Waarom de „tomaat" rot
„Die dikke jongen,
om wie je altijd
kunt lachen...."
A
kifk naar
luister naar
ARAM
ASSISTENTE OP CRIMINELE ZAKEN
FIESTA
GITANA
DASILVA
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (NederlJ:
BELGIë (Frans):
Feuilleton
Ditishetrecept:
Kaasfondue van
Nederlandsekaas.
Donderdag 22 Januari 1970
DE VRIJE ZEEUW
Als alles „normaal" was verlo
pen, had er een gesprek moeten
plaatsvinden tussen het bestuur
van de Vereniging van Nederland
se Toneelgezelschappen (de verza
melde directies dus) en vertegen
woordigers van de actiegroep To
maat, die nogal regelmatig het he
te nieuws haalt door haar acties
met tomaten, broodjes, rookbom
men of nagemaakte kaarten. On
derwerp van gesprek had moeten
zijn: een opdracht aan een be
voegd efficiency-bureau om het
huidige Nederlandse toneelbestel
door te lichten en het resultaat te
publiceren. Op kosten van de to
neeldirecties uiteraard, want de
actiegroep Tomaat bestaat in
hoofdzaak uit studenten en weten
schappelijke medewerkers van het
Dramaturgisch Instituut van de
Gemeente Universiteit Amsterdam
alsmede uit wat leerlingen van de
hoofdstedelijke toneelacademie.
(Niet dus nit direct-betrokkenen
zoals jongere acteurs, regisseurs
of dergelijkea!)
Het gesprek ging riet door. Om
dat bij nader inzien de toneeldi
recties het toch niet „normaal"
wensten te vinden, dat zij aain de
ene kant, overigens onder druk en
bedreiging, zich moest openstellen
voor een gesprek over vernieuwing
va,n het toneelbestel, terwijl ander
zijds haar gesprekspartner naar
beste vermogen doorging om het
deze toneeldirecties en hun ac
teurs onmogelijk te maken om,
hangende eventuele veranderingen,
hun vak en roeping normaal uit te
oefenen. De Vereniging van Neder
landse Toneelgezelschappen heeft
haar standpunt in een zéér voor
zichtig en niemand belastende
brief laten weten....
Te voorzichtig, naar mijn
smaak. Want zo men het al niet
had geconcludeerd uit de voorval
len en de openbare discussies, dan
bleek uit het antwoord van de
„Tomaat" onweerlegbaar dat er
méér aan de orde is dan een actie
tot vernieuwingen die zich bedient
van openbare demonstraties tij
dens voorstellingen.-. Dat er spra
ke is van „lichamelijke enof mo
rele dwang", die in het democra
tisch strafrecht pleegt te vallen
onder het hoofdje chantage of af
persing... Dart er sprake is van de
terreur van een absolute minder
heid ten aanzien van de vrije
uiting die de kunstenaars met nog
meer waarborgen zijn verzekerd
dan elk gewoon burger zijn recht
op vrije meningsuiting, zodat die
minderheid in werkelijkheid op
treedt als „censuur". Een begrip
dat thuishoort in een politiestaat,
niet in een min of meer werkzame
democratie.
Het is twintig man op een volle
schouwburg zeer wel gegeven om,
mits goed georganiseerd, een thea
tervoorstelling of concert onmoge
lijk te maken zolang de tegenpar
tij (terecht) niet de „sterke arm"
van de politie wenst in te schake
len. Zich aldus als terreur in een
sleutelpositie bevindend, kan men
met grote kans op succes eisen dat
een gesprek wordt toegezegd in
ruil voor de belofte, dat men zal
ophouden met de ordeverstoring.
Toch is dit zonder meer terreur,
moreel en lichamelijk. Het middel
(chantage) heiligt het doel (op
gang brengen van vernieuwing in
het toneelbestel). Dat is evenzeer
intolerant als totalitair, in de ge
schiedenis van nu te zien bij poli
tiestaten in west (Griekenland) en
oost (Tsjechoslowakije), evenzeer
kenmerk van het fascisme of Sta
linisme, evenzeer als bij de Inqui
sitie of onder Romeinse despoten.
Maar de „Tomaat" gaat blijkens
haar brief verder. Zij acht alle ac
ties gerechtvaardigd, zolang de
acteurs een verandering van het
toneel voorstaan en toch tegelijker
tijd op de oude voet voortgaan....
Wat moet er dan? Moet men die
kleine 5 pet. van het Nederlandse
volk, die men als klanten heeft
gewonnen, op straat zetten tot men
een andere en betere markt heeft?
Moet men ophouden met spelen op
de huidige manier, zolang nie
mand een betere manier weet. Of
wil de Tomaat alleen maar op
zeer ouderwetse en overigens
lichtvaardige manier de zaak
„plat" krijgen? En moeten dan
400-500 van staatswege gesubsi
dieerde spelers op gezag van twee
dozijn buitenstaanders plotseling
ophouden Met tegenprestatie te ge
ven en alles verzaken wat men
artistiek en sociaal in twintig
jaar moeizaam had opgebouwd?
Zonder gereedliggend alternatief?
Überhaupt zonder alternatief?
Want daarmee ontmaskert To
maat zich in haar brief voor allen
die het niet al eerder door hadden:
Tomaat wenst geen alternatief.
Zij stelt weliswaar begrip te heb
ben voor het feit, dat het formule
ren van nieuwe ideeën voor een
nieuwe structuur tijd vergt (dus
toch?!). Maar zij is van mening,
dat de toneelkunstenaars zelf
maar met voorstellen moeten ko
men (heus, het staat er). Daarom
is zij niet bereid enig alternatief
op te stellen.... Ik laat het woord
je „daarom" graag voor rekening
van Tomaat, alsook haar conclu
sie, dat zij dus wel door moet
gaan de spelers het leven zuur te
maken. Maar ik verwerp deze me
thodiek, niet alleen a-Is negativis-
tisch, maar de mens ep de demo
cratie onwaardig.
Een stel in de dramaturgie ge
studeerden en aanhangers, buiten
staanders van het toneel zowel als
kunst of bestel, meent te mogen
zeggen wij vinden dat de patiënt
ziek is en dat hij als de donder
zelf ma-ar een geneesmiddel moet
bedenken. En als hij doorgaat met
gewoon ziek te zijn, zullen we hem
het leven onmogelijk .maken. En
als hij niet donders snel een ge
neesmiddel vindt, zullen we hem
het leven n°g onmogelijker maken.
Daartoe zullen we zijn bezoekers
het bezoek verhinderen. zullen we
gebruik maken van elk ons toe
vallig dienstig machtsmiddel, zul
len we kortom o-nze zin doordrij
ven.
Toen de Franse studenten de
Sorbonne bezetten, vergaderden zij
dag en nacht door om oplossingen,
alternatieven, te bedenken. In het
Maagdenhuis idem. Omdat men
zich bewust was van de verant
woordelijkheid die noopt, dat af
breken tegelijk doet bouwen. De
Tomaat echter meent geen verant
woordelijkheid te dragen en uitslui
tend negatief-dictaitoriaa-1 te kunnen
optreden. Voor betere democra
tie!!!
C. NICOLAï
(Van onze showredactie)
HILVERSUM „Men verwacht niet anders. Vroeger werd ik al na
gekeken en nageroepen. Iedereen kent me zo.... Die dikke jongen om
wie je altijd kunt lachen...."
En omdat die dikke jongen om meer dan een reden liever had
dat de mensen om de dikke artiest lachten dan om die dikke jongen
werd de Nederlandse showbizz, waarin jaarlijks zoveel nieuwelingen
verdrinken, een nieuw talent rijker: dikke Jos, 20 jaar, zanger,
discjockey, en vooral niet te vergeten Nederlands hoop in ern
stige dagen
dat is echt niet zo moeilijk. Je moet
het alleen niet te ingewikkeld maken"
Andere artiesten?
„Voor iedereen die zijn best doet
in het ariiestenvak heb ik respect.
Maar als iemand denkt dat hij iets
kan en hij kan niets dan is dat vre
selijk naar. En die zijn er een hoop".
Eisen?
„Ik stel aan mezelf geen eisen. Je
moet gewoon het publiek vermaken.
Als je het goed doet merk je dat van
zelf".
Reacties?
„Ik krijg wel veel reacties, leuke
reacties. Bijvoorbeeld tekeningen
van mensen die me nagetekend heb
ben".
Niet vervelend als om u gelachen
wordt?
(pauze)
Hij immers moet straks het Neder
landse publiek met zijn dijenkletsers
eelt op de handen bezorgen. Hij
wordt de Nederlandse Marty Feld-
man, een begrepen uitgave van de
hier vindt hij onbegrepen Jac
ques Tati of van de hier vindt hij
als komiek miskende Sammy Da-
vis jr.
Om het volk vertrouwd te maken
met deze nieuwe figuur in de show
bizz. die met de andere drie boven
genoemde artiesten gemeen heeft dat
hij zijn succes mede hoopt te bouwen
op uiterlijke minpunten, tast hij vast
de markt af in halfdonkere niet al
tijd even best geoutilleerde zaaltjes
voor bruiloften partijen en perso
neelsverenigingen. Maar dit is pas
het begin Want de mensen moeten
nog veel van dikke Jos horen. Jawel.
Phonogram heeft inmiddels zijn
zangtalenten in de zwarte groeven
vastgelegd Peter Koelewijn, maker
van blitse hits als o.a. „Het hele za-
kie loopt in z'n nakie" schreef spe
ciaal „Oh, moeder waar is mijn nies
poeder" en van Eli Asser kwam
het briljante lied „Dikke Jos is al
tijd de klos". Geen toppers tot nu
toe maar dat mag de pret (en de
carrière niet hinderen.
Je moet het ook zo zien, zegt Wil
lem Jan v. d. Wetering uit Amers
foort, wie het wel en wee van dikke
Jos zakelijk zeer ter harte gaat, Dik
ke Jos is geen komische zanger, hij
is een zingende komiek.
Hoe het ook zij. Dikke Jos heeft er
in ieder geval duidelijk genoeg van
altijd de klos te zijn. Er mag best
om hem gelachen worden, graag
zelfs, maar dan omdat hij dat wil.
En dus heeft hij zich ook buiten de
krakende toneelplanken de rol van
komiek aangemeten. Als er nu kin
deren om hem lachen hoeft zijn moe
der niet meer te zeggen „Kinderen
zijn zo wreed". Nee, ze mogen. Je
bent komiek of je bent het niet.
Een interview, tijdens welke hij
een portie saté eet, wordt een klucht
onderbroken door niet in het draai
boek vallende opmerkingen over
voorbijgangers en voorbij gangsters.
Willem Jan van de Wetering is zo
vriendelijk te vertellen hoe het alle
maal gekomen is. „Hij ging met een
popgroep ergens naar het noorden.
Ja, hij werkte wel eens als gitarist.
Er was een slechte stemming in de
zaal daar Jos kwam effe op het po
dium en de zaal zat meteen te gie
ren Toen was hij meteen gitarist af
en ging hij werken als komiek. Nou
ja, dan krijg je de mensen wel aan
het lachen. Met zijn omvang, en
daarbij zijn Amsterdams accent". En
Jos zelf? Die zegt:
„Ik vind het belangrijk wat de
mensen denken. Die liedjes voor die
plaat kwamen niet van mij, maar
van Phonogram. Dat is niet erg. Het
gaat er immers niet om wat ik fijn
vind, maar wat anderen fijn vinden".
Denkt u lang komiek te blijven"?
„Ik hoop van wel. Het is gewoon
fijn, ook voor mezelf. De humor is
niet ver te zoeken. Kijk maar om je
heen, naar de overkant".
Het gaat om de vorm.
„Ja, die vorm van humor moet je
zoeken. In het begin neem je natuur
lijk veel van anderen over. Marty
Feldman. Tati, Sammy Davis. Wat
zou ik het liefste willen brengen?
Krentenbrood (bulderend gelach)......
Nou ja, iets in de stijl van Marty
Feldman".
Het publiek?
„Je hebt bepaalde soorten publiek
en daai moet je een bepaalde humor
voor brengen. Dat is in Amsterdam
anders dan op het platteland. Nee,
„De mensen lopen altijd met zo'n
porem. Dan mogen ze nou wel eens
een keer gaan lachen".
Het belangrijkste?
„Leven en laten leven. Ik wil wel
graag de top bereiken. Ik geloof dat
iedereen dat wil. Nederland is klein.
Dat is waar. Maar ik geloof dat als
je hier iets brengt dat ze goed vin
den ze dat overal goed vinden. Die
ervaring heb ik tenminste met Duits
land".
Veel geld verdienen?
„Janou ja veeeeel geld
Plannen?
„Een show. Nu treed ik alleen op
op wisselende feestavonden. Maar
het liefst zou ik straks met een ei
gen show door het land gaan. Geen
one man show, maar een show met
mensen die net zulke waanzinnige
dingen doen".
De belangstelling neemt inmiddels
toe. Er wordt gewerkt aan een nieu
we elpee met sketches en liedjes. De
KRO heeft plannen om een reportage
te maken over zijn doen en laten en
de BRT, die op 2 en 3 februari een
uitzending verzorgt van een grote
discjockey-show, zal hem het Belgi
sche volk tonen als Neerlands laat
ste welgeschapen showspruit.
JOSé TOIRKENS
Vroeger: lachen om dikke Jos;
nu: lachen om de artiest dikke Jos.
6521 Als Salladins trawanten de vrijgelaten leeuwen zien naderen, staan
ze een ogenblik verlamd van schrik. Dan, in een wilde paniek, vluchten zij
schreeuwend de gang uit on de trap op1
Als de laatste leeuw om de hoek van de trap verdwenen is, trapt Aram met
een laconieke voetbeweging de kooideur weer diert. „Ziezi, Salladin", zegt hij
droogjes, „het temmen van leeuwen is toch je liefhebberij, is het niet Wel,
ga dat troepje katten dan maar eens bij elkaar drijven, voor ze je manschap
pen te pakken nemen Ik zal Niora verder wel alleen kunnen vinden
De spottende grijns op Salladins gezicht heeft plaats gemaakt voor een uit
drukking van verbazing en ontzag. „Verduiveld", gromt hij driftig, „ik.
krijg je nog wel, vrind Dan snelt hij haastig de trap op en Aram blijft al
leen in de gang achter
6621 Zodra Salladin uit het gezicht verdwenen is gaat Aram op speur
tocht door de gangen van de kerker. „Niora 1 Niora1" echo't zijn stem
door de stenen ruimte, maar het gegrom van roofdieren achter de verschil
lende traliehekken is het enige antwoord. „Salladin heeft gelogen", gromt
Aram driftig. „Er is hier geen levende ziel te bekennen Maar dan hoort
hij vanuit een zijgang een benauwde, klagende stem. Haastig snelt Aram in
de richting van het geluid, en daar ziet hij een kleine, dwergachtige ge
stalte, die de handen in een smekend gebaar door het traliehek van een
cel naar hem uitsteekt. Snel schuift Aram de grendels weg en de kleine ge
vangene schuifelt, angstig omkijkend naar zij bevrijder, naar buiten. „Wie
ben je, vriend vraagt de ridder met een vriendelijke glimlach, maar de
dwerg begrijpt hem kennelijk niet en hult'zich in een angstig zwijgen. Dan
klinkt achter Arams rug een klagend, snorrend geluid, en als hij zich om
keert, ziet Aram in een der hokken een luipaard, dat zacht zwiepend met
zijn staart, hem vragend aankijkt. „Maar maar dat is het luipaard van
Niora roept Aram verbaasd uit.
NOS-NOT
10.45 JOHN BULL
11.10 WAT SPEELT ZICH AF IN
DE EEG?
11.35 MENSEN VAN DEZE TIJD
12.00 SLUITING
18.45 DE FABELTJESKRANT
NOS
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 DE WERELD WAARIN WIJ
LEVEN (kleur)
Bezoek aan 's werelds grootste
zon-observatorium in Kitt Peak
Arizona, waar geleerden de
zon bekijken en discussiëren
over de toekomst van dit he
mellichaam en hoe deze toe
komst de aarde zal beïnvloeden.
19.31 „DE GETROUWDE VRIJGE
ZEL" (kleur)
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 TROS - TOTO
20.40 DE DIEF VAN WASHINGTON
(kleur)
21.30 AFC 75 JAAR
22.10 OP DE MAN AF.
22.25 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.30 BIJ LEVEN EN WELZIJN,
les 2.
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 JOURNAAL
VPRO
20.20 AI
20.30 JOSEF VON STERNBERG
Fragmenten van films van Von
Sternberg met in de hoofdrol
Marlène Dietrich.
21.30 DUCK SOUP
Film van de Marx Brothers.
CVK - IKOR
22.20 „JE MOET ER GEWEEST
ZIJN.... ALS KLEURLING."
Situatie van de middengroep
in Zuid-Afrika.
22.50 JOURNAAL NOS
14.05 - 15.50 Schooltelevisie.
18.25 Technisch en wetenschappelijk
Engels.
18.55 Zandmannetje.
19.00 Tienerklanken.
19.35 De Christelijke Volkspartij.
19.50 Keurig Frans.
19.52 Zoeklicht.
19.57 Mededelingen.
20.00 Nieuws.
20.25 Marcus Welby.
21.15 Horizon.
22.05 Première.
22.45 Nieuws.
22.50 - 23.30 Basketbal.
14.00 14.30 en 15.00 Schooltelevisie.
17.45 Nieuws.
17.50 Schooltelevisie.
18.15 L'écran magique.
18.30 Schooltelevisie.
18.55 Protestantse uitzending.
19.25 Plum - Plum.
19.30 Comment ne pas épouser un
milliardaire.
20.00 Journaal
20.30 Deux sur la balansoire.
22.30 Le carrousel aux images.
23.15 Journaal.
(ADVERTENTIE)
Donderdag 22 januari
HILVERSUM 1 402 M
AVRO: 12.30 Modern platteland
12.35 Wekelijkse sportrevue 13.00
Nieuws 13.11 Radiojournaal 13.30 't
Muzikantenuur: I. Solisten van het
Belgisch Kamerorkest: klassieke mu
ziek; 11. Instrumentaal ensemble:
oude muziek. 14.30 't Is historisch:
programma over geschiedenis 15.00
Palet: programma voor de zieken
16.00 Nieuws 16.03 Van vier tot vijf:
radioprogramma in een Notedop 17.00
Tussen 10 plus en 20 min: lichte
grammofoonmuziek voor de tieners.
17.30 „O", een rondje radio. plm.
17.55 Mededelingen 18.00 Nieuws.
18.11 Radiojournaal 18.20 Uitzending
van de Communistische Partij van
Nederland 18.30 Stereo: Licht orkest
18.55 Voor de kleuters 19.00 Ama
teurs musiceren: Harmonie orkest.
19.25 Gesproken brief. 19 30 Nieuws
IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij.
19.40 Mens en Bijbel, radiocatechese
19.50 Tweestemmig AVRO: 20.05 Ste
reo: Residentie orkest en soliste:
moderne en klassieke muziek 22.00
- Jekemmewat cabaretprogramma
22.30 N,euws 22.40 Mededelingen
22.42 Radiojournaal 22.55 Stereo:
Metropoie orkest 23.20 Stereo: Pa
rels der muziek (gr.) 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM H 298 m
NCRV: 12.00 Los Vast: gevarieerd
programma (12.26 Mededelingen t.b.
v. land- er tuinbouw) 12.30 Nieuws,
12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo:
The Kilima Hawaiians Show: licht
muziekprogramma. 14.25 Stereo: Te
nor en piano: klassieke liederen
(opn.) 15.00 Gereformeerde middag-
dienst N.O.S.: 15.30 Meer over min
der: programma met meer informa
tie over mensen en dingen die min
der op de voorgrond treden. (16.00-
16.02 Nieuws) NCRV: 17.45 Sportac
tiviteiten 18.00 Stero: Tijd vrij voor
muziek in vrije tijd: radio-competitie
voor koren en korpsen 18.30 Nieuws
18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Ver
slag van het Hoogovenschaaktoernooi
in Wijk aan Zee. NCRV: 19.03 Spek-
trum: maatschappelijke vraagstuk
ken nader belicht. 19.15 Stereo: Mu
ziek van het Leger des Heils (gr.)
19.30 Klassieke gewijde muziek (opn)
20.00 Ferdinand Huyck (15), serie
hoorspel 20.22 Stereo: Lichte gram-
mofoonmuz. 20.30 Radio Actief: ge
varieerd programma. (22.30-22.40
Nieuws) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nieuws 12.03 Pop-Sliek
KRO: 13.00 Nieuws 13.03 Actualitei
ten 13.08 Piet Romer licht amuse
mentsprogramma 14.00 Nieuws 14.03
Holster: pop- en countrymuziek
(15.00 Nieuws) 16.00 Nieuws 16.03
lORRRrrr popmagazine 17.00 Nws
17.02 Actualiteiten 17.07-18.00 Draaij
ijofdraaiik: verzoekplatenprogram.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws 12.03 Gevarieerde mu.
ziek (12.40-12.48 Weerbericht, mede
delingen en SOS-berichten voor de
schippers) 12.55 Buitenlands pers
overzicht 13.00 Nieuws, weerbericht,
beursberichten en dagklapper 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nieuws 14.03 School
radio (15.00-15.03 Nieuws) 15.30 Ca-
sinomuziek 16.00 Nieuws 16.03 Beurs
berichten 16.09 Lichte muziek 16.15
Het huis bleek verlaten. Er hingen
geen kleren aan de kapstok, in de
eenvoudig gemeubileerde kleine
huiskamer bespeurden we geen
spoor van leven of huishouden. Hier
geen koffiepot, geen krant, geen vaas
met bloemen, geen papier Het
was er akelig koud, de kachel had al
dagen lang geen vuur geproefd en 't
stof lag dik op de tafel.
„Die vogel is gevlogen, baas", zei
onze rechercheur. We doorzochten 't
huis, doch het bleek uit stechts enke
le kamers en een keuken te bestaan.
Nergens troffen we persoonlijke ei
gendommen aan. We betraden een
plaatsje achter het huis en ontwaar
den een achterbuurvrouw, die was
goed binnenhaalde van haar lijnen op
haar terrein. „Hebt u Marie Wester
voort ook gezien, de laatste dagen"
riep de inspecteur. „Marie? Nee, die
heb een betere bedoening tegeswo-
kionk het. „Wat hebt u niet ge-
kaiken an de straot!" Quack in
formeerde nader en kreeg het num
mer plus de naam van Marie's
„vriend", een zekere Willem van der
Leede. Daar had ze al een tijdje om
gang mee en sindsdien kwam ze
maar zelden thuis. Afgelopen week
had de buurvrouw haar helemaal
'niet gezien, ,,'t Is een s'oerie", riep
ze ons na, ,,'t Is de vierde vent al
sinds ze hier woont!"
We reden naar het huis van
„vriend" Willem van der Leede. Een
betere straat, een gaaf huis met hel
der gewassen gordijnen. Een jonge
vrouw met een beetje verwarde
haardos, een hoornen bril en stekeli
ge ogen in een flets gezicht deed
open. „Marie Westervoort?" vroeg
m'n chef Het mens verbleekte zicht
baar en deed een stap terug. De in
specteur trad naar voren en posteer
de zich in de deur, zodat ze die niet
meer kon sluiten. „Recherche. Ik
kom eens even met u praten naar
aanleiding van die aanslag op uw
op uw vader".
„Ik ik heb het niet gedaan!"
klonk het „Wêt hebt u niet ge
daan?" Ze schrok en aarzelde, „Wat
u daar zei een aanslag?" Ze
nam ons één voor één op.
Programma voor oudere luisteraars
17.0 Nieuws, weerbericht en mede
delingen 17.15 Jazzkroniek 18.00 Nws.
18.03 Popmuziek voor de soldaten.
18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Fra
se les 18.33 Lichte muziek 18.35 Weg
wijs wezen 18.30 Grammofoonmuziek
Vrijdag 23 januari
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Lichte grammofoon
muziek (8.00 Nieuws; 8.11 Radiojour
naal; 8.30 De groenteman). NOS:
9.00 Internationaal spectrum: mo
derne orkestmuziek en oude koorzang
(9.35-9.40 Waterstanden). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen. populair verzoekplaten-
programma. (11.00-11.02 Nieuws).
11.30 Stereo: Komt vrienden in het
ronde: programma rondom het volks
lied. 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM n 298 M
KRO: 7 00 Nieuws. 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Stereo: Badinerie:
klassieke en semiklassieke muziek
(gr (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten
7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00 -
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw)
9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade
Moderne orkestmuziek (gr.) 11.00
Nieuws. 11.03 Voor de zieken 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nieuws). NOS:
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur-
ders Show
(ADVERTENTIES)
donderdag 22 januari 20.15 uur.
13 solisten in een explosie van
flamenco, met o.a. curro velez,
dolores amaya, gaspar de utrera
en rocio loreto.
kaartverkoop: dinsdag 20 t/m
donderdag 22 januari van 10-16
uur en 's avonds aan de zaal
vanaf 19 uur. entree: f 7,50
het turfschip breda
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl kalf droge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zont, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
gen. Binden mi
ro.