DIMITRI VAN TOORN:
„Niet alleen vanwege het geld maar
ook omdat er een beter publiek is"
dessa
56ct!
LUISTERLIEDJESZANGERS TREDEN LIEVER OP IN BELGIË
ARAM
KARNAVAL
1970
ZATERDAG
7FEBRUARI
Hd3SOr
JOSEPHINE
tijdelijk voor
KLEURENSHOW
ROND DORUS
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Dit is het recept:
Kaasfondue van
Nedeiiandsekaas.
Vrijdag 6 februari 1970
DE VRIJE ZEEUW
(Van onze showredactie)
BREDA „Dat mag je gerust
weten. Ik treed niet meer in Ne
derland op. Ik kies voor België.
Niet alleen om het geld, maar ge
woon, omdat er een beter publiek
is. En zo denken ze er allemaal
over. Alles wat een grote naam
heeft op het gebied van luister
liedjes is naar Brabant komen ver
huizen om dichter bij België te
zitten: Jules de Corte (Helmond'),
Peter Blanker (Zundert), Rikkert
Zuiderveld en Elly Nieman (Den
Bosch). Het is een rare toestand,
maar het is nou eenmaal zo".
De man die deze „rare toestand"
signaleert is Dimitri van Toorn, Bre-
danaar, 29 jaar, gehuwd, vader van
Ezra (3) en Dimitri <1 maand), eta
leur, auteur, componist en zanger
van luisterliedjes, maakte onlangs
zijn derde elpee „De gelaatstrek van
een lied". Regelmatig treedt hij op
in België, in grote steden als Ant
werpen en Brussel, maar ook in klei
ne dorpen. Hij staat daar in caba
retprogramma's met bekende Neder
landse luisteriiedjeszangers, trekt o-
vervolle zalen, krijgt wekelijks tien
tallen brieven van Vlamingen, die
van zijn zang genoten hebben. Ter
wijl hier nauwelijks over hem gespro
ken wordt staat daar in de program
ma's zijn naam vermeld. „Vaandel
drager van een nieuwe Nederlandse
generatie Een enorm grote meneer.
Met drie elpees als referenties".
Dimitri van Toorn: „Je snapt het
niet. Je komt soms in plaatsjes die
je eerst op de landkaart moet opzoe
ken. Dan denk je, waar kom ik in
godsnaam terecht, dat kan toch geen
kip vinden. En dan blijkt dat je in
een of andere verbouwde boerderij
moet zijn waar al zo'n tweehonderd
mensen muisstil op je zitten te wach
ten".
Het Nederlandse publiek?
„Dat is heel anders. Die shows in
België worden bezocht door mensen
die van luisterliedjes houden. Hier
moet je gauw optreden op gezellige
avondjes. Ik was eens gevraagd in
Studio van de Tilburgse stadsschouw
burg op te treden. Ik vergat te vra
gen wat voor mensen het waren.
Toen bleek het een avondje te zijn*
voor kruideniers, die zo'n landelijke
dag hadden. Ze hadden al een flink
potje bier op. Joop Hendrikx moest
spelen. Hij had zich te pleris gebla
zen, maar het sloeg niet in. Daar
na is hij een beetje polonaise gaan
spelen. Toen ik opkwam zag ik het
om de poëzie van het luisterlied er
makkelijker ingaat. Dat chauvinis
me maakt trouwens niet zo veel uit.
Waren wij maar zo chauvinistisch.
Ik waardeer het meer, dat de Vla
mingen hun eigen taal horen dan dat
Greetje Kauffeld uit Duisland halen
om haar Duits te horen zingen".
Hoe werk je?
,.De laatste tijd leg ik mij meer
toe op dichten. Ik maak eerst een
gedicht daarna de muziek. Ik vind
het prachtig om te filosoferen. Er
zit duidelijk een evolutie in mijn ont
wikkeling van de eerste elpee tot de
derde. Ik ben nou bezig voor een
vierde elpee. Ik merk dat ik bewust
al weer anders geëngageerd ben. Op
de derde elpee staat op de achter
grond van alle liedjes de zee. Nu is
het thema mans".
Wat is het belangrijkste?
..Schrijven. Ik vind het ook een van
de mooiste dingen voor mezelf als
tijdverdrijf. Ik zie mezelf meer als
liedjesschrijver dan als liedjeszan
ger".
De verkoop?
,,Erg meegevallen. Bovema heeft
van mijr. laatste elpee drieduizend
stuks geperst. Bij voorverkoop was
de helft al weg in België. Er is nu
België geen plaat van mij meer te
krijgen. Ze kopen daar ook nog steeds
mijn eerste platen. Op mijn afleve
ring van het laatste kwartaal ston
den nog 700 exemplaren van die eer
ste plaat''
Je bent geen hitschrijver?
„Die mentaliteit ligt me niet zo.
Ik kan moeilijk zeggen: Ik ga er nou
eens voor zitten om een hit te schrij
ven. Ik ben meer bezig met een he
le cyclus liedjes. Maar ik zou het
natuurlijk best leuk vinden als ik
eens 'n krakertje zou kunnen maken.
Al was het alleen maar om de finan
ciële kant".
Is die kans er niet?
„Ik ga nu deze maand een single
opnemen Eindelijk heb ik eens wat
geschreven waarvan ik denks: Dat
zou wel eens wat kunnen worden.
Maar het is zo moeilijk. Je kunt nooit
tevoren zeggen wat een hit wordt en
wat niet Neem Schocking Blue. Als
iemand me gevraagd had toen die
groep hier in Nederland nummer 1
stond: Wordt die ook eerste in Ame
rika?, had ik gezegd. Kom nou
Er kan wel veel aan gedaan wor
den. Veronica kan een hit sterk pous
seren. En je moet op een gegeven
moment ook het spelletje meespe
len".
Verandering?
„Ik vind het prachtig, dat steeds
als je werk uitbrengt de mensen zeg
gen: Dat is een ander gezicht, dat
kan hij ook. Je moet ook durven ge-
Dimitri van Toorn in zijn flat te Breda. „In je eigen stad word je nooit gewaardeerd".
al: opgeblazen, verhitte gezichten,
bier op tafel, handen,achter de bre
tels. En net sta ik op het podium of
ze beginnen met vijftig man tegelijk:
„Glaasje op. pom pom". Ik ben me
teen weggegaan"
Komt die Belgische belangstelling
voor het Nederlandse lied niet voort
uit overdreven chauvinisme?
„Natuurlijk. Dat is niet weg te cij
feren. De Belgen zijn erg aan hun
taal gehecht. De Nederlanders den
ken altijd dat de Belgen een stelle
tje domme mensen zijn, die alleen
maar houden van wielrennen en dui-
venmelken, maar ze zijn veel poëti
scher ingesteld. Misschien dat daar-
woon dat waar je succes mee hebt
te verbranden en een andere kant
uit te gaan. Of je moet zeggen, net
als Heintje, ik blijf zo en voor m'n
twintigste ben ik binnen".
Rijk worden?
„In dit werk zul je nooit rijk wor
den. Dat is maar goed ook. Het is
een stimulans om hard te blijven
werken, te produceren".
Breda?
„Ik zou me heel goed van Breda
los kunnen maken. Dat is helemaal
geen verbittering hoor, maar in je
eigen stad wordt je nooit gewaar
deerd. Het is net als Sonneveld wel
eens zegt: ,,'t Is veel makkelijker om
voor duizend vreemde mensen op te
treden dan voor twee mensen uit je
familie"
Waarom?
„Ze nemen je niet serieus. Is dat
nou zo? Schrijf je nou werkelijk lied
jes? Ik ken je al zo lang. Dat is toch
niet mogelijk, anders zou ik het toch
wel weten? Ja echt, die vragen krijg
je. Het is anderhalf jaar geleden dat
ik in Breda opgetreden ben. Er wor
den wel eens avonden georganiseerd
waarvan ik denk daar zou ik best
in passen. Maar ze vragen me niet
hier Ik ben ook niet de man om er
achteraan te lopen".
122 Een scherpe oostenwind blaast langs de torens en transen van een
trotse burcht. De twee schildwachten op de besneeuwde wallen huiveren
en de ene trekt zijn wijde mantel dichter om zich heen. „Heer Crithon heeft
bezoek, zie ik", zegt hij, met een gebaar naar het grote boogvenster, waar
achter enkele figuren zichtbaar zijn. ,Ja, de geboedens Avidis, schatrijke
graanhandelaren uit de stad", vertelt zijn makker. „Hm", gromt de eerste
wachter, „als hij maar zorgt, dat er deze winter voor ons genoeg te eten
blijftIk ontvang graag mijn soldij, maar als je er geen brood voor kunt
kopen, kun je je maag niet met goudstukken vullen In de ridderzaal
staat de slotheer gebogen over een koopakte, die hij met een sierlijke pen'ne-
streek ondertekent. „Ziedaar, Messires", zegt hij. het document toereikend
aan de beide kooplieden, die met onbewogen gezichten toekijken, hoe de
rentmeester hun goudstukken in stapeltjes van twintig rangschikt en de
stapeltjes een voor een in een zakje deponeert. „De wagens met het graan
staan gereed voor vertrek op de binnenplaats", vervolgt de ridder. „Ik wens
u een behouden thuiskomst." „Een vraag nog", zegt de jongste der kooplieden
en er plooit zich een aarzelend lachje om zijn dunne lippen. „Als wij soms
moeilijkheden krijgen met het volk
rekenen, niet waar
dan kunnen wij op uw strijdmacht
222 „Moeilijkheden met het volk", lacht de ridder zorgeloos. „De geruch
ten als zouden er hongeropstanden in Barletta en Bari zijn uitgebroken mo
gen welicht gegrond zijn, maar in het gebied van Heer Crithon komt zoiets
niet voor. Stel u gerust, Messires, mijn soldaten hebben de wind eronder
Even later bestijgen de beide kooplieden hun paarden. Een tiental wagens,
bespannen met sterke trekpaarden, staan daar gereed. Op een teken van de
kooplieden klimmen de koetsiers op de bok en met krakende wielen bolderen
de wagens met hun kostbare lading de slotpoort uit. Als de laatste wagens
de poort uit zijn, wisselen de beide ruiters nog'een korte groet met de slot
heer en geven hun paarden de sporen. Maar als ze even later aan het hoofd
van de karavaan stadwaarts rijden, kijkt de jongste der kooplieden met een
bezorgd gezicht naar het jagende wolkendek boven hen. „Storm op komst,
broeder", gromt hij. „De zweep erover", schreeuwt hij dan achterwaarts tot
de vrachtrijders. „We moeten binnen zijn, voor de bui losbarst
Plannen?
„Zo goed als zeker een tv-show van
de BRT rond mijn laatste elpee, waar
in ik vijf, zes liedjes zing met be
geleiding van Mary Hehuat en Cees
de Jonge".
En verder?
„Misschien ga ik in Brussel wo
nen. In ieder geval ga ik een nieu
we plaat maken. Meer kan ik nog
niet zeggen. Je kunt het vandaag he
lemaal maken en morgen helemaal
de mist in gaan. Als luisterliedjes-
zanger zal je voorlopig wel gedoemd
zijn in de schaduw te blijven wer
ken Dat is niet zo erg, je werk
blijft exculief. Het houdt een bepaal
de waarde. Als het gaat zoal nu
steen voor steen opbouwen ben ik
best tevreden. Er hoeft geen raket
aan te pas te komen".
Je blijft Nederlandse liedjes schrij
ven?
„Als je werkelijk begeesterd bent
van een taal ontdek je, dat er toch
wel ontzettend veel mee te doen is.
Om te zingen dat geef ik toe is
het echt een moeilijke taal. Pas het
laatste half jaar heb ik niet meer het
gevoel dat ik Nederlands zing. Om
dat punt te bereiken moet je wel
steeds met de taal bezig zijn. Dat
klinkt misschien een beetje lullig,
maar ik ben gewoon van de Neder
landse taal gaan houden".
JOSé TOIRKENS
(ADVERTENTIE)
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM. De VARA zendt
vanavond een drie kwartier durende
kleurenshow uit rond Dorus. De show
is geheel opgenomen in Tom Man-
ders eigen studio in Rotterdam. Hij
verzorgde ook teksten, muziek, sce
nario, costuums en regie.
(ADVERTENTIE)
kaartverkoop: 4, 5 en 6 februari
van 10-15 uur, 7 februari van
10-12 uur en 's avonds aan de
zaal.
toegangsprijs: f 1,50 en f 0,50
bijdrage B.C.V.
het turfschip breda
NOS-NOT
10.45 MENSEN VAN DEZE TIJD
11.10 MAATSCHAPPELIJKE ONT
WIKKELINGEN IN ONS
KONINKRIJK
11.35 BEELDVERHAAL VAN DE
KERK
12.00 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAAL
VARA
19.04 HIER IS LUCT (kleur)
19.30 KONING KLANT. Prijsbe
wuste mensen kunnen met dit
programma hun voordeel doen.
20.00 JOURNAAL
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.50 TOM MANDERS' DORUS-
SHOW (kleur)
Dorus staat in het middelpunt
van vele gasten. Medewerking
verleent ook het orkest van
Hugh den Ouden.
21.35 EEN RONDJE VAN DE
PRINS (kleur). Een bonte
storm van Carnavals-schlagers,
vertolkt door hun makers.
22.15 HADIMASSA (kleur). Mede
werking verlenen weer: Anne-
marie Oster, Wim de Bie, Kees
van Kooten, Ton van Duinho
ven en Ton Lensink.
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SCHAATSEN. De dames rij
den hun kür voor de Europese
kampioenschappen kunstrijden
te Leningrad.
TELEAC
23.05 VAN MOLECUUL TOT
MENS (les 4)
NOS
18.55 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
NCRV
19.30 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE. Het verhaal van
Johan Fabricius wordt verteld
door Coen Flink.
19.39 DUIZELINGWEKKEND
(kleur). In deze film ziet men
de training van Franse „Al
penjagers" in de bergen bij
Chamonix.
20.00 JOURNAAL
20.20 ZING. Programma van beken
de melodieën en solisten.
20.50 MET SPECIALE OPDRACHT
De eerste aflevering van een
serie over het werk van de
veiligheidsdienst van Scotland
Yard.
21.40 FARCE MAJEURE
22.00 HIER EN NU
22.45 DE BERG DER ZALIGSPRE
KINGEN (kleur). Indrukken
van Godfried Bomans op de
Berg der Zaligsprekingen aan
het meer van Tiberias in
Israël.
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
19.00
19.05
19.30
19.45
19.50
19.55
20.00
20.25
21.45
23.30
ZANDMANNETJE
DE WERELD IS KLEIN
ZIET U ER WAT IN?
HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
ZOEKLICHT
MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
NIEUWS
SPOTGEESTEN. Spel van
Noël Coard in een televisiebe
werking van Walter van der
Kamp.
HET ZWANENMEER.
Ballet in vier bedrijven op
muziek van Peter Iljitsj Tsjai-
kowsky in een nieuwe enscè-
nering door Rudolf Noereyev.
NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 VOOR DE KLEUTERS
18.55 AFFICHES.
19.30 VIVE LA VIE (7).
20.00 JOURNAAL
20.30 LE DUEL. Poolse film, naar
een novelle van Anton Tsje-
chow.
21.50 LE PETIT CARROUSEL IL-
LUSTRé. Filmkroniek van Sé-
lim Sasson.
22.50 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
20.15 MAINZ, WIE ES SINGT UND
LACHT, (kleur). Voor de 16e
keer de traditionele gemeen
schappelijke bijeenkomst van
de Mainzer carnavalsvereni
ging en de Mainzer carnavals
club.
23.00 JOURNAAL EN WEERBER.
16.55 AUF GUT DEUTSCH GE-
SAGT
17.25 WINTERSPORTBERICHTEN
17.30 JOURNAAL EN WEERBER.
17.35 SPORT1NFORMATIE
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 PAT UND PATACHON.
(Watt en Half Watt). TV-film
met Carl Schenström en Ha-
rald Madsen.
19.10 LUCHTSPRONGEN (kleur).
„De opschepper".
19.45 HEUTE
20.15 DER KOMM1SSAR. Detective
serie van Herbert Reinecker.
21.15 SCHWABING SO, SO
ODER SO? (kleur). Muzikaal
programma over een stadswijk
22.30 DAGBOEK UIT DE EVANGE
LISCHE WERELD
22.45 JOURNAAL, WEERBERICHT
EN WINTERSPORTBERICH
TEN.
23.00 EUROPESE KAMPIOEN
SCHAPPEN KUNSTSCHAAT
SEN EN IJSDANSEN.
Reportage uit Leningrad. Kür
voor heren.
Vrijdag 6 februari
HILVERSUM I 402 M
NOS: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief programma over proble
men van Europese integratie. Over
heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending
voor de landbouw. NOS: 12.40 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek. 12.50
Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Actualiteiten, 13.20 Voor
de middenstand- 13.25 Stereo: Klas
sieke symfonische muziek (gr.).
NOS: 14.30 De jonge onderzoekers:
verslag van een bijeenkomst te
De urne, 15.00 Stereo: Aspekten van
de kamermuziek. 15.45 Toerismo:
toeristische informatie uit binnen- m
buitenland. VPRO: 16.00. VPRO-vrij
dag: gev. program.: (16.00 Nieuws;
17.J5 Mededelingen; 18.00 Nieuws;
18.20 Uitzending van de Volkspartij
voor Vrijhei^ en Demokratie; 19.30
Nieuws). VARA: 21.00 Stereo: Radio
Filharmonisch Orkest en solisten:
klassieke en moderne muziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig
weekend: licht gevarieerd platen-
programma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevarieerQ programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar). 14.05 Schoolradio- 14.30 Ste
reo: Lichte muziek (opn.) TROS:
14.45 Concert a la carte:: verzoekpla-
tenorogramma. 16.00 Nieuws. 16.03
Disco-Drive-In: de showbusiness op
de korrel genomen. 17.15 Sportkom-
pas. 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00
Kerkorgel concert, semi-klassieke
muziek (opn). 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. 1900 Wereldpanora
ma. 19.10 Stereo: Veel gevraagde
gewijde muziek (gr). 19.40 Wijd als
de wereld: wekelijkse internationale
Oriëntatie in kerk, zending en oecu
mene. 19.50 Stereo: Meisjeskoor met
instrumentale begeleiding (opn).
20.05 Stereo: Op het weekend af:
licht platenprogramma. 21.26 De
donkere dame van Shakespeares
sonnetten, hoorspel. TROS: 22.00 Ste
reo: Iene Miene Muze: nieuws over
underground en westcoast music.
22.30 Nieuws. 22.40 Tsjies Plies: licht
muziekprogramma. 23.15 Stereo-
Toontje later: licht platenprogram
ma. 23-45 Actualiteiten. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30.
(13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws
14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00
Nieuws). 17.00 Nieuws. 1702 Radio
journaal. 17.0518.00 Zingende Bou
gie: gevarieerd platenprogramma
voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten voor
de schippers). 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
dagklapper en beursberichten. 13.20
Tafelmuziek. 1400 Nieuws. 14.03
Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 15.03
Casinoconcert 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Ierse en Schot
se volksliederen. 16.30 De etnische en
muzikale strategrafie van Portugal
(5). 17.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 17.15 Jazzmuziek.
18.00 Nieuws. 18 03 Popmuziek. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Grammo
foonmuziek. 18.35 Verkeerstips. 18.40
Grammofoonmuziek. 18.45 Sport.
18.52 Taalwenken. (Herhaling). 18.55
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws,
weerbericht, actualiteiten en weer-
praatje. 19.30 Oude muziek. 20.15
Lichte muziek. 20.30 Gevarieerd
programma, (22.00 Nieuws, berich
ten en culturele actualiteiten. 23.00
Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag 7 februari
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogram
ma VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina.
8.15 Z.O. 135: gevarieerd program
ma. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30
Belasting betalen, maar niet te veel,
lezing. 10.40 Stereo: Tango-Rumba
orkest met zangsolisten. 11.00 Nieuws
11.03 Wegwijs: tips voor trips en va
kantie. 11.10 Stereo: Uit eigen huis:
Studio-opnamen exclusief voor de
VARA. 1125 Oosteuropese kroniek.
11.45 C.W.S. (Manchester Band):
amusementsmuziek (gr.).
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Op het
gehoor: oude muziek (gr.). (7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten). 8.00 Nws.
8.11 Stereo: Te Deum laudamus:
geestelijke liederen (gr.). 8.30 Nws.
8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. 9.00
Theologische Etherleergang. 9.35
Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45
Solistenkamer- gesprek met muzika
le illustraties. 10.54 Kunst- en vlieg
werk: informatie over actuele ten
toonstellingen. 11.00 Nieuws. 11.03
calvinisme en kunst, lezing. 11.15 So-
voor iedereen. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM m 240 M EN FM
KRO: 900 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws)
(ADVERTENTIE)
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat brnisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afinaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
1
i