Gevraagd met spoed: dramaschrijvers Van cameraman tot regisseur 1 Haskell Wexler gooit hoge ogen met ..Het Koele Oog ki jk naar luister naar ARAM MmiiMlBÊ Voor gebak SMIDT'S Traffic weer bij elkaar j Agressie Banketbakkerij NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: JOSEPHINE X ■o X m JOSEPHINE WOENSDAG 4 MAART 1970 DE VRIJE ZEEUW Het Nederlands toneel is iets nieuws aan het baren. Men bezint zich een andere" toekomst, men discussieert, men valt uiteen of richt nieuwe groepen op, men maakt plannen. Bij sommige groe pen is het zelfs al zo, dat er per week meer manuren gaan zitten in de groepsdiscussies dan in de repe tities. Kortom, met de stok van de Tomaat en van sommige kranten achter de deur, heeft men de ba- renssweeën verhevigd ingezet. Men perst en steunt en perst maar als het toneel nu eens niet zwanger zou blijken? Als er niets wezenlijks te baren zou zijn omdat de schrij ver tekort is geschoten in zijn be- vruchtingswerk? Want al wil men dat nu bij alle discussies wel ver geten: de vernieuwingen in de kunst plegen te beginnen bij de scheppende kunstenaars. En als die toevallig hun tijd mee hebben vinden zij de her-scheppende kun stenaars die hun nieuwe kunst vorm gestalte of klank geven. Soms moeten zij echter jaren wachten tot de her-scheppende kunst de waarde en mogelijkheid van die hun tijd vooruit zijnde kun stenaars ontdekt en waarmaakt. Als men de toestand van nu be kijkt vanuit het schrijversaanbod, is er weinig reden om te denken dat er veel nieuws uit de bus kan komen. Natuurlijk, men kan een totaal ander toneelbestel construe ren. Maar dat betreft hooguit het artiestiek en sociaal klimaat waar in en waaruit de her-scheppende kunstenaar, de acteur, kan wer ken. Dat heeft alleen zin als daar door werk aan bod komt, dat in het huidige bestel ongespeeld moet blijven. Zoals ook de op te richten experimentele groepjes alleen zin vol een nieuw soort acteurs kun nen „maken" als daardoor drama gespeeld kan worden waarvoor momenteel het „instrument" nog niet bestaat. Al blijft ook hier de vraag van kip en ei, want in de moderne muziek zijn het de com ponisten die nieuwe klanken uit vinden, waarvoor dan ter zijner tijd wel de instrumenten aange past of gevonden worden. Omdat zoals gezegd werkelijke vernieu wingen in de kunst in de eerste plaats van de scheppende kunste naars komen. En waar zijn dan vandaag de grote vernieuwers? Is er een opkomende generatie absur disten zoals vijftien jaar geleden de Ionesco's, Becketts of Ada- mofs? Is er een nieuwe genera tie van Boze Jone Mannen zoals Osborne, wiens Omzien in Wrok al veertien jaar achter ons ligt? Is er een nieuwe school van drama- dichters zoals Elliot, Fry of Dylan Thomas? Is er zelfs een vernieu wing in de school van realisten, te beginnen met O'Neill, via Arthur Miller en Tennessee Williams uit mondend in de Albee's van van daag? Is er in de jongste „ver nieuwing", die van de documen taire drama's, na stukken als Het Onderzoek (Weiss), De Zaak Op- penheimer (Kipphardt) of De Plaatsbekleder (Hochhut), nog zo erg veel opvallends en beklijvends aan bod gekomen? Alleen al uit deze overigens zeer onvolledige vraagstelling moge blijken dat het antwoord „nee" is. In geheel de wereld zoeken grote regisseurs zich duf naar belangrijk nieuw werk. Dat is er nog wel, maar mondjesmaat. En daarom ook zijn de laatste nu zo hevig aangevallen speelseizoenen in Nederland tegenvallers geweest. Kijk het lopend repertoire. Hugo Claus, gode zij dank, weer hevig productief na jaren van „zwijgen": Vrijdag, en De Spaanse Hoer. Dan is er de uitspringer van Crowley met Jongens onder elkaar. Er is, uitdagend en misschien zijn tijd vooruit, Peter Handke met b.v. Kaspar. Maar eigentijdse werken als Dat verhaal van jou (Hopkins) Toller (Dorst), De Bakker (Anouilh), Kamerduel (Walser) Stilte (inter) of De Duivels (Whi ting), blijken even zovele tegenval lers. Er is De Smalle Weg naar het Hoge Noorden van Bond, wiens „Gered" wordt hervat. Maar voor het overige blijken de Nederlandse groepen, net als in het buitenland, het te moeten hebben van hervat tingen zoals Oom Wanja, De Huis bewaarder, De Gijzelaar, of het al tijd interessante, altijd veilige klassieke repertoire met Shake speare voorop. Zelfs in het vooruit strevende werk, zoals met name Studio dat beleed, is men na Hoera Amerika en na De Tuin der Lusten letterlijk uit arren moede terecht gekomen bij werkjes als Hunka Hunka of Drie maal USA Waar niet is, verliest zelfs een experi menteel gezelschap z'n recht. Waarom is er zo weinig aanbod van stukken die inhoudelijk van be lang en vernieuwend zijn? Het ant woord is te zijner tijd aan de his torici. Want uitdagende thematiek is er genoeg. Of zou de bezinning van de mens op zijn huidige filoso fische positie niet even uitdagend zijn als in de vruchtbare periode van het existentialisme? Zijn de thema's van Geweld zo schaars, dat alleen een Bond (Gered of Ho ge Noorden) dan wel een Hopkins (dat verhaal van jou) er drama- stof in vinden. Is zelfs de westerse welvaart, die enerzijds het schrij ven sociaal makkelijker maakt dan ooit, maar die anderzijds lang zamerhand een bijna verstikkende vorm van „geluk" gaat worden, geen thema voor tientallen eigen tijdse drama's? Om nog te zwij gen van kleinigheden als discrimi natie, genocide, of zomaar „kleine burgerlijke probleempjes" als oud worden, woningnood, celibaat, ge neratieconflicten en som maar op. Maar er is momenteel zelfs niet de Kafka, die de angstvisioenen rond om verstikkende bureaucratie ge stalte geeft. Waarom schelden we dan eigenlijk op dat rotte toneel? C. NICOLAJ (Van onze filmredactie) DEN HAAG Het komt wel meer voor dat topcameramannen in de regiestoel gaan zitten, maar zelden heeft zo iemand met zijn eerste film dan al zoveel te vertellen als Haskell Wexler. „Medium Cool" (Het Koele Oog) zoals zijn regiedebuut heet, geeft een schokkend beeld van Amerika; van de armoede, van Black Power en van de demonstraties voor vrede in Vietnam, die meestal weinig vreedzaam eindigen in een forse kloppartij tussen politie en demonstranten. Wexler laat dat in „Medium Cool" een film, die over enkele maan den in Nederland in rouloatie gaat zien door de ogen van een cynische t.v.-cameraman, die naarmate de film vordert meer en meer zijn onverschillige houding tegenover geweld en gewelddadige dood laat varen. 55 De Amerikaanse regisseur-cameraman Haskell Wexler tijdens een persconferentie in verband met de Nederland se presentatie van zijn film „Medium Cool" (Het Koele Oog). De lange grijze Wexler bij een bliksembezoek aan Nederland even te spreken heeft het allemaal van dichtbij meegemaakt. Hij filmde tij dens de rellen in Grants Park gedu rende de democratische conventie in Chicago anno 1968 en ondervond aan den lijve de gevolgen van het nieuwe soort gas, dat de politie tijdens de de monstraties gebruikte, maar wist de zware camera met zijn unieke me ters film in veiligheid te brengen. „In „Medium Cool" heb ik niet meer dan 12 a 13 seconden van werkelijk ge weld laten zien. Dat was ook niet no dig, want de Amerikaan had het alle maal al op de televisie uitgebreid voorgeschoteld gekregen", zegt de 48- jarige regisseur-cameraman. „Het ergste isi dat men door de tv in Amerika zo aan geweld gewend is geraakt, dat men er bijna immuun voor is geworden. Ik heb ze met mijn film wakker willen schudden. Zacht jes, want hoe harder je ze aanpakt, des te sneller gaan ze je van overdrij ving beschuldigen. Je moet de toe schouwer zelf laten ontdekken, ze moeten er niet mee om de oren ge slagen worden. Vergeet niet, dat bij veel van de demonstraties nogal eens wat komedie komt", zegt hij. „Niet dat ik twijfel aan hun eerlij ke bedoelingen, maar ze zijn er om dat ze dan in het nieuws komen met hun protesten. Amerika is de Viet- nam-oorlog zat. Niet alleen de pa cifisten, ook de gewone burgers en de jongens in dienst. Daar moet nu gauw een eind aan komen". „En neem nu eens het negerpro bleem", vervolgt hij, „vroeger heb ik veel vrienden onder de negers ge had. Ik heb ze nog, maar hun hou ding is veranderd. Die is veel agres siever geworden. Soms voel ik me zelfs door hen bedreigd. Alleen een negerwijk ingaan als blanke, zien zij als een provocatie". „En dan de politici. Het zijn acteurs geworden, die tekstschrijvers, spraak- leraren en grimeurs in vaste dienst hebben. Zij proberen een image op te bouwen voor het publiek. Het erg ste is, dat je niet meer aan het ui terlijk kunt zien wat nu eigenlijk de boosdoeners zijn. Ze dragen meest al nette overhemden, zien er keurig verzorgd uit en spreken grammati caal perfect Engels of Russisch. Het zijn vaak gestudevrde lieden, die wa pens uitvinden om machtiger te zijn dan de tegenstander. Er is maar één woord, dat onze samenleving karak teriseert en dat is: schijnheilig". Hoewel uiterlijk kalm, is het duide lijk, dat Haskell Wexler met zijn doordringende ogen meent wat hij zegt. „Neem mijn zoontje van 14 jaar bijvoorbeeld. Die heeft in zijn jonge leven al zo'n 2000 doden gezien en hij is volkomen afgestompt. Een do de meer of minder op de televisie doet Hem niets. (ADVERTENTIE) is het adres Nieuwedlepstraat 1 TERNEUZEN Wexler, die als cameraman zijn sporen verdiende met „Wie is er bang voor Virginia Woolf", „In the heat of the night" en de „Thomas Crown affair" heeft ook 'n uitgespro ken mening over de regisseurs waar hij mee werkte. „Het zijn vrijwel al lemaal 40 karaats bruten in hun op treden. Ik heb me wel eens afge vraagd of dat niet wat vriendelij ker kon, maar dat schijnt van niet". „Mike Nichols, waar ik nu niet meer bevriend mee ben, is overigens 'n voortreffelijk vakman. In zijn eer ste film „Virginia Woolf", leerde hij dagelijks meer over filmregie, dan een ander in zijn hele leven: Zelf geef ik er de voorkeur san als re gisseur ook een eigen camera te be dienen. Dat is natuurlijk een zware opgave en je spelregie heeft eronder te lijden, maar daar staat tegenover dat je niet zo gauw wordt afgeleid door de dingen om je heen en zelf door de lens kunt bekijken wat er in je beeld komt. Cameramannen kun nen het overigens de regisseur bijzon der lastig maken als zij dat willen. Een soort lijdelijk verzet". Of de vakbonden van Hollywood hem niet dwarszitten nu hij zowel cameraman als regisseur is? „Ik ben in beginsel voor vakbon den. Ze beschermen de werknemer tegen uitbuiting. Maar tegenwoordig zijn ze veel te groot geworden, vee) te machtig. Ze zijn het belang van de kleine man, die ze heeft opgericht, vergeten en hebben nu alleen maar hun machtpositie op het oog". NOS. NOT 10.45 KIJK, ALS JE TEKENT, ZIE JE MEER 11.10 ZULLEN WE ER EEN EIND AAN MAKEN? 11.35 WALTER AND CONNIE 12.00 SLUITING NOS 15.55 VOETBAL Herman Kuiphof geeft vanuit het Walter Ulbricht Stadion te Oost Berlijn een verslag van het eerste treffen tussen de Oost-Duitse kampioen Vorwarts Berlin en landskampioen Fey- enoord in de kwartfinale van de Europabeker 1. 17.45 SLUITING 18.00 VOETBAL Herhaling van de voetbalwed strijd Vorwarts BerlinFey- enoord. CVK - IKOR - KRO - RKK 19.30 KENMERK 20.00 JOURNAAL 20.20 POLITIEKE UITZENDING ARP NOS 20.30 STICHTING SOCUTERA Een filmpje over het Leger des Heils 20.35 PEAU DE BANANE Een Franse film uit 1963 over de oplichters, die opgelicht moeten worden. 22.10 PERSOONLIJK 22.35 KUNSTRIJDEN (Kleur) 23.15 JOURNAAL 23.20 SLUITING. VARA 17.00 OLLES SKITOCHT 17.30 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (K;.eur) 18.55 JOURNAAL VARA 19.04 MIDWEEK Jongeren-programma 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 BELLEVUE (Kleur) 21.00 DIT IS HET BEGIN 22.05 HIRO-MAGAZINE 22.25 JOURNAAL NOS TELEAC 22.30 VAMOS A VER (les 6) 23.10 STUDEREN 23.40 SLUITING 16.30 SCHOOLTELEVISIE 17.30 JEVANJONG Woensdag 4 maart HILVERSUM I 402 m VARA: 12.00 Moderne muziek (gr.) 12.25 Stereo: Metropole-orkest met zangsoliste: amusementsmuziek 12.54 Voor het platteland. 13-00 Nws. 13.11 Actualiteiten 13.25 Stereo Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Jazz band 14.35 Stereo: Een kerfje op de revolver, hoorspel. 15.15 In de Toon zaal: muziek door en voor de jeugd. NOS: 15.50 Samenvatting le helft voetbalwedstrijd C.Z. Jena - Ajax. (Van 16.00-1645 Flitsen van de 2e speelhelft). 15.57 Reportage voetbal wedstrijd Vorwarts BerlinFedjen- oord. (16.46 Nieuws; 16.49 Samenvat ting 2e helft C.Z. Jena - Ajax). VA RA: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. Politieke Partij: 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. VARA. 18.30 Ste reo: Klink Klaar zonder nonsens- 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands week overzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal en instrumentaal ensemble met zang solist. 20.10 Nederlands cabaret op de plaat. 20.25 Plaats Gevonden: ge varieerd programma uit Groningen. 21.15 Vragenvuur 21.35 Stereo: Melo dieën Express 22.00 Letter-Grepen: Literair programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22-43 Actualitei ten. 22.55 Stereo: Moderne kamermu ziek 23.20 Stereo: Trompet en piano moderne muziek. 23.35 Stereo: Twee piano's: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n 298 m KRO: 12.00 Stereo: Van Twaalf tot twee, gevarieerd programma (12.22 Wij van het land; 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar NCRV 14.15 Radiophilharmonisch orkest en solist: moderne muziek (gr.) 14.35 Stereo: Klassieke muziek (gr.) 15.00 In 't zilver: een programma voor ou dere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ieners. 17.50 Overheidsvoorl.: Terzake. In formatie in kort bestek. 18-00 Coun try and western rubriek 18.30 Nws. (Van onze showredactie) LONDEN De Engelse popgroep Traffic 'is weer bij elkaar. In decem ber 1968 had de leider van de groep Stevie Winwood de groep verlaten omdat er onenigheid was ontstaan over muzikale ideeën. Hij ging daarna meespelen in en kele nieuwe groepen zoals Blind Faith en Airforce, die wel bekend werden (alleen al om het feit dat Stevie Winwood er in zat) maar nooit het niveau van de oude com binatie Traffic haalden. Later bleek dat hij contractueel nog verplicht was om twee elpee's op het Island-label te maken. Met Chris Wood en Jim Capaldi begon hij weer te oefenen. Gaandeweg werden de muzikale ge schillen bijgelegd en maakte de groep bekend weer te proberen twee el pee's van echte Traffic-allure te ma ken. 19.30 ZANDMANNETJE 19.35 OPENBAAR KUNSTBEZIT 19.45 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 POP-EÏE Rechtstreeks vanuit het Ame rikaans Theater. 21.05 PANORAMA 21.50 WERELDKAMPIOEN SCHAPPEN KUNSTRIJDEN OP DE SCHAATS Reportage van de wereldkam pioenschappen kunstrijden te Ljubljana. 22.30 NIEUWS 17.25 NIEUWS 17.30 FEU VERT 18.5 i BIBLIOTHèQUE Literaire uitzending van Geor ges Renoy. 19.25 BéBé ANTOINE 19.30 SEBASTIEN ET LA MART MORGANE 20.00 JOURNAAL 20.30 AUJOURD'HUI Internationaal actualiteiten magazine 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBE- RICHT 20.15 HET RODE WIRTSCHAFTS- WONDER. De industriële macht van de D.D.R 21.00 DE WERELDKAMPIOEN SCHAPPEN KUNSTRIJDEN (Kleur). Vandaag de Kür voor paren. 22.30 JOURNAAL EN COMMEN TAAR EN WEERBERICHT 17.30 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 17.35 MOSAIK 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WESTLICHT VON SANTA Fé. 19.10 JOHN KINGS AVONTUUR Spa' met poppen 19.45 HEUTE 20.15 ZDF-MAGAZIN 21.00 DE DUIVEN AFFAIRE Tv-film van James Saunders. 22.20 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 18.41 Actualiteiten NOS: 19.00 Open baar kunstbezit ORDE VAN VRIJ METSELAREN/: 19.10 Vraaggesprek NOS 19.20 Verbond van Nederlandse werkgemeenschappen, gesprek. 19.35 Geen onderdaan maar burger: een reeks van uitzendingen over de staat kundige vorming van de Nederlan der. 19.50 Programma voor blinden en slechtzienden. 20.00 Stereo: Om roeporkest en solist: moderne muziek, In de pauze: 20.40 - 21.00 Fermate, een luchtig pauzeprogramma. 22.00 Vonken onder de as, een serie pro gramma's over Nederlandse volks verhalen en volksgebruiken- 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementsoverzicht. 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister' lichte grammofoonmuziek en reportages. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM ni 240 m en FM (12.00 Nieuws) AVRO: 13.00 Nws. 13.93 Radiojournaal 13.06 Zet 'm op vrolijk platenprogramma (14.00 Nws) 15.00 Nieuws 15.03 Arbeidsvitaminen populair verzoekplatenprogramma 16.00 Nieuws. 16 03 Gimmick: licht platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppo- logy: toppertips en countryhits. BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek (12.40-12.48 Weerbericht, me dedelingen en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buitenlands perso verzicht 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13-20 Tafelmuziek 14.00 Nieuws 14.03 Sch.- radio (15.00-15.03 Nieuws) 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten 16,09 Amusementsmu ziek 16.30 Volksmuziek uit Roemenië 17.00 Nieuws, weerbricht en mede delingen. 17.15 Jazzmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws 18.03 Popmuziek voor de soldaten 18-20 Lekenmoraal en -filosofie 18.50 Sport 18.55 Taai- wenken 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Pedagogische lezing. 20.00 Ope rettemuziek. 21.15 I ternationaal Fes tival van de Lichte Muziek 1969. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kun sten. 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00 Nieuws) 23.40-23-45 Nieuws. Donderdag 5 maart HILVERSUM I 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek 8.00 Nieuws 8.11 Ra- diojournaa, 8.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek (vervolg) (8,30-8.33 De Groenteman) 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Parels der muziek: ou de, klassieke en modieme muziek, (gr.). 9.35 Waterstanden 9.40 School radio 10.00 Voor de kleuters- 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.92 Nieuws). 11.30 Rondom 12: program ma voor de vrouw (11.55 Beursbe richten). HILVERSUM n 298 m. KRO: 7.00 Nieuws VI Het Leven de woord. 7.16 Badinerie: klassieke muziek (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws) 8.30 Nieuws 832 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw) NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.20 Ste reo: Muziek uit de Barok (opn.) KRO: 11.00 Nieuws 11.03 Voor de zie ken. 11.54 Bericht Vastenaktie 11.55 Mededelingen. HILVERSUM Hl 240 m en FM NCRV: 9.00 Nieuws 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu. 10.00 Nieuws. 10 03 Muziek bij de koffie (11.00 Nws) 3722 „Hier, goede vriend! Ruit! Snuif op!" kraait de dikkerd, ter wijl hij een medicijnfles uit zijn zak diept en hem ontkurkt onder de neus van de duizelige lansknecht. „Een aftreksel van mestkeverlarven en brand netels, het beroemde middel tegen hoofdpijn en duizelingen, dat reeds door de geniale Hippocrates werd aangewendEn, terwijl de arme lansknecht vol walging zijn neus dichtknijpt voor de stinkende dampen, die uit de fles opstijgen, glipt Aj;am, ongezien achter de openstaande deur het vertrek van Doctor Ambrosius binnen. Handig verbergt de ridder zich achter de grote kast. Vanuit de gang hoort hij de driftige stem van de lansknecht. „Man, bespaar me je stinkende drankjes, ik heb geen tijd te verliezen Eén der gevangenen is ontsnapt en zwerft nu door het kasteelDan hoort Aram de lansknecht hard weglopen en Doctor Ambrosius komt het vertrek weer binnen en slaat de deur met een nijdige slag dicht. „Ondankbare blaaskaak foetert de kleine geleerde. „Hij beseft blijk baar niet, welk een voorrecht het is, met dé grote Ambrosius in contact te komen". „Misschien vond hij het contact wat te hevig", zegt Aram luid en lachend treedt hij uit zijn schuilhoek tevoorschijn. 3822 Eén ogenblik staart de kleine geleerde sprakeloos naar zijn on verwachte bezoeker. „Maar.... maar dat is Aram, mijn vriend van jaren terug roept hij dan uit. „Aram, met wiens hulp ik indertijd in Genua de magiër Morgan bij de neus namHa, weet je het nog, dat was nog eens een avontuurMaar goede vriend, hoe kom je hier verzeild?" Aram ver telt in korte bewoordingen zijn belevenissen van de afgelopen dagen. „Hmjuist", mompelt Doctor Ambrosius dan, „maar wat ben je nu van plan? Je zit hier, vrees ik, als een rat in de val„Ik moet Crithons zuster sprekenzegt Aram vastbesloten. Ik vrees, dat de kortzichtige wijze, waarop zij zich door die schurk Avidis laat leiden, haar en haar volk nood lottig zal worden. Zij moet tot het inzicht gebracht worden, dat regeren niet heersen is, zoals haar broeder Crithons tot zijn schade ondervond, maar dienen „Santa Damianus kraait de dikkerd en hij werpt met een wanhopig gebaar zijn korte armpjes in de lucht. „Vrouwe Viola acht U verantwoor delijk voor de dood van haar broeder en gij hebt desondanks de brutaliteit om haar een lesje in staatszaken te willen geven!! Je bent onverbeterlijk, jonge vriend Maar tja, als je er op staatIk, als hofarts, zie wel een kansje om je haar kamer binnen te smokkelen O 1/9 Q. m LU OG O ©PIB 1 1 (ontMSiii

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 13