Wellicht Stradivarius in Breskens waarbij een man man voelt Christelijke groeperingen trekken gezamenlijk op EIGENARES VOOR TACHTIG PROCENT ZEKER 3<£ookboeken AN DE SANDE Oecumenica Halfzware Samson een leeuw van een shag in het vizier Kandidaten Verwoed Schandalig In Sas van Gent WOENSDAG 25 FEBRUARI 1970 DE VRIJE ZEEUW (Van een onzer verslaggevers) BRESKENS „Voor tachtig procent heb ik zekerheid dat dit een echte „Stradivarius" is. Het is altijd een huiverige zaak zoiets te beweren, omdat iedereen die een oude viool op de kop tikt, denkt met een werkstuk van de oude Italiaanse meester te doen te hebben" Dit zegt een voorzichtige antiek handelaar A. van Haren uit Zuidzan- de, die vorig jaar al van de ver meende vondst bij mevrouw Louise Pardoel in Breskens op de hoogte was. In eerste instantie wilde de heer Van Haren niet naar de viool gaan kijken. „Ik kan hier duizenden van die dingen kopen", was zijn commen taar. De geruchten bleven aanhouden en hij nam toch de moeite naar de Boulevard in het vissersdorp te rij den. Daar werd hem met een non chalant gebaar de viool - een studie- exemplaar - getoond. „Direct merkte ik dat die viool best aan Stradivarius (16441737) kan worden toegeschreven. De klankkast, zowel boven als beneden, bestaat uit één stuk hout. Tevens is geen lijm- werk te bekennen en verder bevindt zich in de kast een zgn. etiket met het opschrift Antonius Stradivarius Cremomenius (de woonplaats var de Italiaan) met als jaartal 1715. Dat was voor mij de aanleiding om bij be voegde instanties inlichtingen in te winnen. Een deskundige in Amster dam maakte weinig woorden vuil en zei mij met het apparaat naar de hoofdstad te komen. „Zeker ben je nooit, maar ik zit al vanaf mijn veertiende jaar in het an tiek Pas vorig jaar als handelaar, maar voor die tijd restaureerde ik al lerlei dingen. Bovendien ben ik een verwoed liefhebber van muziek. Als alles klopt, is deze viool veel geld waard. Na 1715 is Stradivarius nl. met twee van zijn zonen violen gaan bouwen. De viool van mevrouw kwam volgens mij in 1715 gereed, aangezien de bouwer gemiddeld 2 jaar over een instrument deed". Al dus vertelde de heer' Van Haren. „Ja, ik heb altijd instinctief gt voeld dat dit geval geld waard is' zegt mevrouw Pardoel, eigenaress van het vermeendezeldzame exem plaar „Ik heb hem nu zo'n vèertiei jaar in huis", zegt zij, terwijl zij me een vlotte beweging het kleine voor werp beetpakt en de stof eraf blaasl waardoor een paar srlaren lossprin gen. „Oorspronkelijk was hij van eet buurman van mij in België. Die mar zat een keer zonder geld en leendt wat van mij. Later kon hij niet terug betalen en gaf mij daarom deze vioo voor de kinderen om er mee te spe len! Zelf had de man - hij is nu doof - het ding tijdens een verhuizing, hij zat in die branche, in Brussel van 'r. zolder meegenomen, gewikkeld in perkament. Toen dacht ik al dat hel apparaat best veel waard zou kun nen zijn Er zijn al een heleboel men sen hier geweest om eens te kijken of ik er afstand van zou willen doen" „Ja, voor vijfhonderd gulden", vult de heer Van Haren aan. „Een schan dalig voorstel". Voorlopig is besloten de viool in een bankkluis op te ber gen en te laten verzekeren. „Nu het in de krant komt dat mevrouw waar schijnlijk een flinke schat in huis heeft, kan je niet voorzichtig ge noeg zijn. Er wordt wel voor minder ingebroken" zegt de heer Van Haren. Hij heeft met de eigenaresse een waterdichte afspraak gemaakt wat betreft de verkoop van de viool. Plan nen om met het geld iets te gaan doen, heeft mevrouw Pardoel nog niet. Of het moet een onderzoek zijn door een goede hartspecialist. „Mijn hart is niet zo best meer, ziet u". Antiekhandelaar A. van Haren en mevrouw Louise Pardoel met haar viool. Een in de kerken nog altijd moei zaam begrip is „financiën". Naast de mythe, dat de kerk rijk zou zijn, de realiteit van onzake lijke tekorten en naast de berg van eisen aan de kerken, een bereidheid tot steun die niet verder reikt dan een schampere aalmoes. Zodra voor al de Nederlander op geestelijk ge bied met geld te maken krijgt, wor den alle normen van zakelijk fat soen overboord gezet, denkt men voor een dubbeltje op de eerste rij te mogen gaan zitten en voor een stuiver zich de meest uiteenlopende kritiek te mogen permitteren. En die kritiek richt zich dan Weer voor namelijk op het geldelijk beheer van de kerk. Het volgende bericht over beheer en besteding van voor ontwikkelings hulp geofferde penningen moge tot een beter geïnformeerd inzicht lei den. En daarbij is het wellicht niet overbodig nog eens te wijzen op de unieke positie, welke de kerken op het vlak van ontwikkelingswerk in nemen. Hun politieke neutraliteit be tekent geen voorwaarden verbonden aan de geboden hulp. Het ontbreken van zakelijk belang garandeert een minimum aan de beruchte strijk stok. De contacten via de Wereld raad voor Kerken met kerken in de ontwikkelingslanden maakt hulp zonder bemoeienis mogelijk. Tenslot te hebben zij een unieke kans t.a.v. de zonodige mentaliteitsverandering in de rijke landen. In het kader van deze mogelijkhe den en daarom ook onontkoombare opdracht, werd eind januari op in stigatie van de Wereldraad een be langwekkende conferentie over ont wikkelingssamenwerking gehouden. Befaamde gasten waren o.m. de be kende Braziliaanse bisschop Helder Camara en de Westduitse minister voor economische samenwerking dr. Erhard Eppler. De conferentie resul teerde in een aantal praktische aan bevelingen, welke nog deze maand door het uitvoerend orgaan van ge noemde Wereldraad in besluiten zul len worden omgezet. De belangrijkste aanbevelingen kunnen als volgt worden samenge vat: twee procent van de kerkelijke inkomsten bestemmen voor ont wikkelingswerk (in de arme èn in de rijke landen) het instellen van een internatio naal fonds voor ontwikkeling met tenminste tien miljoen dollar als beginbedrag; formeren van een coördinerende commissie van deskundigen, waar in arme en rijke landen gelijke lijk zijn vertegenwoordigd; omvorming van bestaande of stichting van nieuwe regionale of nationale organen in de ontwikke lingslanden, die de doorslag zul len geven wat betreft de beste ding; samenwerking met niet-kerkelijke, overheids- en internationale or ganen; I besteding van 25 pet van het be drag, aan beïnvloeding van de publieke opinie in de rijke landen. Aanbevelingen, welke laten zien, dat het de kerken meer dan te voren ernst is zich in te zetten voor ge rechtigheid en welke laten zien, dat zij het verregaand eens zijn met mgr. Helder Camara toen hij zich tijdens een referaat keerde tegen „de ver blinding van de bezittende klasse". 80 procent van de rijkdom ligt thans in de handen van 20 procent van de wereldbevolking. Mgr. Camara: „Is deze 20 pet niet de eigenlijke aanstichter van het geweld en verantwoordelijk voor de uitbar sting van haat, die zich nu ontwik kelt?" en: „Er moet een diepgaande verandering komen in de interna tionale handelspolitiek". Minstens twee consequenties voor de plaatselijke kerk resulteren hier uit. Ten eerste, dat de tijd van aal moezen voorbij is (alsof dat niet al jaren zo is!) en ten tweede dat poli tiek spreken in en vanuit de kerken niet langer uit de weg gegaan mag worden. Noordstraat 57 - Terneuzen - Tel. 2073 Halfzware Samson is gewoon lekkerder. Meer dan veertig lekkere sigaretten uit één pakje Halfzware Samson shag van Theodorus Niemeyer 1.45 <S> (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT Voor het eerst komen de christelijke groe peringen in Sas van Gent, West- dorpe en Philippine bij de Verkie zingen voor de nieuwe gemeente raad van Sas van Gent uit met een gezamenlijke lijst. Die bundeling van kandidaten en programs is er op gericht de bestaande woonker nen tot één krachtige gemeente Sas van Gent te maken. Lijsttrek ker van de confessionele groepe ring W. H. M. Colsen, wethouder van Sas van Gent, zegt: „Wij wil len op de eerste plaats eensgezind streven naar een bestuurskrachti- ge zuidelijke kanaalgemeente. De samenwerking tussen Sas van Gent, Westdorpe en Philippine heeft eerder geleid tot de vorming van de tweede kanaalzonegemeen te naast Terneuzen". Groot-Sas van Gent zal per 1 april rond 9.000 inwoners tellen. Van de dertien raadszetels rekent de confes sionele groepering op zeven zetels, en misschien worden het er acht. Op het ogenblik bezetten de christelijke groeperingen in Sas van Gent, West dorpe en Philippine totaal twintig raadszetels (zes in Sas, zeven in Westdorpe en zeven in Philippine) De kans zit er dus in, dat de confes sionele groepering in de nieuwe ge meenteraad van Sas van Gent de ab solute meerderheid verwerft. De kandidatenlijst telt achttien na men, waarvan 8 van inwoners uil Sas van Gent, vijf uit Westdorpe ei: vijf uit Philippine Als nummer twee op de lijst staat A C. de Beleir. wet houder van Westdorpe en als num mer drie E. L. van Hecke, raadslid van Philippine. De twee laatstge noemden zijn het er over eens. en de heer Colsen deelt hun mening, dat er in Westdorpe en Philippine straks wijkraden dienen te komen. Ook vin den zij het nodig, dat er in genoem de kernen zitdagen komen om de be volking van dienst te zijn. „Wij zullen hiervoor in de nieuwe gemeenteraad met kracht pleiten", zegt de heer Colsen. Er moet hem met betrekking tot die wijk- of dorps raden nog iets van het hart. „Eerst was de PvdA voorstander van drie grote gemeenten in Zeeuwsch-Vlaan- deren en nu zeggen ze op hun ver kiezingsbijeenkomsten, dat er dorps raden moeten komen, omdat de ge meenten na de herindeling te groot zullen zijn. De PvdA heeft, vind ik, geen recht van spreken over Sas van Gent. Dat moeten ze aan de mensen overlaten, die voor de zelfstandigheid van Sas van Gent hebben gevochten. Als het aan de PvdA had gelegen be stond er op 1 april geen gemeente Sas van Gent meer". De heer W. H. M. Colsen De confessionele groepering is bij monde van de heer Colsen sterk ge porteerd voor een verdere industria lisatie in het gebied van Sas van Gent. „Het havenschap Terneuzen moet zo spoedig mogelijk van de grond komen. Sas van Gent moet in dat verband een gelijkwaardige part ner worden". Westdorpe en Philippine - rekenen erop, dat zij op het gebied van recre atie, onderwijs en sport, gelijkwaar dig gesubsidieerd zullen worden. Wat betreft de woningbouw is de heer v. Hecke van mening, dat het hoog tijd wordt, dat er in Philippine meer ac- 'iviteit aan de dag wordt gelegd. „We hebben wel een uitbreidings plan, maar daar is tot dusver niet veel van terechtgekomen". Wensen te over dus voor de confessionele groepering in de nieuwe Sasse ge meenteraad.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 6