Filmpaar Loren-Ponti leidt kluizenaarsleven Carl v. d. Plas volgt Paul Steenbergen op O c kijk naar luister naar ARAM HET BRABANTS ORKEST NEDERLAND I NEDFRLAND II: (Nederl.): PclGlë (Frans): DUITSLAND I: A ND II: VERANDERINGEN BIJ HAAGSE COMEDIE JOSEPHINE I m X m JOSEPHINE Donderdag 19 februari 1970 DE VRIJE ZEEUW NOS-NOT 10.45 JOHN BULL 11.10 BIOLOGIE IN DE BRUG. KLAS 11.35 MENSEN VAN DEZE TIJD 12.00 SLUITING 14.25 VERKEER 14.50 SLhITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur). 18.55 JOURNAAL TROS 19.04 DE WERELD WAARIN WIJ LEVEN Kleur) Deze vijfde aflevering van de serie televisiefilms draagt als titel: „Het kind". 19.31 DF GETROUWDE VRIJGE ZEL (Kleur) 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 TROS-TOTO 20.40 DE DIEF VAN WASHING TON (Kleur) Als een spion het gerucht in dé wereld helpt, dat hij pluto nium te koop heeft, komen buitenlandse agenten op hem af als vliegen op een pot met honing. Ook Alexander Mundy heeft er lucht van gekre gen en men weet nu zo lang zamerhand wel wat er dan al- llemaal te wachten, staat. 21.30 OP DE MAN AF 21.45 JODELDEBODEL (Kleur) 22.30 JOURNAAL NOS TELEAC 22.35 RUIMTELIJKE ORDENING 22.40 BIJ LEVEN EN WELZIJN (Les 6)- NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA 19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 JOURNAAL (ADVERTENTIE) HERT JLxJ U VEEL STOF KJ DOEN OPWAAIEN? Laat het rustig neerdwarrelen en neemt het op met Chif-O-Net, de nieuwe huishoudhulp van Johnson Johnson. Dit Duizend Dingen Doekje Is gemaakt van zacht textielvlies. Zacht maar sterk. En absorberend. ideaal voor alle mogelijke schoonmaakkarweitjes. U kunt 't gewoon onder de kraan uitspoelen of in de wasmachine meewassen. En is een doekje al te vuil geworden, dan neemt u gewoon een nieuwe. Er zittten er 6 in zo'n zeskantige doos. Eentje gratis proberen? Schrijf dan even naar Johnson Johnson, Antwoordnummer 28, Amersfoort. Plak geen zegel, die betalen wij, 't Duizend Dingen Doekje :- VPRO 20.20 LIBIDO Een Pools tekenfilmpje 20.35 FILM EN WERKELIJKHEID 21.30 KRAPP'S LAST TAPE Een oude man houdt zijn dag boek bij door middel van een tape-recorder. Dat is, in het kort gezegd, het verhaal van deze eenakter van de Iers- Franse toneelschrijver Sa muel Beckett. De rol van de oude man in deze televisiebe werking wordt vertolkt door Martin Held. CVK-IKOR 22.20 JAMES BALDWIN In deze biografische film haalt de Amerikaanse schrij ver James Baldwin herinne ringen op uit zijn jeugd. 22.50 JOURNAAL NOS 14.05-15.50 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.35 POLITIEKE TRIBUNE De Christelijke Volkspartij (C.V.P.). 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 MARCUS WELBY TV-feuilleton 21.15 HORIZON 22.05 PREMIèRE 22.45 NIEUWS 22.50-23.20 BASKETBAL Samenvattende reportage van de wedstrijd Racing Me- chelen/- Slavia Praag. 14.00, 14.30 EN 15.00 SCHOOLTELE- VISIE 17.45 NIEUWS 17.50 SCHOOLTELEVISIE 18.15 VOOR DE KLEUTERS 18.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 FRONT DES FRANCOPHO NES RASSEMBLEMENT WAL- LON 19.25 VOOR DE KLEUTERS 19.30 VIVE LA VIE! 20.00 JOURNAAL 20.30 LES NUS ET LES MORTS Oorlogsfilm 22 30 LE CARROUSEL AUX IMA GES 23.10 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 20.15 MIJN VROUW VERNEEMT GEEN WOORD (Kleur) Komedie van George Axelrod 22.00 KONTRASTE 22.45 JOURNAAL, COMMENTAAR EN WEERBERICHT 16.45 NOORDELIJKE WERELD KAMPIOENSCHAPPEN SKIëN 17.25 WEERBERICHT VOOR DE WINTERSPORT 17.30 JOURNAAL EN WEER BERICHT 17.35 18-20 - NUR NICHT PAS SEN 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 ICH UND PARIS 19.10 HET KLEINE TV-SPEL 19.45 HEUTE 20.15 DE PETER GARDEN-PAR TY (Kleur) 21.30 ZUR SACHE 22.15 BAMBI 1969 22.30 JOURNAAL EN WEER BERICHT 22.45 DAS LITERARISCHE COL LOQUIUM 23.35 SLUITING Donderdag 19 februari HILVERSUM I 402 M AVRO: 12.30 Mod. platteland 12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 1311 Radio journaal 13.30 Stereo: 't Muzikanten uur: I. Pianorecital: oude, klassieke en mod muz.; II. Bariton en piano: mod. liederen; III. Slagwerk en gi taar- mod. muz. 14.30 De Untoucha bles.. van India, gesprek 15 00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03 Van vier tot vijf, een radioprogr. in een Note- dop 17.00 Tussen '0+ en 20 lichte gr.muz. voor de tieners 17.30 „O" - een rondje radio 1755 Meded. 18.00 Nws 1811 R-diojourn Politie ke Partij: Uitz. van de Communisti sche Partij van Nederland AVRO: 18.30 Stereo: Lichte orkestmuziek. (18.40 Kwispel, quiz) 18.55 Voor de kinderen 19.00 Amateurs musiceren: harmonie-orkest 19.25 Gesproken brief 19.30 Nws. IKOR: 19 35 Kerk veraf en dichtbij 19.40 Mens en bij bel, radiocatechese 19.50 Tweestem mig, literair progr AVRO: 20 05 Stereo: Residentieorkest met zang solist: mod. en kl. muz. 21.30 Gi taarrecital: mod. Britse muz. 22.00 Jekemmewat: cabaretprogramma 22.30 Nws. 22.38 Meded 22.40 Radio journaal 22.55 Een avondje uit: lich te muz. uit Jqegoslavië 23.20 Stereo: Parels der muziek (gr.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M NCRV; 12.00 Los-Vast. gevat pro gr. (12.26 Meded t.b.v land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show 14.30 Stereo: kl kamermuziek (op- n.) 15.00 Chr. gereformeerde mid- dagdienst NOS: 15.30 Meer over minder: informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden (16.00 - 16.02 Nws.) NCRV: 17.45 Hier en nu: sportact. 18.00 Ste reo: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: radiocompetitie van koren en korpsen 18.30 Nws. 18.41 Act 19 00 Spektrum: maatschappelijke vraag stukken nader belicht 1915 Leger des Heilskwartier 19.30 Kerkorgel- concert: kl. muz 20.00 Ferdinand Huyck (deel 19), seriehoorspel 20.27 Stereo: Lichte gr.muz. 20.30 Radio Actief: gevar. progr (22.30 Nieuws: 22.38 - 22.45 Parlementair dagover zicht) 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM IH 240 M EN FM NOS: 12.00 Nws 12.03 Pop-sliek KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 Rond met 'n gaatje: licht muziek- progr. 14.00 Nws. 14.03 Holster: pop en countrymuz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrr popmaga zine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplaten- progr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. (12.40 - 12.48 Weerbericht, meded. en SOS-ber. voor de schippers) 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws., weerber., beursber. en dagklapper 13.20 Tafelmuz, 14.00 Nieuws 14.03 Schoolradio. (15.00 - 15.03 Nieuws) 15.30 Amusementsmuz 16.00 Nieuws 16.03 Beursber 16 09 Lichte muziek 16.15 Progr voor oudere luisteraars 1700 Nws., weerber en mededelin gen 17.15 Jazzmuz 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuitslagen 18 30 Franse les 18.33 Gr.muz. 18.35 Wegwijs wezen 18,40 Gr.muz 18.45 Sport 18 52 Taalwenken 18.55 Gram- mofoonmuz 19 00 Nws., weerbericht en act 19 40 Lichte muz. 1-9.45 Pol. Tribune 19.55 Lichte muziek 20.10 Boekbespreking 20.25 Klassieke muz. 20 30 Hoorspel 21.00 Promenadeconc. 2140 Literair progr 22 00 Nws., ber. en De ?,even Kunsten 22 20 Gevar. muz. (23.00 Nws.) 23 40-23 45 Nws. Vrijdag; 20 februari HILVERSUM I 402 M AVRO: 7 00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek 7 20 Lichte grammofoon- muz (8 00 Nws; 8.11 Radiojourn.; 8.30 De groenteman) NOS: 9.00 Int. spectrum: kl en mod muz. (opn.). (9 35 - 9 40 Waterstanden) AVRO: 10 00 Voor de kleuters 10.10 Arbeids vitaminen (gr) (11 00-11.02 Nieuws) 1130 Komt vrienden in het .onde: volksmuz uit Roemenië. Joegoslavië en Bulgarije 11.55 Beursber. HILVERSUM II 298 M KRO 7 00 Nws 7.11 Het levende woord 7 16 Stereo: Badinerie: klass. muz (gr (7 30 Nieuws; 7.32 Act.; 7 50 Overweging; 8.00 - 8.10 Nws.) 8.30 Nws 8 32 Voor de huisvrouw. (9 00 - 9.10 Gymn. voor de huis vrouw) 9 40 Schoolradio 10 00 Stereo: Aubade - kl. en mod. orkestwerken 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM IH 240 M EN FM VARA- 9 00 Nws 9 02 De Eddy Becker Show (10 00 Nws) NOS: 11 00 Nws. 11.03 De Felix Meurders Show. ROME Het beroemdste filmpaar van Italië moge de in druk wekken een stel onstuimige levensgenieters te zijn, in werkelijkheid leeft het als een paar trappisten. Zij ver klaren beiden mensen te zijn die geen mensen nodig' hebben. „Velen waren gebelgd over het feit, dat ik in staat was me negen maanden in een hotel te begraven om mijn baby te krijgen", ver klaarde Sophia Scicolone Ponti, beter bekend als Sophia Loren, te genover een A.P.-verslaggever. „Zij verfoeiden het feit dat ik geen mensen nodig heb. Ik voelde dat ik een doel had en het kon mij niet schelen alleen te zijn." Beiden zijn van mening dat het ruimtetijdperk de filmindustrie niets te bieden heeft in termen van nieuwe onderwerpen. „De landing op de maan was we tenschappelijk fantastisch, maa,- uit menselijk oogpunt bezien niet hart verwarmend", zegt Ponti. „Het was een technisch gebeuren. Wat mensen interesseert is het menselijk gebeu ren". DENNIS REDMONT (AP) (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Paul Steenbergen zal met ingang van het seizoen 1971-1972 niet meer als directeur aan de Haagse Comedie verbonden zjjn. Hij zal worden opgevolgd door Carl van der Plas, die al in de leiding van het gezelschap is opgenomen,'en met wie Paul Steenber- rectie zal vormen. Paul Steenbergen wil na zijn terugtreden de gen evenals thans ook in het komende seizoen een tweehoofdige di- Haagse Comedie nog wel als adviseur van 'dienst zijn. Bij de Haagse Comedie is een „Ar tistieke Raad" ingesteld, wadrin naast de „ouderen", die al in de lei ding van het gezelschap zaten, nu ook als gekozen vertegenwoordiger: van spelers en speelsters Guido d< Moor en Wim van Rooy zijn opge nomen. Een commissie uit alle ge ledingen van de Haagse Comedie bestudeert nog of er een „Gezel- schapsraad" moet komen. Paul Steenbergen zei dat de Haag se Comedie in de komende jaren ze ker de traditie van het spelen van komedies zal handhaven. De Haagse Comedie wil veel meer stukken van Nederlandse schrijvers gaan bren gen. Naast dit Nederlandse reper toire wordt er bij de. Haagse Come- diie gedacht aan bewerkingen door Nederlandse schrijvers van bepaalde klassieke werken. Volgens Paul Steenbergen hoopt de Haagse Come die met ingang van het seizoen 1971- 1972, 1972, het tableau de la troupe uit te breiden. De Haagse Comedie wil liever. weinig buiten Den Haag en omgeving gaan spelen. Omliggen de gemeenten als Delft wil het ge zelschap wel graag tot zijn culturele invloedssfeer blijven rekenen. 'ADVERTENTIE) Hnnrierdaa 1P fehruar 70.15 uur '4e abonnementsconcert serie A dirigent hein jordans t m.v het philips philharmonisch koor werker var monteverdi. pach strawinsky en beethoven. het turfschip breda Carlo Ponti sr. noemt zichzelf ook een voorstander van isolement uit eigen verkiezing. Als hij niet bezig is met de vier telefoons, die voortdu rend oplichten in zijn in renaissance stijl ingerichte kantoor brengt Ponti zijn tijd door met het verzamelen en restaureren van schilderijen en het tekenen van ontwerpen voor hui zen. Hij heeft reeds 20 huizen ge bouwd. „Mijn meeste familieleden zijn architecten en ik heb het dus van niemand vreemd. Niemand ge looft me als ze mijn villa in Marino binnenkomen en ik ze vertel dat ik die heb gerestaureerd, dat ik "e tuinen heb aangelegd en het zv/em- bad heb gebouwd". Op foto's ziet Ponti eruit als een zwaarlijvig geworden matig geslaag de zakenman met een bril en a- lend door een combinatie van zwaar eten en veel zorgen. In werkelijk heid is „polpettone" (gehaktbal) zo als Sophia hem noemt, een man, die voortdurend in beweging is. Hij trekt gezichten, leunt achterover op een krakende buraeustoel en schokt van het lachen. Het volgende ogen blik praat hij met Michelangelo An- tonioni, wiens „blow-up" hij heeft geproduceerd, over percentages vair de bruto-opbrengst van zijn eerst volgende films, hij belt zijn kunst handelaar op en bespreekt met hem de waardevermeerdering van oude schilderijen en de volgende minuut zoeken zijn handen de weg door tientallen beschreven papiertjes, die over zijn bureau verspreid liggen. naar hun particuliere filmzaal om naar een fihn te kijken. Het afge lopen jaar hebben Sophia en Carlo misschien niet meer dam vier grote filmparty's bijgewoond. In hun luxueuze villa uit de 16e eeuw in de Romeinse heuvels, op slechts een steenworp van de zomer residentie van de paus, leiden de heer en mevrouw Ponti een eenvou dig leven. Als Ponti op reis is belt hij Sophia elke dag op. Zij zegt dat zij nooit zonder zijn toestemming een telegram beantwoordt- Sophia brengt een groot deel van haar tijd door in de 30 hectaren grote tuin, die wordt overschaduwd door ma jestueuze eiken en olmen, met de baby in de kinderwagen. Van tijd tot tijd komen vrienden een kaartje leggen. Zij rijdt slechts een enkele keer naar Rome om boodschappen te doen. 's Avonds kookt zij vaak een schotel spaghetti of bonen en pasta. Zij zetten de t.v. aan of verhuizen Het feit, dat Sophia bijna leeft als een kluizenares heeft haar in de omgeving de bijnaam „La monaca di Marino" (de non van Marino) bezorgd. De op praatjes verzotte Italiaanse pers is er de laatste ja ren niet in geslaagd om maar een enkel boos gerucht over het paar te verspreiden. „Er komen teveel nieuwe mensen in het bedrijf", zegt Ponti, „zij den ken dat de film wordt verkocht al' je er maar sex in doet". Ponti wijt de huidige crisis in de filmwereld aan financiers buiten de industrie, die denken dat ze een to verformule hebben om meer gela te incasseren. Hij weet hoe moeilijk het tegenwoordig is films te maken Twee van zijn meest grootscheepse projecten in samenwerking met MGM „Man's Fate" en „Taipan" zijn vorig jaar afgelast bij gebrek aan geldmiddelen. Ponti, die zelf eer. urodukticmaat- schappij „Champion Films", heeft, is van mening dat de toekomst ligt in door individuen ondernomen films buiten bemoeiing van grote maat- happijen. Hij is op het ogenblik bezig met de beëindiging van de opnamen voor „Sunflower" in Rusland, een melo-dramatisch verhaal van een Italiaanse vrouw, die ontdekt dat haar man in de Sovjet-Unie is ge trouwd met een andere vrouw. De ze film doet de winnende combina tie van „Huwelijk op zijn Italiaans" met de acteur Marcello Mastroianni en de regisseur Vittorio de Sica her- leven. Ponti experimenteert ook met het verschijnsel van de „Quickie Film" door een levensecht- versie te ma ken van de recente roof van een Boeing 707 over de lange afstand door de in Italië geboren marinier Raphael Minichiello. De meeste van de hierin voorkomende perso nen zijn betrokken geweest bij het werkelijke gebeuren- De film, die wordt geregisseerd door Carlo Liz- zani, zal in maart in de bioscopen verschijnen. Ponti weet niet wat de toekomst voor hem en Sophia in zich bergt. „Wij geloven niet m programma's. Met prograrrtma's worden geen .films gemaakt. Iedereen praat te genwoordig in termen van lage kos ten. Dat is het wachtwoord voor films. In elk geval schijnt de toe komst niet in Italië te liggen. Er is geen cultureel leven in Rome. Het werkelijke centrum van de wereld is Engeland zoals Parijs was in het begin van de eeuw. De beste schil ders, schrijvers, musici, acteurs en artiesten zijn in Engeland. De oor zaken liggen voor de hand. Alleen in Engeland bestaa-t echte onafhan kelijkheid en vrijheid. Wat anders wenst een kunstenaar? Italië is ka tholiek, Frankrijk is nog altijd Gaullistisch en Amerika is zelfs pu riteins". Herbert Joeks, Joop Doderer en Tonny Huurdeman in een scène uit „Jodeldebodel", ski-sfeer, dat vanavond door de TROS via Nederland 1 wordt uitgezonden. een programma m apres- 19-22 Met een luide slag vliegt een tweede steen door de ruiten van hex koopmanshuis. Door de gebroken ramen komt het geluid van een schreeu wende, joelende menigte de kamer binnen. „Het gepeupel!!" sist Avidis woe dend. „Zij wagen het zelfs, het huis van een eerzaam koopman te bestormen!! Wel, Heer Crithon, toon nu, dat gij de heerser zijt in dit gebied!!" Driftig rukt Crithon het venster open. De kreten verstommen, de oproerige burgers laten hun bijlen en knuppels zakken en kijken met vijandige blikken om hoog naar hun heer. „Wat betekent dat?" buldert de ridder omlaag. „Pak je weg, schurken, óf binnen het uur bengelen jullie allen aan een boom!" Een reus van een man treedt uit de burgers naar voren. „Wij wensen Heer Aram te spreken!"' zegt hij luid. „Hij is reeds uren in dit huis en wij vrezen, dat hij door Avidis wordt gevangen gehouden!" „Gij zwetst!!" schreeuwt Crithon driftig. „Aram is hier niet! En nu inge rukt,'of ik laat jullie allemaalopknopenü" Er valt een gespannen stilte. Dan, ergens in de dichte menigte, heft ie mand haastig pijl en boog. de pijl langs hem heen en boort zich in de houten wand van het vertrek! 20-22 Met een kreet van schrik werpt Crithon zich terzijde. Rakelings schiet „Rammei de deuren'!" schreeuwt iemand in de menigte. „Weg met Crithon!" Onder luid gejoel snellen enkele jonge kerels met een stormram op de zwa re eiken deur van het koopmanshuis af. Tot boven in het kantoor klinkt het doffe dreunen van de rammei. „Barricadeer de deur!" schreeuwt Avidis tot een bediende, die lijkbleek komt binnensnellen. „Zet er zware kasten voor!! Als dat gespuit binnendringt, is ons laatste uur geslagen!!" Zijn oudere broer wendt zich, stamelend van angst, tot ridder Crithon. „Sn. snel.snel. .snel. Heer! Ik weet een uitgang, hier onder het huis! Vlucht en haal Uw soldaten om ons te redden!!" Ldl CL LU T> 5005 ©PIB

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9