ZEEUWS HOOFDSTUK IN NATIONALE ONTWIKKELING HEET: „ZEEHAVENS" POCKET- Gevaren eerder theoretisch dan praktisch in raffinaderij Gerucht: Als je 'n magazijn van 5 tot 20 mille nodig hebt moet je niet naar Bruynzeel gaan Gelooft u'took? kiezen voor de zeeuwse toekomst v.vv.v.w.v boeken Vereniging Milieuhygiëne stelt vragen: BRUYNZEEL MONTA MAGAZIJN SYSTEMEN 1945 1959 Havenspecialiteit Stadsontwikkeling Zeehavens Sociaal-cultureel Kritisch begeleiden VAN DE SANDE /.v.v.v.v.v. Barnard gaat in de V.S. werken V erkiezingsstrijd in Oostburg doet Amerikaans aan Ingebroken bij Raiffeisenbank in Borsele WOENSDAG 25 FEBRUARI 1970 DE VRIJE ZEEUW In het begin van de jaren zestig is voor Zeeland het keerpunt der tijden aangebroken. Hondcrdvijf- tig jaar probleemgebied liggen dan achter ons. In het derde kwart van de vorige eeuw kwani de eerste industrialisatiegolf over ons land, bijna vijftig jaar na Bel gië en Noord-Frankrijk. Zeeland doet daaraan nauwelijks mee. Een nieuwe beweging van indus trie-ontwikkeling trekt door Neder land als het na 1945 voor een revo lutionaire omschakeling komt te staan door het verlies van de kolo niën en door de hoge geboortegolf. Weer komt onze provincie achter aan. Zij wordt niet aangewezen als probleemgebied, als dit omtrent 1952 met verschillende andere ge westen wel gebeurt- Zeeland is trouwens niet direct rijp voör de industrie. De kerken, de landbouw en de bestaande indus trie verzetten zich; het openbaar bestuur is niet positief gestemd. De provincie is voorts te verbrokkeld, zodat de gescheiden arbeidsmarkten te klein zijn om vestiging van be drijven aantrekkelijk te maken. In 1959 wordt Zeeland stimule ringsgebied met al spoedig als ker nen: Terneuzen, Vlissingen-oost, Goes, Zierikzee en Sint Maartens dijk. De tijden van Dow, Hoechst, Bil- liton, Hercules, Péchiney en de kernenergiecentrale breken aan. Is deze keuze juist?. Tussen 1945 en heden is duidelijk gebleken dat de „normale" binnen landse industrie weinig naar Zee land trekt. Philips-Terneuzen, AKF- Goes en Smit-F-olnes-Zierikzee zijn uitzonderingen, evenals de kleine be drijven die zich ook in Sint Maar tensdijk vestigden. Zij zullen geen ejnd maken aan het groeiende proces, van ontvolking. De toenemende problemen in ove rig Nederland: het noorden, Lim burg, Twente bijvoorbeeld, maken het nodig de inlandindustrie daar heen te sturen. De regering doet dat ook. Meer en meer wordt dit een kwestie van regionale speciali satie; De specialiteit van Zeeland ligt op het terrein van de Zeehavens. Het regeringsbeleid is er op gericht het Westerscheldebekken in te richten als derde complex naast Rijn- en IJmond. Er zijn talloze uitspraken dat Rijnmond planologisch aan een af ronding toe is, dat wil zeggen, dat de Westerschelde moet, - presteren Drs. M. C. Verburg Door Drs. M. C. Verburg Directeur ETI voor Zeeland Lid der Eerste Kamer. De uitvoering van het Deltaplan nog acht jaar! is trouwens ook een sterk drijvende kracht Ook je omvangrijke stadsontwik kelingsplannen zijn anticipaties, die niet gemakkelijk zijn terug te draai- Zij zijn trouwens noodzakelijk, ge zien de eisen die de moderne mens aan zijn woonstede stelt. De belang rijkste programma's kunnen worden aangeduid met de gehanteerde toe komstige inwonertallen. 1970 1980-'85 Vlissingen- Middelburg 71.000 100.000 Terneuzen 22.000 40.000 Goes 18.000 36.000 Axel 9.000 12.000 tot 14.500 Hulst 0-700 10.000 Zierikzee 7.800 11.000 Het winkelapparaat, de parkeer terreinen en de sociaal-culturele voorzieningen worden in dit per spectief gezien. Terugdraaien is uit gesloten en niet wenselijk. Ook de vele dorpen, die zich sedert de in dustriële herleving redelijk ontwik kelen, zijn met dat proces gediend. De ontwikkeling van het bevolkings cijfer is in dit licht nog onvoldoen- wat in de Hoeksewaard voor niet- wenselijk wordt gehouden. Er is hiertegen een verzet gaande, dat berust op de gezonde ideologie van de leefbaarheid. Men dient er zich echter van te overtuigen, dat men het kind niet met het badwater weggooit. Honderd laar geleden heeft men de industrie niet opgeof ferd omdat er misbruik van kinde ren werd gemaakt. Een halve eeuw terug heeft men het evenmin ge daan omdat er veel meer dan acht uur per dag werd gewerkt. Het is beter binnen de bestaande structu ren aan verbetering te werken- Ook bij de milieuhygiëne zal zulks ge beuren op grond van internationaal groeiende maatstaven. In fle eerste plaats ls het nodig dat vastgesteld wordt welk volume aan zeehavenactiviteiten vereist is voor onze nationale economie. Zou dit te klein zijn, dan ontstaat er een vacuum met vooral gevaren voor de werkgelegenheid en te ge ringe draagkracht om aan de nog talloze sociale en culturele eisen te voldoen. Wordt het volume echter t.e groot, dan krijgt de Randstad een injectie, die groter isdan die van 1870, toen onder meer de Nieuwe Waterweg werd gegraven. Hoe zal men dan nog fondsen vinden om de Herstructurering van overig Neder land ter hand te nemen? Het is on ze overtuiging dat dit het grote ge vaar is van het Rotterdamse plan 2000. Het wordt hoog tijd dat deze vraag wordt opgelost. Onder andere bij het centraal planbureau wordt hieraan gewerkt. Het rapport „Ver kenningen" (het groene boekje) van het Overlegorgaan Zuidwest Neder land heeft reeds een voorste] ge daan. Voor Terneuzen, Ossenisse, Vlis singen-oost on Borsele-oost komt dit neer op in totaal 10.000 hectare. Als de tweede nota over de ruimte lijke ordening Zeeland in het jaar 2000 zo'n 750.000 inwoners toedenkt, heeft dat betrekking op een groter areaal. Het provinciaal bestuur heeft indertijd gekozen voor een model met 600.000 inwoners Hiermee cor responderen ongeveer 8.000 hectare. De gedachten dienen dus bepaald te worden op een oppervlakte van 8.000-10.000 hectare Dit is exclusief Reimerswaal en Saeftinghe. Wij mogen niet vergeten, dat wij op dit alles reeds voorschotten heb ben genomen. De Zeelandbrug, de vaste Westerscheldeverhinding, de kernenerp-iecentrale en de zoetwa- terfabriek zijn hiervan sprekende voorheelden. de. De industrialisatie zal dus ver der bevorderd moeten worden. Ge beurt dit niet, dan is er *oor een groot stuk van de noodzakelijke zeehaven-industrialisatie in ons land 'geen plaats. Dit alles leidt tot een belangrijke constatering. Met deze politiek mikt het provinciaal bestuur op de nood zakelijke opvoering van het sociaal- culturele peil. Dit is de rechtvaardiging, dus het doel, van het beleid en tegelijker tijd het belangrijkste instrument, het laatste, omdat de industrie en vooral het aan te trekken personeel vooral op goed toegeruste steden zullen afkomen. Wij zijn er bovendien van over tuigd, dat de industrie zoals de Verenigde Staten en het Ruhrge- bied leren haar eigen nest niet zal bevuilen, al erkennen wij gaar ne dat een doeltreffende wetgeving hiertoe onmisbaar is. Ook volksge zondheid en de provincie zullen hun eisen inbrengen. Tenslotte stelt het groeiende vreemdelingenverkeer zijn voorwaarden waaraan wij planolo gisch zullen moeten voldoen. De conclusie moet dus positief zijn, met de eis van een kritische begeleiding. Vlissingen-oost en Terneuzen moe ten worden afgerond, dat wil voor al zeggen: met een raffinaderij. De tweede fase Ossenisse en Borse- le eisen een nog kritischer bege leiding. Tenslotte zien wij in de der de fase een met de Belgen samen opgesteld ontwikkelingsplan voor Saeftinghe. Of dit plaatsvervangend zal zijn voor Reimerswaal zal be studeerd moeten worden. MIDDELBURG drs. M. C. Verburg 'ADVERTENTIE) Boekhandel MIDDELBURG Op orA verzoek heeft drs. M. C. Ver burg, directeur van het Econo misch Technologisch Instituut voor Zeeland en lid van de Eerste Kamer voor de PvdA in nevenstaand artikel de ontwik kelingsproblematiek van het Zeeland van gisteren, vandaag en morgen uiteengezet. De bijdrage van drs. Verburg vormt het startschot van een schriftelijke enquête die wjj heb ben ingesteld onder de dertien Zeeuwen die als lijsttrekker; een politieke partij naar de arena van provinciale staten moeten leiden, om daar op 18 maart (naar zij al len hopen) zegevierend binnen te trekken. Alle lijsttrekkers kregen een vragenlijst te beantwoorden. Hun antwoorden op onze vragen zullen iin de dagen die ons van 18 maart scheiden, in deze kolommen verschijnen. Hoewel geen lijsttrekker van eni ge partij, heeft drs. Verburg onze vragen ook beantwoord. Om de le zer een indruk te geven van de aard van de vragen en om alvast in de sfeer van drs. Verburgs ar tikel enkele mogelijke antwoor den op tafel te leggeh, laten wij hieronder vragen en antwoorden volgen: 1. Welke taken zijn naar uw me ning in het beleidsprogramma van het provinciaal bestuur voor de komende periode van vier jaren het meest urgent? Drs. Verburg: „De aanleg van twee nieuwe havenbekkens en een ambitieuzer programma voor cul tuur, recreatie en maatschappelijk werk". 2. Hoe staat u tegenover de vor ming van een „Delta-provincie", waarin Zeeland uiteraard zijn autonomie zou moeten prijsgeven? Drs. Verburg: „Eerst een natio naal en operationeel ontwikke lingsprogramma voor de Delta. Daarmee krijgt de provincie ein delijk een serieuze bestuurskans. Daarna kam er bestuurlijk herver- kaveld worden. 3. Ziet u mogelijkheden voor praktische samenwerking en op welke gebieden, met België? Drs. Verburg: Samenwerken met België voor Saeftinghe en het Baalhoekkainaali, maar de fasen Borssele en Ossenisse eerst veilig stellen. Voor samenwerking met België is beider houding nog niet rijp. 4. Welke omschrijving geeft u van het begrip „welzijn"? Drs. Verburg: „Welzijn is: mi lieuhygiëne en een omvangrijke urbanisatie. Het gaat welvaart, koopkracht ver te boven, maar is wel een belangrijke voorwaarde. 5. Meent u dat Zeeland in de beleidsfilosofie van de landsrege ring met gelijke ogen bezien moet worden als alle andere randpro- vincies? Drs. Verburg: De regering moet zich richten op zeehavenontwikke- linig iaZeeland. Elders zijn er an dere specialiteiten. 6. Kunt u aangeven wat het ant woord van bestuurlijke organen e.d. zou moeten zijn op de vraag naar inspraak van niet-gekozen vertegenwoordigers, met name van de jeugd? Drs. Verburg: Het is goed dat de publieke opinie een klankbord vormt, al zal men extremistische visies geen weerklank kunnen toe zeggen. 7. Kunt u een globale beschrij ving geven van de kwaliteiten waaraan het college van G.S. van Zeeland in elk geval dient te vol doen? Drs. Verburg: „De kwaliteiten van een bestuurscollege in pro vincie en gemeente moeten een dosering zijn van theorie (grote lijnen) en praktijk (concrete za ken). /Men moet hieraan collectief voldoen; individueel is dit natuur lijk niet nodig en vrijwel uitgeslo ten. Een langdurige bestuurserva- ring brengt echter beide hoedanig heden wel dichter bij elkaar. Drs. Verburg maakte een keuze uit in totaal twaalf vragen. De vijf die hij niet beantwoordde waren in zijn geval niet relevant, doch des te meer voor de politieke lei ders in Zeeland wier inzichten wij door middel van de enquête in de komende dagen een ruimere be kendheid hopen te geven. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De vereniging „Milieu Hygiëne Zeeland i.o." wil een antwoord aan het College van G.S. ontlokken naar aanleiding van een rede, die gedeputeerde A. Kaland op 11 februari voor de West Zuid-Bevelandse Z.L.M.-afdeling heeft gehouden. De heer Kaland gat daarbij als zijn overtuiging te kennen, dat vestiging van een raffinaderij in Zeeland gewenst is om een industrie-agglomeratie aan de Westerschelde te voltooien. Bovendien betoogde hij dat de luchtverontreiniging door een raffi naderij te verwaarlozen is, omdat bij voorbeeld zwaveldioxide bij een tem peratuur van 200 graden via een zeer hoge schoorsteen tot grote hoogten zou worden uitgestoten. „Op de grond merkt men er niets van", zei hij. De Vereniging Milieu Hygiëne heeft nu in een brief aan het college van G.S. gevraagd of die de mededelingen van de heer Kaland onderschrijft, waarna een aantal kritische vragen wórdt gesteld. Toevallig is tegelijk met de brief van de vereniging, een rapport in de openbaarheid gebracht dat op ver zoek van de provincie Zeeland is op gesteld door de Hoofdinspectie voor de Milieu Hygiëne van het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezond heid. Dit rapport, dat gisteren door G.S. is gepubliceerd, wijst inderdaad op bepaalde gevaren die raffinade rijen kunnen opleveren, maar zegt tevens dat bij een deugdelijke con. structie en bij voldoende discipline van het personeel, deze gevaren eer der theoretisch dan praktisch aanwe zig zijn. Bij gebruik van schoorstenen van 150 meter hoog, zijn er op grondni veau weinig of geen'bezwaren. Al dus dit door prof. ir. H. Eilers on dertekende rapport. Het van tijd tot waarnemen van overigens onschade lijke oliegeuren, is niet geheel en al uitgesloten, zegt het. rapport. Op een ontwijken van „onverzadigde kool waterstoffen", waaronder etheen, dat een plantengif is, bestaat weinig kans. Een vergelijking met het Water weggebied trekkend, zegt het rap port. dat men daar met 's-werelds grootste raffinagecentrum te maken heeft, waarnaast de eigenlijke raffi nage veel petrochemische installaties in werking zijn. Bovendien zo zegt het rapport is de industrie daar in ruim twintig jaar opgebouwd, waar bij vooral in de beginperiode de op bouw van de nationale economie en de verschaffing van de werkgelegen heid voorop stond. In die jaren werd algemeen weinig rekening gehouden met mogelijke luchtverontreiniging. De vereniging Milieu Hygiene Zee land ziet met het bovengenoemd rap port niet al haar vragen beantwoord. Zo wil zij weten wat voor soort in dustrie-agglomeratie het college vau G.S. nu eigenlijk voor ogen staat. „Gaat het om een agglomeratie met zoveel mogelijk arbeidsintensieve be drijven, óf, een waarbij ieder ook maar enigszins aanvaardbaar bedrijf een plaats in Zeeland krijgt Wij hebben de indruk dat dit laatste het geval is, zegt de vereniging, met als resultaat: vrijwel uitsluiterid ruimte- verslindende chemische bedrijven met (herleid ^per ha) een minimaal aantal arbeidsplaatsen en een maxi male verontreiniging van lucht, wa ter en bodem. Wie is, buiten de eige naren der veelal buitenlandse bedrijven, eigenlijk gediend met dit industriebeleid?" informeert de ver eniging. Voorts wordt, wat betreft de ho ge schoorstenen van raffinaderijen, opgemerkt, dat de zwavellucht van Pernis op dertig kilometer afstand, in Zoetermeer, te ruiken is. Is het waar, zo wordt verder gevraagd, dat men ten gerieve van de vestiging van Péchiney heeft aanvaard, dat er een strook woestijn rondom dit bedrijf zal ontstaan, om rendabele exploitatie van de fabriek mogelijk te maken? Uit het verloop van de onderhan delingen tussen Péchiney en de pro vincie Zeeland meent de vereniging te kunnen opmaken, dat de wijze waarop met gegadigden voor indus trievestiging wordt onderhandeld om de luchtverontreiniging minimaal te houden, niet zeer bekwaam worden gevoerd. De vereniging komt tot de conclusie normen voor toelaatbare verontreini ging per industrie vast te leggen. Daarbij wordt gedacht aan een pro gressieve vergoeding van aangerichte schade door de bedrijven naarmate zij dichter bij een te stellen maximum aan luchtverontreiniging komen. PALM BEACH (AP) De Zuidafrikaanse hartchirurg dr. Christiaan Barnard heeft ver klaard, dat hij een aanbod heeft aanvaard om adviseur in de ruimtevaartgeneeskunde te wor den bij de afdeling ruimtevaart en projectielen van General Electric. De 47 jaar oude Barnard ont hulde de aanvaarding van het aanbod in een interview, dat hij zondag toestond aan een dagblad uit Palm Beach. De chirurg en zijn 19 jaar oude bruid Barbara waren zaterdag in Palm Beach, waar hij eregast was op het jaarlijkse „Heart Ball". Barnard sprak niet verder over zijn nieuwe baan bij General Electric, maar hij verklaarde te hopen in Kaapstad te kunnen blijven wonen. Hij zei evenmin welke gevolgen zijn adviseurs functie zou hebben voor zijn art senpraktijk. Barnard zei gaarne als eerste mens hartexperimenten te willen doen in een om de aarde cirke lend ruimtevaartstation. (Van onze correspondent) IPOSTBURG De verkiezings strijd in West-Zeeuwsch-Vlaanderen is in alle felheid losgebarsten en be gint zo langzamerhand Amerikaanse allures te krijgen. Een karavaan met ongeveer tien auto's van de VVD maakte een rondrit door de nieuw te vormen ge meente Groot-Oostburg en werd al spoedig gevolgd door lijst 4 (CH AR) eveneens met fleurig versierde auto's. Tegen het middaguur volgden ove rige groeperingen als D'66 en Partij van de Arbeid met al even uitbundi ge muziek en aanmoedigingskreten luid uit de geluidswagens slingerend om woensdag toch vooral de juiste keuze te maken bij de samenstelling van de nieuwe gemeenteraad. Nog nooit hebben politieke groepe ringen zo hard om de gunst gedon gen van de West-Zeeuwsch-Vlaming, die er zelf zo blijkt uit menige re actie nogal koud onder blijft. Lijken de verkiezingsprogramma's van de verschillende groeperingen reeds veel op elkaar, de karavanen, bijna allemaal met dezelfde ballonnetjes getooid en gelijksoortige slogans sla kend, zijn helemaal niet meer uit el kaar te houden. Politieke duidelijk heid zat hem zaterdag meer in de kracht van de luidsprekers dan in de programma's. Hoe hei ook zijde kandidaat- raadsleden hebben hun besté'„auto- tje" in elk geval voorgezet en hun vrije zaterdag aan het belang van de gemeenschap geofferd. En nu maar hopen dat ze dat na woensdag ook nog zullen blijven doen. BORSELE Tussen vrijdag en maandagmorgen is ingebroken in het gebouw van de Raiffeisenbank in Borsele. De dader(s) heeft (hebben) zich door het inslaan van een ruit aan de achterzijde van het gebouw toegang verschaft. Mevrouw S., werkzaam bij de bank, heeft de inbraak maandagmor gen vroeg ontdekt. Men bleek te hebben geprobeerd om met een snij brander een brandkast te openen hetgeen niet gelukte. Er wordt niets vermist. Vingerafdrukken zijn niet aange troffen, althans geen bruikbare; wel voetafdrukken buiten. Van deze voetafdrukken zijn afgietsels ge maakt. Het onderzoek wordt ver richt door twee leden van de tech nische recherche uit Den Haag in samenwerking met de recherche uit Middelburg. Al bewijs je dagelijks de onjuistheid van e'en gerucht, uitte ban nen is het nauwelijks. Dus halen we onze schouders maar op. En werken we dóór aan onze Monta Magazijn Systemen. Die even perfect geschikt zijn voor iemand die een half miljoen in zijn ma gazijn of archief moet investeren, ais voor iemand die er niet meer dan 500 gulden voor kan uittrekken. Monta is een veelzijdig systeem. Het werkt met oneindig scha kel- en stapelbare componenten. Zodat uitbreiding altijd een eenvoudige, probleemloze zaak is. Bovendien is de montage kinderlijk eenvoudig. Dat sp'aart geld. Op een kleine bestelling merk je dat al, op een grote wordt het van essentieel belang. Voor de volledigheid; Monta is er in hout en in staal. Er zijn vas te rekken, verrijdbare stellingen en etagebouwsystemen. We zouden zo zeggen: geknipt voor een magazijn van 5 tot 20 mille. En grotere. En kleinere. -I O Ja, ik geloof het, maar wil het tegendeel wel eens bewezen zien. I Nee, ik geloof het niet, maar wil het toch wel eens uitgere- I kend zien. I G Het kan me niet schelen. Ik ben alleen maar nieuwsgierig naar Monta. I Ik zit met een magazijnprobleem. Kunt u dat voorme oplos- I sen? I Ik bel wel. Naam Adres Telefoon I Aard van het bedrijf IJ Sturen naar Bruynzeel Monta Magazijn Systemen, Postbus 205, Zaandam. Telefoon 02980-26440, toestel 2101/2200/2223,

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 5