovers en zij alleen was drijvend
op een vlot gelukkig aan de Holland
se kust als baby aangespoeld en ge
red. Als een zielig verongelijkt kind
speelde zij deze droeve historie met
lompen aan het lijf. 's Avonds sloop
zij stil het huis uit om om een vrij
kaart] e te bedelen voor het Haar-
lemsch Toneel, waaraan haar moeder
verbonden was. Stil ineengedoken als
een klein vogeltje hokte zij daar in
de artiestenloge voor het grote to
neel. Bij aangrijpende scènes zat zij
te grienen en te snotteren als een
klein kind met haar lange, slordige,
zwarte haren.
Tranen zijn er nadien veel en veel
vuldig in haar leven geweest: ten
eerste omdat zij gemakkelijk huilde
en ten tweede omdat groot verdriet
haar niet bespaard is gebleven: haar
grote liefde werd in een crime-passio-
nel doodgeschoten, Jean-Louis Pi-
suisse op het Rembrandtsplein. Zij
was nog jong, toen deze trieste ge
schiedenis een domper op haar leven
zette.
Tranen waren er ook, toen zij als
17-jarige voor „spek en bonen" mee
mocht naar Ned. Indië, waar Jan
Musch, Sophie de Vries, Henri Spoor
en anderen, onder wie Louis Chris-
pijn, de Nederlandse toneelspeelkunst
spreidden tot aan de evenaar. Chris-
pijn zag niets in haar en kwam wan
hopig tot de karakteristiek, waarmee
dit artikel begint. Toch kreeg Fietje
hoofdrollen, noodgedwongen, omdat
enkele toneelspeelsters ziek werden
in de tropen. Tastend tot op de bodem
van haar dramatisch kunnen, kwam
zij tot prestaties, die haar op slag tot
„de grote actrice" maakte.
Naam maakte zij in Indië. Zij ont
moette er ook een man, de toen alom
bewonderde geweldenaar van het ca
baret, Swiep, met wie zij tien jaar
getrouwd is geweest en die levens
lang haar inspirator is geweest. Zij
bleef hem trouw. Ook toen hij uit
haar leven verdween. En nu, zoveel
jaar later, schrijft zij over hem in
haar boek: „Een crime passionel had
men in Spanje of Italië kunnen ver
wachten, misschien ook in Frankrijk,
maar niet hier. Dit drama hield mij
maanden, maandenlang in een soort
verdoving. Pas veel later kwam ik tot
berusting. Voor mij stierf Swiep als
een held, als een ridder. Hij had zich
geplaatst voor de vrouw, voor wie de
kogels bestemd waren".
Haar kunst heeft haar leven zin ge
geven. In zijn voorwoord tot het boek
schrijft uitgever Stok, dat Fie Carel
sen een onvergetelijke vrouw is, een
magische vrouw, die menige schouw
burg deed trillen op zijn grondves
ten door het overstelpend applaus.
Dit boek van haar hand is een spre
kende hulde aan de grote actrice, die
nog steeds van deze wereld is, met
beide voeten stevig en blijmoedig op
de grond staat, ondanks haar twee
gebroken en gerepareerde heupge
wrichten. Zij stamt uit ons toneel van
vroeger met de karakteristieke kle
derdracht, de antieke meubelen, uit
de sfeer van een vredige wereld, een
contrast met de wereld van vandaag.
In haar boek ontmoet men ook de fi
guren rond haar: de Bouwmeesters,
Eduard Verkade, Jan Musch, Willem
Royaards, de Tartauds, Marie van
Eijsden-Vink, Hubert la Roche, Louis
de Vries, Bart Kreeft, Jan C. de Vos,
de Crispijns, de Lobo's, Cor Ruijs,
Cees Laseur en Louis Grimberg.
In de gouden tijd van Fie was de
acteur nog koning, zegt Johan Fabri-
cius. De regisseur was een noodzake
lijk kwaad. Er zijn dan ook geen gro
te regisseursnamen uit die tijd be
kend, wel grote rollen. De acteur
was toen nog kinderlijker, onbevan-
gener, sociaal meer geïsoleerd dan
nu. Financieel bleef het een eeuwige
misère. Maar het heilig vuur ontbrak
niet. De adoratie van het publiek
maakte veel goed. De heiligheid van
het métier werd hoog gehouden tegen
alle moeilijkheden in van reizen,
slechte zalen en het zich behelpen
met vaak armzalige decors.
Op de omslag van het boek komt
een reproduktie van het schilderij,
dat Isaac Israëls van haar maakte,
een verstilde pose van een jonge
vrouw met een scherpe, heldere blik,
de vrouw, die in de dagen tegen
Eduard Verkade gezegd moet hebben,
toen deze haar opdroeg een bepaalde
rol met grote charme te spelen: „Tien
jaar geleden schudde ik zo'n rol uit
mijn mouw". Waarop Verkade toen
zei: „Ja, maar tien jaar geleden had
u charme. Nu moet u het spelen".
Zij weet, dat het heerlijke van het
toneel is, dat je er zelf grote vreugde
aan beleeft, maar dat het tevens de
vreugde inhoudt van anderen iets te
kunnen geven.
Maar ook vraagt zij zich nu op
haar 80e verjaardag af: Wat blijft
er over van ons werk? Herinne
ring bij enkelen, een portret in
een schouwburgfoyer, een ver
geelde foto in een schuifla. Dit is
het tragische lot van een reprodu
cerende kunstenaar.
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM Volgens een door de stichting Joods Maatschap
pelijk Werk gehouden onderzoek, waren er per januari 1969, 29.675
joden in Nederland. De helft hiervan was niet aangesloten bij een
van de drie joodse kerkgenootschappen en 7 procent was lid van de
Nederlandse Zionistenbond. Blijkens dit rapport voelt de helft van
de Nederlandse joden zich noch religieus noch nationaal bij het jo
dendom betrokken. Van de helft die opgaf nog wel tot een joods
kerkgenootschap te horen, volgt naar schatting zo'n 90 procent de
joodse godsdienst ritus niet meer. Hun binding met het jodendom is
meer emotioneel dan positief.
Het rabbinaat van de Nederlands
Israëlitische hoofdsynagoge luidde
enkele maanden geleden de alarm
klok. In een rondschrijven spraken
de rabbijnen over een grote onge
rustheid ten aanzien van de toene
mende assimilatie waarin de Neder
landse jood een bijzonder beklagens
waardige positie inneemt.
Over die assimilatie gaat de docu
mentaire „De jood in Nederland",
welke door de KRO-televisie dins
dagavond 7 april wordt uitgezonden
7922 Terwijl de opgewonden burgers samendrommen rond de ruiter
stoet, vertelt Aram wat er allemaal gebeurd is. Allen luisteren aandachtig
en als hij zijn verhaal beëindigd heeft, zegt Viola: „Heb dank Aram, dat ge dit
alles voor mijn burgers gedaan hebt. Gij hebt ons laten zien, dat regeren
niets anders is dan het behartigen van het welzijn der burgerij. En om te
tonen, dat ik de les begrepen heb, heb ik mijn koks en bakkers eens flink
aan het werk gezet. „Burgers, doet U tegoed aan hetgeen U in de wagens,
achter in de stoet, zult vinden!" Een ogenblik is het doodstil op het plein.
Dam heft Aram de hand omhoog. „Leve Gravin Voilaschreeuwt hij luid
en juichend vallen de burgers hem bij. Een man is er echter, die aller
minst tot juichen geneigd is. Vanuit een donkere steeg loert Cesare, de hoef
smid, naar de opgewonden menigte op het plein. „Het ziet er niet naar uit,
dat ze mij nog als burgemeester zullen waarderen", mompelt hij met bittere
zelfspot, „hoe sneller ik hier weg ben, hoe beter voor mij, maar die Aram, met
die knaap rekent Cesare nog wel eens af!" En met deze dreigende woorden
verdwijnt hij in de donkere steeg
8022 De volgende dag nemen Aram en zijn mannen afscheid van Viola.
Terwijl Agua de jonge Gravin met een zwierig gebaar een handkus geeft,
trekt Doctor Ambrosius Aram aan de mouw. „Ik heb er met de Gravin
al over gesproken, dat het mijn, eh. mijn studie in de medicijnen wel eens
ten goede zou komen, als ik eens van werkkring veranderde", zegt hij droog
jes, „zeg eens Aram, heb je al een hofarts?" „Die heb ik", zegt Aram lachend,
„maar U, Doctor, bent daarom niet minder welkom op Barranca!" Enkele uren
later is Arams kleine vloot al in volle zee. „Op naar Barranca," gnuift Doctor
Ambrosius, die naast Aram op het voorschip staat, „maar een rustige tijd
zal ik er niet hebben, vrees ik, want jij Aram hebt de merkwaardige hebbe
lijkheid je steeds in nieuwe avonturen te storten".
EINDE VAN DIT VERHAAL.
O
cr>
Cl
m
LU
•o
op Nederland 2. Het is overigens
geen kwestie van vandaag of giste
ren.
In de documentaire vertelt o.a. een
bewust geassimileerde jood wat het
socialisme betekende voor joden die
het binnen het enge groepsverband
niet meer uit konden houden. Veel
joden voeden bij Karl Marx wat zij
bij Mozes niet meer konden vinden.
Een oude diamantbewerker die de
staking van 1894 meemaakte, vertelt
over de erbarmelijke maatschappe
lijke toestanden, waarin het Amster
damse proletariaat in de Jordaan en
in „het Ghetto", zo werd de oude
jodenbuurt genoemd, (maar Neder
land heeft nooit echte ghetto's ge
kend) leefde. Beelden uit de oude
jodenbuurt uit de twintiger jaren
ondersteunen zijn verhaal.
Een nieuwe generatie jonge joden
van na de oorlog die niet religieus
gebonden zijn en zich atheïst noemen
discussiëren met traditionele jon
ge joden over de vraag: „Wie is er
nou eigenlijk jood?".
Niemand weet daar antwoord op
te geven. Iedereen heeft weer andere
motieven. Ze spreken ook openhar
tig over antisemitisme en angst voor
antisemitisme in Nederland.
De meeste van de zich positief noe
mende joden, of ze nu wel of niet
godsdienstig zijn, gaan naar Israël,
Onder de rest die blijft, is het aantal
gemengde huwelijken nu al zeer
groot. 39 Procent van alle Neder
landse joden trouwt gemengd. Dit
aantal stijgt met het jaar. Het is
moeilijk te voorspellen hoe lang er
nog positief joods leven in Nederland
zal zijn. Maar veel joden zijn er zelf
van overtuigd, dat het laatste hoofd
stuk op het ogenblik geschreven
wordt.
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM In de komende
zomermaanden, te beginnen op 10
juni en daarna 1 keer per 14 dagen,
kunnen de Nederlandse kijkers een
t.v.-programma op hun scherm ver
wachten onder de titel „Spel zonder
grenzen", dat wordt uitgezonden
door de N.C.R.V. Het is een soort
„Zeskamp-sport" zoals de N.C.R.V
ook dit winterseizoen heeft gebracht
De ploegen komen uit de volgende
landen: Italië, Zwitserland, België,
Frankrijk, Engeland, West-Duits-
land en Nederland. Voor Nederland
nemen aan deze wedstrijden deel de
zes finalisten van „Zeskamp-sport'
die op 25 april in de Groenoord-Hal
te Leiden de Nederlandse finale zul
len spelen., De indeling van de Ne
derlandse ploegen is dan als volgt
Dronten gaat naar Florence (uitzen
ding 10 juni), Assen gaat naar Lu
gano (26 juni), Genemuiden gaat
naar Namen (8 juli), Bolsward gaat
naar Frankrijk, de plaats is nog
niet bekend (24 juli), Hoogland gaal
naar Cardiff (5 augustus) de twee
de helft van augustus zijn alle inter
nationale ploegen te gast in Gronin
gen. De wedstrijd die daar wordt
gespeeld, zendt de N.C.R.V.-televi
sie op 19 augustus uit. Alphen aar
de Rijn gaat tenslotte naar West-
Berlijn (2 september). De finale
wordt gespeeld in Verona op 16
september.
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 INTRODUKTIE
De spreker is de heer J. J.
Rippen.
19.12 VERBORGEN SCHATTEN
(kleur). Wetenschappelijke film
waarin met telescoop en micros
coop wordt doorgedrongen in
de wonderen van de natuur.
19.40 ROTTERDAM ZINGT
Met orkestbegeleiding van le
den van het Radio Philharmo-
nisch Orkest wordt in „De Doe
len" te Rotterdam gezongen
met medewerking van o.a. de
koren Deo Cantamus en The
Young Credo Singers, Het ge
heel staat onder leiding van
Arie Pronk.
19.50 PROGRAMMAOVERZICHT
20.00 JOURNAAL NOS
VARA
20.20 LOU BANDY (kleur).
Muzikaal portret van de tijdens
zijn leven zeer bekende artiest
Lou Bandy.
20.55 DEPARTMENT „S" (kleur).
21.45 HADIMASSA (kleur).
Dit satirisch programma wordt
weer gepresenteerd door Anne-
marie Oster, Wim de Bie, Kees
van Kooten, Ton van Duinhoven
en Ton Lensink.
22.30 ACHTER HET NIEUWS
23.05 JOURNAAL NOS
Reportage vain Arthur Tarmous-
tie en Alexander John over de
Indiase stam, de Jains.
19.30 ZIET U ER WAT IN?
Programmaoverzicht voor de
komende week.
19.45 HIER SPREEKT MEN NEDER
LANDS.
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT.
20.00 NIEUWS
20.25 SALTIMBANQUES ROZE
KATE. Tv-serie van de NOS.
Medespelenden: Guus Verstrae-
te, Piet Römer, Ben Hulsman,
Jeroen Krabbé, Wim Poncia,
Lou Steenbergen en anderen.
22.05 INSPRAAK 70.
Jeugdproblematiek.
23.05 NIEUWS.
16.55 NIEUWS.
17.00 LES SENTIERS DU MONDE.
Kreta, eiland der goden.
18.15 HIPPOLYTE ET SES AMIS.
Tekenfilm voor de kleuters.
18.30 BELLE ET SEBASTIEN.
18.55 AFFICHES.
19.25 VOOR DE KLEUTERS.
19.30 LA GUERRE ET LA PAIX
Tv-serie naar de gelijknamige
boek van Tolstoi.
20.00 JOURNAAL
20.30 LE BOSSU.
Toneelstuk van Paul Féval en
Anicet Dourgeois.
22.50 JOURNAAL.
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
NCRV
19.30 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE.
Uit het gelijknamige boek van
Johan Fabricius vertelt Coen
Flink verder.
19.35 DE WAAIER VAN SEVILLA
(kleur). Vijfde deel van het ro
mantisch verhaal naar de ro
man „L'Eventail de Seville" van
Paul Jacques Bonzon.
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 TWEEKAMP.
In deze quiz, onder leiding van
Kick Stokhuyzen, treden vana
vond tegen elkaar in het strijd
perk studenten van de Rijks
universiteit van Groningen en
van de Rijksuniversiteit van
Utrecht.
20.45 DE LAATSTE MAN
Informatie over wat de toe
schouwer op de tribune bij voet
bal niet ziet. In de hoofdrol de
doelverdediger Jan van Beveren
21.25 FARCE MAJEURE.
Voor het voetlicht treden weer
Alexander Pola, Fred Bena-
vente, Ted de Braak, Henk van
der Horst en Jan Fillekers.
21.45 HIER EN NU.
22.30 FRAUEN-LIEBE UND LEBEN
Caroline van Hemert zingt met
pianobegeleiding van Rudolf
Jansen.
23.05 DE UNIE IS WAKKER GE
WORDEN.
Reportage van de Nederlandse
Onderwijstentoonstelling in de
Jaarbeurshal te Utrecht.
23.15 JOURNAAL NOS
19.00 ZANDMANNETJE
19.05 DE WERELD IS KLEIN.
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht.
20.15 DE PENSIOENGERECHTIGDE
LEEFTIJD.
Film van Jorg Dattler.
21.00 BERICHTEN UIT BONN (kl.)
21.15 HET ZEVENDE ZINTUIG (kl.)
21.20 ALSOF ER NIETS GEBEURD
ZOU ZIJN. (kleur).
Tv-film uit de serie „Mannix".
22.00 JOURNAAL (kleur)
22.20 KORT PROCES.
Film van Michael Kehlmann
en Carl Merz, naar de roman
van J. Ashford.
24.00 JOURNAAL (kleur).
17.00 ONZE MAAN.
In deze laatste uitzending geeft
professor Haber informaties
over de laatste gebeurtenissen
rond de maan.
17.30 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
17.35 SPORTINFORMATIES.
18.05 DIE DREHSCHEIBE (kleur).
18.40 PAT EN PATACHON.
19.10 MIJN DOCHTER DOKTER
KARIN KELLER (Kleur)
19.45 HEUTE (Kleur)
20.15 DE COMMISSARIS.
Detectiveserie van Herbert
Reinecker.
Aansluitend kort nieuws.
21.15 HET DUITSE GEZINSLEVEN.
22.00 JOURNAAL (kleur).
Aansluitend: weerbericht.
22.10 DAGBOEK UIT DE EVANGE
LISCHE WERELD.
22.25 FILMNIEUWS.
(ADVERTENTIE)
aanv. nw. leerjaar 31 mrt. 1970
Oostzeedijk 232-242 tel. (010) 138129
Vrijdag 3 april
HILVERSUM I 402 M
NOS: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief progr. over probl. van Eu
ropese i-tegratie. Overheidsvoorlich
ting: 12.30 Uitz. voor de landbouw
NOS: 12.40 Stereo: lichte grammo-
foonmuz, 12.50 Recht en slecht,
praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act.
13.20 Voor de middenstand 13.25 Ste
reo: Pianorecital: klas. muz. E.O.:
14.00 Ruimte: Radio-magazine met
gewijde muz., vraaggesprek en act.
NOS: 15.00 Stereo: Aspecten van de
kamermuz.: Mod. kamermuz. (opn.)
15.45 Toerismo: toeristische infor
matie uit binnm. en buitenland
VPRO; 16.00 VPRO-vrijdag: gevar.
progr. (16.00 Nws.; 17.55 Meded.;
18.00 Nws.; 18.20 Uitz. van de Volks
partij voor Vrijheid en Democratie;
19.30 Nws.) VARA: 21.00 Stereo: Ne
derlands Kamerorkest en solist: klas.
en mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Me
ded. 22.45 Act. 22.55 Stereo: Prettig
weekend: licht gevar. platen progr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevar. progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
1300-13.05 Raden maar14.00
Stereo: Musiesta: licht gevar. muz.-
progr. TROS: 14.40 Stereo- Concert
a la carte: Verz platenprogr van
klas. muz. 16.00 Nws. 16.03 Disco
drive in: de showbusiness op de kor
rel genomen. 17.15 Sportkompas 17.45
Act. NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert:
klas. en mod. muz. 18.30 Nws. 18.41
Act. 19.00 Wereldpanorama 19.10
Stereo: veel gevr. gewijde muz. (gr)
19.40 Wijd als de wereld: wekelijk
se internationale oriëntatie in kerk,
zending en oecumene 19.50 Meisjes
koor en pianobegeleiding 20.05 Her
vormd wordt hervormd: vragen en
antwoorden rond de Algemene Kerk
vergadering van de Ned. Herv.
Kerk 20.10 Stereo: Op het weekend
af: licht platenprogr 21.02 Tong van
hout, hoorspel TROS: 22 00 Stereo-
Metropole-orkest en solisten 22 30
Nws 22 40 Tsjies Plies: amuse-
mentsprogr. 23.15 Stereo: Toontje
later: licht muz.progr. 23.45 Act.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Ns. 12.03 Top-30
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03
tene Miene Muze: nws. over under
ground en westcoastmusic AVRO:
15.00 Nws. 15.03 Muziek Boetiek
(16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radio-
journ. 17.05-18.00 Zingende Bougie
gevar. platenprogr. voor automobilist.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (1240
-12.48 Weerber., meded. en SOS-ber.
voor de schippers) 12.55 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws., weerber.,
dagklapp.r en beursber. 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Symfonische
muz. 15.00 Nws. 15.03 Lichte muz.
16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09
Volksliederen 16.30 Vlaamse vissers-
liederen 17.00 Nws., weerber„ en
meded. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws.
18.03 Popmuz. voor de soldaten
18.28 Paardesportuitslagen 18.30
Grammofoonmuz. 18.35 Wegwijs we
zen 18.40 Lichte muz. 18.45 Sportkro-
miek 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte
muz. 19.00 Nws., weerber. en act.
19.40 Oude muz. 20.00 Gevar, muz.
21.00 Gevr. progr. 21.45 Periodiek
kroniek 22.00 Nws., ber. en De Ze
ven Kunsten 22.20 Kleinkunstkro-
niek 23.00 Nws. 23.15 Voordracht en
muz. 23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 4 april
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Weekend: jeugdprogr. VPRO:
7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws. 8.11
Van de voorpagina 8.15 Stereo: Z.O.
135: gevar. progr. (9.35-9.40 Water
standen) 10.30 Stereo: Tango Rumba
Orkest met zangsolisten 11.00 Nws.
11.03 Wegwijs- tips voor trips en va
kantie 11.10 Stereo: Lichte grammo
foonmuz. 11.25 Oost-Europese kro
niek 11.34 Stereo: Amusementsmuz.
(gr.)
HILVERSUM n 298 M
CRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woorri 7.16 Stereo: Op het eerste ge
hoor: klas. muz. (gr.) (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws.: 7.32-7.50 Hier en
nu: act) 8 00 Nws. 8.11 Stereo: Te
Deum Laudamus - gewijde muz.
(gr.) 8 30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de
huisvrouw 9.00 Theologische ether
leergang 9.35 Gvmnastiek voor de
vrouw. 9 45 Solistenkamerge
sprek met muzikale illustraties
10.54 Kunst- en vliegwerk: informa
tie over actuele tentoonstellingen
11.00 Nws. 11.03 Leven en getuigen
als Christen, lezing 11.15 Solarium -
een hoogtezonprogr. voor iedereen
11.55 Meded.
HILVERSUM ra 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinm: gevar.
progr. (10.00 en 11.00 Nws.).