Waarom de „tomaat" rot „Die dikke jongen, om wie je altijd kunt lachen...." A kifk naar luister naar ARAM ASSISTENTE OP CRIMINELE ZAKEN FIESTA GITANA DASILVA NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (NederlJ: BELGIë (Frans): Feuilleton Ditishetrecept: Kaasfondue van Nederlandsekaas. Donderdag 22 Januari 1970 DE VRIJE ZEEUW Als alles „normaal" was verlo pen, had er een gesprek moeten plaatsvinden tussen het bestuur van de Vereniging van Nederland se Toneelgezelschappen (de verza melde directies dus) en vertegen woordigers van de actiegroep To maat, die nogal regelmatig het he te nieuws haalt door haar acties met tomaten, broodjes, rookbom men of nagemaakte kaarten. On derwerp van gesprek had moeten zijn: een opdracht aan een be voegd efficiency-bureau om het huidige Nederlandse toneelbestel door te lichten en het resultaat te publiceren. Op kosten van de to neeldirecties uiteraard, want de actiegroep Tomaat bestaat in hoofdzaak uit studenten en weten schappelijke medewerkers van het Dramaturgisch Instituut van de Gemeente Universiteit Amsterdam alsmede uit wat leerlingen van de hoofdstedelijke toneelacademie. (Niet dus nit direct-betrokkenen zoals jongere acteurs, regisseurs of dergelijkea!) Het gesprek ging riet door. Om dat bij nader inzien de toneeldi recties het toch niet „normaal" wensten te vinden, dat zij aain de ene kant, overigens onder druk en bedreiging, zich moest openstellen voor een gesprek over vernieuwing va,n het toneelbestel, terwijl ander zijds haar gesprekspartner naar beste vermogen doorging om het deze toneeldirecties en hun ac teurs onmogelijk te maken om, hangende eventuele veranderingen, hun vak en roeping normaal uit te oefenen. De Vereniging van Neder landse Toneelgezelschappen heeft haar standpunt in een zéér voor zichtig en niemand belastende brief laten weten.... Te voorzichtig, naar mijn smaak. Want zo men het al niet had geconcludeerd uit de voorval len en de openbare discussies, dan bleek uit het antwoord van de „Tomaat" onweerlegbaar dat er méér aan de orde is dan een actie tot vernieuwingen die zich bedient van openbare demonstraties tij dens voorstellingen.-. Dat er spra ke is van „lichamelijke enof mo rele dwang", die in het democra tisch strafrecht pleegt te vallen onder het hoofdje chantage of af persing... Dart er sprake is van de terreur van een absolute minder heid ten aanzien van de vrije uiting die de kunstenaars met nog meer waarborgen zijn verzekerd dan elk gewoon burger zijn recht op vrije meningsuiting, zodat die minderheid in werkelijkheid op treedt als „censuur". Een begrip dat thuishoort in een politiestaat, niet in een min of meer werkzame democratie. Het is twintig man op een volle schouwburg zeer wel gegeven om, mits goed georganiseerd, een thea tervoorstelling of concert onmoge lijk te maken zolang de tegenpar tij (terecht) niet de „sterke arm" van de politie wenst in te schake len. Zich aldus als terreur in een sleutelpositie bevindend, kan men met grote kans op succes eisen dat een gesprek wordt toegezegd in ruil voor de belofte, dat men zal ophouden met de ordeverstoring. Toch is dit zonder meer terreur, moreel en lichamelijk. Het middel (chantage) heiligt het doel (op gang brengen van vernieuwing in het toneelbestel). Dat is evenzeer intolerant als totalitair, in de ge schiedenis van nu te zien bij poli tiestaten in west (Griekenland) en oost (Tsjechoslowakije), evenzeer kenmerk van het fascisme of Sta linisme, evenzeer als bij de Inqui sitie of onder Romeinse despoten. Maar de „Tomaat" gaat blijkens haar brief verder. Zij acht alle ac ties gerechtvaardigd, zolang de acteurs een verandering van het toneel voorstaan en toch tegelijker tijd op de oude voet voortgaan.... Wat moet er dan? Moet men die kleine 5 pet. van het Nederlandse volk, die men als klanten heeft gewonnen, op straat zetten tot men een andere en betere markt heeft? Moet men ophouden met spelen op de huidige manier, zolang nie mand een betere manier weet. Of wil de Tomaat alleen maar op zeer ouderwetse en overigens lichtvaardige manier de zaak „plat" krijgen? En moeten dan 400-500 van staatswege gesubsi dieerde spelers op gezag van twee dozijn buitenstaanders plotseling ophouden Met tegenprestatie te ge ven en alles verzaken wat men artistiek en sociaal in twintig jaar moeizaam had opgebouwd? Zonder gereedliggend alternatief? Überhaupt zonder alternatief? Want daarmee ontmaskert To maat zich in haar brief voor allen die het niet al eerder door hadden: Tomaat wenst geen alternatief. Zij stelt weliswaar begrip te heb ben voor het feit, dat het formule ren van nieuwe ideeën voor een nieuwe structuur tijd vergt (dus toch?!). Maar zij is van mening, dat de toneelkunstenaars zelf maar met voorstellen moeten ko men (heus, het staat er). Daarom is zij niet bereid enig alternatief op te stellen.... Ik laat het woord je „daarom" graag voor rekening van Tomaat, alsook haar conclu sie, dat zij dus wel door moet gaan de spelers het leven zuur te maken. Maar ik verwerp deze me thodiek, niet alleen a-Is negativis- tisch, maar de mens ep de demo cratie onwaardig. Een stel in de dramaturgie ge studeerden en aanhangers, buiten staanders van het toneel zowel als kunst of bestel, meent te mogen zeggen wij vinden dat de patiënt ziek is en dat hij als de donder zelf ma-ar een geneesmiddel moet bedenken. En als hij doorgaat met gewoon ziek te zijn, zullen we hem het leven onmogelijk .maken. En als hij niet donders snel een ge neesmiddel vindt, zullen we hem het leven n°g onmogelijker maken. Daartoe zullen we zijn bezoekers het bezoek verhinderen. zullen we gebruik maken van elk ons toe vallig dienstig machtsmiddel, zul len we kortom o-nze zin doordrij ven. Toen de Franse studenten de Sorbonne bezetten, vergaderden zij dag en nacht door om oplossingen, alternatieven, te bedenken. In het Maagdenhuis idem. Omdat men zich bewust was van de verant woordelijkheid die noopt, dat af breken tegelijk doet bouwen. De Tomaat echter meent geen verant woordelijkheid te dragen en uitslui tend negatief-dictaitoriaa-1 te kunnen optreden. Voor betere democra tie!!! C. NICOLAï (Van onze showredactie) HILVERSUM „Men verwacht niet anders. Vroeger werd ik al na gekeken en nageroepen. Iedereen kent me zo.... Die dikke jongen om wie je altijd kunt lachen...." En omdat die dikke jongen om meer dan een reden liever had dat de mensen om de dikke artiest lachten dan om die dikke jongen werd de Nederlandse showbizz, waarin jaarlijks zoveel nieuwelingen verdrinken, een nieuw talent rijker: dikke Jos, 20 jaar, zanger, discjockey, en vooral niet te vergeten Nederlands hoop in ern stige dagen dat is echt niet zo moeilijk. Je moet het alleen niet te ingewikkeld maken" Andere artiesten? „Voor iedereen die zijn best doet in het ariiestenvak heb ik respect. Maar als iemand denkt dat hij iets kan en hij kan niets dan is dat vre selijk naar. En die zijn er een hoop". Eisen? „Ik stel aan mezelf geen eisen. Je moet gewoon het publiek vermaken. Als je het goed doet merk je dat van zelf". Reacties? „Ik krijg wel veel reacties, leuke reacties. Bijvoorbeeld tekeningen van mensen die me nagetekend heb ben". Niet vervelend als om u gelachen wordt? (pauze) Hij immers moet straks het Neder landse publiek met zijn dijenkletsers eelt op de handen bezorgen. Hij wordt de Nederlandse Marty Feld- man, een begrepen uitgave van de hier vindt hij onbegrepen Jac ques Tati of van de hier vindt hij als komiek miskende Sammy Da- vis jr. Om het volk vertrouwd te maken met deze nieuwe figuur in de show bizz. die met de andere drie boven genoemde artiesten gemeen heeft dat hij zijn succes mede hoopt te bouwen op uiterlijke minpunten, tast hij vast de markt af in halfdonkere niet al tijd even best geoutilleerde zaaltjes voor bruiloften partijen en perso neelsverenigingen. Maar dit is pas het begin Want de mensen moeten nog veel van dikke Jos horen. Jawel. Phonogram heeft inmiddels zijn zangtalenten in de zwarte groeven vastgelegd Peter Koelewijn, maker van blitse hits als o.a. „Het hele za- kie loopt in z'n nakie" schreef spe ciaal „Oh, moeder waar is mijn nies poeder" en van Eli Asser kwam het briljante lied „Dikke Jos is al tijd de klos". Geen toppers tot nu toe maar dat mag de pret (en de carrière niet hinderen. Je moet het ook zo zien, zegt Wil lem Jan v. d. Wetering uit Amers foort, wie het wel en wee van dikke Jos zakelijk zeer ter harte gaat, Dik ke Jos is geen komische zanger, hij is een zingende komiek. Hoe het ook zij. Dikke Jos heeft er in ieder geval duidelijk genoeg van altijd de klos te zijn. Er mag best om hem gelachen worden, graag zelfs, maar dan omdat hij dat wil. En dus heeft hij zich ook buiten de krakende toneelplanken de rol van komiek aangemeten. Als er nu kin deren om hem lachen hoeft zijn moe der niet meer te zeggen „Kinderen zijn zo wreed". Nee, ze mogen. Je bent komiek of je bent het niet. Een interview, tijdens welke hij een portie saté eet, wordt een klucht onderbroken door niet in het draai boek vallende opmerkingen over voorbijgangers en voorbij gangsters. Willem Jan van de Wetering is zo vriendelijk te vertellen hoe het alle maal gekomen is. „Hij ging met een popgroep ergens naar het noorden. Ja, hij werkte wel eens als gitarist. Er was een slechte stemming in de zaal daar Jos kwam effe op het po dium en de zaal zat meteen te gie ren Toen was hij meteen gitarist af en ging hij werken als komiek. Nou ja, dan krijg je de mensen wel aan het lachen. Met zijn omvang, en daarbij zijn Amsterdams accent". En Jos zelf? Die zegt: „Ik vind het belangrijk wat de mensen denken. Die liedjes voor die plaat kwamen niet van mij, maar van Phonogram. Dat is niet erg. Het gaat er immers niet om wat ik fijn vind, maar wat anderen fijn vinden". Denkt u lang komiek te blijven"? „Ik hoop van wel. Het is gewoon fijn, ook voor mezelf. De humor is niet ver te zoeken. Kijk maar om je heen, naar de overkant". Het gaat om de vorm. „Ja, die vorm van humor moet je zoeken. In het begin neem je natuur lijk veel van anderen over. Marty Feldman. Tati, Sammy Davis. Wat zou ik het liefste willen brengen? Krentenbrood (bulderend gelach)...... Nou ja, iets in de stijl van Marty Feldman". Het publiek? „Je hebt bepaalde soorten publiek en daai moet je een bepaalde humor voor brengen. Dat is in Amsterdam anders dan op het platteland. Nee, „De mensen lopen altijd met zo'n porem. Dan mogen ze nou wel eens een keer gaan lachen". Het belangrijkste? „Leven en laten leven. Ik wil wel graag de top bereiken. Ik geloof dat iedereen dat wil. Nederland is klein. Dat is waar. Maar ik geloof dat als je hier iets brengt dat ze goed vin den ze dat overal goed vinden. Die ervaring heb ik tenminste met Duits land". Veel geld verdienen? „Janou ja veeeeel geld Plannen? „Een show. Nu treed ik alleen op op wisselende feestavonden. Maar het liefst zou ik straks met een ei gen show door het land gaan. Geen one man show, maar een show met mensen die net zulke waanzinnige dingen doen". De belangstelling neemt inmiddels toe. Er wordt gewerkt aan een nieu we elpee met sketches en liedjes. De KRO heeft plannen om een reportage te maken over zijn doen en laten en de BRT, die op 2 en 3 februari een uitzending verzorgt van een grote discjockey-show, zal hem het Belgi sche volk tonen als Neerlands laat ste welgeschapen showspruit. JOSé TOIRKENS Vroeger: lachen om dikke Jos; nu: lachen om de artiest dikke Jos. 6521 Als Salladins trawanten de vrijgelaten leeuwen zien naderen, staan ze een ogenblik verlamd van schrik. Dan, in een wilde paniek, vluchten zij schreeuwend de gang uit on de trap op1 Als de laatste leeuw om de hoek van de trap verdwenen is, trapt Aram met een laconieke voetbeweging de kooideur weer diert. „Ziezi, Salladin", zegt hij droogjes, „het temmen van leeuwen is toch je liefhebberij, is het niet Wel, ga dat troepje katten dan maar eens bij elkaar drijven, voor ze je manschap pen te pakken nemen Ik zal Niora verder wel alleen kunnen vinden De spottende grijns op Salladins gezicht heeft plaats gemaakt voor een uit drukking van verbazing en ontzag. „Verduiveld", gromt hij driftig, „ik. krijg je nog wel, vrind Dan snelt hij haastig de trap op en Aram blijft al leen in de gang achter 6621 Zodra Salladin uit het gezicht verdwenen is gaat Aram op speur tocht door de gangen van de kerker. „Niora 1 Niora1" echo't zijn stem door de stenen ruimte, maar het gegrom van roofdieren achter de verschil lende traliehekken is het enige antwoord. „Salladin heeft gelogen", gromt Aram driftig. „Er is hier geen levende ziel te bekennen Maar dan hoort hij vanuit een zijgang een benauwde, klagende stem. Haastig snelt Aram in de richting van het geluid, en daar ziet hij een kleine, dwergachtige ge stalte, die de handen in een smekend gebaar door het traliehek van een cel naar hem uitsteekt. Snel schuift Aram de grendels weg en de kleine ge vangene schuifelt, angstig omkijkend naar zij bevrijder, naar buiten. „Wie ben je, vriend vraagt de ridder met een vriendelijke glimlach, maar de dwerg begrijpt hem kennelijk niet en hult'zich in een angstig zwijgen. Dan klinkt achter Arams rug een klagend, snorrend geluid, en als hij zich om keert, ziet Aram in een der hokken een luipaard, dat zacht zwiepend met zijn staart, hem vragend aankijkt. „Maar maar dat is het luipaard van Niora roept Aram verbaasd uit. NOS-NOT 10.45 JOHN BULL 11.10 WAT SPEELT ZICH AF IN DE EEG? 11.35 MENSEN VAN DEZE TIJD 12.00 SLUITING 18.45 DE FABELTJESKRANT NOS (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 DE WERELD WAARIN WIJ LEVEN (kleur) Bezoek aan 's werelds grootste zon-observatorium in Kitt Peak Arizona, waar geleerden de zon bekijken en discussiëren over de toekomst van dit he mellichaam en hoe deze toe komst de aarde zal beïnvloeden. 19.31 „DE GETROUWDE VRIJGE ZEL" (kleur) 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 TROS - TOTO 20.40 DE DIEF VAN WASHINGTON (kleur) 21.30 AFC 75 JAAR 22.10 OP DE MAN AF. 22.25 JOURNAAL NOS TELEAC 22.30 BIJ LEVEN EN WELZIJN, les 2. NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA 19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 JOURNAAL VPRO 20.20 AI 20.30 JOSEF VON STERNBERG Fragmenten van films van Von Sternberg met in de hoofdrol Marlène Dietrich. 21.30 DUCK SOUP Film van de Marx Brothers. CVK - IKOR 22.20 „JE MOET ER GEWEEST ZIJN.... ALS KLEURLING." Situatie van de middengroep in Zuid-Afrika. 22.50 JOURNAAL NOS 14.05 - 15.50 Schooltelevisie. 18.25 Technisch en wetenschappelijk Engels. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Tienerklanken. 19.35 De Christelijke Volkspartij. 19.50 Keurig Frans. 19.52 Zoeklicht. 19.57 Mededelingen. 20.00 Nieuws. 20.25 Marcus Welby. 21.15 Horizon. 22.05 Première. 22.45 Nieuws. 22.50 - 23.30 Basketbal. 14.00 14.30 en 15.00 Schooltelevisie. 17.45 Nieuws. 17.50 Schooltelevisie. 18.15 L'écran magique. 18.30 Schooltelevisie. 18.55 Protestantse uitzending. 19.25 Plum - Plum. 19.30 Comment ne pas épouser un milliardaire. 20.00 Journaal 20.30 Deux sur la balansoire. 22.30 Le carrousel aux images. 23.15 Journaal. (ADVERTENTIE) Donderdag 22 januari HILVERSUM 1 402 M AVRO: 12.30 Modern platteland 12.35 Wekelijkse sportrevue 13.00 Nieuws 13.11 Radiojournaal 13.30 't Muzikantenuur: I. Solisten van het Belgisch Kamerorkest: klassieke mu ziek; 11. Instrumentaal ensemble: oude muziek. 14.30 't Is historisch: programma over geschiedenis 15.00 Palet: programma voor de zieken 16.00 Nieuws 16.03 Van vier tot vijf: radioprogramma in een Notedop 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.30 „O", een rondje radio. plm. 17.55 Mededelingen 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal 18.20 Uitzending van de Communistische Partij van Nederland 18.30 Stereo: Licht orkest 18.55 Voor de kleuters 19.00 Ama teurs musiceren: Harmonie orkest. 19.25 Gesproken brief. 19 30 Nieuws IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel, radiocatechese 19.50 Tweestemmig AVRO: 20.05 Ste reo: Residentie orkest en soliste: moderne en klassieke muziek 22.00 - Jekemmewat cabaretprogramma 22.30 N,euws 22.40 Mededelingen 22.42 Radiojournaal 22.55 Stereo: Metropoie orkest 23.20 Stereo: Pa rels der muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 m NCRV: 12.00 Los Vast: gevarieerd programma (12.26 Mededelingen t.b. v. land- er tuinbouw) 12.30 Nieuws, 12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show: licht muziekprogramma. 14.25 Stereo: Te nor en piano: klassieke liederen (opn.) 15.00 Gereformeerde middag- dienst N.O.S.: 15.30 Meer over min der: programma met meer informa tie over mensen en dingen die min der op de voorgrond treden. (16.00- 16.02 Nieuws) NCRV: 17.45 Sportac tiviteiten 18.00 Stero: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: radio-competitie voor koren en korpsen 18.30 Nieuws 18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Ver slag van het Hoogovenschaaktoernooi in Wijk aan Zee. NCRV: 19.03 Spek- trum: maatschappelijke vraagstuk ken nader belicht. 19.15 Stereo: Mu ziek van het Leger des Heils (gr.) 19.30 Klassieke gewijde muziek (opn) 20.00 Ferdinand Huyck (15), serie hoorspel 20.22 Stereo: Lichte gram- mofoonmuz. 20.30 Radio Actief: ge varieerd programma. (22.30-22.40 Nieuws) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM NOS: 12.00 Nieuws 12.03 Pop-Sliek KRO: 13.00 Nieuws 13.03 Actualitei ten 13.08 Piet Romer licht amuse mentsprogramma 14.00 Nieuws 14.03 Holster: pop- en countrymuziek (15.00 Nieuws) 16.00 Nieuws 16.03 lORRRrrr popmagazine 17.00 Nws 17.02 Actualiteiten 17.07-18.00 Draaij ijofdraaiik: verzoekplatenprogram. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws 12.03 Gevarieerde mu. ziek (12.40-12.48 Weerbericht, mede delingen en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buitenlands pers overzicht 13.00 Nieuws, weerbericht, beursberichten en dagklapper 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nieuws 14.03 School radio (15.00-15.03 Nieuws) 15.30 Ca- sinomuziek 16.00 Nieuws 16.03 Beurs berichten 16.09 Lichte muziek 16.15 Het huis bleek verlaten. Er hingen geen kleren aan de kapstok, in de eenvoudig gemeubileerde kleine huiskamer bespeurden we geen spoor van leven of huishouden. Hier geen koffiepot, geen krant, geen vaas met bloemen, geen papier Het was er akelig koud, de kachel had al dagen lang geen vuur geproefd en 't stof lag dik op de tafel. „Die vogel is gevlogen, baas", zei onze rechercheur. We doorzochten 't huis, doch het bleek uit stechts enke le kamers en een keuken te bestaan. Nergens troffen we persoonlijke ei gendommen aan. We betraden een plaatsje achter het huis en ontwaar den een achterbuurvrouw, die was goed binnenhaalde van haar lijnen op haar terrein. „Hebt u Marie Wester voort ook gezien, de laatste dagen" riep de inspecteur. „Marie? Nee, die heb een betere bedoening tegeswo- kionk het. „Wat hebt u niet ge- kaiken an de straot!" Quack in formeerde nader en kreeg het num mer plus de naam van Marie's „vriend", een zekere Willem van der Leede. Daar had ze al een tijdje om gang mee en sindsdien kwam ze maar zelden thuis. Afgelopen week had de buurvrouw haar helemaal 'niet gezien, ,,'t Is een s'oerie", riep ze ons na, ,,'t Is de vierde vent al sinds ze hier woont!" We reden naar het huis van „vriend" Willem van der Leede. Een betere straat, een gaaf huis met hel der gewassen gordijnen. Een jonge vrouw met een beetje verwarde haardos, een hoornen bril en stekeli ge ogen in een flets gezicht deed open. „Marie Westervoort?" vroeg m'n chef Het mens verbleekte zicht baar en deed een stap terug. De in specteur trad naar voren en posteer de zich in de deur, zodat ze die niet meer kon sluiten. „Recherche. Ik kom eens even met u praten naar aanleiding van die aanslag op uw op uw vader". „Ik ik heb het niet gedaan!" klonk het „Wêt hebt u niet ge daan?" Ze schrok en aarzelde, „Wat u daar zei een aanslag?" Ze nam ons één voor één op. Programma voor oudere luisteraars 17.0 Nieuws, weerbericht en mede delingen 17.15 Jazzkroniek 18.00 Nws. 18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Fra se les 18.33 Lichte muziek 18.35 Weg wijs wezen 18.30 Grammofoonmuziek Vrijdag 23 januari HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Lichte grammofoon muziek (8.00 Nieuws; 8.11 Radiojour naal; 8.30 De groenteman). NOS: 9.00 Internationaal spectrum: mo derne orkestmuziek en oude koorzang (9.35-9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen. populair verzoekplaten- programma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Stereo: Komt vrienden in het ronde: programma rondom het volks lied. 11.55 Beursberichten. HILVERSUM n 298 M KRO: 7 00 Nieuws. 7.11 Het leven de woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klassieke en semiklassieke muziek (gr (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade Moderne orkestmuziek (gr.) 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken 11.55 Mededelingen. HILVERSUM Hl 240 M EN FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show (10.00 Nieuws). NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show (ADVERTENTIES) donderdag 22 januari 20.15 uur. 13 solisten in een explosie van flamenco, met o.a. curro velez, dolores amaya, gaspar de utrera en rocio loreto. kaartverkoop: dinsdag 20 t/m donderdag 22 januari van 10-16 uur en 's avonds aan de zaal vanaf 19 uur. entree: f 7,50 het turfschip breda Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl kalf droge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met zont, peper, nootmuskaat en wat kirsch. gen. Binden mi ro.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7