Willy Walden
Wij hebben niets
aan een gniffelend
publiek. Een brul
moeten we horen
Deze zomer voor
de 25ste keer
Bregenzer-festspiele
kijk naar
AIs ze willen dat
we die jurk weer
aantrekken
vind ik het best
Privacy
Realist
NEDERLANDS
BLAZERSENSEMBLE
IN MOEILIJKHEDEN
Bonvivant
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Finale muziekfeest
van KRO in Breda
0
AMSTERDAM Het delftsblauwe bord in de vestibule brengt
de bezoeker aanvankelijk op een dwaalspoor. Hij krijgt daardoor
namelijk de indruk, dat de alom gevierde komiek, J. J. Kaldewaaij
(Willy Walden) in tegenstelling tot de hardnekkige geruchten de
grage lachers der lage landen wel degelijk ook buiten zijn vaste
werktijden volledig aan hun trekken laat komen. Kaldewaaij
schenkt zijn gast een licht mousserende glimlach en zegt: „U denkt
natuurlijk, dat het Deens is. Dat ik het bord heb neergehangen om
dat mijn vrouw uit Denemarken komt. Iedereen denkt dat, maar
in feite is het Fries. Wij zeggen: „Het maakt niet uit of je door de
hond gebeten wordt of door de kat". De Friezen kennen die uit
drukking ook, maar ze zeggen het alleen even anders. Daar istaat:
„Het komt op hetzelfde neer, of de koe scheit of de stier". Mag
ik even uw jas aannemen".
Met een vederlichte dribbel effent
hij het pad naar de zithoek, die in
milde herfstkleuren is uitgevoerd.
Veel teak; op de vloer functionele ta
pijten. Plaats voor een pluis of een
achteloos neergeworpen krant is er
niet. Het lijkt, alsof de bewoners na
jarenlange afwezigheid zojuist zijn te.
ruggekeerd. Achter een stenen muur
ligt de werkkamer, een smalle sleuf
met het sereen getemperd® licht, dat
ook in oude kerken hangt. Aan de
wand achter het bureau een flets
schilderij en in de hoek een tros
smoezelige linten met gouden opdruk.
De bijbehorende kransen zijn al lang
tot as vergaan, maar Kaldewaaij heeft
het niet over zijn hart kunnen ver
krijgen om ook de linten met de
vuilnisman mee te geven. „Er zitten
voor mij veel herinneringen aan vast",
legt hij welwillend uit, „het enige,
wat ik bewaard heb zijn die linten
en wat foto's".
De patio-bungalow, die hij enkele
jaren terug gekocht heeft, ligt in een
exclusief gedeelte van de Amsterdam
se tuinstad Buitenveldert. Zijn rech
terbuurman is een goed boerende in
ternist en links woont de gulzig acte
rende voorvechter der arbeidende
klasse doctorandus Den Uyl. Het be
sloten karakter der huizen beperkt
het contact met hen tot een bevredi
gend minimum en Kaldewaaij is niet
van plan daar enige verandering in te
brengen. „Ik houd van privacy", zegt
hij, „buiten de schouwburg hoef ik
geen mensen te zien. Het zal wel een
soort verlegenheid zijn. Ik ga met °P"
zet zo weinig mogelijk de stad in, om
dat ik er een hekel aan heb om her
kend te worden. Als ik in de Bijen
korf loop, moet ik gelijk handteke
ningen uitdelen. Daar voel ik niks
voor. Ik wil gewoon meneer Jansen
zijn, fijn privé. In 1949 hebben Muy-
selaar en ik een winkelcentrum in de
Jan Evertsenstraat geopend. We wa
ren toen nog de dames Snip en Snap,
de politie moest er aan te pas komen,
want ze trokken ons de jurken van
het lijf. Dat vind ik doodgriezelig. Op
een gegeven moment zijn we een
winkel ingevlucht. Het zijn de men
sen, die je gek maken. Die verant
woordelijk zjjn voor de hysterische
toestanden.
Neem alleen maar de verheerlijking
van de popgroepen tegenwoordig. Dat
beschouw ik als 'n regelrecht degene-
ratieversehijnsel. Het publiek wil niet
begrijpen, dat je buiten het toneel
een doodgewone burgerman wilt zijn.
Als ik zeg, dat ik in de pauze altijd
een half uurtje met mijn hond ga
wandelen, lachen ze me uit. Ik hoef
ze ook niet te vertellen, dat ik thuis
hetzelfde doe als iedere doorsnee bur
ger. Ik drink mijn koffie, ik lees de
krant van het klootjesvolk, haal een
kam door mijn haar, poets mijn tan
den en schiet een broek en een trui
aan. Dat zijn geen zaken, waar je om
kunt snikken van het lachen. Maar
voor mezelf vind ik het best zo. Ik
kan een geweldige avond hebben ge
had, een zalige zaal, veel applaus,
maar na afloop ben ik toch dat hele
Carré vergeten. Alles, wat ik heb,
geef ik op het toneel en daarbuiten
moeten ze me met rust laten. Laten
we wel wezen. Ik kan het toch ook
niet helpen, dat ik thuis geen lollige
broek ben. Dat ik een gesloten karak
ter heb. Als ik op het strand lig, ben
ik gelijk weer Willy Walden de ko
miek. Dan verwachten ze van me,
dat ik gekke bekken trek. Maar mijn
hemel, dat breng ik niet op. Ik weet,
dat ik ze teleurstel, maar het gaat
domweg niet.
Muyselaar is anders. Muyselaar en
ik zijn totaal verschillend en dat
geldt zowel voor het toneel als privé.
In de revue is hij altijd de verstan
dige realist, de ernstige burger, die
het allemaal begrijpt, en ik, ik ben
de onbevangen domme August, steeds
datzelfde blijmoedige mannetje, dat
er niks van begrijpt. Zo gaat dat al
35 jaar zonder noemenswaardige ver
anderingen. We hebben voor onze
langspeelplaat de scène van de fiet-
senbewaarder gespeeld. Die was twin
tig jaar oud, maar we hebben er geen
komma bij gemaakt. Weet u, waarom
niet? Omdat de mensen niks anders
verwachten van ons. Dat is ook het
verschil tussen bijvoorbeeld Buziau
en ons. Buziau was op een gegeven
moment verouderd, hij was de ouder
wetse clown en die is in deze laatste
tijd alleen nog maar bruikbaar in een
circus. Ik weet zeker, dat Buziau nu
bij kinderen wel succes zou hebben-
Voor de ouderen is zijn humor ach
terhaald. Maar voor een dom manne
tje, dat niks begrijpt is er altijd
plaats. Over 20 jaar zullen er nog
domme jongetjes in deze wereld zijn.
Dat contrast tussen Piet en mij is
altijd het geheim van ons succes ge
weest. Piet roept, dat ik de kaas niet
van. mijn brood moet laten eten en ik
roep, dat ik niet van kaas houd. Ik
vat al zijn beeldspraken letterlijk op
en dram net zo lang door, totdat de
chaos compleet is. Goed, ik ben het
met u eens: het is een oud patroon,
maar het werkt. Het publiek weet
precies, waar het bij ons aan toe is.
Het bomt maar ons kijken, omdat ze
zich willen ontspannen. Zonder pro
blemen, zonder dubbele bodem. Ik
vind Sieto Hoving geweidie en als ik
naar zijn voorstelling ga, amuseer ik
me kostelijk, maar we moeten niet
proberen om zijn teksten te imiteren,
want dan bereiken we ons pubMek
niet meer. Van ons wordt niet ver-
wacht, dat we scherp en satirisch
zijn.
Sterker nog ze stellen het niet op
prijs. Alle zure kritiek op de Snip en
Snap-revue is in feite dan ook een
bewezen misverstand. De critici van
de Nederlandse pers hebben nooit be
grepen, waarom wij het zo lang heb
ben volgehouden. Ze roepen, dat we
betere teksten moeten gebruiken, dat
onze scènes gebaseerd zjjn op steeds
hetzelfde versleten patroon. Maar ze
gaan voorbij aan het krankzinnige
feit, dat we met diezelfde scènetjes
twee generaties hebben overleefd. Ik
ben er van overtuigd, dat Snip en
Snap al lang niet meer zouden be
staan, als we inderdaad de actuele
problemen hadden opgezocht. Zodra
ze bij onze revue gaan denken: „Wat
bedoelt die kleine daar nou mee
is het met ons gedaan. Wij moeten
het hebben van de yel, van de spon
tane reactie. Ik moet in die zaal een
brul horen en als die wegblijft is het
voor mij een teken, dat we gefaald
hebben.
Ik ben er ook van overtuigd, dat
het begrip revue zal verdwijnen, als
we er straks mee ophouden. Ik kan
me dat nou nog niet voorstellen en ik
wil er niet over denken ook. Vorig
jaar hadden we drie maanden vakan
tie en de eerste maand vond ik het
Willy Walden regisseert persoonlijk zijn eigen statieportret. Met zijn lievelingshond Lukkie, een VA jaar oude
Dalmatiër poseert hij in de keuken van zijn riante patio-bungalow in Amsterdam, terwijl hij glimlachend
roept: „Kijk, dat krijg je nou bij Luns niet voor elkaar."
geweldig. Lekker zitten, een beetje
fietsen, met de hond wandelen. Ik
dacht werkelijk, dat ik het eindeloos
zou kunnen volhouden. Maar na een
maang werd ik dodelijk onrustig. Ik
miste mijn vaste, vertrouwde cadans.
Om zeven uur begon ik onrustig door
het huis te dwalen. Ik voelde me on
gelukkig. Veertig jaar ben je 'sa-
vonds om zeven uur naar het theater
gegaan en die motor kun je zo maar
niet straffeloos afzetten.
Toch zal ik voorzichtig aan het idee
moeten wennen. (Gisteren is hij 65
jaar geworden). We gaan rustig door.
In 1971 beginnen we met een serie
Snip en Snap souvenirs. Allemaal
hoogtepunten uit 32 revues. Misschien
halen we de dames ook nog een keer
van stal, als we een geschikte tekst
kunnen vinden. We zijn er indertijd
mee opgehouden omdat juffrouw
Snip en juffrouw Snap verouderd
AMSTERDAM (ANP) Als er
geen financiële hulp komt dreigt het
Nederlands Blazersensemble dat dit
jaar zijn tiende verjaardag viert, ten
onder te gaan. „Zoals het tot nu toe
ging, kan het niet langer", schrijft
de stichting in een brief aan de mi
nister van Cultuur, die voor het ko
mende seizoen om een extra subsidie
van 90.000 gulden wordt gevraagd.
In een aan de minister gericht
„oranje plan" wijst het ensemble op
de noodzaak van een productieleider
met een secretaresse voor de niet
zuiver artistieke werkzaamheden.
Het plan is de systematisering van
de wijze waarop het ensemble al ja
ren concerten geeft. Binnen dit sy
steem kan het ensemble voldoen aan
de eisen die het zichzelf ten aanzien
van het repertoire heeft gesteld.
(Van onze correspondent)
WENEN De Bregenzer-Festspiele in Oostenrijk vieren in 1970 hun zil
veren jubileum: dat zal met enige luister gepaard gaan. In deze zomer wor
den ze van 23 juli tot en met 23 augustus gehouden. Natuurlijk valt er dit
maal een bijzonder accent op Ludwig van Beethoven: Josef Krips viert met
de Wiener Symphoniker, een vast medewerker alle symfoniën van de mees
ter, maar ook diens Missa Solemnis.
Ter gelegenheid van het 25-jarig
bestaan wordt als spel op het meer
„Die Fledermaus" van Johan Strauss
opgevoerd, geënsceneerd door Adolf
Rott en aangepast aan de bijzonde
re omstandigheden door het water
verschaft. Tevens presenteert men
Bellini's opera Norma, waaraan be
halve prominenten van de opera in
Milaan, ook onze landgenote Christi
na Deutekom medewerkt.
Twee toneelspelen krijgt men te
zien en te horen. Fink und Flieder-
busch een komedie van Schnitsler
door het Wiener Borg-theater te bren-
en en Lessings Minna von Barn-
helm een eigen produktie van de
Festspiele. Op het Meertheater deinst
voorts het ballet van de Weense
staatsopera met creaties naar aanlei
ding van muziek van Banfield, Schön-
berg en Bartok.
Onder de vele kamermuziek-avon-
den te organiseren in Bregenz en on
middellijke omgeving trekt een viool-
recital van Nathan Milstein in het
theater aan de Kornmarkt speciale
aandacht De Brengenzer-Festspiele
trokken het afgelopen jaar binnen 4
weken ongeveer 86 duizend bezoe
kers. De volledige ontwikkeling er
van hangt samen met de reeds sinds
jaren voorbereide plannen voor een
Festspielhaus: de voltooiing hiervan
lijkt in 1974 mogelijk.
waren. Het zag er op een gegeven
moment sickies uit en dan moet je
ophouden. Maar als we het publiek
een plezier kunnen doen door nog
een keer die jurk aan te trekken,
vind ik dat best.
Ik voel ook wel wat voor een mu
sical. Ik heb nooit echt toneel ge
speeld en ik weet d% niet, of hef
lukt, maar ik zou het willen probe
ren. En dan het liefst met Piet, want
zonder hem zie ik het succes niet zo
duidelijk zitten. Het publiek is ge
wend aan het contrast en dat moet
je niet kapot maken.
Ik probeerde net ook uit te leggen,
wat het verschil tussen ons is. Voor
mij is dat een hele duidelijke zaak.
Als je in het dagelijkse leven wilt
lachen, moet je echt niet bij mij ko
men. Ik ga nu niet beweren, dat Piet
maar raak leeft, maar hij is wel de
levenslustige bon-vivant. Als je het
toneel even vergeet en ons in een café
aan een tafel zet, dan is Muyselaar
gegarandeerd de grote gangmaker.
Om hem woTdt gelachen. Mij vinden
ze de grote saggerijn. Sorry, maar ik
ben niet anders.
In feite is het ook nooit de bedoe
ling geweest, dat ik aan het toneel
zou gaan. Ik wilde missionaris wor
den. Missionaris vond ik een prachtig
beroep, wamt dan kon je wat voor de
mensen betekenen en gelijk wat van
de wereld zien. Ik ben altijd gek op
reizen geweest. We hebben een tijd
een flatje aan de Franse Rivièra ge-
had, maar het kwam er op neer, da)
je de eerste weken bezig was met het
weghalen van de spinnewebben en de
rest van de tijd gastheer speelde voor
alle vrienden en familieleden, die het
enig vonden om even bij Willy aan te
wippen.
Dat missionaris worden is niet door
gegaan, omdat ik ontdekte, dat ik te
werelds was. De eerste keer, dat ik
bij Louis Davids in het paleis voor
volksvlijt kwam, zag ik alleen maar
het ballet. Hij h^| me zien optreden
met een amateurcabaretje en voelde
er wel wat voor om me een contract-
je te geven. Ik zaïg al die mooie da
mes en dacht: „Dit is het helemaal".
Davids gaf me op de koop toe nog
vijf gulden per dag. Later heb ik ge
dacht: misschien heb ik die tic wel
van mijn vader. Hij zat in het verze
keringsvak, maar was privé een ge
weldige komiek. Hij zag altijd de
„sunny side" van het leven en tot aan
zijn dood heeft hij grappen gemaakt.
Hij was 82 toen ie stierf. Hij had
kaartjes gehaald voor „Good Bye
Mister Chips", die in Tusschinsky
draaide. Op de terugweg is hij op
een rijdende tram gesprongen, om
dat hij het vertikte een kwartiertje
op de volgende te wachten. Hij viel
en in het Binnengasthuis hebben ze
toen één van zijn benen geamputeerd.
Toen hij weer bijkwam rdep hij: „Zo,
nou kan ik voortaan één likdoorn
minder snijden". Ik had toch wel
graag wat van zijn optimisme geërfd".
Tijdens het gesprek is Kaldewaaij
telkens van de immense bank opge
veerd voor een onrustige wandeling
door de kamer. Ook heeft hij onver
hoeds de radio aangezet voor de
nieuwsberichten van één uur. Sus
send zei hij erbij: „U kunt rustig
doorpraten. Ik luister alleen maar
naar de belangrijkste punten".
Zjjn antwoorden zijn kort, exact.
Misschien de training van e«n man,
die veertig jaar gewend is om scènes
van hooguit zes minuten te spelen.
Hij ventileert de zinnen via een zui
nig geschapen mond, die deel uit
maakt van een blozend gezicht, dat
voortduren^ opperste verbazing uit
straalt. Inmiddels heeft hij ook de
fotograaf medegedeeld, hoe hij zal
poseren. „Je moet me niet aan mijn
bureau fotograferen. Dat is goed voor
een man als Luns. Maar met mij
moet je wat anders maken. Als ik
nou eens een schortje voor doe en
het eten voor de mond ga maken. Dat
lijkt me nou aardig. Dat is anders
dan anidens".
In de keuken gespt hij geheel ont
spannen een huishoudschort voor en
begint hij de ligakoeken door een
onsje bloedrode tartaar te prakken.
Daarbij produceert hij telkens de
zelfde tekst. Hij kijkt met een schui
ne glimlach naar zijn lepe hond, die
hem gapend observeert. „Wat gaat
pappie nou doen. Gaat pappie eten
maken voor Lukkie De hond
staart hem aan met een verveelde
blik, die boekdelen spreekt. Wat hem
betreft kan pappie de hap ook zwij
gend afschuiven.
„Lukkie is mijn enige hobby", zegt
Kaldewaaij. „Ik neem hem ook al
tijd mee naar de voorstelling. Waar
we ook spelen, de mand van Lukkie
gaat mee. Ik heb in de kleedkamer
ook een televisietoestelletje. Niet,
omdat ik nou zo geweldig onder de
indruk ben van de programma's,
maar je wilt toch op de hoogte blij
ven. Ik heb de afgelopen zomer veel
televisie gezien en ik beklaag de
mensen, die het hele jaar moeten
kijken. Het is geestdodend en fnui
kend voor het gezinsleven. Neen, ik
ben blij, dat ik maar hier en daar
een glimp opvang. Ik heb bijvoor
beeld die wedstrijd van Feijenoord
tegen Vörwarts gezien. Net niet de
doelpunten, toen stond ik net op het
toneel. Maar ik was met Muyselaar
toch wel de enige, die er wat van
heeft opgevangen. Voetbal op de tele
visie is onze grootste concurrent en
daarom was ik blij, dat er toch nog
een paar honderd mensen in de zaal
zaten. Je kunt nou eenmaal geen le
ge stoelen laten lachen. Na afloop
gaven ze ons een staande ovatie. Kijk,
op zo'n moment ben je wel even
trots".
Als hem gevraagd wordt, of hij ja
loers is, kijkt hij pijnlijk verrast. „Ik
jaloers, waarom zou ik Jaloezie is
een bewijs van zwakte, van twijfel
aan eigen_ kunnen. Ik heb een prach
tige carrière gemaakt, ik heb dingen
gedaan, waar iedereen van droomt.
Op welke collega zou ik dus in he
melsnaam jaloers moeten zijn. Ik vind
het juist geweldig, dat jonge mensen
in onze revue de kansen krijgen. Wij
willen geen instituut voor ouden van
dagen worden. Een jongen als André
van Duyn heeft in de vorige revue za
lige dingen gedaan. Daar ging Carré
voor in elkaar. Ze vraten hem op. Ik
vind dat enorm".
Over zijn eigen succes zegt hij nog:
„Snip en Snap zijn een nationaal pro-
dukt geworden. Het hoort bij het vas
te patroon van de Nederlanders zo
als Sinterklaas en Kerstmis. Daar
om moeten we onszelf ook niet ver
anderen, niet forceren. Laat ons nou
maar blijven, wie we zijn".
Aan de binnenkant van zijn
voordeur heeft hij een rode stic
ker geplakt met de cijfers één,
twee, drie erop. „Dat is een ge
heugensteuntje", legt hij uit. ,,Als
we uitgaan zeggen we altijd.' heb
ben we één het licht uitgedaan,
twee het gas dichtgedraaid en
drie het water afgesloten".
Zijn glimlach is bijna veront
schuldigend.
Kan hij het helpen, dat hij als
het even kan op zeker speelt?
LEO THURING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
AVRO
19.04 TOBBEN VOOR TOKIO
Middelbare scholieren ontmoe
ten elkaar in een quiz, waar
bij een prijs valt te verdienen
in de vorm van een reis van
drie weken naar de wereldten
toonstelling in Japan.
19.30 PETTON PLACE
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 DE OVERLEVENDEN
(kleur). De verwikkelingen in
deze serie worden door deze
aflevering nog omvangrijker
als gevolg van het plotseling
verschijnen van de vroegere
echtgenote van de overleden
Baylor Carlyle. Zij komt juist
op het moment, dat er een tes
tament openbaar gemaakt
wordt
21.10 VOOR DE VUIST WEG
22.05 AVRO'S TELEVIZIER
22.55 JOURNAAL NOS
23.00 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
KRO
19.30 GEEN ZEE TE HOOG
(kleur). Dit deel gaat onder de
titel „Duffy contra de compu
ter".
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 BRANDPUNT-BUITENSPEL
In deze aflevering van het
maandelijks sportprogramma
van Brandpunt wordt o.m. de
rugbysport in Engeland onder
de loep genomen. Daarvoor
werd de interland Ierland -
Wales in Dublin bijgewoond en
werden scholieren op een En
gelse public school geïnter
viewd.
21.10 DE WREKERS (kleur)
22.00 DAVID FROST-SHOW
(kleur). Men kan rond Frost
zien optreden: Ronnie Barker,
Ronnie Bennett, Josephine
Casson en als gasten de Ame
rikaanse zangeres Julie Felix
en The Four Tops.
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25
19.50
19.52
19.57
20.00
20.25
22.05
22.45
KIJK EN KOOK
KEURIG FRANS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN
NIEUWS
TARAHUMARA
Geromantiseerde documentaS-
re over het leven van de Ta-
rahumara-Indianen in Noord-
Mexico.
TREFPUNT
NIEUWS.
18.10 NIEUWS
18.15 THéaTRE DES SURPRISES
18.30 BELLE ET SéBASTlEN
18.55 KATHOLIEKE GODSDIENS
TIGE UITZENDING
19.25 LES POUCETOFS
19.30 LA GUERRE ET LA PAIX
(Oorlog en Vrede) T.v-serie
naar het gelijknamige boek
van Tolstoi
20.00 JOURNAAL
20.30 MUSIQUE S'IL VOUS PLAiT
21.40 GEORGES SIMENON RE-
?OIT (4)
Serie uitzendingen gewijd aan
de Luikse romancier
22.10 CLUB COURRèGE
Aansluitend journaal
20.00 JOURNAAL
(kleur). Aansluitend weerber.
20.15 JAGEN MET VOGELS
(kleur) Aantekeningen over
de kunst op vogels te jagen.
21.00 DAG VAN DE WRAAK
Tv-spel van Ted Willis en Ed
ward I. Mason
22.25 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR
17.30 JOURNAAL
(kleur). Aansluitend weerber.
17.35 DE MEISJES VAN MIJN
ZOONS
„De komst van Claude"
18.05 DIE DREHSCHEIBE
(kleur)
18.40 DE GEWELDIGE KLARLNET
Een kleine show met mr.
Acker Bilk en zijn Paramount
Jazz band en Sunya Kumari
19.10 MR. TERRIFIC
(kleur) „Sterke man wat nu".
19.45 HEUTE
(kleur)
20.15 HET DUITSE GEZINSLEVEN
21.00 HIGH CHAPARRAL
(kleur)
21.50 ASPEKTE
Informaties en meningen uit
het culturele leven
22.35 JOURNAAL
Dinsdag 31 maart
HILVERSUM I 402 M
Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitz.
voor de landbouw AVRO: 12.40
Toppers van toen (gr.) 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Spiegel
van België: muz. en nws. van onze
zuiderburen 14.00 Stereo: Klein
chanson 14.40 Rostrum of Composers
1969: internationaal forum met mod.
muz. uit Spanje (gedeeltelijk stereo)
AVRO: 15.10 Stereo: Scala: een se
rie ontmoetingen met jonge Neder
landse kunstenaars 16.00 Nws. 16.03
Toonkunst Vrouwenkoor Hilversum
16.25 Stereo: Viool en piano: klas.
muz. 16.4? Land der Muzen: kunst
kroniek 17.15 Stereo: Jazz Spec
trum: oude en mod. jazz 17.55 Me
ded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal
18.25 Zing met ons mee: liedjespro-
gr. 18.50 Paris vous parle 18.55 Voor
de kinderen 19.00 Trefpunt: discussie
rubriek voor actuele zaken 19.30 Nws.
act. en wetenswaardigheden 22.00
19.35 Vanavond: vrolijkheid, muz.,
„O", een rondje radio 22.30 Nws.
22.38 Meded. 22.40 Radiojourn. NOS:
22.55 Signaal - muz. van eigen tijd
(opn.) 23.35 Horizon: muz. in dia
loogvorm (India, Perzië, Japan)
23.55-24 00 Nws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee,
gevar. progr. (stereo) (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00-13.05 Raden maar14.00
Conciliepostbus 14.05 Stereo: Musiës-
ta: licht gevar. muziekprogr. 14.30
Pizzicato: muzikaal middag-maga
zine (16.00 Nws.) 17.00 Overheids-
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM De KRO-radio
heeft alle harmonie- en fanfarekorp
sen, aangesloten bij de federatie van
katholieke muziekbanden in Neder
land uitgenodigd deel te nemen aan
het KRO-muziekfeest 1970-1971, dat
gehouden zal worden gedurende de
maanden september-okfcober 1970 en
in maart-april 1971.
Met de organisatie van dit muziek
feest voldoet de KRO aan de wens
van velen, die nog zeer goede herin
neringen hebben aan het muziekfeest
in 1965, een van de activiteiten ter
gelegenheid van het veertigjarig be
staan van de KRO.
Marinus van 't Woud heeft de or
ganisatie en coördinatie van het mu
ziekfeest op zich genomen. De voor
ronden zullen in die maanden sep-
tember-oktober, de demi-finales in
de maand maart 1971 op de zaterda
gen en zondagen worden gehouden.
De finale (waaraan zestien korpsen
deelnemen) zal worden gehouden op
zondag 18 april 1971 in „Het Turf
schip" te Breda. De KRO-radio zal
aan deze wedstrijden de nodige aan
dacht schenken en indien mogelijk
zal ook de KRO-televisie deze wed
strijd in haar programma opnemen.
Er zijn zestien geldprijzen beschik
baar gesteld variërend van 500 tot
200 gulden.
voorlichting: Nws. uit de Nederland
se Antillen Spreker: Henk Dennert.
17.10 Voor de kleuters 17.15 Kinder
zangfestival: kwartfinale 17.45 Hai
jeugdprogr. 18.19 Uitz. van het Ge
reformeerd Politiek Verbond 18.30
Nws. 18.41 Act. 19.00 Licht orkest
met solisten 19.40 Conciliepostbus
(herhaling) 19.45 Wie is in gods
naam Jezus Christus?, lezing 20.00
Collage XXIV: Koning Arthur
een spel met teksten en muz. 21.15
De kastijding hoorspel 22.25 Over
weging 22 30 Nws. 22.40 De zingende
kerk, muzikale lezing 23.00 Kon
tekst: magazine waarin op de dingen
wordt doorgepraat 23.30 Zingen over
water 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: (12.00 Nws.) 13.00 Nws.
13.03 Ekspres: licht platenprogr.
14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker
Show 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai
16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht pla
tenprogr. (17.00 Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz.
(12.40-12.48 Weerber. en SOS-ber.
voor de schippers) 12.55 Buitenlands
persoverz. 13.00 Nws., weerber., me
ded., dagklapper en SOS-ber. voor
de schippers 13.20 Tafelmuz. 14.00
Nw3. 14.03 Balletmuz. 15.00 Nws.
15.03 Kamermuz. 16.00 Nws. 16.03
Beursber. 16.09 Amusementsmuz.
16.15 Progr. voor oudere luisteraars
17.00 Nwsweerber. en meded. 17.15
Jazzrn.uz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz.
voor de soldaten 18.28 Paardesport-
uitslagen 18.30 Franse les 18.32
Grammofoonmuz. 18.35 Wegwijs we
zen 18.40 Grammofoonmuz. 18.45
Sportkroniek 18.52 Taalwenken 18.55
Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en
act. 19.40 Amusementsmuz. 19.45-
Syndicale kroniek 19.55 Grammo
foonmuz. 20.00 Kamermuz. 22.20 Nws.
ber. en De Zeven Kunsten 22.20 Ge
var. muz. (23.00-23.10 Nws.) 23.40
Nws. 23.45-23.55 Ligging van de zee
schepen.
Woensdag 1 april
HILVERSUM I 402 M
VARA. 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Socialistisch strijd
lied 7.23 Stereo: Lichte grammo
foonmuz. (7.30-7.35 Van de voorpagi
na) VPRO: 7.54 Deze dag VARA:
8.00 Nws. 8.11 Act. 8.20 Stereo: Lich
te grammofoonmuz. (8.30-8.35 Van
alle markten thuis, praatje voor de
huisvrouw) 9.00 Stereo: Klas. muz.
(gr.) 9 35 Waterstanden 9.40 Stereo:
Lichte grammofoonmuz. 10.50 Voor
de kleuters 11.00 Nws. 11.03 Voor de
vrouw 11.40 Stereo: Pianorecital:
klas. muz
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Op het eerste ge
hoor: klas muz. (gr.) (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Act.)
TROS: 8.00 Als dat zou kunnen:
verz.platenprogr. (8.30-8.32 Nws.; 9.00
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw
9.30 Voor de kleuters 9.45 Van 1685
tot vandaag, muzikale lezing 10.15
Voor de vrouw 11.00 Nws. 11.03 Piek
uur: wedstrijdprogr. 11.45 Act. 11.55
Meded.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Eer. opvallend vrolijk gevar.
visite: licht progr.