MAX ARAB: „DE FIL LAAT ME NIET MEER LOS A kijk naar luister naar Het is voor mij een sport mezelf te ridiculiseren 55 HET BRABANTS ORKEST c Voor gebak SMIDT'S JOSEPHINE X m JOSEPHINE Banketbakkerij NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (NederIJ: BELGIë (Frans): DUITSLAND I DUITSLAND II Dit is het recept: Kaasfondue van Nederlandsekaas. Woensdag 18 februari 1970 DE VRIJE ZEEUW ARAB, pseudoniem voor Evert Jan van de Vlekkert, 38 jaar, publicist, geboren te Utrecht, woont sinds mei 1969 met zijn vrouw Gerrie en zijn twee geadopteerde kinderen Esther (3) en Natan (2) in een gerestaureer de boerderij aan de Boshoeker- weg in Oene (in de buurt van De venter), Al op li-jarige leeftijd probeer de Evert Jan door middel van chemische proeven het vreedzame gebruik van nitroglycerine te ont dekken. Zijn vernuft liet hem op dat moment nog in de steek. Hoe wel hij besloten had dirigent te worden, stuurden zijn ouders hem naar de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Uit die tijd dateert zijn eerste roman, een schrijnende aanklacht tegen de gevestigde orde", die nooit werd uitgégeven, In 1947 verhuisde hij naar Apel doorn en werd etaleur. Hij schreef een tweede boekje Reetjes Kij ken, eenverzameling korte ver halen, gedichten en cartoons, dat werd uitgegeven- bij Semper Agendo N.V. in Apeldoorn. In 1955 werd hij ontslagen door zijn baas wegens verzet tegen de lei ding. Max Arab ging zich toeleg gen op het schrijven voor tijd schriften en kranten. De op brengst stelde hem echter niet in staat te leven en hij richtte een reclame-bureau op in Apeldoorn. Hij schreef een kerstspel In Mijn Huis en dat bracht hem in contact met de film. In opdracht van een zakenrelatie maakte hij zijn eerste film in 1961. Wie komt er in mijn Huisje, die onmiddel lijk werd geaccepteerd. Inmiddels getrouwd, experi menteerde Max Arab verder met zijn 16 mm-camera en maakte achtereenvolgens: Thine is the Kingdom, Ich ganz gross, Slogan en Liever geen Bloemen. Zijn werk werd op nationale filmfesti vals bekroond met eerste en twee de prijzen. Nog krijgt Max Arab geen sub sidie en moet hij zijn kost verdie nen met het geven van lezingen over het onderwerp „Dromen in blik blijven langer vers", het or ganiseren van discussieavonden en het schrijven van een rubriek in een provinciaal dagblad. (Van een onzer verslaggevers) „In hel begin van mijn carrière aan dat woord heb ik overigens een afschuwelijke hekel dacht ik, dat de hek wereld op het genie Arab stond te wachten. Je zit boorde vol ideeën en denkt die allemaal te kunnen uitvoeren Daar ben ik wel van terug gekomen. Je gaat met lege han den de wereld in, grijpt in de duisternis en ondergaat d< ene teleurstelling na de andere. Het gaat er niet om naam te maken of wat dan ook. Ik wil alleen maar gelukkig zijn en door mijn werk ontmoet ik veel mensen, fijne men sen. Dat is een toevallige bijkomstigheid." Max Arab leidt me zijn atelier binnen en verontschuldigt zich voor de chaos. Op een plank aan de muur liggen films, netjes opgestapeld In een hoek zijn 16 mm-projector en het scherm. Hij gaat achter zijn bureau zitten, ordent een ravage van papieren en staat dan op: „Of wil jij hier soms zitten?" En dan lachend: „Laten we er geen officiële toestand van maken. Daar houd ik niet van." Hij ploft in een grote fauteuil en praat langzaam zonder stemverheffingen verder: „Mijn boekje Reetjes kijken was eigenlijk niet zo'n succes. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat de mensen niet naar de winkel durven te gaan en vragen of ze ook Reetjes mogen kijken met Max Arab. Vreemd is dat. Ik bedoel gewoon hertjes, meer niet". Zijn Joodse afkomst heeft hem van jongs af aan beziggehouden. Hij ontdekte, dat hij zich nauw verwant voelde met de Oosterse mentaliteit. Zijn studie over de cultuur van het Verre Oosten leerde hem, dat er in eeuwen nog weinig veranderd is. Het gezang van de chassans (Joodse voorzangers) vormde een enorme in spiratiebron voor zijn films en ver halen. „In mijn werk en ook in mijn da gelijkse leven probeer ik een appèl te doen op het verlangen van de mens naar geluk en wede. Dat heb ben we na tweeduizend jaar Chris tendom nog steeds niet bereikt. Er zijn wel hoopgevende signalen in de subcultuur en underground." Zijn kinderen Esther en Natan ko men uit een kindertehuis in Amster dam. Het heeft hem jaren gekost hen te adopteren. „Ik ben me,t Ger rie naar het tehuis gegaan en heb eerst Esther en later Natan gekozen omdat dit kinderen waren, die het minste kans op een gelukkig leven hadden Ik geloof in geestelijk ouder schap. Ze zijn vrij in hun optreden, vooral Esther, en dat wil ik zo hou den. De publicist Arab zou geen kritiek op de maatschappij hebben, wanneer hij er geen alternatief voor wist. Hij stelt zich Nederland voor, geregeerd door amateurs, die op basis van vrij- willigheid twee jaar de touwtjes in handen hebben. „Zo bescherm je die mensen", meent Arab", want na twee jaar vallen ze terug in hun ou de beroep. Ze zien) hun ministerschap dan niet als een soort kroon op hun werk. Bovendien voorkom je dat de verkeerde mensen te lang de leiding hebben, zonder dat iemaind er maar wat aan han doen." Arab wil de creativiteit van het kind op scholen ontwikkelen in plaats van de taaie leerstof in te pren ten. .Leerlingen moeten onderricht krijgen in de cultuur van andere vol keren. Dat brengt onze Westerse maatschappij misschien uit de droom dat we de voor ons klimaat aange paste cultuur naar andere landen moeten brengen. Volkeren met an dere normen en andere levensge woonten noemen wij al gauw luie flikkers. Die mensen hebben hele maal geen behoefte aan ons jachte- rig bestaan. Onze welvaart gaat ten koste van ons welzijn omhoog. Neem me niet kwalijk dat ik zo aan het kletsen ben. De mensen gaan je zo gauw zien als Arab het keuter boertje Gods. Daar moet je voor op passen. Ik ben eigenlijk humoris tisch Het is voor mij een sport me zelf belachelijk te maken. Ik probeer in mijn films ook wat humor te leg gen maar de mensen zien het vaak niet of ze durven niet te lachen. „Ik heb een hekel aan die potenti ële kunstkopers, aan snobisme. Wan neer de kinderen nu vanaf hun eer ste schooljaren kennis maken met de kunst dan vermijd je dat". Zijn lekenspel in Mijn Huis vertelt het kerstgebeuren, geplaatst in deze tijd. De herdertjes zijn arbeiders in een continu-bedrijf. Jozef en Maria zijn op de vlucht voor het heersende regime. Zowel de Joden als de ne gers worden door Herodes achter volgd. He( kerstspel werd uitgege ven door uitgeverij Vink in Alkmaar en wordt nu nog ieder jaar opge voerd. Na Wie komt er in Mijn Huis je, een filmopdracht van een zaken relatie, maakte hij Thine is the Kingdom in 1962. De film behaalde een derde prijs op een wereldfestival in Kopenhagen. Deze film was voor hem alleen „maar e,en vingeroefe ning om te Ieren hoe hij met zijn camera moest omgaan". Zijn vol gende succes was Ich ganz Gross in 1963. Arab vergelijkt hierin de speel se agressiviteit van een kind met. Hitier, wiens wil om te moorden en te vernielen nooit tot ontwikkeling is gekomen Stukjes van een legpuzzel, knap gemonteerd, vragen van de toeschouwer zelfwerkzaamheid. Ich Ganz Gross haalde een zilveren me daille, tweede prijs in Amsterdam op een landelijk festival. In Antwerpen kreeg hij voor deze film een ereprijs voor het scenario en werd tevens benoemd tot erelid van de filmgroep 1958 Antwerpen. „Jean Luc Godrrd is voor mij wel de meester van deze tijd. Vooral van Le Weekend kwam ik bijna ka pot thuis. Boeiend en tegelijkertijd actueel Zijn films zetten je aan tot denken. Zijn film Het Huis van Louis van Gasteren heeft mij ge leerd hoe ik de factoren tijd en ruim te volkomen onbelangrijk kan ma ken". Vier maanden filmen in Stockholm betekenden voor Arab een breuk met vele relaties die hij in korte tijd in Nederland opbouwde. Hij maakte opnamen voor de AVRO, die te rea listisch bleken en niet uitgezonden konden worden. Hij moest opnieuw beginnen en zocht naar een nieuwe montage-techniek, die hij vond in zijn film (gedeeltelijk in kleuren) Slogan, d'e een tweede prijs haalde op net Benelux-festival in Leuven, 1968. „Slogan is een filmgedicht op het motto Hebt elkander lief en de ontwaarding daarvan. Er zit veel humor in verweven, die beslist na één keer zien niet overkomt". In korte tijd verandert Max Arab zijn stille atelier in een bioscoop en projecteert zijn werk, zijn gedach ten van de afgelopen tien jaar tegen het witte scherm. Na iedere film volgt een gespannen pauze en nog vol indrukken van de vorige, kon digt de nieuwe zich alweer aan. Zijn laatste film Liever geen Bloe men gaat waarschijnlijk naar een Westduits filmfestival. De construc tie vraagt weer van de toeschouwer mee te denken. Het zijn fragmenten, stukjes van een legpuzzel, verscho ven achter symbolen, die iedereen kan toepassen zoals hij dat wil. „Wie met de. film in contact wordt gebracht ziet een wereld voor zich opengaan. Mijn camera heeft me ge grepen en laat me niet meer los". (ADVERTENTIES) 1722. Het is Avidis, de koopman, die Aram zo iafhartig in de rug heeft aangeval'en. Met kracht sleurt hij de ridder achterwaarts aan de mantel over de stenen. Agua en Collo stormen schreeuwend naderbij, maar juist als zij het tweetal bereikt hebben, laat Avidis Aram los en springt haastig terzijde. „Broeder. De knop. Snel!!" schreeuwt hij. De tweede koopman is naar de muur gesneld en drukt haastig op een knop, die daar in de houten lambrizering is aangebracht. Plotseling voelen Aram en zijn vrienden hel tapijt, waarop zij staan, onder zich wegzakken en terwijl de schelle lach van de oudste koopman hen in de orén klinkt, stort het drietal met kreten van sdhrik in de diepte. 1822. Als Aram en zijn dienaren na een val van enkele meters weer overeind krabbelen, bevinden zij zich in een donkere ruimte. Boven hen valt het valluik langzaam weer dicht. In de opening kijken de gebroeders Avidis en ridder Crithon spottend op hen neer. „Gij hebt u toch niet be zeerd', edele heer?", grijnst de jongste koopman. „Wel, veel plezier daar beneden, wij komen over een maand of twee wel eens kijken, hoe ge het maakt, hahaha. De oudere koopman barst bij deze woorden van zijn broei uit in- een hoog kakelend schaterlachje. Maar dan klinkt achter hen het rinkelen van een brekend glas. Een steen vliegt door het venster en het lachen van Avidis breekt af door een luid „aaaaaaaaauw" als de steen hem onzacht tegen het achterhoofd treft. donderdag 19 februari 20.15 uur 4e abonnementsconcert serie A dirigent hein jordans m.m.v het philips philharmonisch koor werken van monteverdi, bach/strawinsky en beethoven. het turfschip breda O X ty> O. m LU ■o ir is het adres Nieuwediepstraat 1 TERNEUZEN NOS-NOT 10 45 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE JE MEER 11.10 BEELDVERHAAL VAN DE kfrk 11.35 WALTER AND CONNIE 12.00 SLUITING NCRV 17.00 KIJKKAST 17 35 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (Kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA CVK-IKOR-KRO-RKK 19.30 KENMERK •NOS 20.00 JOURNAAL 20.20 POLITIEKE UITZENDING PPR. 20.30 STICHTING SOCUTERA 20.35 HET GROTE CARNAVAL Een film uit 1952 van Billy Wil der, waarin de sensatiejourna- Hstiek aan de kaak wordt ge steld. 22.20 PERSOONLIJK 22.45 JOURNAAL NOS 18 45 DE FABELTJESKRANT (Kleur) 18.u5 JOURNAAL 19.04 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE Coen Flink gaat verder met zijn verhaal van het boek van Johan 'Fabricius. 19.13 TWIEN Men kan kennis maken met de Engelse groep „Collosseum" e.a. 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 LA STRADA 21.-25 ATTENTIE VOOR SPORT (Kleur) 22.10 DS A. V.D. BOSCH 22.15 JOURNAAL NOS TELEAC 22.20 VAMOS A VF® (les 5) 23.00 STUDEREN 23.30 SLUITING 16.30 SCHOOLTELEVISIE 17.30 JEVANJONG 19.30 ZANDMANNETJE 19.85 OPENBAAR KUNSTBEZIT 19.45 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 SHOW VOOR JONGEREN Vanuit Amerikaans Theater. 20.55 PANORAMA 21.40 DE AFSTAMMELINGEN VAN DE KONING VAN SHEBA 22.30 NIEUWS (ADVERTENTIE) 17.25 NIEUWS 17,30 FEU VERT Gevarieerd jeugdprogramma 18.40 A VOS MARQUES Interscholair wedstrijdspel 19 25 VOOR DE KLEUTERS 19.30 VIVE LA VIE! 20.00 JOURNAAL 20.30 AUJOURD'HUI. 22.00 KORTE FILMS 22.50 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 20.15 EEN VOLKSSCHOOLKLAS IN DE JAREN TWINTIG 21.00 DAS FERNSEHGERICHT TAGT Taxiroofgeïmproviseerd pro ces voor de grote strafkamer, 22.30 JOURNAAL, COMMENTAAR EN WEERBERICHT 22.50 WEENS PHILHARMONISCH ORKEST 17.30 17.35 18.05 18.48 19.10 19.45 2015 21.00 22.25 23.55 JOURNAAL EN WEERBE RICHT MOSAIK DIE DREHSCHFIBE WESTLICH VON SANTA Fé. „Zo vrij als een vogel". JOHN KLINGS AVONTUUR „De Seton story". HEUTE ZDF-MAGAZINE SIRKKU Een Fins tv-spel van Ari Kos- kinen. LIMBO (Kleur) Een ballet in kleur met de Alwin Nikolais Dancers. Muziek, choreografie en regie van Alwin Nikolais. SLUITING Woensdag 18 februari HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Stereo: Berlijns Fil harmonisch orkest: balletmuz. (gr). 12.25 Stereo: Metropole-orkest met zangsolisten: amusementsmuz. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13 11 Actualiteiten 13.25 Stereo: Uit eigen huis (opn). 13.45 Gesproken portret, 14.00 Stereo: Licht instru mentaal octet. 14.25 Stereo: Reis zonder einde, hoorspel. 15.15 In de Toonzaal: modern muziekprogram ma vooi de jeugd met commen taar. 16.00 Nws. 16.03 Sociëteit Zes tig minuten voor boven de zestig. NOS: 17 02 Onder de groene linde: oude lied,ies. VARA: 17.20 Stereo: Radio Vrouwenkoor: klassieke ge wijde muz 17.35 Stereo: Pianoreci tal: moderne muz. 17.55 Meded. 18.00 Nws 18.11 Actualiteiten. Poli tieke Partij. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. VARA: 18 30 Stereo: Klink Klaar - zonder nonsens. 19.30 Nws. 19 35 Buitenlands Weekoverzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal en instrumen taal ensemble met zamgsolist. 20.10 Nederlandse cabaretliedjes. 20.25 Plaats gevonden: gevar. program ma uit Zutph.cn. 21.15 Vragenvuur. 21.35 Stereo: Melodieën Expres. 22 00 Lett er-Grepenliterair progr 22 30 Nws. 22.38 Meded 22 43 Ac tualiteiten 22 55 Stereo' Contrasten: klassiekt en moderne muziek (gr) 23 55-24 00 Nws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee. gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nws.; 12.41 Actuali teiten; 13 00 Raden maar...) NCRV: 14.15 Stereo: Moderne en klassieke muz. 15 00 ïn 't zilver: progr, voor oudere luisteraars 16.00 Nws 16.03 Stereo: Jeugdprogr. 17 00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ieners 17 50 Overheidsvoorlichting: O en W levenslange scholing Vraaggesprek van Joop van Zijl met drs. H Veld kamp, chef van de afdeling onder zoek en planning van het ministerie van Onderwijs en. Wetenschappen. 18.00 Strictly Country Style: country and western rubriek. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten NOS: 19 00 Open baar kunstbezit 19.10 Morele Her bewapening: Kersvers terug uit In dia. gesprek. NOS: 19.20 Stromen van kracht, reportage. 19.35 Geen onderdaan maar burger: een reeks uitzendingen over de staatkundige vorming van de Nederlander 19.50 Progr voor blinden en slechtzien den. 2000 Stereo: Avondconcert: oude en moderne muz (opn). In de pauze: ong. 20 45 Fermate, een luchtig pauzeprogr. 22.00 Weer 'ns wat anders: licht muziekprogram ma 22.30 Nws. 22.38 Parlements- overzicht 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister: lichte gram mofoonmuz en reportages. 23.55- 24.00 Nws HILVERSUM IH 240 M EN FM NOS: 12.00 Nws. AVRO: 13.00 Nws 13.03 Actualiteiten. 13.06 Zet m op: platenprogr. (14.00 Nws.). 15 00 Nws 15 03 Arbeidsvitaminen: popuiair verzoekplaten progr 16 00 Nws. 16.03 Gimmick: platenprogr. 17.00 Nws 17.02 Actualiteiten. 17.05- 18.00 Toppoppology: toppertips en eountryhits. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12 00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. (12 40-12 48 Weerbericht, meded. en SOS-berechten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.. weerbericht, dagklap per en beursberichten. 13.20 Tafel- muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Lichte muz. 14.30 Waarom wij niet? 14 50 Koorzang. (15.00 Nws.). 15 15 Voor de kinderen. 16^00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Rus sische volksliederen. 16.30 Volksmuz. 17.00 Nws., weerbericht en meded. 17.15 Jazzmuz 18.00 Nws 18.03 Pop- muz. 18 20 Lekenmoraal en -filoso fie. 18 50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws., weerbericht en actuali teiten. 19.40 Radioscoop. 20.00 Klankbeeld. 21.30 Klassieke muziek. 22.00 Nws., berichten en De Zeven Kunsten 22.20 Gevar. muz. (23.00 Nws.) 23 40 Nws. 23.45-0.30 Voor de zeelieden Donderdag 19 februari HILVERSUM I 402 M AVRO' 7.00 Nws 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9 00 Stereo. Klankjuwelen (gr). 9.35 Waterstanden 9 40 Schoolradio. 10 00 Voor de kleuters. 1010 Ar beidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nws.) 1130 Rondom 12: Program ma voor de vrouw. (11.55 Beursbe richten HILVERSUM II 298 M KRO' 7 00 Nws 7.11 Het levende woord 7.16 Stereo- Badinerie: klas sieke en moderne muz (gr) (7.30 Nws.; 7 32 Actualiteiten; 7.50 Over weging; 8 00 Nws) 8 30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9 00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). NOS: 10 00 W-t. heeft dat kind? pedago gische lezing 10.20 Stereo: Muz. uit de Baros (opn). KRO' 1100 Nws. 11.03 Vocii de zieken. 11.55 Meded. HILVERSUM m 240 M EN FM NCRV' 9.00 Nws 9.02 Terug van weggeweest: muz. van toen voor luisteraar?, van nu 10.00 Nws. 10.03 Muz. oü de koffie. (11.00 Nws.). ADVERTENTIE) Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong beiegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. gen. Binden mi

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 9