De kijk-kreten van Kuri Dampo 56ct! ARAM SÉ dessa mijnHflRors Ruim f 7000,- gestolen Osh'u'va-rit-verlichting van EN SPIERPIJNEN ASSISTENTIE OP CRIMINELE ZAKEN Voor gebak SMIDT'S t Feuilleton Samenleving Sex-symbolen bij verkoudheden tijdelijk voor Chris Barber in TROS-programma Banketbakkerij „TJEEMPIE" NIET OP T.V. Wijziging enkele straatnamen in Axel HOOFDPIJN werken verrassend s«aehtiSd Zes jongens uit Kloosterzande verdacht van diefstallen NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederl.h BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: DE VRIJE ZEEUW 7321 Langs de rieten daken der negerhutten dansen kleine vlammen. Snel vreet het vuur verder door het droge riet en de traag opstijgende rook wolken worden dichter en dichter. Dan, als een der Messeria-negers op het dorpsplein de brand ontdekt en zijn luide alarmkreet alle blikken naar de brandende hutten doet wenden, dan verschijnt plotseling uit de rook- nevels een reusachtige gestalte Als een enorme afgod, met in de uitge strekte armen twee brandende toortsen, staat daar een afschrikwekkend we zen tussen de helse vuurgloed, het afschuwelijk masker grillig belicht door de lekkende vlammen. Een ogenblik verstomt het gejoel der Messeria's. dan klinkt een wilde, gesmoorde angstkreet en nog een en nog een En heel de primitieve oerangst voor de duistere machten verklankt in een wilde, snerpend gegil uit honderden kelen, als de Messeria's in paniek naar de poort stormen. En tot de laatste neger in het donkere oerwoud verdwe nen is, staat daar als een reusachtig silhouet tegen het brandende neger dorp, nog steeds, die vreemde schrikwekkende gestalte in de hoofdpoort 74—21 Vanuit de vreemde reuzengestalte, op de plaats, waar bij een gewoon mens zich ongeveer de maag bevindt, klinkt een benauwde stem: „Ik stik bynaIs de voorstelling nog niet afgelopen?" „Loop tot achter de paalmuur", antwoordt een tweede stem achter het masker, „hier kunnen ze ons zien vanuit het bos". En, eenmaal uit het gezichtsveld van de gevluchte Messeria's, verschijnt tussen het van zebravellen gemaakte lange kleed het nogal rode hoofd van Agua en vanachter het masker het gezicht van Aram. Dan komt tussen de brandende hutten een van Aram's dienaren aange sneld. „Messire, het hele dorp,brandt reeds", hijgt hij, „we moeten snel weg, maar Niora weigert haar gewonde luipaard achter te laten Haastig klimt Aram van Agua's rug en snelt naar de offerpaal. Daar zit Nio ra, met tegen zich aangedrukt haar trouwe luipaard, het dappere dier, do delijk getroffen door de wapenen der Messeria's, heft nog eenmaal de kop en likt liefkozend de hand van zijn meesteres. Dan trekt een rilling door de slanke poten en de kop valt roerloos in haar schoot „Hij was een voorbeeld voor menig mens", zegt Aram schor. En als hij het diepbedroefde meisje troostend ondersteunt voelt hy haar schouders schokken onder haar gesmoorde snikken. Zachtjes, om de andere mensen in huis niet te wekken, schonk ik koude thee in een kopje. Ik had vreselijke dorst. Alle spieren deden me pijn door die ongemakkelijke houding in die stoeL Na wat gymnastiek zakte dat nare gevoel. Nog even doorzetten met die kniebuigingen, ik hurkte neer. Ik bleef zitten ademloos. In de gang klonk het geluid van een voetstap. Eén enkele voetstap? Wat beteken de dait? Wie stond daar achter m'n kamerdeur en liep niet verder? Was ik wakker geworden van een vreem de stap? Ineens wist ik het. Ik had de trap horen kraken. Die negende tree maakte altyd een verschrikkelijk ge luid en ik sloeg hem liefst over. Die krakende tree had me doen opschrik ken en terwijl ik me langzaam uit rekte, koude thee dronk en diepe kniebuigingen maakte, stond er een vreemde vent achter m'n deur en spiekte door het sleutelgat! Het eerste ogenblik wist ik niet, wat ik moest beginnen. Allerlei vra gen streden om de voorrang. Was de deur op slot? Kon iemand door dait sleutelgat zien, wat er in de ka mer gebeurde? Kon ik indringers buiten die deur houden als zij er in Yoji Kuri (Van onze filmmedewerker) HILVERSUM Iedere donderdag, avond, in aansluiting op het NOS- journaal, bevolken de monsters van de Japanner Yoji Kuri het VPRO- televisiescherm. Zyn jokes en fanta sieën bevatten een diepere achter grond, dan de oppervlakkige kijker zal vermoeden. Vanavond kiest Kuri „Eieren" voor zijn seksvisioenen. Wat bezielt deze kleine Japanse reclame ontwerper en maker van tekenfilms, die een wereldfaam hebben De eigenlijke naam van Yoji Kuri luidt Hideo Kurihara. Hij is op 9 april 1928 geboren in de Japanse stad Sa- bae. In 1948 ging hij naar de Bunka Gakuinacademie voor muziek en schilderkunst te Tokio. Zijn vader, een kolonel in het leger, weigerde de beroepskeuze van zijn zoon te accep teren. Kuri was gedwongen in zijn eigen onderhoud te voorzien. Hij deed dit door het verkopen van schilde rijen en het tekenen van grappen voor het cartoontijdschrift Manga Donhon. Spoedig won hij prijzen met zijn werk. Van dit geld richtte hij een teken filmstudio in en ging gedurende een jaar animatietechniek studeren. In 1959 maakte hij een „commercial" voor het zeepmerk Mitsuwa. Deze werd, als eerste, bekroond door de Association of Commercial Compag nies. Wegens onvoldoende opdrachten ging Kuri de tekenfilmstudio gebrui ken voor de realisatie van eigen idee- en. De reclamecartoons voor Honda, die hij ondertekende met „Coo", en het uitgeven van een serie boekjes met titels als: „Huwelijksreis der vlooien" en „Vrouwen handige huisdieren" verschaften hem de fi nanciële middelen hiertoe. Zijn eerste succes op het gebied van de vrije tekenfilms behaalde hij met „De Mensgaarde" In dit filmpje treft men een ondermaats mannetje en een rondborstig vrouwtje. In een groot aantal situaties wordt het mannetje door het vrouwtje vernederd en ge marteld, terwijl hij in een kooitje rit en zich slechts uit door hondegejank. Zyn tekenfilms hebben Yoji Kuri een wereldfaam bezorgd. Er werd zelfs een speciaal festival met alleen door hem gemaakte films georgani seerd. Toch treft men in zijn werk ook duidelijk invloeden van ande ren. Zyn figuren vertonen een sterke over eenkomst met die van cartoonisten als James Thurber en Saul Steinberg. Sommige van zyn interpretaties zijn rechtstreeks verwant met kunste naars als Salvador Dali, Margritte of de illustrator-auteur Antoine de Saint Exupéry. Ook de taal van de surre alistische schilders, hun combinatie van illusie en realiteit, hun spel met het platte vlak en hun manier om schokeffecten te bereiken vindt men bij Kuri terug. Toch is zijn werk uniek. Het paart de westerse invloeden aan de rijke Japanse tradities en cultuur. Bijvoor beeld die van de Nohspelen, de ver fijnde erotische en pornografische kunst, het expliciet gestelde sadisme en masochisme, het claustrofobisch effect, dat de emancipatie van de Ja panse vrouw meebrengt. Freud zou zich bij het zien van de films van Kuri de vingers aflikken. Moeten we hem zien als een vrouwenhater, een masochist,- een man behept met cas tratiecomplexen, een eroticus, die zich verlustigt in een seksinferno Of is Kuri een uiterst scherpzinnig obser vator, filosoof en psycholoog, die een perfectionistisch prikkende vinger op de tere plekken van de samenleving wijst Verbeeldingskracht kan men deze kleine Japanse kunstenaar zeker niet ontzeggen. Hoewel hij karig is met uitspraken, laten we Kuri zelf aan het woord: „Dikwijls zoekt men de menselijke natuur door middel van het medium film. Dat doe ik ook. In veel van myn films heb ik getracht het een en an der uit te drukken door een waarach tige persoon buiten de denkbeeldige wereld te plaatsen". Of: „We leven in een tijd van moord: moordenaars onder het voorwendsel van oorlog, moord in vredestijd. Het is een feit, dat moorden, als liefhebberij popu lair is geworden en de waarde van een mens minder is dan die van huis dieren". Of zijn commentaar op het filmpje „De vent van hiernaast", dat gaat over een man, die niet in slaap kan komen door het lawaai van zijn buur man: „Dit mag een kleinigheid in de wijde wereld schijnen; maar kunt u zo'n klein gebeuren over het hoofd zien Of wanneer het drukken op een onnozele deurbel in „Botan" een atoomexplosie tot gevolg heeft en Kuri daarbij opmerkt: „Het is duide lijk, dat alles, wat de mens gedurende lange jaren heeft opgebouwd, in één .„enblik zal worden vernietigd, wan neer men de atoombom gebruikt. De ze ijdelheid van een atoomoorlog wordt in de film uitgedrukt. Wat ge beurt er indien de knop wordt inge drukt Vorige week bracht de VPRO „Ai" op het scherm. Hierin wordt een man achtervolgd door een bijzonder vast houdende vrouw. Zy eet hem zelfs op en werpt hem weer uit. Zy tracht hem te temmen, op te sluiten in een kooitje en een halshandje om te doen. Wat begon als een spelletje dreigt ïsaiSBBMaMi Vier beelden uit de film „Eieren". hem nu te verpletteren. Een extra dimensie aan dit filmpje geeft de stem van de actrice Kyoko Kishida (bekend van o.a. Teshigahara's film „De vrouw in het zand"), die ritmisch en in verschillende stemmingen de woorden „Hai", dat „ja" betekent, en „Ai", het Japanse woord voor „lief de", herhaald. Een ware copulatie wordt gesuggereerd. Kuri verklaart; „Deze film is gemaakt teneinde de liefde door kreten uit te drukken; de gelukkige kreet, de teleurgestelde kreet, de verveelde kreet en de treu rige kreet van de liefde. Het kan zijn, dat deze kreten van een man en een vrouw ook deel uitmaken van de liefde." Kuri's films wemelen van de sex- symbolen. Boombladeren krijgen een vaginavorm. Geboortetrauma's, fal lussymbolen en het benadrukken van de erogene zones zyn veel voorko mende zaken. Morgenavond brengt de VPRO „Ei. eren" op het televisiescherm. Als men door het eenvoudige gegeven heen kijkt, vindt men een wervelende we reld van suspense-poëzie, die door zijn beeldende zeggingskracht en ob sederende muziekgebruik, aantoont hoe het ei de aanleiding tot paniek kan worden. „Indien de eieren" zegt Kuri, „de oorsprong van alle bestaan, niet de kans krijgen te worden geboren, dan nemen deze onuitgebroede eieren hun bittere en sterke wraak op hun aan randers." Vult u zelf maar in: ieder willekeurig idee, dat belet wordt ge realiseerd te worden Een ware re volutie in een eierdop, MAARTEN VAN ROOIJEN wilden? En hoe moest ïk me verdedigen? Nee ik droomde niet- Ik hoorde nu duidelijk geschuifel achter m'n deur. Wat moest ik doen? En omdat ik noig niet wist, schoof ik op m'n hurken achter de tafel om de toestand te overdenken. Daar zat je nu, heldin Bij de recherche willen wei-ken, d<aar de kunst afkijken. Allerlei zaakjes on derzoeken em gieen teken van angst geven als die dappere inspecteur naast je staat. En nauwelijks ben je alleen en klinkt er een gek geluid die gang, of je zit te bibberen onider de tafel! Dat werd me te gek. Ik rees overeind en zocht met mijn ogen naar een wapen. De theepot? Dat gaf me teveel nattigheid op de grond. De pook? Dat las je in die gekke mopjes van pantoffelhelden. Dat boek van de inspecteur Stel je voor, dat bet uit de band vloog. Op eens viel m'n blik op een zware ka raf, met stevige handgreep. Die kon ik ook in m'n hand houden als m'n hospita binnentrad zonder een gek fi guur te slaan. Was het verkeerd volk, dan zou ik ermee kunnen slaan. Onhoorbaar slipte ik rond de tafel naar het prachtige wapen. Het lag goed jn de hand. Nu achter de deur, zodat de vent me niet direct kon zien als hij binnenkwam. Ik staarde strak naar de deurkruk, die bewoog. Al het bloed trok weg uit m'n hoofd. Langzaam draaide de knop, zonder dat een geluid de ijzige stilte verstoorde. Nu was ik er zeker van, dat een onverlaat m'n kamer trachtte binnen te dringen. Een in breker moest het zyn. Of een moor denaar Had ik nu maar inspecteur Quack op visite. Die was wel eens aange wipt, maar je zult .altijd weer zien, dat de mensen, die je nodig hebt, 't verst te zoeken, zijn. En ntr was het toch werkelijk te laat om de politie op te bellen. Bovendien zou een ech te indringer wel de telefoonlijn heb- heb doorgesneden voor hij de trap opkwam. Nu draaide de kruk niet verder, de deur kwam naar voren Iemand duwde de deur heel langzaam open. Wat moest ik beginnen als er een ge laden pistool om de hoek gestoken werd? Ik hief de vaag hoog op, maar liet het ding al gauw weer zakken. Het wapen was ie zwaar om lang boven het hoofd te houden. Op het hoofd dan! Verder kwam die deur. Ik stond er achter en zag geen mens, maar de indringer kon waarschijnlijk de halve kamer ai overzien en wie weet, wat hij voor wapen in de hand hield. Hoe dorst hij een helverlichte kamer in te komen! Dan moest het een moordenaar zijn! Opeens zag ik een glimp van een jas, een mannenschouder. en de rand van een hoed. Hoog hief ik de karaf op. Daar de bol van die hoed, sla dan! Het gebeurde allemaal heel vlug. Ik stootte met die karaf tegen de deur, de hoed verdween eventjes, net toen ik de indringer al hoorde sissen: een grepen twee sterke handen me aan en voor ik het besefte had een brute kerel me het ding ontwrongen. Ik had nog geen kik kunnen geven, laat staan om hulp kunnen roepen, maar ik wilde juist, de mond openen om een vreselijke gil te slaken, toen ik de indringer al hoorde sisen: „Mond dicht, Ineke, ik ben het! Goed volk!" De sterke armen draaiden me om en drukten m'n kin omhoog. Ik keek in een gezicht. Het gericht van de man, die ik haast met die zware ka raf neergeveld had. „Inspecteur (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De tijdens het Ne- merlaer jazzfestival te Breda gemaak te opnamen van het optreden van jazzmusicus Chris Barber, zuilen vrij dag 13 februari in het Tros-radiopro- gramma „Disco-drive-in" (vanaf 16.00 uur) worden uitgezonden. Hierin wordt ook een vraaggesprek met Chris Barber opgenomen, als mede een gedeelte van zyn optreden met zijn band in Loosdrecht op 8 fe bruari. In Breda trad Chris Barber op met het trio Louis van Dyk, omdat door de mist zijn mede-bandleden pas 's nachts tegen tweeën arriveerden. (ADVERTENTIE) is het adres Nieuwediepstraat 1 TERNEUZEN (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Mede in verband met de hoge kosten heeft de pro grammaleiding van de VPlRO-televi- sie besloten om de tv-musical „Tjeem- pie", bewerkt naar de roman van i Remco Campert, niet in produktie te nemen. De koste nworden begroot op een halve ton en dat gaat ver uit bo. ven het bedrag, dat hiervoor door de VPRO was uitgetrokken. (Van een onzer verslaggevers) AXEL In verban^ met de ge meentelijke hermdelinig zullen in Axel enkele dubbel-straatnamen ge wijzigd moeten worden. Het zijn de Schoolstraat, Nieuwstr-aat, en Lange Dreef. Voorgesteld wordt deze namen te veranderen in respectievelijk Pas sage, Bastionstraat en Bosdreef. Voor de nieuwe weg naar de sportvelden wordt de naam Sportlaatn voorgesteld De kwestie van de straatnaamver- op de gemeenteraadsvergadering die vanavond (dinsdag) in Axel wordt gehouden. Op de agenda staat verder nog een voorstel tot verkoop van een perceel bouwgrond aan de Midden- bovenstraat, het voorstel tot voorlo pige vaststelling van de rekeningen van de takken van dienst, en van de gemeenterekening dienstjaar 1967, en een voorstel tot wijziging van nog niet door de gemeente nagekomen voorwaarden inzake grondtransactics met de hervormde gemeente Axel. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) KLOOSTERZANDE De rijkspo litie te Kloosterzande heeft een zes tal jongelui aangehouden, die zich gedurende anderhalf jaar lang schul dig hebben gemaakt aan het ont vreemden van geld. De jongens van wie er nog een door de politie ge hoord moet worden zijn zeventien en achttien jaar en komen allen uit Kloosterzande. Zij opereerden vooral in danszalen, gelegenheden waar veel volk aanwezig was en stalen daar portemonnees en portefeuilles. Zij waren vrijwel uitsluitend aan het werk in Kloosterzande. (Van onze correspondent) TERNEUZEN In de nacht van j.L zaterdag op zondag werd ingebro ken in het pand Dijkstraat 77 te Ter- neuzen („Fabro" elektrische huishou delijke apparatuur). De kassa werd geforceerd en een bedrag van 1 7.410, werd ontvreemd. Bovendien werden een stereo-taperecorder en een stereo radio meegenomen. Via een keuken raam op de eerste verdieping heeft men zich toegang tot het pand weten te verschaffen. De diefstal werd eerst maandagmorgen ontdekt. NOS/NOT 11.10 BEELDVERHAAL VAN DE KERK 11.35 WALTER AND CONNIE 12.00 SLUITING AVRO 17.00 GEEN WOORDEN MAAR DADEN Spelers van NAC komen uit tegen spelers van Alemaimia Aachen 17.30 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA CVK - IKOR - KRO/RKK 19.30 KENMERK 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 POLITIEKE UITZENDING GPV NOS 20.30 STICHTING SOCÜTERA 20.35 ALLOTRIA Een oude Duitse film uit 1937 met o.a. Adolf Wohlbrück, Heinz Rühmann en Hilde Hil- debrand in de voornaamste rollen. 22.10 EIGENTIJDS Derde aflevering in dit sei zoen van „Match für drei Spieier", De drie spelers zijn: Siegfried Palm en Klaus Starck (violoncel) en Chris- tophcaskel (slagwerk). 22.40 JOURNAAL 22.45 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL NOS AVRO 19.04 „AUDUBON NATUUR- THEATER" (kleur) Bezoek aan een natuur-eiland op korte afstand van de Ca nadese sitad Toronto. 19.30 INFO Advies- en informatierubriek, gepresenteerd door Ilse Wes- sel en Jaap van Meekren. 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 JONGE MENSEN OP WEG NAAR HET CONCERT. PODIUM Willem Duys stelt leerlingen voor van het Rotterdams Conservatorium 21.10 LUNCHPAUZE (kleur) Een spel van John Mortimer met in de voornaamste rollen: Bas ten Batenburg, Kitty Courbois en Elisabeth Hoy- tink. De regie werd gevoerd door Heieen van Meurs. 21.40 SPREEKUUR Eenvoudige medische onder werpen door dokter A. C. van Swol 22.10 JOURNAAL NOS TELEAC 22.15 VAMOS A VER, les 2 22.55 SLUITING 16.30 SCHOOLTELEVISIE 17.30 JEVANJONG 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 VERGROOTGLAS OP MS POSTZEGEL 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 DORIS DAY-SHOW 20.50 PANORAMA 21.35 VOLKSCONCERT 22.10 GASTPROGRAMMA .22.40 NIEUWS 14.00—15.45 DE SCHOOLTELEVI SIE IN HET THEATER Les Rustres, toneelstuk van Goldoni 17.25 NIEUWS 17.30 FEU VERTE 18.55 SURVOL 19.25 PLUM-PLUM 19.30 VIVE LA VIE 20.00 JOURNAAL 20.30 AUJOURD'HUI 22.00 MUSIQÜES NOUVELLES Aansluitend: Journaal 20.00 JOURNAAL EN WEER BERICHT 20.15 TUSSEN WELSTAND EN KLASSENSTRIJD 21.00 FAMILIE BERGMANN „De kinderspeelplaats" 21.45- ZO WAS HET ALLEMAAL Terugblik in cabaretvorm op de afgelopen tien jaren. 22.45 JOURNAAL, MET COMMEN TAAR EN WEERBERICHT 23.05 GENE KELLY: UITNODI GING VOOR DE DANS (kleur) Drie balletscènes 0.40 JOURNAAL 17.30 JOURNAAL EN WEER BERICHT 17.35 MOSAIK Voor de oudere generatie. Aansluitend: Beispiele guter Taten 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WESTLICH VON SANTA Fé „Een hete, droge zomer" 19.10 JOHN KLINGS ABENTEUER Tv-film van Rolf Honold en C. M. Shariand. „Opdracht te- een wil en dank" 19.45 HEUTE 20.15 ZDF-MAGAZIN 21.00 DER NAGEL (kleur) Tv-film naar de no velle van Pedro de Alaxcón, 22.15 JOURNAAL EN WEER BERICHT 22.25 CLAUDE DEBUSSY „La Mer". Drie symfonische schetsen, gespeeld door het NDR-Sinfonie-Orchester, o.l.v. Hermann Hildebrandt. Woensdag 28 januari HILVERSUM I 420 M VARA: 12.00 Stereo: Berlyns Fil harmonisch Orkest: semi-klassieke en moderne muz. 12.25 Stereo: Pro menadeorkest en Marinierskapel: walsen en marsen. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actuali teiten. 13.25 Licht orgelspel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Operetteklanken (gr). 15.15 In de Toonzaal: modern muziekprogram ma voor de jeugd met commentaar. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederland se chansons met orkestbegeleiding. 16.20 Muziek en brieven, muzikale lezing. 17.20 Stereo: Viool en cello: moderne muz. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit zending van D'66. VARA: 18.30 Stereo: Klink Klaar - zonder non sens. 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Tango Rumba orkest met zangsolisten. 20.30 Ste reo: VARA-Dansorkest en solisten. 20.55 Lokale radio, speciale uitzen ding van Dingen van de Dag. 21.13 Stereo: Pop-eye. 21.45 Nou, en....!: cabaretprogr. 22.10 Country en Wes tern muziek. 22.30 Nws. 22.38 Mede delingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Elektronische muziek (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM H 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me ded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar....). NCRV: 14.15 Om roeporkest en soliste (opn): moder ne muz. 15.00 In 't zilver: een pro gramma voor oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stéreo: Twien-popradio: licht platenprogr. 17.50 Overheids voorlichting: Samenwerking met ont wikkelingslanden. Samenstelling en presentatie: Thon Raes. 18.00 Coun try and Western rubriek. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. N.O.S.: 19.00 Het Hoogovenschaaktoernooi in Wijk aan Zee. 19.03 Openbaar Kunstbe zit. 19.13 Vijftig verenigingen voor vrouwen en meisjes?, discussie. 19.35 Geen onderdaan maar burger: uitzending over de staatkundige vor ming van de Nederlander. 19.50 Progr. voor blinden en slechtzien den. 20.00 Stereo: Omroep Dubbel- kwartet: oude en moderne liederen. 20.15 Stereo: Concertgebouworkest en solist: moderne en klassieke mu ziek. In de pauze: 21.25-21.45 Fer- mate - een luchtig pauzeprogram ma. 22.30 Nws. 22.38 Parlements- overricht, 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister: lichte gram- mofoonmuz. en reportages. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM N.O.S.: (12.00 Nws.). AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: licht platenprogr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvita minen: populair verzoekplatenpro- gramma. 16.00 Nws. 16.03 Gimmick: licht platenprogr. 17.00 Nws. 17.05- 18.00 Toppoppology: licht platenpro- gramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. (12.40-12.48 Weerbericht en SOS-be- richten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws., weerbericht, meded., dag klapper en SOS-berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Schoolradio. 14.20 Lichte muz. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Koorzang. 15.00 Nws. 15.03 Meisjeskoor. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Folklore uit Polen. 16.30 Duitse volksmuz. 17.00 Nws., weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.20 Lekenmoraal en -fi losofie. 18.50 Sport. 18.58 Taalwen- ken. 19.00 Nws., weerbericht en ac tualiteiten. 19.40 Grammofoo'imuz. 19.45 Adviezen. 20.00 Operettefrag- mënten. 22.00 Nws., berichten en culturele kroniek. 22.20 Gevarieerde muz. (23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws. Donderdag 29 januari HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen (gr). (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). HILVERSUM H 298 M KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas sieke muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedago gische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM Hl 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weggeweest: muz. van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef lichte instrumentale muz. 10.00 Nws. 10.03 Muz. by de koffie. (11.00 Nws.). (ADVERTENTIE) Doorstraalt" verlichtend weefsels ca spieren tot in de gewrichten Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, i jvc nck en Iedematen mets werkt sneller, mets werkt aangenamer nrJ-eJÏC,m1,n? van P'in dan Algesal-balsem. i dc llu'd doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de aaard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtescnsatic of irritatie van de hrid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn nitbraektl Zond da' U thuis altijd een tube Algesal hfl de hand hebt om zodra het nodig Is de dM« u verlichten. ALGESAI. bij alle apoth. ra&og

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7