Oliebelangrijk politiek instrument
Bontmantels
VAN DE SANDE
n.v het zuiden
Lduijts
NIEUWE BRONNEN VERZWAKKEN
POSITIE ARABISCHE LANDEN
Nieuwe
DAF-fabriek
in België
AUTO GEEN
MASSALE
VERVANGER
VAN TREIN
Internationals flauw
Markten
Tandarts
Fijn van Draat
7) V h
GROOT
CARNAVALSBAL
-Scheepsberichten
Ter zake
Prijzen onveranderd
op ledermarkt
Mirages
Spontor neemt
Twentse
T ricotagef abriek
over
'f/ elterie
Zwitserland pakt
oververhitte
economie aan
Prijzen varkens
gedaald
Drs. C. van Strien:
Computeractie
ICL in Europa
Waterstanden
afwezig
1 of 2
GEMEUBILEERDE
KAMERS
's Lands Welvaren Axel
met The Williams
typiste
administratief
assistente
leerling-
magazijnhulp
MEUBELEN WONINGTEXTIEL
|DE SPRINGPLANK NAAR EEN SFEERVOL WONEN
Mil
I
Vrijdag 6 februari 1970
DE VRIJE ZEEUW
ABIDA 4 vn Singapore nr Colombo
NEDEREL.BE 4 te Lourenco Marques
NIJKERK 5 te Pt Elizabeth
PHILIPPIA 4 vn Pto Miranda nr
Tranmere
RADJA 4 vn Durban nr Antwerpen
RONDO 5 te Karachi
RIJNDAM 4 vn Los Angeles nr
Honolulu
SCHIELLOYD p 4 Gibraltar nr
Antwerpen
STRAAT TORRES 6 Durban verw
STREEFKERK 4 te Antwerpen
ALCOR p 4 Freetown nr Tenerife
ALIOTH 5 te Salvador
ATLANTIC CROWN 4 te Liverpool
CHEVRON MADRID p 4 Dakar nr
Rastanura
DAPHNIS 4 vn A'dam nr St.-Maar-
ten
ESSO ROTTERDAM 5 te Hamburg
GEERTJE BUISMAN 4 vn Haifa
nr Ashdod
GROOTEKERK 4 te Lagos
GULF ITALIAN 6 nm Antwerpen
ver
ISIS p 4 Finistere nr Hamburg
JASON p 4 Bahamas nr Savannah
KARA 4 te Stanlow
KARIMATA p 4 Gibraltar nr
Barcelona
KERFIA 5 te Immingham
PERICLES p 4 St. Eustatius nr
Europa
STRAAT FREMANTLE 5 te Tema
TOGOKUST 5 te Hamburg
WAARDRECHT 4 vn Napels nr
Livorno
WILLEMSKERK 4 vn Genua nr
Marseille
ABBEKERK 4 vn Rouaan nr Dakar
ARCHIMEDES 5 te Arica
DINTELDIJK 4 in het Kanaal nr
Rotterdam
DOSINA 5 te Stavanger
FORESTHILL 5 te Swansea
GOOILAND 4 vn Santos nr
Pto Alegre
KAMPERDIJK 5 te San Francisco
KAKAKORUM 4 vn Cristobal nr
Nw Orleans
KELLETIA 5 te Acajutla
KLOOSTERDIJK 5 te Miami
KONINGSWAARD 5 vn Dundee nr
Teesport
KORENDIJK p 5 Balboa nr Pta
Arenas
LEUVELLOYD 5 vn Antwerpen nr
Vlissingen
LOIRELLOYD 5 vn Papeete nr
Noumea
MARATHON 4 vn Hamburg nr
Rotterdam
MEMNON 4 te Nickerie
NIEUW AMSTERDAM 6 Aruba verw
ROTTERDAM 4 vn Rio de Janeiro
nr Kaapstad
STRAAT HONGKONG 5 te
Montevideo
VLIELAND 5 te San Rorenzo
BOVENKERK 5 vn Bangkok nr
Pusan
COP AN p 5 Bosporus nr Algiers
HOLENDRECHT 5 dw Den Helder
nr Porsgrunn
KENIA 5 vn Saigon nr Miri
KOSSMATELLA 4 vn Madras nr
Calcutta
KRYPTOS 5 vn Thameshaven nr
Tripoli Libanon
OVERIJSSEL 5 nm te Nacala
STRAAT FIJI 5 vn Kobe nr Durban
TAHAMA 5 vn Hongkong nr
Perz Golf
ALGOEAB 5 vn Rotterdam nr Ham
burg
DOBMURGH 4 te Rotterdam
GREBBEDIJK 4 vn Rotterdam nr
Bremen
MARION 5 Vn Rotterdam nr Fawley
POOSTER 4 vn Rotterdam
SCHELPWIJK 5 te Rotterdam
FRIESLAND 4
IJmuiden
vn Amsterdam nr
vn Amsterdam nr
5 vn Amsterdam
CONGOKUST 5
Bremen
MONTFERLAND
nir Las Palmas
ASUNCION 4 te Hamburg
BASTIAAN BROERE 8 te Stanlow
verw
BERNARD JOHN 2 te Port St Joe
ELIZABETH BROERE 4
Immingham verw
MARIJKE IRENE verm 4 vn
Kaapstad nr Takoradj
PLANCIUS pass 4 Ouessant
CAPILUNA 4 380 zzw vtn Karachi nr
Singapore
DIADEMA 3 250 z vn Cocos eiland
nr Sydney
DINTELDIJK 3 600 wrw vn Ouessant
nr Rotterdam
DOSINA 3 te Rotterdam verw
KAAP HOORN 3 300 ozo vn Perth
nr Walvisbay
KOUDEKERK 3 vn Rotterdam nr
Hamburg
MERWELLOYD 3 te Portland
ONDINA 3 te La Spezia
PATRO 3 270 zw vn S+ Vincent nr
Rotterdam
PHILINE 3 750 w vn Azoren nr
Tranmere
PHILIPPIA 3 te Puerto Miranda
QUEEN OF SHEEBA 3 470 zzw vn
Abidjan nr Assab
RADJA 3 90 zo vn L. Marques nr
Durban
ANCOSPRAY 5 te Houston verw
BILLITON 6 te Port Swettenham
verw
CHEVRON LEIDEN 5 vn Bangkok
nr Bahrein
CHEVRON ROTTERDAM 5 vn
Raslanuf nr Perthamboy
CINULIA 4 vn Curasao nr Singapore
DIOGENES 5 vn Brake nr A'dam
GREBBEDIJK 5 te Bremen
KARIMUN 5 te Antwerpen
KERKEDIJK 4 vn Savannah nr
Le Havre
KONINGSWAARD 6 te Teesport
verw
KOPIONELLA 4 vn Dublin nr Dingle
KOROVINA 5 vn Eastham nr
Hamburg
KOSICIA 4 vn Bonny River nr
MUNTTOREN pass 5 Gibraltar nr
Augusta
SENEGALKUST 5 te Abidjan
STRAAT AMSTERDAM 5 vn Mau
ritius nr Port Elizabeth
STRAAT BALI 5 te Durban
VITREA 5 vn Kharg eil nr Bombay
(Van onze financieel-economische medewerker)
TILBURG Aardolie is een belangrijk politiek instrument voor
landen, die het bezitten en schept economische afhankelijkheid
voor hen, die het niet bezitten. De grote politieke belangstelling van
de grote vier mogendheden voor de ontwikkelingen in het Midden-
Oosten heeft economische achtergronden, die verklaard kunnen wor
den uit het belang van de olie.
(ADVERTENTIES)
De Arabische landen hebben grote
aardoliereserves ter beschikking,
waar West-Europa en in mindere
mate de .Verenigde Staten en de
Sovjet-Unie om verlegen zitten. De
ze landen kunnen makkelijk aardolie
aanbieden in ruil voor militaire le
veranties en politieke steun. Zij zijn
in de gelegenheid te dreigen met op
zeggen van concessies en exploratie
overeenkomsten, indien de gevraag
de steun achterwege blijft. Voorts
kunnen zij kiezen tussen de twee
grote supermachten Sovjet-Unie en
Verenigde Staten.
Indien de een niet op de vraag
naar wapens ingaat, dreigen zij hun
olie aan te bieden aan de ander.
Met name probeert de Sovjet-Unie
vaste voet aan de grond te krijgen
in het Midden-Oosten om langs deze
weg de kwestbaarheid van West-
Europa en de Verenigde Staten inza
ke oiieieveranties te vergroten. Ver-
grotendeels via Zuid-Afrika worden
groting en verkleining van de Rus-
sissche druk op de Arabische landen
is dan weer een ruilobject in de po
litieke betrekkingen tussen oost en
west.
De westerse landen doen alles om
in de gunst te blijven van de oliele
veranciers in het Midden-Oosten.
Een voorbeeld is het optreden van
de Franse regering ten opzichte van
het nieuwe revolutionaire regime in
Libië Libië heeft zijn aardoliepro-
duktie die voor ruim tachtig pro
cent door Amerikaanse ondernemin
gen uit de woestijnen wordt gehaald
kunnen vergroten tot 150 miljoen
ton per jaar. Hiermee vormt het
een van de grootste olieproducenten
van. de wereld.
De Libische olie heeft twee grote
voordelen op die van andere Arabi
sche landen: zeer goede kwaliteit
hetgeen tot kostenbesparing in het
raffinageproces leidt en onmiddellijk
nabijheid ten aanzien van de afne
mers: West-Europa. De transport
kosten kunnen hierdoor laag blijven.
De olie van het Midden-Oosten moet
COMMISSARISSEN en directie
van Simon de Wit N.V. delen mede,
dat haar directeur de heer L. de Wit,
de wens te kennen heeft gegeven per
I februari 1970 af te treden. Dit ver
zoek is onder dankzegging voor de
vele aan de vennootschap bewezen
diensten ingewilligd.
OP DE werf van Groot en Van Vliet
N.V. in Slikkerveer zal op vrijdag 20
3150 ton dwt voor Torkildsens Rede-
ri in Trondheim (Noorwegen) te
waiter worden gelaten. Hoofdafmetin
gen: lengte over alles 84 meter,
breedte 13.50 meter en holte tot
shelterdek 6.60 meter.
HET PASSAGIERSVERVOER
van en naar de luchthaven Rotter
dam is in 1969 met tien procent toe
genomen tot bijna 224.000. Het
vrachtvervoer nam toe met 13.6 pro
cent tot 7.2 miljoen kilogram.
COMMISSARISSEN EN directie van
de Ballast-Nedamgroep N.V. zullen
aan de algemene vergadering van
aandeelhouders op 13 mei 1970, voor
stellen het dividend over het boekjaar
1969 te bepalen op 20 procent ofwel
naar keuze 6 procent in aandelen ten
laste van de agio-reserve.
getransporteerd sinds de sluiting van
het Suezkanaal half 1967.
(Van onze ledermarktmedewerker)
WAALWIJK De looiers van zool
leer melden een matiger binnenko
men van orders. Ondanks de gerin
gere omzet en de zwakkere markt
voor huiden blijven de prijzen vrij
wel onveranderd. Volgens de leder
handelaren mededelen is door de
schoenfabrikanten slechts mondjes
maat en voor onmiddellijke behoef
te gekocht. De interesse voor de
grondstoffen voor de najaarsschoe-
nenproduktie wordt beter.
Het grotere verbruik van rundsle
der in de plaats van bokscalfs voor
de produktie van herenschoenen voor
enige tija ontstaan door de stijging
van de prijzen van calfs blijft nog
bestendigd. Ook op de zoolleermarkt
is de situatie vrijwel gelijk gebleven.
De vraag naar gestanste zolen voor
de schoentabrieken bleef redelijk op
peil. De handel met de reparatie-
sector is traag, vooral daar de vraag
naar schoenreparaties die om deze
tijd van het jaar meestal niet groot
is, ook nu daarop geen uitzondering
maakt.
In de prijzen van zoolleer kwam
geen verandering. De schoenherstel
Iers betalen voor goede kwaliteit
croupons f 9,75 per kg, voor Duitse
ruggen f 11,75 per kg. De bedrijvig
heid in d.e schoen- en lederindustrie
blijft bevredigend, hoewel de orders
op het ogenblik minder dringend zijn.
Er zijn voor kopers geen redenen
om zich met kopen te haasten, ter
wijl er evenmin gegronde redenen
zijn voor lagere inkopen.
De schoen- en lederindustrie is
over het. algemeen niet gebaat met
sterke prijsschommelingen voor hun
grondstoffen, vooral aangaande de
concurrentie tegen de kunstproduk-
ten, die doorgaans stabiel in prijs
zijn. De produktie van leder wat
zijn gevarieerdheid betreft, heeft
zich de laatste jaren sterk ontwik
keld door voor meerdere doeleinden
geschikt materiaal produceren. Voor
vele doeleinden, kledingindustrie, be
kleding van meubilair enz., neemt
het verbruik nog dagelijks toe.
De import van Libische olie in
Frankrijk is in de afgelopen jaren
vergroot Zij dekt ongeveer 17 pro
cent van de Franse import. In dit
kader is het begrijpelijk dat de Fran
se regering Mirages aan de Libische
regering wil leveren in ruil voor olie
concessies.
In de jaren zestig is de olieproduk-
tie in de wereld ruim verdubbeld en
gestegen tot ongeveer 2,1 miljard
ton De produktiestijgingen in het
Midden-Oosten zijn zeer groot ge
weest: van 231 tot 633 miljoen ton
per jaar De Verenigde Staten en de
Sovjet-Unie hebben in de afgelopen
jaren hun reserves omwille van
strategische doeleinden gespaard. 'Zij
zijn daardoor meer olie gaan impor
teren. Toch zijn de V.S. niet afhan
kelijk van de olie uit het Midden-
Oosten. De leveranties uit dit ge
bied maken slechts drie procent van
het Amerikaanse verbruik uit. Maar
het Amerikaanse bedrijfsleven heeft
wel grote belangen. Het exploiteert
voor driekwart de oliebronnen, waar
mee investeringen van miljarden dol
lars zjjn gemoeid. Deze vragen om
politieke bescherming.
Nieuwe ontdekkingen van oliere
serves kunnen de situatie in de ko
mende jaren drastisch gaan wijzigen.
Hierdoor kon de machtige positie
van de Arabische landen worden
aangetast, niet alleen in politiek
doch tevens in economisch opzicht.
Immers nieuwe bronnen kunnen tot
prijsdaling van olie leiden en tot ge
ringe belangstelling voor Arabische
olie waardoor de inkomsten van de
landen in het Midden-Oosten in het
geding komen. Er zijn grote nieuwe
reserves aangeboord in Venezuela,
in westelijk Canada en in Alaska.
Deze reserves overtreffen de rijke
olievelden in het Midden-Oosten. Zij
liggen in directe westerse politieke
invloedssferen.
De politieke ontwikkelingen in het
Midden-Oosten worden ongetwijfeld
beïnvloed door de groter wordende
onafhankelijkheid van het westen
van de Arabische olie. Wellicht zal
de Sovjet-Unie zich verplicht voelen
een groot deel van de Arabische olie
te gaan kopen om zodoende de sym
pathie van de staten in het Midden-
Oosten te houden. Dit kan haar veel
geld gaan kosten. Een voorbeeld van
een dergelijke transactie vormt de
suikerleveranties van Cuba aan Rus
land, waar ruim de helft van de Cu
baanse suikerproduktie terechtkomt.
De Russen hebben echter geen enke
le behoefte aan deze suiker.
BRUSSEL/EINDHOVEN (ANP).
De DAF-fabrieken in Eindhoven be
studeren op het ogenblik de moge
lijkheid van een nieuwe vestiging in
in het Belgische plaatsje Geel voor
de fabricage van vrachtwagen onder
delen.
Aldus werd door DAF-Eindhoven
desgevraagd bevestigd op de uit
-Brussel afkomstige mededeling, dat
in een bespreking van het Belgische
kernkabinet voor economische en so
ciale coördinatie woensdagavond een
beslissing is genomen over een pro
ject van de Nederlandse fabriek in
de genoemde Belgische plaats.
Er zijn de DAF-fabrieken twee
plannen voorgelegd, die bij de DAF-
leiding nog in studie zijn. Een be
slissing over de keuze van project
is dan ook nog niet genomen. Voor
zover bekend zal er wel een keuze
worden gedaan en zal de beslissing
derhalve niet negatief uitvallen.
DAF moet kiezen tussen twee
plannen. Het ene vergt een investe
ring van rond veertien miljoen gul
den, de ander rond 17,5 miljoen gul
den. Het eerste project zal binnen
twee jaar 350 arbeiders werk geven
en 900 binnen tien jaar. Het tweede
project schept binnen twee jaar
eveneens 350 arbeidsplaatsen, maar
1800 binnen tien jaar.
ROTTERDAM (ANP) Het be
stuur van Spontor Tricotage-industrie
N.V. in Rotterdam heeft met de ei
genaren van de Twentse Tricotage-
fabriek (T.T.F.) Almelo - Dedems-
iraari; volledige overeenstemming be
reikt tot overname van de Twentse-
Tricotagefabriek per 9 februari 1970.
Reden voor deze overname is de ver
strekking van de marktpositie in de
EE.G.
Op het gebied van de tricot-stoffen
heeft dit het voordeel dat sneller en
efficiënter aan de reeds bestaande en
nog te creëren vraag van de markt
voldaan zal kunnen worden, mede
gezien de snelle technische ontwikke
ling, welke zich momenteel voltrekt.
Spontor heeft vestigingen in Rot
terdam, Lobith, Neede, Roosendaal,
Vriezenveen en Vroomshoop, welke
thans worden uitgebreid met de ves
tiging in Dedemsvaart.
Een klasse apart omdat we ze
zeil maken
Dus ook meer service en
voordeliger!
BREDA Gtnnekenweg 35.
Tel 36834
ROOSENDAAL Hoogstraat 32.
Tel 37503
BERN (RTR). De Zwitserse re
gering heeft plannen voor de invoe
ring van een tijdelijke deposito van
vijf procent op de waarde van de
gehele uitvoer van het land met de
bedoeling oververhitting van de eco
nomie aan banden te leggen. Het
deposito zal later aan de exporteren
de bedrijven of personen worden te
rugbetaald. Een datum voor de te
rugbetaling is nog niet vastgesteld.
Het plan voor invoering van een
exportdeposito is het enige element
in het regeringsprogramma ter be
strijding van de inflatie, waarvoor
toestemming van het parlement nodig
is. De gelden zullen op een speciale,
renteloze rekening worden geblok
keerd. Zij zullen jaarlijks naar schat
ting ongeveer een miljard Zwitserse
frank aan de circulatie onttrekken.
RIJSWIJK (ANP)In de laatste
twee weken zijn de prijzen die de
aankoopcombinaties voor varkens
uitbetalen met twintig cent per kg
verlaagd. De voorzitter van het pro-
duktschap voor vee en vlees, de heer
F. G. van Dijk zei in Rijswijk deze
teruggang niet verontrustend te vin
den.
Het aantal slachtingen bedroeg de
laatste weken 160.000 tot 164.000 per
week. In de maand december bedroeg
het aantal dekkingen 92.100, vergele
ken met 80.200 in december 1968. In
totaal bedroeg het aantal dekkingen
in 1969 1.069.900, vergeleken met
1.003.500 in 1968, een toeneming van
zes en een half a zeven procent.
UTRECHT (ANP) De auto, met
een gemiddelde ritlengte van negen
kilometer, moet niet worden gezien
als de massale vervanging van de
trein maar als „de moeiteloo. over
dekte fiets". Tot deze conclusie komt
drs. C. P. van Strien, chef van de af
deling reizigersvervoer van NS in
„Economisch Statistische Berichten"
na een analyse van de ontwikkeling
van het particuliere en openbare ver
voer in de laatste jaren en van de
resultaten van het onderzoek naar
het autogebruik in de randstad van
de commissie-Volmuller (de commis
sie tot bevordering van het openbaar
vervoer in het westen van het land).
Op de wegen binnen de bebouw
de kom, 35 pet. van het totale we
gennet, wordt 45 pet. van alle auto-
kilometers verbruikt. Drs. van Strien
berekent dat de wegen buiten de be
bouwde kom, 46.140 km, 18 keer zo
lang zijn als de spoorwegen (bijna
250Ö km) maar dat op die wegen
maar drie keer zoveel reizigerskilo
meters (21,7 miljard) worden afge
legd als op het reizigersnet van NS
(7,1 miljard).
Per jaar verplaatsen zich per auto
op een kilometer weg buiten de be
bouwde kom gemiddeld 560.000 men
sen en over een kilometer spoorweg
drie miljoen reizigers. Drs. Van
Strien noemt deze uitkomsten voor
het ruimte rendement „bezienswaar
dig".
Recente enquêtes bevestigen vol
gens hem dat autobezit en treinge
bruik elkaar geenszins uitsluiten. De
helft van de treinreizigers heeft een
auto thuis. Ook is gebleken dat ruim
30 pet. van de totale treinbevolking
de auto ook werkelijk kan gebrui
ken en dus bewust kiest voor de
trein. Drs. Van Strien vindt „railweg
of autoweg?" een misleidende vraag
stelling. Naast de 46.000 km wegen
buiten de bebouwde kom en de daar
op verkerende 8 a 10 miljoen auto
zitplaatsen, is er zijns inziens ruim
schoots emplooi voor de 2500 km
spoorweg en de 116.500 zitplaatsen
van NS. Een 37, 36 km extra, con
form de aanbevelingen van de werk
groep spoorlijn Amsterdam-Den Haag
(Schiphollijn), zou naar zijn oordeel
dan ook niet misstaan.
DEN BOSCH 4 februari. Op de
markt van heden werden aangevoerd
6.045 stuk: vee, zijnde: 2266 runde
ren; 502 graskalveren; 268 vette kal
veren, 1939 nuchtere kalveren; 328
schapen en lammeren; 13 fokzeugen;
576 slachtvarkens; 153 biggen.
De prijzen waren, behoudens uit
zonderingen voor dieren van buiten
gewone kwaliteit of eigenschappen,
als volgt Prijzen in guldens per st.
Melk- en kalfkoeien 1000 tot 1775;
Guste koeien 900 tot 1350; Kalfvaar-
vaarzen (zwartbont) 1085 tot 1485;
vaarzen (zwart bont) 1085 tot 1485;
Kalmvaarzen 1050 tot 1250; Guste
vaarzen 900 tot 1200; Pinken 675 tot
875; Graskalveren 375 tot 500; Nuch
tere kalveren voor fok of mesterij
165 tot 330; Weideschapen 90 tot 125;
Lammeren 75 tot 110; Drachtige zeu
gen 525 tot 650; Biggen 86 tot 100.
Slachtrunderen: aanvoer 924 stuks
in kg. gesl. gew. Extra kwaliteit 4.95
tot 5.45, le kw. 4.35 tot 4.90, 2e kw.
3.85 tot 4 25 3e kw. 3.55 tot 3.75; Vet
te stieren 4.70 tot 5.10 Worstkoeien
3.35 tot 3 60 Vette kalveren 1 kw. 4.00
tot 4.30 lev. gewicht. 2e kw. 3.70 tot
3.95 3e kw 3.40 tot 3.65 Nuchtere kal
veren 1.20 tot 1.60 Slachtzeugen le
kw. 2.25 tot 2.30 2e kw. 2.18 tot 2.23
3e kw. 2 05 tot 2.15 Slachtvarkens
2.45 tot 2 56 Vette schapen 110 tot
145 per stuk Vette lammeren 120 tot
>450 Nuchtere slachtkalveren 35 tot
75
FIJNAART 4 febr. Cox's Oran
ge I 60-65 18-27; 65-70 32-43; 70-75 48-
65; 75-80 62-77; 80-op 67-71, Goudrei-
nette 65-70 21-27; 70-75 32-36; 75-80
39-46; 80-85 42-48; 85-90 43-44; 90-op.
Conf. II 50-55 29-43; 55-60 40-57;
60-65 56-68; 65-70 668-74; 70-op 70,
Golden Delicious I 60-65 15; 65-70 24-
AMSTERDAM (ANP) Het herstel van woensdag in Amsterdam blijkt
een eensdagsvlieg te zijn geweest. Wall Street heeft er alweer de brui aan
gegeven en seinde lagere koersen ook voor de Nederlandse waarden. De
fut was er dan ook helemaal uit en onder leiding van AKZO hervatten de
hoofdfondsen de dalende tendens.
De lokale sector bood een wat rustiger aanblik met een verdeelde stem
ming. De grote winnaars waren VNU en Elsevier met avances van resp.
f 6,40 en f 7 in de eerste periode. De features van woensdag, Bols en Gist-
Brocades wisten hun posities goed te behouden. De uitgeverij Kluwer
f 2,50) en Wegener f 1,30) bevonden zich aan dt verkeerde zijde
van het beursboekje. Balast Nedam, waar een dividend van 20 pet. wordt
voorgesteld, zakte f 1,50 in.
Kon Olie verliet de markt op 134,50, zodat hier goed weerstand werd ge
boden. Met AKZO wilde het niet best vlotten op een slotprijs van 93,40.
Dit betekent een verlies van 3,30. Unilever nam afscheid op 114, Philips
op 61,40, terwijl Hoogovens inzakte tot 100,50. Ook Heineken moest verder
terug tot 173,20.
28; 70-75 34-45; 75-80 36-53; 80-85 40-
52; 85- op 40-50, Winston I 60-65 13-
15; 65-70 30-33; 70-75 53; 75-80 61-66;
80-op 61-73.
GOES, 4 febr. Groenten: per
stuk: knolselderij met groen 836,
per kg: witlof I 8290, II 7679,
afw. 5558, spruiten a 4869, b 25
47, afw. 25 en d.d., rodekool 2829,
groene sav.kool 2025, boerenykool
2733, uien ongesort. 1847, breek-
peen 811.
OUDENBOSCH, 5 febr. Sprui
ten dl 146—154, d2 117, aal 130—
141, aa2 112—119, al 98—104, a2 61,
bl 50, ongeschoond 5360, Jonathan
75-80 28, 70-75 25, 65-70 19, 60-65 10
11, Golden Delicious 80-op 2930,
75-80 26—31, 70-75 21—29, 65-70 24—
25, 60-65 15, Goudrenet 80-op 32, 75-
80 36, 70-75 33, 65-70 25, Lombart
Calville 75-80 35, 70-75 32, 65-70 22,
prei 2271, breekpeen 410, boe
renkool 2930, waspeen 2431, sja
lotten 85, witlof 54—112, afw. 50,
sav.kool 33, afw. 10, rodekool 41,
spinazie 80, schorseneren 56.
ZWIJNDRECHT, 5 febr. Andij
vie 137, uien 4566, veldsla 120
160, witlof al 119—155, a2 76—116,
b2 6392, spruit ena 7894, b 89
105, d 7597, knolselderij 1065, sla
al 2937, cl 1216, komkommers
40 pl. 134, 35 pl. 120, 30 pl. 100—105,
25 pl. 83—87, 20 pl. 52—55, krom 152,
stek 99151, selderij 1927. peter
selie 2225.
STEENBERGEN, 5
35 op: 22.70—24.80.
febr.
Bintjes
LONDEN (ANP) Amsterdam is
als een van de centra gekozen voor
een grote actie op de Europese
Markt, aldus heeft International
Computers Ltd. (ICL) aangekondigd.
ICL heeft een overeenkomst gete
kend met Computer Data Systems
International Ltd (CDSIL), die over
geheel Europa reeds een tijddelen-
de computerdienst in bedrijf heeft.
Volgens de overeenkomst zal CDSIL
een netwerk van ICL-computer-sys-
temen installeren en exploiteren, dat
zich za] uitstrekken van Zweden tot
Italië.
In mei 1970 zal het eerste compu
tercentrum te Genève worden opge
richt, gevolgd doop centra in Parijs,
Stuttgart, Stockholm, Milaan en Am
sterdam. Voorts zijn er plannen voor
een centrum in Londen.
Konstanz 301 (+8), Rheinfelden
359 59), Straatsburg 488 (+13),
Plittersdorf 626 106), Maxau 675
152), Plochingen 366 (+23), Mann
heim 532 144), Steinbach 243
(+41), Mainz 444 (+95), Bingen 355
(+84), Kaub 392 (+95), Trier 675
142), Koblenz 457 (+87), Keulen
450 110), Ruhrort 596 (+93), Lo
bith 1171 (+37), Nijmegen 947 (+25),
Arnhem 919 (+23), Eefde IJssel 485
3), Deventer 365 3), Monsin
5520 (—10), Borgharen 4170 (—30),
Belfeld 1342 (+40), Grave beneden
de sluis 595 (+32).
is
van 7 februari t.m.
19 februari as.
Collega's nemen waar voor
spoedgevallen.
Gevraagd voor direct
voor Zwitsers echtpaar
in Terneuzen of omgeving
met keuken.
Te bevragen no. 1246 V.Z.
bureau van dit blad.
DRUKKERIJ
Uw adres vooi
verenigingsdrukwerk
folders
geboortekaartjes
huwelijkskaarten
rouwcirculaires
enveloppen
naamkaartjes
enz. enz.
TERNEUZEN
ZATERDAG 7 FEBRUARI
Prijzen voor de origineelste kostuums: le 25,-,
2e 15,-, 3e 10,-. VRIJ ENTREE.
STICHTING DE KLOKKENBERG
LONG-ASTMAKLINIEK-
EPILEPSIE-KLINIEK
Bij de centrale medische admi
nistratie van de verschillende
klinieken kunnen worden ge
plaatst een
en een
Voor deze funkties wordt ge
vraagd:
opleiding MULO of MAVO,
goede beheersing van de
Nederlandse taal,
minimumleeftijd 18 jaar.
Tevens wordt voor spoedige
indiensttreding gevraagd een
Minimumleeftijd 16 jaar.
Salariëring naar opleiding, leef
tijd en ervaring.
Schriftelijke sollicitaties met uitvoerige in
lichtingen kunnen worden gericht aan de
ekonomisch-directeur van de Klokkenberg,
Galderseweg 81, Breda.
worden verstrekt
Telefonische inlichtingen
onder no. (01600) 25811.
2 vestigingen (vlissingen roosendaal). 2 grossiers
2 woongebieden (zeeland brabanf).
(meubelen woningtextiel), alles onder één dak.
meubeltoonkamers voor de handel
w. havendijk 1 roosendaal tel 01650-35034
paardenstraat 6 vlissingen tel 01184-4077
w. tiuveni
paarde
groothandel in woningtextiel
w. havendijk 2 roosendaal tel 01650-35034
paardenstraat 6 vlissingen tel 01184-4077 i
LEVERING VIA DE HANDEL