STERKE TREND OP RAI-EXPOSITIE Staan met de Tips voor beginners I 4 (Van onze verslaggever) AMSTERDAM Twintig procent van de caravans, die van 21 februari tot en met 1 maart in de Amsterdamse RAI geëxposeerd zullen worden, (500 modellen, waarvar 125 nieuwe types) zijn zogenaamde sta-wagens. Op de bekende vergelijkbare ten toonstelling in het Duitse Essen was dit percentage slechts zeven en een half. Het is dui delijk de fabrikanten hebben door, dat Nederland rijp is voor een tweede woning, die weliswaar op wielen staat, maar die slechts zelden wordt verplaatst. Ze gaan meer en meer in die richting mikken. De nieuwe STATELY HARRIER van EUROP CARAVAN CENTER: een compacte uubbel-caravan met een oppervlakte van 33,5 m2. Indeling: woonkamer, twee slaapkamers, keuken en badkamer. Compleet met vloerbedekking, bankstel, gasverwarming, gasfornuis met grill, ligbad en twee tweepersoons bedden. Een ander model van dezelfde firma is de „STATELY BUNGALOW' met een oppervlakte van 48 m2. caravan De heer F. de Witte, voorzitter van de tentoonstellingscommissie geeft deze ontwikkeling toe. „Ik ben ervan overtuigd", zegt hij, „dat vijfen negentig procent van de 108.000 ca ravans in Nederland hoofdzakelijk als sta-caravan wordt gebruikt, dat wil zeggen: op een vast plekje wordt neergezet, waar hij dan het hele sei zoen blijft staan. Alleen in de vakan tie koppelt men hem nog achter de auto om te gaan trekken. Maar ik verwacht dat het trekken op de duur steeds minder zal worden. Hoe gaat dat? Moe zit op de camping in zo'n klein ding en kijkt met jaloerse ogen naar de royale sta-caravan van de buren. „Zoiets wil ik ook", zegt ze tegen haar man. „Dan maar niet naar het buitenland. Als we wat meer ruimte hadden, zaten we hier toch ideaal"? Bovendien: wie zegt, dat je met een sta-caravan in Nederland moet blijven? Het verschijnsel, dat in de VS „trailer-kamp" heet, begint zich ook in Europa te manifesteren. In Amerika is het al zover, dat 1 op de 5 nieuwe huizen, die betrokken wor den, een sta-caravan is. Daar wor den riante parken voor aangelegd met verharde wegen en de modernste ac commodatie. Huizen van 10.000 dol lar worden er eenvoudig niet meer gebouwd. Ze zijn geheel door de sta caravan verdrongen. Welnu, Europa is deze nieuwe vorm van wonen ook aan het ontdekken, maar dan ter bedwinging van de recreatie-explosie die we beleven. In Engeland kent men kampen met 3500 caravans, die louter voor de verhuur zijn bestemd. In Zuid - Frankrijk komt deze ont wikkeling op gang en de verwach ting is, dat Griekenland, de landen in het Nabije Oosten en zelfs Oost- Afrika zullen volgen. Het ziet er naar uit, dat de sta-caravan de toekomst heeft en dat daarnaast maar op meer bescheiden schaal, de onversne den toercaravan voor het gave trek- werk zal blijven bestaan. De heer De Witte: „Ik zie het er. zelfs van ko men, dat gezinnen twee caravans zullen hebben: één royale op een vast plekje en één kleine om op stap te gaan". Vaststaat in ieder geval, dat het suc ces van de caravan-parken waar men met een ordelijke opstelling en een goede leiding een prettige, ontspan nen sfeer weet te creëren, groot is. Deze sfeer spreekt vooral de moe ders en kinderen aan, die meer dan de mannen gesteld zijn op gezellig heid. In een caravan-park en op de camping' komen de contacten, die soms tot hechte vriendschap leiden, vlot tot stand dit in tegenstelling tot het als tweede woning gekozen boerderijtje of afgelegen huisje, waar het veel moeilijker is met gelijkge stemden kennis te maken. Nu is het in ons dichtbevolkte land onvermijdelijk, dat de autoriteiten waken over de bestemming van de grond. Recreatiegebieden en dus ook kampeerterreinen en caravanparken worden alleen daar aangelegd, waar het verantwoord is. Het erblijf in de caravans wordt beschouwd als kam peren, dat wil zeggen, dat de sta caravan in sommige gemeenten al leen op een caravanpark of kampeer plaats neergezet mag worden. Ande re gemeenten laten sta-caravans he lemaal niet toe omdat men ze als „bouwwerken" beschouwt, waarvoor in het plaatselijke bestemmingsplan geen ruimte is ingebouwd. Het zijn deze punten, die dikwijls de bemidde ling van de bonafide handelaar on ontbeerlijk maken, omdat hij weet, waar zijn klant waarschijnlijk wel te recht zal kunnen. Enkele leveranciers zorgen zelf al voor goed geoutilleer de caravanparken of hebben zich op andere wijze verzekerd van een voor raadje staanplaatsen. Doorgaans zijn de caravanparken zeer comfortabel ingericht en voor zien van mogelijkheden tot aanslui ting op elektriciteit, waterleiding en riolering. In het buitenland bestaan zelfs al terreinen waar elke cara van telefoonaansluiting kan krijgen, maar dat lijkt een ontwikkeling, die in Nederland nog wel even op zich zal laten wachten, te meer omdat hier een permanent verblijf dus 's zo mers en 's winters meestal niet wordt toegestaan. De vergunning voor verreweg de meeste ter reinen, geldt alleen voor het seizoen, dat meestal van 1 april tot 1 novem ber duurt. Incidentele en tijdelijke ontheffingen vari de beperkingen kuri nen echter door de gemeente wor den gegeven, bijvoorbeeld wanneer in overleg met de terrein-eigenaar een deel van de caravan-bevolking in de winter of vroeg in het voorjaar eens een weekend buiten wil zijn en het terrein op wintergebruik (vorstvrije waterleiding) is voorbereid. Wanneer men de grote mobiele bungalows van tegenwoordig beziet, kan onmogelijk nog beweerd worden, dat hier van behelpen sprake is. Er zijn zelfs sta caravans in tweeling-uitvoering. Ze bestaan uit twee eenheden, elk van 9 bij 2,5 meter, die aan elkaar kun nen worden gevoegd tot een bunga low van 9 bij 5 meter met badka mer, moderne keuken, ruime zitka mer en slaapkamers. Van deze ver plaatsbare flats zijn op de Caravan Rai 70 enkele voorbeelden te zien. Tussen deze „tweeling" en de uit de kluiten gewassen toercaravan die feitelijk als sta-caravan moet wor den beschouwd, liggen grote verschil len, welke samenhangen met het ge bruik. Veel wagens, die qua afme tingen tot de toercaravans behoren, worden in de praktijk hoofdzakelijk als sta-caravan benut. Men huurt dan een zogenaamde seizoenplaats op een kampeerterrein. Zo'n plaats is makkelijker te krijgen dan een per ceel in een caravanpark. Van belang bij de keuze var een mobiel buiten verblijf is, of er tegenover het aan tal slaapplaatsen ook genoeg kast en bergruimte beschikbaar is. In een sta-caravan met zeven slaapplaat sen zijn een of twee kasten beslist te weinig. Het opnemen van de bed- matten is een bezigheid, die de moei te loont en ongemak bespaart. Een bed, korter dan 1 meter 80, is be- list onvoldoende. En het plezier, dat moeder in de caravan zal hebben, is recht evenredig aan de afmetingen van de aanrechtruimte, vooral wan neer gascomfoor en gootsteen beide in gebruik zijn. Bij grotere modellen is in het al gemeen die indeling het gunstigst, waarbij de slaapgelegenheid voor de kinderen zo ver mogelijk verwijderd is van de woonruimte. Hoe groter de woonruimte en hoe meer afgeschei den slaapkamers, hoe meer de cara van zich leent voor langdurig ver blijf en hoe meer plezier men van zijn vakantie zal hebben. Enkele kwa- liteitsfactoren, die niet op het eerste gezicht te beoordelen vallen, zijn: chassis, vloer, isolatie en wandma- teriaal. Het chassis moet sterk zijn Een roestwerende behandeling is een pluspunt. De dragende delen van de vloer mogen niet te ver uit elkaar liggen en, als ze van hout zijn, moe ten z- tegen vertering behandeld zijn Wanneer bij het lopen de vloer en zelfs de wagen schudt of beweegt, heeft men te maken met een goedko pe vloerondersteuning. Een dubbele vloer, gevuld met isolatie-materiaal is veel beter dan een enkele laag planken. De wanden en daken zijn tegen woordig vrijwel altijd dubbel geïso leerd. Dat geeft 's zomers bij hoge temperaturen, maar ook in de kou de jaargetijden een aanvaardbare bin» nentemperatuur en het beperkt con densatie. In ons vochtige klimaat treedt condens-vorming gemakkelijk op. Het kan een verwoestend effect hebben op de caravan zelf en op de inventaris. Daarom zijn de punten isolatie en ventilatie twee dingen, die bij de koop de volle aandacht moe ten krijgen. Een isolatie van wanden, dak en vloer met enkele centimeters glaswol of styropor is het best. Voor de buitenwand gebruikt men aluminium soms voorgemoffeld, houten of po lyester schotten dan - wel in kunst hars gedompelde metalen delen. Voorgemoffeld aluminium is heel sterk en behoeft vrijwel geen onder houd. Dat geldt ook voor polyester en in kunsthars gedompeld metaal. Een ander wandmateriaal, asbest- plaat met een laag grit erop, paart een gering onderhoud aan een prettig uiterlijk. Ieder jaar wagen zich weer nieuwe gezinnen aan het grote avontuur met de caravan. Zijn ze voldoende voorbereid? Vaak blijkt van niet. Daarom hier een helpen de hand. Volg allereerst de vuist regel, dat u zich stipt houdt aan de in het buitenland geldende verkeersregels. Dat mag een overbodige raad lij ken, maar Duitsland kent bijvoor beeld een (omstreden) inhaalverbod voor caravans op verschillende stuk ken Autobahn. De betreffende bor den zijn soms verwarrend, name lijk wanneer een caravan staat af gebeeld als een één-assige aanhan ger. Overtreding kan veel geld kosten evenals het overschrijden van de maximum snelheid van 80 kilometer per uur. Overbeladen auto's en te zware caravans zijn tegenwoordig ook een mikpunt voor steekproeven van de politie. Wees wijs en rijd voor het vertrek even naar de weeg brug. Het resultaat zal u tegenvallen en misschien tot het verstandige be sluit leiden om de Alpen niet over, maar door te trekken per autotrein (Tauern, St.-Gotthard, Simplon) of zelf rijdend door een tunnel (Fel- bertauern, grote St.-Bernard, Mont Blanc). Mijd in Zwitserland smalle berg- en paswegen, als u geen anti- caravanstemming bij andere wegge bruikers wilt kweken. Koester in Frankrijk diep ontzag voor de ge trokken streep midden op de weg. Zelfs het raken met de banden kan u al duur komen te staan. Op kampeerterreinen zijn toilet gebouwen centra van druk en luid ruchtig verkeer (slaande w.c.-deu- ren) Zoekt u rust, ga daar dan niet in de buurt staan. Graaf nooit puti ten in het terrein. Nimmer met de steunpoten een links-rechts niveau verschil opheffen. Gebruik daar voor een stel plankjes, waar het te lage wiel behoedzaam opgetrokken wordt. Een lekke band aan de caravan (komt zelden voor) wordt het makke lijkst verholpen met een reserve binnenband, die weinig ruimte in neemt. Krik nooit een losse caravan op, maar laat de auto aangekop peld eenmaal omhoog, de as onder steunen met stenen of blokken, de poten uitdraaien en de handrem aan trekken. Daarna mag de caravan eventueel van de auto worden losge maakt. Laat de auto vroegtijdig een vakantiebeurt geven en let vooral terdege op een feilloos functionerend koelsysteem. U kent ze wel die hulpmotor tjes op het voorwiel, waarmee melk- en groentenboeren zich het sjouwen met zware karren verge makkelijken. Ze hebben nu ook in de recreatie ve sfeer hun intrede gedaan, zoals men op de Caravan Rai '70 kan zien. Het is een van de vele noviteiten, waarmee de expositie, zijn reputatie hooghoudend, ook dit jaar weer op de proppen komt. „Liftcaravan met hulpmotor" noemt de fabrikant zijn ludieke snufje en hij beschrijft de voordelen als volgt: „De oplossing om te caravannen zonder auto, dus echt uit de sleur van alledag. Heer lijk zittend in de vrije natuur. Niet jachtig. Lekker fris, op voor auto's verboden of onbegaanbare wegen en toch altijd uw huis bij de hand. De Unit is in enkele minuten te demon teren en in de koffer van uw auto op te bergen, waarna u de liftcaravan gewoon aan uw auto kunt bevesti gen voor de lange afstanden over au towegen". Veel nieuwtjes op de Caravan RAI zijn in tegenstelling tot de liftca ravan geen individuele experimen tjes van de fabrikanten maar veeleer symptomen van trends, die door aan het breken zijn. Dit geldt evengoed voor de elektrische waterpomp (lek ker handen vrij) als voor de tandem- as, die met zijn vier wielen meer draagvermogen geeft en de auto min der belast. Ook in opmars is de lui- feltent, die meer en meer van syn thetisch doek wordt gemaakt, royaal is voorzien van plastic ramen en ge makkelijk uitknoopbaar of uitritsbaar is. De oploopremblokkering is een no viteit, waarvan u veel plezier kunt beleven bij het achteruitrijden. Er worden drie types van getoond, die in prijs variëren van 40 tot 300 gul den Zij hebben de toekomst, is ons verzekerd. Ook toekomst voor de nieuwe Jokerserie uit Duitsland met zijn sterk afwijkende model en opval lend lage prijs? Van iets verder weg. uit Zweden namelijk, wordt een ge ruisloos centraal verwarmingssys teem geïntroduceerd, dat werkt op gas en zonder ventilators. Iets voor het caravannen naar de wintersport dat steeds meer populair wordt, dunkt ons. Ziet u daarentegen de caravan niet zozeer als een tweede huis. dan heeft de Caravan RAI ook iets voor u dubbele of zelfs vierdubbe le wagens, die, tegen elkaar aange- plaatst, een riante bungalow vormen Men kan het geheel uitbreiden naar mate het gezin groeit. De ontwer pers van deze zogenaamde sta-cara vans weten trouwens toch niet van ophouden. In de RAI zal er een te zien zijn, die is uitgerust met een overdekt, betegeld zonneterras. Een van de goedkoopste toerwa- gens op de expositie zal de Duitse Comptesse 250 zijn, die 2,5 meter lang is, een afleveringsgewicht heeft van 290 kilo en slechts 2450 gulden kost. Dezelfde firma toont in een aden. ook de Imperator 800, met een prijs van 35.000 gulden de kostbaarste toercaravan van de tentoonstelling. Een efficiënte noviteit tenslotte is het keukenmeubel met gesloten ver brandingskamer, waarmee het cara van-interieur zowel verwarmd als ge ventileerd kan worden. Iets voor mensen, die onder de heetste of koud ste weersomstandigheden toch ple zier van hun buitenhuis op wielen willen hebben. Een hulpmotor op het voorwiel van de vouw wagen. Zo kan men trekken op voor auto's onbe gaanbare wegen en toch verzekerd zijn van on derdak. De caravan Home 850 van Sporthuis Centrum heeft meer weg van een luxueuze zitkamer dan van een echte caravan. Toch z(jn alle moderne snufjes ook hierin verwerkt.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9