„POP IS EIGENLIJK JAZZ" Old -timer Chris Barber „Echte jazz is creatieve kunst" kijk naar luister naar FIESTA GITANA DASILVA ARAM p Huidverzorging Voor gebak SMIDT'S ASSISTENTE OP CRIMINELE ZAKEN Banketbakkerij NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë Nederl BELGIë (Frans) DUITSLAND I: DUITSLAND II: Feuilleton „Twien" in nieuwe formule Woensdag 21 Januari 1970 DE VRIJE ZEEUW (ADVERTENTIES) is het adres Nieuwediepstraat 1 TERNEUZEN NOS/NOT 10.45 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE JE MEER 11.10 BEELDVERHAAL VAN DE KERK. De Ierse kerk. 11.35 WALTER AND CONNIE 12.00 SLUITING NCRV 11.00 KIJKKAST 17.35 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA CVK-IKOR-KRO/RKK 19.30 KENMERK NOS 20.00 JOURNAAL 20.20 POLITIEKE UITZENDING B.P. NOS 20.30 STICHTING SOCUTERA 20.35 THE WINSLOW BOY. Film van Anthony Asquith met voortreffelijk spel van Robert Donat. 22.30 PERSOONLIJK Figuren in de binnen- en buitenlandse actualiteit worden aan de tand gevoeld door ver tegenwoordigers van de Neder landse pers. 22.55 JOURNAAL NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL NCRV 19.04 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE Dit avontuurlijk verhaal van Johan Fabricius wordt verder verteld door Coen Flink. 19.14 TWIEN 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 SCHOONMOEDERS (kleur) Deze aflevering gaat onder de titel: „Roest op oude liefde". 20.45 ANDRèS SéGOVIA In dit filmportret speelt de Spaanse grootmeester Ségovia o.m. composities van Bach, Granados en Castelnuovo- Tedesco. 21.35 HIER EN NU 22.00 OVER WONDEREN GEPROKEN Spreker: ds. J. Langstraat 22.05 JOURNAAL NOS TELEAC 22.10 VAMOS A VER, les 2 10.30 SCHOOLTELEVISIE 17.30 JEVANJONG 19.30 ZANDMANNETJE 19.35 OPENBAAR KUNSTBEZIT 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 SHOW VOOR JONGEREN 21.00 PANORAMA 21.45 JE KUNT NIET AAN ALLES DENKEN 22.25 NIEUWS NIEUWS FEU VERT LES VOLANTS Uitzending, gewijd aan de Automobieltentoonstelling te Brussel. BéBé ANTOINE COMMENT NE PAS éPOUSER UN MILLIARD AIRE JOURNAAL AUJOURD'HUI KORTE FILMS JOURNAAL 17.25 17.30 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 22.00 22.40 20.00 JOURNAAL EN WEERBERICHT 20.15 WEICHSELKIRSCHEN UND LORBEER (kleur) Het jubileum van Polen tussen Oost en West. 21.00 GEHEIMEN VAN DE ZEE (7) (kleur) 21.50 JANIS JOPLIN (kleur) 22.35 JOURNAAL MET COMMEN TAAR EN WEERBERICHT 17.30 JOURNAAL EN WEERBERICHT 17.35 MOSAIK Voor de oudere generatie. Aansluitend: Voorbeelden van goede daden. 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WESTLICH VON SANTA Fé 19.10 JOHN KLINGS ABENTEUER Tv-film van Rolf Honold en C. M. Sharland. 19.45 HEUTE 20.15 ZDF-MAGAZIN 21.00 UNWICHTIGER TAG Hedendaags toneelstuk van Günter Ciechowski. 22.15 JOURNAAL EN WEERBERICHT 22.25 PRéSENCE (kleur) Woensdag 21 januari HILVERSUM I 402 M VARA: 12.25 Stereo: Metropole orkest. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Uit eigen huis: studio opnamen. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Jazzorkest. 14.30 Stereo: De tuinen van de tijd, hoorspel. 13.15 In de Toonzaal: modern muziekpro gramma voor de jeugd met commen taar. 16.00 Nieuws. 16.03 Sociëteit Zestig minuten voor boven de zestig. 17.02 NOS: Onder de groene linde: oude liedjes. VARA: 17.20 Stereo: Pianorecital: klassieke muziek. 17.30 Stereo: Mezzo-sopr. en piano: klas sieke liederen. 17.55 Mededelingen 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Pairtij. 18.30 Stereo Klink-klaar, zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover zicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal en instrumentaal ensemble met zang solist. 20.10 Nederlands cabaret op de plaat. 20.25 Plaats gevonden, ge varieerd programma. 21.15 Vragen- vuur: een bekende Nederlander be antwoordt vragen van jonge mensen. 21.35 Stereo: Melodieën Expres. 22.00 Letter-grepen: literair programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Con trasten een programma voor ken ners en liefhebbers: klassieke en mo derne muziek (opn.). 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM n 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar). NCRV: 14.15 Stereo: Moderne orkestmuziek (gr.). 15.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Ste reo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ieners. Overheidsvoorlichting: 17.30 Terzake: informatie in kort bestek. NCRV: 18.00 Strictly country style: country en western rubriek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten NOS: 19.00 Open baar Kunstbezit. Morele Herbewape ning: 19.10 Plan voor de jaren ze ventig. NOS: 19.20 Kerkgenootschap der Zevende Dag Adventisten, klank beeld. 19.35 Geen onderdaan maai burger, serie uitzendingen over de staatkundige vorming van de Neder lander 19.50 Programma voor blin den en slechtzienden. 20.00 Stereo Omroep Dubbelkwartet: oude liede ren. 20.15 Stereo: Concertgebouwor kest en solist: klassieke muziek (in de pauze: 21.1021.30 Fermate: een luchtig pauze-programma), 22.301 Nieuws. 22.40 Stereo: X, een sproot in het duister: lichte grammofoon muziek en reportages. 23.5524 01 Nieuws. HILVERSUM IH 240 M en F.M. NOS (12.00 Nieuws) AVRO: 13.00 Nieuws 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: licht platenprogramma (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws 15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00 Nieuws 16.03 Gimmick: licht platenprogramma 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal 17.05-18.00 Toppoppology: pop- en countrymuziek. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd* muziek. (12.40—12.48 Weerbericht medelingen, en SOS-berichten vooi de schippers), 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht dagklapper en beursberichten. 13.2' i Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.031 Schoolradio. 14.20 Lichte muziek. 14.30 Klankbeeld. 14.50 Koorzang. (15.00 Nieuws). 15.15 Voor de kin deren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Koorzang. 16.30 Duitse volksmuziek. 17.00 Nieuws, weerbe richt en mededelingen. 17.15 Jazz muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmu ziek voor de soldaten. 18.20 Leken- moraal en -filosofie. 18.50 Sportkro niek. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nieuws weerbericht en actualiteiten. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Operettemu ziek. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00-23.10 Nieuws). 23.40- 23.45 Nieuws. Donderdag 22 januari HILVERSUM 1 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte grammofoonmuziek (vervolg). 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek (vervolg). 8.00 Nieuws. 8.11 Radio journaal. 8.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek (vervolg). (8.30-8.33 De Groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.): populair verzoekprogr. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. 11.55 Beursberichten). HILVERSUM n 298 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven de woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klassieke en semi-klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn.). KRO: 1.00 Nieuws. 11.03 Voor de zie ken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM m 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen, voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef instrumentaal programma. 10.00 Nieuws. 10 03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). (ADVERTENTIE) donderdag 22 januari 20.15 uur. 13 solisten in een explosie van flamenco, met o.a. curro velez, dolores amaya, gaspar de utrera en rocio loreto. kaartverkoop: dinsdag 20 t/m donderdag 22 januari van 10-16 uur en 's avonds aan de zaal vanaf 19 uur. entree: f 7,50 het turfschip breda „Dat is een brutaal heer, hij duw de de eerste de beste verpleegster deze half-bewusteloze kerel in de armen, zei: „Asjeblieft, één patiënt," en smeerde hem, voor ze iets terug kon zeggen. Toen kon ze ook niet achter hem aan, natuurlijk." Ik lichtte J. A. F. Q. in en die nam de hoorn over. „Hallo, Brink, heb je de portier al gehoord naar die vent?" „En 't signale ment?" „O. de stadsbus, be doel je?" „En had onze pa tiënt verder geen papieren op zak?" „En geld?" „O, nou probeer dan eerst die buschauf feur op te duikelen, we moeten in elk geval weten met wie we te doen hebben." „Ja, saluut!" „Dus geen familielid", zej ik, maar een medeplichtige." De inspecteur keek me even ge amuseerd aan. „Vergeet niet, dat de daderes ook een familielid is!" „En bad de oude heer Westervoort nog een zoon?" „Dat weet ik niet, voor mijn part is het een neef of een achterneef. Kom mee, we zullen Marietje eens opzoeken en haar vertellen, dat ze een moord gepleegd heeft. Mis schien verspreekt ze zich dan." Quack lichtte zijn plaatsvervanger, de inspecteur van dienst voor die avond, in over de zaak en gaf enkele instructies voor de mensen, die kon den bellen Daarna stapten we met Kloosterboer, die toevallig net bin nen was, in een wagen en reden naar het opgegeven adres van Marie Wes tervoort. Maar met een kleine om weg. Ik von-i het prettig nu eens een in teressante zaak van nabij te kunnen volgen ei: met m'n zo gewaardeerde chef van a tot z het onderzoek te mo gen volgen. Ik had daar nooit veel gelegenheid voor gehad, omdat ik vrijwel altijd op bureau zat en tikken moest Nu nam de inspecteur, die ik zo bewonderde om zijn scherpe op merkingsgave en zijn snelle beslui ten, me mee op pad en leerde ik 't onderzoek eens van een andere zijde kennen Met een warm gevoel leunde ik tegen zijn brede schouder. In een smalle straat met armelijke huizen vonden we het opgegeven nummer. De voordeur zag er verve loos uit, achter de vuile ruiten hingen gordijnen met gele weervlekken een rafels, een naambordje ontbrak. Kloosterboer rukte aan de bel en probeerde gelijk de deur te openen, maar dat lukte niet. Ten tweede ma le werd er gescheld. „Openmaken-" beval Quack. Er bevond zich hier geen ruitje in de deur, dat kon wor den ingeslagen, maar Kloosterboer beschikte behalve over lopers ook over een steviger instrument Hij for ceerde het sk)t en we traden binnen. (Van onze showredactie) BREDA ,,We zitten niet al leen om te spelen wat het puhliek wil, maar wat wij denken dat een goed concert is. En we hopen dat over te hrengen op de manier die het publiek apprecieert. Nee, ik geloof niet dat je dat com mercieel kunt noemen. Je zou het kunnen vergelijken met een pak je; De verpakking is op het pu bliek afgestemd, maar de inhoud bepaal je toch zelf". Chris Barber in Breda. Hij heeft speciaal voor het Nemerlaer Jazz festival in „Het Turfschip" zijn Eu ropese tournee een dag vervroegd. Zo mooi als het er voor de organisa tors op papier had uitgezien was het allemaal echter niet. Vanwege de mist kon het vliegtuig met de bandleden niet landen. Chris Barber zelf. die een vlieg tuig eerder had genomen, arriveer de pas tegen de avond in Breda, waarna er hals over kop allerlei regelingen getroffen moesten wor den. Die resulteerden in een uniek concert van old-timer Barbeir met het moderne trio Louis van Dijk en een optreden van Barber met de (dixie land) Storyville jazzband. Inmiddels was de Barber-band die avond toch weer in een vliegtuig ge stapt, om zich alsnog naar Breda te begeven. Na enkele zenuwachtige uren, waarbij een ongeruste Chris Barber (ook tijdens het interview) bij het minste autogeronk naar het raam stoof, bleek dat zijn band het deze keer wel gehaald had. Rond kwart voor twee stonden de musici op het Turfschip-podium om de vele honderden, die het de moeite waard hadden gevonden te wachten, alsnog op een kort concert te trak teren. Dat gebeurde onder leiding van een enthousiaste Barber, die op dat moment helemaal geen last meer scheen te hebben van vermoeienissen en spanning. Op zijn bekende succes nummers When the saints go mar ching in en The sunny side of the street volgden ovationeel applaus. Ten onrechte wordt Barber door het grote publiek vaak vereenzelvigd met het wereldbekende „Petite fleur". Dat hij echter muzikaal veel meer in petto heeft blijkt in zo'n concert. Wie trouwens dacht, dat de old time jazz niet meer in trek was vergist zich ook. Zie het respectabel aantal kilometers, dat Barber en zijn band op tournee per jaar per auto afleg gen: rond 80.000 kilometer! De Europese tournee, die hij momen teel maakt (de dag na het nachtcon cert in Breda moest hij in Nancy weer op de planken staan) eindigt op 7 februari in Osnabruck. En daarna? „Dan gaan we terug naar Enge land voor optredens van 11 februari tot 2 maart. Vervolgens beginnen we 5 maart aan een nieuwe Europese tournee Frankrijk, Duitsland. Zwit serland, Duitsland, Scandinavië en weer naar Engeland. Tot nu toe vind ik dat reizen niet zo vervelend, maar dat kan veranderen". Het optreden met Louis van Dijk? „Een grote verandering. Ik speel niet vaak moderne jazz. Niet omdat die zo verschillend is. Dat is hij eigen lijk niet. Het is hetzelfde principe. Maar ik ben gewend te spelen met 'een ritme-groep achter me. Dat be tekent. dat er zelfs als je modern speelt toch een solide ritme is. Je hoort het basritme. In de moderne jazz moet je het basisritme in je hoofd hebben en hoor je alleen de impro visaties". Vee! veranderd? „Mijn band bestaat nu vijftien jaar. We zijn natuurlijk niet het zelfde gebleven. We spelen alles wat we gewend waren te spelen ge combineerd met de moderne ontwik kelingen. We houden ervan ver schillende dingen te doen. Het is wel leuk om hele oude nummers te spelen uit onze beginperiode, maar niet een hele avond; dus doen we dat niet." Voorkeur voor omgeving? „In Engeland spelen we het meest in jazzclubs. Nou ja, in ver houding tot de andere gelegenhe den. Want eigenlijk heeft nog niet de helft van onze optredens plaats in jazzclubs. Buiten Engeland ge ven we meer concerten. De meeste muzikanten doen dat liever." Wat is voor u belangrijk? „Te kunnen spelen hoe ik me voel Chris Barber tijdens zijn optre den met Louis van Dijk in Breda. en niet hoe iemand anders zich voelt." Het publiek? „Je hebt verschillende publieken. Het meest moeilijke publiek vind je in de hoofdsteden. Dat is blasé. Het denkt dat het al alles gezien heeft. Parijs is het meest blasé Maar er is zelfs een weg om dat publiek te benaderen." Dansend publiek? „Ik hou niet zo erg van dansende mensen tijdens ons optreden. Ik pre fereer mensen die luisteren. Laat ze op platen dansen en naar de band luisteren. Dansende mensen belem meren je te spelen op een vrije ma nier." Toekomst voor oude jazz? „Ja. Er is voor alles toekomst, mits het authentiek is. Ik zie geen toekomst in het spelen van muziek zoals... (zoekt naar naam)hoe heet die schilder van jullie ook al weer, die die Van Goghs kopieerde ja. Van Meegeren... De mensen die dat doen zijn zelf geen creatieve artiesten. En echte jazz is creatieve kunst. Je moet leren van de grote old time muzikanten, maar je moet de muziek spelen van nu. Wij brengen ook wel eens een museumstuk. Dat is leuk. Het is best een fijn gevoel iets uit het verleden te brengen dat je mooi vindt. Maar het is geen cre atieve kunst." Een ander beroep? „Nee. Ik heb wel zakelijke in teresse. Ik heb een eigen popclub in Londen, de „Marquee", waar de be roemdste artiesten optreden, een eigen platenstudio, impressariaat voor verschillende bands en groepen, o.a. voor The Nice, de beste groep van Europa. Ik kan me dus zakelijk met al deze dingen bezighouden. Maar de meeste tijd besteed ik toch aan de band en aan de muziek." Genoeg jonge jazzmusici? „In Engeland zeker. Maar de meeste echte, enthousiaste, creatie ve musici komen uit de kringen van de popmuzikanten. Nee, dat is echt niet zo gek. Het is dezelfde muziek. Nu begint men zich te realiseren dat pop eigenlijk jazz is. Neem The Soft Machine. Die groep speelt jazz. Het geluid is het geluid van popmuziek, maar jazz is de maniér waarop het gespeeld wordt. De manier. Als je iemand een instrument hoort bespelen en je hoort drie noten dan kun je al zeggen: dat is jazz." En Hair? „Die musical? Als musical is Hair erg aardig al kun je de helft niet verstaan. Maar ze zijn te laat. Ie dereen heeft de boodschap al ont vangen. Iedereen die overtuigd kon worden is inmiddels al wel over tuigd. en de anderen zün niet meer te overtuigen." JOSé TOIRKENS. zacht- zuiver- gezond PUROLenPU RO L- poeder (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Direct na „De scheepsjongens van Bontekoe" zendt de NCRV vandaag om 19.14 uur weer een aflevering uit van het magazine „Twien", dat dit seizoen volgens een geheel andere formule wordt samen gesteld. 6321 Met een snelle greep trekt Aram het zwaard van Sailadin uit de schede laat zijn lans zakken en zet de ander de punt van het zwaard op de borst. N „Waar is Niora?" snauwt hij, „spreek op, ik heb niet veel geduld!!" „Wat negermeisje?" grijnst Salladin, „waag je daar je huid voor, vreemdeling?" „Geen smoesjesbijt Aram terug, „waar is zij En dreigend duwt hij Salladin met het zwaard een stap terug „Goed, ik breng je bij haar" gromt de vorst van Suprani met een schouder ophaal. Hij draait zich om en loopt naar de deur. Aram volgt hem op de voet. „En geen listigheden, vrind", zegt hij dreigend, „als een van je trawanten me te na komt, zul je de scherpte van dit zwaard voelen 1" Zwijgend loopt het tweetal door het stille paleis. In de verte klinkt flauw het feestrumoer in de grote zaal, maar in de verlaten gangen is geen mens te bespeuren. Althans, dat denkt Aram, maar achter een der pilaren duikt een gestalte haastig weg en staart het tweetal verwonderd n. 6421 Salladin gang „Hier zitten loopt zwijgend een trap af, die uitkoimt in 'n lange smalle i mijn gevangenen", zegt hij dan, „mensen en dieren, 't is 'n liefhebberij van mij, zowel mensen als dieren te temmen." Bü een massief traliehek blijft hij stilstaan en wijst met een spottende grijns naar binnen. „Wou je deze gevangenen misschien ook nog bevrijden, edele ridder", grin nikt hij. Uit het duister van de cel ziet Aram de reusachtige gestalte van een leeuw opduiken, die dof grommend met de kop tegen het traliehek beukt Op dat ogenblik hoort Aram achter zich een gerucht en als hij haastig om kijkt, ziet hij aan het einde van de gang een troepje gewapende mannnen op duiken. Bliksemsnel overziet Aram de situatie en een gewaagd plan komt bij hem op. Het hek van de leeuwekooi is bijna even breed als de gang Inder daad, makker, deze gevangenen worden ook bevrijd", zegt hij grimmig. Snel duwt hij de verbaasde Salladin verder de gang in, rukt de zware grendels te rug en werpt het hek wijd openEn terwijl Aram, veilig achter het hek, dat de gang geheel afsluit, de verbijsterde Salladin het zwaard op de borst plant, stormt een troepje leeuwen brullend en grommend de cel uit, in de richting van hun achtervolgers De tijd van de fonkelieuwe toppers is voorbij, zegt producer Toon Gis pen. „De kijkers van twee, drie jaar geleden zijn ouder geworden en heb' ben een meer genuaneerde smaak ge kregen. En wij zijn met die smaak meegegroeid, „Twien"-van-nu is een volwassen programma. We mikken dan ook op jongeren van om en nabij de twintig en bij die categorie hoef je niet meer aan te komen met poes pas en show". In de eerste aflevering van 1970 hoort en ziet men onder meer het optreden van Savoy Brown's Bines Band, The Gun en Colosseum „Twien" wordt gepresenteerd door Thijs van Leer.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1970 | | pagina 7