KWALITEIT NIET ALTIJD EVEN GOED
Platen vol met kleinkunst
klik naar
luister naar
ARAM
i
ASSISTENTE OP CRIMINELE ZAKEN
NEDERLAND I
NEDERLAND II:
BELGIë (NederIJ
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II
tf\MASHANDEH,WJWE WANDEN,
San
balm,hm,derèrne 1
Droefenis
Tour de Frans
Winkeltje
Feuilleton
woarwriap M-frmww' WO
DE VRIJE ZEEUW
NOS/NOT
11.10 BEELDVERHAAL VAN DE
KERK
11.35 WALTER AND CONNIE
13.00 SLUITING
KRO
17.00 WEET JE VEEL?
Deze vraag wordt gesteld aan
de prinses Christina school te
Maassluis en aan de prof. van
Leeuwenschool te Den Helder.
17.25 KIJK ZELF MAAR
Knutselen door kinderen.
17.50 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
CVK-IKOR-KRO/RKK
19.31 KENMERK
Over kerk en samenleving
NOS
19.45 VOETBAL (kleur)
Reportage vanuit 't Wembley
Stadion te Londen van de wed
strijd Engeland-Nederland
30.30 POLITIEKE UITZENDING
D '66
NOS
20.40 VOETBAL (kleur)
Tweede helft van de voetbal
wedstrijd Engeland-Nederland
te Londen.
21.30 TOONBEELD
Concert van het Radio Phil-
harmonisch Orkest o.l.v. Jean
Fournet met werken van C.
Debussy („La Mer") en M.
Ravel („La Valse").
22.10 UITZENDING STICHTING
SOCUTERA
Film van de stichting Neder
landse vrijwilligers.
22.30 JOURNAAL
22.35 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
KRO
19.04 MIK
In 't ijsstadion te Groningen
treden o.a. op Gait Jan Kruut-
moes, Lubbert van Gortel, Dri-
ka en de Boertjes van Buuten.
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 STAGECOACH
Een klassieke Western van
John Ford.
21.54 ZELF DOEN
In deze 16de aflevering: Win-
tersnoei van heesters, het be
vestigen van electrische acces
soires aan de auto, sier „glas"
van polystireen, en nieuw
wandbekledingsmateriaal.
22.35 JOURNAAL NOS
TELEAC
23.40 CURSUS SPAANS VOOR BE
GINNERS
23.10 SLUITING
16.30 SCHOOLTELEVISIE
17.30 JEVANJONG
19.15 ZANDMANNETJE
19.20 AUTORAMA
19.45 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 DE DORIS DAY-SHOW
„Het vriendinnetje"
20.50 PANORAMA
31.30 NIEMANDSLAND
32.15 GASTPROGRAMMA
Het vrije woord
22.45 JOURNAAL
14.00-15.15 SCHOOLTELEVISIE
17.25 NIEUWS
17.30 FEU WERT
Spelprogramma
18.55 Rayons X
19.25 LES POUCETOFS
19.30 COMMENT NE PAS ePOU-
SER UN MILVJARDAIRE
20.00 JOURNAAL
20.30 AUJOURD'HUI
Aansluitend: Journaal
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
20.15 GOEDE CIJFERS VOOR
iWANOWITSCH (1)
Het onderwijssysteem in de
Sovjet-Unie.
21.00 DAS EIGENHEIM
Een Engelse film onder regie
van Jay Lewis.
21.45 DE TOESTAND VAN HET
LAND
Beelden uit de debatten in de
Bondsdag.
23.00 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR EN WEERBERICHT
17.30 JOURNAAL E WEERBE-
RICHT
17.35 MOSAIK
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WESTLnCH VON SANTA Fê
Aflevering „De nieuwe bank"
19.10 JOHN KLING S ABENTEUER
Tv-film van Rolf Honold en C.
M. Sharland.
19.45 HEUTE
Nieuws, actualiteiten en weer
bericht.
20.15 ZDF-MAGAZIN
Informatie en meningen. Ge
volgd door kort nieuws.
21.00 ALLE HATTEN SICH ABGE-
WANDT
Tv-film van Hans-Jürgen Bo-
bermin, naar de vertelling van
Marek Hlasko.
22.40 JOURNAAL EN WEERBE-
RI1CHT
22.50 THEATER IM GESPRaCH
(ADVERTENTIE)
Als zsjfs het beste afwasmiddel uw handen niet meer
voldoende beschermt, dan moet u eens San Balm handcrême proberen.
Laten we u niet gaan vermoeien met de samenstelling,
u een zorg, als 't maar helpt En d&t doet 't!
U hebt al een tube voor f1,70 bij uw drogist of apotheker.
maakt uw handen
weer gaat en zacht.
Woensdag 14 januari
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 12.00 Stereo: Klassieke or
kestmuziek (gr.) 12.10 Stereo: Me-
tropole Orkest en solisten: lichte
muz. 12.54 Voor het platteland 13.00
Nws. 13.11 Act. 13.25 Licht orgel
spel (opn.) 13.45 Gesproken portret
(gr.) 15.15 In de Toonzaal: muziek
programma voor de jeugd met com
mentaar 16.00 Nws. 16.03 Stereo:
Nederlandse chansons. 16.20 Tsjechi
sche muziek vandaag, muz. lez. 16.50
Stereo: Radio Kamerorkest: klassi-
ke muz. 17.10 Stereo: Sopraan en
piano: klassieke en moderne liede
ren (opn.) 17.55 Med. 18.00 Nws
18.11 Act. 18.20 Uitzending van D '66
18.30 Stereo klink-klaar-zonder non
sens 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht 19.45 Stereo: Tango
Rumba Orkest en zamgsolisten 20.10
Stereo: Promenade Orkest en zang-
solisten: operetteconcert 21.05 Ge
sprek: uitkomst van vraag en ant
woord 21.25 Licht trio (opn.) 21.45
Nou, en cabaretprogramma 22.10
Country en Western muziek 22.30
Nws. 22.38 Med. 22.43 Act. 22.55 Ste
reo: Moderne kamermuz. (ojJn.) 23.20
Radio Jazz Magazine 23.55 - 24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gev. progr. (12.22 Wjj van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00-
13.05 Raden maar NCRV: 14.15
Stereo: klassieke orkestmuziek (gr.).
15.00 In 't Zilver: programma voor
ouder luisteraars. 16.00 Nieuws 16.03
Stereo: Voor de jeugd 17.00 Stereo
Twien-Propradio voor t(w)ieners:
licht platenprogr. 17.50 Overheids
voorlichting: O 4 W. - Actuele on
derwijsproblemen - 2. Vraaggesprek
van Henk van Stipriaan niet de in
specteur-generaal van het onderwijs,
dr. A. de Jong 18.00 Strictly Country
Style: country and western muziek
18.30 Nws. 18.41 Act. N.O.S.: 19.00
Verslag Hoogovenschaaktoernooi in
Wijk aan Zee 19 03 De betekenis van
het vegetarisme bij de bestrijding
van 't wereldvoedseltekort, discussie
19.28 Stereo- Lichte grammofoon
muziek 19.40 Engelanc Nederland
rechtstreeks verslag 2135 Stereo
Lichte grammofoonmuz. 22.05 Geen
onderdaan maar burger, uitzending
over de staatkundige vorming van de
Nederlander 22.20 Programma voor
blinden en slechtzienden 22.30 Nws
22.40 Stereo: X. 'r> sprong in 't duis
ter 23.55-24.00 Nws.
HHLVERSUM IH 240 M EN FM
AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojour
naal 13.06 Zet 'm op: vrolijk platen-
programma (14.00 Nws.) 15.00 Nws.
15.30 Arbeidsvitaminen: populair ver-
zoekplatenprogr. 16.00 Nws. 16.03
Gimmick: licht platenpr. 17.00 Nws.
17.02 Radiojounnaal 17.05-18.00 Top-
poppology. licht platenprogramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40-
12.48 Weerber., med., SOS-berlchten
voor de schippers) 12.55 Buitenlands
persoverzicht 13.00 Nws., weerber.,
dagklapper en beursber. 13.20 Tafel-
muziek 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio
14.20 Zo piepen de jongen 14.30 Voor
de jeugd 14.50 Koorzang (15.00 Nws.)
15.15 Voor de kinderen 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten 16.09 Moderne
muz. 16.30 Spaanse volksmuz. 17.00
Nws. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03
Popmuz. 18.20 Lekenmoraal en -filo
sofie 18.50 Sportkroniek 18.58 Taai-
wenken 19.00 Nws.. weerber. en act.
19.40 Lichte muz. 19.45 Adviezen
20.00 Operette-fragmenten 22.00 Nws.
berichten en De Zeven Kunsten 22.20
Gev. muz. (23.00 Nws.) 23.40 - 23.45
Nws.
Donderdag 15 januari
HILVERSUM 1 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.-
muziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal 8.20 Stereo: Lichte gr.-muziek
(8.30 8.33 De Groenteman) 8.50
Morgenwijding 9.00 Stereo: Klankju
welen (gr.) 9.35 Waterstanden 9.40
Schoolradio 10.00 Voor de kleuters
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-
11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: pro
gramma voor de vrouw (11.55 Beurs
berichten
HILVERSUM n 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke en semi-klassieke muz. (gr.)
(7.30 Nws.; 7.32 Act 7.50 Overwe
ging; 8.00-8.10 Nws.) 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw) N.O.S.:
10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogi
sche rubriek 10.20 Stereo: Muziek
uit de Berok KRO: 11.00 Nws. 11.03
"oor de zieken 11.55 Med.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV' 9.00 Nws. 99.02 Terug van
veggeweest; muz. van toen voor luis
teraars van nu 9.30 Zzzoef instru
mentaal progr 10.00 Nws. 10.03 Mu
ziek bij de koffie (11.00 Nws.).
(t« onae showredactie)
AMSTERDAM Het lijkt erop dat het cabaret een steeds breder
publiek gaat trekken. Mede onder invloed van televisie- en radio
shows rond bekende Nederlandse cabaretiers en succesvolle televisie
series als „Rust noch duur" en ,,'t Schaap met vijf poten", waarin
gerenommeerde cabaretiers de hoofdrollen vervullen. Ook op de
platenmarkt komen steeds meer cabaretuitgaven of uitgaven die de
kleinkunst raken (luisterliedjes). Niet allemaal van even goed ge
halte zoals blijkt uit onderstaande besprekingen van de laatste gram
mofoonplaten van Frans Halsema, Jan de Beer, Rosita Bloom, Seth
Geaikema, Dimitri van Toren en Ansje van Brandenburg.
iE4iii blauwtjes zijn niet van de lucht,
maar ook het gezag, de kerk e.d.
krijgen tikjes om de oren. Jan de
Beer voert als onder titel van deze
plaat „Tot mijn grote droefenis"
Het is niet zo, dat wij tpt onze gro
te droefenis deze plaat aankondigen.
Het is wel een eerlijke, maar tevens
middelmatige poging, die welwillen
de aandacht verdient.
Jan de Beer: Tot mijn grote droe
fenis (Negram-Delta DL 546).
Ongetwijfeld heeft Seth Gaaikema
met de oudejaars t.v.-uitzending al
thans een aantal mensen geboeid.
„En ik, zei Seth" is een cabaret
van Gaaikema, dat ook al door tal
rijken gezien en gehoord is. Voor al
len die het nog eens willen horen
is er een elpee uitgekomen, waarop
een tiental nummers zijn uitge
bracht. Natuurlijk „Wat een spre
ker is die man" („De" carnavals-
schlager van dit jaar?) en de „Da
me van Suriname". Het Vaticaan-
fabeltje en Twijfelen (met Louis van
Dijk op het orgel en het t.v.-beeld
van ds. Buskes misschien in je
hoofd) tekenen de dominees-zoon
(nummers, die geïnspireerd zijn
door zijn „verleden" zijn meestal
het sterkst). Ouwe Jo. de ouwe
«hipper, Motje Marsje, Van 't een
komt 't ander e.d. allemaal liedjes
die de nodige bekendheid kregen.
„En iedereen deed mee", schrijft
Gaaikema op de hoes, „de Amster
damse politiekapel, Henk van Dijk,
Louis van Dijk, Tony Eyk etc. etc.
Een plezierig feest van een begaafd
cabaretier.
Seth Gaaikema: En ik, zei Seth
(Philips 861 819 LCY).
Een nieuwe ster aan de cabaret-
hemel is Jam de Beer. Af en toe
een kleine flonkering; een flauw
schijnsel en soms te duister om nog
te onderscheiden. Op de hoes ziet hij
eruit zoaLs hij zingt. Op de plaat
zingt hij zoals hij er graag uit zou
zien. Verder schrijft hij op deze hoes
dat we deze plaat moeten bezien als
een „Ode aan het Gevoel in de mens
want velen gedragen zich als een
deurknop- of tafelpoot. Nog een
andere mededeling: „Ik rammel
graag met woorden en de taal die
mijn moeder mij leerde kennen leent
zich uitstekend voor rommelen". In
derdaad, er zijn heel wat „sinter
klaasversjes" bij. Denk nu niet, dat
het allemaal even beroerd is. wat
hij brengt. Er zijn een paar aller
aardigste uitschieters bij, zoals de
„Bla Bla Blues" en „Ik ga naar de
eeuwigheid". Maar „De ballade van
mijn tweede ik" en „Ze heette Su
zanne" om er een tweetal te noe
men zijn zangtechnisch en tek
stueel beneden de maat. De Liebes-
kummer en puberale vrouwtjes -
We hebben nooit goed begrepen
hoe Rosita Bloom de A Star is Born-
wedstrijd heeft kunnen winnen en nog
minder hoe haar populariteit zo snel
heeft kunnen stijgen. T.v._ en platen-
producers zien blijkbaar wel wat in
haar. Op een zojuist verschenen
elpee zingt zij 13 liedjes in de
Nederlandse taal en het moet ge
zegd worden: het valt niet tegen.
Een mooi liedje is „Witte" van Len-
naert Nijgh en Ruud Bos. Merk
waardig is. dat Rosita hier en
ook bij het zingen van een paar lied
jes van Ben Rowold op Jasperina
de Jong lijkt. Dat is niet bepaald het
geval als je haar „live" hoort zin
gen. Er staat geen enkel „Ik hou
vam jou"-liedje op deze l.p., de tek
sten zijn aardig. Een aantal is ver
taald, zoals „Cuando sali de Cuba",
dat een beetje ridicuul „Ga met mij
mee naar Zandvoort" is geworden.
Voor de rest: een plaat om niet te
vaak te draaien.
Roosje zag een knaapje staan.
(Decca 800 002 NY).
De Figaro: Ca e'est formidable.
l'Osservatore Romano: Steengoed.
The Times: Lett ail British singers
start some rethinking before they
try again Dat zegt „de pers" ach
ter op de hoes van Tour de Frans
van Frans Halsema. Het is natuur
lijk kolder, maar als je de plaat be
luistert zou jè er bijna in geloven.
De andere uitspraak, die aan de
„Grote Drie" (van het cabaret-„we-
zen") wordt toegeschreven: „Wij over
wegen alsnog een ander vak te kie
zen" is ook wel grappig, als we er
bij bedenken dat Halsema er zo niet
geweest zou zijn zonder die Grote
Drie. Hij heeft daar duidelijk te veel
van geleerd. Toch is hjj een echte
V'
Rosita Bloom: de stem van Jasperina de Jong
Halsema geworden, die „de" stijlen
uit de cabaretwereld met vijf ster
zen") wordt toegeschreven: „Wij over-
ren behoorlijk beheerst.
Een doldwaze toer met veel stem
mingen. geestige teksten, rake per
siflages en heerlijke muzikale bege
leidingen. Die doffe hitte zondag
middag in Buitenveldert staat tegen
over Showtime in Holland, waarin
de „grot£ produkties" van de laatste
jaren in eigen stijl de rekening krij
gen aangeboden. Zeg Jules (ik zou
wel eens willen weten) is een gees
tig antwoord aan de Corte op zijn
vragen, waarop Jules inmiddels al
weer geantwoord heeft. Speenhof
wordt met sop overgoten in Brief
van een zoon en Twee aardige men-
De toer start en sluit met in persi
flerende Brel-stijl gezongen Ik ben
nou nog springlevend en M-N Vlaan-
derenland. De Gezet van Brugge
zegt ervan op de hoes: „De geken-
de komiek Frans Halsema komt van (jCl33tStr6K
'n schijf uit te geven die om zo meer
formidabel is, wijl hij in Mijn Vlaan-
derenland de francophone middens
de handschoen in het gelaat werpt".
Ja een formidabele plaat.
Tour dt Frans - Frans Halsema.
(Philips 849.004 PY).
had in de samenstelling van Caba
retaria. een verzameling meer of
minder bekende liedjes gezongen
door Nederlandse cabaretkunste
naars ot gewoon maar liedjeszan
gers. Want men kan zich afvragen
of deze plaat nu wel zo specifiek ca
baretsongs brengt. Bij het aanho
ren van De Dievenwagen door Wil
ly Alberti, Aldonza van Carry Tef-
sen, Mens durf te leven door Her
man Tholen heeft men het gevoel
meer te luisteren naar een smart
lap, het zogeheten levenslied dan
naar uitgesproken cabaret. Wanneer
men daarop is voorbereid is de plaat
alleszins het beluisteren waard. Ove
rigens merkwaardig: een van de bes
te liedjes is „Mens durf te leven"
van ene Dirk Witte, u weet wel, zo'n
oude uit de tijdse levensliedkunste
naar.
(Philips Stereo ->61 311 LCY - Ca
baretaria)
Niemand zal de deskundigheid
van Wim lbo in twijfel trekken als
het gaat om cabaret. Het is dan ook
bepaald niet verwonderlijk, dat lbo
een stevig zegje te zeggen heeft ge-
„De gelaatstrek van een Bed" is de
titel van de nieuwe (derde) elpee
van de Bredase luisterliedjeszanger
Dimitri van Toren. Voor hen die zijn
muzikale ontwikkeling gevolgd heb
ben een verrassende plaat, omdat
Dimitri van Toren tot een beter
evenwicht is gekomen tussen teksten
en muziek. De teksten zijn wat vol-
wassener aan het worden, neigen
soms duidelijk meer naar de kant
vam poëzie. Soms zijn echter ze ook
Dimitri van Toren: betere teksten
wat minder aardig zoals „in Bewe
ging" een pleidooi voor de vrijheid.
Een vrolijk, opwekkend liedje, in het
algemeen ook zeer goed van tekst,
is „Overgang" (Mijn liefste zij is
zestien). In het lied „Bekentenis"
klaagt de Bredase zanger en lied
jesschrijver erover boven de grote
rivieren geen gehoor te vinden. Wel
in het zuiden: „Want velem van mijn
vrienden, die leven van dit lied. ko
zen het land van Vlaanderen, want
hier hoort men ons niet". Eigenlijk
een trieste constatering.
Van één liedje is de tekst niet
van de zanger zelf. „Misverstand"
is een gedicht van Leo Vróman. Zin
gen is niet Dimitri's sterkste kant,
maar op deze elpee krijgt zijn steni
een goede ondersteuning van een
zeer ritmische begeleiding van zui
delijke musici, Mary Hehuat uit Bre
da (slagwerk), Cees de Jonge uit
Goes (gitaar, citar en autoharp) en
Ben Ludeman uit Breda (fluit). De
teksten zijn integraal op de binnen
ste beschermhoes afgedrukt. Wel
jammer dat hierin wat taalfouten
voorkomen. Die doen aan de goede
indruk die „De gelaatstrek van een
lied" acherlaat, toch weer een beet
je afbreuk.
Dimitri Van Toren „De gelaats
trek van- een lied" (Bovema Impe
rial 5 C054. 24096).
Ansje van Brandenburg hoort als
cabaretière tot Nederlands gerenom
meerde artiesten. Maar niet ieder
een, die liefhebber is van cabaret
zal ook houden van de liedjes die
zij in haar „Winkeltje" in de Rot
terdamse Doelen brengt Mede door
de nogal rauwe manier waarop zij
veel teksten voordraagt Soms ook
wel enigszins misplaatst naar onze
mening. Aan de andere kant is het
echter knap dat zij van zeer simpe
le liedjes als „De ballade van de
gele schoenen" nog zoveel kan ma
ken.
Ansje van Brandenburg zingt op
haar laatste elpee liedjes van o.m
Tony van Verre, Jaap Molenaar
Pieter Goemans, Jelle de Vries.
Steye van Brandenburg en Alexan
der Pola Liedjes die veel menselijke
stemmingen beslaan. Degenen die
steeds met plezier naar baar t.v.-
winkeltje hebben gekeken zullen aan
deze plaat ook vast veel plezier be
leven.
Ans van Brandenburg: „Een
avondje in 't Winkeltje (Philips 861-
813 LCY).
„U kunt het toch proberen? Mis
schien viel hij toevallig wel op.
Door z'n bagage of doordat ie erg
vroeg was. Die inbraak moet om 3
uur gepleegd zijn, misschien nam
hij de eerste trein en stond hij al
te wachten tot het eerste loket open
ging".
M'n 'chef gebruikte een krachtterm
en greep de hoorn van het telefoon
toestel.
„Door de telefoon zullen ze dat
portretje niet kunnen zien, baas."
Quack wierp gelijk het ding neer
en greep me bij een schouder. „En
nota geloof je zeker, dat ik oud en
aftands begin te worden en dat jij
met een maand ervaring hier op
het hoofdbureau precies weet hoe je
zo'n zaakje aan moet pakken, is 't
niet?" De blos was weer terugge
komen op z'n gezicht en z'n ogen
twinkelden.
„Ik hoopte u van dienst te kun
nen zijn, inspecteur", zei ik beschei
den. Doch inwendig hoopte ik, dat
hij, me nog wat steviger zou beet
pakken. Ik mocht hem wel. Hij leek
me, ondanks z'n jonge jaren, een
kranige kerel met gezond verstand
en zo iemand als hij zou het bij de
recherche beslist ver kunnen bren
gen.
„Nu ga je voor straf mee naar
het station en dan zul je zien, dat
het zo eenvoudig niet is", besliste
mijn chef. En samen stapten we de
poort uit, het water langs, de brug
over in de richting van het Stations
plein.
Het viel inderdaad niet mee. De
beambten, die de eerste dienst aan
de loketten hadden, waren er niet
meer. De lokettisten, die er nu za
ten, hadden het juist razend druk
en we moesten dus wel wachten
met hen te horen tot hun dienst
zou zijn afgelopen. Dat duurde voor
een deel der beambten toevallig
slechts een half uur. We besloten
dat tijdstip af te wachten en slen
terden, nu we toch achter de con
trole waren, langs de perrons.
Vele forensen en andere reizigers
haastten zich van en naar een juist
binnengekomen trein. „Zou je onze
man herkennen, als hij onder deze
mensen was?" informeerde J. A. F.
Q. Ik lette scherp op de gezichten.
„Het is maar een mallemolen,
hier", zei ik, „kunnen we niet beter
bij de controle gaan staan? Daar
moeten ze achter elkaar door".
Quack haalde zijn schouders op.
„Ik denk, dat Ben er op deze tijd
toch nieit aan denkt er vandoor te
gaan of terug te komen. Als ie de
stad uit wilde, istie vanmorgen
vroeg al-gegaan. En dan komt ie
voorlopig niet terug ook."
We liepen het perron af en kwa
men bij e®11 paar goederenwagons
op dood spoor. De inspecteur klamp
te een rangeerder aan en vroeg of
hij de ochtenddienst had. Dat bleek
niet heit geval, de man had echter
wel deze dag steeds op het station
gelopen. Het portret werd getoond.
„Ja", zei de spoorman, „die vent
heb ik gezien. Maar waar?"
5321 En de voorspelling van Juan, de gids, schijnt maar al te juist te
zijn, want als ze wederom een heuvelrug beklommen hebben, zien ze op
korte afstand datgene, wat de gieren heeft samengebracht. Op een opge
droogde en door de zonnegloed opengebarsten rivierbedding, ligt languit de
gestalte van een neger. Een negerin, de uitputting nabij, zit naast hem en
tracht zwaaiend met een stok de neerduikende roofvogels van zich af te
houdenBij hun nadering wieken de gieren traag weg. Gelukkig toont de
neger, als Falco hem haastig wat water tussen de lippen giet, nog tekenen
van leven en al spoedig zijn zowel de neger als de negerin zover opgeknapt,
dat Juan hen in een voor Aram onverstaanbaar taaltje kan ondervragen.
„Het zijn leden van de Batusi-stam", zegt hij tot Aram. „Zij wonen aan de
rand van de woestijn en zij zijn gevlucht om dat de medicijnman der Batusi
hun kind had aangewezen als offer op het altaar van hun goden."
5421 Op Arams bevel wordt de lege kruik van de vluchtelingen opnieuw
met water gevuld. Een der mannen biedt de neger spontaan zijn lans aan, die
deze met een dankbare lach aanvaardt. Dan vervolgen de vluchtelingen hun
tocht, nagewuifd door Aram en zijn manschappen, die in een korte rustpauze
verder noordwaarts trekken. Na enkele vermoeiende uren komen zij in
een met struiken en groepjes accacia-bomen begroeid gebied. Presto wijst
opgewonden naar enkele giraffen, die bij hun nadering de lange halzen wen
den en in galop tussen het geboomte -verdwijnen. Maar verder is er geen
teken van leven te bespeuren.
In de namiddag zien zij in de verte een groot negerdorp van honderden
hutten liggen. „Daar wonen de Batusi's", zegt Juan stroef. „Het zijn de doods
vijanden van Sailladin en zijn Messeria's, ge zult er dus wel welkom zijn,
Aram