DIMITRI VAN TOORN: „Niet alleen vanwege het geld maar ook omdat er een beter publiek is" dessa 56ct! LUISTERLIEDJESZANGERS TREDEN LIEVER OP IN BELGIË ARAM KARNAVAL 1970 ZATERDAG 7FEBRUARI Hd3SOr JOSEPHINE tijdelijk voor KLEURENSHOW ROND DORUS NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Dit is het recept: Kaasfondue van Nedeiiandsekaas. Vrijdag 6 februari 1970 DE VRIJE ZEEUW (Van onze showredactie) BREDA „Dat mag je gerust weten. Ik treed niet meer in Ne derland op. Ik kies voor België. Niet alleen om het geld, maar ge woon, omdat er een beter publiek is. En zo denken ze er allemaal over. Alles wat een grote naam heeft op het gebied van luister liedjes is naar Brabant komen ver huizen om dichter bij België te zitten: Jules de Corte (Helmond'), Peter Blanker (Zundert), Rikkert Zuiderveld en Elly Nieman (Den Bosch). Het is een rare toestand, maar het is nou eenmaal zo". De man die deze „rare toestand" signaleert is Dimitri van Toorn, Bre- danaar, 29 jaar, gehuwd, vader van Ezra (3) en Dimitri <1 maand), eta leur, auteur, componist en zanger van luisterliedjes, maakte onlangs zijn derde elpee „De gelaatstrek van een lied". Regelmatig treedt hij op in België, in grote steden als Ant werpen en Brussel, maar ook in klei ne dorpen. Hij staat daar in caba retprogramma's met bekende Neder landse luisteriiedjeszangers, trekt o- vervolle zalen, krijgt wekelijks tien tallen brieven van Vlamingen, die van zijn zang genoten hebben. Ter wijl hier nauwelijks over hem gespro ken wordt staat daar in de program ma's zijn naam vermeld. „Vaandel drager van een nieuwe Nederlandse generatie Een enorm grote meneer. Met drie elpees als referenties". Dimitri van Toorn: „Je snapt het niet. Je komt soms in plaatsjes die je eerst op de landkaart moet opzoe ken. Dan denk je, waar kom ik in godsnaam terecht, dat kan toch geen kip vinden. En dan blijkt dat je in een of andere verbouwde boerderij moet zijn waar al zo'n tweehonderd mensen muisstil op je zitten te wach ten". Het Nederlandse publiek? „Dat is heel anders. Die shows in België worden bezocht door mensen die van luisterliedjes houden. Hier moet je gauw optreden op gezellige avondjes. Ik was eens gevraagd in Studio van de Tilburgse stadsschouw burg op te treden. Ik vergat te vra gen wat voor mensen het waren. Toen bleek het een avondje te zijn* voor kruideniers, die zo'n landelijke dag hadden. Ze hadden al een flink potje bier op. Joop Hendrikx moest spelen. Hij had zich te pleris gebla zen, maar het sloeg niet in. Daar na is hij een beetje polonaise gaan spelen. Toen ik opkwam zag ik het om de poëzie van het luisterlied er makkelijker ingaat. Dat chauvinis me maakt trouwens niet zo veel uit. Waren wij maar zo chauvinistisch. Ik waardeer het meer, dat de Vla mingen hun eigen taal horen dan dat Greetje Kauffeld uit Duisland halen om haar Duits te horen zingen". Hoe werk je? ,.De laatste tijd leg ik mij meer toe op dichten. Ik maak eerst een gedicht daarna de muziek. Ik vind het prachtig om te filosoferen. Er zit duidelijk een evolutie in mijn ont wikkeling van de eerste elpee tot de derde. Ik ben nou bezig voor een vierde elpee. Ik merk dat ik bewust al weer anders geëngageerd ben. Op de derde elpee staat op de achter grond van alle liedjes de zee. Nu is het thema mans". Wat is het belangrijkste? ..Schrijven. Ik vind het ook een van de mooiste dingen voor mezelf als tijdverdrijf. Ik zie mezelf meer als liedjesschrijver dan als liedjeszan ger". De verkoop? ,,Erg meegevallen. Bovema heeft van mijr. laatste elpee drieduizend stuks geperst. Bij voorverkoop was de helft al weg in België. Er is nu België geen plaat van mij meer te krijgen. Ze kopen daar ook nog steeds mijn eerste platen. Op mijn afleve ring van het laatste kwartaal ston den nog 700 exemplaren van die eer ste plaat'' Je bent geen hitschrijver? „Die mentaliteit ligt me niet zo. Ik kan moeilijk zeggen: Ik ga er nou eens voor zitten om een hit te schrij ven. Ik ben meer bezig met een he le cyclus liedjes. Maar ik zou het natuurlijk best leuk vinden als ik eens 'n krakertje zou kunnen maken. Al was het alleen maar om de finan ciële kant". Is die kans er niet? „Ik ga nu deze maand een single opnemen Eindelijk heb ik eens wat geschreven waarvan ik denks: Dat zou wel eens wat kunnen worden. Maar het is zo moeilijk. Je kunt nooit tevoren zeggen wat een hit wordt en wat niet Neem Schocking Blue. Als iemand me gevraagd had toen die groep hier in Nederland nummer 1 stond: Wordt die ook eerste in Ame rika?, had ik gezegd. Kom nou Er kan wel veel aan gedaan wor den. Veronica kan een hit sterk pous seren. En je moet op een gegeven moment ook het spelletje meespe len". Verandering? „Ik vind het prachtig, dat steeds als je werk uitbrengt de mensen zeg gen: Dat is een ander gezicht, dat kan hij ook. Je moet ook durven ge- Dimitri van Toorn in zijn flat te Breda. „In je eigen stad word je nooit gewaardeerd". al: opgeblazen, verhitte gezichten, bier op tafel, handen,achter de bre tels. En net sta ik op het podium of ze beginnen met vijftig man tegelijk: „Glaasje op. pom pom". Ik ben me teen weggegaan" Komt die Belgische belangstelling voor het Nederlandse lied niet voort uit overdreven chauvinisme? „Natuurlijk. Dat is niet weg te cij feren. De Belgen zijn erg aan hun taal gehecht. De Nederlanders den ken altijd dat de Belgen een stelle tje domme mensen zijn, die alleen maar houden van wielrennen en dui- venmelken, maar ze zijn veel poëti scher ingesteld. Misschien dat daar- woon dat waar je succes mee hebt te verbranden en een andere kant uit te gaan. Of je moet zeggen, net als Heintje, ik blijf zo en voor m'n twintigste ben ik binnen". Rijk worden? „In dit werk zul je nooit rijk wor den. Dat is maar goed ook. Het is een stimulans om hard te blijven werken, te produceren". Breda? „Ik zou me heel goed van Breda los kunnen maken. Dat is helemaal geen verbittering hoor, maar in je eigen stad wordt je nooit gewaar deerd. Het is net als Sonneveld wel eens zegt: ,,'t Is veel makkelijker om voor duizend vreemde mensen op te treden dan voor twee mensen uit je familie" Waarom? „Ze nemen je niet serieus. Is dat nou zo? Schrijf je nou werkelijk lied jes? Ik ken je al zo lang. Dat is toch niet mogelijk, anders zou ik het toch wel weten? Ja echt, die vragen krijg je. Het is anderhalf jaar geleden dat ik in Breda opgetreden ben. Er wor den wel eens avonden georganiseerd waarvan ik denk daar zou ik best in passen. Maar ze vragen me niet hier Ik ben ook niet de man om er achteraan te lopen". 122 Een scherpe oostenwind blaast langs de torens en transen van een trotse burcht. De twee schildwachten op de besneeuwde wallen huiveren en de ene trekt zijn wijde mantel dichter om zich heen. „Heer Crithon heeft bezoek, zie ik", zegt hij, met een gebaar naar het grote boogvenster, waar achter enkele figuren zichtbaar zijn. ,Ja, de geboedens Avidis, schatrijke graanhandelaren uit de stad", vertelt zijn makker. „Hm", gromt de eerste wachter, „als hij maar zorgt, dat er deze winter voor ons genoeg te eten blijftIk ontvang graag mijn soldij, maar als je er geen brood voor kunt kopen, kun je je maag niet met goudstukken vullen In de ridderzaal staat de slotheer gebogen over een koopakte, die hij met een sierlijke pen'ne- streek ondertekent. „Ziedaar, Messires", zegt hij. het document toereikend aan de beide kooplieden, die met onbewogen gezichten toekijken, hoe de rentmeester hun goudstukken in stapeltjes van twintig rangschikt en de stapeltjes een voor een in een zakje deponeert. „De wagens met het graan staan gereed voor vertrek op de binnenplaats", vervolgt de ridder. „Ik wens u een behouden thuiskomst." „Een vraag nog", zegt de jongste der kooplieden en er plooit zich een aarzelend lachje om zijn dunne lippen. „Als wij soms moeilijkheden krijgen met het volk rekenen, niet waar dan kunnen wij op uw strijdmacht 222 „Moeilijkheden met het volk", lacht de ridder zorgeloos. „De geruch ten als zouden er hongeropstanden in Barletta en Bari zijn uitgebroken mo gen welicht gegrond zijn, maar in het gebied van Heer Crithon komt zoiets niet voor. Stel u gerust, Messires, mijn soldaten hebben de wind eronder Even later bestijgen de beide kooplieden hun paarden. Een tiental wagens, bespannen met sterke trekpaarden, staan daar gereed. Op een teken van de kooplieden klimmen de koetsiers op de bok en met krakende wielen bolderen de wagens met hun kostbare lading de slotpoort uit. Als de laatste wagens de poort uit zijn, wisselen de beide ruiters nog'een korte groet met de slot heer en geven hun paarden de sporen. Maar als ze even later aan het hoofd van de karavaan stadwaarts rijden, kijkt de jongste der kooplieden met een bezorgd gezicht naar het jagende wolkendek boven hen. „Storm op komst, broeder", gromt hij. „De zweep erover", schreeuwt hij dan achterwaarts tot de vrachtrijders. „We moeten binnen zijn, voor de bui losbarst Plannen? „Zo goed als zeker een tv-show van de BRT rond mijn laatste elpee, waar in ik vijf, zes liedjes zing met be geleiding van Mary Hehuat en Cees de Jonge". En verder? „Misschien ga ik in Brussel wo nen. In ieder geval ga ik een nieu we plaat maken. Meer kan ik nog niet zeggen. Je kunt het vandaag he lemaal maken en morgen helemaal de mist in gaan. Als luisterliedjes- zanger zal je voorlopig wel gedoemd zijn in de schaduw te blijven wer ken Dat is niet zo erg, je werk blijft exculief. Het houdt een bepaal de waarde. Als het gaat zoal nu steen voor steen opbouwen ben ik best tevreden. Er hoeft geen raket aan te pas te komen". Je blijft Nederlandse liedjes schrij ven? „Als je werkelijk begeesterd bent van een taal ontdek je, dat er toch wel ontzettend veel mee te doen is. Om te zingen dat geef ik toe is het echt een moeilijke taal. Pas het laatste half jaar heb ik niet meer het gevoel dat ik Nederlands zing. Om dat punt te bereiken moet je wel steeds met de taal bezig zijn. Dat klinkt misschien een beetje lullig, maar ik ben gewoon van de Neder landse taal gaan houden". JOSé TOIRKENS (ADVERTENTIE) (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM. De VARA zendt vanavond een drie kwartier durende kleurenshow uit rond Dorus. De show is geheel opgenomen in Tom Man- ders eigen studio in Rotterdam. Hij verzorgde ook teksten, muziek, sce nario, costuums en regie. (ADVERTENTIE) kaartverkoop: 4, 5 en 6 februari van 10-15 uur, 7 februari van 10-12 uur en 's avonds aan de zaal. toegangsprijs: f 1,50 en f 0,50 bijdrage B.C.V. het turfschip breda NOS-NOT 10.45 MENSEN VAN DEZE TIJD 11.10 MAATSCHAPPELIJKE ONT WIKKELINGEN IN ONS KONINKRIJK 11.35 BEELDVERHAAL VAN DE KERK 12.00 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAAL VARA 19.04 HIER IS LUCT (kleur) 19.30 KONING KLANT. Prijsbe wuste mensen kunnen met dit programma hun voordeel doen. 20.00 JOURNAAL 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.50 TOM MANDERS' DORUS- SHOW (kleur) Dorus staat in het middelpunt van vele gasten. Medewerking verleent ook het orkest van Hugh den Ouden. 21.35 EEN RONDJE VAN DE PRINS (kleur). Een bonte storm van Carnavals-schlagers, vertolkt door hun makers. 22.15 HADIMASSA (kleur). Mede werking verlenen weer: Anne- marie Oster, Wim de Bie, Kees van Kooten, Ton van Duinho ven en Ton Lensink. 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SCHAATSEN. De dames rij den hun kür voor de Europese kampioenschappen kunstrijden te Leningrad. TELEAC 23.05 VAN MOLECUUL TOT MENS (les 4) NOS 18.55 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA NCRV 19.30 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE. Het verhaal van Johan Fabricius wordt verteld door Coen Flink. 19.39 DUIZELINGWEKKEND (kleur). In deze film ziet men de training van Franse „Al penjagers" in de bergen bij Chamonix. 20.00 JOURNAAL 20.20 ZING. Programma van beken de melodieën en solisten. 20.50 MET SPECIALE OPDRACHT De eerste aflevering van een serie over het werk van de veiligheidsdienst van Scotland Yard. 21.40 FARCE MAJEURE 22.00 HIER EN NU 22.45 DE BERG DER ZALIGSPRE KINGEN (kleur). Indrukken van Godfried Bomans op de Berg der Zaligsprekingen aan het meer van Tiberias in Israël. 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING 19.00 19.05 19.30 19.45 19.50 19.55 20.00 20.25 21.45 23.30 ZANDMANNETJE DE WERELD IS KLEIN ZIET U ER WAT IN? HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS ZOEKLICHT MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN NIEUWS SPOTGEESTEN. Spel van Noël Coard in een televisiebe werking van Walter van der Kamp. HET ZWANENMEER. Ballet in vier bedrijven op muziek van Peter Iljitsj Tsjai- kowsky in een nieuwe enscè- nering door Rudolf Noereyev. NIEUWS 18.35 NIEUWS 18.40 VOOR DE KLEUTERS 18.55 AFFICHES. 19.30 VIVE LA VIE (7). 20.00 JOURNAAL 20.30 LE DUEL. Poolse film, naar een novelle van Anton Tsje- chow. 21.50 LE PETIT CARROUSEL IL- LUSTRé. Filmkroniek van Sé- lim Sasson. 22.50 JOURNAAL. 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 20.15 MAINZ, WIE ES SINGT UND LACHT, (kleur). Voor de 16e keer de traditionele gemeen schappelijke bijeenkomst van de Mainzer carnavalsvereni ging en de Mainzer carnavals club. 23.00 JOURNAAL EN WEERBER. 16.55 AUF GUT DEUTSCH GE- SAGT 17.25 WINTERSPORTBERICHTEN 17.30 JOURNAAL EN WEERBER. 17.35 SPORT1NFORMATIE 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 PAT UND PATACHON. (Watt en Half Watt). TV-film met Carl Schenström en Ha- rald Madsen. 19.10 LUCHTSPRONGEN (kleur). „De opschepper". 19.45 HEUTE 20.15 DER KOMM1SSAR. Detective serie van Herbert Reinecker. 21.15 SCHWABING SO, SO ODER SO? (kleur). Muzikaal programma over een stadswijk 22.30 DAGBOEK UIT DE EVANGE LISCHE WERELD 22.45 JOURNAAL, WEERBERICHT EN WINTERSPORTBERICH TEN. 23.00 EUROPESE KAMPIOEN SCHAPPEN KUNSTSCHAAT SEN EN IJSDANSEN. Reportage uit Leningrad. Kür voor heren. Vrijdag 6 februari HILVERSUM I 402 M NOS: 12.00 Blik op de wereld: in formatief programma over proble men van Europese integratie. Over heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.40 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actualiteiten, 13.20 Voor de middenstand- 13.25 Stereo: Klas sieke symfonische muziek (gr.). NOS: 14.30 De jonge onderzoekers: verslag van een bijeenkomst te De urne, 15.00 Stereo: Aspekten van de kamermuziek. 15.45 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- m buitenland. VPRO: 16.00. VPRO-vrij dag: gev. program.: (16.00 Nieuws; 17.J5 Mededelingen; 18.00 Nieuws; 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijhei^ en Demokratie; 19.30 Nieuws). VARA: 21.00 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest en solisten: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gevarieerd platen- programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieerQ programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar). 14.05 Schoolradio- 14.30 Ste reo: Lichte muziek (opn.) TROS: 14.45 Concert a la carte:: verzoekpla- tenorogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Disco-Drive-In: de showbusiness op de korrel genomen. 17.15 Sportkom- pas. 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00 Kerkorgel concert, semi-klassieke muziek (opn). 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 1900 Wereldpanora ma. 19.10 Stereo: Veel gevraagde gewijde muziek (gr). 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse internationale Oriëntatie in kerk, zending en oecu mene. 19.50 Stereo: Meisjeskoor met instrumentale begeleiding (opn). 20.05 Stereo: Op het weekend af: licht platenprogramma. 21.26 De donkere dame van Shakespeares sonnetten, hoorspel. TROS: 22.00 Ste reo: Iene Miene Muze: nieuws over underground en westcoast music. 22.30 Nieuws. 22.40 Tsjies Plies: licht muziekprogramma. 23.15 Stereo- Toontje later: licht platenprogram ma. 23-45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 1702 Radio journaal. 17.0518.00 Zingende Bou gie: gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 1400 Nieuws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Casinoconcert 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Ierse en Schot se volksliederen. 16.30 De etnische en muzikale strategrafie van Portugal (5). 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Nieuws. 18 03 Popmuziek. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Grammo foonmuziek. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Grammofoonmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. (Herhaling). 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht, actualiteiten en weer- praatje. 19.30 Oude muziek. 20.15 Lichte muziek. 20.30 Gevarieerd programma, (22.00 Nieuws, berich ten en culturele actualiteiten. 23.00 Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 7 februari HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogram ma VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd program ma. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Belasting betalen, maar niet te veel, lezing. 10.40 Stereo: Tango-Rumba orkest met zangsolisten. 11.00 Nieuws 11.03 Wegwijs: tips voor trips en va kantie. 11.10 Stereo: Uit eigen huis: Studio-opnamen exclusief voor de VARA. 1125 Oosteuropese kroniek. 11.45 C.W.S. (Manchester Band): amusementsmuziek (gr.). HILVERSUM n 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 Stereo: Op het gehoor: oude muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten). 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Te Deum laudamus: geestelijke liederen (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische Etherleergang. 9.35 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45 Solistenkamer- gesprek met muzika le illustraties. 10.54 Kunst- en vlieg werk: informatie over actuele ten toonstellingen. 11.00 Nieuws. 11.03 calvinisme en kunst, lezing. 11.15 So- voor iedereen. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM m 240 M EN FM KRO: 900 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws) (ADVERTENTIE) Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat brnisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afinaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. 1 i

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11