Oliebelangrijk politiek instrument Bontmantels VAN DE SANDE n.v het zuiden Lduijts NIEUWE BRONNEN VERZWAKKEN POSITIE ARABISCHE LANDEN Nieuwe DAF-fabriek in België AUTO GEEN MASSALE VERVANGER VAN TREIN Internationals flauw Markten Tandarts Fijn van Draat 7) V h GROOT CARNAVALSBAL -Scheepsberichten Ter zake Prijzen onveranderd op ledermarkt Mirages Spontor neemt Twentse T ricotagef abriek over 'f/ elterie Zwitserland pakt oververhitte economie aan Prijzen varkens gedaald Drs. C. van Strien: Computeractie ICL in Europa Waterstanden afwezig 1 of 2 GEMEUBILEERDE KAMERS 's Lands Welvaren Axel met The Williams typiste administratief assistente leerling- magazijnhulp MEUBELEN WONINGTEXTIEL |DE SPRINGPLANK NAAR EEN SFEERVOL WONEN Mil I Vrijdag 6 februari 1970 DE VRIJE ZEEUW ABIDA 4 vn Singapore nr Colombo NEDEREL.BE 4 te Lourenco Marques NIJKERK 5 te Pt Elizabeth PHILIPPIA 4 vn Pto Miranda nr Tranmere RADJA 4 vn Durban nr Antwerpen RONDO 5 te Karachi RIJNDAM 4 vn Los Angeles nr Honolulu SCHIELLOYD p 4 Gibraltar nr Antwerpen STRAAT TORRES 6 Durban verw STREEFKERK 4 te Antwerpen ALCOR p 4 Freetown nr Tenerife ALIOTH 5 te Salvador ATLANTIC CROWN 4 te Liverpool CHEVRON MADRID p 4 Dakar nr Rastanura DAPHNIS 4 vn A'dam nr St.-Maar- ten ESSO ROTTERDAM 5 te Hamburg GEERTJE BUISMAN 4 vn Haifa nr Ashdod GROOTEKERK 4 te Lagos GULF ITALIAN 6 nm Antwerpen ver ISIS p 4 Finistere nr Hamburg JASON p 4 Bahamas nr Savannah KARA 4 te Stanlow KARIMATA p 4 Gibraltar nr Barcelona KERFIA 5 te Immingham PERICLES p 4 St. Eustatius nr Europa STRAAT FREMANTLE 5 te Tema TOGOKUST 5 te Hamburg WAARDRECHT 4 vn Napels nr Livorno WILLEMSKERK 4 vn Genua nr Marseille ABBEKERK 4 vn Rouaan nr Dakar ARCHIMEDES 5 te Arica DINTELDIJK 4 in het Kanaal nr Rotterdam DOSINA 5 te Stavanger FORESTHILL 5 te Swansea GOOILAND 4 vn Santos nr Pto Alegre KAMPERDIJK 5 te San Francisco KAKAKORUM 4 vn Cristobal nr Nw Orleans KELLETIA 5 te Acajutla KLOOSTERDIJK 5 te Miami KONINGSWAARD 5 vn Dundee nr Teesport KORENDIJK p 5 Balboa nr Pta Arenas LEUVELLOYD 5 vn Antwerpen nr Vlissingen LOIRELLOYD 5 vn Papeete nr Noumea MARATHON 4 vn Hamburg nr Rotterdam MEMNON 4 te Nickerie NIEUW AMSTERDAM 6 Aruba verw ROTTERDAM 4 vn Rio de Janeiro nr Kaapstad STRAAT HONGKONG 5 te Montevideo VLIELAND 5 te San Rorenzo BOVENKERK 5 vn Bangkok nr Pusan COP AN p 5 Bosporus nr Algiers HOLENDRECHT 5 dw Den Helder nr Porsgrunn KENIA 5 vn Saigon nr Miri KOSSMATELLA 4 vn Madras nr Calcutta KRYPTOS 5 vn Thameshaven nr Tripoli Libanon OVERIJSSEL 5 nm te Nacala STRAAT FIJI 5 vn Kobe nr Durban TAHAMA 5 vn Hongkong nr Perz Golf ALGOEAB 5 vn Rotterdam nr Ham burg DOBMURGH 4 te Rotterdam GREBBEDIJK 4 vn Rotterdam nr Bremen MARION 5 Vn Rotterdam nr Fawley POOSTER 4 vn Rotterdam SCHELPWIJK 5 te Rotterdam FRIESLAND 4 IJmuiden vn Amsterdam nr vn Amsterdam nr 5 vn Amsterdam CONGOKUST 5 Bremen MONTFERLAND nir Las Palmas ASUNCION 4 te Hamburg BASTIAAN BROERE 8 te Stanlow verw BERNARD JOHN 2 te Port St Joe ELIZABETH BROERE 4 Immingham verw MARIJKE IRENE verm 4 vn Kaapstad nr Takoradj PLANCIUS pass 4 Ouessant CAPILUNA 4 380 zzw vtn Karachi nr Singapore DIADEMA 3 250 z vn Cocos eiland nr Sydney DINTELDIJK 3 600 wrw vn Ouessant nr Rotterdam DOSINA 3 te Rotterdam verw KAAP HOORN 3 300 ozo vn Perth nr Walvisbay KOUDEKERK 3 vn Rotterdam nr Hamburg MERWELLOYD 3 te Portland ONDINA 3 te La Spezia PATRO 3 270 zw vn S+ Vincent nr Rotterdam PHILINE 3 750 w vn Azoren nr Tranmere PHILIPPIA 3 te Puerto Miranda QUEEN OF SHEEBA 3 470 zzw vn Abidjan nr Assab RADJA 3 90 zo vn L. Marques nr Durban ANCOSPRAY 5 te Houston verw BILLITON 6 te Port Swettenham verw CHEVRON LEIDEN 5 vn Bangkok nr Bahrein CHEVRON ROTTERDAM 5 vn Raslanuf nr Perthamboy CINULIA 4 vn Curasao nr Singapore DIOGENES 5 vn Brake nr A'dam GREBBEDIJK 5 te Bremen KARIMUN 5 te Antwerpen KERKEDIJK 4 vn Savannah nr Le Havre KONINGSWAARD 6 te Teesport verw KOPIONELLA 4 vn Dublin nr Dingle KOROVINA 5 vn Eastham nr Hamburg KOSICIA 4 vn Bonny River nr MUNTTOREN pass 5 Gibraltar nr Augusta SENEGALKUST 5 te Abidjan STRAAT AMSTERDAM 5 vn Mau ritius nr Port Elizabeth STRAAT BALI 5 te Durban VITREA 5 vn Kharg eil nr Bombay (Van onze financieel-economische medewerker) TILBURG Aardolie is een belangrijk politiek instrument voor landen, die het bezitten en schept economische afhankelijkheid voor hen, die het niet bezitten. De grote politieke belangstelling van de grote vier mogendheden voor de ontwikkelingen in het Midden- Oosten heeft economische achtergronden, die verklaard kunnen wor den uit het belang van de olie. (ADVERTENTIES) De Arabische landen hebben grote aardoliereserves ter beschikking, waar West-Europa en in mindere mate de .Verenigde Staten en de Sovjet-Unie om verlegen zitten. De ze landen kunnen makkelijk aardolie aanbieden in ruil voor militaire le veranties en politieke steun. Zij zijn in de gelegenheid te dreigen met op zeggen van concessies en exploratie overeenkomsten, indien de gevraag de steun achterwege blijft. Voorts kunnen zij kiezen tussen de twee grote supermachten Sovjet-Unie en Verenigde Staten. Indien de een niet op de vraag naar wapens ingaat, dreigen zij hun olie aan te bieden aan de ander. Met name probeert de Sovjet-Unie vaste voet aan de grond te krijgen in het Midden-Oosten om langs deze weg de kwestbaarheid van West- Europa en de Verenigde Staten inza ke oiieieveranties te vergroten. Ver- grotendeels via Zuid-Afrika worden groting en verkleining van de Rus- sissche druk op de Arabische landen is dan weer een ruilobject in de po litieke betrekkingen tussen oost en west. De westerse landen doen alles om in de gunst te blijven van de oliele veranciers in het Midden-Oosten. Een voorbeeld is het optreden van de Franse regering ten opzichte van het nieuwe revolutionaire regime in Libië Libië heeft zijn aardoliepro- duktie die voor ruim tachtig pro cent door Amerikaanse ondernemin gen uit de woestijnen wordt gehaald kunnen vergroten tot 150 miljoen ton per jaar. Hiermee vormt het een van de grootste olieproducenten van. de wereld. De Libische olie heeft twee grote voordelen op die van andere Arabi sche landen: zeer goede kwaliteit hetgeen tot kostenbesparing in het raffinageproces leidt en onmiddellijk nabijheid ten aanzien van de afne mers: West-Europa. De transport kosten kunnen hierdoor laag blijven. De olie van het Midden-Oosten moet COMMISSARISSEN en directie van Simon de Wit N.V. delen mede, dat haar directeur de heer L. de Wit, de wens te kennen heeft gegeven per I februari 1970 af te treden. Dit ver zoek is onder dankzegging voor de vele aan de vennootschap bewezen diensten ingewilligd. OP DE werf van Groot en Van Vliet N.V. in Slikkerveer zal op vrijdag 20 3150 ton dwt voor Torkildsens Rede- ri in Trondheim (Noorwegen) te waiter worden gelaten. Hoofdafmetin gen: lengte over alles 84 meter, breedte 13.50 meter en holte tot shelterdek 6.60 meter. HET PASSAGIERSVERVOER van en naar de luchthaven Rotter dam is in 1969 met tien procent toe genomen tot bijna 224.000. Het vrachtvervoer nam toe met 13.6 pro cent tot 7.2 miljoen kilogram. COMMISSARISSEN EN directie van de Ballast-Nedamgroep N.V. zullen aan de algemene vergadering van aandeelhouders op 13 mei 1970, voor stellen het dividend over het boekjaar 1969 te bepalen op 20 procent ofwel naar keuze 6 procent in aandelen ten laste van de agio-reserve. getransporteerd sinds de sluiting van het Suezkanaal half 1967. (Van onze ledermarktmedewerker) WAALWIJK De looiers van zool leer melden een matiger binnenko men van orders. Ondanks de gerin gere omzet en de zwakkere markt voor huiden blijven de prijzen vrij wel onveranderd. Volgens de leder handelaren mededelen is door de schoenfabrikanten slechts mondjes maat en voor onmiddellijke behoef te gekocht. De interesse voor de grondstoffen voor de najaarsschoe- nenproduktie wordt beter. Het grotere verbruik van rundsle der in de plaats van bokscalfs voor de produktie van herenschoenen voor enige tija ontstaan door de stijging van de prijzen van calfs blijft nog bestendigd. Ook op de zoolleermarkt is de situatie vrijwel gelijk gebleven. De vraag naar gestanste zolen voor de schoentabrieken bleef redelijk op peil. De handel met de reparatie- sector is traag, vooral daar de vraag naar schoenreparaties die om deze tijd van het jaar meestal niet groot is, ook nu daarop geen uitzondering maakt. In de prijzen van zoolleer kwam geen verandering. De schoenherstel Iers betalen voor goede kwaliteit croupons f 9,75 per kg, voor Duitse ruggen f 11,75 per kg. De bedrijvig heid in d.e schoen- en lederindustrie blijft bevredigend, hoewel de orders op het ogenblik minder dringend zijn. Er zijn voor kopers geen redenen om zich met kopen te haasten, ter wijl er evenmin gegronde redenen zijn voor lagere inkopen. De schoen- en lederindustrie is over het. algemeen niet gebaat met sterke prijsschommelingen voor hun grondstoffen, vooral aangaande de concurrentie tegen de kunstproduk- ten, die doorgaans stabiel in prijs zijn. De produktie van leder wat zijn gevarieerdheid betreft, heeft zich de laatste jaren sterk ontwik keld door voor meerdere doeleinden geschikt materiaal produceren. Voor vele doeleinden, kledingindustrie, be kleding van meubilair enz., neemt het verbruik nog dagelijks toe. De import van Libische olie in Frankrijk is in de afgelopen jaren vergroot Zij dekt ongeveer 17 pro cent van de Franse import. In dit kader is het begrijpelijk dat de Fran se regering Mirages aan de Libische regering wil leveren in ruil voor olie concessies. In de jaren zestig is de olieproduk- tie in de wereld ruim verdubbeld en gestegen tot ongeveer 2,1 miljard ton De produktiestijgingen in het Midden-Oosten zijn zeer groot ge weest: van 231 tot 633 miljoen ton per jaar De Verenigde Staten en de Sovjet-Unie hebben in de afgelopen jaren hun reserves omwille van strategische doeleinden gespaard. 'Zij zijn daardoor meer olie gaan impor teren. Toch zijn de V.S. niet afhan kelijk van de olie uit het Midden- Oosten. De leveranties uit dit ge bied maken slechts drie procent van het Amerikaanse verbruik uit. Maar het Amerikaanse bedrijfsleven heeft wel grote belangen. Het exploiteert voor driekwart de oliebronnen, waar mee investeringen van miljarden dol lars zjjn gemoeid. Deze vragen om politieke bescherming. Nieuwe ontdekkingen van oliere serves kunnen de situatie in de ko mende jaren drastisch gaan wijzigen. Hierdoor kon de machtige positie van de Arabische landen worden aangetast, niet alleen in politiek doch tevens in economisch opzicht. Immers nieuwe bronnen kunnen tot prijsdaling van olie leiden en tot ge ringe belangstelling voor Arabische olie waardoor de inkomsten van de landen in het Midden-Oosten in het geding komen. Er zijn grote nieuwe reserves aangeboord in Venezuela, in westelijk Canada en in Alaska. Deze reserves overtreffen de rijke olievelden in het Midden-Oosten. Zij liggen in directe westerse politieke invloedssferen. De politieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten worden ongetwijfeld beïnvloed door de groter wordende onafhankelijkheid van het westen van de Arabische olie. Wellicht zal de Sovjet-Unie zich verplicht voelen een groot deel van de Arabische olie te gaan kopen om zodoende de sym pathie van de staten in het Midden- Oosten te houden. Dit kan haar veel geld gaan kosten. Een voorbeeld van een dergelijke transactie vormt de suikerleveranties van Cuba aan Rus land, waar ruim de helft van de Cu baanse suikerproduktie terechtkomt. De Russen hebben echter geen enke le behoefte aan deze suiker. BRUSSEL/EINDHOVEN (ANP). De DAF-fabrieken in Eindhoven be studeren op het ogenblik de moge lijkheid van een nieuwe vestiging in in het Belgische plaatsje Geel voor de fabricage van vrachtwagen onder delen. Aldus werd door DAF-Eindhoven desgevraagd bevestigd op de uit -Brussel afkomstige mededeling, dat in een bespreking van het Belgische kernkabinet voor economische en so ciale coördinatie woensdagavond een beslissing is genomen over een pro ject van de Nederlandse fabriek in de genoemde Belgische plaats. Er zijn de DAF-fabrieken twee plannen voorgelegd, die bij de DAF- leiding nog in studie zijn. Een be slissing over de keuze van project is dan ook nog niet genomen. Voor zover bekend zal er wel een keuze worden gedaan en zal de beslissing derhalve niet negatief uitvallen. DAF moet kiezen tussen twee plannen. Het ene vergt een investe ring van rond veertien miljoen gul den, de ander rond 17,5 miljoen gul den. Het eerste project zal binnen twee jaar 350 arbeiders werk geven en 900 binnen tien jaar. Het tweede project schept binnen twee jaar eveneens 350 arbeidsplaatsen, maar 1800 binnen tien jaar. ROTTERDAM (ANP) Het be stuur van Spontor Tricotage-industrie N.V. in Rotterdam heeft met de ei genaren van de Twentse Tricotage- fabriek (T.T.F.) Almelo - Dedems- iraari; volledige overeenstemming be reikt tot overname van de Twentse- Tricotagefabriek per 9 februari 1970. Reden voor deze overname is de ver strekking van de marktpositie in de EE.G. Op het gebied van de tricot-stoffen heeft dit het voordeel dat sneller en efficiënter aan de reeds bestaande en nog te creëren vraag van de markt voldaan zal kunnen worden, mede gezien de snelle technische ontwikke ling, welke zich momenteel voltrekt. Spontor heeft vestigingen in Rot terdam, Lobith, Neede, Roosendaal, Vriezenveen en Vroomshoop, welke thans worden uitgebreid met de ves tiging in Dedemsvaart. Een klasse apart omdat we ze zeil maken Dus ook meer service en voordeliger! BREDA Gtnnekenweg 35. Tel 36834 ROOSENDAAL Hoogstraat 32. Tel 37503 BERN (RTR). De Zwitserse re gering heeft plannen voor de invoe ring van een tijdelijke deposito van vijf procent op de waarde van de gehele uitvoer van het land met de bedoeling oververhitting van de eco nomie aan banden te leggen. Het deposito zal later aan de exporteren de bedrijven of personen worden te rugbetaald. Een datum voor de te rugbetaling is nog niet vastgesteld. Het plan voor invoering van een exportdeposito is het enige element in het regeringsprogramma ter be strijding van de inflatie, waarvoor toestemming van het parlement nodig is. De gelden zullen op een speciale, renteloze rekening worden geblok keerd. Zij zullen jaarlijks naar schat ting ongeveer een miljard Zwitserse frank aan de circulatie onttrekken. RIJSWIJK (ANP)In de laatste twee weken zijn de prijzen die de aankoopcombinaties voor varkens uitbetalen met twintig cent per kg verlaagd. De voorzitter van het pro- duktschap voor vee en vlees, de heer F. G. van Dijk zei in Rijswijk deze teruggang niet verontrustend te vin den. Het aantal slachtingen bedroeg de laatste weken 160.000 tot 164.000 per week. In de maand december bedroeg het aantal dekkingen 92.100, vergele ken met 80.200 in december 1968. In totaal bedroeg het aantal dekkingen in 1969 1.069.900, vergeleken met 1.003.500 in 1968, een toeneming van zes en een half a zeven procent. UTRECHT (ANP) De auto, met een gemiddelde ritlengte van negen kilometer, moet niet worden gezien als de massale vervanging van de trein maar als „de moeiteloo. over dekte fiets". Tot deze conclusie komt drs. C. P. van Strien, chef van de af deling reizigersvervoer van NS in „Economisch Statistische Berichten" na een analyse van de ontwikkeling van het particuliere en openbare ver voer in de laatste jaren en van de resultaten van het onderzoek naar het autogebruik in de randstad van de commissie-Volmuller (de commis sie tot bevordering van het openbaar vervoer in het westen van het land). Op de wegen binnen de bebouw de kom, 35 pet. van het totale we gennet, wordt 45 pet. van alle auto- kilometers verbruikt. Drs. van Strien berekent dat de wegen buiten de be bouwde kom, 46.140 km, 18 keer zo lang zijn als de spoorwegen (bijna 250Ö km) maar dat op die wegen maar drie keer zoveel reizigerskilo meters (21,7 miljard) worden afge legd als op het reizigersnet van NS (7,1 miljard). Per jaar verplaatsen zich per auto op een kilometer weg buiten de be bouwde kom gemiddeld 560.000 men sen en over een kilometer spoorweg drie miljoen reizigers. Drs. Van Strien noemt deze uitkomsten voor het ruimte rendement „bezienswaar dig". Recente enquêtes bevestigen vol gens hem dat autobezit en treinge bruik elkaar geenszins uitsluiten. De helft van de treinreizigers heeft een auto thuis. Ook is gebleken dat ruim 30 pet. van de totale treinbevolking de auto ook werkelijk kan gebrui ken en dus bewust kiest voor de trein. Drs. Van Strien vindt „railweg of autoweg?" een misleidende vraag stelling. Naast de 46.000 km wegen buiten de bebouwde kom en de daar op verkerende 8 a 10 miljoen auto zitplaatsen, is er zijns inziens ruim schoots emplooi voor de 2500 km spoorweg en de 116.500 zitplaatsen van NS. Een 37, 36 km extra, con form de aanbevelingen van de werk groep spoorlijn Amsterdam-Den Haag (Schiphollijn), zou naar zijn oordeel dan ook niet misstaan. DEN BOSCH 4 februari. Op de markt van heden werden aangevoerd 6.045 stuk: vee, zijnde: 2266 runde ren; 502 graskalveren; 268 vette kal veren, 1939 nuchtere kalveren; 328 schapen en lammeren; 13 fokzeugen; 576 slachtvarkens; 153 biggen. De prijzen waren, behoudens uit zonderingen voor dieren van buiten gewone kwaliteit of eigenschappen, als volgt Prijzen in guldens per st. Melk- en kalfkoeien 1000 tot 1775; Guste koeien 900 tot 1350; Kalfvaar- vaarzen (zwartbont) 1085 tot 1485; vaarzen (zwart bont) 1085 tot 1485; Kalmvaarzen 1050 tot 1250; Guste vaarzen 900 tot 1200; Pinken 675 tot 875; Graskalveren 375 tot 500; Nuch tere kalveren voor fok of mesterij 165 tot 330; Weideschapen 90 tot 125; Lammeren 75 tot 110; Drachtige zeu gen 525 tot 650; Biggen 86 tot 100. Slachtrunderen: aanvoer 924 stuks in kg. gesl. gew. Extra kwaliteit 4.95 tot 5.45, le kw. 4.35 tot 4.90, 2e kw. 3.85 tot 4 25 3e kw. 3.55 tot 3.75; Vet te stieren 4.70 tot 5.10 Worstkoeien 3.35 tot 3 60 Vette kalveren 1 kw. 4.00 tot 4.30 lev. gewicht. 2e kw. 3.70 tot 3.95 3e kw 3.40 tot 3.65 Nuchtere kal veren 1.20 tot 1.60 Slachtzeugen le kw. 2.25 tot 2.30 2e kw. 2.18 tot 2.23 3e kw. 2 05 tot 2.15 Slachtvarkens 2.45 tot 2 56 Vette schapen 110 tot 145 per stuk Vette lammeren 120 tot >450 Nuchtere slachtkalveren 35 tot 75 FIJNAART 4 febr. Cox's Oran ge I 60-65 18-27; 65-70 32-43; 70-75 48- 65; 75-80 62-77; 80-op 67-71, Goudrei- nette 65-70 21-27; 70-75 32-36; 75-80 39-46; 80-85 42-48; 85-90 43-44; 90-op. Conf. II 50-55 29-43; 55-60 40-57; 60-65 56-68; 65-70 668-74; 70-op 70, Golden Delicious I 60-65 15; 65-70 24- AMSTERDAM (ANP) Het herstel van woensdag in Amsterdam blijkt een eensdagsvlieg te zijn geweest. Wall Street heeft er alweer de brui aan gegeven en seinde lagere koersen ook voor de Nederlandse waarden. De fut was er dan ook helemaal uit en onder leiding van AKZO hervatten de hoofdfondsen de dalende tendens. De lokale sector bood een wat rustiger aanblik met een verdeelde stem ming. De grote winnaars waren VNU en Elsevier met avances van resp. f 6,40 en f 7 in de eerste periode. De features van woensdag, Bols en Gist- Brocades wisten hun posities goed te behouden. De uitgeverij Kluwer f 2,50) en Wegener f 1,30) bevonden zich aan dt verkeerde zijde van het beursboekje. Balast Nedam, waar een dividend van 20 pet. wordt voorgesteld, zakte f 1,50 in. Kon Olie verliet de markt op 134,50, zodat hier goed weerstand werd ge boden. Met AKZO wilde het niet best vlotten op een slotprijs van 93,40. Dit betekent een verlies van 3,30. Unilever nam afscheid op 114, Philips op 61,40, terwijl Hoogovens inzakte tot 100,50. Ook Heineken moest verder terug tot 173,20. 28; 70-75 34-45; 75-80 36-53; 80-85 40- 52; 85- op 40-50, Winston I 60-65 13- 15; 65-70 30-33; 70-75 53; 75-80 61-66; 80-op 61-73. GOES, 4 febr. Groenten: per stuk: knolselderij met groen 836, per kg: witlof I 8290, II 7679, afw. 5558, spruiten a 4869, b 25 47, afw. 25 en d.d., rodekool 2829, groene sav.kool 2025, boerenykool 2733, uien ongesort. 1847, breek- peen 811. OUDENBOSCH, 5 febr. Sprui ten dl 146—154, d2 117, aal 130— 141, aa2 112—119, al 98—104, a2 61, bl 50, ongeschoond 5360, Jonathan 75-80 28, 70-75 25, 65-70 19, 60-65 10 11, Golden Delicious 80-op 2930, 75-80 26—31, 70-75 21—29, 65-70 24— 25, 60-65 15, Goudrenet 80-op 32, 75- 80 36, 70-75 33, 65-70 25, Lombart Calville 75-80 35, 70-75 32, 65-70 22, prei 2271, breekpeen 410, boe renkool 2930, waspeen 2431, sja lotten 85, witlof 54—112, afw. 50, sav.kool 33, afw. 10, rodekool 41, spinazie 80, schorseneren 56. ZWIJNDRECHT, 5 febr. Andij vie 137, uien 4566, veldsla 120 160, witlof al 119—155, a2 76—116, b2 6392, spruit ena 7894, b 89 105, d 7597, knolselderij 1065, sla al 2937, cl 1216, komkommers 40 pl. 134, 35 pl. 120, 30 pl. 100—105, 25 pl. 83—87, 20 pl. 52—55, krom 152, stek 99151, selderij 1927. peter selie 2225. STEENBERGEN, 5 35 op: 22.70—24.80. febr. Bintjes LONDEN (ANP) Amsterdam is als een van de centra gekozen voor een grote actie op de Europese Markt, aldus heeft International Computers Ltd. (ICL) aangekondigd. ICL heeft een overeenkomst gete kend met Computer Data Systems International Ltd (CDSIL), die over geheel Europa reeds een tijddelen- de computerdienst in bedrijf heeft. Volgens de overeenkomst zal CDSIL een netwerk van ICL-computer-sys- temen installeren en exploiteren, dat zich za] uitstrekken van Zweden tot Italië. In mei 1970 zal het eerste compu tercentrum te Genève worden opge richt, gevolgd doop centra in Parijs, Stuttgart, Stockholm, Milaan en Am sterdam. Voorts zijn er plannen voor een centrum in Londen. Konstanz 301 (+8), Rheinfelden 359 59), Straatsburg 488 (+13), Plittersdorf 626 106), Maxau 675 152), Plochingen 366 (+23), Mann heim 532 144), Steinbach 243 (+41), Mainz 444 (+95), Bingen 355 (+84), Kaub 392 (+95), Trier 675 142), Koblenz 457 (+87), Keulen 450 110), Ruhrort 596 (+93), Lo bith 1171 (+37), Nijmegen 947 (+25), Arnhem 919 (+23), Eefde IJssel 485 3), Deventer 365 3), Monsin 5520 (—10), Borgharen 4170 (—30), Belfeld 1342 (+40), Grave beneden de sluis 595 (+32). is van 7 februari t.m. 19 februari as. Collega's nemen waar voor spoedgevallen. Gevraagd voor direct voor Zwitsers echtpaar in Terneuzen of omgeving met keuken. Te bevragen no. 1246 V.Z. bureau van dit blad. DRUKKERIJ Uw adres vooi verenigingsdrukwerk folders geboortekaartjes huwelijkskaarten rouwcirculaires enveloppen naamkaartjes enz. enz. TERNEUZEN ZATERDAG 7 FEBRUARI Prijzen voor de origineelste kostuums: le 25,-, 2e 15,-, 3e 10,-. VRIJ ENTREE. STICHTING DE KLOKKENBERG LONG-ASTMAKLINIEK- EPILEPSIE-KLINIEK Bij de centrale medische admi nistratie van de verschillende klinieken kunnen worden ge plaatst een en een Voor deze funkties wordt ge vraagd: opleiding MULO of MAVO, goede beheersing van de Nederlandse taal, minimumleeftijd 18 jaar. Tevens wordt voor spoedige indiensttreding gevraagd een Minimumleeftijd 16 jaar. Salariëring naar opleiding, leef tijd en ervaring. Schriftelijke sollicitaties met uitvoerige in lichtingen kunnen worden gericht aan de ekonomisch-directeur van de Klokkenberg, Galderseweg 81, Breda. worden verstrekt Telefonische inlichtingen onder no. (01600) 25811. 2 vestigingen (vlissingen roosendaal). 2 grossiers 2 woongebieden (zeeland brabanf). (meubelen woningtextiel), alles onder één dak. meubeltoonkamers voor de handel w. havendijk 1 roosendaal tel 01650-35034 paardenstraat 6 vlissingen tel 01184-4077 w. tiuveni paarde groothandel in woningtextiel w. havendijk 2 roosendaal tel 01650-35034 paardenstraat 6 vlissingen tel 01184-4077 i LEVERING VIA DE HANDEL

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 4