Willy Walden Wij hebben niets aan een gniffelend publiek. Een brul moeten we horen Deze zomer voor de 25ste keer Bregenzer-festspiele kijk naar AIs ze willen dat we die jurk weer aantrekken vind ik het best Privacy Realist NEDERLANDS BLAZERSENSEMBLE IN MOEILIJKHEDEN Bonvivant NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Finale muziekfeest van KRO in Breda 0 AMSTERDAM Het delftsblauwe bord in de vestibule brengt de bezoeker aanvankelijk op een dwaalspoor. Hij krijgt daardoor namelijk de indruk, dat de alom gevierde komiek, J. J. Kaldewaaij (Willy Walden) in tegenstelling tot de hardnekkige geruchten de grage lachers der lage landen wel degelijk ook buiten zijn vaste werktijden volledig aan hun trekken laat komen. Kaldewaaij schenkt zijn gast een licht mousserende glimlach en zegt: „U denkt natuurlijk, dat het Deens is. Dat ik het bord heb neergehangen om dat mijn vrouw uit Denemarken komt. Iedereen denkt dat, maar in feite is het Fries. Wij zeggen: „Het maakt niet uit of je door de hond gebeten wordt of door de kat". De Friezen kennen die uit drukking ook, maar ze zeggen het alleen even anders. Daar istaat: „Het komt op hetzelfde neer, of de koe scheit of de stier". Mag ik even uw jas aannemen". Met een vederlichte dribbel effent hij het pad naar de zithoek, die in milde herfstkleuren is uitgevoerd. Veel teak; op de vloer functionele ta pijten. Plaats voor een pluis of een achteloos neergeworpen krant is er niet. Het lijkt, alsof de bewoners na jarenlange afwezigheid zojuist zijn te. ruggekeerd. Achter een stenen muur ligt de werkkamer, een smalle sleuf met het sereen getemperd® licht, dat ook in oude kerken hangt. Aan de wand achter het bureau een flets schilderij en in de hoek een tros smoezelige linten met gouden opdruk. De bijbehorende kransen zijn al lang tot as vergaan, maar Kaldewaaij heeft het niet over zijn hart kunnen ver krijgen om ook de linten met de vuilnisman mee te geven. „Er zitten voor mij veel herinneringen aan vast", legt hij welwillend uit, „het enige, wat ik bewaard heb zijn die linten en wat foto's". De patio-bungalow, die hij enkele jaren terug gekocht heeft, ligt in een exclusief gedeelte van de Amsterdam se tuinstad Buitenveldert. Zijn rech terbuurman is een goed boerende in ternist en links woont de gulzig acte rende voorvechter der arbeidende klasse doctorandus Den Uyl. Het be sloten karakter der huizen beperkt het contact met hen tot een bevredi gend minimum en Kaldewaaij is niet van plan daar enige verandering in te brengen. „Ik houd van privacy", zegt hij, „buiten de schouwburg hoef ik geen mensen te zien. Het zal wel een soort verlegenheid zijn. Ik ga met °P" zet zo weinig mogelijk de stad in, om dat ik er een hekel aan heb om her kend te worden. Als ik in de Bijen korf loop, moet ik gelijk handteke ningen uitdelen. Daar voel ik niks voor. Ik wil gewoon meneer Jansen zijn, fijn privé. In 1949 hebben Muy- selaar en ik een winkelcentrum in de Jan Evertsenstraat geopend. We wa ren toen nog de dames Snip en Snap, de politie moest er aan te pas komen, want ze trokken ons de jurken van het lijf. Dat vind ik doodgriezelig. Op een gegeven moment zijn we een winkel ingevlucht. Het zijn de men sen, die je gek maken. Die verant woordelijk zjjn voor de hysterische toestanden. Neem alleen maar de verheerlijking van de popgroepen tegenwoordig. Dat beschouw ik als 'n regelrecht degene- ratieversehijnsel. Het publiek wil niet begrijpen, dat je buiten het toneel een doodgewone burgerman wilt zijn. Als ik zeg, dat ik in de pauze altijd een half uurtje met mijn hond ga wandelen, lachen ze me uit. Ik hoef ze ook niet te vertellen, dat ik thuis hetzelfde doe als iedere doorsnee bur ger. Ik drink mijn koffie, ik lees de krant van het klootjesvolk, haal een kam door mijn haar, poets mijn tan den en schiet een broek en een trui aan. Dat zijn geen zaken, waar je om kunt snikken van het lachen. Maar voor mezelf vind ik het best zo. Ik kan een geweldige avond hebben ge had, een zalige zaal, veel applaus, maar na afloop ben ik toch dat hele Carré vergeten. Alles, wat ik heb, geef ik op het toneel en daarbuiten moeten ze me met rust laten. Laten we wel wezen. Ik kan het toch ook niet helpen, dat ik thuis geen lollige broek ben. Dat ik een gesloten karak ter heb. Als ik op het strand lig, ben ik gelijk weer Willy Walden de ko miek. Dan verwachten ze van me, dat ik gekke bekken trek. Maar mijn hemel, dat breng ik niet op. Ik weet, dat ik ze teleurstel, maar het gaat domweg niet. Muyselaar is anders. Muyselaar en ik zijn totaal verschillend en dat geldt zowel voor het toneel als privé. In de revue is hij altijd de verstan dige realist, de ernstige burger, die het allemaal begrijpt, en ik, ik ben de onbevangen domme August, steeds datzelfde blijmoedige mannetje, dat er niks van begrijpt. Zo gaat dat al 35 jaar zonder noemenswaardige ver anderingen. We hebben voor onze langspeelplaat de scène van de fiet- senbewaarder gespeeld. Die was twin tig jaar oud, maar we hebben er geen komma bij gemaakt. Weet u, waarom niet? Omdat de mensen niks anders verwachten van ons. Dat is ook het verschil tussen bijvoorbeeld Buziau en ons. Buziau was op een gegeven moment verouderd, hij was de ouder wetse clown en die is in deze laatste tijd alleen nog maar bruikbaar in een circus. Ik weet zeker, dat Buziau nu bij kinderen wel succes zou hebben- Voor de ouderen is zijn humor ach terhaald. Maar voor een dom manne tje, dat niks begrijpt is er altijd plaats. Over 20 jaar zullen er nog domme jongetjes in deze wereld zijn. Dat contrast tussen Piet en mij is altijd het geheim van ons succes ge weest. Piet roept, dat ik de kaas niet van. mijn brood moet laten eten en ik roep, dat ik niet van kaas houd. Ik vat al zijn beeldspraken letterlijk op en dram net zo lang door, totdat de chaos compleet is. Goed, ik ben het met u eens: het is een oud patroon, maar het werkt. Het publiek weet precies, waar het bij ons aan toe is. Het bomt maar ons kijken, omdat ze zich willen ontspannen. Zonder pro blemen, zonder dubbele bodem. Ik vind Sieto Hoving geweidie en als ik naar zijn voorstelling ga, amuseer ik me kostelijk, maar we moeten niet proberen om zijn teksten te imiteren, want dan bereiken we ons pubMek niet meer. Van ons wordt niet ver- wacht, dat we scherp en satirisch zijn. Sterker nog ze stellen het niet op prijs. Alle zure kritiek op de Snip en Snap-revue is in feite dan ook een bewezen misverstand. De critici van de Nederlandse pers hebben nooit be grepen, waarom wij het zo lang heb ben volgehouden. Ze roepen, dat we betere teksten moeten gebruiken, dat onze scènes gebaseerd zjjn op steeds hetzelfde versleten patroon. Maar ze gaan voorbij aan het krankzinnige feit, dat we met diezelfde scènetjes twee generaties hebben overleefd. Ik ben er van overtuigd, dat Snip en Snap al lang niet meer zouden be staan, als we inderdaad de actuele problemen hadden opgezocht. Zodra ze bij onze revue gaan denken: „Wat bedoelt die kleine daar nou mee is het met ons gedaan. Wij moeten het hebben van de yel, van de spon tane reactie. Ik moet in die zaal een brul horen en als die wegblijft is het voor mij een teken, dat we gefaald hebben. Ik ben er ook van overtuigd, dat het begrip revue zal verdwijnen, als we er straks mee ophouden. Ik kan me dat nou nog niet voorstellen en ik wil er niet over denken ook. Vorig jaar hadden we drie maanden vakan tie en de eerste maand vond ik het Willy Walden regisseert persoonlijk zijn eigen statieportret. Met zijn lievelingshond Lukkie, een VA jaar oude Dalmatiër poseert hij in de keuken van zijn riante patio-bungalow in Amsterdam, terwijl hij glimlachend roept: „Kijk, dat krijg je nou bij Luns niet voor elkaar." geweldig. Lekker zitten, een beetje fietsen, met de hond wandelen. Ik dacht werkelijk, dat ik het eindeloos zou kunnen volhouden. Maar na een maang werd ik dodelijk onrustig. Ik miste mijn vaste, vertrouwde cadans. Om zeven uur begon ik onrustig door het huis te dwalen. Ik voelde me on gelukkig. Veertig jaar ben je 'sa- vonds om zeven uur naar het theater gegaan en die motor kun je zo maar niet straffeloos afzetten. Toch zal ik voorzichtig aan het idee moeten wennen. (Gisteren is hij 65 jaar geworden). We gaan rustig door. In 1971 beginnen we met een serie Snip en Snap souvenirs. Allemaal hoogtepunten uit 32 revues. Misschien halen we de dames ook nog een keer van stal, als we een geschikte tekst kunnen vinden. We zijn er indertijd mee opgehouden omdat juffrouw Snip en juffrouw Snap verouderd AMSTERDAM (ANP) Als er geen financiële hulp komt dreigt het Nederlands Blazersensemble dat dit jaar zijn tiende verjaardag viert, ten onder te gaan. „Zoals het tot nu toe ging, kan het niet langer", schrijft de stichting in een brief aan de mi nister van Cultuur, die voor het ko mende seizoen om een extra subsidie van 90.000 gulden wordt gevraagd. In een aan de minister gericht „oranje plan" wijst het ensemble op de noodzaak van een productieleider met een secretaresse voor de niet zuiver artistieke werkzaamheden. Het plan is de systematisering van de wijze waarop het ensemble al ja ren concerten geeft. Binnen dit sy steem kan het ensemble voldoen aan de eisen die het zichzelf ten aanzien van het repertoire heeft gesteld. (Van onze correspondent) WENEN De Bregenzer-Festspiele in Oostenrijk vieren in 1970 hun zil veren jubileum: dat zal met enige luister gepaard gaan. In deze zomer wor den ze van 23 juli tot en met 23 augustus gehouden. Natuurlijk valt er dit maal een bijzonder accent op Ludwig van Beethoven: Josef Krips viert met de Wiener Symphoniker, een vast medewerker alle symfoniën van de mees ter, maar ook diens Missa Solemnis. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan wordt als spel op het meer „Die Fledermaus" van Johan Strauss opgevoerd, geënsceneerd door Adolf Rott en aangepast aan de bijzonde re omstandigheden door het water verschaft. Tevens presenteert men Bellini's opera Norma, waaraan be halve prominenten van de opera in Milaan, ook onze landgenote Christi na Deutekom medewerkt. Twee toneelspelen krijgt men te zien en te horen. Fink und Flieder- busch een komedie van Schnitsler door het Wiener Borg-theater te bren- en en Lessings Minna von Barn- helm een eigen produktie van de Festspiele. Op het Meertheater deinst voorts het ballet van de Weense staatsopera met creaties naar aanlei ding van muziek van Banfield, Schön- berg en Bartok. Onder de vele kamermuziek-avon- den te organiseren in Bregenz en on middellijke omgeving trekt een viool- recital van Nathan Milstein in het theater aan de Kornmarkt speciale aandacht De Brengenzer-Festspiele trokken het afgelopen jaar binnen 4 weken ongeveer 86 duizend bezoe kers. De volledige ontwikkeling er van hangt samen met de reeds sinds jaren voorbereide plannen voor een Festspielhaus: de voltooiing hiervan lijkt in 1974 mogelijk. waren. Het zag er op een gegeven moment sickies uit en dan moet je ophouden. Maar als we het publiek een plezier kunnen doen door nog een keer die jurk aan te trekken, vind ik dat best. Ik voel ook wel wat voor een mu sical. Ik heb nooit echt toneel ge speeld en ik weet d% niet, of hef lukt, maar ik zou het willen probe ren. En dan het liefst met Piet, want zonder hem zie ik het succes niet zo duidelijk zitten. Het publiek is ge wend aan het contrast en dat moet je niet kapot maken. Ik probeerde net ook uit te leggen, wat het verschil tussen ons is. Voor mij is dat een hele duidelijke zaak. Als je in het dagelijkse leven wilt lachen, moet je echt niet bij mij ko men. Ik ga nu niet beweren, dat Piet maar raak leeft, maar hij is wel de levenslustige bon-vivant. Als je het toneel even vergeet en ons in een café aan een tafel zet, dan is Muyselaar gegarandeerd de grote gangmaker. Om hem woTdt gelachen. Mij vinden ze de grote saggerijn. Sorry, maar ik ben niet anders. In feite is het ook nooit de bedoe ling geweest, dat ik aan het toneel zou gaan. Ik wilde missionaris wor den. Missionaris vond ik een prachtig beroep, wamt dan kon je wat voor de mensen betekenen en gelijk wat van de wereld zien. Ik ben altijd gek op reizen geweest. We hebben een tijd een flatje aan de Franse Rivièra ge- had, maar het kwam er op neer, da) je de eerste weken bezig was met het weghalen van de spinnewebben en de rest van de tijd gastheer speelde voor alle vrienden en familieleden, die het enig vonden om even bij Willy aan te wippen. Dat missionaris worden is niet door gegaan, omdat ik ontdekte, dat ik te werelds was. De eerste keer, dat ik bij Louis Davids in het paleis voor volksvlijt kwam, zag ik alleen maar het ballet. Hij h^| me zien optreden met een amateurcabaretje en voelde er wel wat voor om me een contract- je te geven. Ik zaïg al die mooie da mes en dacht: „Dit is het helemaal". Davids gaf me op de koop toe nog vijf gulden per dag. Later heb ik ge dacht: misschien heb ik die tic wel van mijn vader. Hij zat in het verze keringsvak, maar was privé een ge weldige komiek. Hij zag altijd de „sunny side" van het leven en tot aan zijn dood heeft hij grappen gemaakt. Hij was 82 toen ie stierf. Hij had kaartjes gehaald voor „Good Bye Mister Chips", die in Tusschinsky draaide. Op de terugweg is hij op een rijdende tram gesprongen, om dat hij het vertikte een kwartiertje op de volgende te wachten. Hij viel en in het Binnengasthuis hebben ze toen één van zijn benen geamputeerd. Toen hij weer bijkwam rdep hij: „Zo, nou kan ik voortaan één likdoorn minder snijden". Ik had toch wel graag wat van zijn optimisme geërfd". Tijdens het gesprek is Kaldewaaij telkens van de immense bank opge veerd voor een onrustige wandeling door de kamer. Ook heeft hij onver hoeds de radio aangezet voor de nieuwsberichten van één uur. Sus send zei hij erbij: „U kunt rustig doorpraten. Ik luister alleen maar naar de belangrijkste punten". Zjjn antwoorden zijn kort, exact. Misschien de training van e«n man, die veertig jaar gewend is om scènes van hooguit zes minuten te spelen. Hij ventileert de zinnen via een zui nig geschapen mond, die deel uit maakt van een blozend gezicht, dat voortduren^ opperste verbazing uit straalt. Inmiddels heeft hij ook de fotograaf medegedeeld, hoe hij zal poseren. „Je moet me niet aan mijn bureau fotograferen. Dat is goed voor een man als Luns. Maar met mij moet je wat anders maken. Als ik nou eens een schortje voor doe en het eten voor de mond ga maken. Dat lijkt me nou aardig. Dat is anders dan anidens". In de keuken gespt hij geheel ont spannen een huishoudschort voor en begint hij de ligakoeken door een onsje bloedrode tartaar te prakken. Daarbij produceert hij telkens de zelfde tekst. Hij kijkt met een schui ne glimlach naar zijn lepe hond, die hem gapend observeert. „Wat gaat pappie nou doen. Gaat pappie eten maken voor Lukkie De hond staart hem aan met een verveelde blik, die boekdelen spreekt. Wat hem betreft kan pappie de hap ook zwij gend afschuiven. „Lukkie is mijn enige hobby", zegt Kaldewaaij. „Ik neem hem ook al tijd mee naar de voorstelling. Waar we ook spelen, de mand van Lukkie gaat mee. Ik heb in de kleedkamer ook een televisietoestelletje. Niet, omdat ik nou zo geweldig onder de indruk ben van de programma's, maar je wilt toch op de hoogte blij ven. Ik heb de afgelopen zomer veel televisie gezien en ik beklaag de mensen, die het hele jaar moeten kijken. Het is geestdodend en fnui kend voor het gezinsleven. Neen, ik ben blij, dat ik maar hier en daar een glimp opvang. Ik heb bijvoor beeld die wedstrijd van Feijenoord tegen Vörwarts gezien. Net niet de doelpunten, toen stond ik net op het toneel. Maar ik was met Muyselaar toch wel de enige, die er wat van heeft opgevangen. Voetbal op de tele visie is onze grootste concurrent en daarom was ik blij, dat er toch nog een paar honderd mensen in de zaal zaten. Je kunt nou eenmaal geen le ge stoelen laten lachen. Na afloop gaven ze ons een staande ovatie. Kijk, op zo'n moment ben je wel even trots". Als hem gevraagd wordt, of hij ja loers is, kijkt hij pijnlijk verrast. „Ik jaloers, waarom zou ik Jaloezie is een bewijs van zwakte, van twijfel aan eigen_ kunnen. Ik heb een prach tige carrière gemaakt, ik heb dingen gedaan, waar iedereen van droomt. Op welke collega zou ik dus in he melsnaam jaloers moeten zijn. Ik vind het juist geweldig, dat jonge mensen in onze revue de kansen krijgen. Wij willen geen instituut voor ouden van dagen worden. Een jongen als André van Duyn heeft in de vorige revue za lige dingen gedaan. Daar ging Carré voor in elkaar. Ze vraten hem op. Ik vind dat enorm". Over zijn eigen succes zegt hij nog: „Snip en Snap zijn een nationaal pro- dukt geworden. Het hoort bij het vas te patroon van de Nederlanders zo als Sinterklaas en Kerstmis. Daar om moeten we onszelf ook niet ver anderen, niet forceren. Laat ons nou maar blijven, wie we zijn". Aan de binnenkant van zijn voordeur heeft hij een rode stic ker geplakt met de cijfers één, twee, drie erop. „Dat is een ge heugensteuntje", legt hij uit. ,,Als we uitgaan zeggen we altijd.' heb ben we één het licht uitgedaan, twee het gas dichtgedraaid en drie het water afgesloten". Zijn glimlach is bijna veront schuldigend. Kan hij het helpen, dat hij als het even kan op zeker speelt? LEO THURING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL AVRO 19.04 TOBBEN VOOR TOKIO Middelbare scholieren ontmoe ten elkaar in een quiz, waar bij een prijs valt te verdienen in de vorm van een reis van drie weken naar de wereldten toonstelling in Japan. 19.30 PETTON PLACE 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 DE OVERLEVENDEN (kleur). De verwikkelingen in deze serie worden door deze aflevering nog omvangrijker als gevolg van het plotseling verschijnen van de vroegere echtgenote van de overleden Baylor Carlyle. Zij komt juist op het moment, dat er een tes tament openbaar gemaakt wordt 21.10 VOOR DE VUIST WEG 22.05 AVRO'S TELEVIZIER 22.55 JOURNAAL NOS 23.00 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA KRO 19.30 GEEN ZEE TE HOOG (kleur). Dit deel gaat onder de titel „Duffy contra de compu ter". 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 BRANDPUNT-BUITENSPEL In deze aflevering van het maandelijks sportprogramma van Brandpunt wordt o.m. de rugbysport in Engeland onder de loep genomen. Daarvoor werd de interland Ierland - Wales in Dublin bijgewoond en werden scholieren op een En gelse public school geïnter viewd. 21.10 DE WREKERS (kleur) 22.00 DAVID FROST-SHOW (kleur). Men kan rond Frost zien optreden: Ronnie Barker, Ronnie Bennett, Josephine Casson en als gasten de Ame rikaanse zangeres Julie Felix en The Four Tops. 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.25 19.50 19.52 19.57 20.00 20.25 22.05 22.45 KIJK EN KOOK KEURIG FRANS ZOEKLICHT MEDEDELINGEN NIEUWS TARAHUMARA Geromantiseerde documentaS- re over het leven van de Ta- rahumara-Indianen in Noord- Mexico. TREFPUNT NIEUWS. 18.10 NIEUWS 18.15 THéaTRE DES SURPRISES 18.30 BELLE ET SéBASTlEN 18.55 KATHOLIEKE GODSDIENS TIGE UITZENDING 19.25 LES POUCETOFS 19.30 LA GUERRE ET LA PAIX (Oorlog en Vrede) T.v-serie naar het gelijknamige boek van Tolstoi 20.00 JOURNAAL 20.30 MUSIQUE S'IL VOUS PLAiT 21.40 GEORGES SIMENON RE- ?OIT (4) Serie uitzendingen gewijd aan de Luikse romancier 22.10 CLUB COURRèGE Aansluitend journaal 20.00 JOURNAAL (kleur). Aansluitend weerber. 20.15 JAGEN MET VOGELS (kleur) Aantekeningen over de kunst op vogels te jagen. 21.00 DAG VAN DE WRAAK Tv-spel van Ted Willis en Ed ward I. Mason 22.25 JOURNAAL MET COMMEN TAAR 17.30 JOURNAAL (kleur). Aansluitend weerber. 17.35 DE MEISJES VAN MIJN ZOONS „De komst van Claude" 18.05 DIE DREHSCHEIBE (kleur) 18.40 DE GEWELDIGE KLARLNET Een kleine show met mr. Acker Bilk en zijn Paramount Jazz band en Sunya Kumari 19.10 MR. TERRIFIC (kleur) „Sterke man wat nu". 19.45 HEUTE (kleur) 20.15 HET DUITSE GEZINSLEVEN 21.00 HIGH CHAPARRAL (kleur) 21.50 ASPEKTE Informaties en meningen uit het culturele leven 22.35 JOURNAAL Dinsdag 31 maart HILVERSUM I 402 M Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitz. voor de landbouw AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr.) 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Spiegel van België: muz. en nws. van onze zuiderburen 14.00 Stereo: Klein chanson 14.40 Rostrum of Composers 1969: internationaal forum met mod. muz. uit Spanje (gedeeltelijk stereo) AVRO: 15.10 Stereo: Scala: een se rie ontmoetingen met jonge Neder landse kunstenaars 16.00 Nws. 16.03 Toonkunst Vrouwenkoor Hilversum 16.25 Stereo: Viool en piano: klas. muz. 16.4? Land der Muzen: kunst kroniek 17.15 Stereo: Jazz Spec trum: oude en mod. jazz 17.55 Me ded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Zing met ons mee: liedjespro- gr. 18.50 Paris vous parle 18.55 Voor de kinderen 19.00 Trefpunt: discussie rubriek voor actuele zaken 19.30 Nws. act. en wetenswaardigheden 22.00 19.35 Vanavond: vrolijkheid, muz., „O", een rondje radio 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radiojourn. NOS: 22.55 Signaal - muz. van eigen tijd (opn.) 23.35 Horizon: muz. in dia loogvorm (India, Perzië, Japan) 23.55-24 00 Nws. HILVERSUM H 298 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, gevar. progr. (stereo) (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00-13.05 Raden maar14.00 Conciliepostbus 14.05 Stereo: Musiës- ta: licht gevar. muziekprogr. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-maga zine (16.00 Nws.) 17.00 Overheids- (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM De KRO-radio heeft alle harmonie- en fanfarekorp sen, aangesloten bij de federatie van katholieke muziekbanden in Neder land uitgenodigd deel te nemen aan het KRO-muziekfeest 1970-1971, dat gehouden zal worden gedurende de maanden september-okfcober 1970 en in maart-april 1971. Met de organisatie van dit muziek feest voldoet de KRO aan de wens van velen, die nog zeer goede herin neringen hebben aan het muziekfeest in 1965, een van de activiteiten ter gelegenheid van het veertigjarig be staan van de KRO. Marinus van 't Woud heeft de or ganisatie en coördinatie van het mu ziekfeest op zich genomen. De voor ronden zullen in die maanden sep- tember-oktober, de demi-finales in de maand maart 1971 op de zaterda gen en zondagen worden gehouden. De finale (waaraan zestien korpsen deelnemen) zal worden gehouden op zondag 18 april 1971 in „Het Turf schip" te Breda. De KRO-radio zal aan deze wedstrijden de nodige aan dacht schenken en indien mogelijk zal ook de KRO-televisie deze wed strijd in haar programma opnemen. Er zijn zestien geldprijzen beschik baar gesteld variërend van 500 tot 200 gulden. voorlichting: Nws. uit de Nederland se Antillen Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kleuters 17.15 Kinder zangfestival: kwartfinale 17.45 Hai jeugdprogr. 18.19 Uitz. van het Ge reformeerd Politiek Verbond 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Licht orkest met solisten 19.40 Conciliepostbus (herhaling) 19.45 Wie is in gods naam Jezus Christus?, lezing 20.00 Collage XXIV: Koning Arthur een spel met teksten en muz. 21.15 De kastijding hoorspel 22.25 Over weging 22 30 Nws. 22.40 De zingende kerk, muzikale lezing 23.00 Kon tekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat 23.30 Zingen over water 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: (12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker Show 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht pla tenprogr. (17.00 Nws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40-12.48 Weerber. en SOS-ber. voor de schippers) 12.55 Buitenlands persoverz. 13.00 Nws., weerber., me ded., dagklapper en SOS-ber. voor de schippers 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nw3. 14.03 Balletmuz. 15.00 Nws. 15.03 Kamermuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Amusementsmuz. 16.15 Progr. voor oudere luisteraars 17.00 Nwsweerber. en meded. 17.15 Jazzrn.uz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten 18.28 Paardesport- uitslagen 18.30 Franse les 18.32 Grammofoonmuz. 18.35 Wegwijs we zen 18.40 Grammofoonmuz. 18.45 Sportkroniek 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Amusementsmuz. 19.45- Syndicale kroniek 19.55 Grammo foonmuz. 20.00 Kamermuz. 22.20 Nws. ber. en De Zeven Kunsten 22.20 Ge var. muz. (23.00-23.10 Nws.) 23.40 Nws. 23.45-23.55 Ligging van de zee schepen. Woensdag 1 april HILVERSUM I 402 M VARA. 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Socialistisch strijd lied 7.23 Stereo: Lichte grammo foonmuz. (7.30-7.35 Van de voorpagi na) VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.20 Stereo: Lich te grammofoonmuz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.00 Stereo: Klas. muz. (gr.) 9 35 Waterstanden 9.40 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw 11.40 Stereo: Pianorecital: klas. muz HILVERSUM n 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Stereo: Op het eerste ge hoor: klas muz. (gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Act.) TROS: 8.00 Als dat zou kunnen: verz.platenprogr. (8.30-8.32 Nws.; 9.00 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw 9.30 Voor de kleuters 9.45 Van 1685 tot vandaag, muzikale lezing 10.15 Voor de vrouw 11.00 Nws. 11.03 Piek uur: wedstrijdprogr. 11.45 Act. 11.55 Meded. HILVERSUM Hl 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Eer. opvallend vrolijk gevar. visite: licht progr.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7