„De radio raakt steeds meer m KOFFIEMELK literfles 8°/„ CAPUCUNERS ntemin v« BUST droogkokend pak 1 kg us 149 TUTTI FRUTTI zak 200 gr CHIPS reuzezak paprika of naturel os ZOUTE PINDA'S zak 500 gr m 159 ZOETE SPAANSE WUN KT 2*245 PUTRIS SALATA lies 0.50 liter Hf 139 [eerlijke prijzen LETTY KOSTERMAN VINDT TELEVISIE EEN GROTE VLEESMOLEN nu nu Vauxhall Viva 6«294f HET TEAM VAN HUISVROUWEN UW HUISVROUWEN ADVIES-VOORDEELVAN DEZE WEEK; Singing swinging R SUPER SUPER SUPER SUPER Bekijk 'm nuchter: een complete gezinsauto en ook een sportieve wegwezer. Véél meer dan vier wielen met een koepeltje erop. Ontdek v»at een objectieve vergelijkingstest tussen 8 concurrerende auto's uitwees: Vauxhall Viva-winnaar op alle punten. Garage R. R. Visser Parkeerterrein Terneuzen Tel.: 01150-7900 SHOWROOM Noordstraat 102 Terneuzen Tel.: 01150-2400. vat een objectieve vergelijkingstest O Vauxhall van General Motors Maandag/dinsdag 16/17 februari 1970 DE VRIJE ZEEUW (Van onze showredactie) AMSTERDAM Op weg naar Hellenburg 37 een functionel woondoos, die voorlopig nog onzichtbaar blijft in de versteende tuin stad Buitenveldert welt spontaan de gedachte op, of het eigen lijk nog wel zin heeft om te gaan praten over het televisieprogram ma „Opmaat". Nu de VARA dit ondergeschoven kind wreed de nel heeft omgedraaid, is het voorgenomen loflied immers gedoemt een grafrede te worden in het bijzijn van de treurende nabestaan den. Is het in dat geval niet beter om het bezoek te laten vallen ei te volstaan met bloemen? Achteraf blijkt pas, dat de bewo ners van Hellenburg 37 de doodklap alweer aardig te boven zijn. Ze zijn liet er wel over eens, dat de VARA de samenstellers van Opmaat wat meer tijd hadden moeten gunnen. „We zochten nog naar de definitie ve vorm, toen we ai te horen kre gen dat het niet meer hoefde. Dat is natuurlijk sneu". Is dat al het com mentaar? Letty Kosterman kijkt aandachtig naar haar man, die vanaf de bank cursief aan de nabeschouwing deel neemt. „Akkoord", zegt ze, „op de avonden, waarop vroeger Opmaat op het scherm kwam, willen we ook nog wel eens een protestje laten horen. Wij zijn fanatieke televisiekijkers, soms denk ik wel eens: we zijn er aan verslaafd. Dan riidpn wo als gekker naar huis, omdat over vijf minuten Farce Majeur begint. Als de omroep- ster nu 's woensdags zegt dat hel komt, schreeuwen we met zijn twee- en: „Wij willen Opmaat, Wij willen Opmaat. Dat lucht lekker op". „Opmaat was te kort", stelt haar man somber vast, „je kon nergens diep op ingaan. Dat vind ik een groot bezwaar". .„Ho ho", zegt ze, „als je- dat zo zegt, denkt meneer meteen, dat me vrouw Kosterman erop gebrand was om haar licht te laten schijnen op de betere echtscheidingsvoorwaarden en de adoptiebepalingen. En op dat punt heb ik juist zo goed als geen eerzucht. Ik vind, dat je voor zulke onderwerpen erg veel mee moet bren gen, ik laat het graag over aan spe cialisten als Hedy d'Ancona en Jean ne van Munster. Die weten er ten minste zinnige dingen over te vertel len". Terzijde vanaf de bank: „Letty zoekt het meer in de richting van een personality-show" Zoiets als Wil lem Duys doet." „Willem Duys", roept ze verbijsterd, ze kauwt enkele secon den op de naam en spuwt hem dan korzelig op de salon,lafeL „Iftr-ben geen geen witzenverteüer. Als ik een leu ke bak ga vertellen, wordt het een droefenis. Ik zodk het liever in de in timiteit, ik houd van een program ma met warmte". ue LCiev vue uuuuungeiu^.ig. in een van de uitzendingen had ik een man uit Hoogeveen, die zijn fluit kwam de monstreren. Zijn zelfgemaakte fluit je, dat hij in grauw papier uit Dren te naar Hilversum had gebracht. Die man stapt uit de trein en denkt er niet over om een taxi naar de studio te nemen, dat doet hij in Hoogeveen ook niet. Hij gaat dus lopen en komt buiten adem in de studio wdar de floormanager meteen twee grote blauwe kringen om zijn voeten tekent Die man komt na een paar uur ont redderd bij me en zegt: „Mevrouw Kosterman. Luistert dat nauw. Mag ik niet uit die kringen als ik op mijn fluitje blaas?". Begrijp je, die man is volledig in de war, voordat hij een noot gebla zen heeft. Die krijgt tussen de mid dag een uitsmijter in de kantine en voor de rest moet hij met zijn poten in die kringen blijven staan. Ga op die manier maar eens een lekker ontspannen programma maken". Feestje Vleesmolen Had Opmaat de voorgeschreven temperatuur? Ze denkt na. Is inmiddels devoot op een kinderlijk laag rotankrukje aan het voeteneinde van haar onder vrager gaan zitten. „Luister", zegt ze „televisie is in feite een grote vlees molen. Bij de radio ken je iedereen, daar is de intimiteit een vanzelfspre kende zaak. Ik zou de radio dan ook voor geen goud willen missen. Bij te levisie liggen de zaken heel anders Daar lopen tien, twintig mensen om je heen. Mensen met draadjes in hun oor, die onbegrijpelijke dingen zeg gen. Dat maakt de kans op paniek groter. Als ik tussen de repetities voor Opmaat in de kantine een kop koffie ging drinken, dacht ik: „Waar om knikt die man zo vriendelijk naar me?". Ik wist niet eens, dat hi; in hetzelfde programma zat". De gasten hadden dat gevoel nog sterker. Die kwamen met grote blau we paniekogen de studio binnen en werden aan bun lot overgelaten. Ik heb het ook tegen de regisseur ge zegd. Ik zei: „Rinus, dat loopt fout' We hadden in Opmaat altijd een los makertje. Een jongen met een gek ke eend. De vrouw met de neus, die kwamen van heinde en verre en voe' den zich in die vreemde wereld v In afwachting van een nieuwe kans om de buis te annexeren, heeft ze zich nu weer teruggetrokken in het veilige radio-bastion, waar ze drie programma's moeiteloos aan de praat houdt. „Voor mij is elke uitzending een feestje", bekent ze. „Als ik za terdags voor dag en dauw in de au to stap, heb ik altijd het gevoel, dat ik naar een party ga. Neem Z.O.-135, dat gaat life de lucht in en ik moet dus om zes uur op. Dat lijkt een on christelijke tijd, maar je went er aan als Z.O. straks is afgelopen, sta ik waarschijnlijk zaterdags toch om zes uur op Ik vind life-programma's zalig. Naar Z.O.-135 luisteren zo'n miljoen mensen en die heb je allemaal om je h Als je bezig bent. Je weet, erels in pyjama's tussen zit- .ensen die een beschuitje sme- _n. Mensen die op je rekenen. Dat hele gekeutel werkt ongelooflijk in spirerend.' In dat zaterdagmorgenprogramma kan ik een hoop van mezelf kwijt. Je moet voortdurend alert zijn, je moet de zaak plezierig houden. Ik ben een perfectioniste, ik houd van mijn ei gen taal, ik heb er ontzettend de pest in als er iets fout gaat. Toch ben ik nooit echt bang. Ik ben alleen plezie rig gespannen en dat duurt tot na de uitzending. Dan komt de reactie: ik voel me laveloos en zou spontaan op de grond kunnen gaan liggen ronken. Ik geloof, dat ik mijn angst gewoon opzout. Mu man-interest' Dan doe ik ook nog Plaats Gevon den. Je trekt dan het land in en praai, met een zaal vol mensen. De plaatselijke amateurs zetten hun bes te beentje voor. Je kletst met .een man die een hoop van zijn stad weet. Ja, wat kan ik daar in kwijt? Mis schien mijn „Luman-interest". Je komt in aanraking met mensen, die je in je eigen leven nooit tegen komt Ik vind, dat zulke ontmoetingen erg nuttig zijn, want je loopt bij radio en televisie voortdurend het gevaar, dal je alles beoordeelt vanuit je eiger Gooise club. In Hilversum en Amster dam wordt de wereld gemaakt vin den zij en daarbuiten is alles waai deloos. Ik heb zelf een hoop kritiel op die incrowd-mentaliteit. Ik vine het ook verloren tijd om in de Jongi Haan met de mensen uit het vak kar nemelk te drinken en te zwetser Maar als je dan de moeite neemt or de provincie in te trekken, zijn de re acties meestal bedroevend. Met Z.O, 135 hebben we het geprobeerd. Jt ging dan naar Den Bosch en de VA RA stuurde wat mensen mee, die vragen konden beantwoorden. Weet je wat je dan kreeg? Een man, die vroeg waar Herman Wigbold zat eri als je het had uitgelegd bleek zijn e- nige probleem het vullen van zijn VARA-aansteker te zijn. Ik heb zeil een vrouw te woord gestaan, die vroeg of ik verstand had van opberg- mappen Ze had er een voor haar ra- diogids en de rug was losgegaan. Als je zo'n reactie hoort, denk je toch „Wat doe ik hier eigenlijk?" Ik ben gek op spelletjes l\a vier uur s middags begon mijn leven pas, dan kwam het toneel, het cabaret. Ik kreeg van de AVRO 2000 gulden per jaar en voor dat geld heb ik tientallen programma's gemaakt en gepresenteerd. Achteraf zeg je: „Het is een schandalige fooi". Maar ik moest toch zo nodig? Ais ik als kind naar de radio luisterde dacht ik al: „Het moet geweldig zijn om met andere mensen dingen te bedenken, die worden uitgezonden" En de ijdelheid. fioe zit het daar mee? „Ik ben ijdel", geeft ze toe, „maar anders dan de meeste vrouwen. Niet doorzichtige glamorous-toer van „meid, wat zie je er mooi uit". Ik vind het jofeler, als ze zeggen: „Dat heb je op een intelligente manier aan gepakt". Ik ben ijdel op een manier die ik zelf niet vervelend vind". Na een kort gewetensonderzoek: om bekijks te hebben. Daar ben je „Natuurlijk vind ik het ook geweldig vrouw voor. Ik was een van de eer sten in Nederland die een maxi-jas had. Ik ga in de Bijenkorf met opzet niet met de lift, want dan kan ik niet in mijn maxi-jas van de trap af schrij den. Dat is een kunst apart. Weet je wat ik ook fijn vind. Om een broekpak aan te trekken en op een klein wit fietsje door Buitenvel dert te scheuren. En goeie sieraden en mutsen, dat is het ook wel. Neen', laten we het er maar op houden, dat ik ijdel ben. Ik zou een enorme trut zijn als die dingen me koud lieten". Ze noemt zich ook een „typisch VARA-vrouwtje". Ik voel me geluk kig bij die omroep. Dat is een kwes tie van engagement. Het is je hou ding tegenover de dingen in >de we reld. Of klinkt dat te dik. Schrap het dan maar weer. Zet maar, dat er bij de VARA geen'benauwde kliekjes sfeer hangt". Feit is, dat ze onder de vleugels van de kraaiende haan. pas reële kans heeft gekregen. Ze heeft repor tages en interviews gemaakt en toen Bert Garthoff definitief terugkeerde naar zijn zondagse dauwtrappers, nam ze de walmende fakkel van „Dit is uw leven" over. Daarna volgde Ro tonde, de voorloper van Z.O.-135, waarmee de VARA een geslaagde aanval deed op fiet KRO-feestneuzen- programma Dj inn. En dan natuurlijk de hartelijke ra dio-spelletjes, waarin ze landelijke vermaardheid heeft gekregen. Ze geeft het stralend toe: „Ik ben gek op spelletjes. Een rubriek als „Ver haal halen" doe ik erg graag. We krijgen dan de laatste twee regels van een verhaal en moeten de rest reconstrueren. Je kunt er alles in kwijt. Je moet je hersens laten wer ken, je moet gevoel voor de taal heb ben en een flinke dosis humor kun nen opbrengen. Het is alleen jammer dat er zo weinig mensen naar luis teren. Toch ben ik ervan overtuigd, dat de radio ook nu nog enorme kansen heeft. Je merkt het trouwens om je heen: de radio raakt steeds meer in. Alleen de tijd waarop ernaar geluis terd wordt, verschuift. Vroeger was alles geconcentreerd op de avonden, nu op de dag. Ik denk er ook niet aan om de radio los te laten. Ik wil wel een televisie-programma, een personality-show van een uur met een fijn team van medewerkers. Ik houd er niet van om verantwoorde lijkheid alleen te dragen. In de groep heb ik de meeste lol" volgt een snelle ontnumng van tte Utrechtse cabaretgroep, waar ze in de vijftiger jaren met handgemaak te liederen schitterde. „Op een gege ven moment heb ik me aangemeld voor een auditie van de oprechte au teur. Ik wilde wel eens van een an der horen, wat ik kon, want zelf vond ik het lang niet zo slecht. Ik heb het gebracht tot de landelijke finale en daarna kreeg ik van het komische duo Van der Zee-Lugtenburg het aan bod om voor de AVRO te gaan wer ken. Ik vond het al lang prachtig. Ik was onderwijzeres maar dat lustte ik niet meer. Ik had het alleen gedaan vanwege de korte werkdagen en voor de rest vond ik er geen moer aan. Terwijl van de plaat, waarop Ja mes Last bewerkingen van Neder landse volksliedjes laat horen, al zo'n 200.000 exemplaren zijn verkocht moet Freddy Golden met 500 ver kochte exemplaren genoegen nemen. „Een verzameling van Nederlandse volksliedjes in moderne stijl" noemt Artone, onder welk label de plaat werd uitgebracht deze verzameling. Die ball-room-achtige „moderne stijl" is echter nogal saai. We horen dan maar liever de liedjes in oude stijl. En dan ook liefst gezongen; dat '.oemkoor op de achtergrond werkt hoogst irritant. En dan staat er nog op de achterkant van de hoes (op de voorkant ontstellend en wel, u raadt het nooit: een meisje op klompen en in mini en nog een molen toe): „A truly enjoyable set, wich should ap peal to a wide variety of listeners in many countries". We vrezen het erg- ;te voor Paul Visser, die deze „li- ier notes" aanbracht. Swinging and swinging; a med ley of Dutch folk-songs in modern style, Freddy Golden met koor en orkest. Artone Stereo IHD.I -3189. JAN HüSJtEN Heden nam God tot Zich geheel onverwacht, voorzien van het Sacrament der zieken, onze lieve, goede en zorgzame moeder, behuwd- groot- en overgrootmoeder, mevrouw MARIA COLETA DE SCHEPPER weduwe van de heer Hendricus, Johannes van de Velden op de leeftijd van 82 jaar. Terneuzen: Rosa van de Velden Geleen: M. L. Cornelissen-v. d. Velden L. Cornelissen, kinderen en kleinkinderen Terneuzen: J. L. B. Claessens-v. d. Velden L. Claessens en kind Middelburg: J. Ch. M. van de Velden I. R. S. v. d. Velden-Rammeloo en kind Terneuzen, 14 februari 1970. Hondiusstraat 3 De gezongen uitvaartdienst waarbij u beleefd wordt uitgenodigd zal plaatshebben op woensdag 18 februari a.s. in de Triniteitskerk te Terneuzen om 10.00 uur. Samenkomst bij de kerk. - 7K16-21-2. rijzen Eerlijke prijzen voor goede kwaliteitsprodukten! VéGé stelt kwaliteit als eerste eis. Natuurlijk zijn de produkten laaggeprijsd. Dat is voor VéGé een van zelfsprekende zaak. Maar daarnaast ziet VéGé toch nog kans om met extra lage aanbiedingen te komen. Prijswijzigingen voorbehouden VéGé laat zich, wat haar eigen produkten betreft, adviseren door een team van huisvrouwen, onder voorzitterschap van me vrouw Henriet van Aelst. Deze dames testen de pro dukten van VéGé op prijs, kwaliteit eri doelmatigheid. VpGé neemt deze adviezen van huisvrouwen, zoals u, degelijk ter harte! VéGé stelt kwaliteit als eerste eis voor haar produkten. Het lager dan laag in de aan biedingen en reclame van zovele levensmiddelenbe- drijven, is voor VéGé de ge woonste zaak van de wereld De combinatie kwaliteit en toch een voordelige prijs, daarin herkent u VéGé. 129 - mmmmmm Bij fl,- aan boodschappen heeft u recht op 1 koopzegel met meerwaarde en bovendien gratis geldzegels bij VéGé-produkten. 18 modellen vanaf 5.620,excl. B.T.W. u^/viviviv rivgvrv^iVIt Tt/W lliVUl Udli VlCl

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 4