Gevraagd met spoed: dramaschrijvers
Van cameraman
tot regisseur
1
Haskell Wexler gooit hoge ogen met ..Het Koele Oog
ki jk naar
luister naar
ARAM
MmiiMlBÊ
Voor gebak
SMIDT'S
Traffic weer
bij elkaar
j
Agressie
Banketbakkerij
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
JOSEPHINE
X
■o
X
m JOSEPHINE
WOENSDAG 4 MAART 1970
DE VRIJE ZEEUW
Het Nederlands toneel is iets
nieuws aan het baren. Men bezint
zich een andere" toekomst, men
discussieert, men valt uiteen of
richt nieuwe groepen op, men
maakt plannen. Bij sommige groe
pen is het zelfs al zo, dat er per
week meer manuren gaan zitten in
de groepsdiscussies dan in de repe
tities. Kortom, met de stok van de
Tomaat en van sommige kranten
achter de deur, heeft men de ba-
renssweeën verhevigd ingezet. Men
perst en steunt en perst maar als
het toneel nu eens niet zwanger
zou blijken? Als er niets wezenlijks
te baren zou zijn omdat de schrij
ver tekort is geschoten in zijn be-
vruchtingswerk? Want al wil men
dat nu bij alle discussies wel ver
geten: de vernieuwingen in de
kunst plegen te beginnen bij de
scheppende kunstenaars. En als
die toevallig hun tijd mee hebben
vinden zij de her-scheppende kun
stenaars die hun nieuwe kunst
vorm gestalte of klank geven.
Soms moeten zij echter jaren
wachten tot de her-scheppende
kunst de waarde en mogelijkheid
van die hun tijd vooruit zijnde kun
stenaars ontdekt en waarmaakt.
Als men de toestand van nu be
kijkt vanuit het schrijversaanbod,
is er weinig reden om te denken
dat er veel nieuws uit de bus kan
komen. Natuurlijk, men kan een
totaal ander toneelbestel construe
ren. Maar dat betreft hooguit het
artiestiek en sociaal klimaat waar
in en waaruit de her-scheppende
kunstenaar, de acteur, kan wer
ken. Dat heeft alleen zin als daar
door werk aan bod komt, dat in het
huidige bestel ongespeeld moet
blijven. Zoals ook de op te richten
experimentele groepjes alleen zin
vol een nieuw soort acteurs kun
nen „maken" als daardoor drama
gespeeld kan worden waarvoor
momenteel het „instrument" nog
niet bestaat. Al blijft ook hier de
vraag van kip en ei, want in de
moderne muziek zijn het de com
ponisten die nieuwe klanken uit
vinden, waarvoor dan ter zijner
tijd wel de instrumenten aange
past of gevonden worden. Omdat
zoals gezegd werkelijke vernieu
wingen in de kunst in de eerste
plaats van de scheppende kunste
naars komen. En waar zijn dan
vandaag de grote vernieuwers? Is
er een opkomende generatie absur
disten zoals vijftien jaar geleden
de Ionesco's, Becketts of Ada-
mofs? Is er een nieuwe genera
tie van Boze Jone Mannen zoals
Osborne, wiens Omzien in Wrok al
veertien jaar achter ons ligt? Is
er een nieuwe school van drama-
dichters zoals Elliot, Fry of Dylan
Thomas? Is er zelfs een vernieu
wing in de school van realisten, te
beginnen met O'Neill, via Arthur
Miller en Tennessee Williams uit
mondend in de Albee's van van
daag? Is er in de jongste „ver
nieuwing", die van de documen
taire drama's, na stukken als Het
Onderzoek (Weiss), De Zaak Op-
penheimer (Kipphardt) of De
Plaatsbekleder (Hochhut), nog zo
erg veel opvallends en beklijvends
aan bod gekomen?
Alleen al uit deze overigens zeer
onvolledige vraagstelling moge
blijken dat het antwoord „nee" is.
In geheel de wereld zoeken grote
regisseurs zich duf naar belangrijk
nieuw werk. Dat is er nog wel,
maar mondjesmaat. En daarom
ook zijn de laatste nu zo hevig
aangevallen speelseizoenen in
Nederland tegenvallers geweest.
Kijk het lopend repertoire. Hugo
Claus, gode zij dank, weer hevig
productief na jaren van „zwijgen":
Vrijdag, en De Spaanse Hoer. Dan
is er de uitspringer van Crowley
met Jongens onder elkaar. Er is,
uitdagend en misschien zijn tijd
vooruit, Peter Handke met b.v.
Kaspar. Maar eigentijdse werken
als Dat verhaal van jou (Hopkins)
Toller (Dorst), De Bakker
(Anouilh), Kamerduel (Walser)
Stilte (inter) of De Duivels (Whi
ting), blijken even zovele tegenval
lers. Er is De Smalle Weg naar het
Hoge Noorden van Bond, wiens
„Gered" wordt hervat. Maar voor
het overige blijken de Nederlandse
groepen, net als in het buitenland,
het te moeten hebben van hervat
tingen zoals Oom Wanja, De Huis
bewaarder, De Gijzelaar, of het al
tijd interessante, altijd veilige
klassieke repertoire met Shake
speare voorop. Zelfs in het vooruit
strevende werk, zoals met name
Studio dat beleed, is men na Hoera
Amerika en na De Tuin der Lusten
letterlijk uit arren moede terecht
gekomen bij werkjes als Hunka
Hunka of Drie maal USA Waar
niet is, verliest zelfs een experi
menteel gezelschap z'n recht.
Waarom is er zo weinig aanbod
van stukken die inhoudelijk van be
lang en vernieuwend zijn? Het ant
woord is te zijner tijd aan de his
torici. Want uitdagende thematiek
is er genoeg. Of zou de bezinning
van de mens op zijn huidige filoso
fische positie niet even uitdagend
zijn als in de vruchtbare periode
van het existentialisme? Zijn de
thema's van Geweld zo schaars,
dat alleen een Bond (Gered of Ho
ge Noorden) dan wel een Hopkins
(dat verhaal van jou) er drama-
stof in vinden. Is zelfs de westerse
welvaart, die enerzijds het schrij
ven sociaal makkelijker maakt
dan ooit, maar die anderzijds lang
zamerhand een bijna verstikkende
vorm van „geluk" gaat worden,
geen thema voor tientallen eigen
tijdse drama's? Om nog te zwij
gen van kleinigheden als discrimi
natie, genocide, of zomaar „kleine
burgerlijke probleempjes" als oud
worden, woningnood, celibaat, ge
neratieconflicten en som maar op.
Maar er is momenteel zelfs niet de
Kafka, die de angstvisioenen rond
om verstikkende bureaucratie ge
stalte geeft. Waarom schelden we
dan eigenlijk op dat rotte toneel?
C. NICOLAJ
(Van onze filmredactie)
DEN HAAG Het komt wel meer voor dat topcameramannen in de
regiestoel gaan zitten, maar zelden heeft zo iemand met zijn eerste
film dan al zoveel te vertellen als Haskell Wexler. „Medium Cool"
(Het Koele Oog) zoals zijn regiedebuut heet, geeft een schokkend
beeld van Amerika; van de armoede, van Black Power en van de
demonstraties voor vrede in Vietnam, die meestal weinig vreedzaam
eindigen in een forse kloppartij tussen politie en demonstranten.
Wexler laat dat in „Medium Cool" een film, die over enkele maan
den in Nederland in rouloatie gaat zien door de ogen van een
cynische t.v.-cameraman, die naarmate de film vordert meer en meer
zijn onverschillige houding tegenover geweld en gewelddadige dood
laat varen.
55
De Amerikaanse regisseur-cameraman Haskell Wexler tijdens een persconferentie in verband met de Nederland
se presentatie van zijn film „Medium Cool" (Het Koele Oog).
De lange grijze Wexler bij een
bliksembezoek aan Nederland even
te spreken heeft het allemaal van
dichtbij meegemaakt. Hij filmde tij
dens de rellen in Grants Park gedu
rende de democratische conventie in
Chicago anno 1968 en ondervond aan
den lijve de gevolgen van het nieuwe
soort gas, dat de politie tijdens de de
monstraties gebruikte, maar wist de
zware camera met zijn unieke me
ters film in veiligheid te brengen. „In
„Medium Cool" heb ik niet meer dan
12 a 13 seconden van werkelijk ge
weld laten zien. Dat was ook niet no
dig, want de Amerikaan had het alle
maal al op de televisie uitgebreid
voorgeschoteld gekregen", zegt de 48-
jarige regisseur-cameraman.
„Het ergste isi dat men door de tv
in Amerika zo aan geweld gewend is
geraakt, dat men er bijna immuun
voor is geworden. Ik heb ze met mijn
film wakker willen schudden. Zacht
jes, want hoe harder je ze aanpakt,
des te sneller gaan ze je van overdrij
ving beschuldigen. Je moet de toe
schouwer zelf laten ontdekken, ze
moeten er niet mee om de oren ge
slagen worden. Vergeet niet, dat bij
veel van de demonstraties nogal
eens wat komedie komt", zegt hij.
„Niet dat ik twijfel aan hun eerlij
ke bedoelingen, maar ze zijn er om
dat ze dan in het nieuws komen met
hun protesten. Amerika is de Viet-
nam-oorlog zat. Niet alleen de pa
cifisten, ook de gewone burgers en de
jongens in dienst. Daar moet nu gauw
een eind aan komen".
„En neem nu eens het negerpro
bleem", vervolgt hij, „vroeger heb
ik veel vrienden onder de negers ge
had. Ik heb ze nog, maar hun hou
ding is veranderd. Die is veel agres
siever geworden. Soms voel ik me
zelfs door hen bedreigd. Alleen een
negerwijk ingaan als blanke, zien zij
als een provocatie".
„En dan de politici. Het zijn acteurs
geworden, die tekstschrijvers, spraak-
leraren en grimeurs in vaste dienst
hebben. Zij proberen een image op
te bouwen voor het publiek. Het erg
ste is, dat je niet meer aan het ui
terlijk kunt zien wat nu eigenlijk de
boosdoeners zijn. Ze dragen meest
al nette overhemden, zien er keurig
verzorgd uit en spreken grammati
caal perfect Engels of Russisch. Het
zijn vaak gestudevrde lieden, die wa
pens uitvinden om machtiger te zijn
dan de tegenstander. Er is maar één
woord, dat onze samenleving karak
teriseert en dat is: schijnheilig".
Hoewel uiterlijk kalm, is het duide
lijk, dat Haskell Wexler met zijn
doordringende ogen meent wat hij
zegt. „Neem mijn zoontje van 14 jaar
bijvoorbeeld. Die heeft in zijn jonge
leven al zo'n 2000 doden gezien en
hij is volkomen afgestompt. Een do
de meer of minder op de televisie
doet Hem niets.
(ADVERTENTIE)
is het adres
Nieuwedlepstraat 1
TERNEUZEN
Wexler, die als cameraman zijn
sporen verdiende met „Wie is er
bang voor Virginia Woolf", „In the
heat of the night" en de „Thomas
Crown affair" heeft ook 'n uitgespro
ken mening over de regisseurs waar
hij mee werkte. „Het zijn vrijwel al
lemaal 40 karaats bruten in hun op
treden. Ik heb me wel eens afge
vraagd of dat niet wat vriendelij
ker kon, maar dat schijnt van niet".
„Mike Nichols, waar ik nu niet
meer bevriend mee ben, is overigens
'n voortreffelijk vakman. In zijn eer
ste film „Virginia Woolf", leerde hij
dagelijks meer over filmregie, dan
een ander in zijn hele leven: Zelf
geef ik er de voorkeur san als re
gisseur ook een eigen camera te be
dienen. Dat is natuurlijk een zware
opgave en je spelregie heeft eronder
te lijden, maar daar staat tegenover
dat je niet zo gauw wordt afgeleid
door de dingen om je heen en zelf
door de lens kunt bekijken wat er in
je beeld komt. Cameramannen kun
nen het overigens de regisseur bijzon
der lastig maken als zij dat willen.
Een soort lijdelijk verzet".
Of de vakbonden van Hollywood
hem niet dwarszitten nu hij zowel
cameraman als regisseur is?
„Ik ben in beginsel voor vakbon
den. Ze beschermen de werknemer
tegen uitbuiting. Maar tegenwoordig
zijn ze veel te groot geworden, vee)
te machtig. Ze zijn het belang van de
kleine man, die ze heeft opgericht,
vergeten en hebben nu alleen maar
hun machtpositie op het oog".
NOS. NOT
10.45 KIJK, ALS JE TEKENT, ZIE
JE MEER
11.10 ZULLEN WE ER EEN EIND
AAN MAKEN?
11.35 WALTER AND CONNIE
12.00 SLUITING
NOS
15.55 VOETBAL
Herman Kuiphof geeft vanuit
het Walter Ulbricht Stadion te
Oost Berlijn een verslag van
het eerste treffen tussen de
Oost-Duitse kampioen Vorwarts
Berlin en landskampioen Fey-
enoord in de kwartfinale van
de Europabeker 1.
17.45 SLUITING
18.00 VOETBAL
Herhaling van de voetbalwed
strijd Vorwarts BerlinFey-
enoord.
CVK - IKOR - KRO - RKK
19.30 KENMERK
20.00 JOURNAAL
20.20 POLITIEKE UITZENDING
ARP
NOS
20.30 STICHTING SOCUTERA
Een filmpje over het Leger des
Heils
20.35 PEAU DE BANANE
Een Franse film uit 1963 over
de oplichters, die opgelicht
moeten worden.
22.10 PERSOONLIJK
22.35 KUNSTRIJDEN (Kleur)
23.15 JOURNAAL
23.20 SLUITING.
VARA
17.00 OLLES SKITOCHT
17.30 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(K;.eur)
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 MIDWEEK
Jongeren-programma
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 BELLEVUE (Kleur)
21.00 DIT IS HET BEGIN
22.05 HIRO-MAGAZINE
22.25 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.30 VAMOS A VER (les 6)
23.10 STUDEREN
23.40 SLUITING
16.30 SCHOOLTELEVISIE
17.30 JEVANJONG
Woensdag 4 maart
HILVERSUM I 402 m
VARA: 12.00 Moderne muziek (gr.)
12.25 Stereo: Metropole-orkest met
zangsoliste: amusementsmuziek
12.54 Voor het platteland. 13-00 Nws.
13.11 Actualiteiten 13.25 Stereo
Licht instrumentaal ensemble. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Stereo: Jazz
band 14.35 Stereo: Een kerfje op de
revolver, hoorspel. 15.15 In de Toon
zaal: muziek door en voor de jeugd.
NOS: 15.50 Samenvatting le helft
voetbalwedstrijd C.Z. Jena - Ajax.
(Van 16.00-1645 Flitsen van de 2e
speelhelft). 15.57 Reportage voetbal
wedstrijd Vorwarts BerlinFedjen-
oord. (16.46 Nieuws; 16.49 Samenvat
ting 2e helft C.Z. Jena - Ajax). VA
RA: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws.
18.11 Actualiteiten. Politieke Partij:
18.20 Uitzending van de Pacifistisch
Socialistische Partij. VARA. 18.30 Ste
reo: Klink Klaar zonder nonsens-
19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands week
overzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal
en instrumentaal ensemble met zang
solist. 20.10 Nederlands cabaret op
de plaat. 20.25 Plaats Gevonden: ge
varieerd programma uit Groningen.
21.15 Vragenvuur 21.35 Stereo: Melo
dieën Express 22.00 Letter-Grepen:
Literair programma. 22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen. 22-43 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Moderne kamermu
ziek 23.20 Stereo: Trompet en piano
moderne muziek. 23.35 Stereo: Twee
piano's: moderne muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM n 298 m
KRO: 12.00 Stereo: Van Twaalf
tot twee, gevarieerd programma
(12.22 Wij van het land; 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws 12.41 Actualiteiten;
13.00-13.05 Raden maar NCRV
14.15 Radiophilharmonisch orkest en
solist: moderne muziek (gr.) 14.35
Stereo: Klassieke muziek (gr.) 15.00
In 't zilver: een programma voor ou
dere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03
Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo:
Twien-Popradio voor t(w)ieners.
17.50 Overheidsvoorl.: Terzake. In
formatie in kort bestek. 18-00 Coun
try and western rubriek 18.30 Nws.
(Van onze showredactie)
LONDEN De Engelse popgroep
Traffic 'is weer bij elkaar. In decem
ber 1968 had de leider van de groep
Stevie Winwood de groep verlaten
omdat er onenigheid was ontstaan
over muzikale ideeën.
Hij ging daarna meespelen in en
kele nieuwe groepen zoals Blind
Faith en Airforce, die wel bekend
werden (alleen al om het feit dat
Stevie Winwood er in zat) maar
nooit het niveau van de oude com
binatie Traffic haalden. Later bleek
dat hij contractueel nog verplicht was
om twee elpee's op het Island-label
te maken. Met Chris Wood en Jim
Capaldi begon hij weer te oefenen.
Gaandeweg werden de muzikale ge
schillen bijgelegd en maakte de groep
bekend weer te proberen twee el
pee's van echte Traffic-allure te ma
ken.
19.30 ZANDMANNETJE
19.35 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.45 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 POP-EÏE
Rechtstreeks vanuit het Ame
rikaans Theater.
21.05 PANORAMA
21.50 WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTRIJDEN
OP DE SCHAATS
Reportage van de wereldkam
pioenschappen kunstrijden te
Ljubljana.
22.30 NIEUWS
17.25 NIEUWS
17.30 FEU VERT
18.5 i BIBLIOTHèQUE
Literaire uitzending van Geor
ges Renoy.
19.25 BéBé ANTOINE
19.30 SEBASTIEN ET LA MART
MORGANE
20.00 JOURNAAL
20.30 AUJOURD'HUI
Internationaal actualiteiten
magazine
22.30 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBE-
RICHT
20.15 HET RODE WIRTSCHAFTS-
WONDER.
De industriële macht van de
D.D.R
21.00 DE WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTRIJDEN
(Kleur). Vandaag de Kür voor
paren.
22.30 JOURNAAL EN COMMEN
TAAR EN WEERBERICHT
17.30 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
17.35 MOSAIK
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLICHT VON SANTA Fé.
19.10 JOHN KINGS AVONTUUR
Spa' met poppen
19.45 HEUTE
20.15 ZDF-MAGAZIN
21.00 DE DUIVEN AFFAIRE
Tv-film van James Saunders.
22.20 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
18.41 Actualiteiten NOS: 19.00 Open
baar kunstbezit ORDE VAN VRIJ
METSELAREN/: 19.10 Vraaggesprek
NOS 19.20 Verbond van Nederlandse
werkgemeenschappen, gesprek. 19.35
Geen onderdaan maar burger: een
reeks van uitzendingen over de staat
kundige vorming van de Nederlan
der. 19.50 Programma voor blinden
en slechtzienden. 20.00 Stereo: Om
roeporkest en solist: moderne muziek,
In de pauze: 20.40 - 21.00 Fermate,
een luchtig pauzeprogramma. 22.00
Vonken onder de as, een serie pro
gramma's over Nederlandse volks
verhalen en volksgebruiken- 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementsoverzicht.
22.45 Stereo: X, een sprong in het
duister' lichte grammofoonmuziek en
reportages. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM ni 240 m en FM
(12.00 Nieuws) AVRO: 13.00 Nws.
13.93 Radiojournaal 13.06 Zet 'm op
vrolijk platenprogramma (14.00 Nws)
15.00 Nieuws 15.03 Arbeidsvitaminen
populair verzoekplatenprogramma
16.00 Nieuws. 16 03 Gimmick: licht
platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02
Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppo-
logy: toppertips en countryhits.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek (12.40-12.48 Weerbericht, me
dedelingen en SOS-berichten voor de
schippers) 12.55 Buitenlands perso
verzicht 13.00 Nieuws, weerbericht,
dagklapper en beursberichten. 13-20
Tafelmuziek 14.00 Nieuws 14.03 Sch.-
radio (15.00-15.03 Nieuws) 15.15 Voor
de kinderen. 16.00 Nieuws 16.03
Beursberichten 16,09 Amusementsmu
ziek 16.30 Volksmuziek uit Roemenië
17.00 Nieuws, weerbricht en mede
delingen. 17.15 Jazzmuziek voor de
jeugd. 18.00 Nieuws 18.03 Popmuziek
voor de soldaten 18-20 Lekenmoraal
en -filosofie 18.50 Sport 18.55 Taai-
wenken 19.00 Nieuws, weerbericht en
actualiteiten. 19.40 Lichte muziek.
19.45 Pedagogische lezing. 20.00 Ope
rettemuziek. 21.15 I ternationaal Fes
tival van de Lichte Muziek 1969. 22.00
Nieuws, berichten en De Zeven Kun
sten. 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00
Nieuws) 23.40-23-45 Nieuws.
Donderdag 5 maart
HILVERSUM I 402 m.
AVRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek 8.00 Nieuws 8.11 Ra-
diojournaa, 8.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek (vervolg) (8,30-8.33
De Groenteman) 8.50 Morgenwijding
9.00 Stereo: Parels der muziek: ou
de, klassieke en modieme muziek,
(gr.). 9.35 Waterstanden 9.40 School
radio 10.00 Voor de kleuters- 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.92
Nieuws). 11.30 Rondom 12: program
ma voor de vrouw (11.55 Beursbe
richten).
HILVERSUM n 298 m.
KRO: 7.00 Nieuws VI Het Leven
de woord. 7.16 Badinerie: klassieke
muziek (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei
ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws)
8.30 Nieuws 832 Voor de huisvrouw
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw) NOS: 10.00 Wat heeft dat
kind?, pedagogische lezing. 10.20 Ste
reo: Muziek uit de Barok (opn.)
KRO: 11.00 Nieuws 11.03 Voor de zie
ken. 11.54 Bericht Vastenaktie 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM Hl 240 m en FM
NCRV: 9.00 Nieuws 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen voor
luisteraars van nu. 10.00 Nieuws.
10 03 Muziek bij de koffie (11.00 Nws)
3722 „Hier, goede vriend! Ruit! Snuif op!" kraait de dikkerd, ter
wijl hij een medicijnfles uit zijn zak diept en hem ontkurkt onder de neus
van de duizelige lansknecht. „Een aftreksel van mestkeverlarven en brand
netels, het beroemde middel tegen hoofdpijn en duizelingen, dat reeds door
de geniale Hippocrates werd aangewendEn, terwijl de arme lansknecht
vol walging zijn neus dichtknijpt voor de stinkende dampen, die uit de fles
opstijgen, glipt Aj;am, ongezien achter de openstaande deur het vertrek
van Doctor Ambrosius binnen. Handig verbergt de ridder zich achter de
grote kast. Vanuit de gang hoort hij de driftige stem van de lansknecht.
„Man, bespaar me je stinkende drankjes, ik heb geen tijd te verliezen
Eén der gevangenen is ontsnapt en zwerft nu door het kasteelDan hoort
Aram de lansknecht hard weglopen en Doctor Ambrosius komt het vertrek
weer binnen en slaat de deur met een nijdige slag dicht.
„Ondankbare blaaskaak foetert de kleine geleerde. „Hij beseft blijk
baar niet, welk een voorrecht het is, met dé grote Ambrosius in contact te
komen". „Misschien vond hij het contact wat te hevig", zegt Aram luid en
lachend treedt hij uit zijn schuilhoek tevoorschijn.
3822 Eén ogenblik staart de kleine geleerde sprakeloos naar zijn on
verwachte bezoeker. „Maar.... maar dat is Aram, mijn vriend van jaren
terug roept hij dan uit. „Aram, met wiens hulp ik indertijd in Genua de
magiër Morgan bij de neus namHa, weet je het nog, dat was nog eens
een avontuurMaar goede vriend, hoe kom je hier verzeild?" Aram ver
telt in korte bewoordingen zijn belevenissen van de afgelopen dagen.
„Hmjuist", mompelt Doctor Ambrosius dan, „maar wat ben je nu van
plan? Je zit hier, vrees ik, als een rat in de val„Ik moet Crithons zuster
sprekenzegt Aram vastbesloten. Ik vrees, dat de kortzichtige wijze,
waarop zij zich door die schurk Avidis laat leiden, haar en haar volk nood
lottig zal worden. Zij moet tot het inzicht gebracht worden, dat regeren
niet heersen is, zoals haar broeder Crithons tot zijn schade ondervond, maar
dienen
„Santa Damianus kraait de dikkerd en hij werpt met een wanhopig
gebaar zijn korte armpjes in de lucht. „Vrouwe Viola acht U verantwoor
delijk voor de dood van haar broeder en gij hebt desondanks de brutaliteit
om haar een lesje in staatszaken te willen geven!! Je bent onverbeterlijk,
jonge vriend Maar tja, als je er op staatIk, als hofarts, zie wel een
kansje om je haar kamer binnen te smokkelen
O
1/9
Q.
m
LU
OG
O
©PIB
1 1 (ontMSiii