De kijk-kreten
van
Kuri
Dampo
56ct!
ARAM
SÉ
dessa
mijnHflRors
Ruim f 7000,-
gestolen
Osh'u'va-rit-verlichting van
EN SPIERPIJNEN
ASSISTENTIE OP CRIMINELE ZAKEN
Voor gebak
SMIDT'S
t
Feuilleton
Samenleving
Sex-symbolen
bij verkoudheden
tijdelijk voor
Chris Barber in
TROS-programma
Banketbakkerij
„TJEEMPIE"
NIET OP T.V.
Wijziging enkele
straatnamen
in Axel
HOOFDPIJN
werken verrassend s«aehtiSd
Zes jongens uit
Kloosterzande
verdacht van
diefstallen
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederl.h
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DE VRIJE ZEEUW
7321 Langs de rieten daken der negerhutten dansen kleine vlammen.
Snel vreet het vuur verder door het droge riet en de traag opstijgende rook
wolken worden dichter en dichter. Dan, als een der Messeria-negers op het
dorpsplein de brand ontdekt en zijn luide alarmkreet alle blikken naar
de brandende hutten doet wenden, dan verschijnt plotseling uit de rook-
nevels een reusachtige gestalte Als een enorme afgod, met in de uitge
strekte armen twee brandende toortsen, staat daar een afschrikwekkend we
zen tussen de helse vuurgloed, het afschuwelijk masker grillig belicht door
de lekkende vlammen. Een ogenblik verstomt het gejoel der Messeria's.
dan klinkt een wilde, gesmoorde angstkreet en nog een en nog een
En heel de primitieve oerangst voor de duistere machten verklankt in een
wilde, snerpend gegil uit honderden kelen, als de Messeria's in paniek naar
de poort stormen. En tot de laatste neger in het donkere oerwoud verdwe
nen is, staat daar als een reusachtig silhouet tegen het brandende neger
dorp, nog steeds, die vreemde schrikwekkende gestalte in de hoofdpoort
74—21 Vanuit de vreemde reuzengestalte, op de plaats, waar bij een
gewoon mens zich ongeveer de maag bevindt, klinkt een benauwde stem:
„Ik stik bynaIs de voorstelling nog niet afgelopen?" „Loop tot achter de
paalmuur", antwoordt een tweede stem achter het masker, „hier kunnen ze
ons zien vanuit het bos". En, eenmaal uit het gezichtsveld van de gevluchte
Messeria's, verschijnt tussen het van zebravellen gemaakte lange kleed het
nogal rode hoofd van Agua en vanachter het masker het gezicht van Aram.
Dan komt tussen de brandende hutten een van Aram's dienaren aange
sneld. „Messire, het hele dorp,brandt reeds", hijgt hij, „we moeten snel weg,
maar Niora weigert haar gewonde luipaard achter te laten
Haastig klimt Aram van Agua's rug en snelt naar de offerpaal. Daar zit Nio
ra, met tegen zich aangedrukt haar trouwe luipaard, het dappere dier, do
delijk getroffen door de wapenen der Messeria's, heft nog eenmaal de kop en
likt liefkozend de hand van zijn meesteres. Dan trekt een rilling door de
slanke poten en de kop valt roerloos in haar schoot
„Hij was een voorbeeld voor menig mens", zegt Aram schor. En als hij
het diepbedroefde meisje troostend ondersteunt voelt hy haar schouders
schokken onder haar gesmoorde snikken.
Zachtjes, om de andere mensen in
huis niet te wekken, schonk ik koude
thee in een kopje. Ik had vreselijke
dorst. Alle spieren deden me pijn door
die ongemakkelijke houding in die
stoeL Na wat gymnastiek zakte dat
nare gevoel. Nog even doorzetten
met die kniebuigingen, ik hurkte
neer. Ik bleef zitten ademloos.
In de gang klonk het geluid van een
voetstap.
Eén enkele voetstap? Wat beteken
de dait? Wie stond daar achter m'n
kamerdeur en liep niet verder? Was
ik wakker geworden van een vreem
de stap?
Ineens wist ik het. Ik had de trap
horen kraken. Die negende tree
maakte altyd een verschrikkelijk ge
luid en ik sloeg hem liefst over. Die
krakende tree had me doen opschrik
ken en terwijl ik me langzaam uit
rekte, koude thee dronk en diepe
kniebuigingen maakte, stond er een
vreemde vent achter m'n deur en
spiekte door het sleutelgat!
Het eerste ogenblik wist ik niet,
wat ik moest beginnen. Allerlei vra
gen streden om de voorrang. Was
de deur op slot? Kon iemand door
dait sleutelgat zien, wat er in de ka
mer gebeurde? Kon ik indringers
buiten die deur houden als zij er in
Yoji Kuri
(Van onze filmmedewerker)
HILVERSUM Iedere donderdag,
avond, in aansluiting op het NOS-
journaal, bevolken de monsters van
de Japanner Yoji Kuri het VPRO-
televisiescherm. Zyn jokes en fanta
sieën bevatten een diepere achter
grond, dan de oppervlakkige kijker
zal vermoeden. Vanavond kiest Kuri
„Eieren" voor zijn seksvisioenen. Wat
bezielt deze kleine Japanse reclame
ontwerper en maker van tekenfilms,
die een wereldfaam hebben
De eigenlijke naam van Yoji Kuri
luidt Hideo Kurihara. Hij is op 9 april
1928 geboren in de Japanse stad Sa-
bae. In 1948 ging hij naar de Bunka
Gakuinacademie voor muziek en
schilderkunst te Tokio. Zijn vader,
een kolonel in het leger, weigerde de
beroepskeuze van zijn zoon te accep
teren. Kuri was gedwongen in zijn
eigen onderhoud te voorzien. Hij deed
dit door het verkopen van schilde
rijen en het tekenen van grappen voor
het cartoontijdschrift Manga Donhon.
Spoedig won hij prijzen met zijn
werk.
Van dit geld richtte hij een teken
filmstudio in en ging gedurende een
jaar animatietechniek studeren. In
1959 maakte hij een „commercial"
voor het zeepmerk Mitsuwa. Deze
werd, als eerste, bekroond door de
Association of Commercial Compag
nies. Wegens onvoldoende opdrachten
ging Kuri de tekenfilmstudio gebrui
ken voor de realisatie van eigen idee-
en. De reclamecartoons voor Honda,
die hij ondertekende met „Coo", en
het uitgeven van een serie boekjes
met titels als: „Huwelijksreis der
vlooien" en „Vrouwen handige
huisdieren" verschaften hem de fi
nanciële middelen hiertoe.
Zijn eerste succes op het gebied van
de vrije tekenfilms behaalde hij met
„De Mensgaarde" In dit filmpje treft
men een ondermaats mannetje en een
rondborstig vrouwtje. In een groot
aantal situaties wordt het mannetje
door het vrouwtje vernederd en ge
marteld, terwijl hij in een kooitje rit
en zich slechts uit door hondegejank.
Zyn tekenfilms hebben Yoji Kuri
een wereldfaam bezorgd. Er werd
zelfs een speciaal festival met alleen
door hem gemaakte films georgani
seerd. Toch treft men in zijn werk
ook duidelijk invloeden van ande
ren.
Zyn figuren vertonen een sterke over
eenkomst met die van cartoonisten
als James Thurber en Saul Steinberg.
Sommige van zyn interpretaties zijn
rechtstreeks verwant met kunste
naars als Salvador Dali, Margritte of
de illustrator-auteur Antoine de Saint
Exupéry. Ook de taal van de surre
alistische schilders, hun combinatie
van illusie en realiteit, hun spel met
het platte vlak en hun manier om
schokeffecten te bereiken vindt men
bij Kuri terug.
Toch is zijn werk uniek. Het paart
de westerse invloeden aan de rijke
Japanse tradities en cultuur. Bijvoor
beeld die van de Nohspelen, de ver
fijnde erotische en pornografische
kunst, het expliciet gestelde sadisme
en masochisme, het claustrofobisch
effect, dat de emancipatie van de Ja
panse vrouw meebrengt. Freud zou
zich bij het zien van de films van
Kuri de vingers aflikken. Moeten we
hem zien als een vrouwenhater, een
masochist,- een man behept met cas
tratiecomplexen, een eroticus, die zich
verlustigt in een seksinferno Of is
Kuri een uiterst scherpzinnig obser
vator, filosoof en psycholoog, die een
perfectionistisch prikkende vinger op
de tere plekken van de samenleving
wijst Verbeeldingskracht kan men
deze kleine Japanse kunstenaar zeker
niet ontzeggen.
Hoewel hij karig is met uitspraken,
laten we Kuri zelf aan het woord:
„Dikwijls zoekt men de menselijke
natuur door middel van het medium
film. Dat doe ik ook. In veel van myn
films heb ik getracht het een en an
der uit te drukken door een waarach
tige persoon buiten de denkbeeldige
wereld te plaatsen". Of: „We leven in
een tijd van moord: moordenaars
onder het voorwendsel van oorlog,
moord in vredestijd. Het is een feit,
dat moorden, als liefhebberij popu
lair is geworden en de waarde van
een mens minder is dan die van huis
dieren".
Of zijn commentaar op het filmpje
„De vent van hiernaast", dat gaat
over een man, die niet in slaap kan
komen door het lawaai van zijn buur
man: „Dit mag een kleinigheid in de
wijde wereld schijnen; maar kunt u
zo'n klein gebeuren over het hoofd
zien Of wanneer het drukken op
een onnozele deurbel in „Botan" een
atoomexplosie tot gevolg heeft en
Kuri daarbij opmerkt: „Het is duide
lijk, dat alles, wat de mens gedurende
lange jaren heeft opgebouwd, in één
.„enblik zal worden vernietigd, wan
neer men de atoombom gebruikt. De
ze ijdelheid van een atoomoorlog
wordt in de film uitgedrukt. Wat ge
beurt er indien de knop wordt inge
drukt
Vorige week bracht de VPRO „Ai"
op het scherm. Hierin wordt een man
achtervolgd door een bijzonder vast
houdende vrouw. Zy eet hem zelfs op
en werpt hem weer uit. Zy tracht
hem te temmen, op te sluiten in een
kooitje en een halshandje om te doen.
Wat begon als een spelletje dreigt
ïsaiSBBMaMi
Vier beelden uit de film „Eieren".
hem nu te verpletteren. Een extra
dimensie aan dit filmpje geeft de
stem van de actrice Kyoko Kishida
(bekend van o.a. Teshigahara's film
„De vrouw in het zand"), die ritmisch
en in verschillende stemmingen de
woorden „Hai", dat „ja" betekent, en
„Ai", het Japanse woord voor „lief
de", herhaald. Een ware copulatie
wordt gesuggereerd. Kuri verklaart;
„Deze film is gemaakt teneinde de
liefde door kreten uit te drukken; de
gelukkige kreet, de teleurgestelde
kreet, de verveelde kreet en de treu
rige kreet van de liefde. Het kan zijn,
dat deze kreten van een man en een
vrouw ook deel uitmaken van de
liefde."
Kuri's films wemelen van de sex-
symbolen. Boombladeren krijgen een
vaginavorm. Geboortetrauma's, fal
lussymbolen en het benadrukken van
de erogene zones zyn veel voorko
mende zaken.
Morgenavond brengt de VPRO „Ei.
eren" op het televisiescherm. Als men
door het eenvoudige gegeven heen
kijkt, vindt men een wervelende we
reld van suspense-poëzie, die door
zijn beeldende zeggingskracht en ob
sederende muziekgebruik, aantoont
hoe het ei de aanleiding tot paniek
kan worden.
„Indien de eieren" zegt Kuri, „de
oorsprong van alle bestaan, niet de
kans krijgen te worden geboren, dan
nemen deze onuitgebroede eieren hun
bittere en sterke wraak op hun aan
randers." Vult u zelf maar in: ieder
willekeurig idee, dat belet wordt ge
realiseerd te worden Een ware re
volutie in een eierdop,
MAARTEN VAN ROOIJEN
wilden? En hoe moest ïk me
verdedigen?
Nee ik droomde niet- Ik hoorde nu
duidelijk geschuifel achter m'n deur.
Wat moest ik doen? En omdat ik noig
niet wist, schoof ik op m'n hurken
achter de tafel om de toestand te
overdenken.
Daar zat je nu, heldin Bij de
recherche willen wei-ken, d<aar de
kunst afkijken. Allerlei zaakjes on
derzoeken em gieen teken van angst
geven als die dappere inspecteur
naast je staat. En nauwelijks ben je
alleen en klinkt er een gek geluid
die gang, of je zit te bibberen onider
de tafel! Dat werd me te gek. Ik
rees overeind en zocht met mijn ogen
naar een wapen. De theepot? Dat
gaf me teveel nattigheid op de grond.
De pook? Dat las je in die gekke
mopjes van pantoffelhelden. Dat
boek van de inspecteur Stel je
voor, dat bet uit de band vloog. Op
eens viel m'n blik op een zware ka
raf, met stevige handgreep. Die kon
ik ook in m'n hand houden als m'n
hospita binnentrad zonder een gek fi
guur te slaan. Was het verkeerd volk,
dan zou ik ermee kunnen slaan.
Onhoorbaar slipte ik rond de tafel
naar het prachtige wapen. Het lag
goed jn de hand. Nu achter de deur,
zodat de vent me niet direct kon
zien als hij binnenkwam.
Ik staarde strak naar de deurkruk,
die bewoog. Al het bloed trok weg uit
m'n hoofd. Langzaam draaide de
knop, zonder dat een geluid de ijzige
stilte verstoorde. Nu was ik er zeker
van, dat een onverlaat m'n kamer
trachtte binnen te dringen. Een in
breker moest het zyn. Of een moor
denaar
Had ik nu maar inspecteur Quack
op visite. Die was wel eens aange
wipt, maar je zult .altijd weer zien,
dat de mensen, die je nodig hebt, 't
verst te zoeken, zijn. En ntr was het
toch werkelijk te laat om de politie
op te bellen. Bovendien zou een ech
te indringer wel de telefoonlijn heb-
heb doorgesneden voor hij de trap
opkwam.
Nu draaide de kruk niet verder, de
deur kwam naar voren Iemand
duwde de deur heel langzaam open.
Wat moest ik beginnen als er een ge
laden pistool om de hoek gestoken
werd?
Ik hief de vaag hoog op, maar liet
het ding al gauw weer zakken. Het
wapen was ie zwaar om lang boven
het hoofd te houden. Op het hoofd
dan! Verder kwam die deur. Ik stond
er achter en zag geen mens, maar
de indringer kon waarschijnlijk de
halve kamer ai overzien en wie weet,
wat hij voor wapen in de hand hield.
Hoe dorst hij een helverlichte kamer
in te komen! Dan moest het een
moordenaar zijn!
Opeens zag ik een glimp van een
jas, een mannenschouder. en de rand
van een hoed. Hoog hief ik de karaf
op. Daar de bol van die hoed,
sla dan!
Het gebeurde allemaal heel vlug.
Ik stootte met die karaf tegen de
deur, de hoed verdween eventjes, net
toen ik de indringer al hoorde sissen:
een grepen twee sterke handen me
aan en voor ik het besefte had een
brute kerel me het ding ontwrongen.
Ik had nog geen kik kunnen geven,
laat staan om hulp kunnen roepen,
maar ik wilde juist, de mond openen
om een vreselijke gil te slaken,
toen ik de indringer al hoorde sisen:
„Mond dicht, Ineke, ik ben het! Goed
volk!"
De sterke armen draaiden me om
en drukten m'n kin omhoog. Ik keek
in een gezicht. Het gericht van de
man, die ik haast met die zware ka
raf neergeveld had.
„Inspecteur
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De tijdens het Ne-
merlaer jazzfestival te Breda gemaak
te opnamen van het optreden van
jazzmusicus Chris Barber, zuilen vrij
dag 13 februari in het Tros-radiopro-
gramma „Disco-drive-in" (vanaf 16.00
uur) worden uitgezonden.
Hierin wordt ook een vraaggesprek
met Chris Barber opgenomen, als
mede een gedeelte van zyn optreden
met zijn band in Loosdrecht op 8 fe
bruari. In Breda trad Chris Barber
op met het trio Louis van Dyk, omdat
door de mist zijn mede-bandleden pas
's nachts tegen tweeën arriveerden.
(ADVERTENTIE)
is het adres
Nieuwediepstraat 1
TERNEUZEN
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Mede in verband
met de hoge kosten heeft de pro
grammaleiding van de VPlRO-televi-
sie besloten om de tv-musical „Tjeem-
pie", bewerkt naar de roman van
i Remco Campert, niet in produktie te
nemen. De koste nworden begroot op
een halve ton en dat gaat ver uit bo.
ven het bedrag, dat hiervoor door de
VPRO was uitgetrokken.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL In verban^ met de ge
meentelijke hermdelinig zullen in
Axel enkele dubbel-straatnamen ge
wijzigd moeten worden. Het zijn de
Schoolstraat, Nieuwstr-aat, en Lange
Dreef. Voorgesteld wordt deze namen
te veranderen in respectievelijk Pas
sage, Bastionstraat en Bosdreef. Voor
de nieuwe weg naar de sportvelden
wordt de naam Sportlaatn voorgesteld
De kwestie van de straatnaamver-
op de gemeenteraadsvergadering die
vanavond (dinsdag) in Axel wordt
gehouden. Op de agenda staat verder
nog een voorstel tot verkoop van een
perceel bouwgrond aan de Midden-
bovenstraat, het voorstel tot voorlo
pige vaststelling van de rekeningen
van de takken van dienst, en van de
gemeenterekening dienstjaar 1967, en
een voorstel tot wijziging van nog
niet door de gemeente nagekomen
voorwaarden inzake grondtransactics
met de hervormde gemeente Axel.
(ADVERTENTIE)
(Van onze correspondent)
KLOOSTERZANDE De rijkspo
litie te Kloosterzande heeft een zes
tal jongelui aangehouden, die zich
gedurende anderhalf jaar lang schul
dig hebben gemaakt aan het ont
vreemden van geld. De jongens van
wie er nog een door de politie ge
hoord moet worden zijn zeventien en
achttien jaar en komen allen uit
Kloosterzande. Zij opereerden vooral
in danszalen, gelegenheden waar veel
volk aanwezig was en stalen daar
portemonnees en portefeuilles. Zij
waren vrijwel uitsluitend aan het
werk in Kloosterzande.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN In de nacht van
j.L zaterdag op zondag werd ingebro
ken in het pand Dijkstraat 77 te Ter-
neuzen („Fabro" elektrische huishou
delijke apparatuur). De kassa werd
geforceerd en een bedrag van 1 7.410,
werd ontvreemd. Bovendien werden
een stereo-taperecorder en een stereo
radio meegenomen. Via een keuken
raam op de eerste verdieping heeft
men zich toegang tot het pand weten
te verschaffen. De diefstal werd eerst
maandagmorgen ontdekt.
NOS/NOT
11.10 BEELDVERHAAL VAN DE
KERK
11.35 WALTER AND CONNIE
12.00 SLUITING
AVRO
17.00 GEEN WOORDEN MAAR
DADEN
Spelers van NAC komen uit
tegen spelers van Alemaimia
Aachen
17.30 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
CVK - IKOR - KRO/RKK
19.30 KENMERK
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 POLITIEKE UITZENDING
GPV
NOS
20.30 STICHTING SOCÜTERA
20.35 ALLOTRIA
Een oude Duitse film uit 1937
met o.a. Adolf Wohlbrück,
Heinz Rühmann en Hilde Hil-
debrand in de voornaamste
rollen.
22.10 EIGENTIJDS
Derde aflevering in dit sei
zoen van „Match für drei
Spieier", De drie spelers zijn:
Siegfried Palm en Klaus
Starck (violoncel) en Chris-
tophcaskel (slagwerk).
22.40 JOURNAAL
22.45 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL NOS
AVRO
19.04 „AUDUBON NATUUR-
THEATER" (kleur)
Bezoek aan een natuur-eiland
op korte afstand van de Ca
nadese sitad Toronto.
19.30 INFO
Advies- en informatierubriek,
gepresenteerd door Ilse Wes-
sel en Jaap van Meekren.
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 JONGE MENSEN OP WEG
NAAR HET CONCERT.
PODIUM
Willem Duys stelt leerlingen
voor van het Rotterdams
Conservatorium
21.10 LUNCHPAUZE (kleur)
Een spel van John Mortimer
met in de voornaamste rollen:
Bas ten Batenburg, Kitty
Courbois en Elisabeth Hoy-
tink. De regie werd gevoerd
door Heieen van Meurs.
21.40 SPREEKUUR
Eenvoudige medische onder
werpen door dokter A. C. van
Swol
22.10 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.15 VAMOS A VER, les 2
22.55 SLUITING
16.30 SCHOOLTELEVISIE
17.30 JEVANJONG
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 VERGROOTGLAS OP MS
POSTZEGEL
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 DORIS DAY-SHOW
20.50 PANORAMA
21.35 VOLKSCONCERT
22.10 GASTPROGRAMMA
.22.40 NIEUWS
14.00—15.45 DE SCHOOLTELEVI
SIE IN HET THEATER
Les Rustres, toneelstuk van
Goldoni
17.25 NIEUWS
17.30 FEU VERTE
18.55 SURVOL
19.25 PLUM-PLUM
19.30 VIVE LA VIE
20.00 JOURNAAL
20.30 AUJOURD'HUI
22.00 MUSIQÜES NOUVELLES
Aansluitend: Journaal
20.00 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
20.15 TUSSEN WELSTAND EN
KLASSENSTRIJD
21.00 FAMILIE BERGMANN
„De kinderspeelplaats"
21.45- ZO WAS HET ALLEMAAL
Terugblik in cabaretvorm op
de afgelopen tien jaren.
22.45 JOURNAAL, MET COMMEN
TAAR EN WEERBERICHT
23.05 GENE KELLY: UITNODI
GING VOOR DE DANS
(kleur) Drie balletscènes
0.40 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
17.35 MOSAIK
Voor de oudere generatie.
Aansluitend: Beispiele guter
Taten
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLICH VON SANTA Fé
„Een hete, droge zomer"
19.10 JOHN KLINGS ABENTEUER
Tv-film van Rolf Honold en
C. M. Shariand. „Opdracht te-
een wil en dank"
19.45 HEUTE
20.15 ZDF-MAGAZIN
21.00 DER NAGEL
(kleur) Tv-film naar de no
velle van Pedro de Alaxcón,
22.15 JOURNAAL EN WEER
BERICHT
22.25 CLAUDE DEBUSSY
„La Mer". Drie symfonische
schetsen, gespeeld door het
NDR-Sinfonie-Orchester, o.l.v.
Hermann Hildebrandt.
Woensdag 28 januari
HILVERSUM I 420 M
VARA: 12.00 Stereo: Berlyns Fil
harmonisch Orkest: semi-klassieke
en moderne muz. 12.25 Stereo: Pro
menadeorkest en Marinierskapel:
walsen en marsen. 12.54 Voor het
platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actuali
teiten. 13.25 Licht orgelspel. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Stereo:
Operetteklanken (gr). 15.15 In de
Toonzaal: modern muziekprogram
ma voor de jeugd met commentaar.
16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederland
se chansons met orkestbegeleiding.
16.20 Muziek en brieven, muzikale
lezing. 17.20 Stereo: Viool en cello:
moderne muz. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit
zending van D'66. VARA: 18.30
Stereo: Klink Klaar - zonder non
sens. 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Tango Rumba
orkest met zangsolisten. 20.30 Ste
reo: VARA-Dansorkest en solisten.
20.55 Lokale radio, speciale uitzen
ding van Dingen van de Dag. 21.13
Stereo: Pop-eye. 21.45 Nou, en....!:
cabaretprogr. 22.10 Country en Wes
tern muziek. 22.30 Nws. 22.38 Mede
delingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Elektronische muziek (gr).
23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf
tot twee, gevarieerd programma.
(12.22 Wij van het land; 12.26 Me
ded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05
Raden maar....). NCRV: 14.15 Om
roeporkest en soliste (opn): moder
ne muz. 15.00 In 't zilver: een pro
gramma voor oudere luisteraars.
16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor de
jeugd. 17.00 Stéreo: Twien-popradio:
licht platenprogr. 17.50 Overheids
voorlichting: Samenwerking met ont
wikkelingslanden. Samenstelling en
presentatie: Thon Raes. 18.00 Coun
try and Western rubriek. 18.30 Nws.
18.41 Actualiteiten. N.O.S.: 19.00
Het Hoogovenschaaktoernooi in Wijk
aan Zee. 19.03 Openbaar Kunstbe
zit. 19.13 Vijftig verenigingen voor
vrouwen en meisjes?, discussie.
19.35 Geen onderdaan maar burger:
uitzending over de staatkundige vor
ming van de Nederlander. 19.50
Progr. voor blinden en slechtzien
den. 20.00 Stereo: Omroep Dubbel-
kwartet: oude en moderne liederen.
20.15 Stereo: Concertgebouworkest
en solist: moderne en klassieke mu
ziek. In de pauze: 21.25-21.45 Fer-
mate - een luchtig pauzeprogram
ma. 22.30 Nws. 22.38 Parlements-
overricht, 22.45 Stereo: X, een
sprong in het duister: lichte gram-
mofoonmuz. en reportages. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
N.O.S.: (12.00 Nws.). AVRO: 13.00
Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet
'm op: licht platenprogr. (14.00
Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenpro-
gramma. 16.00 Nws. 16.03 Gimmick:
licht platenprogr. 17.00 Nws. 17.05-
18.00 Toppoppology: licht platenpro-
gramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek.
(12.40-12.48 Weerbericht en SOS-be-
richten voor de schippers). 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nws., weerbericht, meded., dag
klapper en SOS-berichten voor de
schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Schoolradio. 14.20 Lichte muz. 14.30
Voor de jeugd. 14.50 Koorzang.
15.00 Nws. 15.03 Meisjeskoor. 15.15
Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Folklore uit
Polen. 16.30 Duitse volksmuz. 17.00
Nws., weerbericht en mededelingen.
17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03
Popmuz. 18.20 Lekenmoraal en -fi
losofie. 18.50 Sport. 18.58 Taalwen-
ken. 19.00 Nws., weerbericht en ac
tualiteiten. 19.40 Grammofoo'imuz.
19.45 Adviezen. 20.00 Operettefrag-
mënten. 22.00 Nws., berichten en
culturele kroniek. 22.20 Gevarieerde
muz. (23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws.
Donderdag 29 januari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra
diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding.
9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen (gr). (11.00-11.02 Nws.). 11.30
Rondom 12: progr. voor de vrouw.
(11.55 Beursberichten).
HILVERSUM H 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw). N.O.S.:
10.00 Wat heeft dat kind?, pedago
gische lezing. 10.20 Stereo: Muziek
uit de Barok (opn). KRO: 11.00
Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muz. van toen voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef
lichte instrumentale muz. 10.00
Nws. 10.03 Muz. by de koffie.
(11.00 Nws.).
(ADVERTENTIE)
Doorstraalt" verlichtend weefsels ca
spieren tot in de gewrichten
Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
i jvc nck en Iedematen
mets werkt sneller, mets werkt aangenamer
nrJ-eJÏC,m1,n? van P'in dan Algesal-balsem.
i dc llu'd doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
aaard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtescnsatic of irritatie van de hrid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn nitbraektl Zond
da' U thuis altijd een tube Algesal hfl de
hand hebt om zodra het nodig Is de dM« u
verlichten. ALGESAI. bij alle apoth. ra&og