Filmpaar Loren-Ponti
leidt kluizenaarsleven
Carl v. d. Plas volgt
Paul Steenbergen op
O
c
kijk naar
luister naar
ARAM
HET
BRABANTS
ORKEST
NEDERLAND I
NEDFRLAND II:
(Nederl.):
PclGlë (Frans):
DUITSLAND I:
A ND II:
VERANDERINGEN BIJ HAAGSE COMEDIE
JOSEPHINE
I
m
X
m JOSEPHINE
Donderdag 19 februari 1970
DE VRIJE ZEEUW
NOS-NOT
10.45 JOHN BULL
11.10 BIOLOGIE IN DE BRUG.
KLAS
11.35 MENSEN VAN DEZE TIJD
12.00 SLUITING
14.25 VERKEER
14.50 SLhITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur).
18.55 JOURNAAL
TROS
19.04 DE WERELD WAARIN WIJ
LEVEN Kleur)
Deze vijfde aflevering van de
serie televisiefilms draagt als
titel: „Het kind".
19.31 DF GETROUWDE VRIJGE
ZEL (Kleur)
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 TROS-TOTO
20.40 DE DIEF VAN WASHING
TON (Kleur)
Als een spion het gerucht in
dé wereld helpt, dat hij pluto
nium te koop heeft, komen
buitenlandse agenten op hem
af als vliegen op een pot met
honing. Ook Alexander Mundy
heeft er lucht van gekre
gen en men weet nu zo lang
zamerhand wel wat er dan al-
llemaal te wachten, staat.
21.30 OP DE MAN AF
21.45 JODELDEBODEL (Kleur)
22.30 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.35 RUIMTELIJKE ORDENING
22.40 BIJ LEVEN EN WELZIJN
(Les 6)-
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(Kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 JOURNAAL
(ADVERTENTIE)
HERT JLxJ
U VEEL
STOF KJ
DOEN OPWAAIEN?
Laat het rustig neerdwarrelen
en neemt het op met
Chif-O-Net, de nieuwe
huishoudhulp van
Johnson Johnson.
Dit Duizend Dingen Doekje
Is gemaakt van zacht
textielvlies. Zacht maar
sterk. En absorberend.
ideaal voor alle mogelijke
schoonmaakkarweitjes.
U kunt 't gewoon onder de
kraan uitspoelen of in de
wasmachine meewassen.
En is een doekje al te vuil
geworden, dan neemt u
gewoon een nieuwe. Er zittten
er 6 in zo'n zeskantige
doos.
Eentje gratis proberen?
Schrijf dan even naar
Johnson Johnson,
Antwoordnummer 28,
Amersfoort.
Plak geen zegel, die betalen wij,
't Duizend Dingen Doekje :-
VPRO
20.20 LIBIDO
Een Pools tekenfilmpje
20.35 FILM EN WERKELIJKHEID
21.30 KRAPP'S LAST TAPE
Een oude man houdt zijn dag
boek bij door middel van een
tape-recorder. Dat is, in het
kort gezegd, het verhaal van
deze eenakter van de Iers-
Franse toneelschrijver Sa
muel Beckett. De rol van de
oude man in deze televisiebe
werking wordt vertolkt door
Martin Held.
CVK-IKOR
22.20 JAMES BALDWIN
In deze biografische film
haalt de Amerikaanse schrij
ver James Baldwin herinne
ringen op uit zijn jeugd.
22.50 JOURNAAL NOS
14.05-15.50 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
De Christelijke Volkspartij
(C.V.P.).
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 MARCUS WELBY
TV-feuilleton
21.15 HORIZON
22.05 PREMIèRE
22.45 NIEUWS
22.50-23.20 BASKETBAL
Samenvattende reportage
van de wedstrijd Racing Me-
chelen/- Slavia Praag.
14.00, 14.30 EN 15.00 SCHOOLTELE-
VISIE
17.45 NIEUWS
17.50 SCHOOLTELEVISIE
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 FRONT DES FRANCOPHO
NES
RASSEMBLEMENT WAL-
LON
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 VIVE LA VIE!
20.00 JOURNAAL
20.30 LES NUS ET LES MORTS
Oorlogsfilm
22 30 LE CARROUSEL AUX IMA
GES
23.10 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
20.15 MIJN VROUW VERNEEMT
GEEN WOORD (Kleur)
Komedie van George Axelrod
22.00 KONTRASTE
22.45 JOURNAAL, COMMENTAAR
EN WEERBERICHT
16.45 NOORDELIJKE WERELD
KAMPIOENSCHAPPEN
SKIëN
17.25 WEERBERICHT VOOR DE
WINTERSPORT
17.30 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
17.35 18-20 - NUR NICHT PAS
SEN
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 ICH UND PARIS
19.10 HET KLEINE TV-SPEL
19.45 HEUTE
20.15 DE PETER GARDEN-PAR
TY (Kleur)
21.30 ZUR SACHE
22.15 BAMBI 1969
22.30 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
22.45 DAS LITERARISCHE COL
LOQUIUM
23.35 SLUITING
Donderdag 19 februari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Mod. platteland 12.35
Sportrevue 13.00 Nws. 1311 Radio
journaal 13.30 Stereo: 't Muzikanten
uur: I. Pianorecital: oude, klassieke
en mod muz.; II. Bariton en piano:
mod. liederen; III. Slagwerk en gi
taar- mod. muz. 14.30 De Untoucha
bles.. van India, gesprek 15 00 Voor
de zieken 16.00 Nws. 16.03 Van vier
tot vijf, een radioprogr. in een Note-
dop 17.00 Tussen '0+ en 20
lichte gr.muz. voor de tieners 17.30
„O" - een rondje radio 1755 Meded.
18.00 Nws 1811 R-diojourn Politie
ke Partij: Uitz. van de Communisti
sche Partij van Nederland AVRO:
18.30 Stereo: Lichte orkestmuziek.
(18.40 Kwispel, quiz) 18.55 Voor de
kinderen 19.00 Amateurs musiceren:
harmonie-orkest 19.25 Gesproken
brief 19.30 Nws. IKOR: 19 35 Kerk
veraf en dichtbij 19.40 Mens en bij
bel, radiocatechese 19.50 Tweestem
mig, literair progr AVRO: 20 05
Stereo: Residentieorkest met zang
solist: mod. en kl. muz. 21.30 Gi
taarrecital: mod. Britse muz. 22.00
Jekemmewat: cabaretprogramma
22.30 Nws. 22.38 Meded 22.40 Radio
journaal 22.55 Een avondje uit: lich
te muz. uit Jqegoslavië 23.20 Stereo:
Parels der muziek (gr.) 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV; 12.00 Los-Vast. gevat pro
gr. (12.26 Meded t.b.v land- en
tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00
Stereo: The Kilima Hawaiians Show
14.30 Stereo: kl kamermuziek (op-
n.) 15.00 Chr. gereformeerde mid-
dagdienst NOS: 15.30 Meer over
minder: informatie over mensen en
dingen die minder op de voorgrond
treden (16.00 - 16.02 Nws.) NCRV:
17.45 Hier en nu: sportact. 18.00 Ste
reo: Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: radiocompetitie van koren en
korpsen 18.30 Nws. 18.41 Act 19 00
Spektrum: maatschappelijke vraag
stukken nader belicht 1915 Leger
des Heilskwartier 19.30 Kerkorgel-
concert: kl. muz 20.00 Ferdinand
Huyck (deel 19), seriehoorspel 20.27
Stereo: Lichte gr.muz. 20.30 Radio
Actief: gevar. progr (22.30 Nieuws:
22.38 - 22.45 Parlementair dagover
zicht) 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nws 12.03 Pop-sliek
KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08
Rond met 'n gaatje: licht muziek-
progr. 14.00 Nws. 14.03 Holster: pop
en countrymuz. (15.00 Nws.) 16.00
Nws. 16.03 lORRRrrrr popmaga
zine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00
Draaijijofdraaiik: verzoekplaten-
progr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek.
(12.40 - 12.48 Weerbericht, meded. en
SOS-ber. voor de schippers) 12.55
Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws.,
weerber., beursber. en dagklapper
13.20 Tafelmuz, 14.00 Nieuws 14.03
Schoolradio. (15.00 - 15.03 Nieuws)
15.30 Amusementsmuz 16.00 Nieuws
16.03 Beursber 16 09 Lichte muziek
16.15 Progr voor oudere luisteraars
1700 Nws., weerber en mededelin
gen 17.15 Jazzmuz 18.00 Nws. 18.03
Popmuz. 18.28 Paardesportuitslagen
18 30 Franse les 18.33 Gr.muz. 18.35
Wegwijs wezen 18,40 Gr.muz 18.45
Sport 18 52 Taalwenken 18.55 Gram-
mofoonmuz 19 00 Nws., weerbericht
en act 19 40 Lichte muz. 1-9.45 Pol.
Tribune 19.55 Lichte muziek 20.10
Boekbespreking 20.25 Klassieke muz.
20 30 Hoorspel 21.00 Promenadeconc.
2140 Literair progr 22 00 Nws., ber.
en De ?,even Kunsten 22 20 Gevar.
muz. (23.00 Nws.) 23 40-23 45 Nws.
Vrijdag; 20 februari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7 00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7 20 Lichte grammofoon-
muz (8 00 Nws; 8.11 Radiojourn.;
8.30 De groenteman) NOS: 9.00 Int.
spectrum: kl en mod muz. (opn.).
(9 35 - 9 40 Waterstanden) AVRO:
10 00 Voor de kleuters 10.10 Arbeids
vitaminen (gr) (11 00-11.02 Nieuws)
1130 Komt vrienden in het .onde:
volksmuz uit Roemenië. Joegoslavië
en Bulgarije 11.55 Beursber.
HILVERSUM II 298 M
KRO 7 00 Nws 7.11 Het levende
woord 7 16 Stereo: Badinerie: klass.
muz (gr (7 30 Nieuws; 7.32 Act.;
7 50 Overweging; 8.00 - 8.10 Nws.)
8.30 Nws 8 32 Voor de huisvrouw.
(9 00 - 9.10 Gymn. voor de huis
vrouw) 9 40 Schoolradio 10 00 Stereo:
Aubade - kl. en mod. orkestwerken
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken 11.55
Meded.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VARA- 9 00 Nws 9 02 De Eddy
Becker Show (10 00 Nws) NOS:
11 00 Nws. 11.03 De Felix Meurders
Show.
ROME Het beroemdste filmpaar van Italië moge de in
druk wekken een stel onstuimige levensgenieters te zijn,
in werkelijkheid leeft het als een paar trappisten. Zij ver
klaren beiden mensen te zijn die geen mensen nodig'
hebben.
„Velen waren gebelgd over het feit, dat ik in staat was me negen
maanden in een hotel te begraven om mijn baby te krijgen", ver
klaarde Sophia Scicolone Ponti, beter bekend als Sophia Loren, te
genover een A.P.-verslaggever. „Zij verfoeiden het feit dat ik geen
mensen nodig heb. Ik voelde dat ik een doel had en het kon mij niet
schelen alleen te zijn."
Beiden zijn van mening dat het
ruimtetijdperk de filmindustrie
niets te bieden heeft in termen
van nieuwe onderwerpen.
„De landing op de maan was we
tenschappelijk fantastisch, maa,- uit
menselijk oogpunt bezien niet hart
verwarmend", zegt Ponti. „Het was
een technisch gebeuren. Wat mensen
interesseert is het menselijk gebeu
ren". DENNIS REDMONT (AP)
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Paul Steenbergen zal met ingang van het seizoen
1971-1972 niet meer als directeur aan de Haagse Comedie verbonden
zjjn. Hij zal worden opgevolgd door Carl van der Plas, die al in de
leiding van het gezelschap is opgenomen,'en met wie Paul Steenber-
rectie zal vormen. Paul Steenbergen wil na zijn terugtreden de
gen evenals thans ook in het komende seizoen een tweehoofdige di-
Haagse Comedie nog wel als adviseur van 'dienst zijn.
Bij de Haagse Comedie is een „Ar
tistieke Raad" ingesteld, wadrin
naast de „ouderen", die al in de lei
ding van het gezelschap zaten, nu
ook als gekozen vertegenwoordiger:
van spelers en speelsters Guido d<
Moor en Wim van Rooy zijn opge
nomen. Een commissie uit alle ge
ledingen van de Haagse Comedie
bestudeert nog of er een „Gezel-
schapsraad" moet komen.
Paul Steenbergen zei dat de Haag
se Comedie in de komende jaren ze
ker de traditie van het spelen van
komedies zal handhaven. De Haagse
Comedie wil veel meer stukken van
Nederlandse schrijvers gaan bren
gen. Naast dit Nederlandse reper
toire wordt er bij de. Haagse Come-
diie gedacht aan bewerkingen door
Nederlandse schrijvers van bepaalde
klassieke werken. Volgens Paul
Steenbergen hoopt de Haagse Come
die met ingang van het seizoen 1971-
1972, 1972, het tableau de la troupe
uit te breiden. De Haagse Comedie
wil liever. weinig buiten Den Haag
en omgeving gaan spelen. Omliggen
de gemeenten als Delft wil het ge
zelschap wel graag tot zijn culturele
invloedssfeer blijven rekenen.
'ADVERTENTIE)
Hnnrierdaa 1P fehruar 70.15 uur
'4e abonnementsconcert serie A
dirigent hein jordans
t m.v het philips
philharmonisch koor
werker var monteverdi.
pach strawinsky en
beethoven.
het turfschip breda
Carlo Ponti sr. noemt zichzelf ook
een voorstander van isolement uit
eigen verkiezing. Als hij niet bezig
is met de vier telefoons, die voortdu
rend oplichten in zijn in renaissance
stijl ingerichte kantoor brengt Ponti
zijn tijd door met het verzamelen
en restaureren van schilderijen en
het tekenen van ontwerpen voor hui
zen. Hij heeft reeds 20 huizen ge
bouwd. „Mijn meeste familieleden
zijn architecten en ik heb het dus
van niemand vreemd. Niemand ge
looft me als ze mijn villa in Marino
binnenkomen en ik ze vertel dat ik
die heb gerestaureerd, dat ik "e
tuinen heb aangelegd en het zv/em-
bad heb gebouwd".
Op foto's ziet Ponti eruit als een
zwaarlijvig geworden matig geslaag
de zakenman met een bril en a-
lend door een combinatie van zwaar
eten en veel zorgen. In werkelijk
heid is „polpettone" (gehaktbal) zo
als Sophia hem noemt, een man, die
voortdurend in beweging is. Hij
trekt gezichten, leunt achterover op
een krakende buraeustoel en schokt
van het lachen. Het volgende ogen
blik praat hij met Michelangelo An-
tonioni, wiens „blow-up" hij heeft
geproduceerd, over percentages vair
de bruto-opbrengst van zijn eerst
volgende films, hij belt zijn kunst
handelaar op en bespreekt met hem
de waardevermeerdering van oude
schilderijen en de volgende minuut
zoeken zijn handen de weg door
tientallen beschreven papiertjes, die
over zijn bureau verspreid liggen.
naar hun particuliere filmzaal om
naar een fihn te kijken. Het afge
lopen jaar hebben Sophia en Carlo
misschien niet meer dam vier grote
filmparty's bijgewoond.
In hun luxueuze villa uit de 16e
eeuw in de Romeinse heuvels, op
slechts een steenworp van de zomer
residentie van de paus, leiden de
heer en mevrouw Ponti een eenvou
dig leven. Als Ponti op reis is belt
hij Sophia elke dag op. Zij zegt dat
zij nooit zonder zijn toestemming
een telegram beantwoordt- Sophia
brengt een groot deel van haar tijd
door in de 30 hectaren grote tuin,
die wordt overschaduwd door ma
jestueuze eiken en olmen, met de
baby in de kinderwagen. Van tijd
tot tijd komen vrienden een kaartje
leggen. Zij rijdt slechts een enkele
keer naar Rome om boodschappen
te doen.
's Avonds kookt zij vaak een
schotel spaghetti of bonen en pasta.
Zij zetten de t.v. aan of verhuizen
Het feit, dat Sophia bijna leeft als
een kluizenares heeft haar in de
omgeving de bijnaam „La monaca
di Marino" (de non van Marino)
bezorgd. De op praatjes verzotte
Italiaanse pers is er de laatste ja
ren niet in geslaagd om maar een
enkel boos gerucht over het paar te
verspreiden.
„Er komen teveel nieuwe mensen
in het bedrijf", zegt Ponti, „zij den
ken dat de film wordt verkocht al'
je er maar sex in doet".
Ponti wijt de huidige crisis in de
filmwereld aan financiers buiten de
industrie, die denken dat ze een to
verformule hebben om meer gela te
incasseren. Hij weet hoe moeilijk
het tegenwoordig is films te maken
Twee van zijn meest grootscheepse
projecten in samenwerking met
MGM „Man's Fate" en „Taipan"
zijn vorig jaar afgelast bij gebrek
aan geldmiddelen.
Ponti, die zelf eer. urodukticmaat-
schappij „Champion Films", heeft,
is van mening dat de toekomst ligt
in door individuen ondernomen films
buiten bemoeiing van grote maat-
happijen.
Hij is op het ogenblik bezig met
de beëindiging van de opnamen
voor „Sunflower" in Rusland, een
melo-dramatisch verhaal van een
Italiaanse vrouw, die ontdekt dat
haar man in de Sovjet-Unie is ge
trouwd met een andere vrouw. De
ze film doet de winnende combina
tie van „Huwelijk op zijn Italiaans"
met de acteur Marcello Mastroianni
en de regisseur Vittorio de Sica her-
leven.
Ponti experimenteert ook met het
verschijnsel van de „Quickie Film"
door een levensecht- versie te ma
ken van de recente roof van een
Boeing 707 over de lange afstand
door de in Italië geboren marinier
Raphael Minichiello. De meeste
van de hierin voorkomende perso
nen zijn betrokken geweest bij het
werkelijke gebeuren- De film, die
wordt geregisseerd door Carlo Liz-
zani, zal in maart in de bioscopen
verschijnen.
Ponti weet niet wat de toekomst
voor hem en Sophia in zich bergt.
„Wij geloven niet m programma's.
Met prograrrtma's worden geen
.films gemaakt. Iedereen praat te
genwoordig in termen van lage kos
ten. Dat is het wachtwoord voor
films. In elk geval schijnt de toe
komst niet in Italië te liggen. Er is
geen cultureel leven in Rome. Het
werkelijke centrum van de wereld
is Engeland zoals Parijs was in het
begin van de eeuw. De beste schil
ders, schrijvers, musici, acteurs en
artiesten zijn in Engeland. De oor
zaken liggen voor de hand. Alleen
in Engeland bestaa-t echte onafhan
kelijkheid en vrijheid. Wat anders
wenst een kunstenaar? Italië is ka
tholiek, Frankrijk is nog altijd
Gaullistisch en Amerika is zelfs pu
riteins".
Herbert Joeks, Joop Doderer en Tonny Huurdeman in een scène uit „Jodeldebodel",
ski-sfeer, dat vanavond door de TROS via Nederland 1 wordt uitgezonden.
een programma m apres-
19-22 Met een luide slag vliegt een tweede steen door de ruiten van hex
koopmanshuis. Door de gebroken ramen komt het geluid van een schreeu
wende, joelende menigte de kamer binnen. „Het gepeupel!!" sist Avidis woe
dend. „Zij wagen het zelfs, het huis van een eerzaam koopman te bestormen!!
Wel, Heer Crithon, toon nu, dat gij de heerser zijt in dit gebied!!" Driftig
rukt Crithon het venster open. De kreten verstommen, de oproerige burgers
laten hun bijlen en knuppels zakken en kijken met vijandige blikken om
hoog naar hun heer. „Wat betekent dat?" buldert de ridder omlaag. „Pak
je weg, schurken, óf binnen het uur bengelen jullie allen aan een boom!"
Een reus van een man treedt uit de burgers naar voren. „Wij wensen Heer
Aram te spreken!"' zegt hij luid. „Hij is reeds uren in dit huis en wij vrezen,
dat hij door Avidis wordt gevangen gehouden!"
„Gij zwetst!!" schreeuwt Crithon driftig. „Aram is hier niet! En nu inge
rukt,'of ik laat jullie allemaalopknopenü"
Er valt een gespannen stilte. Dan, ergens in de dichte menigte, heft ie
mand haastig pijl en boog.
de pijl langs hem heen en boort zich in de houten wand van het vertrek!
20-22 Met een kreet van schrik werpt Crithon zich terzijde. Rakelings schiet
„Rammei de deuren'!" schreeuwt iemand in de menigte. „Weg met Crithon!"
Onder luid gejoel snellen enkele jonge kerels met een stormram op de zwa
re eiken deur van het koopmanshuis af. Tot boven in het kantoor klinkt het
doffe dreunen van de rammei. „Barricadeer de deur!" schreeuwt Avidis tot
een bediende, die lijkbleek komt binnensnellen. „Zet er zware kasten voor!!
Als dat gespuit binnendringt, is ons laatste uur geslagen!!"
Zijn oudere broer wendt zich, stamelend van angst, tot ridder Crithon.
„Sn. snel.snel. .snel. Heer! Ik weet een uitgang, hier onder het
huis! Vlucht en haal Uw soldaten om ons te redden!!"
Ldl
CL
LU
T>
5005
©PIB