15 13 59e RAI TENTOONSTELLING, omvangrijker, veelzijdiger en imposanter dan alle voorgaande COMBI OF BESTELWAGEN? STEEDS MEER WAGENS VOOR BIJZONDERE DOELEINDEN immmm rnmrnmm Feiten en cijfers BEBRIJFSABTO'S VAN 1ICB PHiESTEL TOT ws mi Volkswagen meest gevraagde bestelauto M Minder sensationeel Dubbeldekker Nieuwe DAF busmotor Woensdag 4 februari 1970 DE VRiJE ZEEUW AMSTERDAM (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Drs. J. A. Bakker, minister van verkeer en water staat, zal donderdag 5 februari de 59ste RAI-tentoonstelling officieel openen. De expositie „Bedrijfsauto's van licht bestel tot zwaar trans port" is opnieuw omvangrijker, veelzijdiger en daardoor imposanter dan de voorgaande. De tentoonstelling beslaat met 50.000 vierkante meter 25 procent meer expositieruimte dan in 1968, alle hallen van het RAI-complex. Het aantal exposanten is dit jaar 228, tegen 225 in 1968. Zij komen uit 15 landen. Hoe belangrijk het vervoer over de weg is blijkt uit enkele cijfers die de RAI-voorzitter W. Smit bekend maakte op de persconferentie voor afgaande aan deze tentoonstelling. In 1968 was de vervoersprestatie 21,5 miljard ton km. Het aandeel van de bedrijfsauto steeg tot 52 procent, dat van het binnenschip bedroeg 41 pro cent. Terwijl de NS het aandeel zag dalen tot 7,5 procent. Zonder vracht auto gaat het eenvoudig niet meer. De heer Smit merkte toen ook op dat het wegvervoer als het ware te gen de verdrukking in groeit. Fiscale belastingen in eigen land, beperkin gen in het buitenland, met name West Duitsland. De Nederlandse ver voerders hebben inmiddels enige er varing opgedaan met de door de West- duitse minister Leber ten uitvoer ge brachte plannen, gebleken is dat het vervoer vanuit Nederland naar West- Duitsland ondanks de beperkingen nog wel is gestegen. Maar het ver voer met Duitse vrachtauto's, en dat was ook de bedoeling van minister Leber, steeg veel sterker. Die toe neming is niet tot stand gekomen in het Nederlandse vervoer naar de vrije concurrentie. De stijging van bondsrepubliek kan gerealiseerd wor den door het ingebruik nemen van grotere eenheden, de (Leber)-ver- gunning geldt immers per auto. Nu er zo langzamerhand qua grootte het einde in zicht is, is uitbreiding vrijwel niet meer mogelijk. De komende RAI-tentoonstelling van bedrijfsauto's brengt minder sensa tioneel nieuws dan twee jaar gele den toen DAF in de RAI stond met twee nieuwe dieselmotoren waarvan er een zo nieuw was dat alleen nog maar het prototype, het betrof hier de dh. 825 dieselmotor, „geshowd" kon worden. Er is echter wel zoveel te zien dat men 's avonds na een bezoek aan de RAI zal zeggen: „Vrouw, vrouw wat een dag. Er was te veel om op te noe men". Bedford komt naar Amsterdam met een geheel nieuwe serie bestelauto's. Bedford heeft op bestelauto-gebied in Nederland een zeer goede naam en neemt een vooraanstaande plaats in. De nieuwe „brigade" waar het hier om gaat zijn modellen met semi-front- besturing, uitgerust met schuif-, scharnier- of zijdeuren, of als chas sis met of zonder cabine. Voor alle modellen zijn diesel- en benzinemo toren leverbaar. Het nuttig laadver mogen van deze Bedfords, die voor het eerst in Nederland zijn te zien, varieert van 800 tot 1.850 kg. Onder het Bedford vrachtwagenchas- sis zijn twee noviteiten, een model uitgerust met een Allison automati sche transmissie en een model voor zien van een Bedford-fabrikaat sleep as. Volvo exposeert in Amsterdam een nieuwe gesloten bestelauto, de Volvo 145 express. De Zweedse fabriek is verder present met twee nieuwe ver snellingsbakken, die bedoeld zijn voor de zwaarste serie Volvo-bedrijfsauto's, de 88-serie. Het betreft hier een ge heel gesynchroniseerde acht-versnel- lingsbak met splitreductie die totaal zestien gesynchroniseerde overbren gingsverhoudingen levert, naast een soorgteiijke versnellingsbak met hy draulische koppelomvormer om veel vuldig schakelen in druk stadsverkeer te voorkomen en om het rijden in moeilijk terrein eenvoudiger te ma ken. Datsun. in Nederland meer bekend ais personenwagen, komt in de RAI met drie typen lichte vrachtauto's. Het zijn de Homer, een 1 1/4 ton lichte vrachtwagen met een 1600 cc benzinemotor en vanaf mei dit jaar leverbaar voor 7972 gulden, de Clip per, een twee tons vrachtwagen, ben zinemotor 1983 cc, prijs 8736 gulden en pick up. Verder exposeert Datsun twee nieuwe stationcars, te weten de 1200 station car (een wereldprimeur voor deze RAI) leverbaar vanaf april dit jaar tegen een prijs van 7400 gulden en de 1600 stationcar die onmiddellijk is te leveren. De prijs van de 1600 is op 64 centen na precies 10.000 gulden. Fiat komt volgens een mededeling van Fiat Apeldoorn met „grote en overtuigende primeurs". De RAI geeft drie typen zware vrachtauto's op, na melijk 684, 619 en 693. Het zijn auto's met zwaardere motoren en nieuwe kantelcabines. Vooral aan het com fort van de chauffeur is in de nieuwe serie Fiats zeer veel aandacht besteed. Een andere primeur van de RAI komt van Auwarter die met een Neo- plan dubbeldeks autobus de aandacht vraagt. De bus wordt gemaakt in een fabriek te Stuttgart. In het buiten land genieten deze Neoplan-dubbel- dekkers een groeiende populariteit. In Nederland kan dit bustype echter alleen door de Nederlandse onderne mers worden gebruikt wanneer aan aanvullende keuringsvoorschriften wordt voldaan, voorschriften die het aantal zitplaatsen echter zo sterk ver minderen, dat een economische ex ploitatie niet meer mogelijk en aan schaffing dus onverantwoord is. De Neoplan-bus voldoet echter wel aan de eisen die de Nederlandse wetgever stelt. Door gebruik te maken van niet-verstelbare stoelen, waardoor in feite consessies zijn gedaan aan het comfort van de inzittenden, konden 79 zitplaatsen worden bereikt. De bus is uitgerust met een 235 sae pk Henschelmotor, verticaal achterin ge monteerd, een eigen gewicht van 12.500 kg en kan een topsnelheid be reiken van ongeveer 110 km/u. Een reisbureau te Rijswijk heeft deze eerste dubbeldekker gekocht. Met uitzondering van genoemde dubbeldeksautobus zullen de ove rige gewone bussen weinig verschil len van die van enkele jaren gele den. De autobussen worden nu een maal niet gekarakteriseerd door spec taculaire ontwikkelingen, doch meer door detailverbeteringen, waarvan de waarde dikwijls eerst na enkele ja ren bl'ijkt. Zo'n detailverbetering is de ruime toepassing van gewapende polyester als bouwstof. Toepassing van polyester betekent een aanzien lijke kostenbesparing, op de RAI zal voor het eerst poiyesterbeplating te zien zijn, die „van huis uit" in de ge wenste definitieve kleur is gebracht. De kunstoffenindustrie is op dit mo ment zover dat doorgepigmenteerd plaatmateriaal kan worden geleverd, waarvan de kleurvastheid als vol doende moet worden beschouwd. De kleurvastheid geldt echter nog maar voor 'n enkele kleur, zoals helgeel. Kleuren als blauw en rood zijn ge voeliger. Het nieuwe bij DAF in de nieuwe serie bedrijfswagens is de kantelca- bine, die de codenaam f 218 kreeg. Het kantelen van de cabine gaat een voudig en gemakkelijk. In de cabine, midden voor de achterwand, bevindt zich een hefboom waarmee de ver grendeling van de cabine wordt be diend. Deze hefboom wordt van de stand „rijden" in de stand „kantelen" gebracht. Daarna behoeft de bestuur der alleen nog maar de extra vei- ligheidshaak achter de cabine los te maken en de „hele zaak" kan in een hoek van 60 graden worden gekan teld. De kantelcabine en de positie van de motor te zamen leiden tot een uitstekende bereikbaarheid van de motor. DAF komt verder op de RAI voor het eerst met een eigen hori zontale 11,6 liter motor, ingebouwd in een bus van eigen fabrikaat. Het type heet dkdl 1160. De eerste exemplaren van dit type motor zijn de afgelopen maanden al in de praktijk beproefd. Bij de Nederlandse primeurs be horen een dieseluitvoering van de Ford Transit bestelwagen, van Dial- Holmes een bergingsvoertuig voor ongevallen op de weg, een nieuw type zwaar vrachtautochassis van Steyr British Motor Corporation met de Mastoff-bedrijfsauto's. BMC had het plan in Amsterdam te komen met een Leyland Special Hip- po, een trekker chassis voor een 80.000 liter vliegveldtankoplegger, met een 200 din pk 680-motor. Deze reus was nog nooit eerder geëxposeerd. Het had dus een wereldprimeur voor de RAI kunnen zijn, ware het niet dat de opdrachtgever, in dit geval de Shell, anders had beschikt. Begin februari moet de tankoplegger dienst doen op Schiphol. Vandaar. Büssing komt een vrachtwagenchas- sds volgens het „bouwdoossysteem", dat wil zeggen dat vele variaties mo gelijk zijn wat betreft wielbasis en motoren. Volkswagen staat op de RAI met een bestelwagen op basis van het 411-type met elektronische inspuiting. De carrosseriefabrikanten zorgen voor de volgende noviteiten. Smit met een ken en en ff.T Smit met een winkelwagen op basis van Citroen-componenten. Deckers/ Hobur komt uit met een oplegger met Deckers aluminium carrosserie welke geschikt is voor het vervoer van zowel bulk- als stukgoed. Groenewegen toont de bezoekers een drie-assige aanhangwagen met een nieuw type vering, Karhof brengt in de RAI een carrosserie voor diepvries- vervoer volgens een nieuw systeem van poijyesterbouw terwija Hedwo aanwezig is met een polyester car rosserie welke op het vrachtwagen- chassis wordt geplaatst zonder on derbouw. In de onderdelensector kun nen als primeurs worden genoemd de door Acondi uitgedachte airconditio ning voor autobussen welke wordt aangedreven door een traploos va riërende overbrenging en van Weme ier het veersysteem voor autobussen met een wrijvingloze bladveer. (Van een onzer verslaggevers) Combi of bestelwagen? Deze vraag zal menige middenstander die voor zijn zakelijk vervoer een auto nodig heeft zich stellen. Ge zien de grote vlucht die de com bi of stationcar de laatste tien jaar heeft genomen leek het ons zinvol hieraan enige aandacht te besteden. De combi een afkorting van combinatie-auto is een typische „twee taken-auto". Hij is geschikt als personenauto, waarbij men dan veelal meer bagage- of laadruimte overhoudt dan bij de gewoneperso- nenauto en is tevens geschikt als bestelwagen, doordat met enkele eenvoudige handgrepen de achter bank kan worden weggeklapt. Wat men dian overhoudt is een normale bestelwagen met ruiten en een enigszins luxe aanzien. Juist door dit twee taken-systeem is de combi bij velen zeer gewild. Men beschikt immers op die manier niet alleen over een aut0 voor zake lijk gebruik, goederenvervoer en be stelwerk, maar tevens over een ge- zins-vervoermiddel, dat ruim is en het comfort biedt van een gewone personenwagen. Voor beide doelein den is de combi een ideale combi natie. Twee auto's op die weg zijn immers duurder dan één. Voor gezinnen met drie of meer kinderen is de combi een ideale wa gen. De kinderen behoeven niet net jes rechtop op de achterbank te zit ten, maar hebben de ruimte. Wie echter aan de hand van de snelle opkomst mocht denken, dat de combi even nieuw is als de pe riode van de sterke gebruikstoena- me vergist zich. Deze autovorm is al 40 jaar oud. Het is Citroen die als pionier van de combi beschouwd mag worden. Omstreeks 1930 bracht dit merk een Sedan in de handel, die in enkele minuten in een bestel wagen met een laadvermogen tot 500 kg veranderd kon worden- De prijs was toendertijd in Nederland 3300 gulden. De naam was typerend „Familiale", een naam waarmee in Frankrijk ook thans nog de combi wordt aangeduid. De meeste combi's zijn recht streeks afgeleid van de personen auto. De gang van zaken is meest al, dat op basis van een personen auto een bestelwagen wordt ontwor pen, vervolgens doet men een stap terug in de richting van de perso nenauto, door de bestelwagen van ruiten en van een wegklapbare ach terbank te voorzien. De laadruimte die men dan overhoult is meestal gelijk aan die van de afzonderlijke bestelwagen. De combi is in aanschaf (meestal) duurde^ dan de vergelijkbare bestel wagen. Niet alleen doordat de kos ten voor de fabrikant hoger zijn, maar ook als gevolg van het feit, dat hij belasting-technisch met de personenauto gelijk wordt gesteld. Dit heeft dan uiteraard invloed op afschrijving en renteverlies van het geïnvesteerde geld. Ook de verzeke ringspremie zal door de hogere aan schafprijs wat ongunstiger uitvallen. Ten aanzien van de wegenbelas ting ligt de zaak iets gunstiger, om dat dit lager ligt dan het bestel- auitotarief. Het basistarief voor de combi is 8,88 per 100 kg, voor de bestelwagen 9,99 per 100 kg eigen gewicht. De kosten van onderhoud en reparatie behoeven niet noemens waard afte wijken van het gelijke type bestelauto. Als inruil- ofwel verkoopobject heeft de gebruikte combi meer waarde dan de bestelwagen. Het gewicht kan ook nog een rol spelen. Het draagvermogen van een combi ligt tussen de 200 en, voor grote modellen, 500 kg. Gaat het te vervoeren gewicht daarboven uit, dan zal men er beter aan doen een speciale bestelwagen aan te schaf fen. Immers zelfs de lichte modellen bestelwagens kunnen al tot 1000 kg vervoeren. (Van een onzer verslaggevers) Winkelwagens, bibliotheekwagens, kantinewagens, spaarbankwa gens en dergelijke zijn auto's voor bijzondere doeleinden. Dus geen vuilniswagens of tankwagens, want die rijden er al in zo groten getale dat zij nauwelijks meer bijzonder genoemd kunnen worden. Wagen.3 voor bijzondere doeleinden ziet men steeds meer verschijnen. Vooral met de winkelwagen en de spaarbankwagen is dit het geval. Twee jaar geleden trok de A- en O.- winkelwagen op de RAI-tentoonstel ling nogal wat belangstelling. In middels zijn er al meer dan 60 van dergelijke wagens gemaakt en in ge bruik. Een bepaalde handicap voor deze wagens is echter niet alleen hun gro te afmeting maar ook het feit dat de winkelier die er mee wil gaan wer ken een ventvergunning moet heb ben, welke in vele gemeenten nogal moeilijk te krijgen is. Dezelfde carrosseriefa-briek die de supermarktwagens voor A. en O. maakte heeft nu in samenwerking met Citroën een handige kleine win kelwagen ontworpen, die niet alleen goed wendbaar is, maar ook voldoen de ruimte biedt voor het meenemen van een behoorlijk kruidenierspakket naast melk en zuivel. De aamdrijfu- nit van deze wagens met een vermo gen van 56 sae pk. wordt tezamen met de besturing compleet door Ci troën geleverd. De wielbasis van 3.90 meter maakt handig manoeu vreren ook in smalle straten moge lijk. Voor een grote melkleveringsor- ganisatie gaat men een eerste serie van 250 wagens in produktie nemen met nog eens 50 stuks voop andere bestellers. De RAI verwacht dat deze „dienst verlenende auto's" de komende ja ren sterk in aantal zullen toenamen. De spaarbank en bibliotheekwagens zullen stellig worden gevolgd door een soort kantinewagen, waarmee men patates-frites, croquetten, war me worstjes en in de zomer ijstaar ten gaait verkopen. Een Haagse res taurateur die enkele maanden gele den begon met het venten van soep in de buitenwijken, blijkt veel succes te hebben. Het is maar een klein be wijs voor het feit dat de zeer specia le bedrijfsauto voor dit soort doel einden een goede toekomst heeft. (Van een onzer verslaggevers) In de eerste tien maanden van vo rig jaar zijn er volgens de RAI 10.559 bestelwagens van het merk Volkswa gen verkocht. Volkswagen gaat in deze categorie veruit aan de spits, want Ford blijft met 4562 stuks ver achter. Op de derde plaats staat Ci troën met 1826 stuks en op de vierde DAF met 1764. Bij de vrachtauto's wordt de ver kooplijst over de eerste tien maanden van 1969 aangevoerd door DAF met een totale verkoop van 2029 stuks, gevolgd door Mercedes-Benz met 1038, DAF met 1033 en Ford met 531. DAF is ook koploper bij de trek auto's met een verkoop van 518 stuks, gevolgd door Scania Vabis met 304. Bij de autobussen is DAF met 252 stuks over de eerste tien maanden van 1969 lijstaanvoerder. Een reisbureau uit Rijswijk beeft een dubbeldeks Neoplan bus besteld. Het zal de eerste bus van dit type in Nederland zijn. (Van een onzer verslaggevers) De tentoonstelling „bedrijfs auto's van licht bestel tot zwaar transport" beslaat alle hallen van het RAI-complex, ongeveer 50.000 vierkante meter. In vergelijking met twee jaar ge leden is de expositie rond 25 procent groter. Het aantal exposanten be draagt 228. Naast allerlei drie- en vierwielige bestel- en vrachtauto's zijn er ook voertuigen voor speciale doeleinden als brandweerauto's, winkelwagens, ziekenwagens, reini gingsauto's, microbussen, aanhang wagens, en opleggers, autobussen en uiteraard onderdelen, gereed schappen en machines voor repara tie en onderhoud. De produkten zijn afkomstig uit 15 .landen te weten: Australië, België, Denemarken, West-Duitsland Enge land, Frankrijk, Italië, Japan, Ne derland, Oostenrijk, Rusland. Tsje- choslowakije, Ver. Staten, Zweden en Zwitserland. De tentoonstelling die duurt vain 5 februari tot en met 15 februari is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur- Op zaterdagen en zondagen van 10 tot 17 uur. De toegangsprijs is f. 3,50. Aam ongeveer 150 N.S.-stations zijm weer voordelige, gecombineerde T.T. (brein-toegang) biljetten ver krijgbaar. De biljetten geven recht op vervoer tweede klasse naar Am sterdam, onbeperkt gebruik van de Amsterdamse openbare vervoermid delen op de bezoekdag (dagkaart) en toegang tot de tentoonstelling. De stichting VAM (vakopleiding voor 't automobiel-, motorrijwiel- en aanverwante bedrijf) te Voorschoten is van plan voor de tweede maal de technitoer te organiseren. Deze prijsvraag is speciaal bedoeld voor de jonge auto-enthousiastelingen on der de bezoekers. De prijsvraag staat open voor twee verschillende groepen en wel vam 12 tot en met 17 jaar en van 18 tot en met 25 jaar. De deelnemers krijgen een wedstrijd formulier met 20 vragen. Nieuw voor Nederland is de Datsun 1600 stationcar. Drie deurs Ami 8 bestelwagen. Het laadvermogen van deze auto is 395 kg. DAF komt op de RAI met de F 218 kantelcabine. Aan het comfort van de chauffeur in de grote zware vrachtwagens wordt steeds meer aandacht besteed. De nieuwe bestelwagen van Bedford, leverbaar in twee wielbasis, 269 cm en 320 cm. Het nuttige laadvermogen varieert van 800 tot 1850 kg.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 11